بازسازی Red Dead Redemption 1
علیرضا روستایی

هر آنچه باید از Red Dead Redemption 1 بدانید

علیرضا روستایی 3 مرداد 1402 2 دیدگاه
6,876 بازدید

ژانر وسترن تا به حال در صنعت سرگرمی پایین و بالا‌های زیادی به خود دیده و روزهای عجیبی را پشت سر گذاشته است. در قرن گذشته وسترن یکی از محبوب‌ترین ژانرها در میان تمام محصولات صنعت سرگرمی بوده و همه علاقه داشتند تا گاوچران‌های هفت‌تیر کش را تماشا کنند که در میان صحراهای سوزان تیراندازی می‌کنند.  البته که در هزاره جدید این ژانر دچار افت زیادی شد و عدم تنوع باعث شد تا بسیاری علاقه خود را به این ژانر از دست بدهند و به جز آثار محدودی اکثرا با شکست مواجه شوند. استقبال عمومی از ژانر وسترن به شدت افت کرد و همه خیال می‌کردند که این ژانر به پایان خود رسیده است، البته تا پیش از ورود راکستار! در سال 2004 راکستار یک بازی وسترن به نام Red Dead Revolver منتشر کرد که شاید به خوبی بازی‌های قبلی‌اش نبود، اما توانست تا پتانسیل‌های ژانر وسترن را به تصویر بکشد و ایده یک بازی وسترن تمام عیار را در ذهن مدیران راکستار قرار دهد. در این مطلب قرار است در مورد بازی رد دد ریدمپشن 1 و هم‌چنین احتمال بازسازی Red Dead Redemption 1 مطالبی را مرور کنیم.

بازی Red Dead Redemption 1، جواهری قدیمی و ارزشمند

آن‌ها از آن زمان پروژه ساخت یک بازی وسترن تمام عیار را با استودیو راکستار سن دیگو آغاز کردند و در سال 2010 این بازی با نام Red Dead Redemption منتشر شد. یک جهان‌باز راکستاری که توانست تا به فروشی بیش از 25 میلیون نسخه دست پیدا کند. دنباله این بازی، Red Dead Redemption 2، توانسته تا بیش از 50 میلیون نسخه بفروشد و سود خوبی نصیب راکستار کند. اخیرا اخباری مبنی بر بازسازی Red Dead Redemption 1 به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد که فاصله چندانی با انتشار این بازسازی نداشته باشیم. به همین بهانه می‌خواهیم آشنایی با Red Dead Redemption 1 داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

داستان بازی

بازی Red Dead Redemption 1

داستان بازی Red Dead Redemption 1 در سال 1914 شروع می‌شود جایی که «جان مارستون» یک هفت تیرکش بازنشسته حالا به زور دولت مجبور شده که بازهم لباس و اسلحه خود را بردارد و دوباره به میدان بازگردد و آدم‌کشی کند.

داستان از این قرار است که «مارستون» در گذشته عضو «گنگ وندرلیند» بوده و از این جهت سابقه دار محسوب می‌شود. دو تن از ماموران آژانس کارآگاهی «پینکرتون» به سراغ «جان» آمده و خانواده او را به گروگان گرفته است. «ادگار راس» و «آرچر فوردهام» مسئول منهدم کردن «گنگ وندرلیند» هستند و «راس» تقریبا از سال 1899 به دنبال «داچ» و هم‌دستانش است. در حال حاضر سه نفر از اعضای «گنگ وندرلیند» مشغول شرارت و خرابکاری هستند: «بیل ویلیامسون» که حالا گنگ خود را شکل داده و کلانترهای چندین شهر به دنبال او هستند و حسابی برای دولت آمریکا دردسر درست کرده است، «خاویر اسکوئلا» که پس از پاشیدن «گنگ وندرلیند» به زادگاهش مکزیک بازگشته و آنجا را به هم ریخته و نهایتا «داچ وندرلیند» که حالا گروهی از سرخ پوستان را دور خود جمع کرده و سعی دارد تا آنان را بر علیه دولت آمریکا بشوراند.

