پوتین موتور بازی سازی
یحیی رحیمی

روسیه به دنبال ساخت موتور بازی سازی ملی است

یحیی رحیمی 25 تیر 1401 بدون دیدگاه
224 بازدید

با تحریم گسترده علیه اقتصاد روسیه و قطع همکاری شرکت‌های بین‌المللی، افراد مطرح صنعت بازی این کشور درخواست ساخت موتور بازی سازی ملی را مطرح کرده‌اند. فعالان عرصه فناوری روسیه از وزیران این کشور درخواست اعطای میلیاردها روبل برای ساخت یک موتور بازی سازی ملی را کرده‌اند. منبع نزدیکی به دولت روسیه مدعی است که این افراد در حال مذاکره با وزارت توسعه دیجیتال به‌منظور یافتن جایگزین تازه‌ای برای موتورهای بازی‌سازی همانند Unity و آنریل انجین هستند.

به گزارش پارسی گیم، دولت روسیه مدتی پیش از برنامه‌های خود برای ملی سازی نرم‌افزار و بازی رونمایی کرد و عملاً دانلود غیرقانونی نرم‌افزار خارجی را آزاد اعلام کرد. ایده یک موتور بازی سازی ملی از اواخر ماه مه میلادی ارائه شده و موردبحث استودیوهای روسی بوده است. از جمله افرادی که از این طرح دفاع می‌کنند؛ باید به آنتون گورلکین از نمایندگان مجلس فدرال و همچنین شرکت تأمین ارتباطات جمعی به نام Rostelecom اشاره کرد. مدیران روستل‌کام معتقدند که توسعه یک موتور ملی «بسیار مهم و امری ضروری است».

VKontakte که به‌عنوان جایگزین فیس بوک در روسیه شناخته می‌شود نیز جزو حامیان این طرح به شمار می‌رود. با توجه به حمایت همه‌جانبه این شرکت‌ها و میزان وسعت آن‌ها، احتمال تخصیص بودجه برای آن بسیار زیاد است. گفتنی است شرکت VKontakte به‌‌تازگی توسط غول گازی روسیه، گازپروم خریده شده و مالکیت آن در اختیار دولت قرار گرفته است. بسیاری معتقدند که این اولین قدم برای به دست گرفتن کنترل این شرکت توسط دولت است.

موتور بازی سازی ملی روسیه

موتور بازی سازی روسیه

با توجه به حمایت هر دو شرکت VKontakte و روستل‌کام که بزرگ‌ترین تأمین‌کننده اینترنت در این کشور است؛ مراحل قانونی پروژه جدید در حال طی شدن است و به نظر می‌رسد که افراد مهمی در دولت روسیه از این طرح حمایت می‌کنند. ساخت موتور بازی سازی ملی بدون شک چالش بزرگی برای روسیه خواهد بود و نیازمند میلیاردها روبل سرمایه‌گذاری است. انزوا دولت روسیه از بقیه دنیا در طی ماه‌های اخیر شدت پیدا کرده و بخش‌های مهمی از اقتصاد این کشور تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

بدون شک تولید یک موتور بازی سازی ملی از ابتدا، کار بسیار دشواری خواهد بود. ممکن است که روسیه تنها مدلی از موتورهای خارجی را دست‌کاری کند و آن را به نام ملی استفاده کند. این پروژه‌ای است که میلیاردها روبل نیاز دارد و دلیل پشتیبانی همه‌جانبه آن توسط بزرگ‌ترین شرکت‌های دیجیتال روسیه نیز می‌تواند سود سرشار این پروژه باشد. شرکت‌های مهمی از جمله انویدیا و AMD رسماً فروش محصولات در روسیه را ممنوع کرده‌اند و بعید است از موتور جدید نیز پشتیبانی کنند.

مشکلات تولید یک موتور بازی سازی ملی فراتر از آنچه به نظر می‌آید است. محصولاتی همانند Unity و Unreal به دلیل شبکه‌ای از ابزارها و آموزش‌ها به محبوبیت رسیده‌اند و افراد باتجربه‌ای روی آن کار کرده‌اند. موتور ملی روسیه بدون شک نیازمند سال‌ها پشتیبانی و آموزش است. باید دید صنعت بازی روسیه چطور می‌خواهد خود را از انزوا خارج کند.

منبع: PCGAMER

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.