کمپانی هواوی پس از فعالیت در حوزه‌های مختلف از جمله تولید تجهیزات مخابراتی، گوشی هوشمند، ساعت و دستبند هوشمند، تبلت و لوازم جانبی، به تولید نوت بوک و اولترابوک نیز پرداخته و به تازگی لپ تاپ هواوی MateBook D15 به عنوان یک محصول تازه وارد به بازارهای جهانی و داخلی عرضه شده است. ورود لپ تاپ جدید هواوی به بازار داخلی در حالی رخ داده که خریداری یک لپ تاپ گران قیمت، امری اجتناب ناپذیر بوده و کاربران نیز با این موضوع به خوبی کنار آمده‌اند. به همین دلیل است که با مشاهده برچسب قیمت محصولی مانند میت بوک دی 15 نمی‌تواند شما را متعجب کند، از این رو می‌توان با تمرکز بیشتری به مشخصات سخت افزاری و طراحی ظاهری آن پرداخت.

بررسی لپ تاپ هواوی MateBook D15

لپ تاپ هواوی MateBook D15

طراحی

برند‌های بسیاری در سال‌های اخیر به الگو برداری از الترابوک سری مک بوک ایر و نوت بوک مک بوک پرو اپل پرداختند و البته با در نظر گرفتن قابلیت‌های سخت افزاری بیشتر و برچسب قیمت کمتر، به موفقیت نیز دست یافته‌اند. هواوی MateBook D15 نیز در زمره همین محصولات قرار گرفته و فرم ظاهری بسیار نزدیکی به مک بوک ایر دارد، هر چند از نظر سخت افزار داخلی و ابعاد صفحه نمایش شباهت‌هایی به مک بوک پرو نیز دارد و به نوعی می‌توان گفت در محدوده‌ای مابین این دو قرار دارد. بدنه آلومینیومی در نگاه اول شما را مجذوب خود می‌کند و نمای جالبی در مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. صفحه نمایش 15 اینچی به میزان 87 درصد از ابعاد بدنه را به خود اختصاص داده و به این ترتیب حس می‌کنید که فضای کار بیشتری در اختیار دارید. با وجود چنین صفحه نمایشی، اما ضخامت میت بوک هواوی برابر با 16.9 میلی متر بوده و وزن آن نیز 1.56 کیلوگرم است. با در نظر گرفتن ابعاد کلی 357.8 میلی متر برای طول و 229.9 میلی متر برای عرض، می‌توان گفت که وزن دستگاه در سطح بسیار مطلوبی ارزیابی می‌شود. به این ترتیب از نظر جابجایی روزانه و قرار دادن آن در کیف اداری با مشکل مواجه نمی‌شوید و بر خلاف لپ تاپ‌های متداول نیازی به خریداری کیف مجزا وجود ندارد. بدنه آلومینیومی نیز به شما اطمینان خاطر می‌دهد که بدنه دستگاه بر اثر برخورد‌های جزئی دچار مشکل نمی‌شود و از استحکام بسیار خوبی برخوردار است.

لپ تاپ هواوی MateBook D15

هواوی با قرار دادن وب کم به صورت پاپ آپ یا بیرون جهنده! به عنوان بخشی از صفحه کلید، دست به نوآوری در این زمینه زده که البته به دلیل وضوح 720 پیکسلی دوربین و کیفیت به نسبت مطلوب تصاویر خروجی، مورد انتقاد واقع شده است. البته محل قرار گیری وب کم هم شاید مورد پسند واقع نشود، اما به هر حال موقعیت قرارگیری آن برای ما خوشایند بود، شاید بتوان گفت دلیل اصلی این امر، عدم استفاده ما از وب کم بوده است. از همه موارد مربوط به وب کم که بگذریم، باید توجه ویژه‌ای به افزایش پیچیدگی در طراحی و مراقبت بیشتر از بخش صفحه کلید دستگاه داشت تا از ورود گرد و غبار و مایعات (هر چند بسیار کم) جلوگیری به عمل آورد. دلیل این امر نیز احتمال بروز مشکل در روند باز و بسته شدن وب کم است که با نفوذ هر گونه مایعات و جسم خارجی، به مرور زمان دچار اختلال خواهد شد. از این نوآوری هواوی که بگذریم، به محل قرارگیری کلید پاور و سنسور اثر انگشت می‌ر سیم که با یکدیگر ترکیب شده و در قسمت بالای سمت راست بدنه قرار گرفته‌اند. به طول معمول در لپ تاپ‌ها و اولترا بوک‌ها به قرار گیری کلید پاور در میان کلید‌های کیبورد عادت کرده‌ایم و مدتی زمان نیاز است تا به حضور کلید پاور در این ناحیه جدید عادت کنیم. دلیل قرارگیری حسگر اثر انگشت روی کلید پاور، بیشتر به بحث سخت افزاری مرتبط است. HUAWEI MateBook D15 به یک درایو سالید بسیار سریع مجهز بوده و طبق ادعای هواوی و البته تست‌های صورت گرفته، سیستم عامل ویندوز با استفاده از آن در مدت 3 تا 5 ثانیه اجرا می‌شود.

