چرا بازی GTA V بهترین بازی دهه اخیر است
Avatar

5 دلیل برای این که چرا GTA V بهترین بازی دهه اخیر است؟

مهدیه سیفی 7 اردیبهشت 1402 1 دیدگاه
18,697 بازدید

جی تی ای وی یک بازی فوق العاده است که به طور شگفت‌انگیزی بهترین بازی دهه محسوب می‌شود. با این حال، رقابت سختی نیز با دیگر عناوین بزرگ دارد. در این مطلب می‌خواهیم به 5 دلیل که GTA V را به بهترین بازی دهه اخیر تبدیل کرده‌اند اشاره کنیم و به نحوی دوباره بعضی را وسوسه کنیم تا شاید دست به کار شدند و بازی را انجام دادند. در کار خیر حاجت هیچ استخاره‌ای نیست!

Grand Theft Auto V بهترین بازی دهه اخیر

به عنوان گیمر در طول 10 سال گذشته عناوین خارق العاده‌ای نصیب‌مان شده است که بعضی از آن‌ها، بر خلاف تصوری که داشتیم، مرزهای بازی را جابه‌جا کردند؛ در حالی که بعضی دیگر جان تازه‌ای به مکانیک و مفاهیم قدیمی دمیدند. سطح استاندارد روز به روز در حال ارتقا است و ما همیشه به این فکر می‌کنیم که این سطح دیگر بیشتر از این نمی‌شود و بهترین حالت ممکن است اما بازی‌های بعدی می‌آیند و اشتباه ما را یادآوری می‌کنند. بسیار هیجان انگیز است که بدانیم بازی بعدی چه چیزی خواهد بود؟

با این حال، از میان بسیاری از بازی‌های برجسته دهه، یکی از آن‌ها کمی بیشتر از بقیه می‌درخشد. Grand Theft Auto V اولین بار در سال 2013 برای PS3 و Xbox 360 منتشر شد و بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین عنوان این سری تا به امروز لقب گرفت. اگر چه می‌توان ادعا کرد که نسخه 5 نه تنها بهترین عنوان در سری GTA است بلکه بهترین بازی نسل خود نیز هست.

1) جی تی ای 5 به دلیل طول عمر بالایش عالی است

محبوبیت و عمر زیاد بازی GTA V

اینکه GTA V بیش از 9 سال است که منتشر شده و هنوز به فروش خوب خودش ادامه می‌دهد جالب است. در حال حاضر این بازی در سه نسل مختلف کنسول ارائه شده است و یکی از پرفروش‌ترین بازی‌ها برای PS3 و PS4 است. با بیش از 135 میلیون فروش کل، این بازی پرفروش‌ترین بازی‌های کنسولی تمام دوران است. یکی از دلایل محبوبیت این بازی، به روز رسانی مداوم حالت آنلاین آن است. GTA Online ممکن است تجربه‌ای مشابه کمپین تک‌نفره ارائه نکند اما دزدی‌های زیاد و رویدادهای مختلف آن ثابت کرده‌اند که بین بازیکنان پایه بسیار محبوب هستند. همچنین به این کمک می‌کند که بازی حتی با وجود قدمتش همچنان فوق‌العاده به نظر برسد.

ماینکرفت بهتر است!

بازی ماینکرافت

فروش 135 میلیونی و فروش کلی بیش از 180 میلیون نسخه مطمئنا چشمگیر است اما اگر می‌خواهد همین طور پیش برود Minecraft را جلوی راه خودش دارد که باید آن را پشت سر بگذارد اما به نظر می‌رسد هنوز جای کار دارد. Mojang از زمان اولین انتشار خود بیش از 200 میلیون بازی فروخته است و مانند GTA V هنوز هم بسیار محبوب است. شاید بتوان این طور ادعا کرد که چون ماین کرافت دو سال زودتر منتشر شده فروش بیشتری رقم زده است؛ برای همین احتمالا بتوانیم فروش 200+ میلیونی GTA V را ببینیم.

جهان و علم Minecraft به طور مداوم در حال به‌روزرسانی و اضافه شدن است و به همین دلیل، بازی همچنان مانند روزهای اولش تازه است. نمایش و جلوه‌های بصری‌ هرگز نقطه قوت آن نبودند اما اجرای گیم پلی VR به طولانی شدن عمر بازی کمک کرده است. همان طور که ارتش تبلیغ‌کنندگان و یوتیوبرهایی که به تولید محتوای منظم Minecraft ادامه می‌دهند نیز به رشد بازی کمک کرده است. برای همین است که جی تی ای را بهترین بازی دهه اخیر می‌نامیم چرا که اگر بخواهیم بهترین بازی کل ادوار را معرفی کنیم، گزینه‌های دیگری مطرح می‌شوند.

