نکات بازی Starfield
ارحام ادبخواه

هرآنچه که در مورد بازی Starfield می‌دانیم

ارحام ادبخواه 1 تیر 1401 2 دیدگاه
694 بازدید

با وجود اینکه همه ما در مورد بازی Starfield و جاه‌طلبانه‌ترین بازی شرکت Bethesda تا امروز هیجان‌زده بودیم، رویداد Xbox & Bethesda باعث شد این انتظار دو چندان شود. استارفیلد به شدت بزرگ، جاه‌طلبانه و باابهت به نظر می‌رسد و جزئیات فراوانی را در خود جای داده است. ما هم در این مقاله می‌خواهیم با مرور نکات بازی Starfield و اطلاعاتی که از RPG جدید بتسدا در دست داریم، به پیش‌بینی لحظات هیجان‌انگیز آینده بپردازیم.

نکات بازی Starfield؛ نقش آفرینی جدید استودیو Bethesda

بازی Starfield که اولین نقش‌آفرینی اورجینال و غیراقتباسی شرکت Bethesda در 25 سال اخیر به شمار می‌رود، در فضا جریان دارد و شما را به قرن 24 میلادی می‌برد. حالا و بعد از گشذت حدود چهار سال از معرفی اولیه استارفیلد، ما بالاخره یک نمایش درست و حسابی از گیم‌پلی آن مشاهده کرده‌ایم؛ نمایشی که هیجان ما نسبت به بازی را بیش از پیش کرده است.

بازی Starfield در ابتدا قرار بود در سال 2022 منتشر شود، ولی به خاطر پاره‌ای از دلایل و برای رسیدن به حداکثر کیفیت، تا سال 2023 میلادی تاخیر خورد. با وجود اینکه حداکثر یک سال با عرضه نهایی بازی مورد بحث فاصله داریم، اما می‌توانیم اطلاعات زیادی حول جزئیات آن به دست بیاوریم. اطلاعاتی نظیر نژادها، شخصیت‌ها و پرواز در سطح فضا از جمله مواردی هستند که جای مانور زیادی برای صحبت کردن دارند. در ادامه به نکات بازی Starfield و اطلاعات مهمی که در دسترس قرار دارد خواهیم پرداخت. فقط پیش از پرداختن به هر موضوعی بهتر است گیم‌پلی رسمی بازی Starfield را مشاهده کنید تا بیش‌تر در جریان صحبت‌های ما قرار بگیرید.

تاریخ انتشار بازی Starfield

بازی Starfield در چه تاریخی عرضه خواهد شد؟

با توجه به اطلاعاتی که در طی رویداد Xbox & Bethesda Showcase به دست آوردیم، استارفیلد در نیمه اول سال 2023 میلادی منتشر خواهد شد. در ابتدا قرار بود بازی Starfield در تاریخ 20 آبان 1401 منتشر شود، اما سازندگان احساس کردند که زمان بیش‌تری نیاز دارند. اگر به صحبت‌ها و بیانیه رسمی خود بتسدا ارجاع کنیم، دلیل این تاخیر را باید پولیش بیش‌تر و افزایش کیفیت نهایی بازی بدانیم. البته باید بدانید بازی Redfall هم به سرنوشت مشابهی با استارفیلد دچار شد و با یک سال تاخیر، قرار است در سال 2023 منتشر شود.

گیم پلی بازی Starfield

اولین نگاه به گیم‌پلی بازی در سال 2022

مراسم Xbox & Bethesda Showcase پس از مدت‌ها طرفدران را با گیم‌پلی بازی موردانتظار Starfield روبرو کرد. اتفاقی که مدت‌ها منتظر آن بودیم و برای دیدن آن لحظه‌شماری می‌کردیم. ویدیو گیم‌پلی از جایی شروع می‌شود که شما روی یک قمر فضایی به نام Kreet حضور دارید و باید در ادامه با یک گروه از راهزن‌های فضایی وارد مبارزه شوید. در همین حین با دیالوگ‌هایی که توسط NPCها ادا می‌شود می‌توانیم بیش‌تر با هدف ماموریت و پیش‌زمینه داستانی آن آشنا شویم.