«جان» ابتدا به سراغ «بیل» می‌رود و سعی دارد تا او را متقاعد کند که خودش را تسلیم کند، اما بیل که خیلی دل خوشی هم از جان ندارد او را با یک گلوله بدرقه می‌کند. جان خودش را زخمی و بی هوش در یک مزرعه میابد و متوجه می‌شود که این ماموریت اصلا هم راحت نیست. او به سراغ اشخاص مختلفی می‌رود و سعی دارد تا با جمع کردن افراد مختلف، «گنگ ویلیامسون» را از بین ببرد.

او در در تعقیب «بیل» که رفته از «خاویر» کمک بخواهد، مجبور می‌شود به مکزیک سفر کند. سرزمینی غریب‌کش که در آن دوره دستخوش انقلاب‌های زیادی بود و در همان دوره تحت سلطه «کلنل آلنده» بود. «جان» به توصیه یکی از افراد محلی «آبراهام ریس»، رهبر انقلابیون مکزیک، را نجات می‌دهد و به کمک هم دولت «آلنده» را سرنگون کنند. در جریان حلمه به یکی از قرارگاه‌ها «خاویر» گرفتار می‌شود و «جان» می‌تواند او را دستگیر کند یا به زندان انقلابیون بیندازد اگر تصمیم بگیرید «خاویر» را نکشید و تحویل دهید او دیالوگ‌های عجیبی را به زبان می‌آورد: «تو منو فروختی! پس اون زندگی‌ای که داشتیم هیچ معنی‌ای برای تو نداشت؟! لعنت بهت. بهت قول می‌دم یه روزی از این کار پشیمون میشی. امیدوارم تو و زن و بچت توی جهنم بپوسید». «بیل» به همراه «کلنل آلنده» در حال فرار است که جان و انقلابیون آن‌ها را دستگیر میکنند و شما مختارید که بیل را بکشید یا اینکه این کار را به انقلابیون بسپارید.

در ادامه داستان رد دد ریدمپشن 1، حالا آخرین و البته سخت‌ترین رقیب «جان» مانده که رابطه عجیبی با «مارستون» دارد. «داچ» کسی بود که «جان» را در کودکی پیدا کرد و او را مانند فررند خود بزرگ کرد. «داچ» به «جان» دزدی، سوارکاری و تیراندازی را یاد داد و او را به عنوان یکی از «پسران داچ» پرورش داد و با ارزش‌های عجیب خود بزرگ کرد. با همه این تفاسیر اما «داچ» کسی است که «جان» را پس از اینکه در دزدی قطار زخمی شد، رها کرد که بمیرد و آنقدر دیوانه شده بود که می‌خواست «جان» و خانواده‌اش را بکشد.

آن‌ها ابتدا در جریان دزدی «داچ» از بانک بلک ‌واتر ملاقات می‌کنند و در مقابل چشمان «مارستون»، «داچ» یک گروگان بی‌گناه را می‌کشد و با پول‌ها فرار می‌کند. بار دوم «جان» سعی می‌کند که به کمپ داچ نفوذ کند، اما داچ تیری به سمت دوربین او رها می‌کند که باعث بی‌هوشی جان می‌شود. این بار نوبت «داچ» است که حمله کند و به هتلی که «جان» و پروفسور در آن اقامت دارند، حمله می‌کند. «جان» پس از نجات پروفسور او را به جای امنی می‌رساند.

حالا نوبت حمله نهایی رسیده و جان به همراه نیروهای دولتی، همه جانبه به مقر «گنگ داچ» حمله می‌کنند. پس از یک تعقیب و گریز نسبتا طولانی «جان» نهایتاً «داچ» را در لب صخره‌ای گیر میندازد. داچ که همه چیز را تمام شده می‌بیند، اسلحه خود را به پایین میندازد و سخنرانی ماندگاری انجام می‌دهد: ما نمیتونیم همیشه با طبیعت بجنگیم «جان»، ما نمیتوتیم با تغییر بجنگیم.  ما نمیتوتیم با هیچ چیز بجنگیم. تمام زندگیم هر کاری که کردم مبارزه بود. «جان» ناگهان فریاد زد که پس بی خیال شو. «داچ» اما عاجزانه جواب می‌دهد: ولی نمیتونم بی خیال بشم. نمیتونم با طبیعت خودم بجنگم و این یه تناقضه «جان». وقتی من برم، اونا یک هیولای دیگه پیدا می‌کنن. باید این کارو بکنن تا بتونن ارقامشون رو جفت و جور کنن. و نهایتا می‌گوید: زمان ما به سر اومده «جان». «داچ وندرلیند» بزرگ خود را از صخره به پایین پرت می‌کند. «جان» و «ادگار راس» بالا سر او می‌آیند و «راس» با شلیک به بدن بی‌جان «داچ» می‌خواهد که افسانه او را به نام خودش ثبت کند و جلوی معجزه کردن جسد او را بگیرد.

