ورزش های الکترونیک ESL
یحیی رحیمی

ائتلاف سعودی شرکت ورزش‌های الکترونیک ESL را با قیمت 1 میلیارد دلار خرید

یحیی رحیمی 5 بهمن 1400 بدون دیدگاه
255 بازدید

شرکت آلمانی ESL قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مرجع برگزاری مسابقات و تورنمنت‌های ورزش‌های الکترونیک واقع در کشور آلمان است. شرکت Savvy Gaming که توسط ائتلاف سعودی و دولت عربستان تأمین بودجه می‌شود، این شرکت آلمانی را با قیمت یک میلیارد دلار خریده است. این گروه همچنین پلتفرم ای اسپورت FACEIT را هم با قیمت 500 میلیون دلار تصاحب کرده‌ است.

طبق جدیدترین اخبار بازی، قرارداد میان ائتلاف سعودی و شرکت ESL توسط سایت آلمانی Handelblatt گزارش شده است. این خبرگزاری، خرید شرکت ورزش های الکترونیک و پلتفرم FACEIT با قیمت 1.5 میلیارد دلار را توسط Savvy Gaming تائید کرده است. این گروه با مدیریت برایان وارد، معاون ارشد سابق اکتیویژن بلیزارد، اداره می‌شود.

پرداخت یک میلیارد دلار برای شرکت ESL رقم بزرگی به‌حساب می‌آید و به نظر می‌رسد که سعود‌ی‌ها به آینده ورزش‌های الکترونیک امید دارند و سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده‌اند. این مبلغ از صندوق سرمایه‌گذاری ملی پرداخت شده است که 400 میلیارد دلار بودجه در اختیار دارد و باهدف سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارجی و ایجاد اقتصادی مستقل از نفت تأسیس شده است. عربستان سعودی به‌طور جدی در حال سرمایه‌گذاری روی ورزش‌های مختلف است و اخیراً پیست فرمول یک را هم تأسیس کرده است. احتمال حضور ورزش‌های الکترونیک در المپیک 2024 فرانسه وجود دارد.

عربستان سعودی خرید ESL

ورود عربستان به صنعت ورزش‌های الکترونیک

بسیاری به خرید شرکت ELS توسط سعودی‌ها واکنش نشان داده‌اند و گفته‌اند که این بخش از استراتژی «ورزش‌شویی» است. در این حالت یک حکومت یا دولت برای بهبود شهرت خود، دست به خرید یک تیم ورزشی یا میزبانی از یک رویداد بزرگ می‌کند. این کار اولین بار توسط دولت آلمان نازی با میزبانی از رقابت‌های المپیک، دست به چنین کاری زد. به‌تازگی، ائتلاف سعودی تیم فوتبال نیوکاسل یونایتد را خریده است و گروهی از ابوظبی امارات هم امتیاز تیم فوتبال منچستر سیتی را بر عهده دارد. این روند با خرید چلسی توسط رومان آبرامویچ در سال 2003 کلید خورد.

خرید شرکت ESL توسط عربستان سعودی، تأثیر زیادی روی تورنمنت‌ها و رقابت‌های آینده خواهد داشت. ممکن است عربستان به دنبال میزبانی از رقابت‌های ورزش‌های الکترونیک در کشور خود باشد. خرید تیم نیوکاسل توسط ائتلاف سعودی نیز به دلیل مسائل حقوق بشر جنجالی شد و حتی عفو بین‌الملل، درخواست لغو این قرارداد را داشت. صندوق ایجادشده توسط حکومت عربستان به‌اندازه‌ای بودجه دارد که می‌تواند شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی از جمله EA و Take-Two را با همدیگر بخرد. البته عربستان در سال 2020، حدود 3 میلیارد دلار در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرد و بخش از سهام اکتیویژن بلیزارد را هم در دست دارد.

خرید شرکت ESL و پلتفرم FACEIT قدم بزرگی برای ورود جدی به صنعت ورزش‌های الکترونیک است. نظر شما چیست؟

منبع: Kotaku

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.