بهترین نقل قول های بازی God of War
ارحام ادبخواه

بهترین نقل قول های بازی God of War

ارحام ادبخواه 1 دی 1401 4 دیدگاه
5,732 بازدید

حماسه در سخن، گنجش ادبیات غنایی و ترکیب آن با خشم یا حتی تهدیدهایی که از سوی چهره‌های مختلف به سمت یکدیگر نشانه می‌رود، باعث به وجود آمدن دیالوگ‌ها و نقل قول‌های درخشانی در مجموعه God of War شده است. حال این نقل قول می‌تواند از طرف خود کریتوس باشد یا شخصیت‌های دیگری که هدفی جز بریدن سر روح اسپارتا را ندارند. حرف‌های ماندگار و فریادهای فراموش نشدنی بخشی از هویت سری گاد آف وار هستند و در تعریف متفاوتی با آن قرار نمی‌گیرند. در ادامه مقاله بهترین نقل قول های بازی God of War به ماندگارترین و بهترین دیالوگ‌ها یا مونولوگ‌های ادا شده در طی سری می‌پردازیم، اینجا با بهترین دیالوگ های God of War همراه هستید.

بهترین دیالوگ های God of War؛ متاسف نباش، بهتر باش!

در حالی که سری God of War همیشه داستان‌ها و روایت‌های فکر شده و عمیقی را به تصویر کشیده و جاه طلبی‌های زیادی به خرج داده، هیچ وقت از لحاظ ادبیات روایی به اندازه لیاقتش به آن توجه نشده است. در حالی که داستان سرایی و شخصیت پردازی همیشه جزو اولویت‌های استودیو Santa Monica بوده، اما طرفداران عام آن طور که باید به این موضوع توجه نکرده‌اند. جدا از طرز نگاه مخاطب عام نسبت به داستان، سری گاد آف وار همیشه داستان‌های جدی و متفاوتی داشته است. در ادامه این داستان سرایی جدی، به طور بدیهی دیالوگ‌های جدی و تاثیرگذاری هم به وجود آمده که می‌توانیم تک تک آن‌ها را در تالار مشاهیر دنیای بازی‌های ویدیویی قرار دهیم.

نویسندگی فوق‌العاده بازینامه و اجرای چشم گیر بازیگرها حالات احساسی مختلفی به سری God of War داده که هر کدام در نوع خود خاص هستند. حال این تنوع احساسی در دو نسخه اخیر (نسخه سال 2018 و رگناروک) نقش پررنگ‌تری گرفته که اگر بخواهیم وارد عمق آن شویم و به بررسی نمادها و ارجاعات بپردازیم، باید چند مقاله مختلف و طولانی را به آن اختصاص دهیم. در ادامه این حلقه تاثیرگذار، نقل قول‌های جاودانه‌ای به وجود آمده‌اند و به صحنه‌های مختلف معنی بیش‌تری داده‌اند. حال این نقل قول‌ها می‌توانند احساسی و محنت بار باشند یا الهام بخش و امیدآور؛ در ادامه مقاله بهترین نقل قول های بازی God of War به بهترین این دیالوگ‌های رد و بدل شده خواهیم پرداخت.

*فقط پیش از پرداختن به هر موضوعی باید توجه داشته باشید که این مقاله ممکن است داستان بازی God of War Ragnarok را لو دهد و اگر آن را تجربه نکرده‌اید، بهتر است از مطالعه آن خودداری کنید*

19) «قلبت رو باز کن»

بهترین نقل قول های بازی God of War

“Open Your Heart”

کار بهترین نقل قول های بازی God of War را با جمله‌ای کوتاه و تاثیر گذار شروع می‌کنیم که در واقع دو نکته مهم و متفاوت دارد. اولین نکته این است که جمله «قلبت را باز کند» (به معنی به صدای قلبت گوش بده) بیش از یک دفعه در بازی God of War Ragnarok به کار گرفته می‌شود. اولین بار شخصیت Faye این حرف را به کریتوس می‌زند و سپس خود کریتوس آن را به پسرش آترئوس منتقل می‌کند. دومین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که گوش دادن به صدای قلب و احساسات، دقیقا در تضاد با آنچه است که کریتوس پیش از این به آترئوس گفته بود.

