بازی های شبیه Dead Space Remake
ارحام ادبخواه

بهترین بازی های شبیه Dead Space Remake

ارحام ادبخواه 20 بهمن 1401 بدون دیدگاه
4,238 بازدید

با بازگشت به سفینه ایشیمورا و به دست گرفتن کنترل شخصیت آیزاک کلارک در بازی Dead Space Remake، شاید دل‌تان برای ویدیو گیم‌های کلاسیک ترسناک سال‌های پیش تنگ شود. اما دد اسپیس تنها بازی Survival-Horror با فضایی اتمسفریک نیست که بتوانید نهایت ترس را در راهروهای تنگ و تاریک آن تجربه کنید. در ادامه مقاله بهترین بازی های شبیه به Dead Space Remake به معرفی آثاری می‌پردازیم که بتوانند هیجان شما را در قالب یک فضا و محیط مشابه برانگیزند.

بازی های شبیه Dead Space Remake که باید تجربه کنید

شاید با شنیدن این جمله کمی احساس پیری کنید، چرا که از عرضه یک نسخه جدید از سری Dead Space حدود یک دهه می‌گذرد. مجموعه‌ای که خیلی از ماها را وارد شریان Survival-Horrorها کرد و در ادامه الهام بخش بسیاری از آثار مشابه شد. با وجود گذشت سالیان طولانی از عرضه یک نسخه جدید، می‌توانیم هدف مشابهی را در پیش بگیریم و به سراغ نسخه بازسازی شده شماره اول برویم. بازی Dead Space Remake که تنها چند روز از عرضه ابتدایی آن می‌گذارد، می‌تواند یک بار دیگر گیمرها را به سفینه ایشیمورا و فضای خفقان آور و ترسناک آن ببرد. اثری که با گرافیک بصری چشم نوازش می‌تواند نفس سرد بیگانه‌های فضایی را پشت گردن مخاطب خویش تداعی کند.

بازی Dead Space Remake با اینکه نسخه بازسازی شده عنوان اورجینال به شمار می‌رود، اما میزبان تغییرات و Upgradeهای مختلفی شده است. با توجه به صحبت‌های سازندگان در استودیو Motive، اثر مورد بحث از صفر تا صد و با استفاده از سخت افزارهای روز دنیا ساخته شده تا بتواند در زمینه واقع گرایی گرافیکی به سطح جدیدی از استانداردها برسد. البته که دد اسپیس ریمیک یک بازی معمولی و تکراری نیست که طرفداران نسخه اصلی از تجربه آن خسته شوند؛ چرا که همه چیز دست خوش تغییرات مختلفی شده و میزبان یک سری تغییرات ریز اما تاثیر گذار هم شده است. با وجود تمامی این حرف‌ها اگر این بازی را تمام کردید و به دنبال آثاری مشابه بودید، ادامه این مقاله را از دست ندهید. از بازی The Callisto Protocol گرفته تا Alien: Isolation و The Last of Us Part 1؛ در متن‌های ذیل به معرفی بهترین بازی های شبیه Dead Space Remake خواهیم پرداخت. فقط توجه داشته باشید که این لیست رتبه بندی خاصی ندارد و بدون در نظر گرفتن اولویت بندی‌های مرسوم به مرور نام آن‌ها خواهیم پرداخت.

1) بازی The Callisto Protocol

بازی The Callisto Protocol

بگذارید لیست بازی های شبیه به Dead Space Remake را با اثری شروع کنیم که احتمالا نزدیک‌ترین تجربه ممکن را در اختیارتان قرار می‌دهد. بازی The Callisto Protocol که دنباله معنوی دد اسپیس به شمار می‌رود و توسط جمعی از سازندگان نسخه اورجینال ساخته شده، یک Survival-Horror تمام عیار با تمرکز روی راهروهای تنگ محیط‌های فضایی است. دشمنان موجود در این بازی که با نام Biophage شناخته می‌شوند، شباهت غیرقابل انکاری با همتاهای خود در Dead Space Remake دارند. موجوداتی زامبی مانند که انگار از دل فیلم‌های علمی-تخیلی دهه 80 میلادی بیرون آمده‌اند و هدفی به غیر از سلاخی شخصیت اصلی ندارند.

