رتبه بندی بازی های Mortal Kombat
هادی اسماعیل‌زاده

رتبه ‌بندی بازی‌ های مورتال کامبت به ترتیب کیفیت

هادی اسماعیل‌زاده 13 دی 1400 7 دیدگاه
14,570 بازدید

Mortal Kombat یک فرنچایز برجسته در صنعت بازی‌های ویدئویی است. این مجموعه در دهه 90، نه تنها خط‌قرمز رسانه‌های تعاملی را جابه‌جا کرد، بلکه حالت‌های داستانی و سینمایی باکیفیت آن، اتخاذ رویکردهای جدید برای پشتیبانی پس از انتشار و گذر از محدودیت‌های این ژانر، به نوآوری و تکامل ژانر مبارزه‌ای منجر شد. فرقی نمی‌کند طرفدار نسخه‌های اولیه این فرنچایز پرفروش باشید یا جدیدترین عناوین آن؛ در هر صورت سری مورتال کامبت، همواره عناوین باکیفیت و سرگرم‌کننده‌ای را به مخاطب ارائه داده است. به همین دلیل، رتبه‌بندی بازی‌های این فرنچایز، کار بسیار دشواری است. با این حال تصمیم گرفتیم در این مقاله، به سراغ رتبه ‌بندی بازی‌ های مورتال کامبت به ترتیب کیفیت برویم.

 بهترین بازی‌های سری مورتال کامبت

باورش سخت است که محبوب‌ترین فرنچایز بازی‌های مبارزه‌ای در جهان، تقریباً سی سال از عمرش می‌گذرد. با این حال عمر طولانی، ذره‌ای از محبوبیت مورتال کامبت کم نکرده است و این فرنچایز، همچنان یکی از پرفروش‌ترین‌های صنعت گیم به شمار می‌رود؛ تا جایی که فیلم سینمایی آن هم چندی پیش اکران شد اما عمده محبوبیت مورتال کامبت، از روایت‌های داستانی و بازی‌های آن است. به همین دلیل در این مقاله، به رتبه ‌بندی بازی‌ های مورتال کامبت به ترتیب کیفیت خواهیم پرداخت.

رتبه بندی بازی های مورتال کامبت

14- Mortal Kombat: Special Forces (2000)

ساخت اسپین آف از مجموعه‌های محبوب، لزوماً ایده بدی نیست اما در مورد بازی Mortal Kombat: Special Forces، عکس این قضیه صادق است. بازی Mortal Kombat: Special Forces به‌عنوان پیش درآمدی برای مجموعه مورتال کامبت، شما را در نقش Jax قرار می‌دهد که در مراحل مختلفی، مبارزه می‌کند. جکس پس از اولین حضور قابل بازی خود در Mortal Kombat II، تبدیل به یک شخصیت محبوب شد. داستان این اسپین آف، او را در حال شکار شخصیت محبوب دیگری به نام Kano نشان می‌دهد اما صرف‌نظر از این موضوع، هیچ چیز دیگری وجود ندارد که این بازی اکشن و سوم‌شخص را به یک بازی مورتال کامبت مرتبط کند. عدم استفاده از فیتالیتی‌های جذاب، سیستم مبارزات خسته‌کننده و برخوردهای یکنواخت، این بازی را تبدیل به تجربه‌ای پرایراد در سال 2000 کرده است؛ چه برسد به زمان حال.

Mortal Kombat: Special Forces یک بازی اکشن ماجراجویی با دید سوم‌شخص است. قهرمان داستان، شخصیتی به نام جکس است که نه تنها از تکنیک‌های مبارزه تن‌به‌تن، بلکه از سلاح گرم و مواد منفجره نیز استفاده می‌کند. در مجموع بازی شامل پنج مرحله در قلمرو زمین و منطقه Otherrealm است که در پایان هر یک از مراحل، باس فایتی برای مبارزه وجود دارد. بازیکنان با گشت‌وگذار در مکان‌های مختلف و جستجو برای یافتن کلیدها، باید به حل پازل‌های مختلف بپردازند، کدهایی را برای باز کردن قفل درها پیدا و گذرگاه‌های مخفی در دیوارها را منفجر کنند. جکس اگرچه توانایی پریدن ندارد، اما می‌تواند به سکوهای مرتفع‌تر برود و بلوک‌های بزرگ را جابه‌جا کند. این بازی در زمان عرضه‌اش، به دلیل طراحی ضعیف مراحل و گیم‌پلی خسته‌کننده‌اش، با انتقادات بسیاری مواجه شد.

رتبه بندی بازی های مورتال کامبت

13- Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero (1997)

شاید بازی Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero  به‌عنوان اولین اسپین آفی که از مجموعه مورتال کامبت عرضه شد، به بدی Special Forces نباشد اما همچنان افتضاح است. ایده اصلی بازی این است که شما کنترل ساب زیرو را در تلاش برای یافتن یک طلسم ویژه برای جادوگر شیطانی Quan Chi، به دست می‌گیرید. بر خلاف Special Forces، بازی Mortal Kombat Mythologies دارای بازیگران مناسبی از شخصیت‌های معروف این مجموعه است؛ از جمله اسکورپین، شیناک و فوجین. بازی حتی تلاش می‌کند تا اکشن موجود در گیم‌پلی اصلی و بصری فرنچایز را حفظ کند اما همان‌طور که می‌توان حدس زد، این اکشن قطعاً برای یک مبارزه تن‌به‌تن مناسب‌تر است تا یک بازی اکشن اسکرول با سکانس‌های پلتفرمینگ. حتی استفاده نوآورانه از یک ویدئوی لایو اکشن، برای نجات Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero از طراحی مراحل افتضاح و مبارزات خسته‌کننده کافی نبود و این بازی عملاً به منزله ترمزی بود برای دستاوردهایی که فرنچایز مورتال کامبت، با بازی Mortal Kombat 3 کسب کرده بود.

