مشخصات پردازنده AMD Ryzen 7000
یحیی رحیمی

مشخصات پردازنده AMD Ryzen 7000 اعلام شد: سه‌برابر قوی‌تر از i9 12900K

یحیی رحیمی 2 خرداد 1401 بدون دیدگاه
269 بازدید

کنفرانس شرکت AMD در رویداد کامپیوتکس امسال با رونمایی از محصولات جدید و فناوری‌های نو همراه شد. مدیرعامل ای ام دی با حضور روی صحنه از سری پردازنده Ryzen 7000 رونمایی کرد و قدرت آن را سه برابر بیشتر از پردازنده Intel Core i9 12900K خواند. پردازنده کامپیوتر Ryzen 7000 با معماری Zen 4 تولید شده‌اند و برای اولین بار در طی پنج سال گذشته، نیازمند مدل تازه‌ای از مادربرد خواهید بود.

به گزارش پارسی گیم، دکتر لیسا سو، مدیرعامل AMD، رسماً از ویژگی‌های پردازنده Ryzen 7000 رونمایی کرد و یک پردازنده در حال تولید با شانزده هسته و 32 رشته را نمایش داد که موفق به شکست دادن پردازنده اینتل Core i9 12900K شد. تست مهندسی انجام‌شده روی صحنه نشان داد که پردازنده جدید ای ام دی حدود سه برابر سریع‌تر از پردازنده اینتل است. کلاک این پردازنده، در حالت بوست به 5.5 گیگاهرتز می‌رسد و عملکرد آن در هر رشته، پانزده درصد افزایش یافته است.

مشخصات پردازنده AMD Ryzen 7000

مشخصات پردازنده Ryzen 7000

نسل جدید پردازنده AM5 شرکت AMD دارای توان 65 تا 170 وات خواهد بود و پیشرفت زیادی نسبت به نسل قبل خواهد داشت. مدیرعامل ای ام دی، پردازنده سری Ryzen 7000 را با مدل Ryzen 9 5950X مقایسه کرد و ارقام نشان داد که این محصول پانزده درصد سریع‌تر از قدرتمندترین مدل موجود این شرکت است. این آخرین تلاش ای ام دی برای غلبه بر بازار پردازنده کامپیوتر و پردازنده گیمینگ است که رقابت برای شرکت اینتل را دشوار خواهد کرد.

دکتر سو نه‌تنها دمو پردازنده جدید را نشان داد؛ بلکه قدرت تراشه Zen 4 با شانزده هسته را در صحنه رونمایی کرد. سرعت یا کلاک این تراشه هنگام اجرای بازی Ghostwire Tokyo حدود 5.3 تا 5.5 گیگاهرتز بوست شد. وی در این مورد گفت: «ما Zen 4 را طوری طراحی کردیم که نسبت به مدل‌های نسل پیشین بسیار سریع‌تر باشد و این افزایش فرکانس به معنی تجربه‌ گیمینگ روان‌تر است. این تنها یک مثال بود و ما هیجان‌زده‌ایم که پردازنده‌های سری Ryzen 7000 را به دست گیمرها برسانیم». البته مدل‌های هر دو شرکت AMD و اینتل به کلاک پنج گیگاهرتز رسیده‌اند؛ اما عملکرد نسل جدید با آنچه دیده‌ایم تفاوت دارد.

مدیر مارکتینگ پردازنده رایزن نیز معتقد است که افزایش پانزده درصدی عملکرد در هر رشته، استانداردهای گیمینگ را ارتقاء می‌دهد. وی در این مورد گفت: «تمرکز ما بر هر دو IPC و فرکانس است و در ادامه سال اطلاعات بیشتری منتشر می‌کنیم». آنچه باعث شده تا عملکرد پردازنده Ryzen 7000 نسبت به نسل پیشین افزایش یابد، بهینه‌سازی تراشه 5 نانومتری TSMC است. البته تا زمان عرضه و بنچمارک رسمی، نمی‌توانیم در مورد ارقام اعلام‌شده اطمینان حاصل کنیم.

پردازنده رایزن 7000

زمان عرضه پردازنده ای ام دی

پردازنده جدید شرکت AMD همچنین میزان کش L2 را نسبت به نسل پیشین دو برابر کرده است که تأثیر اندکی در عملکرد نهایی خواهد داشت. پردازنده AMD Ryzen 7000 همانند Ryzen 5000 و Zen 3 از تمام ظرفیت دو CCD استفاده می‌کند و هرکدام با هشت هسته Zen 4 تجهیز شده‌اند. این بدین معنی است که شاهد شانزده هسته در نسل جدید پردازنده رایزن خواهیم بودیم. برای استفاده از پردازنده جدید نیازمند مادربرد AM5 هستیم و همچنین توان تراشه نیز به 170 وات افزایش یافته است و با توجه به کارت گرافیک جدید انویدیا، نیازمند پاور قدرتمندی هستیم.

تمامی پردازنده‌‌های رایزن 7000 از کارت گرافیک مجتمع با معماری RDNA 2 پشتیبانی می‌کنند که تعدادی از بازی‌ها را اجرا خواهند کرد. این شرکت یک سوکت مخصوص برای قطعات AM4 طراحی کرده و در نتیجه لازم نیست تمامی قطعات سیستم را برای پردازنده نسل جدید عوض کنید. شرکت ای ام دی زمان عرضه پردازنده Ryzen 7000 را اعلام نکرده است؛ اما احتمال عرضه آن در پاییز امسال وجود دارد. اطلاعات بیشتر در تابستان جاری منتشر می‌شود.

منبع: PCGAMER

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

مشخصات پردازنده AMD Ryzen 7000 چیست؟

دکتر لیسا سو، مدیرعامل AMD، رسماً از ویژگی‌های پردازنده Ryzen 7000 رونمایی کرد و یک پردازنده در حال تولید با شانزده هسته و 32 رشته را نمایش داد که موفق به شکست دادن پردازنده اینتل Core i9 12900K شد. تست مهندسی انجام‌شده روی صحنه نشان داد که پردازنده جدید ای ام دی حدود سه برابر سریع‌تر از پردازنده اینتل است. کلاک این پردازنده در حالت بوست به 5.5 گیگاهرتز می‌رسد و عملکرد آن در هر رشته، پانزده درصد افزایش یافته است.

۱
پردازنده نسل جدید ای ام دی چه زمانی عرضه می‌شود؟

شرکت ای ام دی زمان عرضه پردازنده Ryzen 7000 را اعلام نکرده است؛ اما احتمال عرضه آن در پاییز امسال وجود دارد. اطلاعات بیشتر در تابستان جاری منتشر می‌شود.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.