مدیرعامل انویدیا
یحیی رحیمی

مدیرعامل انویدیا: کاهش قیمت کارت گرافیک را فراموش کنید

یحیی رحیمی 1 مهر 1401 بدون دیدگاه
305 بازدید

جنسون هوانگ، مدیرعامل شرکت انویدیا پس از معرفی کارت گرافیک RTX 4090 و اعلام قیمت 1600 دلاری به انتقادات کاربران و دنبال‌کننده‌های صنعت سخت‌افزار واکنش نشان داد. وی می‌گوید که کاهش قیمت کارت گرافیک پس از معرفی نسل جدید یک «داستان تاریخی» است و باید با شرایط پیشین خداحافظی کنیم. مدیرعامل انویدیا می‌گوید که شرایط فعلی باعث شده تا امکان کاهش قیمت وجود نداشته باشد و باید منتظر قیمت‌های بیشتر هم باشیم.

گفتنی است کارت گرافیک RTX 4090 که پرچم‌دار نسل جدید به‌حساب می‌آید با قیمت 1600 دلار به فروش می‌رسد. این کارت دارای قدرت 90 ترافلاپس است و طبق گفته انویدیا، عملکرد 2 تا 4 برابر بهتر از پرچم‌دار نسل پیشین دارد. نسل جدید کارت گرافیک Nvidia با افزایش قیمت 30 درصدی عرضه می‌شوند و این مسئله برای بسیاری از خریداران و طرفداران قابل‌درک نیست.

قیمت کارت گرافیک RTX 4090

افزایش 30 درصدی قیمت کارت گرافیک انویدیا

در سوی دیگر قیمت کارت گرافیک RTX 4080 نیز افزایش یافته است. مدل 16 گیگابایتی با قیمت 1200 دلار به فروش می‌رسد و مدل 12 گیگابایتی با قدرت کمتر نیز 900 دلار قیمت دارد. جنسون هوانگ می‌گوید که کاهش قیمت به مسئله‌ای مربوط به تاریخ تبدیل شده و این انتظار را باید کنار گذاشت: «قیمت یک ویفر سیلیکون دوازده اینچی همین امروز از دیروز گران‌تر است و نه اینکه قیمت آن تنها اندکی افزایش یابد، بلکه قیمت جدید بسیار بیشتر است».

آقای هوانگ در ادامه افزود: «قانون مور مرده است. توانایی قانون مور برای اینکه بتواند عملکرد را با همان هزینه ساخت دو برابر کند یا با همان عملکرد، قیمت هر یک سال و نیم نصف شود، دیگر عملی نیست. آن دوران تمام شد و اینکه فکر کنیم که قیمت تراشه هر بار کاهش می‌یابد، متأسفانه، داستانی مربوط به گذاشته است». مدیرعامل انویدیا با این گفته، شایعات کاهش قیمت کارت گرافیک RTX 40 را تکذیب کرد و احتمال افزایش قیمت هم با توجه به شرایط اقتصادی وجود دارد.

نسل جدید کارت گرافیک انویدیا از فناوری Ada Lovelace بهره می‌گیرد. Ada Lovelace نسل جدید فناوری RTX است که طوری طراحی شده تا نورپردازی و ری تریسینگ به لطف فناوری جدید DLSS 3 و هوش مصنوعی بسیار سریع‌تر پردازش شود. انویدیا بخش بزرگی از مراسم اخیر را به رونمایی از فناوری یادگیری ماشین اختصاص داد که می‌تواند حتی انیمیشن‌های طراحی بازی را فراهم کند و ابزارهای مناسبی در اختیار بازی‌سازها و تولیدکننده‌های محتوا قرار دهد.

انویدیا همچنین از بازی Portal RTX رونمایی کرد که بازی معمایی شرکت ولو را با نورپردازی و گرافیک بهتر ارائه می‌کند. ابزار تازه‌ای هم در اختیار بازی‌سازها قرار گرفته تا بتوانند گرافیک بازی خود را به‌صورت خودکار بهبود بخشند.

منبع: VGC

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.