اگرچه بازی Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero به‌عنوان یک بازی اکشن ماجراجویی طبقه‌بندی می‌شود، با این حال کنترل‌های بازی، بسیار شبیه به بازی‌های مبارزه‌ای دوبعدی Mortal Kombat است. بازی از چهار دکمه برای حمله، یک دکمه برای دفاع و یک دکمه برای دویدن مانند بازی Mortal Kombat 3، استفاده می‌کند. نحوه کنترل ساب زیرو، مانند بازی‌های مبارزه‌ای است؛ از جمله استفاده از حرکات ویژه مبتنی بر دستور برای مبارزه با دشمنان و نحوه جابه‌جا شدن بین مراحل مختلف. برای تغییر جهتی که Sub-Zero به سمت آن قرار دارد، از دکمه «turn» و برای برداشتن یا استفاده از آیتم‌ها، از دکمه «action» استفاده می‌شود. بازیکن همچنین به صفحه وضعیت دسترسی دارد که فهرست موجودی، امتیازات تجربه و حرکات ویژه‌ای که در طول بازی به دست می‌آورد را نشان می‌دهد. اگرچه انتقال سبک بازی‌های مبارزه‌ای به یک اکشن ماجراجویی، با تحسین منتقدان همراه بود، با این وجود طراحی مراحل و کنترل‌های بازی، با انتقادات بسیاری مواجه شد.

رتبه بندی بازی های مورتال کامبت

12- Mortal Kombat 4 (1997)

پس از موفقیت بی‌نظیر و روند تکاملی سه بازی اول مورتال کامبت، Midway سه‌گانه پرفروش خود را با ضعیف‌ترین قسمت چهارمی که می‌توان تصور کرد، ادامه داد. گرافیک بازی Mortal Kombat 4 به‌عنوان اولین بازی در این سری که تصاویر سه‌بعدی ارائه می‌دهد، به طور محسوسی، بدتر از نسخه‌های قبلی خود است. حداقل اگر گیم پلی بازی به‌خوبی بازی Mortal Kombat 2 یا 3 بود، می‌توانستیم خیلی راحت‌تر از گرافیک چشم‌پوشی کنیم اما متأسفانه، کنترل‌های ضعیف و معرفی شخصیت‌های جدید با درون‎‌مایه نه‌چندان قوی، این بازی را به نقطه‌ضعفی در فرنچایز مورتال کامبت تبدیل کرده است که جایگاه خوبی در رتبه ‌بندی بازی‌ های مورتال کامبت ندارد.

گیم‌پلی بازی Mortal Kombat 4 شبیه به عناوین قبلی این سری است. دکمه‌ی ران و حرکات کمبو، در این بازی نیز استفاده می‌شوند و با وجود گرافیک سه‌بعدی، کاراکترها همچنان به یک مسیر دوبعدی محدود می‌شوند. بازی MK4 همچنین یک سیستم محدود سلاح را معرفی کرد که به هر شخصیت اجازه می‌داد تا با استفاده از ترکیب دکمه‌هایی مخصوص، یک سلاح خاص را بیرون بیاورد. در حین توسعه بازی، اعضای استودیوی Midway در پیاده‌سازی گرافیک با مشکل مواجه شدند زیرا این یکی از اولین بازی‌های مبارزه‌ای سه‌بعدی بود که آن‌ها توسعه دادند. اعضای تیم می‌خواستند بازی Mortal Kombat 4 را خشن‌تر از نسخه‌های قبلی بسازند و به همین دلیل، حرکات پایانی خنده‌دار در قسمت‌های قبلی را حذف کردند.

رتبه بندی بازی های مورتال کامبت

11- Mortal Kombat vs. DC Universe

با در نظر گرفتن بسته الحاقی از سه‌گانه جدید مورتال کامبت، شاید ندانید که این مجموعه، سابقه پرباری در کراس‌اوور با بازی‌های دیگر ندارد. بازی Mortal Kombat vs. DC Universe در بازه‌ای عجیب از فرنچایز Mortal Kombat اتفاق افتاد. جایی که این فرنچایز عملاً به لطف رویدادهای فاجعه‌بار آرماگدون، به پایان رسیده بود اما پس از آن، مبارزان دوباره بازگشتند تا در مورتال کامبتی با رده‌بندی سنی نوجوانان و یک سیستم Fatality ساده‌تر شده، با افرادی مانند بتمن، سوپرمن و واندر وومن بجنگند. مبارزات سه‌بعدی بازی، بهترین چیزی نبود که تابه‌حال فرنچایز به خود دیده بود و ترکیب این دو جهان با یکدیگر، یک پیش‌فرض داستانی عجیب ایجاد کرد. از طرفی، رتبه‌بندی سنی نوجوان باعث شد که این بازی، بهانه‌ای نه‌چندان عالی برای احیای فرنچایز پس از پایانِ دو سال قبل آن باشد. شاید بهترین چیزی که از این بازی به دست آمد، ایده‌هایی بود که برای مجموعه فوق‌العاده Injustice شکل گرفت.

