پردازنده نسل 13 اینتل
یحیی رحیمی

پردازنده نسل 13 اینتل با سرعت کلاک 5.8 گیگاهرتز عرضه می‌شود

یحیی رحیمی 30 فروردین 1401 بدون دیدگاه
432 بازدید

در حالی که پردازنده اینتل Core i9 12900KS به تازگی معرفی شده و با بوست سرعت به 5.5 گیگاهرتز رسیده است؛ این ارقام قرار است در نسل بعدی تغییر شگرفی پیدا کنند. بنابر شایعات جدید و آخرین اخبار سخت افزار، پردازنده نسل 13 اینتل به نام Raptor Lake با کلاک بوست 5.8 گیگاهرتز عرضه می‌شود.

به گزارش پارسی گیم و به نقل از El Chapuzas Informatico، اینتل به دنبال افزودن 200 تا 300 مگاهرتز به مدل 12900KS است. در حال حاضر مشخص نیست که افزایش کلاک چه تأثیری روی مصرف انرژی و توان پردازنده خواهد گذاشت. افزایش فرکانس پردازنده به معنی افزایش مصرف انرژی است و با چنین فرکانسی، واضح است که انتظار رقم بزرگی در این مورد را داریم.

گفتنی است کلاک 5.8 گیگاهرتز مربوط به قدرتمندترین مدل‌های نسل 13 اینتل خواهد بود و مدل‌های i7 و i5 با کلاک پایین‌تری عرضه می‌شوند. این مدل‌ها نیازمند کولرهای قدرتمند برای خنک کردن نخواهند بود و استفاده از آن‌ها در مقایسه با مدل i9 آسان‌تر خواهد بود. پردازنده‌ای مانند اینتل Core i5 12400 توانسته به خوبی از پس اجرای بازی‌ها و پردازش مناسب بربیاید و به همین دلیل، نیازی به هزینه گزاف برای خرید قدرتمند‌ترین پردازنده موجود در بازار نخواهد بود.

پردازنده نسل 13 اینتل

پردازنده نسل 13 اینتل

در صورتی که اینتل بتواند با افزایش سرعت کلاک پردازنده و همچنین افزایش کش و هسته‌های E و ارتقاء معماری پردازنده، عملکرد نهایی را بهبود بخشد؛ آنگاه رقیب بسیار قدری برای نسل آینده خواهد شد که شکست دادن آن کار ساده‌ای نیست. شرکت AMD به تازگی از پردازنده Ryzen 7 5800X3D با کش سه‌بعدی رونمایی کرده است که بنابر بنچمارک‌ها، عملکرد بهتری از مدل اینتل Core i9 داشته است. مدیرعامل اینتل مدتی پیش گرفته بود که این شرکت بازگشته است و دیگر هیچ شرکتی قادر به رقابت با آن‌ها نخواهد بود.

اینتل تنها شرکتی نیست که به دنبال افزایش سرعت کلاک پردازنده است. ای ام دی نیز با پردازنده Zen 4 به دنبال تکرار این روند است و سرعت بالاتر از 5 گیگاهرتز را در نظر دارد. ای ام دی برای رقابت با اینتل لازم است از شیوه‌های تازه‌ای مانند افزایش حافظه کش و بهبود عملکرد در بازی‌ها استفاده کند. رقابت میان این دو غول عرصه فناوری در بالاترین حد ممکن قرار دارد و رقابت در نسل آینده بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

در حال حاضر اطلاعات موثقی از پردازنده نسل 13 اینتل به نام Raptor Lake در دست نیست و تنها می‌دانیم که این پردازنده به همراه مدل Zen 4 شرکت ای ام دی در نیمه دوم سال 2022 وارد نبرد خواهند شد.

منبع: PCGAMER

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.