بازی The Callisto Protocol شما را در قالب شخصیتی با نام جیکوب لی (Jacob Lee) قرار می‌دهد؛ شخصیتی که درون زندانی در قمر کالیستو گیر می‌کند و باید با مصائب فراوان از دیوارهای آن بیرون بزند و خود را نجات دهد. نکته جالبی که وجود دارد این است که Biophageهای موجود در این زندان در واقع همان زندانی‌های معمولی قدیمی هستند که در ادامه یک سری اتفاقات عجیب به موجوداتی بی‌تامل و دور از منطق تبدیل شده‌اند. هر یک از این Biophageها الگو مبارزه خاص خود را دارند و از راه عجیب متفاوتی به دنبال خالی کردن محتویات دل و روده شخصیت اصلی هستند.

  • سال عرضه: 2022
  • توسعه دهنده: استودیو Striking Distance

2) بازی Evil West

بازی Evil West

بازی Evil West در هسته اصلی خود تفاوت‌های بنیادین زیادی با Dead Space Remake دارد و این موضوع را می‌توان در همان نگاه اول متوجه شد. با این حال بازی مورد بحث سعی می‌کند وحشت منحصر به فرد خود را در محیط غرب وحش با شیوه متفاوتی ارائه دهد که خون آشام‌ها در رأس هرم آن قرار می‌گیرند. حال شاید این خون آشام‌ها کمی سریع‌تر حرکت کنند و بیش‌تر فضای یک ویدیو گیم اکشن را به تصویر بکشند، اما هنوز هم همان قدر ترسناک، دلهره آور و غیرقابل پیش بینی هستند. با وجود تمامی این تفاسیر اگر دوست داشتید موجودات عجیب و غریب را به جای فضا در غرب وحشی سلاخی کنید، بهتر است بازی Evil West را از دست ندهید.

Evil West در دنیایی که همه بازی‌ها به سمت حالت‌های آنلاین و سیاست‌های Live-Service می‌روند، سعی می‌کند در قالب یک ویدیو گیم تک نفره روح شوتر-اکشن‌های کلاسیک را زنده نگه دارد. شما در این بازی کنترل یک شکارچی خون آشام با نام جسی رنتیر را به دست می‌گیرید که برای یک سازمان مبارزه با تهدید خون آشام‌ها کار می‌کند. اما در حین شروع داستان این تهدید از همیشه جدی‌تر می‌شود و شما وظیفه دارید به عنوان یک قهرمان به نجات سازمان و دنیای خود بپردازید. طرفداران بازی Dead Space Remake می‌توانند مکانیک‌های مشابهی مانند داستان سرایی خطی، اکشن‌های خشن سوم شخص، اسلحه‌های مختلف و قابلیت ارتقا آن‌ها را مشاهده کنند. به طور کلی با اینکه Evil West بیش‌تر یک اکشن سوم شخص به شمار می‌رود، اما برای عناصر ترسناک و وحشت‌های برهه‌ای احترام زیادی قائل است.

  • سال عرضه: 2022
  • توسعه دهنده: استودیو Flying Wild Hog

3) بازی Signalis

بازی Signalis

بیاید در این قسمت از مقاله بهترین بازی های شبیه به Dead Space Remake کمی از اکشن‌های شلوغ و دلهره آور فاصله بگیریم و به سراغ بازی Signalis برویم؛ یک ویدیو گیم مستقل که در سبک Survival-Horror جریان دارد و کار خود را با مقیاس و بودجه محدودی انجام می‌دهد. در این بازی شما کنترل شخصیتی با نام الستر (Elster) را به دست می‌گیرید و باید با هر روشی که شده از وحشت‌های یک محیط دیستوپیایی جان سالم به در ببرید. بازی Signalis از سوژه‌های ویدیو گیم مدرن فاصله می‌گیرد و سعی می‌کند فلسفه آثاری نظیر Silent Hill و Resident Evil را ادامه دهد. نتیجه این رویه به یک Survival-Horror خوش ساخت تبدیل شده است که شامل عناصر علمی تخیلی و فضایی می‌شود.

حال اگر از فضاسازی و ایده‌های جذاب سیگنالیس دور شویم، باید بیش‌تر به گیم‌پلی آن اهمیت دهیم. تمرکز اصلی گیم پلی بازی Signalis روی مواردی مانند گشت و گذار در محیطی ترسناک، آشکار کردن رازهای داستانی، حل پازل‌های خلاقانه و مبارزه با ربات‌های دهشتناکی بنا شده که هدفی به غیر فرستادن الستر به دنیای بعدی (آن هم به دردناک‌ترین شکل ممکن) ندارند. من حیث المجموع بازی مورد بحث با وجود اینکه از لحاظ مقیاس و طول داستان از عناوینی مانند Dead Space کم می‌آورد، اما از هویت مستقل یا Independent خود نهایت بهره را می‌برد. این هویت مستقل باعث می‌شود Signalis خلاقیت چشم گیری به خرج دهد و درگیر عناصر ضروری عامه پسند بودن نشود.

