راهنمای خرید مادربورد
حسام شالیکاریان

راهنمای خرید مادربورد برای سوکت LGA 1700 اینتل – پاییز 1401

حسام شالیکاریان 29 مهر 1401 بدون دیدگاه
2,092 بازدید

انتخاب مادربورد برای سوکت LGA 1700 اینتل با توجه به تنوع محصولات این مجموعه نیازمند توجه و دقت فراوان است و گزینه نهایی بر اساس مدل پردازنده می تواند تغییر کند. یک مادربورد به امکانات متنوعی مجهز شده که هر کدام از آنها برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت انتخاب اشتباه، بودجه خود را صرف خرید محصول نادرست کرده اید.

با مقالات راهنمای خرید سخت افزار و راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ همراه پارسی گیم باشید.

در ابتدای راهنمای خرید مادربورد برای سوکت LGA 1700 به بیان برخی از ویژگی های مهم Main Board می پردازیم تا شناخت بهتری نسبت به آنها پیدا کنید.

راهنمای خرید مادربورد برای سوکت LGA 1700 اینتل :

قیمتمادربرد
3,050,000ASUS PRIME H610M-K D4
4,755,000GIGABYTE B660M DS3H DDR4
7,020,000BIOSTAR Z690GTA DDR4
11,975,000MSI Z690 FORCE WIFI
34,695,000ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME DDR5

سوکت LGA 1700

سوکت LGA 1700 اینتل

سوکت LGA 1700 به صورت اختصاصی برای پشتیبانی از پردازنده های نسل دوازدهم اینتل به نام Alder Lake طراحی و در مادربورد های مجهز به چیپ ست سری 600 اینتل مورد استفاده قرار گرفته است. این سوکت پس از LGA 1200 معرفی شده و تغییراتی در ساختار آن رخ داده که شامل تغییر ابعاد به 78×78 میلی متر و اضافه شدن 500 پین به سوکت می شود.

چیپ ست

چیپ ست مادربورد

برای پشتیبانی از پردازنده های نسل دوازدهم مبتنی بر سوکت LGA 1700 باید از مادربورد های مجهز به چیپ ست های سری 600 اینتل استفاده کنید که در نسخه دسکتاپ شامل چهار چیپ ست H610، B660، H670 و Z690 می شود. چیپ ست H610 به عنوان ارزان ترین گزینه با به کارگیری مدار تغذیه بهینه سازی شده می تواند از پردازنده های قدرتمند نسل دوازدهم اینتل که توان حرارتی بالایی دارند، پشتیبانی کند. در صورتی که بودجه بسیار محدودی برای خریداری کامپیوتر شخصی جدید دارید، مادربورد مجهز به چیپ ست H610 اینتل بهترین گزینه برای شما به شمار می رود.

انواع مادربورد برای سوکت LGA 1700 اینتل قادر به پشتیبانی از دو نوع حافظه رم DDR4 و DDR5 هستند و این ویژگی برای چیپ ست H610 به ماژول های حافظه DDR4 محدود شده است. چیپ ست های B660 و H670 ویژگی های به نسبت مشابهی ارائه می دهند و تفاوت میان آنها بسیار ناچیز است. قابلیت اورکلاک مشروط در برخی مادربورد های مجهز به این دو چیپ ست وجود دارد که برای بعضی از مدل ها محدود به حافظه رم و برای برخی دیگر محدود به بیس کلاک پردازنده مرکزی است. بالاترین سطح از امکانات و ویژگی ها در چیپ ست Z690 اینتل در دسترس کاربران حرفه ای قرار می گیرد و بیشتر تولید کنندگان مادربورد، پشتیبانی از حافظه رم DDR5 را در دستور کار خود قرار می دهند. توان مصرفی چیپ ست های جدید اینتل به 6 وات کاهش یافته که تغییر قابل توجهی بر اساس امکانات مادربورد های سری 600 به شمار می رود.

مدار تغذیه

مدار تغذیه مادربورد

پردازنده های نسل دوازدهم اینتل مبتنی بر سوکت LGA 1700 دارای توان حرارتی و مصرفی بسیار بالایی به خصوص در مدل های دارای ضریب باز با پسوند K هستند و از این رو مدار تغذیه وظیفه اصلی تامین توان مصرفی را بر عهده دارد. به همین دلیل حتی در مادربورد های مجهز به چیپ ست H610 می توانید مدار تغذیه قدرتمندی را مشاهده کنید که قادر به تامین توان مورد نیاز محصولات خانواده Alder Lake اینتل هستند.

