مدیرعامل AMD
یحیی رحیمی

AMD: قدرت کارت گرافیک لپ تاپ RX 6500M از اینتل Arc 3 بیشتر است

یحیی رحیمی 13 فروردین 1401 بدون دیدگاه
212 بازدید

اینتل هفته بسیار هیجان‌انگیزی را سپری کرد و در رویدادی زنده از کارت گرافیک Arc 3 لپ تاپ رونمایی کرد. این کارت گرافیک موبایل نسبت به نسل پیشین کارت گرافیک‌های این شرکت موسوم به Iris X قدرت پردازشی بیشتری دارند و اینتل نسبت به موفقیت آن‌ها اظهار اطمینان کرده است. این شرکت آمریکایی از نمایش ارقام واقعی و مقایسه آن با رقبا خودداری کرده است؛ اما AMD‌ با انتشار بنچمارک رسمی، قدرت کارت گرافیک 6500M خود را به رخ Arc A370M کشیده است.

بنابر آخرین اخبار سخت افزار، صفحه توییتر AMD با انتشار گراف تازه‌ای، کارت گرافیک پایین‌رده Radeon RX 6500M مخصوص لپ‌تاپ را با اینتل Arc A370M از لحاظ میزان فریم در پنج بازی مختلف مقایسه کرده است. بنابر تصویر منتشر شده، کارت گرافیک Arc 3 در بازی‌های مختلفی از جمله فورتنایت، GTA V و والورانت، فریم بالاتر از 90 ارائه داده است و در تعدادی دیگر از بازی‌ها نیز به لطف فناوری هوش مصنوعی XeSS، شصت فریم ثابت به دست آمده است.

مقایسه کارت گرافیک اینتل Arc 3 با AMD

مقایسه کارت گرافیک اینتل Arc 3 با AMD

شرکت AMD اما کارت گرافیک خود را در بازی‌هایی با گرافیک بیشتر مانند F1 2021 و Hitman 3 مقایسه کرده است. در این حالت می‌بینیم که کارت گرافیک Radeon RX 6500M عملکرد بهتری نسبت به Arc 3 شرکت اینتل دارد و توانسته در اکثر بازی‌ها بیست فریم بیشتر ارائه دهد. برای نمونه کارت گرافیک پایین‌رده ای ام دی موفق به ثبت 72 فریم در بازی F1 2021 بدون استفاده از هوش مصنوعی و فناوری FSR شده است.

این گراف نشان می‌دهد که هر دو کارت گرافیک‌های Radeon RX 6500M و Intel Arc A370M بر پایه تراشه N6‌ شرکت TSMC ساخته شده‌اند؛ اما مدل مخصوص اینتل دارای 7.2 میلیارد ترانزیستور است و این رقم برای مدل AMD حدود 5.4 میلیارد ترانزیستور. مشخص نیست آیا هر دو کارت گرافیک لپ تاپ موجود در این نمودار دارای توان یکسانی هستند یا خیر؟ گفتنی است میزان توان مدل 6500M حدود 50 وات است و این رقم برای مدل آرک 3 اینتل از 25 تا 50 وات در حال تغییر است.

در صورتی که میزان دو کارت گرافیک متفاوت باشد؛ مقایسه آن‌ها کار درستی نیست. همچنین مشخص نیست آیا درایورهای تازه‌ای برای تست کارت گرافیک اینتل استفاده شده است یا خیر؟ بازار کارت گرافیک‌ در سال 2022 با ورود جدی اینتل پیچیده شده است و این شرکت قرار است اطلاعات کاملی در مورد مدل‌های مخصوص کامپیوتر ارائه دهد و به نظر می‌رسد که این مدل جدید، توانایی رقابت با جدیدترین مدل‌های موجود در بازار را دارد.

در حال حاضر لپ‌ تاپ های زیادی از کارت گرافیک اینتل Arc 3 پشتیبانی نمی‌کنند و فعلاً سامسونگ گلکسی بوک پرو با این سخت‌افزار معرفی شده است و قرار است مدل‌های بیشتری در ماه‌های آینده رونمایی شود.

منبع: PCGAMER

راهنما و توضیحات
برچسب ها

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.