پیش از این و در نسخه سال 2018 کریتوس به آترئوس گوشزد کرده بود که باید قلب خود را نسبت به درد و رنج دشمنان ببندد و از این طریق بر قدرت خود بیفزاید. اما ظاهرا این طرز تفکر دچار تغییرات شگرفی شده و دیگر خبری از چنین گفته‌ای نیست. کریتوس در بازی God of War Ragnarok به پسر خود گفت که باید قلبش را نسبت به درد دشمنان باز کند؛ چرا که او همیشه قدرت خود را از طریق اهمیت دادن به دیگران می‌گیرد. این تغییر عقیده و اعتراف به یک اشتباه قدیمی و منسوخ، نشان دهنده سیر تکاملی روح اسپارتا است که او را از لحاظ شخصیتی در چند پله بالاتر از همیشه قرار می‌دهد.

18) «مرگ وقتی میتونه من رو داشته که به دستم بیاره»

بهترین دیالوگ های بازی God of War

“Death Can Have Me When It Earns Me”

یک جمله برای تمام فصول که در حین حماسی بودن، به گذشته کریتوس هم اشاره می‌کند. در واقع روح اسپارتا پیش از این سه بار مرگ را تجربه کرده و دو دنیای مردگان مختلف را دیده است. به عبارتی دیگر او فکر می‌کند که مرگ فعلا لیاقت داشتنش را ندارد و باید پیش از به دست آوردن کریتوس، این لیاقت را در خود به وجود آورد. اما نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که جمله مذکور در یک سکانس مهم و حماسی ادا نمی‌شود؛ بلکه کریتوس آن را در حین یک گشت و گذار معمولی خطاب فریا می‌گوید. از آنجایی که جمله «مرگ وقتی میتونه من رو داشته باشه که به دستم بیاره» در تریلرهای تبلیغاتی هم به کار رفته بود، انتظار داشتیم آن را در یک میان پرده مهم و حساس ببینیم. با این وجود چیزی از ارزش‌های دیالوگ مورد بحث کم نمی‌شود تا آن را در لیست بهترین نقل قول های بازی God of War قرار دهیم.

17) «تاسف این شکلی به نظر میرسه»

بهترین نقل قول های گاد آف وار

“This is What ‘Sorry’ Looks Like”

سیندری (Sindri) به عنوان یکی از دوستان کریتوس و آترئوس تمام تلاش خود را برای موفقیت این دو به کار گرفت و حرف‌هایی در میان بهترین دیالوگ های God of War دارد. او همه چیز خود را برای یک هدف والا فدا کرد تا پدر و پسر معروف دنیای گیم به منزلگاه خود برسند. اما مرگ نزدیکان می‌تواند مردم را تغییر دهد و رنگ آتش درونی آن‌ها را دست خوش تغییری چشم گیر کند. سیندری پس از مرگ بردارش براک (Brok) دچار این تغییر شد و از یک فرد بی‌گناه و دلسوز به مردی عاجز تغییر شکل داد که به غیر از انتقام به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کند. از آنجایی که سیندری در نسخه سال 2018 شخصیت به شدت دوست داشتنی و بامزه‌ای داشت، تماشای سیاه شدن قلب او کار ساده‌ای نیست و نمی‌توان به راحتی با آن کنار آمد. او جمله «تاسف این شکلی به نظر میرسه» را پس از مرگ بردارش و خطاب به کریتوس و آترئوس گفت تا حس درونی و تحول شخصیتی خود را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد.

16) «این نقطه‌ای هست که یا می‌بخشمت یا می‌کشمت»

بهترین دیالوگ های گاد آف وار

“This Is the Point Where I Forgive You or Kill You”

اگر شما هم به جای نویسنده داستان بودید و به این نقطه از ماجرا می‌رسیدید، احتمالا جمله مشابهی را به دست نگارش در می‌آوردید تا بهترین دیالوگ های God of War را رقم بزنید. در واقع جمله مذکور به خوبی می‌تواند حس درونی کریتوس در حین رویارویی مجدد با فریا را به تصویر بکشد. کریتوس جمله «این نقطه‌ای هست که یا می‌بخشمت یا می‌کشمت» را زمانی به کار برد که فریا متوجه شد باید نفرت خود را روی شخص اودین (Odin) متمرکز کند و بی‌خیال انتقام از روح اسپارتا شود. در واقع شاید کریتوس در ایجاد دردهای فریا دخیل باشد، اما دلیل اصلی آن نیست و به هیچ وجه نمی‌تواند در حد و اندازه اودین شرور و نفرت انگیز عمل کند. پس از ادا کردن جمله مورد بحث خدای جنگ یونان و الهه زیبایی سرزمین Norse هدف مشترک خود را پیدا کردند تا کریتوس به جای کشتن فریا، او را ببخشد و با وی همکاری کند.

