یحیی رحیمی

راهنمای گام به گام نصب و دانلود ویندوز 11

یحیی رحیمی 18 مهر 1400 15 دیدگاه
2,752 بازدید

مایکروسافت پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره ویندوز 11 را به صورت رسمی منتشر کرد. تازه‌ترین شماره از سیستم عامل محبوب ویندوز، دارای ویژگی‌های مهمی برای علاقه‌مندان به بازی است و به گفته‌ی مایکروسافت، این بهترین سیستم عامل برای گیمرها است. ویژگی‌های جدید باعث شده تا همگی به فکر کوچ به Windows 11 باشند و از آنجایی که تمامی سیستم‌ها قادر به انجام چنین کاری نیستند، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای گام به گام نصب و دانلود ویندوز 11 را دنبال کنید تا تمام مشکلاتتان برطرف شود.

ویندوز 11 اگر چه تازه‌کار است و هنوز مشکلات متنوعی دارد، اما سبک طراحی جدید و ویژگی‌های نو، باعث شده تا بیشتر کاربران سریعاً به نسخه جدید کوچ کنند. اگر پایداری سیستم برایتان اهمیت دارد، شاید حالا وقت مناسبی برای نصب ویندوز 11 نباشد، زیرا که نیاز به انتشار چندین آپدیت وجود دارد و دریافت ویندوز در هفته اول نیز بر اساس تجارب قدیمی، کار چندان عاقلانه‌ای نخواهد بود. به هر حال اگر می‌خواهد ویندوز 11 را امتحان کنید و از تازه‌ترین فناوری روز مایکروسافت بهره ببرید. راهنمای گام به گام نصب ویندوز 11 به کمک شما خواهد آمد.

یکی از بهترین راه‌ها برای تست ویندوز 11، نصب آن روی یک حافظه جداگانه یا بوت دوگانه است تا بتوانید همچنان ویندوز قبلی خود را داشته باشید و در صورتی که مشکلی پیش آمد، بتوانید همچنان از سیستم خود استفاده کنید. اگر چه تابه‌حال مشکل جدی یافت نشده، اما کار از محکم‌کاری عیب نخواهد کرد. قبل از شروع به نصب Windows 11، بهتر است سیستم مورد نیاز را چک کنید.

سیستم مورد نیاز ویندوز 11

اگر ویندوز 10 را نصب کرده‌اید و فکر می‌کنید که نسخه جدید را به راحتی دریافت می‌کنید، باید بگوییم که اشتباه می‌کنید! سیستم مورد نیاز ویندوز جدید نسبت به قبل تغییر پیدا کرده و سیستم شما باید یک سری ویژگی‌های خاص را داشته باشد. مهم‌ترین ویژگی، پشتیبانی از TMP 2.0 است که یک استاندارد جهانی برای رمزگذاری اطلاعات به حساب می‌آید و در صورتی که مادربرد شما از چنین ویژگی پشتیبانی نکند، امکان دریافت Windows 11 را نخواهید داشت.

حداقل سیستم مورد نیاز :

  1. پردازنده: پردازنده 2 هسته‌ای به بالا با معماری 64 بیت و سرعت بیشتر از یک گیگاهرتز
  2. رم:  چهار گیگابایت رم
  3. حافظه داخلی: 64 گیگابایت یا بیشتر
  4. فریم‌ور: پشتیبانی از بوت امن و UEFI
  5. TPM :پشتیبانی از استاندارد TPM 2.0
  6. کارت گرافیک: سازگار با دایرکت ایکس 12
  7. صفحه نمایش: بزرگ‌تر از 9 اینچ با وضوح 720p

نحوه بررسی پشتیبانی از TPM 2.0

سؤال آن است که چطور از پشتیبانی چنین استانداردی توسط سیستم آگاهی پیدا کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که استاندارد TPM 2.0 در سال 2015 معرفی شد و دستگاه‌های قبل از آن، چنین قابلیتی ندارند. برای نمونه اگر لپ تاپ شما مربوط به سال 2012 است، امکان ارتقاء به ویندوز 11 را نخواهید داشت. برای تست نسخه TPM پشتیبانی شده، کافی است در بخش سرچ ویندوز، Run را پیدا کنید و سپس عبارت «tpm.msc» را تایپ کنید و اینتر را فشار دهید. در پنجره باز شده، تمامی اطلاعات را خواهید دید و در صورتی که سیستم از چنین استانداردی پشتیبانی نکند، جلوی عبارت TPM خالی خواهد بود.