2) GTA V داستان‌پردازی عالی دارد

داستان بازی GTA V

یکی از انتقادات اصلی در مورد بعضی از بازی‌های قبلی  Grand Theft Auto3D این بود که داستان آن‌ها گاهی نامنسجم به نظر می‌رسد. البته این چیزی نیست که بتوان GTA V را به آن متهم کرد. این نسخه درست از همان ابتدا بازیکن را غرق در داستان می‌کند و روایت‌گری فوق‌العاده ای تا انتها دارد. داستان بازی هرگز پیش پا افتاده و تکراری به نظر نمی‌رسد و بیشتر شما را غافلگیر می‌کند. شاید به خاطر همین است که بسیاری GTA V را بهترین نسخه جی تی ای می‌دانند.

بازی The Last of Us بهتر است!

بازی The Last of Us

وقتی صحبت از بازی‌های ویدیویی مبتنی بر روایت به میان می‌آید، تعداد کمی می‌توانند با The Last of Us از Naughty Dog رقابت کنند. این بازی یک داستان زیبا ساخته است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از احساسات آدم را برانگیزد. بازی یک سواری وحشیانه از ابتدا تا انتها است و زمانی که اوج به اوج می‌رسد شما را ناامید نمی‌کند. بازی The Last of Us همچنان عالی به نظر می‌رسد و بعید است که به این زودی‌ها فراموش شود. ممکن است طرفداران کمی بین نسخه‌های بازی پراکنده شوند اما تعداد کمی از آن‌ها هستند که از اولین سفر الی و جوئل لذت نبرده‌اند.

3) بهترین نسخه جی تی ای به دلیل کاراکترسازی

شخصیت پردازی بازی GTA V

GTA IV با این ایده که چندین قهرمان به وجود بیاورد شروع کرد؛ اگر چه این کار را از طریق الحاقات DLC انجام داد. با این حال بر خلاف نسخه قبلی خود، GTA 5 هر سه شخصیت را در کمپین داستانی اصلی خود گنجانده است و به بازیکنان اجازه می‌دهد تا هر زمان که خواستند آزادانه بین آن‌ها جابه‌جا شوند. تقریبا! تروور، مایکل و فرانکلین همگی شخصیت‌های جذاب و به یاد ماندنی هستند و به خوبی از یکدیگر تعریف می‌کنند. هر کدام چیز متفاوتی را ارائه می‌دهند و رشد شخصی آشکاری را با رخ دادن رویدادها در اطراف‌شان نشان می‌دهد. بازی همچنین دارای تعداد زیادی شخصیت ثانویه عالی است که تعدادی از آن‌ها به اندازه سه نفر مرکزی به یاد ماندنی هستند.

بازی Uncharted 4 بهتر است!

بازی Uncharted 4

نیتن دریک یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان بازی‌های ویدیویی است که تا کنون ساخته شده است. در طول چهار بازی Uncharted، او توانسته به سطحی از بدجنسی صعود کند که به مراتب از اکثر همتایان خود جلو افتاده است. علاوه بر این بازیکنان شاهد رشد شخصیت او با سرعت ثابتی در طول سال‌ها بوده‌اند و این رشد در آخرین بازی‌اش هم ادامه داشت.

مگر این که Naughty Dog تغییری در طرز فکرش ایجاد کند! به نظر می‌رسد که Uncharted 4 واقعا آخرین ماجراجویی نیتن باشد و برای بسیاری این مایه شرمساری است. همان طور که گفته شد بازی نتیجه‌گیری کاملی داشته است؛ در واقع نسخه آخر صحنه را برای یک قهرمان جدید در بازی بعدی آزاد می‌گذارد تا جای او را بگیرد. کلویی واقعا برای پر کردن کفش‌هایش در The Lost Legacy تلاش کرد اما این بدان معنا نیست که او نمی‌تواند در بازی‌های آینده Uncharted به قهرمان تبدیل شود.

4) جی‌ تی‌ ای‌ وی بهترین بازی دهه اخیر به دلیل جهان عالی

دنیای وسیع بازی GTA V

شهر خیالی لس سانتوس که به شدت از لس آنجلس الهام گرفته شده است، زمین بازی مناسبی است که بازیکنان می‌توانند در آن هرج و مرج ایجاد کنند. هر اینچ از شهر با عشق ساخته شده است و هر منطقه معمولا ظاهر و احساس منحصربه‌فرد خود را دارد. همچنین نقشه بازی فوق‌العاده بزرگ است و بر خلاف بسیاری از بازی‌های جهان باز با نقشه‌های بزرگ، فضای خالی را به حداقل می‌رساند. در واقع این عامل یکی از دلایلی است که بازی را به بهترین بازی دهه اخیر تبدیل می‌کند چرا که در این دهه بسیاری دنبال بازی های جهان باز عالی و بی‌نقص گشته‌اند و پیدا نکرده‌اند اما وقتی نوبت به GTA V می‌رسد انگار آن‌ها به نیمه‌گمشده خود می‌رسند!