15) «این چرخه همین جا تموم میشه»

بازی گاد آف وار

“The Cycle Ends Here”

چرخه کشتن والدین به دست پسران همیشه یکی از عناصر اصلی داستان گاد آف وار بوده است. حال این چرخه می‌تواند به عطش غیرقابل توصیف کریتوس برای سلاخی پدرش باشد یا کینه بالدور که از تصمیمات مادرش نشأت می‌گیرد. اما کریتوس به عنوان یک فرد بالغ به این نتیجه رسید که قتل پدر و مادرها توسط فرزندان کافی است و دیگر نباید به عنوان یک فلسفه ادامه پیدا کند. پیامد رسیدن به این نتیجه به مرگ بالدور ختم شد که قصد داشت با دستان خودش مادرش را خفه کند. کریتوس که نمی‌توانست در ساعات پایانی نسخه 2018 مرگ فریا را تماشا کند، گردن بالدور را شکست و با گفتن جمله «این چرخه همین جا تموم میشه» او را به اعماق جهنم فرستاد. دیالوگ مورد بحث در یکی از حساس‌ترین نقاط داستانی ادا می‌شود و به همین دلیل، تک تک سلول‌های ذهن آدم را به تفکر وا می‌دارد.

14) «زئوس! پسرت برگشته! من قراره المپوس رو نابود کنم»

بهترین نقل قول های بازی گاد آف وار

“Zeus! Your Son Has Returned! I Bring the Destruction of Olympus”

انتقام لذت بخش است و حتی پاک‌ترین افراد هم نمی‌توانند منکر حس رضایت آن باشند. هنگامی که کریتوس در پایان نسخه اول Ares را به دنیای مردگان فرستاد و انتقامش را کامل کرد، به این نتیجه رسید که ماجرایش سر دراز دارد و تنها با مرگ زئوس (یعنی خدای خدایان و پدرش) آرام خواهد گرفت. عطش این انتقام پس از خیانت زئوس دو چندان شد تا هیچ چیز جلودار روح اسپارتا نباشد.

حال نقل قول ذکر شده می‌تواند اساس و بنیه ذهنی کریتوس جوان را به تصویر بکشد. در واقع او با گفتن این جمله که یکی از بهترین دیالوگ های God of War است، تثبیت کرد که از قدرتمندترین خدا یونان ترسی ندارد و حاضر است برای تکمیل سفر خونین خود، حتی کوه المپوس را هم با خاک یکسان کند. اما جدا از رساندن بی‌باکی، جمله مورد بحث از جهالت نسخه جوان کریتوس هم خبر می‌دهد. در واقع او متوجه تاثیرات منفی کشتن خدایان نمی‌شد و حاضر بود برای رسیدن به هدفش هر قیمتی را بپردازد؛ اشتباهی که بعدها به آن پی برد و به آترئوس هم گوشزد کرد که کشتن یک خدا پیامدهای ناگواری دارد.

13) «از امشب به بعد علامت کار وحشتاک تو برای همه آشکار خواهد بود. خاکستر همسر و فرزدنت به بدنت خواهد چسبید و هیچ وقت هم پاک نخواهد شد»

نقل قول بازی God of War

“From This Night Forward, The Mark Of Your Terrible Deed Will Be Visible To All. The Ashes Of Your Wife And Child Will Remain Fastened To Your Skin, Never To Be Removed.”

 این جمله از دهان یکی از خدمتگذاران آتنا (یکی از خدایان یونان) خارج می‌شود؛ کسی که کریتوس را به خاطر عمل شنیعش سرزنش کرده و او را ملامت می‌کند. اما قضیه از چه قرار است؟ آرس (Ares) که پیش از کریتوس خدای جنگ یونان بود، روح اسپارتا را به خدمت خود در می‌آورد و سپس او را برای کشتن اعضای یک روستا می‌فرستد. متاسفانه خانواده وقت کریتوس هم در این روستا بودند و آرس هم که از این موضوع خبر داشت، رسما روح اسپارتا را برای کشتن زن و بچه‌اش راهی ماموریت می‌کند. پس از قتل زن و فرزند، کریتوس برای همیشه طلسم می‌شود و رنگ سفید و گچی او هم از این موضوع ریشه می‌گیرد.