ساختار هسته های ناهمگن که شامل چند هسته پر قدرت از نوع P-Core با فرکانس بالا و چند هسته کم مصرف E-Core با فرکانس پایین تر می شود، کار مدیریت توان مصرفی را دشوار تر کرده و به همین دلیل مدار تغذیه یا VRM مادربورد برای سوکت LGA 1700 باید از عهده پشتیبانی پردازنده های قدرتمند نسل دوازدهم بر آید. لزوم به کارگیری VRM قدرتمند در محصولات مبتنی بر چیپ ست Z690 به دلیل پشتیبانی از پردازنده های قدرتمند سری Core i7 و Core i9 بیش از پیش احساس می شود و شرکت های سازنده نیز در این زمینه نهایت تلاش خود را به کار گرفته اند.

حافظه رم

حافظه RAM مادربورد

پردازنده های نسل دوازدهم و انواع مادربورد برای سوکت LGA 1700 اینتل از هر دو نوع حافظه رم DDR4 و DDR5 پشتیبانی می کنند و این مورد به تصمیم سازنده مین بورد بستگی دارد. با این وجود شرکت های تولید کننده در محصولات ارزان قیمت و میان رده مانند H610، B660 و H670 بیشتر روی ماژول های رم DDR4 مانور داده اند که دلیل اصلی آن موجودی محدود حافظه رم DDR5 در بازار های جهانی است. هر چند این مشکل در حال حاضر به میزان قابل توجهی برطرف شده، اما بهره مندی حداکثری از ماژول های DDR5 به محصولات نسل سیزدهم اینتل به نام Raptor Lake موکول شده است.

مادربورد های سازگار با پردازنده های مرکزی نسل دوازدهم اینتل می توانند از حافظه رم DDR4 با فرکانس پایه 3200 مگاهرتز و حافظه رم DDR5 با فرکانس پایه 4800 مگاهرتز پشتیبانی کنند و دستیابی به فرکانس های بالاتر بر عهده مدل پردازنده و اهداف شرکت سازنده مین بورد قرار دارد. به طور حتم با انتخاب چیپ ست سطح بالایی مانند Z690 می توانید از ماژول های DDR5 با فرکانس بالاتر بهره مند شوید که تاثیر قابل توجهی در افزایش سرعت کار با کامپیوتر شخصی در کاربرد های حرفه ای گیمینگ و ورک استیشن ایفا می سازد.

اسلات PCI Express 5.0

اسلات PCI Express 5.0 در مادربورد

جدیدترین نسخه از اسلات PCIe به طور مستقیم توسط پردازنده مرکزی نسل دوازدهم اینتل پشتیبانی می شود و حتی ارزان ترین چیپ ست سری 600 اینتل نیز قادر به ارائه این ویژگی است، البته در این مورد نیز شرکت سازنده مادربورد به عنوان تصمیم گیرنده نهایی شناخته می شود. ارائه پهنای باند بالاتر توسط اسلات PCI Express 5.0  به عنوان یک هدف برای استفاده از حداکثر قدرت کارت های گرافیک نسل جدید شناخته می شود که بیشتر برای سیستم های گیمینگ سطح بالا کاربرد دارد.

کاربرانی که سیستم گیمینگ حرفه ای خریداری می کنند، به طور حتم چیپ ست مادربورد H610 را مد نظر قرار نمی دهند و همین موضوع سبب می شود تا شرکت های سازنده مین بورد، به کارگیری اسلات PCIe 5.0 را در محصولات مجهز به چیپ ست های سطح پایین و میان رده در اولویت قرار ندهند.