  • سال عرضه: 2022
  • توسعه دهنده: استودیو Rose Engine

4) بازی The Last of Us Part 1

بازی The Last of Us Part 1

بازسازی یک ویدیو گیم فوق‌العاده قدیمی، موجودات عجیب زامبی مانند و ترس در پرتنش‌ترین حالت‌های موجود عبارت‌هایی هستند که بازی Dead Space Remake و The Last of Us Part 1 را به یکدیگر مرتبط می‌کنند. بازی The Last of Us Part 1 که به صورت انحصاری در دسترس کاربران پلی استیشن 5 قرار دارد، نسخه اورجینال The Last of Us را ریمیک کرده و آن را با استانداردهای روز دنیا تطبیق می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود علاوه بر پتانسیل فوق‌العاده بازی اورجینال، از گرافیک‌های بصری آینده نگرانه آن هم لذت ببریم. استودیو Naughty Dog در حین ساخت بازی مورد نظر همه چیز را از صفر بنا کرد تا با واقع گرایانه‌ترین حالت ماجراجویی جول و الی روبرو شویم.

بازی The Last of Us درست مانند Dead Space تمرکز زیادی روی گیم‌پلی خطی و جزئیات دارد؛ اما برخلاف دد اسپیس زیاد به عناصر ترسناک پایبند نیست. در واقع لست آف آس یک اکشن-ماجراجویی به یاد ماندنی با داستانی فوق‌العاده است که در برخی از مواقع از عناصر سبک وحشت هم استفاده می‌کند. داستان جول و الی و سفر بزرگ آن‌ها در نسخه پسا آخرالزمانی آمریکا چیزی است که به محض تجربه کردنش آن را در گوشه‌ای از ذهن خود حک می‌کنید. شیمی فوق‌العاده میان شخصیت‌ها در کنار گیم‌پلی که از مبارزات مستیقم و مخفی‌کاری تشکیل می‌شود، بازی The Last of Us Part 1 را به یکی از بهترین انحصاری‌ها تاریخ پلی استیشن تبدیل می‌کند.

  • سال عرضه: 2022
  • توسعه دهنده: استودیو Naughty Dog

5) بازی Cold Fear

بازی Cold Fear

در این نقطه از لیست بهترین بازی های شبیه به Dead Space Remake می‌رسیم که در حد دریافت یک بازسازی کامل خوش شانس نبود. بازی Cold Fear که می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم، یکی از آثار ترسناک دوران پلی استیشن 2 است که هیچ وقت به اندازه لیاقت خود احترام و توجه کافی دریافت نکرد. بخش بزرگی از این کم توجهی به این خاطر بود که Cold Fear در زمانی نزدیک به Resident Evil 4 منتشر شد و در سایه اثر به یاد ماندنی شینجی میکامی قرار گرفت. با این حال و با وجود گذشت سالیان طولانی، مانعی برای تحسین بازی مورد بحث در زمینه‌های مختلف وجود ندارد.

بازی Cold Fear شما را در قالب شخصیتی با نام تام هنسن (Tom Hansen) قرار می‌دهد که به عنوان یکی از اعضای گارد ساحلی فعالیت می‌کند. هنسن پس از دریافت یک سینگال عجیب از یک کشتی سید نهنگ برای کسب اطلاعات بیش‌تر راهی می‌شود تا وقایع آن را زیر ذره بین بگذارد. اما همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید سرانجام این سیگنال عجیب به جای خوبی نرسید و باعث شد تا شخصیت اصلی درگیر ماجراهای ترسناک و موجودات بی‌رحمی شود. بازی Cold Fear یک اتمسفر مثال زدنی دارد که در حین ورود به دنیای آن، به خوبی حس یک کشتی متروکه و آب‌های بی‌انتها را درک می‌کنید. نکته جالب این است که کشتی مورد بحث به خاطر امواج آب بالا پایین می‌شود و هیچ موقع در یک موقعیت ساکن قرار نمی‌گیرد. در ادامه همین موضوع، داستان و گیم‌پلی تحت تاثیر قرار می‌گیرند تا نشانه گیری‌های خود را با حرکات کشتی تطبیق دهید. اگر به یک کنسول PS2 دسترسی ندارید، تجربه Cold Fear روی PC بهترین گزینه در دسترس به شمار می‌رود.