حوادث بازی پس از آن اتفاق می‌افتد که Raiden، خدای رعدوبرق قلمروی Earthrealm و سوپرمن، مدافع متروپلیس، حملاتی در دنیاهایی متعلق به خود، دفع می‌کنند. حمله Raiden و Superman به طور هم‌زمان در جهان‌های جداگانه، باعث ادغام شخصیت‌های شرور Mortal Kombat و DC، یعنی Shao Kahn و Darkseid می‌شود و در نتیجه آن، شخصیتی به Dark Kahn خلق می‌شود که وجود او باعث می‌شود دو جهان، شروع به ادغام با یکدیگر کنند و اگر این وضعیت ادامه یابد، منجر به نابودی هر دو جهان خواهد شد. در این بین، شخصیت‌های هر دو جهان شروع به تبادل قدرت می‌کنند و قوی‌تر یا ضعیف‌تر می‌شوند. اکثر منتقدان موافق بودند که بازی Mortal Kombat vs. DC Universe، تجربه‌ای سرگرم‌کننده است و از دنیای DC به‌خوبی بهره برده اما عدم وجود ویژگی‌های محبوب قسمت‌های قبلی Mortal Kombat و حرکت‌های پایانی با خشونت پایین‌تر، انتقاداتی را از سوی مخاطبانش برانگیخت.

رتبه بندی بازی های مورتال کامبت

10- Mortal Kombat: Armageddon (2006)

این بازی که قرار بود نقطه اوجِ یک و نیم دهه از شروع فرنچایز Mortal Kombat باشد، تبدیل به یکی از نسخه‌های موردانتظار طرفداران شد. نه تنها تک‌تک شخصیت‌های Mortal Kombat (تا آن زمان)، در Armageddon گنجانده شده بودند، بلکه حتی می‌توانستید مبارزان خود را برای پیوستن به فهرست ایجاد کنید. متأسفانه زمانی که آرماگدون شروع به کار کرد، استانداردهای مبارزات سه‌بعدی، کمی قدیمی شده بود و بسیاری از شخصیت‌های آن دوره، از طراحی الهام‌بخش و به‌یادماندنی برخوردار نبودند. علاوه بر این، تعداد زیاد مبارزان باعث شد که هر شخصیت به‌جای سه سبک مبارزه، تنها دو سبک مبارزه داشته باشند. با این حال، با وجود اضافه شدن تعدادی شخصیت نه چندان موردپسند و کم شدن سبک‌های مبارزه، به سختی می‌توان از فهرستی که شامل چنین مجموعه عظیمی از مبارزان باشد، چشم‌پوشی کرد.

گیم پلی بازی، بسیاری از المان‌های عناوین قبلی، از جمله Mortal Kombat Deadly Alliance و Deception را حفظ کرده بود. به جای فیتالیتی‌های پیش‌فرض در بازی‌های قبلی، بازیکنان حال می‌توانستند Fatality خود را با ترکیب یک سری حملات خشن، ایجاد کنند. همچنین در این بازی برای اولین بار، امکان ساخت یک کاراکتر سفارشی با استفاده از حالت «Kreate a Fighter» فراهم شد. این بازی همچنین شامل یک حالت داستان محور به نام Konquest بود که در آن بازیکن در نقش جنگجویی به نام Taven قرار می‌گرفت که باید برادر شرور خود Daegon را شکست دهد. صرف‌نظر از لیست بلندبالای مبارزان، بازی به دلیل استفاده از انجین مشابه با دو نسخه قبلی و شباهت سبک مبارزه شخصیت‌ها، با انتقاداتی همراه بود.

رتبه بندی بازی های مورتال کامبت

9- Mortal Kombat (1992)

مورتال کامبت قطعاً به‌عنوان یکی از پیش‌گامان این ژانر، شایسته احترام زیادی است اما با نگاهی به گذشته، می‌توان متوجه شد که این سری در ابتدا کاملاً آماده رقابت با حریفان قدر خود در سبک بازی‌های مبارزه‌ای نبود. بازی Mortal Kombat با گرافیک شگفت‌انگیز، خشونت فوق‌العاده بالا و گروهی نمادین از شخصیت‌های به‌یادماندنی، پایه‌های بسیار محکمی برای این مجموعه ایجاد کرد. همچنین یکی از ترسناک‌ترین باس‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی را در خود داشت. با این حال، مکانیزم‌های مبارزه‌ای آن، به خوبی قسمت‌های بعدی فرنچایز نبود و به همین دلیل در رتبه ‌بندی بازی‌های مورتال کامبت، جایگاه پایین‌تری دارد. اما صرف‌نظر از هرگونه کم‌وکاست بازی نسبت به استانداردهای امروزی، اولین نسخه این فرنچایز یکی از مهم‌ترین بازی‌های ویدئویی عصر خود بود و یک عمر خاطره را برای نسلی از بازیکنان به ارمغان آورد.