مادربورد ایسوس PRIME H610M-K D4 : قیمت حدودی 3,050,000 تومان

مادربورد ASUS PRIME H610M-K D4

مادربورد های مجهز به چیپ ست H610 به عنوان ارزان ترین گزینه برای پشتیبانی از پردازنده های نسل دوازدهم اینتل شناخته می شوند و امکانات بسیار خوبی نیز در اختیار کاربران قرار می دهند. یکی از محصولات خوش قیمت و دارای ویژگی های مناسب در بازار داخلی، مادربورد ASUS PRIME H610M-K است که از ماژول های حافظه رم DDR4 پشتیبانی می کند. مدار تغذیه 8 فاز برای پردازنده های Alder Lake اینتل در دو سمت سوکت LGA 1700 قرار گرفته اند و بخش VRM این محصول فاقد هیت سینک خنک کننده است که با توجه به محدوده قیمت و کاربرد آن نمی توان انتقادی نسبت به این موضوع مطرح کرد. تامین توان مورد نیاز پردازنده توسط یک کانکتور 8 پین پاور صورت می پذیرد و به این ترتیب برای پشتیبانی از انواع CPU های نسل دوازدهم با مشکل تامین توان مورد نیاز مواجه نمی شوید.

دو اسلات حافظه رم قادر به پشتیبانی از حداکثر 64 گیگابایت رم DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز به صورت چینش دو کاناله هستند که حجم و فرکانس قابل قبولی به شمار می رود. در حقیقت سایر مادربورد های مجهز به چیپ ست H610 نیز وضعیت مشابهی در بخش حافظه رم دارند. وظیفه پشتیبانی از کارت گرافیک بر عهده یک اسلات PCI Express 4.0 X16 قرار دارد و یک اسلات M.2 نیز در فضای میان اسلات PCIe و سوکت پردازنده برای نصب تجهیزات ذخیره سازی با حداکثر فرم فکتور 2280 به چشم می خورد. چهار پورت SATA 6Gb/s نیز برای اتصال تجهیزات ذخیره سازی ساتا روی مادربورد تعبیه شده که یکی از آنها در کنار هدر USB 3.0 و کانکتور 24 پین پاور قرار گرفته و سه پورت دیگر در قسمت زیرین چیپ ست H610 و در مجاورت جامپر ها مشاهده می شود.

از دیگر ویژگی های مادربورد ایسوس H610M-K D4 می توان به کارت صدای 7.1 کاناله Realtek و کارت شبکه گیگابیتی Realtek اشاره کرد. پورت های پنل پشت مادربورد شامل یک عدد PS/2 برای اتصال ماوس و کیبورد های قدیمی، چهار عدد USB 3.2 Gen 1، چهار عدد USB 2.0، یک عدد LAN گیگابیتی، سه خروجی صدای 3.5 میلی متری و پورت های تصویری D-Sub به همراه HDMI می شود. به منظور استفاده از خروجی های تصویری D-Sub و HDMI باید از پردازنده های دارای واحد گرافیکی مجتمع نسل دوازدهم اینتل استفاده کنید.

مادربورد گیگابایت B660M DS3H DDR4 : قیمت حدودی 4,755,000 تومان

مادربورد GIGABYTE B660M DS3H DDR4

چیپ ست B660 اینتل از امکانات بالاتری نسبت به H610 بهره می برد و حتی برخی از ویژگی های آن با چیپ ست H670 یکسان است. حتی تفاوت های آن با چیپ ست H670 بسیار ناچیز بوده و تاثیر چندانی روی عملکرد کلی سیستم های گیمینگ و ورک استیش میان رده ندارد. مادربورد گیگابایت B660M DS3H DDR4 یکی از خوش قیمت ترین و ایده آل ترین گزینه های موجود در بازار برای پشتیبانی از پردازنده های نسل دوازدهم اینتل از سری Core به شمار می رود که ظاهر جذابی نیز دارد. مدار تغذیه 9 فاز برای پردازنده که به هیت سینک خنک کننده نیز مجهز شده، توان مورد نیاز پردازنده را توسط یک کانکتور 8 پین EPS تامین می کند.

در کنار مجموعه VRM و سوکت پردازنده LGA 1700 می توانید چهار اسلات حافظه را مشاهده کنید که از حداکثر 128 گیگابایت رم DDR4 با فرکانس پایه 3200 مگاهرتز و فرکانس اورکلاک شده 5333 مگاهرتز پشتیبانی می کنند. وجود 4 اسلات حافظه به کاربران این امکان را می دهد تا حافظه رم سیستم گیمینگ خود را به آسانی ارتقا داده و بر اساس مدل پردازنده، فرکانس بالاتری را نسبت به سایر محصولات هم رده تجربه کنند. پشتیبانی از پروفایل حافظه اینتل یا XMP به تنظیم آسان تر فرکانس حافظه رم منجر شده و نیازی به کلنجار رفتن با گزینه های متعدد در بایوس مادربورد نیست.