  • سال عرضه: 2005
  • توسعه دهنده: استودیو Darkworks

6) بازی Infliction: Extended Cut

بازی Infliction Extended Cut

بازی Infliction: Extended Cut یک ویدیو گیم ترسناک فوق‌العاده با دوربین اول شخص است که می‌توانیم نام آن را در کنار اسامی بزرگی مانند P.T. و Layers of Fears بگذاریم. اثری که استفاده از اتمسفر و ترس روانشناسانه را روی لبه یک تیغ حرکت می‌دهد تا مخاطب خود را تا لحظه پدیدار شدن آخرین کلمه خط داستانی روی ناباوری نگه دارد. شاید Infliction مانند بازی Dead Space Remake در فضا جریان نداشته باشد و در شریان علمی تخیلی‌ها قرار نگیرد، اما بدون شک برخی از ترسناک‌ترین محیط‌های تاریخ ویدیو گیم را به تصویر می‌کشد.

داستان این بازی درست مانند خودش در عجیب‌ترین و مرموزترین حالت ممکن قرار دارد. شما کنترل مردی را به دست می‌گیرید که برای پی بردن به راز مرگ دهشتناک و دلخراش همسرش وارد یک ماجراجویی نفرین شده می‌شود. بخش بزرگی از این ماجراجویی نفرین شده در یک عمارت متروکه جریان دارد که گوشه گوشه‌ای با صداهای عجیب و ناشناخته پر شده است. این صداهای زمزمه مانند در حین گذر از راهروهای تاریک تلقین ترس مضاعفی را به وجود می‌آورند که خیلی سخت می‌توان از کنار آن‌ها رد شد. شاید بازی Infliction: Extended Cut اسم بزرگی مانند Resident Evil و Dead Space نداشته باشد، اما کار خود را در امر ترساندن مخاطب خود به خوبی انجام می‌دهد.

  • سال عرضه: 2020
  • توسعه دهنده: استودیو Caustic Reality

7) بازی Alan Wake Remastered

بازی Alan Wake Remastered

بازی Alan Wake هم درست مانند سری Dead Space تاثیر بسزایی در بازی‌های ترسناک داستان محور گذاشته است که پس از اتمام آن، باید به ذهن خود زمان خوبی برای استراحت دهید. حالا هم که به زمان عرضه شماره دوم نزدیک می‌شویم و نسخه ریمستر شده بازی اول هم در دسترس قرار دارد، بهتر است هرچه سریع‌تر به سراغ آن بروید تا جادوی استودیو Remedy در ساخت یک محیط اتمسفریک و خفقان آور را درک کنید. هرچند که نسخه ریمستر شده در حد یک Remake کامل تغییر ایجاد نمی‌کند، اما بدون شک بهترین موقعیت ممکن برای تجربه آلن ویک را به وجود می‌آورد.

با گذر از این بحث بیاید به درگیری فکری موجود در روایت Alan Wake بپردازیم. آلن ویک در واقع نام شخصیت اصلی بازی است؛ یک نویسنده شسته و رفته و کار درست که تصمیم می‌گیرد برای استراحت و برگشتن به روزهای اوج به تعطیلات برود. اما این سفر تفریحی بیش‌تر به یک کابوس عذاب دهنده شباهت دارد که همه چیز را از آقای ویک می‌گیرد و او را به یک روان پریشِ مشوش تبدیل می‌کند. در ادامه او باید از ذهن خلاقانه خود کمک بگیرد، معما اصلی را حل کند و دشمنان تسخیر شده مقابلش را از میان بردارد. به طور کلی Alan Wake نه تنها جایگاه خاصی در بین بهترین بازی های شبیه به Dead Space Remake دارد، بلکه می‌توانیم از آن با عنوان یکی از بهترین ویدیو گیم‌های داستان محور تاریخ یاد کنیم.

  • سال عرضه: 2021
  • توسعه دهنده: استودیو Remedy Entertainment

8) بازی Alien: Isolation

بازی Alien Isolation

پس از The Callisto Protocol، به احتمال زیاد بازی Alien: Isolation شباهت بیش‌تری (حداقل از منظر محیط سازی) با بازی Dead Space Remake دارد. این بازی که شما را در دل فرنچایز بیگانهِ ریدلی اسکات قرار می‌دهد، ترس در یک محیط ناشناخته با بیگانه‌های فضایی را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد. Alienها یا همان بیگانه‌های فضایی در بازی مورد بحث به شدت ترسناک هستند و هنگامی که وارد حس و حال آن شوید، از آن‌ها با عنوان یک سری کابوس متحرک یاد خواهید کرد. کابوس‌هایی که آهسته و پیوسته دنبال طعمه خود می‌گردند تا به محض پیدا کردنش، آن را با نهایت درد و ضجه تکه تکه کنند.