در کنار مواردی که ذکر شد، باید بدانید که شخص تاد هاوارد (Todd Howard)، کارگردان بازی Starfield، در مراسم حاضر شد تا اطلاعات بیش‌تری را در مورد بازی خود به اشتراک بگذارد. یکی از مواردی که هاوارد به آن اشاره کرد، مربوط به ساخت کاراکتر اصلی و امکان شخصی‌سازی بالای آن می‌شد. درست مانند هر بازی نقش‌آفرینی دیگری، استارفیلد هم شامل یک درخت مهارت (Skill Tree) مجزا می‌شود. برای استفاده از این درخت مهارت، باید از قابلیت‌های شخصیت اصلی بهره ببرید و زمینه‌های مختلف آن را ارتقا دهید. کلید اصلی پیشرفت در درخت مهارت، استفاده از قابلیت‌های موجود است؛ مکانیکی که در دو بازی Fallout 4 و Skyrim هم شاهد آن بودیم.

علاوه بر درخت مهارت‌ها، ما یک سیستم ساخت و ساز و شخصی‌سازی برای اسلحه‌ها هم داریم که می‌توانید با استفاده از آن، اسلحه‌های جدیدی بسازید یا آن‌ها را شخصی‌سازی کنید. یک سیستم ساخت و ساز مجزا برای به وجود آوردن Outpostها هم وجود دارد که با بهره‌گیری از آن، می‌توانید یک پایگاه بزرگ و آرامش‌بخش برای خود بسازید. این سیستم که شباهت زیادی به مکانیک مشابه در بازی Fallout 4 دارد، به شما اجازه می‌دهد خانه خاص خود را بسازید و از آن استفاده‌های مختلفی ببرید.

یکی از بخش‌های دیگری که در مراسم به آن اشاره شد، مربوط به سفینه‌های بازی می‌شود. شما در این بازی یک سفینه بزرگ مخصوص به خود دارید که می‌توانید سوار آن شوید و در محیط حرکت کنید. اما این سفینه قابلیت شخصی‌سازی بالایی دارد و تقریبا تمامی جزئیات آن قابل تغییر است. از مسائل ظاهری گرفته تا اسلحه‌ها، شما می‌توانید کارایی سفینه‌تان را به طور کامل تعریف کنید. راستی وقتی حرف از اسلحه‌های سفینه می‌شود، مشخصا نبردهای هوایی در ادامه آن می‌آید. به عبارتی دیگر، شما می‌توانید با استفاده از سفینه خود به جنگ با سفینه‌های دشمن بپردازید و آن‌ها را نابود کنید. همچنین اگر خواستید با استفاده از سفینه مورد بحث در بین سیاره‌ها و نقطه‌های مخالف جا به جا شوید مانع خاصی نخواهید داشت. بازی Starfield شامل بیش از 1000 سیاره مختلف می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و جزئیات خاص خود را دارند.

ساخت شخصیت در بازی Starfield

ساخت شخصیت در بازی Starfield، Skillها و Traitها

در طی ویدیویی که در مراسم Xbox & Bethesda Showcase به نمایش درآمد، ما توانستیم نگاه خوبی به روند ساخت و ارتقا شخصیت‌ها بیندازیم. بیایید از مسائل ظاهری و تزئینی شروع کنیم. درست مانند سایر بازی‌های اخیر شرکت بتسدا، شما در ابتدای بازی می‌توانید شخصیت خود را با ویژگی‌های ظاهری مدنظرتان بسازید. در این روند قادر هستید ویژگی‌هایی مانند رنگ پوست، قد، وزن، مدل مو و سایر خصوصیت‌های فیزیکی را مشخص کنید. البته که امکان شخصی‌سازی کامل صورت هم وجود دارد که اگر زمان مناسبی سر آن خرج کنید، به احتمال زیاد به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید. به گفته خود تاد هاوارد بازی Starfield گسترده‌ترین و پرجزئیات‌ترین سیستم شخصی‌سازی تاریخ این شرکت را در خود جای داده است.