یک اسلات PCI Express برای نصب کارت گرافیک در نظر گرفته شده که از نوع نسل چهارم با رابط x16 است. دو اسلات M.2 نیز برای نصب تجهیزات ذخیره سازی پر سرعت به کار رفته که اسلات اول به هیت سینک آلومینیومی برای خنک سازی درایو های سالید NVMe مجهز شده است. اسلات دوم، اما فاقد هیت سینک بوده و هر دو اسلات از درایو هایی با فرم فکتور 2280 پشتیبانی می کنند. چهار پورت SATA 6Gb/s برای نصب درایو های ذخیره سازی تعبیه شده که دو عدد به صورت زاویه دار روی مادربورد قرار گرفته اند. هر چهار پورت ساتا در فضایی بسیار نزدیک به یکدیگر روی مادربورد نصب شده اند که استفاده از آنها را آسان تر می کند.

پشتیبانی از حافظه Intel Optane و فناوری RAID در حالات مختلف 10/5/1/0 از دیگر ویژگی های بخش ذخیره سازی مادربورد گیگابایت B660M DS3H DDR4 به شمار می روند. دو اسلات PCI Express x1 نیز برای استفاده از تجهیزات جانبی سازگار به کار رفته که برای کاربرد های خاص مورد استفاده قرار می گیرند. از دیگر ویژگی های مین بورد گیگابایت می توان به کارت صدای 7.1 کاناله مجهز به کنترلر Realtek و کارت شبکه 2.5 گیگابایتی مجهز به کنترلر Realtek اشاره کرد. پورت های پنل پشت شامل یک عدد PS/2، یک خروجی تصویر D-Sub و یک عدد HDMI، دو خروجی تصویر DisplayPort، دو عدد USB 2.0، سه عدد USB 3.2 Gen 1، یک پورت USB Type-C، پورت شبکه گیگابیتی و سه خروجی صوتی 3.5 میلی متری می شود.

مادربورد بایواستار Z690GTA DDR4 : قیمت حدودی 7,020,000 تومان

مادربورد BIOSTAR Z690GTA DDR4

کمپانی بایواستار همواره به دلیل تولید محصولاتی با کیفیت و قیمت بسیار مناسب در سراسر جهان شناخته شده و سابقه طولانی مدتی نیز در بازار داخلی دارد. مادربورد های مجهز به چیپ ست های سری 600 اینتل این شرکت نیز با قیمت های بی نظیر خود در دسترس کاربران قرار گرفته اند و مدل Z690GTA یکی از گزینه های ارزشمند از نظر امکانات، کیفیت ساخت، طراحی ظاهری و قیمت به شمار می رود. این محصول برخلاف بسیاری از هم رده های خود که به چیپ ست Z690 مجهز شده اند، از ماژول های حافظه رم DDR4 پشتیبانی می کند. مدار تغذیه قدرتمند 17 فاز که در دو سمت سوکت پردازنده LGA 1700 قرار گرفته اند، توان مورد نیاز پردازنده های نسل دوازدهم اینتل را تامین می کنند.

برای این منظور، یک کانکتور 8 پین و یک عدد 4 پین در نظر گرفته شده تا با اتصال کانکتور های مخصوص از طریق منبع تغذیه، توان مورد نیاز به مدار تغذیه ارسال شود. هیت سینک های آلومینیومی بزرگ نیز وظیفه خنک سازی مدار تغذیه مین بورد بایواستار را بر عهده گرفته اند. چهار اسلات رم قادر به پشتیبانی از حداکثر 128 گیگابایت حافظه DDR4 با فرکانس اورکلاک شده بیش از 5000 مگاهرتز هستند که برای راه اندازی سیستم های گیمینگ و ورک استیشن حرفه ای بسیار مناسب است. فرکانس پایه حافظه رم در این مین بورد برابر با 3200 مگاهرتز بوده که مشابه با سایر مادربورد های مجهز به چیپ ست های سری 600 اینتل است.