بسیاری از منتقدان و طرفداران مورتال کامبت، این بازی را یکی از بهترین بازی‌های ویدئویی تمام صنعت بازی تلقی می‌کنند. یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های فرنچایز که همچنان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌های مبارزه‌ای در تاریخ این ژانر معرفی می‌شود. بازی Mortal Kombat دنباله‌ها و اسپین‌آف‌های متعددی را در پی داشت. این عناوین، با بازی Mortal Kombat II در سال 1993 شروع شد و به دنبال آن، شاهد یک اقتباس سینمایی موفق در سال 1995 بودیم. این بازی در کنار بازی Night Trap، باعث تشکیل هیئت رتبه‌بندی نرم‌افزارهای سرگرمی (ESRB) شد؛ سازمانی که تحت حمایت دولت ایالات متحده، رتبه‌بندی سنی بازی‌های ویدئویی را تعیین می‌کند.

رتبه بندی بازی های مورتال کامبت

8- Mortal Kombat: Deadly Alliance (2002)

با شروع هدف قرار دادن کنسول‌های خانگی به جای دستگاه‌های آرکید، Midway تصمیم گرفت که به داستان فرنچایز مورتال کامبت، اهمیت بیشتری بدهد. بازی Deadly Alliance، سه‌گانه جدیدی از جنگجویان سه‌بعدی را آغاز کرد که در آن، دو نفر از شرورترین شخصیت‌های فرنچایز، یعنی شانگ سونگ و کوان چی، با یکدیگر متحد می‌شوند. با داشتن چندین سبک مبارزه و ارائه فهرستی متعادل، Deadly Alliance از ویژگی‌های محبوب بسیاری برخوردار بود. علاوه بر این، طرفداران بازی‌های سه‌بعدی فرنچایز، به Deadly Alliance به‌عنوان تجربه‌ای که فرنچایز را در مسیر درست قرار داد، نگاه می‌کنند. اما با وجود تعداد محدود فیتالیتی‌ها و استفاده از حالت Konquest صرفاً به‌عنوان محلی برای بخش آموزشی شخصیت‌ها، نمی‌توان Deadly Alliance را نقطه اوج سه‌گانه‌ای دانست که شروع کرده بود.

Deadly Alliance از نظر زمانی، پنجمین بازی اصلی سری Mortal Kombat به شمار می‌رود. داستان آن بر اتحاد مرگبار کوان چی و شانگ سونگ و نقشه‌ آن‌ها برای احیای یک ارتش باستانی، به منظور تسخیر Outworld و Earthrealm متمرکز است. این بازی تنها قسمت اصلی فرنچایز است که لیو کانگ، قهرمان سری را به‌عنوان یک شخصیت قابل بازی ارائه نمی‌دهد. مانند همه عناوین Mortal Kombat، بازی Deadly Alliance نیز به شدت بر روی حالت‌های مبارزه خود تمرکز دارد. گیم پلی این بازی کاملاً با بازی‌های قبلی این فرنچایز متفاوت بود و این بار هر شخصیت، سه سبک منحصربه‌فرد برای مبارزه داشتند؛ دو سبک برای مبارزات تن‌به‌تن و یک سبک برای مبارزه با سلاح.

رتبه بندی بازی های مورتال کامبت

7- Mortal Kombat: Shaolin Monks (2005)

پس از دو اسپین آف ناموفق Mythologies: Sub Zero و Special Forces، همه تصور می‌کردند که استودیوی میدوی، ساخت اسپین آف را کنار می‌گذارد. اما خوشبختانه، تیم Mortal Kombat عقب ننشست و با عرضه بازی Mortal Kombat: Shaolin Monks، اولین اسپین آف خوب در مجموعه Mortal Kombat را رقم زدند. راهبان شائولین به شما این امکان را می‌دهد که در نقش لیو کانگ یا کونگ لائو، با سبک مبارزه متفاوت، بازی کرده و برای نجات سرنوشت قلمروها، مبارزه کنید. بازی Mortal Kombat: Shaolin Monks با ارائه اکشن سرگرم‌کننده دونفره خود، یک نوار فیتالیتی همیشه در حال شارژ و فهرستی قوی از شخصیت‌های Mortal Kombat، تجربه‌ای به‌یادماندنی را ارائه داد؛ یکی از عناوین فرنچایز که به شدت منتظر دنباله یا جانشین معنوی برای آن هستیم و در لیست رتبه ‌بندی بازی‌ های مورتال کامبت نیز جایگاه خوبی به خود اختصاص می‌دهد.

این بازی دارای سه حالت اصلی مختلف بود. به جز حالت تک نفره، بازی یک حالت مشارکتی داشت که در آن دو بازیکن می‌توانستند بازی را در کنار هم پیش ببرند و به برخی از مناطق و محتویاتی که در حالت تک نفره غیرقابل دسترسی بود، دسترسی داشته باشند. همچنین یک حالت versus هم وجود داشت که در آن دو بازیکن در مقابل یکدیگر قرار می‌گرفتند. علاوه بر این، بازیکنان می‌توانستند یک نسخه دموی کوتاه‌شده و سانسورشده از بازی The Suffering: Ties That Bind و همچنین یک نسخه آرکید شبیه‌سازی شده از بازی Mortal Kombat II را تجربه کنند. بازی نقدهای مثبتی را برای تبدیل سبک مبارزه‌ای فرنچایز به یک بازی ماجراجویی و حالت co-op دریافت کرد اما روایت داستان و کیفیت گرافیکی بازی، واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت. این بازی همچنین با بیش از یک میلیون نسخه فروش، تبدیل به یک موفقیت تجاری برای سازندگان شد.