در صورتی که نسخه TPM‌ را چک کردید، اما این قابلیت فعال نبود، می‌توانید از بخش بایوس، تنظیمات مربوطه را پیدا کنید. این تنظیمات بسته به مادربرد متفاوت است و بهتر است سری به سایت تولید‌کننده بزنید تا اطلاعات کامل بسته به مدل سخت‌افزار خود پیدا کنید. نسخه جدید ویندوز از پردازنده‌های قدیمی نیز پشتیبانی نمی‌کند و به همین دلیل، امکان نصب آن روی هر سیستمی را ندارید.

دانلود ویندوز 11

نصب و دانلود ویندوز 11 به صورت خودکار

تمامی افرادی که ویندوز 7 تا 10 را نصب کرده‌اند، امکان دانلود ویندوز 11 به صورت خودکار و بدون پرداخت هزینه را خواهند داشت. برای این کار بهتر است راهنمای گام به گام زیر را دنبال کنید. گفتنی است ابتدا باید از پشتیبانی قطعات از ویندوز جدید اطمینان پیدا کنید.

  1. نرم افزار PC Health Check را از سایت مایکروسافت دریافت کنید: این ابزار صحت سیستم و سخت‌افزار شمارا خواهد سنجید و به شما خواهد گفت که کدام قطعه از سیستم مناسب ویندوز جدید نیست.
  2. از طریق منو استارت، تنظیمات (Settings) را پیدا کنید
  3. به بخش آپدیت (Update & Security) مراجعه کنید و سپس Windows Update را پیدا کنید
  4. روی گزینه Check for Updates کلیک کنید
  5. فرایند دانلود ویندوز 11 به صورت خودکار شروع می‌شود و پس از اتمام، ویندوز 11 نصب می‌شود

این شیوه برای تعدادی از کاربران نتیجه‌بخش نبوده و بسیاری نتوانسته‌اند سیستم خود را آپدیت کنند و دلیل آن نیز ممکن است به نصب کرک ویندوز و غیرقانونی بودن آن باشد، در صورتی که از این شیوه به نتیجه نرسیدید، می‌توانید روش دوم را امتحان کنید که اندکی دردسرساز است.

راهنمای نصب ویندوز 11

نحوه نصب Windows 11 از طریق فایل ISO

در صورتی که از شیوه اول نتوانستید ویندوز را نصب کنید و همچنین توانایی دانلود سیستم عامل را هم نداشتید، می‌توانید از این راه استفاده کنید. برای شروع نگاهی به سیستم مورد نیاز بیندازید و سپس برنامه PC Health Check را نیز نصب کنید و پس از آن عملیات زیر را دنبال کنید:‌

  1. فایل ISO ویندوز را از سایت مایکروسافت دانلود کنید: بهتر است فایل ISO را حتماً از منبع اصلی دریافت کنید تا مبادا مشکلی برای سیستم شما ایجاد شود و از معتبر بودن آن اطمینان پیدا کنید
  2. می‌توانید فایل را روی یک دیسک رایت کنید یا اینکه فلش مموری با پشتیبانی از USB 3 را توسط نرم افزار Rufus قابل بوت کنید
  3. نرم افزار Rufus را دانلود کنید
  4. فلش مموری را به سیستم متصل کنید و سپس در بخش Boot Selection نرم‌افزار، فایل ISO دانلود شده را انتخاب کنید. لازم است که مموری شما بیش از 8 گیگابایت ظرفیت داشته باشد و همچنین کاملاً خالی باشد، زیرا که اطلاعات آن پاک می‌شوند
  5. فرمت مموری باید روی NTFS گذاشته شود
  6. روی Start کلیک کنید و سپس منتظر باشید تا مموری شما قابل بوت شود
  7. سیستم را ریستارت کنید و بسته به مادربرد، ترکیب دکمه‌های مخصوصی را فشار دهید تا وارد منو بوت شوید. برای یافتن این منو کافی است مدل لپ تاپ یا مادربرد خود را جستجو کنید.