دو کانکتور PCI Express برای نصب انواع کارت گرافیک تعبیه شده که یک اسلات از نوع نسل پنجم و اسلات دوم از نوع نسل چهارم است. وجود شیلد محافظ فلزی روی اسلات های PCI سبب استحکام بیشتر آنها به منظور پشتیبانی از کارت های گرافیک سنگین وزن و حرفه ای می شود. در مجموع سه اسلات M.2 نیز برای نصب تجهیزات ذخیره سازی کوچک، اما پر سرعت وجود دارد که همه آنها به هیت سینک خنک کننده مجهز شده اند. دو اسلات اول می توانند از درایو هایی با فرم فکتور 2280 و اسلات سوم از درایو هایی با فرم فکتور 22110 پشتیبانی کنند. هشت پورت SATA 6Gb/s برای نصب درایو های ذخیره سازی سازگار با کانکتور ساتا توسط Biostar روی مادربورد تعبیه شده که از فناوری های AHCI، RAID 0/1/5/10 و Intel Rapid Storage Technology (فقط برای پورت های 1 تا 4) پشتیبانی می کنند. کارت صدای 7.1 کاناله مین بورد بایواستار Z690GTA توسط کنترلر Realtek ALC1220 و کارت شبکه سیمی 2.5 گیگابایتی آن نیز توسط کنترلر Realtek RTL8125B پشتیبانی می شود.

مادربورد ام اس آی MPG Z690 FORCE WIFI DDR5 : قیمت حدودی 11,900,000 تومان

مادربورد MSI Z690 FORCE WIFI

برند تایوانی ام اس آی با تنوع بسیار خوبی از محصولات به استقبال چیپ ست های سری 600 و پردازنده های نسل دوازدهم اینتل رفته و با بودجه های مختلف می توانید مین بورد مورد نظر خود را از این برند سرشناس انتخاب کنید. مادربورد MPG Z690 FORCE WIFI DDR5 یکی از محصولات ارزشمند و حرفه ای این برند در بازار های جهانی به شمار می رود که با قیمت مناسبی در بازار داخلی نیز در دسترس کاربران قرار دارد. مهم ترین وجه تمایز مین بورد ام اس آی، بورد مشکی و هیت سینک های آلومینیومی سفید رنگ آن است که ظاهر بسیار جذابی را به وجود آورده است. با توجه به این رنگ بندی می توانید کارت گرافیک، حافظه رم، خنک کننده و کیس سفید رنگ متناسب را انتخاب کرده و یک اسمبل متفاوت را تجربه کنید. مدار تغذیه این محصول دارای 20 فاز بوده که توسط هیت سینک های آلومینیومی بزرگ، خنک می شوند و توان مورد نیاز پردازنده های قدرتمند سری Alder Lake اینتل توسط دو کانکتور 8 پین EPS توسط منبع تغذیه تامین می شود.

سوکت پردازنده LGA 1700 نیز در مکان همیشگی و در میان مدار تغذیه و اسلات های حافظه رم قرار گرفته است. چهار اسلات حافظه به شما این امکان را می دهد تا حداکثر 128 گیگابایت رم DDR5 با فرکانس 6666 مگاهرتز را به صورت چینش دو کاناله نصب کنید. مین بورد ام اس آی اولین محصول در راهنمای خرید مادربورد گیمینگ به شمار می رود که از حافظه رم DDR5 پشتیبانی می کند، هر چند مین بورد های ارزان تر از برند های مختلف نیز علاقه فراوانی به ماژول های حافظه DDR4 دارند. پشتیبانی از پروفایل حافظه Intel XMP 3.0 امکان فعالسازی سریع تر فرکانس حافظه خریداری شده و حتی اورکلاک آسان را فراهم می سازد.

در مجموع 3 اسلات PCI Express روی مادربورد ام اس آی MPG Z690 Force WIFI DDR5 وجود دارد که دو عدد از نسل پنجم و یک اسلات نیز از نسل سوم پشتیبانی می کند. دو اسلات PCIe 5.0 به شیلد محافظ فلزی یا به اصطلاح Steel Armor مجهز شده که سبب دوام و استحکام بیشتر اسلات برای پشتیبانی از کارت های گرافیک سنگین وزن حرفه ای می شود. به منظور پشتیبانی از درایو های سالید پر سرعت، 5 اسلات M.2 روی مین بورد ام اس آی تعبیه شده که همه آنها توسط هیت سینک آلومینیومی خنک می شوند. به این ترتیب طول عمر درایو ها افزایش یافته و دمای کاری آنها (به خصوص برای مدل های مبتنی بر رابط NVMe) نیز در محدوده متعادل قرار می گیرد.

