بازی Six Days in Fallujah
یحیی رحیمی

بازی جنجالی Six Days in Fallujah پس از 18 سال صبر منتشر می‌شود

یحیی رحیمی 11 خرداد 1402 9 دیدگاه
18,068 بازدید

توسعه بازی شوتر تاکتیکی Six Days in Fallujah در سال 2005 آغاز شد. این بازی که بر اساس جنگ عراق ساخته شده است، تاریخچه جنجال‌برانگیزی دارد. بازی شش روز در فلوجه قرار است 22‌ ژوئن (اول تیرماه) از حالت دسترسی اولیه خارج شود و نسخه کامل آن از طریق استیم در دسترس قرار گیرد.

بازی Six Days in Fallujah قرار بود توسط شرکت کونامی منتشر شود. اما این کمپانی ژاپنی در سال 2009 به دلیل مسائل سیاسی قرارداد همکاری را لغو کرد. بازی کالاف دیوتی نیز آن زمان به دلیل تبدیل ماجراجویی‌های نظامی ابرقدرت‌ها به سرگرمی به‌شدت موردانتقاد قرار گرفت. همین باعث شد تا اکتیویژن از پرداختن به اتفاقات تاریخی واقعی دوری کند و داستان‌های خیالی با شخصیت‌های غیرواقعی بسازد. اما بازی شش روز در فلوجه برعکس کالاف دیوتی به وقایع حمله نظامی آمریکا به عراق می‌پردازد و روز اول تیرماه قابل دانلود خواهد بود.

استودیو Atomic Games به‌عنوان سازنده بازی در هنگام معرفی گفت که این اثر به‌نوعی یک مستند جنگی است:‌ «گیم برای ما اسباب سرگرمی نیست. اگر نحوه بازنمایی مشکلات پیچیده هر عصر در قطعات موسیقی و فیلم و سریال‌های تلویزیونی را ببینید، خواهید دید که تکرار این کار با ویدیوگیم منطقی است.» این گفته توسط پیتر تامت، مدیر استودیو در سال 2009 و در طی مصاحبه‌ای با وال‌استریت ژورنال بیان شد. اما بیانیه کونامی نشان داد که بازی Six Days in Fallujah هیچ پیام سیاسی ندارد و اثری است سرگرم‌کننده است.

انتشار بازی Six Days in Fallujah کامپیوتر

انتشار بازی Six Days in Fallujah

کونامی در واکنش به صحبت‌های توسعه‌دهنده گفته بود:‌ «ما نمی‌خواهیم برداشت اجتماعی ارائه دهیم. ما مدافع هیچ‌گونه جنگی نیستیم و سعی نمی‌کنیم احساس ناخوشایندی به مردم بدهیم. ما تنها می‌خواهیم یک تجربه سرگرم‌کننده گیرا ارائه دهیم. این تنها یک بازی است.» بازی‌کنان با این صحبت‌ها قانع نشدند و بسیاری گفتند که این بازی قرار است به‌عنوان پروپاگاندای ایالات‌متحده عمل کند. در نهایت کونامی دست از حمایت کشید و توسعه‌دهنده را رها کرد. این پروژه در سال 2021 به طرز عجیبی ظاهر شد و استودیو جدید Highwire Games توسعه آن را ادامه داد.

توسعه‌دهنده جدید می‌گوید که بازی شش روز در فلوجه یک شوتر تاکتیکی اول‌شخص بر اساس داستان سربازهای نیروی دریایی و ارتش و غیرنظامی‌ها در طی یکی از سخت‌ترین جنگ‌های مدرن است. بازی‌کنان یک تیم از سربازها را وارد منطقه جنگی شهری می‌کنند. این بازی شامل مراحل گروهی چهارنفره است و قرار است مراحل بیشتری به آن اضافه شود. وقایع داستان بر اساس جنگ دوم فلوجه ساخته شده‌اند و وقایع خونین این جنگ از نقطه‌نظر طرفین روایت می‌شود.

سازنده از تجربه جنگی بیش از صد سرباز آمریکایی و همچنین 28 عراقی استفاده کرده است. گفتنی است ارتش ایالات‌متحده آمریکا در جنگ دوم فلوجه از بمب فسفر سفید و بمب‌های ناپالم علیه سربازها و غیرنظامی‌ها استفاده کرد و عملاً قانونیت جنگ عراق زیر سؤال رفت. جنگی که به دلیل کشف احتمالی سلاح‌های کشتارجمعی آغاز شده بود. باید منتظر روز اول تیرماه ماند و دید که بازی Six Days in Fallujah به چه وقایعی می‌پردازد.

