قرار دادن کنسول PS5 (پلی استیشن 5) به صورت عمودی
علیرضا نظری

قرار دادن پلی استیشن 5 به صورت عمودی به این کنسول آسیب وارد می‌کند

علیرضا نظری 17 دی 1401 بدون دیدگاه
547 بازدید

پلی استیشن 5 مانند بعضی از کنسول‌های دیگر، بسته به سلیقه‌ی شخصی افراد، می‌تواند به صورت افقی یا عمودی قرار گیرد و معمولاً هیچ تفاوتی در عملکرد کنسول ایجاد نمی‌کند. اما به گفته چندین متخصص تعمیر سخت افزار، به نظر می‌رسد حالت قرارگیری کنسول PS5 در حالت عمودی، دلیل برخی از مشکلات اساسی و خطرناک آن تلقی می‌شود که تاکنون برای چندین کاربر اتفاق افتاده است.

عامل اصلی، فلز مایعی است که برای خنک کردن APU در پلی استیشن 5 مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلز مایع به‌ منظور اتصال خنک‌کننده‌ها به واحدهای پردازش با دمای بالا استفاده می‌شود که امکان انتقال گرما را به صورت ایمن فراهم کرده و از ذوب شدن پردازنده نیز جلوگیری می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد حداقل برخی از کنسول‌های پلی استیشن 5 از فلز مایع بیشتری نسبت به کامپیوتر‌ها استفاده می‌کنند و در عین حال اگر محفظه خنک کننده آسیب ببیند و PS5 به صورت عمودی باشد، مقداری از آن مایع به قسمت‌هایی از مادربرد نشت می‌کند. بدین ترتیب، احتمال آسیب دائمی آن وجود دارد و باعث می‌شود کل کنسول از کار بیفتد.

طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، اخیرا تعدادی از صاحبان تعمیرگاه‌ها، تصاویری از کنسول‌های پلی استیشن 5 در حال تعمیر را منتشر کرده‌اند که نشان دهنده خارج شدن فلز مایع روی صفحه مادربرد است. هر یک از این تعمیرکارها معتقد هستند که این کنسول‌ها به صورت عمودی قرار گرفته‌اند و هنگام ترک خوردن یا به نوعی آسیب دیدن محفظه، فلز مایع بیرون ریخته است. همچنین، بسیاری از کارشناسان مختلف سخت افزار شاهد هستند که این اتفاق، حتی در مدل‌های جدیدتر PlayStation 5 نیز رخ می‌دهد.

اشکالات قرارگیری پلی استیشن 5 در حالت عمودی

بن مونتانا، صاحب یک تعمیرگاه تخصصی در فرانسه نیز از ماه‌ها پیش در تلاش است تا این موضوع را پیگیری کند. او بنا به تحقیقاتی که انجام داده است، می‌گوید که این موارد مجزا نیستند. به گفته او، این خطر برای کنسول‌های پلی استیشن 5 که برای مدت طولانی به صورت عمودی ایستاده‌اند، بالا است و تمامی مدل‌ها که شامل نسخه‌های دیجیتالی و استاندارد کنسول می‌شود، تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.

تاکنون مشخص نیست که چه چیزی ممکن است باعث آسیب محفظه خنک کننده فلز مایع PS5 شود، اما ساده‌ترین راه برای جلوگیری از این مشکل، قرار دادن کنسول به صورت افقی است. در این صورت، اگر کنسول شما به صورت افقی قرار گیرد، فلز مایع نشت نکرده و با حفظ بیشتر خواص حرارتی خود، به خنک شدن دستگاه کمک کند. با این حال، این مشکل هنوز فراگیر نشده است، اما اگر از دارندگان PS5 هستید، باید به آن توجه کنید. کارشناسان سخت افزار امیدوار هستند سونی این نقص طراحی را پذیرفته و در مدل‌های جدیدتر آن را برطرف کند.

منبع: The Gamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.