یکی از مشکلات مهم درایو های پر سرعت NVMe، دمای کاری بسیار بالای آنهاست که در صورت عدم تعبیه خنک کننده مناسب، با افت عملکرد شدیدی مواجه می شوند. در صورتی که به درایو های ساتا علاقه دارید، شش پورت SATA 6Gb/s برای این محصول در نظر گرفته شده که به صورت زاویه 90 درجه روی بورد قرار گرفته اند. پشتیبانی از حافظه Intel Optane و فناوری های RAID 0/1/5/10 از دیگر ویژگی های بخش ذخیره سازی به شمار می روند.

کارت صدای 7.1 کاناله مبتنی بر کنترلر Realtek ALC4080 که در محدوده ایزوله شده قرار گرفته است، صدایی رسا و با کیفیت را ارائه می دهد. یک پورت شبکه سیمی از نوع 2.5 گیگابیتی نیز روی پنل پشت به چشم می خورد که توسط کنترلر Intel I229V مدیریت می شود. شبکه بی سیم از نوع WIFI 6E از استاندارد های 802.11 a/b/g/n/ax پشتیبانی می کند و دو عدد ورودی آنتن روی پنل پشت نصب شده است. آنتن شبکه بی سیم نیز به صورت آهن ربایی درون جعبه مادربورد گیمینگ ام اس آی MPG Z690 FORCE WIFI DDR5 قرار گرفته که نصب آن بسیار آسان و بدون نیاز به ابزار صورت می پذیرد. بلوتوث نسخه 5.2 نیز بخش دیگری از امکانات ارتباطی بی سیم مین بورد MSI به شمار می رود که برای انتقال داده بین تجهیزات بی سیم مانند گوشی هوشمند و کامپیوتر شخصی مورد استفاده قرار می گیرد. روی پنل پشت مین بورد پورت های متنوعی از جمله 4 عدد USB 2.0، پنج عدد USB 3.2 از نوع 10 گیگابیتی، یک عدد USB Type-C از نوع 20 گیگابیتی، یک پورت شبکه 2.5 گیگابیتی، دو ورودی آنتن شبکه بی سیم WIFI 6E، پورت های صوتی شامل 4 عدد 3.5 میلی متری و یک عدد اپتیکال، خروجی های تصویر HDMI و DisplayPort به همراه کلید Flash Bios می شود.

قابلیت فلش بایوس برای به روز رسانی بایوس مورد استفاده قرار می گیرد و پورت اختصاصی USB 3.2 برای این منظور در نظر گرفته شده است. برای این منظور باید فایل بایوس را از سایت MSI دانلود و روی پوشه Root فلش کپی کرده و آن را به پورت پیشنهادی متصل کنید. سپس کلید Flash Bios روی پنل پشت را فشار داده و چند ثانیه نگه دارید تا مادربورد روشن شده و وارد بخش به روز رسانی بایوس شود. از دیگر ویژگی های این محصول حرفه ای ام اس آی می توان به دیباگر LED، کلید سوییچ بایوس روی بورد و نور پردازی RGB روی چیپ ست Z690 اینتل اشاره کرد. مادربورد MSI Z690 FORCE WIFI DDR5 گزینه ای ایده آل و خوش قیمت برای راه اندازی سیستم های گیمینگ، ورک استیشن و تولید محتوای حرفه ای به شمار می رود که امکانات بی نظیری را در دسترس کاربران قرار می دهد.

مادربورد ایسوس ROG MAXIUMUS Z690 EXTREME DDR5 : قیمت حدودی 34,695,000 تومان

مادربورد ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME DDR5

حرفه ای ترین مادربورد های ایسوس در سری ROG عرضه می شوند که شامل زیر شاخه های متنوعی از جمله MAXIMUS است. مین بورد های سری ROG MAXIMUS ایسوس بالاترین سطح از مشخصات فنی در پشتیبانی از قطعات پرچمدار، ویژگی های منحصر بفرد و نبوغ خالص در طراحی را به ارمغان می آورد. اولین نکته ای که با مشاهده مین بورد ایسوس به ذهن کاربران خطور می کند، ابعاد بزرگ 305×277 میلی متری و فرم فکتور E-ATX آن است که در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار، به شدت خودنمایی می کند.