پس از رخ دادن این رویداد غم انگیز، خاکستر خانواده کریتوس به بدن او می‌چسبد تا او هیچ وقت کار غیرقابل بخشش را فراموش نکند. در چنین شرایطی علاوه بر خود کریتوس سایرین هم می‌توانند این طلسم را با چشمان خود مشاهده کنند تا نشانه شرمساری همیشه باقی بماند. جالب است بدانید که لقب روح اسپارتا یا Ghost of Sparta هم از همین داستان می‌آید که در نوع خود قابل توجه است. خدمتگذار آتنا هم با ذکر جمله مذکور به این جمله اشاره داشت تا یکی از بهترین نقل قول های بازی God of War از دل چند کلمه ساده متولد شود.

12) «اگه تمام اعضای المپوس بخوان جلو انتقام من رو بگیرن، پس همه‌شون خواهند مرد!»

بازی God of War

“If All On Olympus Would Deny Me My Vengeance, Then All On Olympus Will Die!”

همه ما می‌دانیم که نسخه جوان کریتوس نه به اخلاقیات اهمیت می‌داد و نه به سرنوشت شومی که تصمیمات او به بار خواهند آورد. در واقع او با کسی شوخی نداشت و هر فردی که در راه انتقام در مقابلش قرار می‌گرفت را از لب تیغ می‌گذارد (بدون اینکه استثنا خاصی را مانند برادران یا دوستان در نظر بگیرد). جمله مذکور هم به خوبی نشان دهنده این موضوع است و نشان می‌دهد که کریتوس برای رسیدن به رگ گردن زئوس از کشتن هیچ خدا و بشری ابا ندارد. در پایان هم شرایط به همین نحو رقم خورد تا تمام یونان قربانی سفر انتقام کریتوس و مرگ زئوس به دستان او شوند.

11)«خدایان باعث شدند که من به این شخصیت تبدیل بشم»

دیالوگ های God of War

“I Am What the Gods Have Made Me”

این دیالوگ خاص که در بهترین نقل قول های بازی God of War به آن اشاره می‌کنیم، به نظریه فوق‌العاده ارزشمند آزادی اختیار و عمل اشاره می‌کند و خود کریتوس را تحت الشعاع قرار می‌دهد. مفهوم آزادی اراده به اشکال مختلف در طی سری به نمایش درآمده و حالت‌های مختلفی را به تصویر کشیده است. اما آنچه که باید به آن اشاره کنیم این است که کریتوس با گفتن این جمله، حقیقت آزادی اراده را زیر سوال می‌برد.

عطش روح اسپارتا برای تکمیل چرخه انتقام او را کور کرده بود و نمی‌گذاشت که منطقی فکر کند. در پایان راه انتقام چیزی به غیر از سیاهی منتظر کریتوس نبود و در لحظات پایانی نسخه سوم به این موضوع هم پی بردیم. در واقع او با گفتن جمله مذکور خود را بازیچه دست خدایان نشان داد و از این حقیقت که می‌توانست از رخ دادن وقایع بدتر جلوگیری کند، طفره رفت. به هر حال او در وهلهه جوانی خود این اعتقاد را داشت و پس از پا به سن گذاشتن متوجه اشتباهات خود شد. بنابراین جایی برای سرزنش او باقی نمی‌ماند و صرفا باید از کنار این جمله چند وجهی گذشت.

10) «پسر!»

بهترین نقل قول های بازی God of War

“Boy!”

اگر راستش را بخواهید معادل فارسی Boy! به خوبی حس موجود را منتقل نمی‌کند و اجازه دهید به همین خاطر، از واژه انگلیسی بهره ببریم. اما عبارت Boy برخلاف اکثر جملات این لیست نه معنی تاثیرگذاری دارد، نه فلسفه خاصی را به تصویر می‌کشد و نه تفکر خاصی را. کریتوس در نسخه سال 2018 علاقه‌ای به صدا کردن پسرش با اسم او نداشت و فقط از واژه Boy استفاده می‌کرد. البته که روح اسپارتا این کلمه را به آرامی نمی‌گفت و علاقه خاصی به فریاد زدن آن داشت. برای درک بهتر این موضوع کافی است به تجربه بازی God of War 2018 بپردازید و تعداد دفعاتی که کریتوس از واژه Boy استفاده می‌کند را بشمارید.