در یکی از ماندگارترین سکانس‌های تاریخ ویدیوگیم «جان» سوار بر اسبش به سمت بیچرز هوپ، مزرعه «جان مارستون»، بازمی‌گردد. چندین هفته‌ای «مارستون» مشغول کار در مزرعه و بهبود اوضاع می‌‌شود. همه چیز طبق روال پیش می‌رود و جان به آزادی خود رسیده است و حالا سعی دارد تا با پسرش، جک مارستون، وقت بگذارند. در این زمان است که «جان» متوجه می‌شود که خیلی پدر خوبی برای «جک» نبوده و شکاف عمیقی بین این دو وجود دارد.

در یکی از روزها، «جان» و «آنکل»، که او هم زمانی عضو «گنگ وندرلیند» بوده، متوجه یورش تعداد زیادی هفت‌تیر کش به مزرعه می‌شوند. «جان» فورا به پسر و همسرش را به داخل خانه می‌برد و با «آنکل» در مقابل آن‌ها می‌ایستد. هیچکس نمی‌تواند در مقابل هفت‌تیر کش افسانه‌ای قصه ما، «جان مارستون»، مقاومت کند، اما «آنکل» زخمی می‌شود و در آغوش «خانواده مارستون» جان می‌دهد.

در مهم‌ترین بخش داستان رد دد ریدمپشن 1، «جان» همسر و فرزندش را سوار بر اسب می‌کند و می‌گوید: «عزیزم»، «جک» سوار این اسب بشید و از اینجا برید. برید جایی رو پیدا کنید و مخفی بشید. من خودمو می‌رسونم. شما برید و پشت سرتون رو هم نگاه نکنید و نگران من هم نباشید. برید.

«ابیگل» و «جک» مزرعه را ترک می‌کنند و قهرمان قصه ما حالا تک و تنها در استبل ایستاده و می‌داند که سرنوشت خوبی در انتظارش نیست. همه آن کارهای بدی که انجام داده حالا در پشت درب‌های استبل ایستاده اند و انتظار او ار می‌کشند. همه پول‌های دزدی شده، خانه‌های ویران شده و البته خون‌های بیگناه ریخته شده، اما این نباید سرنوشت فردی باشد که حاضر شد برای جبران گذشته‌اش دست به هر کاری بزند.

در یک صحنه حماسی، «جان مارستون» در استبل را باز می‌کند و در مقابل خود ده‌ها نفر از نیروهای دولتی و جایزه‌بگیران را می‌بیند که همگی قصد جان او را دارند. او هفت‌تیرش را بیرون می‌آورد و چندین نفر از آنان را میکشد، اما تعداد آن‌ها چنان زیاد است که گویی سیلی از گلوله به سمت «مارستون» جاری شده و او خونین و زخمی سرفه می‌کند، در حالی که «ادگار راس» سیگار خود را روشن می‌کند و نگاه ترحم‌آمیزی به «جان» میندازد. «جان» همینطور که ده‌ها گلوله در بدن دارد سرفه می‌کند، زانوهایش خم می‌شود و بر زمین میفتد. «راس» که حالا آخرین عضو «گنگ وندرلیند» را هم از میان برداشته خوشحال آماده تقدیر و تشکر دولت آمریکا می‌شود. «جک» و «ابیگل» پس از شنیدن صدای تیراندازی به مزرعه باز می‌گردند و با کوهی از بدن‌های بی‌جان مواجه می‌شوند که در میان آن‌ها بدن «جان» هم قرار دارد. «جک» پدرش را دفن می‌کند و حسابی تشنه انتقام می‌شود.

بازی ناگهان به سه سال بعد می‌رود. جایی که «جک» دیگر بزرگ شده و در مقابل قبر «ابیگل مارستون» ایستاده است. حالا دیگر او تنها بازمانده این خانواده است. او به بلک واتر باز می‌گردد و با جستجوهای فراوان در می‌یابد که «ادگار راس» حالا پس از کسب افتخارات و مدال‌های مختلف دیگر بازنشسته شده و مشغول ماهیگیری در کنار دریاچه است.