مطمئنا می‌توان استدلال کرد که تصمیم برای استقرار لس سانتوس روی یک شهر واقعی کمی راهگشا بود اما مجموعه‌ای از چالش‌های یونیک خود را نیز ارائه می‌دهد. در حالی که ایجاد یک جهان از ابتدا نیاز به تخیل دارد، بازآفرینی یک منطقه به سطحی از جزئیات نیاز دارد که تعداد کمی از توسعه دهندگان زمان یا مهارت لازم برای انجام آن را دارند. چیزی که راک استار با لوس سانتوس به دست آورد باورنکردنی است و شایسته همه ستایش‌ها و موفقیت‌هایی است که این بازی در طول سال‌ها به دست آورده است. خبر بد این که برای نسخه بعدی بازی یعنی GTA VI نیز باید زمان زیادی منتظر بود.

بازی The Witcher 3 بهتر است!

بازی The Witcher 3

در حالی که GTA V برای رئالیسم در دنیای خود تلاش می‌کند، The Witcher 3 در عوض عمیقا در قلمروهای فانتزی فرو می‌رود. همه چیز در مورد دنیای آن مسحور کننده است و در نتیجه عناصر عجیب و غریب آن بسیار زنده‌تر هستند. داشتن کتاب‌های متعددی که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، مطمئنا به CDPR کمک کرد اما این نباید چیزی از ارزش‌های کار خارق‌العاده‌ای که آن‌ها در طراحی Skellige و دیگر مناطق قابل بازی انجام دادند کم کند. علاوه بر این، ساکنان دنیای بازی به همان اندازه جادویی هستند و سهم بسیار زیادی در غوطه‌ور شدن بازیکن دارند. این مکان فوق‌العاده‌ای برای کاوش است و به دلیل اسرار زیادی که در آن پنهان شده‌اند هرگز قدیمی نمی‌شود. البته این تنها یکی از چیزهایی است که The Witcher 3 را به یک بازی فوق‌العاده تبدیل می‌کند.

5) GTA V در تاثیرگذاری بهترین است

فضاسازی بازی GTA V

سری Grand Theft Auto همیشه به شدت تأثیرگذار بوده است. برای اثبات این ادعا کافی است به کلون‌های بازیکنان بعد از انتشار هر نسخه دقت کنید. GTA V این سری را به ارتفاعات جدیدی می‌برد! با قهرمان‌های قابل تعویض، دنیای بزرگ‌تر، وسایل نقلیه بیشتر از همیشه و انبوهی از اضافات و پیشرفت‌های دیگر، واقعا بهترین نسخه جی تی ای به حساب می‌آید. به زبان ساده این بازی ژانر sandbox جهان باز را دوباره تعریف کرده است. بازی‌های زیادی وجود داشتند که بودجه‌های بسیار بزرگ‌تری در اختیارشان بود اما نتوانستند تاثیر مشابه جی تی ای وی داشته باشند. در نهایت این بازی چیزی است که توسعه دهندگان دیگر آرزوی آن را دارند و معیار خوبی است که می‌توان عظمت بازی‌های آینده را با آن سنجید.

بازی Skyrim بهتر است!

بازی Skyrim

The Elder Scrolls و GTA V رقابت جالبی بر سر تصاحب عنوان تاثیرگذارترین بازی دارند اما نسخه Skyrim با قدرت در این منصب تکیه زده است. ممکن است داستان سرایی Skyrim را گاهی عقب‌تر نگه دارد اما اگر بازی را به طور مستقل بررسی کنیم، در هر بخش عالی و بی‌نظیر است. بازی‌های RPG جهان باز در دهه گذشته به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند و این بازی از Bethesda بدون شک یکی از نیروهای محرک رشد این سبک بوده است. Skyrim به بالا بردن سطح انتظارات بازیکنان کمک کرده و به نوبه خود توسعه دهندگان دیگر را به ارتفاعات جدیدی سوق داده است.

جمع‌بندی

واقعا می‌توان گفت که بهترین بازی دهه اخیر به GTA V می‌رسد اما در هر بخش، عنوان متفاوتی وجود داشت که از جی تی ای بهتر بود. به عبارت ساده‌تر، جی تی ای وی به بازی تبدیل شده است که در تمام بخش‌ها عملکرد عالی دارد و در مجموع امتیاز خوبی گرفته است. داستان‌پردازی و داستان‌گویی، جهان وسیع، گیم پلی و مکانیک، تاثیرگذاری، شخصیت‌پردازی و ماندگاری بالای بازی همگی در سطح خوبی به سر می‌برند؛ برای همین است که می‌توان آن را بهترین نسخه جی تی ای تا به امروز دانست.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    Mmahdi

    مهمان

    ولی رد دد ۲ توی همه ی اینا(شاید غیر از گزینه اول)بهتره

    پاسخ دهید