بازی های کامپیوتری کودکان
مبین نعمت‌اللهی

پژوهش‌ها نشان‌دهنده‌ تاثیر مثبت بازی های کامپیوتری بر سلامت روان کودکان است

مبین نعمت‌اللهی 29 آبان 1400 1 دیدگاه
588 بازدید

بدون‌تردید با پیشرفت و همه‌گیری دستگاه‌های الکترونیکی، نگرانی والدین از خطرات احتمالی پیرامون کودکان خود افزایش چشم‌گیری پیدا کرده و در همین رابطه، یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که دستگاه‌های مبتنی بر دنیای مجازی، آنقدرها هم که والدین از آن هراس دارند مضر نبوده و حتی به مراتب می‌توانند مفید واقع شوند. پژوهش تازه‌ای نشان می‌دهد که بازی های کامپیوتری تاثیر مثبتی روی سلامت روان کودکان دارد.

یک مطالعه‌ی میدانی نشان می‌دهد که کودکانی که ساعت‌ها به انجام بازی های کامپیوتری مشغول بوده‌اند از هیچ یک از عواقب منفی استفاده از صفحه‌نمایش رنج نمی‌برند و به مراتب زمان پاسخگویی آن‌ها به کنش‌های پیرامون خود با تجربه‌ی بازی‌های اکشن، بهبود چشم‌گیر و قابل‌توجهی پیدا خواهد کرد.

در بخش دیگری از این مطالعه‌ی میدانی آمده است که تجربه‌‌ی بازی های کامپیوتری می‌تواند تاثیر بسزایی در سیستم آموزش بگذارد و با توجه به ارتباط غیرمستقیم بازی های کامپیوتری با افزایش درک شهودی دانش‌آموزان، عملکرد سیستم‌های آموزشی در سرتاسر جهان با سیر صعودی توام خواهد شد.

مفهومی که می‌توان به‌وضوح برداشت کرد آن است که با بزرگتر شدن کودکان، میزان استفاده‌ی آن‌ها از رسانه‌های مجازی افزایش می‌یابد و به تعبیر محققان، چنین حالتی را می‌توان رسانه‌ی چندمنظوره مورد خطاب قرار داد. مفهوم از رسانه‌ی چندمنظوره، آن است که شما در هنگام تماشای یک فیلم با تلفن‌همراه خود مشغول می‌شوید و یا در حین نوشتن یک مقاله‌ی خبری به جدیدترین آلبوم تیلور سوئیفت گوش می‌کنید.

PlayStation 5

تاثیرات مثبت بازی‌ های کامپیوتری بر روی سلامت روان کودکان

در واقع استفاده‌ی مکرر از رسانه‌‌های چندمنظوره با سطوحی از اختلالات روانی، مشکلات اجتماعی-عاطفی، کیفیت خواب نامناسب و بازخوردهای منفی معلمان و والدین قیاس می‌شود. با این حال اگر فرزند شما می‌تواند پس از اتمام تکالیف خود دقایقی را مشغول انجام بازی‌ های کامپیوتری شود، سدراه او نشوید. چرا که داده‌های اخیر خلاف تصورات عام را نشان داده و بر تاثیرات مثبت بازی های کامپیوتری بر بازخورد سریعتر کودکان تاکید می‌کند.

چندی‌پیش نیز در رویداد Duke of Edinburgh که به‌عنوان برنامه‌ای توسعه‌طلبانه در راستای پرورش جوانان در بیش از 144 کشور شناخته می‌شود، در جدیدترین تصمیمات اتخاذ شده از سوی هیئت‌مدیره خود، ورزش‌های الکترونیک یا همان Esports را به لیست برنامه‌های رقابتی، برای پرورش جوانان مستعد اضافه کرده است. 

در همین راستا آقای تام دور، سرپرست آموزش‌و‌پرورش کشور انگلستان در اظهارات ستایش‌گرانه خود عنوان کرد

سازمان BEA (سازمانی وابسته به دپارتمان تحقیق‌و‌تفحص بازرگانی دولت فدرال ایالت‌متحده) نمی‌تواند بیشتر از این شادمان باشد که DofE به ارزش و تاثیرگذاری ورزش‌های الکترونیک پی برده است. همانند دیگر ورزش‌های سنتی توام با چالش‌های فیزیکی، مسابقات Esports مهارت‌های زندگی جوانان را ارتقا بخشیده و فرصت‌های شغلی و آموزشی متعددی را پیش‌رو آن‌ها قرار می‌دهد.

به‌عنوان بخشی از تحقیقات صورت گرفته در راستای پذیرش ورزش‌های الکترونیک یا همان Esports هیئت‌مدیره سازمان DofE یک برنامه‌آزمایشی را به اجرا درآورده بود که در نتیجه‌‌ی آن می‌توان گفت که ورزش‌های الکترونیک کمک بسزایی به توسعه‌ی افکار راهبردی، ارتباطات، و کار‌های تیمی میان جوانان و نوجوانان کرده است. 

منبع: The Gamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    AMIR

    مهمان

    همینوببریدبه والدینتون نشون بدیدXD

    پاسخ دهید