پس از اینکه ظاهر شخصیت اصلی مشخص شد، نوبت انتخاب پیش‌زمینه داستانی یا به اصطلاح انگلیسی، Background است. شما گزینه‌هایی مانند Medic، Bouncer، Professor و Homesteader را دارید که هر کدام با سه Skill مخصوص به خود همراه می‌شوند. البته که امکان گسترش، ارتقا و یاد گرفتن Skillهای جدید هم وجود دارد که به تدریج به آن‌ها خواهید رسید.

اگر فکر می‌کنید تا این نقطه به اندازه کافی از عناصر RPG نشنیده‌اید، باید بدانید که یک سیستم جدا با نام Trait هم وجود دارد. این Traitها که به نوعی یک سری Perk با قابلیت‌های خاص هستند، هرکدام ویژگی‌ها و نقاط ضعف مشخصی را شامل می‌شوند. برای مثال یکی از Traitهایی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، Spaced نام دارد. اگر این Trait را بخرید، هنگامی که در فضا هستید HP و Endurance (همان استامینا) بیش‌تری دارید و می‌توانید از آن لذت ببرید. حال اگر با همین Trait روی زمین راه بروید، HP و Stamina کم‌تری خواهید داشت. این دست از نکته‌های ریز در استارفیلد زیاد دیده می‌شوند و تا زمانی که خود بازی را تجربه نکنیم، نمی‌توانیم به فهم درستی از آن‌ها برسیم.

یک ربات به اسم Vasco در بازی Starfield

یک ربات همراه به نام Vasco

آن طور که از نکات بازی Starfield و اطلاعات جدید به نظر می‌رسد، شما می‌توانید در این بازی از شخصیت‌های همراه استفاده کنید؛ درست مانند اتفاقی که در بازی Fallout 4 و Skyrim شاهد آن بودیم. یکی از این شخصیت‌های همراه که باید به آن اشاره کنیم، رباتی با نام وسکو (Vasco) است. این ربات که به عنوان شخصیت همراه پیش‌فرض شناخته می‌شود (درست مانند Dogmeat در Fallout 4)، مربوط به موسسه Constellation است. با اینکه وسکو اسلحه دارد و می‌تواند با استفاده از آن‌ها شلیک کند، اما کارایی اصلی او به گشت و گذار در سطح فضا و باربری بر می‌گردد. بنابراین اگر قصد دارید از گشت و گذار در سطح سیاره‌های بازی Starfield لذت ببرید، باید وسکو را در اولویت قرار دهید.

در همین ویدیو یکی از اعضای سازنده بازی شروع به صبحت کرد می‌کند و می‌گوید «وسکو یکی از شخصیت‌های همراه مورد  علاقه ما است». با توجه به این موضوع و به کارگیری عبارت «یکی از»، می‌توانیم تصور کنیم که استارفیلد شخصیت‌های همراه متعددی دارد که می‌توانید از میان آن‌ها، گزینه مورد علاقه خود را پیدا کنید. علاوه بر این، شخصیت‌های همراه نسبت به محیط و اتفاقاتی که در حال رخ دادن هستند، با شما صحبت خواهند کرد. این موضوع باعث می‌شود که در حین گشت و گذار در فضای بی‌کران حس تنهایی نکنید و از حضور یک همسفر لذت ببرید.