این محصول با برخورداری از مدار تغذیه 1+24 فاز از نوع 105 آمپری که توسط هیت سینک های آلومینیومی بزرگ احاطه شده، می تواند از قدرتمندترین پردازنده های نسل دوازدهم اینتل در سری Core i9 پشتیبانی کند. در حقیقت پردازنده های Alder Lake به خصوص در CPU های دارای پسوند K که قابلیت اورکلاک دارند، به توان مصرفی بسیار بالایی نیاز دارند و از این رو تولید کنندگان مادربورد برای سوکت LGA 1700 باید مدار تغذیه قدرتمندی را برای این منظور تعبیه کنند. توان مورد نیاز پردازنده توسط دو کانکتور 8 پین پاور تامین می شود که برای راه اندازی قدرتمندترین و پر مصرف ترین پردازنده های نسل دوازدهم، حتی در حالت اورکلاک نیز کافی است.

چهار اسلا حافظه رم که در کنار سوکت پردازنده قرار گرفته اند، از حداکثر 128 گیگابایت حافظه رم DDR5 با فرکانس پایه 4800 مگاهرتز و فرکانس بوست 6400 مگاهرتز پشتیبانی می کنند. به منظور نصب کارت گرافیک، دو اسلات PCI Express 5.0 x16 در نظر گرفته شده که با فاصله به نسبت زیادی از یکدیگر روی بورد قرار گرفته اند. این فاصله زیاد به شما کمک می کند تا کارت های گرافیک حرفه ای که خنک کننده سه اسلاتی یا بزرگتر از آن دارند، بدون مشکل و با حفظ فاصله مناسب برای تهویه بهتر هوا در کنار یکدیگر نصب شوند. یک اسلات PCI Express x1 نیز برای تجهیزات جانبی تعبیه شده که با فاصله اندکی در کنار اسلات دوم PCIe 5.0 مشاهده می شود.

در مجموع 5 اسلات M.2 روی مادربورد وجود دارد که همه آنها توسط هیت سینک آلومینیومی احاطه شده اند. یک عدد از اسلات های M.2 بر پایه رابط PCIe 5.0 x4 فعالیت می کند و سایر اسلات ها همگی از نوع PCIe 4.0 x4 هستند. نمایشگر انحصاری ایسوس که روی چیپ ست Z690 اینتل قرار گرفته، لوگوی ROG را نمایش می دهد. یک نمایشگر OLED کوچک با ابعاد 2 اینچ به نام LIVEDASH OLED روی خنک کننده اسلات اول M.2 قرار گرفته که اطلاعات مهم و کدهای خطای مربوط به قطعات مختلف را نمایش می دهد. روی بخش هیت سینک خنک کننده مدار تغذیه در مجاورت پنل پشت مین بود نیز دیود های نوری با قابلیت نمایش محتوای شخصی سازی شده به کار رفته است. کمپانی سازنده نام ANIME MATRIX LED را برای این ویژگی انتخاب کرده است. ایسوس در قسمت بالا و سمت راست بورد، کلید های اختصاصی به نام FLEXKEY را قرار داده که در ساده ترین حالت به عنوان کلید ریست و در حالت پیشرفته برای روشن و خاموش کردن دیود های نوری RGB، فعال کردن Safe Boot یا ورود به بایوس مورد استفاده قرار می گیرند.

در تمام حاشیه سمت راست بورد، دیود های نوری RGB مشاهده می شود که امکان شخصی سازی آنها به نام Edge Zone Lighting وجود دارد. بخش مدار صوتی مادربورد ایسوسROG MAXIUMUS Z690 EXTREME DDR5 توسط کنترلر حرفه ای SUPERMEFX ALC4082 مدیریت می شود و تمام تجهیزات صوتی در فضای ایزوله شده قرار گرفته اند. شبکه سیمی دارای دو خروجی با پهنای باند 10 گیگابیت بر ثانیه توسط کنترلر Marvel و پهنای باند 2.5 گیگابیت بر ثانیه توسط کنترلر اینتل بوده و شبکه بی سیم WIFI 6E نیز توسط دو آنتن روی پنل پشت در دسترس کاربران قرار دارند.