رتبه بندی بازی های مورتال کامبت

6- Mortal Kombat: Deception (2004)

Mortal Kombat: Deception تمام ویژگی‌های مثبت Deadly Alliance را در خود داشت و آن‌ها را به نسخه‌ای بهتر تبدیل کرد. پس از آن که اتحاد مرگبار شانگ سونگ و کوان چی، ماموریت خود را برای شکست دادن Earthrealm انجام داد، دو جادوگر به یکدیگر حمله کردند اما این بار تهدید بزرگ‌تری در شکل Onaga، پادشاه اژدها، ظاهر می‌شود. نه تنها می‌توانید با این دشمن هیولا در Deception روبرو شوید، بلکه می‌توانید او را دوست داشته باشید یا از او متنفر باشید. حالت Konquest بسیار گسترش یافته و به بازیکنان، بینش دقیقی از داستان چگونگی به قدرت رسیدن Onaga می‌دهد. اگرچه میدوی مطمئناً می‌توانست شخصیت جالب‌تری را برای یک کمپین طولانی و مبتنی بر داستان انتخاب کند (و این کار را با Mortal Kombat: Shaolin Monks انجام داد)، با این حال، حالت Konquest حداقل نشان داد که یک تجربه ارزشمند است. علاوه بر این، شخصیت‌ها سلاح‌های منحصربه‌فردی داشتند، تله‌های مرگ در استیج‌های مبارزه ظاهر می‌شدند و گیم‌پلی بازی، خود را برای کسب عنوان بهترین بازی مبارزه‌ای سه‌بعدی در فرانچایز Mortal Kombat آماده می‌کرد.

در مجموع، بیست و شش شخصیت قابل بازی در این عنوان حضور داشتند که 9 شخصیت را برای اولین در این فرنچایز شاهد بودیم. Deception چندین ویژگی را به فرنچایز اضافه کرد؛ مانند بازی‌های شطرنج و پازل با شخصیت‌های MK و یک حالت آنلاین. حالت Konquest از بازی Deadly Alliance ادامه یافت اما این بار، زندگی جنگجویی به نام شوجینکو را دنبال می‌کرد که توسط اوناگا فریب خورده تا به دنبال اشیایی برای‌ قدرت‌بخشی بیشتر به اوناگا بگردد. حالت Konquest در این بازی، با حالت Konquest Mode در بازی Deadly Alliance، تفاوت‌های زیادی دارد. به جای برج کامبت در بازی Deadly Alliance، این بار عناصری از گشت‌وگذار جهان‌باز در مراحل داستانی را شاهد هستیم. مبارزات و ویژگی‌های جدید بازی Deception، با تحسین منتقدان همراه بود. با این حال، نقدهایی به صداگذاری ضعیف حالت Konquest وارد شد. بسیاری از نشریات، Deception را بهترین بازی مبارزه‌ای سال 2004 معرفی کردند.

رتبه بندی بازی های مورتال کامبت

5- Mortal Kombat 3 (1995)

بازی Mortal Kombat 3، تکامل یک فرنچایز نوپا را ادامه داد و در عین حال، مبارزه کلاسیک دو بازی اول را حفظ کرد. با این حال، مکانیک‌های جدید گیم‌پلی، مانند توانایی دویدن، اجرای کمبوهای زنجیره‌ای و دسترسی به انواع جدیدی از حرکات پایانی، در ابتدا تحت‌الشعاع غیبت چند نفر از محبوب‌ترین شخصیت‌های سری (از جمله Scorpion و Kitana) قرار گرفتند. میدوی بعداً بازی Ultimate Mortal Kombat 3 را منتشر کرد که بسیاری از شخصیت‌های نمادین حذف شده را به همراه برخی ویژگی‌ها و استیج‌های جدید، در خود داشت. در نهایت، انتشار Mortal Kombat Trilogy، یک بار دیگر بازی را برای اضافه کردن شخصیت‌ها و مراحل بیشتر، اصلاح و حرکت پایانی Brutality را معرفی کرد. این بازی نهایی با سبک گیم‌پلی و گرافیک کلاسیک Mortal Kombat، به مثابه یک آواز قوی زیبا قبل از مدرن‌سازی فرنچایز و سه‌بعدی کردن آن بود.

قسمت سوم Mortal Kombat، حملات خونین و خشنی که اساس فرنچایز را تعریف می‌کند، حفظ کرد. این بازی، انواع جدیدی از حرکات پایانی Fatality از جمله Animalitieها را معرفی کرد. از دیگر ویژگی‌های جدید این بازی می‌توان به کمبوها اشاره کرد که مجموعه‌ای از توالی‌های پیش‌فرض برای انجام یک سری حملات پی‌درپی بود. یک دکمه Run نیز اضافه شد که به بازیکنان اجازه می‌داد تا برای مدت کوتاهی به سمت حریف بدوند. Mortal Kombat 3 یک موفقیت تجاری بود و عموماً نقدهای مثبتی دریافت کرد اما به دلیل حذف چندین شخصیت محبوب از بازی‌های قبلی، مورد انتقاد قرار گرفت؛ با این حال این عنوان در رتبه ‌بندی بازی‌ های مورتال کامبت، یکی از 5 جایگاه برتر را به خود اختصاص می‌دهد.

