حقوق شرکت های بازی‌سازی
محمد صادق شجاعی

شرکت های بزرگ بازی‌سازی از اعلام دقیق حقوق خودداری می‌کنند

محمد صادق شجاعی 15 دی 1401 بدون دیدگاه
207 بازدید

به دلیل تصویب قانونی در آمریکا شرکت‌های فعال در صنعت ویدیو گیم باید دستمزد در نظر گرفته شده را در آگهی‌های شغلی ثبت کنند. اما به نظر می‌رسد که شرکت های بزرگ بازی‌سازی چندان از این قانون استقبال نکرده و از اعلام دقیق حقوق خود ممانعت می‌کنند.

سال گذشته در راستای افزایش شفافیت بازار کار، قانونی جدید در کالیفرنیا تصویب شد که به موجب آن شرکت‌های فعال در زمینه بازی‌های ویدیویی باید حقوق و دستمزد خود را در آگهی‌های استخدام درج کنند. این قانون هم‌اکنون در حال اجرا است و برخی از ناشرین آن را رعایت می‌کنند. اگر‌چه به نظر می‌رسد که چندین ناشر و استودیو بازی‌سازی با ثبت محدوده حقوقی هنگفت برای برخی از سمت‌ها، تلاش کرده‌اند حقوق خود را مبهم نگه داشته و قانون را دور بزنند.

طبق گزارش جیسون شرایر، خبرنگار رسانه Bloomberg، یکی از این دست شرکت‌ها، Activision Blizzard بوده که در شهر سانتا مونیکا مستقر است. این ژورنالیست در گزارش خود دو آگهی استخدام برای دو سمت متفاوت را منتشر کرده است. در این آگهی‌ها آمده است که حقوقی بین 134000 تا 247900 دلار و 80800 تا 149400 دلار پرداخت خواهد شد.

چنین رویکردی تنها به اکتیویژن بلیزارد ختم نمی‌شود. علاوه بر ناشر سری Call of Duty، چندین شرکت دیگر که در کالیفرنیا مستقر هستند، تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا حقوق ثبت شده در آگهی استخدام مبهم باقی بماند. برای مثال جیسون شرایر می‌گوید که علی‌رغم پرداخت ارقام بالا به کارمندان، شرکت Riot Games نیز محدوده حقوقی بالایی برای سمت‌های خاص اعلام کرده است.

حقوق شرکت های بازی‌سازی

EA یکی از شرکت های بازی‌سازی که حقوق خود را مشخص نمی‌کند

شرکت EA که در ردوود سیتی مستقر است، رویکرد مشابهی را در پیش گرفته و برای دو سمت در سطح ارشد مبالغ 129050 تا 204600 دلار و 157450 تا 245500 دلار را در نظر گرفته است. در صورتی که سابقه و تجربه در نظر گرفته شود، این مبالغ مرسوم و عادی هستند. اما همان‌طور که جیسون شرایر اشاره می‌کند، این محدوده‌های حقوقی به طور خاص برای موقعیت‌های شغلی سطح-محور منتشر شده‌اند. این بدان معنا است که نباید بین دو توسعه‌دهنده ارشد اختلاف حقوق 100 هزار دلاری وجود داشته باشد.

یکی از دیگر نمونه‌هایی که در گزارش جیسون شرایر به آن اشاره شده، شبکه نتفلیکس است. با این وجود که حوزه فعالیت Netflix به بازی‌های ویدیویی محدود نمی‌شود، اما این شبکه به دنبال جذب یک کارگردان بازی است. به همین دلیل یک آگهی استخدام با محدوده حقوقی 150000 تا 500000 دلار منتشر شده است. بدون شک تجربه نقش کلیدی در میزان درآمد یک کارگردان بازی ایفا می‌کند. اما حقوق درج شده در آگهی استخدام نتفلیکس به طور دقیق دستمزد یک کارگردان بازی را مشخص نمی‌کند.

این هدفی است که شرکت‌های مختلف در قالب ثبت محدوده حقوقی هنگفت آن را دنبال می‌کنند. با پنهان کردن میزان دقیق دستمزد در نظر گرفته شده برای یک سمت، شرکت یا استودیو می‌تواند کنترل بیشتری در نحوه پرداخت حقوق به کارمندان خود داشته باشد. اگر کارمند از دستمزد معمول خود مطلع نباشد، کار‌فرما در مذاکرات حقوقی برتری خواهد داشت. قانون‌گذاران کالیفرنیا قصد داشتند با تصویب قانون میزان حقوق را شفاف‌تر کنند. ظاهرا این قانون در عمل موفق نبوده و شرکت‌ها راه دور زدن آن را پیدا کرده‌اند.

منبع: The Gamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.