روی پنل پشت مین بورد ایسوس پورت های متنوعی از جمله یک عدد Thunderbolt 4 USB Type-C، یک عدد USB 3.2 Gen 2×2، هشت عدد USB 3.2 Gen 2 (یک پورت از نوع Type-C)، یک خروجی تصویر HDMI، ماژول شبکه بی سیم، پورت های شبکه 10 و 2.5 گیگابیتی، پنج خروجی صوتی 3.5 میلی متری دارای نور پردازی LED به همراه رقص نور، یک خروجی صوتی اپتیکال، کلید Bios FlashBack و کلید Clear CMOS مشاهده می شود.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

مدار تغذیه مادربورد چه نقشی در کارایی کلی سیستم گیمینگ دارد؟

مدار تغذیه یا VRM وظیفه اصلی در تامین توان مورد نیاز پردازنده، حافظه رم و واحد گرافیکی مجتمع را بر عهده دارد. با نگاهی کوتاه به وب سایت شرکت های سازنده مین بورد متوجه می شوید که مشخصات مدار تغذیه به صورت جمعی از دو یا سه عدد (به عنوان مثال 1+2+12) عنوان می شود که عدد بزرگتر مربوط به مدار تغذیه پردازنده بوده و دو عدد دیگر به حافظه رم و واحد گرافیکی مجتمع اختصاص دارند. هر چه تعداد فاز مدار VRM بیشتر شود، قدرت بالاتری در اختیار پردازنده و دو بخش دیگر قرار می گیرد و به این ترتیب می توانید از پردازنده های پرچمدار سری Core i9 اینتل در سوکت LGA 1700 به بهترین شکل ممکن پشتیبانی کنید. در صورتی که هدف شما خریداری پردازنده های سری Core i9 است، توجه ویژه ای به مدار VRM معطوف کنید.

۱
چیپ ست قوی تر بخریم یا ارزان تر؟

انتخاب چیپ ست وابستگی شدیدی به قطعات و کانفیگ مورد نظر شما دارد. در صورتی که فرکانس پایه حافظه رم و مدار تغذیه میان رده برای شما کافیست، نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای خریداری مادربورد برای سوکت LGA 1700 مجهز به چیپ ست های گران قیمت H670 و Z690 وجود ندارد. در صورتی که ویژگی های جدید از جمله حافظه رم DDR5 و اسلات PCI Express 5.0 مد نظر شماست، چاره ای به جز انتخاب مین بورد مجهز به چیپ ست های رده بالای H670 و Z690 ندارید. اگر پردازنده منتخب شما از سری Core i3 و Core i5 است، حتی می توانید از چیپ ست H610 نیز یک محصول ارزشمند برگزینید. به طور کلی پیشنهاد می شود که بر اساس کانفیگ مورد نظر خود نسبت به انتخاب چیپ ست مین بورد اقدام کنید.

۲
رم DDR5 یا DDR4؟

برای استفاده از حافظه رم DDR5 به صورت بهینه باید یک مادربورد مجهز به چیپ ست Z690 اینتل خریداری کنید و در صورتی که حافظه رم مورد نظر شما از نوع DDR4 است، چیپ ست های H610، B660 و H670 گزینه های ایده آلی به شمار می روند. به طور کلی پردازنده ها و مادربورد های سوکت LGA 1700 اینتل می توانند از هر دو نوع حافظه رم DDR4 و DDR5 پشتیبانی کنند و انتخاب نوع حافظه بر عهده شرکت سازنده مین بورد است. به عنوان مثال مادربورد بایواستار Z690GTA از ماژول های رم DDR4 و مین بورد ام اس آی Z690 FORCE WIFI از ماژول های DDR5 پشتیبانی می کنند. با انتخاب حافظه رم DDR5 می توانید به فرکانس پایه 4800 مگاهرتز و فرکانس اورکلاک شده بالاتر از 6000 مگاهرتز در بسیاری از مادربورد ها دسترسی پیدا کنید که یک برتری مطلق نسبت به مدل های دارای اسلات رم DDR4 با فرکانس پایه 3200 مگاهرتز به شمار می رود.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.