رتبه بندی بازی های مورتال کامبت

4- Mortal Kombat (2011)

استودیوی تازه‌تأسیس NetherRealm پس از اقامت طولانی‌مدت در قلمرو بازی‌های سه‌بعدی و تلاش مداوم برای ارائه خطوط داستانی جدید، فرانچایز Mortal Kombat را به روش‌های مختلف، به اصول اولیه خود بازگرداند. Mortal Kombat 9 نه تنها این سری را به ریشه‌های جنگی دوبعدی خود بازگرداند، بلکه بازیکنان را با خطی داستانی که به ابتدای فرنچایز سفر کرده بود، به آستانه آرماگدون کشاند و نسخه تغییریافته‌ای از وقایع قسمت اول را بازگو کرد. بازی Mortal Kombat 9 علاوه بر گردآوری مجموعه‌ای از نمادین‌ترین شخصیت‌های سری، حرکات ایکس-ری را نیز معرفی کرد که با استفاده از آن، اثر حملات بر روی استخوان‌های حریف را مشاهده می‌کردید. شاید بزرگ‌ترین میراث MK9 در طول گذشت یک دهه از انتشار آن، تأکید آن بر داستان‌سرایی روایی باشد که این فرنچایز را به عنوان بهترین داستان‌سرا در ژانر بازی‌های مبارزه‌ای تبدیل کرد.

اگرچه داستان بازی به شروع رویدادهای Mortal Kombat: Armageddon بازگشته بود اما ارتباط آن به اوایل شروع فرنچایز Mortal Kombat، یعنی رویدادهای Mortal Kombat، Mortal Kombat II و Mortal Kombat 3 و همچنین دو به‌روزرسانی Ultimate Mortal Kombat 3 و Mortal Kombat Trilogy برمی‌گشت. خط داستانی بازی، حول‌وحوش شخصیت رایدن می‌چرخد؛ او تلاش دارد تا عواقب وقایع آرماگدون را از طریق تماس با گذشته‌اش و شکستش از امپراطور خبیث Outworld یعنی شائو کان، تغییر دهد. اگرچه شخصیت‌ها و استیج‌ها به صورت سه‌بعدی ارائه می‌شوند اما گیم پلی بازی، از سبک گرافیکی کاملاً سه‌بعدی که در چهار بازی قبل از آن شاهد بودیم، فاصله می‌گیرد و شباهت بیشتری به دوران دوبعدی این سری دارد. مورتال کامبت 2011 پس از انتشار، نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرد و جوایز متعددی را برای بازی مبارزه‌ای سال دریافت کرد. این بازی همچنین یک موفقیت تجاری بود و توانست تنها در ماه اول انتشار خود، یک میلیون نسخه فروش داشته باشد.

رتبه بندی بازی های مورتال کامبت

3- Mortal Kombat X (2015)

پس از آن که Mortal Kombat 9، این فرنچایز را به ریشه‌های خود بازگرداند، Mortal Kombat X شروع به گسترش و بهبود فرنچایز، به روش‌هایی هیجان‌انگیز کرد. حملات فوق‌العاده ایکس-ری با حرکات وحشتناک‌تر از Mortal Kombat 9، بازگشتی شکوهمند داشتند اما نقطه قوت بازی، معرفی مجموعه شخصیت‌های جدید بود؛ از ارون بلک، مزدور خونسرد گرفته تا نسل جدید کامباتانت‌ها مانند Cassie Cage و Jacqui Briggs. بازی Mortal Kombat X برخی از به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌ها از سه‌گانه اورجینال فرنچایز را ارائه داد. علاوه بر این، حالت داستانی بازی نیز شخصیت‌ها را به روش‌های قانع‌کننده‌ای به هم ملحق می‌کند تا بار دیگر، برای نجات سرنوشت قلمروها مبارزه کنند. این بازی، جایگاه سوم را در رتبه ‌بندی بازی‌ های مورتال کامبت به خود اختصاص می‌دهد.

مانند بازی‌های قبلی Mortal Kombat، گیم‌پلی Mortal Kombat X از دو بازیکن یا یک بازیکن و CPU تشکیل می‌شود که با شخصیت انتخابی خود، با استفاده از مجموعه‌ای وسیع و متنوع از حملات خاص شخصیت‌ها، با یکدیگر می‌جنگند. این بازی دارای چندین حالت است؛ از جمله حالت داستانی که بیست و پنج سال پس از نسخه قبلی Mortal Kombat اتفاق می‌افتد؛ چندین حالت «تاور» که دارای چالش‌های پویا و متغیری هستند، حالت‌های آنلاین متعدد و حالت «Krypt» که با دید اول‌شخص دنبال می‌شود؛ در این حالت، بازیکنان به گشت‌وگذار در مناطقی پرداخته و انواع آیتم‌های درون بازی را آزاد می‌کنند.