«جک» از او می‌پرسد: ببخشید شما «ادگار راس» هستید؟ راس پاسخ می‌دهد: من تو رو میشناسم؟

  • بابت اینکه ترسوندمت عذر میخوام، من یک پیام برای تو دارم. من «جک مارستون» هستم و تو پدرم رو میشناختی.
  • بله میبینم. پدرت رو به یاد میارم
  • من برای تو اومدم راس. تو پدرم رو کشتی! اونو فرستادی که کارهای کثیفت رو انجام بده و بعد مثل سگ کشتیش!
  • پدرت با زندگی‌ای که کرد خودش رو به کشتن داد. حالا هم سریع از اینجا برو تا تو رو هم نکشتم.
  • من جایی نمیرم پیرمرد

در یک دوئل حماسی، «جک مارستون» موفق می‌شود تا مامور سابق دولت آمریکا، «ادگار راس»، را بکشد در آخرین صحنه داستان رد دد ریدمپشن 1، «جک» پس از کشتن «راس» مشغول ترک صحنه است و در اینجا داستان اصلی بازی به پایان می‌رسد.

بسته الحاقی Undead Nightmare

بسته الحاقی Undead Nightmare در بازی Red Dead Redemption 1

راکستار در سال‌های نه چندان دور به مراتب بهتر از بازی‌ها پشتیانی می‌کرد و سعی داشت تا با انتشار DLCهای مختلف همچنان بخش داستانی بازی‌هایش را زنده نگه دارد. این موضوع در GTA IV و Red Dead Redemption 1 به اوج خود می‌رسد و ما شاهد DLCهایی در سطح همان بازی‌های اصلی هستیم.

هنگامی که «جان مارستون» پس از انجام ماموریت‌ها پیش خانواده‌اش باز گشته و سعی دارد تا زندگی‌اش را پس از اتفاقات گذشته از نو بسازد. در یک شب طوفانی ناگهان «آنکل» گم شده و «خانواده مارستون» پس از اینکه نتوانستند او را پیدا کنند، گمان کردند که او پناهگاهی پیدا کرده و مخفی شده، اما ناگهان در میانه‌های شب آن‌ها توسط «آنکل زامبی شده» آن‌ها را بیدار کرده و «ابیگل» را گاز می‌گیرد.

ناگهان «جان» او را می‌کشد و سعی می‌کند تا به بلک واتر برود و با پیدا کردن دوستانش، به دنبال درمانی برای این بیماری بگردد. او به سراغ پروفسور داستان می‌رود اما با کمک او نیز نمی‌تواند کاری کند و پروفسور هم کشته می‌شود. پس از آن «جان» با برخی از بازمانده‌ها روبه‌رو می‌شود و کمک می‌کند تا بلک واتر را پاکسازی کنند. «جان» برای حل معما به مکزیک سفر می‌کند.

در خلال این سفر، «جان» از یکی از محلی‌ها می‌شنود که «آبراهام ریس» که پیشتر با کمک «مارستون» توانست تا به بخش‌هایی از مکزیک مسلط شود، مسئول این اتفاق هولناک است. آن زن اذعان داشتند، وقتی «ریس» ماسک آزتک را از مقبره‌ها دزدید، ویروس زامبی‌ها را فعال کرد و پس از آن که ماسک را بر صورت گذاشت خودش هم تبدیل به یکی از آن‌ها شد. «جان» به همراه زن محلی با ورود به مقبره ماسک را به جای اصلی‌اش باز می‌گردانند و موقتا اثر این زامبی‌ها را متوقف می‌کنند. این زن که ظاهرا «الهه آزتک» نام دارد یه جان اسبی آخرالزمانی می‌دهد تا به خانه بازگردد.

«جان» به بیچرز هوپ باز می‌گردد تا «جک» و «ابیگل» را درمان کند و خوشحال است که حالا همه چیز به روال عادی خود بازگشته است. ماه‌ها بعد و پس از مرگ «جان» و وقایع بیچرز هوپ، «سث» که از کاراکترهای فرعی بازی به شمار می‌رود، ماسک را می‌دزدد و باعث می‌شود تا بار دیگر مرده‌ها از گور بلند شوند. با اینکه «جان» در میان کسانی است که زنده شده اند، اما چون او را با آب مقدس به خاک سپرده اند، اکنون روح خود را در اختیار دارد. باید دید در بازسازی Red Dead Redemption 1 هم این بسته الحاقی وجود خواهد داشت یا خیر!