9) «تو نمی‌تونی تغییر کنی. تو برای همیشه یک هیولا باقی خواهی ماند»

دیالوگ You Can Not Change. You Will Always Be a Monster بازی گاد آف وار

“You Can Not Change. You Will Always Be a Monster”

بازی God of War 2018 بخش بزرگی از تمرکز خود را روی گذشته می‌گذارد و آن را به اندازه حال و آینده مهم جلوه می‌دهد؛ حتی اگر این کار را به صورت معدود به عمل برساند. فراموش کردن و پشت سر گذاشتن گذشته جزو فانتزی‌های کریتوس به شمار می‌رود و برای آن هر کاری انجام می‌دهد. اما با وجود این تلاش‌ها روح آتنا چنین عقیده‌ای ندارد و از نظر او، فرار از گذشته غیرممکن و غیرقابل دستیبابی است. پس از اینکه کریتوس در جریان نسخه سال 2018 به خانه باز می‌گردد تا Blades of Chaos را بردارد با روح آتنا مواجه می‌شود که قصد سرزنش او را دارد.

به عقیده آتنا، کریتوس نمی‌تواند ذات و طبیعت خود را تغییر دهد و برای همیشه یک هیولای خون خوار خواهد ماند. از نظر او روح اسپارتا هیچ وقت نمی‌تواند به یک پدر، همسر و انسان خوب تبدیل شود و برای همیشه طبیعت شرورش را با خود حمل خواهد کرد. به همین دلیل جمله مزبور را به کریتوس می‌گوید و در حین ناباوری، کریتوس هم این حرف را مورد تایید قرار می‌دهد. با این حال کریتوس اعتقاد دارد که دیگر هیولا آتنا نیست و مسیر مورد نظر خود را در پیش گرفته است. این گفته و اعتقاد به آزادی عمل در نسخه جدید، به خوبی قوس شخصیتی کریتوس را کامل کرده و بلوغ تمام عیار آن را نشان می‌دهد.

8) «هیولاهای کثیف! همتون رو به سمت هیدیس بر می‌گردونم!»

بازی های گاد آف وار

“Foul Beats! I Will Send You Back to the Depth of Hades”

همان‌طور که می‌توان حدس زد این جمله از دهان نسخه جوان کریتوس خارج می‌شود و هیچ ارتباطی به پدر با تجربه آترئوس ندارد. با این حال جمله ذکر شده به خوبی هویت کریتوس جوان را نشان می‌دهد که به غیر از کشت و کشتار و تحقیر دیگران هدف دیگری نداشت. حال کاری نداریم که این کشتارها از شرف و افتخار به دور بودند و فقط و فقط جهالت Kratos آن دوران را نشان می‌دادند. اما جمله مذکور دقیقا چه معنایی دارد؟ هیدیس (Hades) حکم خدای مردگان افسانه‌های یونان را دارد و منظور روح اسپارتا از این جمله، فرستادن دشمن‌های خود به سمت هیدس و سرزمین مردگان بوده است.

دیالوگ «هیولاهای کثیف! همتون رو به سمت هیدیس بر می‌گردونم» نه معنای عمیق فلسفی دارد و نه از نوشته‌های کلیشه‌ای به دور است. با این حال در بهترین زمان و مکان ممکن ادا می‌شود تا بتوانیم در آن زمان معین افکار کریتوس و خواسته‌های او را به نحو بهتری درک کنیم. از این هم گذشته کافی است دیالوگ‌های نسخه‌های قدیمی و نسخه‌های جدید را با یکدیگر مقایسه کنید تا متوجه پیشرفت چشم‌گیر ویدیو گیم در زمینه داستان سرایی و بازینامه نویسی شوید.

7) «برای کاری که اون شب انجام دادی، این شهر به قبرت تبدیل خواهد شد»

بازی God of War II

“For What You Did That Night, This City Will Be Your Grave”

اما با وجود حرف‌هایی که در نقل قول قبلی مطرح شد، نباید قدرت قلم نویسنده بازی گاد آف وار 1 را دست کم گرفت؛ چرا که دیالوگ شماره هفت در همین بازی به کار گرفته شده است. این جمله که از افکار کریتوس و دهان او نشأت می‌گیرد به خوبی نشانگر اندوه، خستگی و نفرت او از شخصیت Ares است. روح اسپارتا با گفتن این دیالوگ نمادین نشان می‌دهد که زخم‌های قدیمی هیچ وقت درمان نمی‌شوند و آتش سوزاننده آن‌ها همیشه در گوشه‌ای از ذهن ما به سوختن و سوزاندن ادامه می‌دهند.

