کارت گرافیک انویدیا MX
یحیی رحیمی

انویدیا به تولید کارت گرافیک MX لپ تاپ پایان می‌دهد

یحیی رحیمی 30 دی 1401 بدون دیدگاه
192 بازدید

شایعات جدید به پایان تولید کارت گرافیک MX انویدیا اشاره می‌کنند و اینکه این شرکت می‌خواهد تمامی کارت‌های گرافیک پایین‌رده را از دور خارج کند. ضعیف‌ترین کارت گرافیک نسل جدید انویدیا مخصوص لپ تاپ، RTX 4050 خواهد بود و خبری از کارت‌های ضعیف‌تر مخصوص کارهای مولتی‌مدیا و … نیست، علاقه‌مندان لازم است لپ‌تاپ با سخت‌افزار به‌روزتری را خریداری کنند.

شرکت انویدیا رسما به پایان تولید کارت گرافیک MX اشاره نکرده است، اما شایعات و گزارش‌های موثقی در این مورد منتشر شده است. گفتنی است سری MX جزو ارزان‌ترین و ضعیف‌ترین کارت‌های گرافیک لپ‌تاپ هستند که میزان توان آن‌ها نیز کمتر از دیگر مدل‌های موجود است. با توجه به آنکه هر دو شرکت‌های اینتل و AMD در حال افزایش قدرت سخت‌افزاری کارت‌های گرافیک مجتمع هستند، تولید سری MX دیگر به صرفه نخواهد بود و این شرکت تصمیم گرفته است تا تنها روی مدل‌های جدید سرمایه‌گذاری کند.

با این حساب ضعیف‌ترین کارت گرافیک لپ تاپ نسل جدید انویدیا، RTX 4050 خواهد بود. گفتنی است این کارت همان میزان توان 35 وات مدل RTX 3050 لپ تاپ را حفظ کرده است و انویدیا همچنان به عرضه کارت گرافیک با توان اندک ادامه می‌دهد. از آنجایی که هر دو کارت گرافیک مجتمع و RTX 4050 از توان 30‌ بهره می‌برند، فضایی برای تبلیغ و فروش کارت گرافیک MX نخواهد بود و تولید تراشه‌های این سری دیگر ادامه نخواهند یافت. این مسئله موجب کاهش تنوع لپ‌تاپ‌ها خواهد شد و خرید مدل‌های جدید نیازمند زمان تحقیق و بررسی کمتری است.

کارت گرافیک انویدیا MX لپ تاپ

پایان تولید کارت گرافیک MX

در حال حاضر قوی‌ترین مدل سری MX با نام MX570 شناخته می‌شود. این کارت از تراشه GA107 با 2048 هسته کودا و فرکانس بوست 1155 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. همچنین حافظه با باس 64 بیت هم به کار گرفته شده است و در نهایت قدرت گرافیکی 4.7 ترافلاپس ارائه می‌شود. این در حالی است که قدرتمندترین کارت گرافیک Radeon موسوم به 780M حدود 8.9 ترافلاپس عملکرد دارد و این در حالی است که کارت گرافیک مجتمع AMD مخصوص گیمینگ طراحی نشده است.

توان کارت گرافیک MX570 حدود 25 وات از RTX 4050 کمتر است، اما توان آن از مدل مجتمع Radeon بیشتر است و این در حالی است که عملکرد آن بسیار کمتر از مدل AMD است. گفتنی است MX570 تنها مدلی است که بر اساس معماری Ampere ساخته شده است و دیگر کارت‌ها مانند MX550 از معماری Turing پشتیبانی می‌کنند که قدرت گرافیکی به مراتب کمتری دارند. انویدیا تصمیم گرفته است تا به استفاده از RTX 4050 در لپ‌تاپ‌ها روی بیاورد و بتواند با ارائه 9 ترافلاپس قدرت گرافیکی با مدل‌های شرکت AMD رقابت کند.

با توجه به هزینه تولید کارت گرافیک لپ تاپ و همچنین عملکرد نامناسب سری MX، هیچ دریچه امیدی برای این سری باقی نمانده است و انویدیا به‌زودی، پایان تولید این سری را اعلام خواهد کرد.

منبع: PCGAMER

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.