کارت گرافیک سری RTX 40
محمد صادق شجاعی

کارت گرافیک سری RTX 40 شرکت Nvidia زودتر از انتظارات عرضه خواهد شد

محمد صادق شجاعی 11 آذر 1400 1 دیدگاه
543 بازدید

با نزدیک شدن به پایان سال 2021، بسیاری از کاربران کامپیوتر، به سال آینده و پیشرفت‌های این حوزه چشم دوخته‌اند. بدون شک مورد‌انتظار‌ترین سخت‌افزاری که در سال 2022 در بازار عرضه خواهد شد، نسل بعدی کارت گرافیک‌های شرکت Nvidia موسوم به سری GeForce RTX 40 است. در حالی که تصور می‌شد ماه‌ها تا معرفی این نسل از کارت‌های گرافیک باقی مانده است، اما طبق جدید‌ترین اخبار بازی، اطلاعاتی منتشر شده که نشان می‌دهند به دلیل پیشرفت در روند ساخت کارت گرافیک سری RTX 40 و آمادگی شرکت‌های مختلف برای تولید نسل تازه کارت‌های گرافیک شرکت Nvidia، این نسل از پردازنده گرافیکی زودتر از حد انتظارات در فروشگاه‌ها عرضه خواهند شد.

براساس گزارشات منتشر شده توسط رسانه‌های مختلف، زمینه‌سازی‌های لازم برای تولید کارت گرافیک سری RTX 40 در حال انجام است. هنوز مشخص نیست که آیا این امر به معنای عرضه زودهنگام این دسته از کارت‌های گرافیک بوده یا تنها تاکتیکی برای تقویت زنجیره تامین اجزای حیاتی برای تولید است. این احتمال وجود دارد که عرضه کارت‌ گرافیک سری RTX 40 با تغییر الگوریتم رمز ارز اتریوم از گواه بر کار به گواه بر سهام همزمان باشد. همچنین می‌توان امیدوار بود که با کاهش محبوبیت ماینینگ و عرضه در تعداد بالا، موجودی فروشگاه‌ها افزایش یافته و بازیکنان بیشتری بتوانند کارت گرافیک خود را با قیمتی مناسب خریداری کنند.

نسل جدید کارت گرافیک شرکت انویدیا که در حال حاضر آن را با نام RTX 40 می‌شناسیم، از پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace استفاده خواهد کرد. این نسل از GPUها جایگزین سری RTX 30 مبتنی بر معماری Ampere خواهد شد. انتظار می‌رود که در کارت گرافیک سری RTX 40 از گره 5 نانومتری TSMC استفاده شود. کارت گرافیک‌های نسل Ampere با استفاده از فرآیند ۸ نانومتری سامسونگ ساخته می‌شوند که با توجه به بهره‌گیری از محصولات شرکت TSMC در نسل جدید، رقابت بین تولید‌کننده‌ها افزایش پیدا کند. بدون شک به دلیل همکاری گسترده شرکت تایوانی با شرکت‌هایی همچون Apple، AMD و Qualcomm، انویدیا سرمایه بالایی را به همکاری با شرکت TSMC اختصاص داده است.

کارت گرافیک سری RTX 40

رقابت داغ بین شرکت‌های Nvidia، AMD و Intel در سال 2022

پیش‌بینی می شود که کارت گرافیک‌های Ada Lovelace از طراحی مونولیتیک و یکپارچه بهره ببرند. یکی از افشاگر‌های مشهور به نام Greymon55 ادعا می‌کند که پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته AD102 دارای حداکثر 18432 هسته CUDA بوده، از حافظه 24 گیگابایتی از نوع GDDR6X و با سرعت 21 گیگابایت بر ثانیه بهره می‌برد و سرعت کلاک آن 2.3 تا 2.5 گیگاهرتز خواهند بود. در مقام مقایسه می‌توان به کارت گرافیک RTX 3090 اشاره کرد که دارای 10496 هسته CUDA است، حافظه 24 گیگابایتی آن از نوع GDDR6X بوده و سرعتی معادل با 19.5 گیگابایت بر ثانیه داشته و سرعت کلاک آن 1.4 تا 1.7 گیگاهرتز است. بر این اساس کارت گرافیک سری RTX 40 با نام فرضی RTX 4090 یک پردازنده گرافیکی بسیار سریع است که احتمالا توان مصرفی بالایی خواهد داشت. کانکتور برق PCIe 5.0 قادر است تا 600 وات را در اختیار کارت گرافیک قرار دهد. به همین دلیل ظاهرا دوران کارت گرافیک‌های پرچمدار با توان مصرفی 300 وات به پایان رسیده است.

کارت گرافیک‌های نسل Ada Lovelace، نام خود را از آگوستا ایدا کینگ، کنتس لاولیس و ریاضیدان انگلیسی در قرن نوزدهم گرفته است. او بیشتر به واسطه همکاری با چارلز ببیج به منظور ساخت رایانه همه منظوره به نام موتور تحلیلی شناخته می‌شود. بسیاری از افراد آگوستا ایدا کینگ را اولین برنامه‌نویس کامپیوتر می‌دانند. کارت گرافیک سری RTX 40 شرکت انویدیا رقیب پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3 محصول شرکت AMD محسوب می‌شوند. علاوه بر این شرکت Intel نیز قصد دارد کارت گرافیک سری Alchemist را در سه ماهه اول سال 2022 عرضه کند؛ اگرچه این کارت گرافیک‌های اینتل بیشتر با GPUهای نسل فعلی رقابت خواهند کرد. در واقع رقیب پردازنده‌های RTX 40 و RDNA 3، نسل دوم کارت گرافیک‌های Battlemage شرکت Intel است.

نظر شما در مورد نسل بعدی GPUهای انویدیا و کارت گرافیک سری RTX 40 چیست؟ آیا این پردازنده‌های گرافیکی تجربه بازی‌های ویدیویی را متحول خواهند کرد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: PC Gamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    یا حیدر کرار

    مهمان

    ما که از این پولا نداریم
    کاش اتریوم از بین بره—-ضربه سختی به گیمرا زد

    پاسخ دهید