نسخه‌های کنسولی Mortal Kombat X پس از انتشار، مورد تحسین منتقدان قرار گرفتند. بیشتر نقدهای مثبت به کنترل‌ها، گیم پلی، گرافیک، داستان و شخصیت‌های بازی اشاره دارند و حتی برخی از منتقدان، آن را بهترین بازی در سری Mortal Kombat می‌نامند. با این حال، نسخه رایانه شخصی بازی با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد و منتقدان، مشکلات فنی متعدد را مانعی بر سر راه تجربه بازی دانستند. این بازی با فروش بیش از 10 میلیون نسخه، سریع‌ترین رکورد فروش در این فرنچایز و نهمین بازی پرفروش سال 2015 در ایالات متحده بود. همچنین Mortal Kombat X، پرفروش‌ترین بازی فرنچایز Mortal Kombat به شمار می‌رود.

رتبه بندی بازی های مورتال کامبت

2- Mortal Kombat II (1993)

نسخه اول مورتال کامبت اصلی، با جنجال‌هایی که به دنبال داشت و سبک بصری متفاوت نسبت به سایر بازی‌های مبارزه‌ای موجود در بازار، توجه‌ها را به خود جلب کرد. با انتشار نسخه دوم، استودیوی Midway شکاف بین فرنچایز Mortal Kombat و رقیبان هم دوره آن مانند بازی Street Fighter II را به لطف ارتقای چشمگیر سیستم‌های گیم‌پلی کاهش داد. بازی Mortal Kombat II همچنین تعدادی از محبوب‌ترین شخصیت‌های فرنچایز از جمله Mileena، Kitana و Kung Lao را به دنیا معرفی کرد و به شکلی توانست باس فایت به‌یادماندنی گورو را با یک مبارزه چالش‌برانگیز در برابر Shao Kahn، جایگزین کند. بازی Mortal Kombat II برای همیشه در یاد طرفداران باقی خواهد ماند زیرا نشان داد که محتویاتی مهم‌تر از سبک مبارزه وجود دارد و محبوبیت فرنچایز مورتال کامبت، تنها به دلیل مبارزات خونین و خشن آن نیست. بازی Mortal Kombat II، جایگاه فرنچایز مبارزه‌ای Midway را به عنوان یکی از پیش‌گامان صنعت بازی‌های ویدئویی، تثبیت کرد.

این بازی به یک موفقیت تجاری بی‌سابقه نیز تبدیل شد و مورد تحسین اکثر منتقدان قرار گرفت. همچنین جوایز سالانه بسیاری دریافت کرد و در سال‌ها و دهه‌های آینده، در لیست‌های برتر مختلفی قرار گرفت. همچنین به دلیل نمایش صحنه‌های خشن گرافیکی، جنجال بزرگی در صنعت بازی‌های ویدئویی ایجاد کرد. میراث این بازی را می‌توان اسپین آف Mortal Kombat: Shaolin Monks و داشتن بیشترین تأثیر بر بازی Mortal Kombat 9 دانست. این بازی همچنین منبع الهام بسیاری از بازی‌های این ژانر بود. اضافه شدن بازی‌های غیرمتعارف Mortal Kombat vs. DC Universe و Injustice: Gods Among Us به فرنچایز نیز در جریان Mortal Kombat II اتفاق افتاد.

رتبه بندی بازی های مورتال کامبت

1- Mortal Kombat 11 (2019)

پس از انتشار دو عنوان موفق، استودیوی NetherRealm تصمیم گرفت تا یک تجربه جاه‌طلبانه و بدیع را بر پایه فندانسیون محکمی که MK9 ایجاد کرده بود، روانه بازار کند. نتیجه آن، بازی Mortal Kombat 11 بود؛ عنوانی که دورترین نقاط داستانی Mortal Kombat را بررسی و مجموعه‌ای دیگر از شخصیت‌های به‌یادماندنی را معرفی کرد و جامعه طرفداران Mortal Kombat را به شیوه بی‌سابقه‌ای، در آغوش کشید. چه صحبت از بازگشت به نقاط برجسته فرنچایز باشد، چه بسته گسترش‌دهنده Aftermath که یک حالت داستانی کامل را به بازی اضافه می‌کرد (با حضور کری هیرویوکی تاگاوا در نقش شانگ سونگ که در فیلم محبوب سال 1995 نیز حضور داشت)، بازی Mortal Kombat 11 در تمامی جبهه‌ها، نهایت قدرت فرنچایز را نشان داد.

این بازی همچنین به لطف یک بخش آموزشی عمیق و شگفت‌انگیز، بازیکنان را بهتر از همیشه به خود جذب می‌کند و آن‌ها را با آخرین نسخه از حالت Towers و یک سیستم سفارشی‌سازی Gear، آشنا می‌کند. همچنین پشتیبانی پس از انتشار بازی نیز با توجه به اضافه شدن بیش از 10 شخصیت و چندین مرحله و حتی حرکات پایانی جدید، فوق‌العاده بود و بازی را به یکی از بهترین نسخه‌های فرنچایز مورتال کامبت تبدیل کرد. نسخه‌های کنسولی Mortal Kombat 11 به طور کلی نقدهای مطلوبی دریافت کرد که گیم‌پلی، داستان و گرافیک را تحسین می‌کردند اما بازی به دلیل وجود پرداخت‌های درون برنامه‌ای، با انتقاداتی نیز همراه بود.