دشمنان شما در این بازی در سایه‌ها حرکت کرده و برای رسیدن لحظه مناسب برای حمله صبر می‌کنند. اما آنچه که ممکن است در Alien: Isolation بیش از حد اذیت کننده ظاهر شود، هوش مصنوعی بیش از حد قوی بیگانه‌ها است. در واقع آن‌ها می‌توانند به راحتی شما را پیدا کنند و همین موضوع، گیم پلی را به شدت چالش برانگیز و ترسناک می‌کند. با این وجود اگر با سختی بازی کنار بیایید و بتوانید با مهارت و تفکر خود از خطر دشمنان به دور بمانید، بازی Alien: Isolation یکی از بهترین آثاری است که می‌توانید در لیست بهترین بازی های شبیه به Dead Space Remake پیدا کنید.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو Creative Assembly

9) مجموعه Bioshock

بازی Bioshock

دو نسخه ابتدایی مجموعه Bioshock  بدون شک از Dead Space Remake کم‌تر ترسناک هستند و جنبه داستان سرایی و اکشن را نسبت به هر چیز دیگری اولویت می‌دهند. با این حال هر دو شماره مذکور محیط‌های ترسناک و عجیبی دارند که ناخودآگاه آدم را یاد دد اسپیس می‌اندازند. ترس مواجهه با Big Daddyها و دلهره موجود در حین مبارزه با آن‌ها چیزی از نبرد با Necromorphها کم ندارد. مجموعه Bioshock شما را به دل یک محیط متروکه و به دور از روزهای آرمانی می‌فرستد که سطح آن توسط موجودات عجیب و غریب پرشده است. ترکیب دشمنان و محیط عجیب تنش جذابی را به وجود می‌آورد که در حین قدم گذاشتن به حال و هوای، هر لحظه و با نکته جدیدی به وجد خواهید آمد.

اما نکته حائز اهمیتی که باید به آن اشاره کرد، دوربین اول شخص است. شما داستان هر سه نسخه بایوشاک را از زاویه اول شخص دنبال می‌کنید و همین موضوع بر تنش اکشن موجود در بازی می‌افزاید. اکشن‌های سریع، استفاده از اسلحه‌های مختلف و ترکیب آن‌ها با قدرت‌های فراطبیعی تنوع خوبی به گان پلی می‌دهند تا بایوشاک حداقل در این موضوع از Dead Space جلو بزند. ولی با وجود تمامی این ویژگی‌ها در دو نسخه ابتدایی، باید از زاویه دیگری به شماره سوم یا Bioshock Infinite نگاه کنیم. در این بازی دیگر خبری از محیط‌های بسته و خفقان آور نیست و شما داستان را در یک شهر هوایی معلق با نام کلمبیا دنبال می‌کنید. اگر از ایده و کلیت بایوشاک خوش‌تان آمده، می‌توانید به سراغ Bioshock Collection بروید و به تجربه هر سه بازی موجود بپردازید.

  • سال عرضه: 2007
  • توسعه دهنده: استودیو Irrational Games

10) بازی Control

بازی Control

یکی از اکشن-ماجراجویی‌های عجیبی که می‌توانیم در لیست بهترین بازی های شبیه به Dead Space Remake از آن یاد کنیم، بازی Control است. Alan Wake که پیش از این به آن اشاره کردیم را به یاد دارید؟ بازی Control هم از توسعه دهنده مشترکی یعنی Remedy Entertainment می‌آید و همین موضوع، ویژگی‌های مشابهی را به وجود می‌آورد. هرچند که کنترل زیاد روی عناصر ترسناک مانور نمی‌دهد، اما سهم خود از محیط‌ها و شرایط عجیب را ادا می‌کند. حال اگر می‌خواهید اعجاب مورد بحث را از زاویه نزدیک‌تری لمس کنید، بهتر است هدفون‌های خود را روی گوش‌های‌تان گذاشته و به زمزمه‌های غریب موجود در محیط گوش بسپارید. شخصیت اصلی هم که جسی نام دارد باید برای ادامه ماجراجویی و کشف رمزهای گذشته خویش به این زمزمه‌ها دقت کند.