اما خب همه ما می‌دانیم که کریتوس در طی داستان نسخه اول آنقدرها هم متفکر و اندیشمند نبود و جمله مورد بحث را صرفا برای برافروختن آتش درونی خود به کار برده بود. با این حال به محض اینکه جمله «برای کاری که اون شب انجام دادی، این شهر به قبرت تبدیل خواهد شد» را شنیدیم، همگی عاشق کریتوس شدیم و او را به عنوان یکی از بهترین شخصیت‌های تمام دوران پذیرفتیم. راستی منظور از کاری که اون شب انجام دادی، نقشه آرس برای کشتن زن و بچه کریتوس به دست خودش بود.

6) «بهش بگید تا وقتی که من روی این زمین قدم می‌زنم در امنیت نیست»

نقل قول از گاد آف وار

“Tell Him He Is Not Safe While I Walk the Earth”

اگر یک قاتل سریالی قرار بود برای تثبیت بیش‌تر شرارت خود از یک جمله نمادین استفاده کند، احتمالا نقل قول ذکر شده بهترین و تاثیرگذارین گزینه ممکن بود. کریتوس با گفتن این جمله ذات خشمگین و انتقام جو خود را بیش‌تر از هر زمان دیگری ثابت کرد تا مطمئن شویم که با یکی از شرورترین شخصیت‌های تمام دوران روبرو هستیم. به طور کلی جمله «بهش بگید تا وقتی که من روی این زمین قدم می‌زنم در امنیت نیست» یکی از بهترین تهدیدهای تاریخ دنیای سرگرمی است که می‌تواند لرزه را بر بدن هر بنی بشر یا خدایی بیندازد؛ به خصوص زمانی که این حرف از دهان یک ماشین کشتار جمعی نظیر کریتوس خارج می‌شود. در واقع هنگامی که روح اسپارتا چنین حرفی را در مورد کسی می‌زند، بهتر است هر چه سریع‌تر به فکر جمع کردن جنازه او از روی زمین باشیم.

5) «تو من رو به چالش می‌کشی موجود فانی؟ یکی از خدایان المپوس؟»

نقل قول زئوس در بازی God of War

“You Challenging Me, Mortal? A God of Olympus?”

بازی گاد آف وار 3 بدون شک یکی از بهترین سکانس‌های آغازین تمام تاریخ را دارد؛ جایی که تمام خدایان کوه المپ جمع می‌شوند تا نقشه‌ای برای جلوگیری از خشم کریتوس بگیرند. اولین مانعی که برای توقف کریتوس در نظر گرفته می‌شود پوسایدون است؛ خدای آب و دریا و یکی از قدرتمندرین موجودات افسانه‌های یونان. هنگامی که پوسایدون به اندازه بزرگ و مبالغه آمیز خود می‌رسد شروع به تحقیر کریتوس می‌کند و روح اسپارتا را یک وجودیت حقیر می‌شمارد. در ادامه این رجز خوانی پوسایدون کار خود را با دیالوگ ذکر شده تکمیل کرده و از کریتوس با عنوان یک موجود فانی یاد می‌کند.

حال این جمله و شکل حماسی پوسایدون را با صدای عمیق و عجیب او مقایسه کنید تا متوجه عظمت و جذابیت سکانس مورد بحث شوید. مجموعه God of War همواره صحنه‌ها و موقعیت‌های غیرقابل توصیقی را تداعی کرده است؛ اما می‌توانیم از مبارزه کریتوس و پوسایدون به عنوان یکی از بهترین آن‌ها یاد کنیم. البته که پایان این نبرد چیزی به غیر از مرگ پوسایدون را به همراه نداشت تا روح اسپارتا یک قدم دیگر به کشتن وحشیانه پدر خود در داستان God of War 3 نزدیک شود.