الهام از نقش آفرینی های قدیمی

بتسدا از نقش‌آفرینی‌های کلاسیک و قدیمی الهام می‌گیرد

به نظر می‌رسد یکی از اهداف بتسدا از ساخت استارفیلد، بازگشت به ریشه‌های سبک RPG است. در طی قسمت دوم برنامه Into the Starfield (یک برنامه ویدیویی کوتاه که به جزئیات مختلف بازی مورد بحث می‌پردازد)، تاد هاوارد به پیش‌زمینه داستانی و اهمیت به گذشته شخصیت‌ها صحبت کرد. به گفته این کارگردان نابغه، بتسدا می‌خواهد با بازی Starfield کاری انجام دهد که پیش از این و در آثار قدیمی موفق به انجام آن نشده است. توجه بیش‌تر به گذشته همه کاراکترها، تعریف پایه‌های شخصیتی توسط داستان و منحصر به فرد طراحی کردن اعضای نژادهای مختلف و توانایی‌های آن‌ها از جمله مواردی است که می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم. به طور کلی، می‌توان از صحبت‌های تاد هاوارد این گونه برداشت کرد که آن‌ها می‌خواهند عناصر نقش‌آفرینی‌های کلاسیک را بگیرند و آن‌ها را با ظاهری مدرن‌تر در بازی خود پیاده کنند.

شهرهای بازی Starfield

هرآنچه که در مورد شهرهای بزرگ بازی Starfield می‌دانیم

یکی از نکات مهمی که در تریلر جدید متوجه آن شدیم، این است که وقایع بازی در منظومه‌ای فضایی با نام Settled Systems جریان پیدا می‌کند؛ منظومه‌ای که حدود 50 سال نوری با منظومه شمسی ما فاصله دارد. حال این Settled Systems بین دو گروه بزرگ با نام‌های Freestar Collective و United Colonies تقسیم شده که به هیچ وجه رابطه خوبی با یکدیگر ندارند. در واقع هنگامی که شما درگیر داستان بازی می‌شوید، در برهه‌ای قرار دارید که دو گروه مذکور به تازگی از یک جنگ بزرگ با هم خارج شده‌اند. حال در این میان یک سری گروهک‌های خطرناک هم وجود دارند که می‌توانند در طی ماجراجویی، حسابی برای شما خطرساز شوند. از جمله این گروهک‌های خطرناک می‌توانیم به Ecliptic Mercenaries، Pirates of the Crimson Fleet، Violent Spacers یا اعضای گروه House of Va’Runn اشاره کنیم.

حال در طی یک سری ویدیوهای کوتاه که با نام Location Insights شناخته می‌شوند، سازندگان اطلاعات بیش‌تری در مورد مکان‌هایی که در بازی مشاهده خواهیم کرد، به اشتراک گذاشته‌اند. هرکدام از این ویدیوها کم‌تر از یک دقیقه هستند و بنا بر همین موضوع، نمی‌توان انتظار اطلاعات جامعی را از آن‌ها داشت؛ اما در برخی از آن‌ها داستان‌های جالبی یافت می‌شود. یکی از این داستان‌های جالب مربوط به شهری با نام Neon است. Neon برای اولین بار به عنوان اسکله ماهگیری روی یک سیاره آبی تاسیس شد و تا چند وقتی هم به همین روال برپا بود. اما پس از مدتی یک سری ماهی‌های ارزشمند با خاصیت‌های روانگردان در سطح آن کشف شد و مانند یک بمب صدا کرد. پس از این کشف صاحب سیاره Neon یعنی شرکت Xenofresh، کارایی Neon را از یک اسکله ماهیگیری به یک شهر با ویژگی‌های گردشگری و خوشگذرانی تغییر داد که در استارفیلد با آن روبرو خواهیم شد. لازم به ذکر است که پرورش و صید این ماهی‌ها تنها در سطح Neon قانونی است و مناطق دیگر اجازه این کار را ندارند.

علاوه بر نئون ما توانستیم در دیگر ویدیوها با دو شهر New Atlantis و Akila City هم بیش‌تر آشنا شویم. New Atlantis به عنوان پایتخت گروه Untied Colonies و شهر Akila City هم به عنوان پایخت گروه Freestar Collective شناخته می‌شود. نکته جالبی که در مورد Akila City وجود دارد، دیوارهایی هستند که آن را محاصره می‌کنند. این دیوارها برای دور نگه داشتن موجوداتی تعبیه شده‌اند که ترکیبی از گرگ و Velocripatorها (نوعی دایناسور) هستند. همچنین جالب است بدانید که با توجه به اطلاعات منتشر شده، New Atlantis بزرگ‌ترین شهری است که شرکت Bethesda دست به طراحی و ساخت آن می‌زند.