Windows-11-Install

پس از انجام این کار، نصب ویندوز 11 شروع می‌شود و می‌توانید درایو قبلی را فرمت کنید تا ویندوز قبلی پاک شود. فرایند پس از نصب نیز کاملاً واضح و آشکار است و می‌توانید نرم افزارهای خود را نصب کنید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

آیا نصب ویندوز 11 رایگان است؟

در صورتی ویندوز 7 تا 10 را به صورت قانونی نصب کرده‌اید، می‌توانید ویندوز 11‌ را به صورت رایگان دریافت کنید. البته می‌توانید بعد از نصب با کرک، ویندوز را فعال کنید.

۱
آیا پردازنده 32 بیت می‌تواند ویندوز 11 را دریافت کند؟

خیر ویندوز جدید تنها برای پردازنده 64 بیت منتشر شده و سیستم‌های قدیمی امکان دریافت نسخه جدید را ندارند.

۲
آیا درایورهای ویندوز 10 روی ویندوز 11 کار می‌کنند؟

بله تمام درایورها پس از نصب آپدیت می‌شوند و برای سیستم عامل جدید آماده می‌شوند.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 15 دیدگاه
  • Avatar

    God Of War

    مهمان

    سلام.(میشه جواب بدین)
    یه سوال دارم می گم من الان ویندوز 10 دارم اگه آپدیت کنم ویندوز 11 بجاش میاد ؟من فقط الان می خوام ویندوز 10 آپدیت بشه چیکار کنم که ویندوز 11 نیاد فقط ویندوز 10 آپدیت بشه؟
    تورو خدا مثل قبل کامل توضیح بده
    (چون یجا نوشتین که ویندوز 10 آپ کنی بجاش ویندوز 11 میاد؟)

    پاسخ دهید
  • Avatar

    God Of War

    مهمان

    سلام یحیی عزیز
    فعالش کردم از طریق bios
    دمت گرم بخدا خیلی مردی
    ولی یه خواهش دارم هروقت ویندوز 11 به صورت کامل جواب خودش پس داد و مشکلی نداشت تو سایت بزن که آپ کنیم اوکی جوانمرد؟
    یه سوال دارم می گم من الان ویندوز 10 دارم اگه آپدیت کنم ویندوز 11 بجاش میاد ؟من فقط الان می خوام ویندوز 10 آپدیت بشه چیکار کنم که ویندوز 11 نیاد فقط ویندوز 10 آپدیت بشه؟
    تورو خدا مثل قبل کامل توضیح بده
    (چون یجا نوشتین که ویندوز 10 آپ کنی بجاش ویندوز 11 میاد؟)

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Midas

    مهمان

    با سلام خدمت سایت بینظیر و بروزتون…
    من ویندوز 7 دارم با دایرکت ایکس 11 و ویندوزم به 10 اپدیت نمیشه…
    من سیستم مورد نیاز این ویندوز رو دارم اما دایرکت ایکسم 11 هستش…
    ممنون میشم بهم بگید این ویندوز روی دایرکت ایکس 11 نصب میشه یا نه؟

    پاسخ دهید
    • یحیی رحیمی

      یحیی رحیمی در پاسخ به Midas

      نویسنده

      برنامه PC Health Check‌ رو نصب کنید و ببینید که آیا سیستم شما میتونه ویندوز 11 رو اجرا کنه یا خیر

  • Avatar

    God Of War

    مهمان

    با عرض پوزش وقتی تو bios فعال کردم tpm انشاالله ویندوز 10 بالا میاد که بعد صحت سیستم چک کنم؟
    یا علی مدد