چرا Red Dead Redemption 1 به یک بازسازی نیاز دارد؟

بازسازی Red Dead Redemption 1

همانطور که گفته شد Red Dead Redemption 1 در سال 2010 و در عصر کنسول‌های نسل هفتمی عرضه شد و توانست تا به موفقیت‌ بزرگی بدل شود و هم خود را در دل طرفداران جا کند و هم سود فوق‌العاده‌ای نصیب راکستار و تیک تو کند. این بازی توانست تا در مراسم بهترین بازی سال، برنده عنوان بهترین بازی سال، بهترین داستان بدون اقتباس و بهترین بازی غیر اقتباسی را برنده شود. بسیاری از رسانه‌ها این بازی را بهترین بازی سال 2010 می‌دانند و با نمره‌های درخشانی که به بازی دادند توانستند آن را با نمره متا 95 در تاریخ ویدیوگیم جاودانه کنند. داستان بازی رد دد ریدمپشن 1 توانست تا اشک بسیاری از گیمرها را سرازیر کند و شخصیت‌های رد دد 1 در میان بهترین کاراکترهای اصلی تاریخ صنعت بازی هستند.

اما در راستای تغییر سیاست‌های راکستار و تمایل به انتشار بازی‌های کمتر و تمرکز روی بازی‌های آنلاین، Red Dead Redemption هم قربانی شد و این اثر نتوانست در اندازه پتانسیل‌هایش دیده شود. این بازی هیچ‌گاه برای PC منتشر نشد و تنها راه تجربه این بازی PS3 و یا Xbox 360 است. (البته که مایکروسافت این امکان را به کاربران Xbox داده که با قابلیت Backward compatibility بتوانند بازی‌های کنسول‌های قدیمی را تجربه کنند) تجربه نسخه دوم، بسیاری از گیمرها را مشتاق تجربه نسخه اول (اتفاقات نسخه دوم پیش از نسخه اول رخ می‌دهد) کرد، اما دسترسی نه چندان آسان به این بازی باعث شده تا بسیاری از تجربه آن محروم شوند. حالا که باب آشنایی با Red Dead Redemption 1 به خوبی باز شده، بهتر است راکستار هر چه سریع‌تر با بازسازی Red Dead Redemption 1 به انتظار ده ساله گیمرها پایان دهد.

Red Dead Redemption 1 از همه جهات اثری انقلابی بود و توانست تا بر روی بازی‌های پس از خود هم تاثیر زیادی بگذارد، اما نباید فراموش کنیم که در حال حاضر 13 سال از انتشار این بازی می‌گذرد و برخی از مکانیزم‌های بازی برای سال 2023 قدیمی شده اند. حالا ریج، موتور بازی‌سازی اختصاصی راکستار، حسابی پیشرفت کرده و بهتر است تا چهره «جان مارستون» سال 1911 را با کیفیت مدرن ببینیم.

امیدواریم این بازی واقعا بازسازی شود! بازسازی!
از چندین سال پیش لیستی از راکستار لو رفته بود که این شرکت علاوه بر کار بر روی نسخه جدید GTA مشغول کار بر روی بازسازی عناوین مختلفی است:

  1. GTA 3
  2. GTA Vice City
  3. GTA San Andreas
  4. GTA IV
  5. Red Dead Redemption 1
  6. Max Payne 1
  7. Max Payne 2

از میان لیست فوق تایید شده که بازسازی دو نسخه اول Max Payne در دست ساخت هستند و استودیو رمدی که از قضا سازنده اصلی این دو نسخه هم بود، وظیفه این بازسازی را بر عهده گرفته است. در سال 2021 بود که راکستار به مناسبت 20 سالگی GTA 3، ریمستر نسخه سوم، Vice City و San Andreas را در قالب یک پکیج عرضه کند. البته که این ساخت این ریمستر بر عهده خود راکستار نبود و استودیو گروو استریت گیمز آن‌ها را ریمستر کرد. استودیویی که پیشتر هم وظیفه پورت نسخه‌های موبایلی این سه بازی را بر عهده داشت و البته که خیلی هم در انجام آن موفق نشد. به هر حال در 2021 این پکیج عرضه شد و تعجب همگان را برانگیخت.