نژادهای بازی Starfield

نژادها‌ی موجود در بازی

یکی دیگر از نکات بازی Starfield که باید به آن اشاره کنیم، نژادهای موجود در آن هستند. Settled Systems جای خطرناکی است و گروه‌ها و نژادهای خطرناکی در گوشه و کنار آن فعالیت می‌کنند. ما هنوز اطلاعات زیادی در مورد داستان اصلی استارفیلد نداریم، ولی به احتمال زیاد و درست مانند سایر ساخته‌های بتسدا، نژادهای مختلف و سیاست‌های آن‌ها تاثیر بسزایی در آن خواهند داشت. با این حال، ما از نام یک سری از این گروه‌ها و توضیحات مختصر آن‌ها خبر داریم که در ادامه شاهد آن‌ها خواهید بود.

  • گروه Untied Colonies: این گروه با شعار جمهوری آینده فضا که همه چیز ایده‌آل است، شناخته می‌شود
  • گروه Freestar Collective: اعضای این گروه اهمیت زیادی برای نبرد و آزادی قائل هستند
  • Ryujin Industries: یک شرکت و موسسه بزرگ که به احتمال زیاد بتوان آن را به عنوان نژاد یا گروه ابتدایی انتخاب کرد
  • Crimson Fleet: دسته‌ای از دزدان و سارق‌ها که می‌توانید واردشان شوید یا به آن‌ها خیانت کنید
  • House Va’Ruun: گروهی از مذهبی‌های افراطی و متعصب که اعتقادات سفت و خاص خود را دارند

دیالوگ های بازی Starfield

Starfield بیش از دو برابر بازی Skyrim دیالوگ دارد

در حین مراسم Tokyo Game Show، تاد هاوارد اعلام کرد که استارفیلد به طور کامل از زبان ژاپنی پشتیبانی می‌کند و بیش از صد و پنجاه هزار خط دیالوگ دارد. جالب است بدانید که این رقم برای Skyrim بیش از شصت هزار خط و برای بازی Fallout 4، بیش از صد و یازده هزار خط است. بدین ترتیب، استارفیلد از دو برابر دیالوگ‌های اثری مانند اسکایریم هم دیالوگ‌های بیش‌تری خواهد داشت. با توجه به همین موضوع می‌توانیم متوجه شویم که صحبت کردن با NPCها و شخصیت‌های مختلف در بازی مورد بحث از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به شدت حجیم است.

بازی Skyrim در فضا

Starfield درست مانند Skyrim در فضا است

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم ما اطلاعات زیادی در مورد داستان بازی نداریم. با این حال با توجه به گفته‌های تاد هاوارد، استارفیلد مانند اسکایریم در فضا است. به عبارتی دیگر، بازی مورد بحث نسخه فضایی اسکایریم به شمار می‌رود که شباهت‌های زیادی با آن دارد. البته هاوارد تعریفی عامیانه و دقیقی هم از استارفیلد به زبان آورد و گفت که این بازی را می‌توانیم ترکیبی از NASA، سری Indiana Jones و فیلم The League of Extraordinary Gentelmen بدانیم که در طی آن، انسان‌ها به دنبال پاسخ سوالات خود هستند.

او در ادامه تو ضیح داد:

«نژادها و گروه‌های مختلفی در بازی وجود دارند، اما Constellation اصلی‌ترین گروه است که شما بخشی از آن خواهید شد (به آن خواهید پیوست). این بازی از لحاظ ساختار شبیه اسکایریم است که می‌توانید در طی آن هر کسی که می‌خواهید باشید. در ادامه گروه‌ها و نژادهایی وجود دارد که قادر هستید وارد آن‌ها شوید و مسیر خاص خود را بسازید.»