اما بازی Control اکشن روان‌تر و جذاب‌تری نسبت به Alan Wake دارد تا بتوانید در حین ماموریت خود، دشمنان را با روش‌های خلاقانه‌ای بکشید؛ دشمنانی که فقط ظاهری شبیه به انسان دارند و از لحاظ رفتار و کردار صرفا یه یک سری موجودات دو پا انسان نما هستند. حال این موضوع که چرا این اتفاق رخ داده و انسان‌ها ذهن خود را از دست داده‌اند معمای بزرگی به شمار می‌رود که باید در مسیر حل آن قدم بردارید. علاوه بر این موارد باید بدانید که Control در دنیای مشترکی با Alan Wake جریان دارد و حتی در یکی از DLCهای آن می‌توانید داستانی مرتبط با الن ویگ را تجربه کنید.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو Remedy Entertainment

11) بازی The Evil Within 2

بازی The Evil Within 2

با وجود اینکه سری The Evil Within تنها میزبان دو نسخه مجزا شده و فعلا هم خبری از شماره سوم آن نیست، اما می‌توانیم از آن با عنوان یکی از فرنچایزهای Survival-Horror تاریخ ویدیو گیم یاد کنیم. مجموعه‌ای که بر اساس ایده‌های شینجی میکامی، خالق سری رزیدنت ایول، بنا شده و در نسخه دوم قدم‌های بزرگ‌تری برای تبدیل شدن به یک بازی جاه طلبانه بر می‌دارد. با وجود اینکه نسخه اول هم بازی خوبی به شمار می‌رود و جذابیت‌های خاص خود را دارد، اما The Evil Within 2 همه چیز را به مرز جدیدی می‌برد و آن را در محیطی بزرگ‌تر، پرجزئیات‌تر و عمیق‌تر به تصویر می‌کشد.

با وجود اینکه بازی مورد بحث مانند Dead Space در فضا جریان ندارد و داستان خود را در یک دهکده کوچک تعریف می‌کند، اما در زمینه ترساندن مخاطب خود ید طولایی دارد. داستان بازی از جایی شروع می‌شود که سباستین کاستیانو (Sebastian Castellanos) برای پیدا کردن دختر گمشده خود به یک شهر جدید پا می‌گذارد و باید با دنبال کردن سرنخ‌ها به دستاوردهای جدیدی برسد. البته محیط موجود در این بازی دقیقا در دنیای واقعی ما جا نمی‌گیرد و بیش‌تر حکم یک محیط در جهانی موازی را دارد. به طور کلی بازی The Evil Within 2 با وجود داستان و گیم‌پلی درگیر کننده خود می‌تواند به یکی از بهترین تجربه‌های Survival Horror شما تبدیل شود.

  • سال عرضه: 2017
  • استودیو Tango Gameworks

12) بازی Resident Evil 4

بازی Resident Evil 4

در این نقطه از لیست بهترین بازی های شبیه به Dead Space Remake به اثری می‌رسیم که از دید بسیاری از طرفداران، بهترین شماره سری رزیدنت ایول محسوب می‌شود. بازی Resident Evil 4 که اولین بار در سال 2005 منتشر شد، کمی از حالت کلاسیک فرنچایز فاصله گرفت و گیمرها را وارد جریان اکشن‌ و پر زد و برخوردتری کرد. اما این تغییر رویه آنقدری استاندارد بود که نه تنها مخالفت طرفداران قدیمی مجموعه را به همراه نداشت، بلکه باعث سرازیر شدن خیل عظیمی از گیمرهای جدید به سمت سری مورد بحث شد. دوربین بازی Resident Evil 4 دیگر ثابت نبود و با قرار گرفتن روی شانه شخصیت اصلی، وقایع ترسناک داستان را از زاویه سوم شخص به تصویر کشید. علاوه بر این، بازی مذکور با تغییر زاویه دوربین سیستم تیراندازی دقیق‌تر و ملموس‌تری را معرفی کرد که همه چیز را یک پله رو به جلو برد.