این سه بازی عرضه شدند و به یکی از بدترین ریمسترها و عرضه‌های تاریخ ویدیو‌گیم بدل شد. بازی مشکلات فنی فوق‌العاده زیادی داشت و مشکلاتی از قبیل لود نشدن بافت‌ها، پل‌ها نامرعی، گیر کردن در زمین، کیفیت خیلی بد افکت باران و … باعث شد تا برای مدتی لانچر راکستار از دسترس خارج شود و راکستار را مجبور به عذرخواهی کند. با عرضه چندین آپدیت و پچ برای بازی، مشکلات فنی تا حدی برطرف شد و بازی مانند روزهای اول باگ نداشت، اما 20 سال از عرضه بازی گذشته و علاوه بر افزایش کیفیت بافت‌ها، به پیشرفت‌های بیشتری نیاز دارد.

این عرضه ناموفق، باعث شد تا برخی لیکرها خبر بدهند که راکستار بازسازی Red Dead Redemption 1 و GTA IV را لغو کند و بخواهد تا تمرکز کامل خود را بر روی نسخه جدید GTA بگذارد. اخیرا اما اخباری جدید از بازسازی Red Dead Redemption 1 منتشر شده که به نظر می‌رسد فاصله زیادی تا معرفی بازی نداریم و بازی تا قبل از اتمام تابستان معرفی خواهد شد. امیدواریم که بتواند به خوبی از پس انتظارات بربیاید.

نتیجه‌گیری

بازی Red Dead Redemption 1

هنوز هیچ خبر رسمی‌ای مبنی بر بازسازی Red Dead Redemption 1 از سمت راکستار بدست ما نرسیده و باید هنوز صبر کنیم تا مدیران این شرکت تصمیم بگیرند تا اخباری رسمی از این بازی منتشر کنند. باید صبر کنیم و ببینیم که آیا بازسازی Red Dead Redemption 1 یک ریمستر ساده خواهد بود که بازی را به پلتفرم‌های جدید می‌آورد، کیفیت بافت‌ها را بالا می‌برد و امکان تجربه 60 فریم به ما می‌دهد یا اینکه به مانند The Last of Us بازی را کاملا از نو می‌سازد و بازی قدیمی را با کیفیتی در حد و اندازه نسخه جدید راهی بازار خواهد کرد؟ نظر شما در این باره چیست؟ آیا این بازی را تجربه کرده اید؟ به نظر شما آیا ارزش دارد که هزینه کنید و احتمالا 70 دلار برای این بازسازی بپردازید؟

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بازی Red Dead Redemption 1 چه ژانری دارد؟

بازی Red Dead Redemption 1 در ژانر اکشن-ماجراجویی و جهان‌باز ساخته شده است.

۱
بازی Red Dead Redemption 1 برای چه پلتفرم‌هایی عرضه شده و بازسازی آن برای چه پلتفرم‌هایی عرضه خواهد شد؟

نسخه اصلی بازی برای Xbox 360 و PS3 عرضه شده و نسخه بازسازی شده احتمالا برای PC، PS5 و Xbox Series X/S عرضه خواهد شد.

۲
چه زمانی احتمالا بازی عرضه خواهد شد؟

با توجه به گزارش‌های مالی تیک تو احتمالا بازی در مارس سال آینده منتشر خواهد شد.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 2 دیدگاه
  • KURD WARRIOR

    KURD WARRIOR

    مهمان

    مقاله خوبی بود/قشنگ بازی رو سیر تا پیاز تقریبا پوشش دادین/البته بیشتر افراد از این ناراحت هستن که رد دد ردمشن 1 کلا برای کنسول منتشر بشه و خبری از نسخه pc نباشه.به هر حال پیش بینی بنده اینه که در شهریور ماه این بازی معرفی یا شاید عرضه بشه.

    پاسخ دهید
    • علی ناجی مقدم

      علی ناجی مقدم در پاسخ به KURD WARRIOR

      دبیر محتوا

      ممنون از شما که همراهی می‌کنید همیشه