منبع: PCGAMER

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 9 دیدگاه
  • Avatar

    هیچکس

    مهمان

    اینا همش حرف چرت هست فقط سرگرم کننده باشه باقیش مهم نبوده و نیست فقط کافیه خط داستانی خوبی داشته باشه

    پاسخ دهید
  • Avatar

    سامان

    مهمان

    الانم دیگه یه بازی بی کیفیت به حساب میاد
    20 سال پیش حرفی واسه گفتن داشت الانم میخوان اینجوری فروشش بره بالا …
    حالا هم منتشر نمیکردین بهتر بود کسی منتظرش نیست

    پاسخ دهید
    • Avatar

      kia در پاسخ به سامان

      مهمان

      عزیز دل بازی ۲۰ سال پیش رو ک نمیدن کلی آپدیت کردن بازیو اتفاقا کلی ادم براش هایپن گیمش خوبه

  • Avatar

    Man

    مهمان

    داداش هوایی که نفس میکشی هم سیاسیه تو ایران

    پاسخ دهید
  • Avatar

    محمد

    مهمان

    ایکاش تو بازی فقط به جز قهرمان ساختن از یک سری جنایتکار به جنایاتی که آمریکا انجام داد هم میپرداختن مثل همون شکنجه های زندان ابوغریب.

    پاسخ دهید
    • Avatar

      Mohammadreza در پاسخ به محمد

      مهمان

      داداش تو کشور خودت کم ابوغریب وجود نداره!??

    • Avatar

      علی در پاسخ به محمد

      مهمان

      بازی هام دیگ سیاسی شدن همه چی سیاسی شده

    • Avatar

      جهاد سازندگی در پاسخ به محمد

      مهمان

      درود آقا محمد گرامی
      بنظرم باید تو افکارت تجدید نظر کنی داداشم. تا همین دو سه ماه پیش مثل اینکه یادت رفته چه اتفاقاتی تو کشورمون افتاد. اتفاقا و متاسفانه این پروپاگاندای خودمونه که چشم شما رو بروی مسائل هموطن خودت میبنده و تیزت میکنه روی مسائلی که اصلا به ما ربطی نداره. درضمن هنوز هم یادمون نرفته همین عراق و صدام چه بلایی سر کشور عزیز و هموطنانمان آورد و چقدر جوان نازنین شهید شدن در راه دفاع از وطن و ناموسمان. و یک عده مسئولین بی‌کفایت با استفاده از خون شهیدان راه وطن و پروپاگاندایی که قبلا گفتم ذهن ها را مسموم کرده‌اند و از مسیر پیشرفت و شکوفایی اقتصاد و شادابی مردم بسیار فاصله گرفتن. امیدوارم روزی برسه که بدون هیچ زنده باد و مرده باد کشورمون آباد، آزاد و شاداب بشه. در ضمن اینم بگم بنده خودم یک زمانی در جهاد سازندگی بودم ولی متاسفانه آنقدر فساد و رانت و بیت‌المال خوری بالا بود که مجبور شدم آنجا را ترک کنم. یعنی میخوان اینو یگم منم مثل تو یه زمانی فکر میکردم. ولی با توجه به مسائلی که دیدم و پیش اومد فهمیدم اگر منم بمونم اونجا مثل اونا میشم. پس ناراحت نشی از حرفام منم مثل تو بودم یه زمانی داداشم. ?
      یا حق

    • Avatar

      poor boy در پاسخ به محمد

      مهمان

      میگی زندان ابوغریب……بگو یکم در مورد سربازای آمریکایی و بلایی که سرشون میومد تو عراق و افغانستان بخون…سربازای آمریکایی رو فقط به خاطر اینکه مسلمون نبودن وقتی توسط عراقیا دستگیر میشدم آلتشون رو میبریدن و چشماشون رو خالی میکردن……توی افغانستان هم وقتی سربازای آمریکایی دستگیر میشدن طالبان اینا رو به خط میکرد دست و چشماشون رو می‌بست و اینا رو اعدام میکرد و فیلم می‌گرفت رو برای آمریکایی ها می‌فرستاد
      هر دو طرف جنگ جنایت مرتکب شدن