اما داستان رزیدنت ایول 4 در مورد شخصیتی با نام لئون اس کندی (Leon S. Kennedy) است؛ یکی از مامورهای ویژه ایالات متحده که وظیفه انجام یک ماموریت خاص را برعهده می‌گیرد. در واقع لئون باید برای نجات دختر رئیس جمهور پا به یک روستای نفرین شده اسپانیایی بگذارد که توسط یک فرقه مرموز و ترسناک تسخیر شده است. اعضای این فرقه در واقع همان ساکنین روستا هستند که به موجودات زامبی مانندی تبدیل شده‌اند و دیگر مانند انسان خردمند عمل نمی‌کنند. شرکت Capcom تمرکز زیادی را نسبت به بازی Resident Evil 4 اختصاص داد و حتی برای رسیدن به بهترین نتیجه، کار خود را چهار بار از صفر شروع کرد. اما این تلاش‌ها به ثمر رسید تا امروز از بازی مورد بحث با این حد از تحسین صحبت کنیم. راستی اگر عجله‌ای برای تجربه رزیدنت ایول 4 ندارید بهتر است چند وقتی صبر کنید و در مارس 2023 به تجربه نسخه Remake شده بپردازید که واقعا خوب به نظر می‌رسد.

  • سال عرضه: 2005 (نسخه PS4 که می‌توانید با Backward Compatibility آن را تجربه کنید در سال 2016 بازعرضه شد)
  • توسعه دهنده: شرکت Capcom

13) بازی SOMA

بازی SOMA

ما می‌توانیم از SOMA با عنوان اثری یاد کنیم که بازی‌های علمی تخیلی ترسناک با عناصر روانشناسانه را به سطح دیگری از تکامل رساند. اما با این حال هیچ وقت به اندازه لیاقت خود توجه دریافت نکرد و رفته رفته از یادها پاک شد. بازی SOMA به شدت نسبت به داستان خود می‌بالید و مخاطب را با یک پایان بندی فوق‌العاده تنها می‌گذاشت که پس از مشاهده آن، ممکن است با بحران هویت روبرو شوید. این بازی لحظات ترسناک خود را هم داشت و اگر دلش میخواست دل کسی را با بهانه‌های خود بلرزاند، کارش را به خوبی بلد بود و صرفا به یک Jump Scare سطحی و گذرا بسنده نمی‌کرد. در واقع از آنجایی که سوما زیاد درگیر مبارزه با دشمنان و کشتن آن‌ها نمی‌شود، ایده‌های خود را از طریق پازل‌ها و نحوه حل کردنشان به تصویر می‌کشد. شما در اثر مورد بحث در اعماق اقیانس قرار دارید و باید با گشت و گذار مخفیانه در یک محیط متروکه و غرق شده، پازل‌ها را حل کرده و به دنبال هدف نهایی خود باشید.

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم مبارزه با دشمنان بخش خاصی از گیم‌پلی بازی SOMA را تشکیل نمی‌دهد. به عبارتی دیگر شاید در این بازی مانند Dead Space به مبارزه با دشمنان نپردازید، اما می‌توانید تنش و لحظات دلهره آور را به شکل دیگری از نزدیک لمس کنید. اما این امر چگونه محقق می‌شود؟ اعماق سیاه اقیانوس وحشت وصف ناپذیری به همراه دارد و هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار کند. برای پی بردن به این موضوع کافی است به سراغ مستندهای آبی بروید و توجه مضاعفی به قسمت‌های مربوط به اعماق تاریک آن داشته باشید. بازی SOMA هم دقیقا از همین بهانه می‌برد و ترس ناشناخته‌های ورای تاریکی را در دل گیمر زنده نگه می‌دارد. بدین ترتیب نسبت به تک تک قدم‌های بعدی خود احساس دلهره و ترس خواهید داشت.

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: استودیو Frictional Games

14) بازی Prey

بازی Prey

اول از همه باید اشاره کنیم که مگر می‌شود استودیو Arkane بازی بد یا حتی متوسطی به طرفداران خود ارائه دهد؟ اگر جزو طرفداران Dishonored یا Deathloop باشید بدون شک با جمله گفته شده موافقت خواهید کرد. بازی Prey هم که در این نقطه از لیست بهترین بازی های شبیه به Dead Space Remake به آن اشاره کردیم از این قاعده مستثنا نیست. این بازی شما را در دل یک ایستگاه فضایی قرار می‌دهد که با موجودات بیگانه و خونخوار پر شده است (این پیش زمینه برای‌تان آشنا نیست؟). البته این بیگانه‌های فضایی رویه مخفی‌تری نسبت به دشمنان Dead Space دارند و همیشه پس از استتار شخصیت اصلی را زهره ترک می‌کنند. کسی چه می‌داند، شاید یکی از اشیایی که در پیرامون خود می‌بینید یکی از همین بیگانه‌ها باشد که در قالب یک جسم فیزیکی استتار کرده است. این موضوع شما را به شکاک‌ترین و محتاطانه‌ترین حالت ممکن می‌رساند تا حتی نسبت به یک لامپ کوچک بی‌آزار هم سوء ظن داشته باشید.

