پورت USB 4
یحیی رحیمی

مشخصات نسخه دوم USB 4 با پهنای باند 80 Gbps اعلام شد

یحیی رحیمی 11 شهریور 1401 بدون دیدگاه
163 بازدید

گروه USB Promoter رسما از مشخصات نسخه دوم پورت USB 4 با افزایش باورنکردنی میزان پهنای باند رونمایی کرد. Version 2.0 نسبت به اولین نسل پیشرفت زیادی داشته و میزان پهنای باند این پورت از 40 به 80 گیگابیت بر ثانیه رسیده است. تغییر میان نسخه اول و دوم در تاریخ این پورت بی‌سابقه است و یو اس بی 4 رسما به پرسرعت‌ترین پورت انتقال اطلاعات تبدیل می‌شود که استانداردهای فعلی را جابه‌جا می‌کند.

گروه پروموتر با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی از ویژگی‌های ورژن جدید USB 4 رونمایی کردند. طبق متن منتشرشده، نسخه جدید همچنان از متصل‌کننده USB-C استفاده می‌کند و بزرگ‌ترین ویژگی آن نیز پهنای باندی 80 گیگابیت بر ثانیه است. دلیل افزایش پهنای باند، استفاده از یک لایه فیزیکی جدید با معماری متفاوت است که بر اساس کابل‌های تایپ سی فعلی توسعه‌یافته و این کابل‌ها را به نسل جدید ارتقاء می‌دهد. سخنگوی این گروه می‌گوید که کابل‌های فعلی تنها پهنای باند 40 گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهند؛ اما این کابل‌ها در آینده می‌توانند پهنای باند بیشتر ارائه دهند.

به گفته سخنگوی USB Promoter در صورتی که کابل USB 4 در اختیار دارید؛ نیازی به خرید مدل جدید نخواهید داشت و این کابل از پهنای باند بیشتر پشتیبانی می‌‌کند. بدون شک استفاده از یک کابل و عدم نیاز به ارتقاء یکی از ویژگی‌های جذب نسل دوم یو اس بی 4 است که می‌تواند باعث کاهش هزینه و همچنین کاهش صدمه به محیط‌زیست شود. مشخص نیست که این کار از لحاظ فنی چطور ممکن است؛ اما کابل‌های فعلی طوری طراحی شده‌اند که بتوانند از پس پهنای باند 80 Gbps هم بربیایند.

پورت USB 4 Version 2

نسل جدید USB 4

گروه پروموتر متشکل از شرکت‌هایی مانند اینتل، اپل، مایکروسافت و HP است که هدف آن‌ها، انتقال اطلاعات با کیفیت و سرعت بیشتر است. گفتنی است USB 4 Version 2.0 شامل آپدیت‌هایی برای UBS 3.2 است و این گروه قول داده تا میزان پهنای باند این پورت به 20 گیگابیت بر ثانیه برسد. کارکرد پورت دیسپلی و PCIe نیز با آپدیت جدید به آخرین استاندارد موجود خواهد رسید و شاهد بهبود عملکرد آن‌ها در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.

نسخه دوم USB 4 به حدی از لحاظ سرعت و پهنای باند افزایش پیدا کرده که می‌توان آن را USB 5 نامید. فهم نام‌گذاری پورت‌ها در طی چند سال اخیر بسیار دشوار شده و استانداردهای زیادی تعریف شده‌اند. برای نمونه پورت USB 3.2 خود شامل مدل‌های مختلفی مانند نسل دوم، نسل 1×2 و نسل 2×2 است که هرکدام دارای پهنای باند مشخصی هستند. مدلی که از پهنای باند 20 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند، USB 3.2 Gen 2×2 است. این گروه تصمیم گرفت تا استاندارد فعلی را با عرضه یو اس بی 4 تغییر دهد؛ اما به نظر می‌رسد که نحوه نام‌گذاری قبلی بار دیگر استفاده می‌شود.

آپدیت جدید تنها برای توسعه‌دهندگان منتشر می‌شود و مشخص نیست چه زمانی در اختیار مشتریان تجاری قرار می‌گیرد. پورت جدید می‌تواند یک فیلم 4K بلوری را در چند ثانیه منتقل کند و در حال حاضر مادربردهای محدودی از آن پشتیبانی می‌کنند.

منبع: TheVerge

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.