    پاسخ دهید
    • یحیی رحیمی

      یحیی رحیمی در پاسخ به God Of War

      نویسنده

      بله دوباره چک کنید

  • Avatar

    God Of War

    مهمان

    سلام
    یحیی جان به عنوان سوال آخر من سیستمم pc می خوام بدونم چطوری از طریق bios میشه tpm فعال کنم؟(توضیح کامل بدهید لطفآ و وقتی سیستم داره میاد بالا چه کلیدی بزنم با توجه به اینکه مادربوردم گفتم چیه؟ لطفا دقیق توضبح بدهید (منم بجاش سایت پارسی گیمز هرجای دنیا برم تبلیغ می کنم انشاالله)

    پاسخ دهید
  • Avatar

    ناشناس

    مهمان

    سلام…تو قسمت آپدیت من زده this pc can run Windows 11 ولی هنوز آپدیتش نیومده…لپ تامو عم تازه گرفتم مطمئنم میشه روش نصب کرد ولی نیومده آپدیتش و ویندوزم اورجینال واقعیه…نمیدونم چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ دهید
    • Avatar

      مهبد در پاسخ به ناشناس

      مهمان

      کمی صبر کنی، آپدیت براش می‌آد.

  • Avatar

    God Of War

    مهمان

    سلام یحیی رحیمی جوانمرد
    برنامه PC Health Check نصب کردم و چک هم کردم این چیز رو نوشت https://s2.uupload.ir/files/zzzzz_degi.gif عکس گرفتم
    ببین گلم و بعد بگو مشکل چیه؟ (البته آپدیت ویندوزم بستم که حجم نتم نره)
    تورو خدا مث قبل کامل جواب بده جوانمرد منتظرم

    پاسخ دهید
    • یحیی رحیمی

      یحیی رحیمی در پاسخ به God Of War

      نویسنده

      مادربرد شما از TPM پشتیبانی می‌کنه، اما سایت تولید کننده، اطلاعاتی در مورد نسخه TPM ارائه نکرده و به نظر میرسه که از TPM 2.0 پشتیبانی نمیکنه؛ اما پردازنده شما کاملا مناسب نصب ویندوز جدیده و میتونید با دریافت فایل ISO‌ و یک فلش مموری، ویندوز رو نصب کنید؛ البته نصب به این شیوه از سوی مایکروسافت پیشنهاد نمیشه و ممکنه آپدیت‌های بعدی رو دریافت نکنید. از طریق آموزش گفته شده نیز نسخه TPM پشتیبانی شده رو حتما چک کنید و ممکنه که این ویژگی در BIOS فعال نباشه.

  • Avatar

    God Of War

    مهمان

    سلام
    تورو خدا جواب بدهید
    من مادربوردم گیگابایت مدل p310-d3 هست می تونم ویندوز 11 نصب کنم؟(TMP 2.0 داره؟)
    cpu core i7 9700 کارت گرافیک 4gig رایزن رم 16
    منتظر جوابم (تورو خدا کامل جواب بدهید)

    پاسخ دهید
    • یحیی رحیمی

      یحیی رحیمی در پاسخ به God Of War

      نویسنده

      سلام، مادربرد شما از TPM پشتیبانی میکنه و سیستم شما هم مناسب ویندوز 11 است، اما قبلا از نصب حتما برنامه PC Health Check که داخل متن، لینکش وجود داره رو نصب کنید و از صحت سخت‌افزار مطمئن بشید و سپس شروع به نصب کنید. البته پیشنهاد میشه فعلا تا انتشار آپدیت جدید، منتظر بمانید و بعدا به ویندوز 11 کوچ کنید.

    • Avatar

      Midas در پاسخ به God Of War

      مهمان

      سلامی مجدد …
      من برنامه pc health check رو دانلود کردم
      اما تا اومدم نصبش کنم ارور میده میگه شما باید ویندوز 10 داشته باشید…
      همونطور که گفتم من ویندوز 7 دارم و دایرکت ایکس 11 و فقط از نظر سیستم با دایرکت ایکس مشکل دارم . و میخوام ویندوز 11 رو نصب کنم. آیا این ویندوز با دایرکت 11 نصب میشه؟

    • پارسی گیم

      پارسی گیم در پاسخ به Midas

      پشتیبانی

      سلام
      خیر