به پایان لیست رتبه ‌بندی بازی‌ های مورتال کامبت به ترتیب کیفیت رسیدیم. شما از کدام بازی Mortal Kombat، بیشتر لذت برده‌اید؟ ترتیب رتبه‌بندی فرنچایز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به ما بگویید که کدام بازی مورتال کامبت، در صدر فهرست شما قرار دارد.

منبع: GameInformer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

فرنچایز مورتال کامبت کار خود را از کجا شروع کرد؟

Mortal Kombat یک فرنچایز در سبک مبارزه‌ای است که بر روی مجموعه‌ای از بازی های ویدئویی متمرکز شده و اولین نسخه آن، توسط استودیوی Midway Games در سال 1992 ساخته شد.

۱
مجموعه مورتال کامبت در مجموع شامل چند عنوان است؟

این فرنچایز دارای 11 عنوان اصلی و 3 اسپین آف است. همچنین در طول عمر 30 ساله فرنچایز، عناوین دیگری نیز به عنوان به‌روزرسانی یا مکمل عناوین اصلی، منتشر شده‌اند.

۲
مجموعه مورتال کامبت چه مشکلاتی را پشت سر گذاشته است؟

این مجموعه همواره با حواشی بسیاری همراه بوده است. چندین پرونده قضایی که عمدتاً به محتوای بسیار خشونت آمیز فرنچایز مربوط می شد، راه را برای معرفی ESRB (هیئت رتبه بندی نرم افزارهای سرگرمی) در سال 1994 و همچنین هیئت رده بندی استرالیا هموار کرد. بازی‌های مختلف این سری و همچنین تبلیغات آن‌ها در تعدادی از کشورها سانسور یا ممنوع شده‌اند.

۳
چه محتویاتی پنهانی در فرنچایز مورتال کامبت وجود داشته است؟

مورتال کامبت تا به حال میزبان شخصیت‌های مخفی، بازی‌های مخفی و استراگ‌های فراوانی بوده است. به عنوان مثال، شخصیت‌های محبوب Reptile و Jade در ابتدا به عنوان دشمنان پنهان معرفی و در بازی‌های بعدی، به عنوان شخصیت‌های قابل‌بازی معرفی شدند. همچنین یک بازی مخفی Pong در Mortal Kombat II وجود داشت و Mortal Kombat 3 نیز شامل یک بازی پنهان به نام Galaga بود. بسیاری از محتویات اضافی در این سری، تنها از طریق انجام چالش‌هایی بسیار سخت و گاهاً تصادفی، در دسترس قرار گرفته‌اند.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 7 دیدگاه
  • Avatar

    محمد

    مهمان

    خیلی دقیق بازیا بررسی شد بود و رتبه بندی شده بود
    من خودم با مورتال کامبت ۳ و شائولین مونکس بیشترین خاطره رو دارم

    پاسخ دهید
  • Avatar

    علی خراسانی

    مهمان

    خداییش مورتال ۲ نوستالژی ترین نسخه ی تاریخ مورتال کامبت ها ست ،۲۰۱۹ هم که بی عیب ونقص اون هایی که میگن چرا نسخه دومی رتبه ی ۲ رو داره،احتمالا ده ی شصتی نیستن که اون رو تجربه کرده باشن. و ندیدن تو کلوپهای سطح شهر از هر ۱۰ دستگاهون ،۸ تاشون کامبت بازی میکردن ،یادش بخیر،البته بگم نسخه ی آندرویدش هم شاهکاره ودر حد گرافیک کنسولی و لی خیلی سخته و اعتیاد آور

    پاسخ دهید
  • Avatar

    مهدی

    مهمان

    بنظر من مورتال کمبت 9 دوباره این سری رو احیا کرد و بعد از کلی نسخه فرعی بی ربط، میدوی یا همون ندرلم امروز نشست عین آدم یه بازی خوش ساخت با یه داستان درست و حسابی درست کرد. حق مورتال کمبت 9 نیست که چهارم باشه

    پاسخ دهید
  • Avatar

    ..

    مهمان

    واقعاً مورتال کمبت ۲ رو گذاشتید رتبه دوم ، و مورتال کمبت ایکس رو سوم؟
    به نظر من:
    ۱- مورتال کمبت 11
    ۲- مورتال کمبت ایکس
    ۳- مورتال کمبت ۹

    پاسخ دهید
    • هادی اسماعیل‌زاده

      هادی اسماعیل‌زاده در پاسخ به ..

      نویسنده

      سلام. ممنون از نظرتون
      تو رتبه بندی هایی مثله این لیست، فقط گرافیک و سال انتشار مدنظر نیست. بازی موتال کمبت 2 یک عنوان انقلابی بود که پایه های این فرنچایز رو محکم کرد و یک از دلایلی بود که مورتال کمبت به جایگاه امروز رسید و ما تونستیم عنوانی مثل نسخه ایکس رو تجربه کنیم. موفق باشید.

  • Avatar

    Bardia

    مهمان

    چه بلایی سر بازیه The Suffering: Ties That Bind اومد ؟
    من دموش رو توی مورتال کومبت شاولین بازی کردم ، بازی خوبی بود.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Hamed

    مهمان

    به نظرم رتبه ۱ نسخه ۲۰۰۹
    رتبه ۲ نسخه xl
    رتبه ۳ نسخه ۱۱ ultimate

    پاسخ دهید