4) «به سمت گوزن»

نقل قول کریتوس در بازی God of War

“In The Direction of Deer”

در ساعات ابتدایی بازی God of War 2018 با یکی از عجیب‌ترین و خنده‌دار تبادل دیالوگ‌های سری روبرو می‌شویم. هنگامی که کریتوس سعی می‌کند شکار یک گوزن را به آترئوس یاد دهد این مکالمه شکل می‌گیرد:

  • آترئوس: ما چه چیزی شکار می‌کنیم؟
  • کریتوس: تو یه گوزن شکار می‌کنی.
  • آترئوس: به کدوم سمت؟
  • کریتوس: به سمت گوزن

اما چرا از این مکالمه با عنوان خنده دار در میان بهترین دیالوگ های God of War یاد کردیم؟ پاسخ ساده است. کریتوس بدون اینکه راهنمایی و اطلاعات بیش‌تری در اختیار پسرش قرار دهد صرفا به گفتن جمله «به سمت گوزن» بسنده می‌کند و سپس ساکت می‌شود. اما ورای وجهه بامزه این جمله، کریتوس فضای بزرگسالانه و بی‌رحم بازی را به تصویر می‌کشد. به عبارتی دیگر پدر به سن کم پسرش اهمیتی نمی‌دهد و او را مجبور می‌کند روی پاهای خوش بایستد و به فرد دیگری (حتی پدرش) وابسته نباشد. تازه می‌توان این موضوع را به دنیای واقعی و لزوم مستقل شدن تعمیم داد و درس بزرگی از آن گرفت. باور کنید که همه چیز در مورد برداشت شخصی شما و قدرت تخیل ذهن یک انسان است.

3) «متاسف نباش. بهتر باش»

بازی God of War Ragnarok

“Don’t Be Sorry. Be Better”

این جمله به شدت کوتاه و صریح در میان بهترین دیالوگ های God of War به نظر می‌رسد، اما معنا و فلسفه عمیقی پشت آن خوابیده است. در واقع شاید بهتر است این جمله را به دایره ادبیات خود اضافه کرده و از آن به عنوان یک ضرب المثل بهره ببرید. معنای عمیق و قابل احترامی پشت این جمله قرار دارد که باید به آن توجه داشته باشید. این نقل قول از طرف کریتوس به سمت آترئوس روانه می‌شود تا او را به جای تاسف و سوگواری، به بهتر شدن و قوی‌تر شدن تشویق کند.

اما دیالوگ «Don’t Be Sorry. Be Better» انگار به گذشته کریتوس هم اشاره می‌کند. در واقع روح اسپارتا می‌خواهد به فرزندش بفهماند که تاسف و پشیمانی فایده‌ای ندارد و باید در هر لحظه از زندگی به فرد بهتر و کامل‌تری تبدیل شد. اما آنچه که جمله مورد بحث را جذاب‌تر و به یاد ماندنی‌تر می‌کند، استفاده آترئوس از آن است. به عبارتی دیگر آترئوس در جریان داستان Ragnarok این جمله را به پدرش می‌گوید و درس‌های کریتوس را به خودش گوشزد می‌کند.

2) «به خاطر اینکه ازش می‌ترسی»

نقل قول های God of War

“Because You Are Afraid of It”

هنگامی که آترئوس از پدرش پرسید که چرا باید با یک موجود خطرناک و تهدید کننده مبارزه کنند، کریتوس با به زبان آوردن یک جمله ساده نهایت تاثیرگذاری را داشت. او به پسرش نگاه کرد و گفت :«به خاطر اینکه ازش می‌ترسی». این جمله به خوبی راه پیشرفت و تکامل را توصیف می‌کند که برای رسیدن به آن، باید با چیزهایی که از آن‌ها می‌ترسیم روبرو شویم. شاید همین موضوع خصلت کریتوس باشد، اینکه می‌تواند با زبان عامیانه و به دور از جملات پیچیده نیچه گونه نهایت تاثیرگذاری را به عرصه نمایش بگذارد. کریتوس این حرف‌ها را به گونه‌ای می‌زند که انگار خودش ادبیات را به وجود آورده است.

روح اسپارتا به عنوان یک مبارز و پدر بالغ می‌داند که بهترین راه غلبه بر ترس‌ها، مواجه شدن با آن‌ها است. در جمله مورد بحث خبری از امید پیروزی یا کشتن دشمن نیست، ولی کریتوس مواجهه با ترس را کلید پیشرفت و پیروزی آترئوس می‌داند. به طور کلی شاید خدای جنگ دوست داشتنی ما زیاد صحبت نکند و از محاوره دوری بجوید، اما در زدن حرف‌های کوتاه و الهام بخش تخصص دارد. اصلا یکی از موضوعاتی که روح اسپارتا را تا این حد محبوب می‌کند گفتار مختصر و تاثیرگذار وی است.