اما یکی دیگر از جادوهای استودیو Arkane که در Prey هم کاملا مشهود است، روایت پیچیده‌ای است که ار طُرُق مختلف به شما گفته می‌شود. در واقع تمام محتوای داستان در چارچوب میان پرده‌ها مخفی نخواهد شد تا برای درک کامل آن، به گشت و گذار در محیط و مطالعه دست نوشته‌های مختلف بپردازید. اگر از منظر گیم پلی هم به قضیه نگاه کنیم، کلیت ماجرا شباهت زیادی به سیستم مبارزه بازی Bioshock و System Shock 2 دارد. حال در این میان یک سری عناصر نقش آفرینی هم گنجانده شده تا روند پیشرفت و ارتقا مهارت‌های مختلف با عطش و ارزش بیش‌تری همراه شود.

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: استودیو Arkane

15) بازی Dead Space 3 و Dead Space 2

بازی Dead Space 3 و Dead Space 2

همان طور که به احتمال زیاد استحضار دارید Dead Space یک سه‌گانه کامل است که از سه ویدیو گیم باکیفیت و قابل احترام تشکیل شده. با وجود اینکه نسخه Remake شماره اول ساخته و منتشر شده است، اما دو شماره بعدی هنوز ریمیک یا ریمستر خاصی دریافت نکرده‌اند و از لحاظ گرافیکی در زمان انتشار خود مانده‌اند. اما این گرافیک به نسبت ضعیف (با توجه به استانداردهای امروزی) به هیچ وجه نباید مانع تجربه آن‌ها شود. این دو بازی داستان نسخه اول را ادامه داده و آن را به شکل باشکوهی به اوج رسانده و تمام می‌کنند. بنا بر تمامی موضوعات مطرح شده پس از تجربه Dead Space Remake، بهتر است هر چه سریع‌تر به سراغ Dead Space 2 و Dead Space 3 بروید که به ترتیب در سال‌های 2011 و 2013 منتشر شده‌اند.

شاید پس از تجربه Dead Space Remake جلوه‌های بصری و انیمشین‌های شماره دوم و سوم کمی به ذوق بزنند، اما دلیل قانع کننده‌ای برای بی‌توجهی نیستند. این دو بازی بر پایه نسخه اول بنا شدند و آن را با توجه به فناوری وقت ارتقا دادند. همین موضوع دو Survial-Horror خوش ساخت را تشکیل داده که می‌توانید در طی آن‌ها از سلاخی بیگانه‌ها لذت ببرید و ماجرای جناب آیزاک کلارک را دنبال کنید. تنها چیزی که می‌توان گفت این است که اگر از تجربه شماره اول راضی باشید، پس از رفتن به سراغ دو ویدیو گیم دیگر حس آشنایی و رضایت خاصی خواهید داشت.

جمع بندی

بازی Dead Space Remake یک بار دیگر نشان داد که بازسازی ویدیو گیم‌های فوق‌العاده قدیمی می‌تواند تا چه حد مفید باشد و به طول تالار مشاهیر بیفزاید. موضوعی که در آثار مشابهی مانند Demon’s Souls Remake و Resident Evil 2 Remake مشاهده کرده بودیم. حال اگر از تجربه بازی مورد بحث و همراهی با آیزاک کلارک در سفینه ایشیمورا لذت بردید بهتر است هر چه سریع‌تر به سراغ عنوان‌هایی مانند Prey، The Callisto Protcol و Alien Isolation بروید.

نظر شما درباره بهترین بازی های شبیه به Dead Space Remake چیست؟ شما کدام یک از آثار ذکر شده را بیش‌تر می‌پسندید؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بازی Dead Space Remake چیست؟

Dead Space Remake نسخه بازسازی Dead Space است که اولین بار در سال 2008 منتشر شد

۱
آیا بازی The Callisto Protcol دنباله سری Dead Space محسوب می‌شود؟

با وجود شباهت‌هایی که میان این دو وجود دارد، The Callisto Protocol یک IP جدا است و صرفا از Dead Space الهام می‌گیرد

۲
بهترین بازی های شبیه به Dead Space Remake کدام‌اند؟

از جمله بهترین بازی های شبیه به Dead Space Remake می‌توانیم به The Callisto Protocol، Alien: Isolation و Prey اشاره کنیم

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.