در کنار تمامی نکات بازی Starfield که به آن‌ها اشاره کردیم، این بازی هم درست مانند سری Fallout و Skyrim هم از دوربین سوم‌شخص و هم از دوربین اول‌شخص پشتیبانی می‌کند. به عبارتی دیگر، شما می‌توانید خیلی سریع و با زدن تنها یک دکمه میان دوربین اول‌شخص و سوم‌شخص بازی سوییچ کنید.

الهام گرفتن از SpaceX در بازی Starfield

الهام گرفتن تاد هاوارد از شرکت SpaceX و ایده‌های تیم ایلان ماسک

تاد هاوارد در طی یکی از مصاحبه‌های خود که مربوط به مراسم E3 می‌شد، به شرکت SpaceX که متعلق به شخص ایلان ماسک است، اشاره کرد. او توضیح داد که برای طراحی بازی Starfield و بخشیدن «اصالت» به آن، از آزمایش‌های شرکت SpaceX الهام گرفته است. یکی از این الهامات که می‌توانیم در این نقطه به آن اشاره کنیم، بهره‌گیری از سوخت Helium 3 است. این سوخت که برای موتورهای هسته‌ای به کار می‌رود، سوخت اصلی سفینه‌های استارفیلد خواهد بود. البته که این الهام‌برداری‌ها به استفاده از Helium 3 محدود نمی‌شود و باید منتظر غافلگیری‌های زیادی در محصول نهایی باشیم.

مراحل ساخت بازی Starfield

بازی Starfield سال‌ها در دست توسعه بوده است

در سال 2018 و هنگامی که بازی Starfield برای بار اول معرفی شد، تاد هاوارد اشاره کرد که این بازی از مرحله پیش ساخت خارج شده و قابل اجرا است. اما این آغاز ماجرا نبوده و تیم بتسدا، حدود یک دهه پیش از معرفی رسمی بازی به آن فکر می‌کرد. اعضای تیم ایده‌های خود را روی کاغذ می‌نوشتند و سعی می‌کردند آن‌ها را گسترش دهند. در ادامه و هنگامی که توسعه بازی Fallout 4 به پایان رسید، توسعه بازی Starfield به شکل جدی استارت خورد.

جمع‌بندی

با وجود تمام نکات بازی Starfield که به بیش‌تر آن‌ها اشاره کردیم، باید بدانید که قرار است با یکی از بزرگ‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ روبرو شویم. شرکت Bethesda همیشه (یا بهتر است بگوییم در اکثر مواقع) در ساخت و عرضه RPGهای بزرگ موفق بوده و به همین دلیل، به استارفیلد امید زیادی داریم. گشت و گذار در فضای بی‌کران، دنبال کردن داستانی که احتمالا جذاب خواهد بود و مبارزه با مزدورهای فضایی، همگی نوید یک بازی فوق‌العاده و جریان‌ساز را می‌دهند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا استارفیلد می‌تواند موفق عمل کرده و انتظارات را برآورده کند؟ آیا توانایی تبدیل به یک اثر فراموش نشدنی مانند اسکایریم یا Fallout 4 را دارد؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: PC Gamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

آیا بازی Starfield در انحصار ایکس باکس سری ایکس و اس قرار دارد؟

بله، با این حال کاربران رایانه‌های شخصی هم قادر به تجربه آن خواهند بود

۱
آیا این بازی برای گیم پس هم منتشر می‌شود؟

بله، استارفیلد هم درست مانند سایر انحصاری‌های ایکس باکس در روز عرضه، در دسترس کاربران ایکس باکس گیم پس قرار داده می‌شود

۲
تاریخ انتشار Srafield چه زمانی را نشان می‌دهد؟

با توجه به اطلاعات باید در نیمه اول سال 2023 میلادی منتظر عرضه این بازی باشیم

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 2 دیدگاه
  • Avatar

    Gamer

    مهمان

    به گمونم باید کال تابستون برم کلاس زبان تا قشنگ انگلیسی یاد بگیرم بازی کنم
    کار سختی داریم??

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به Gamer

      نویسنده

      تلاش قابل تحسینی خواهد بود 🙂 منتها بازم هیچ چیزی اندازه بازی کردن زبان آدم رو قوی نمی‌کنه