1) «سکوت من رو با عدم سوگواری اشتباه نگیر»

بهترین نقل قول های بازی God of War

“Do Not Mistake My Silence for Lack of Grief”

 با شنیدن این جمله از سمت کریتوس، ما بیش‌تر از هر وقت دیگری به اعماق وجود او و احساسات پیچیده‌اش پی بردیم. هر کسی روش سوگواری خاص خود را دارد. یکی از غم خود را از طریق عصبانیت و پرخاشگری به تصویر می‌کشد و یک نفر دیگر، آن را از طریق اشک ریختن و محنت آشکار نشان می‌دهد. در حالی که آترئوس یک فرد برون گرا است و احساس غم خود را خیلی آزادانه بروز می‌دهد، کریتوس در طرف دیگر داستان قرار می‌گیرد. او تمام غم دنیا را در درون خود نگه می‌دارد و هیچ وقت آن را نشان نمی‌دهد. اما آترئوس که از این موضوع خبر ندارد فکر می‌کند پدرش به چیزی اهمیت نمی‌دهد و برای هیچ چیز و هیچ کسی سوگواری نمی‌کند.

اما هنگامی که آترئوس این نظریه را با پدر خود در میان گذاشت، با رتبه اول بهترین نقل قول های بازی God of War روبرو شدیم: «سکوت من رو با عدم سوگواری اشتباه نگیر». کریتوس با زدن این حرف نشان داد که شخصیتی عمیق‌تر از یک ماشین کشتار دسته جمعی دارد و با وجود این همه خون و سیاهی، قلب خود را زیر آن چهره خشن زنده نگه داشته است. بنابراین بله، کریتوس هم فردی احساساتی است و فقط به این خاطر که آن را بروز نمی‌دهد، او را با یک سنگ بی‌احساس  اشتباه گرفته بودیم. کاری که این جمله با دل ما و قوس شخصیتی روح اسپارتا انجام داد باور نکردنی است و احتمالا تا عمر داریم آن را در ذهن خود نگه خواهیم داشت.

جمع بندی

مقاله بهترین نقل قول های بازی God of War پر بود از جمله‌های تاثیر گذار و متحول کننده؛ عبارت‌هایی که الهام بخش ذهن آدمی شده و باعث می‌شوند به شخصیت‌ها و دنیا نگاه متفاوتی داشته باشیم. هرچند که سری گاد آف وار و کریتوس هیچ وقت درگیر هنجارها و فلسفه‌های پیچیده نمی‌شوند؛ اما کار خود را در تاثیرگذاری روی مخاطب به خوبی بلدند. با ذکر تمامی این داستان‌ها به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که گاد آف وار از یک اکشن-ماجراجویی خشن بی‌منطق فراتر است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

نظر شما در مورد بهترین دیالوگ های بازی God of War چیست؟ کدام یک از آن‌ها تاثیر بیش‌تری روی شما داشت؟ جای چه نقل قول‌ها و جمله‌هایی در این مقاله خالی است؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

چرا رنگ پوست کریتوس بیش از حد سفید و عجیب است؟

پوست عجیب کریتوس نمایانگر طلسم او است که به خاطر قتل ناخواسته زن و بچه‌اش روی بدن او نقش بسته

۱
منظور کریتوس از جمله «سکوت من رو با عدم سوگواری اشتباه نگیر» چیست؟

کریتوس با گفتن این جمله سعی داشت به آترئوس بفهماند که او هم احساسات دارد و فقط آن‌ها را بروز نمی‌دهد

۲
منظور از کوه المپ یال المپوس چیست؟

المپوس نام کوه معروفی در افسانه‌های یونان است که خدایان در آن زندگی می‌کردند و سایرین را از آن بالا زیر نظر داشتند

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 4 دیدگاه
  • Avatar

    Abbas

    مهمان

    یه جمله دیگه رو هم من اضافه کنم:
    we must be better

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به Abbas

      نویسنده

      دقیقا اون جمله We Must Be Better Than This رو هم میشد اضافه کرد 🙂

  • Avatar

    Abbas

    مهمان

    به به چه مقاله خوبی، مشخصه عاشق حضرت هستی(کریتوس، ما بهش میگیم حضرت 🙂 )

    پاسخ دهید
  • Avatar

    مسعود روشن

    مهمان

    ممنون از مقاله خوبتون جالب بود برام ❤️

    پاسخ دهید