از این کاربرانی که از اثر انگشت برای ورود به سیستم عامل خود بهره می‌برند، فقط با یکبار فشردن و آرام نگه داشتن انگشت روی کلید پاور می‌توانند علاوه بر روشن کردن دستگاه، فرمان ورود به محیط سیستم عامل را نیز مخابره کنند. به نوعی هواوی با این کار به فرآیند ورود شما به سیستم عامل، سرعت بیشتری بخشیده است. هواوی روی بدنه نوت بوک خود از یک عدد پورت USB 3.2، دو عدد USB 2.0، یک عدد خروجی تصویر HDMI، یک پورت TYPE-C و جک صوتی به منظور اتصال میکروفون و هدفون استفاده کرده که وجود پورت USB 2.0 در سال 2021 و آن هم روی یک محصول رده بالا، بسیار عجیب است. دو بلندگوی 2 واتی که زیر بدنه تعبیه شده‌اند، خروجی صدای به نسبت رضایت بخشی را تولید می‌کنند که البته به دلیل محل قرار گیری آنها، پرتاب صدای گوش نوازی ندارند. دو عدد میکروفون دستگاه نیز در قسمت زیرین محل قرارگیری تاچ پد بزرگ MateBook D15 تعبیه شده‌اند که قادر به دریافت صدا با کیفیت و وضوح مناسبی هستند.

هواوی MateBook D15

سخت افزار لپ تاپ هواوی MateBook D15

لپ تاپ هواوی MateBook D15 ارسال شده برای وب سایت پارسی گیم از مشخصات سخت افزاری بسیار خوبی برخوردار بوده که قدرت بالایی برای اجرای انواع اپلیکیشن‌های عمومی و تخصصی ارائه می‌دهد. به کارگیری پردازنده نسل یازدهم اینتل از سری Core i5 به همراه 16 گیگابایت حافظه رم DDR4 بخش اصلی سخت افزار داخلی این دستگاه را تشکیل داده است. پردازنده Core i5-1135G7 اینتل دارای چهار هسته و هشت رشته پردازشی بوده که با فرکانس بوست 4.2 گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. فرکانس پایه این پردازشگر قدرتمند، برابر با 2.4 گیگاهرتز بوده که با بهره گیری از فناوری توربو بوست به 4.2 گیگاهرتز افزایش می‌یابد. توان حرارتی Core i5-1135G7 در پایین ترین حالت مصرف توان در حدود 12 وات است و در بالاترین سطح نیز به 28 وات می‌رسد. بر اساس نتایج منتشر شده در بنچمارک PassMark، پردازشگر چهار هسته‌ای نسل یازدهم اینتل موفق به کسب امتیاز متوسط 10115 شده که عملکرد آن را در سطح Core i7-8750H قرار می‌دهد.

در بخش ذخیره سازی نیز یک درایو NVMe PCIe SSD با ظرفیت 512 گیگابایت در نظر گرفته شده که سرعت قابل توجهی را برای انتقال داده ارائه می‌دهد. سازگاری و هماهنگی بسیار عالی قطعات سخت افزاری در کنار درایو سالید 512 گیگابایتی به کار رفته در لپ تاپ هواوی سبب ارائه سرعت بسیار بالایی گردیده و همین موضوع به اجرای سیستم عامل ویندوز 10 در مدت زمان بین 3 تا 5 ثانیه منجر می‌شود. تاثیر سرعت بالای درایو سالید را در محیط سیستم عامل نیز می‌توانید به خوبی مشاهده کنید و از آن لذت ببرید. در بخش پردازنده گرافیکی و بر اساس کانفیگ ارسال شده برای مجموعه پارسی گیم، واحد گرافیکی اینتل Iris Xe با بهره گیری از 80 واحد پردازشی در دسترس قرار دارد که بر اساس بنچمارک‌های منتشر شده، قدرتی در سطح NVIDIA MX250 در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی لپ تاپ و هم سطح با کارت گرافیک GT 1030 نسخه دسکتاپ ارائه می‌دهد. هر چند عملکرد و مشخصات Intel Iris Xe G7 به خوبی نشان می‌دهد که برای اجرای بازی روی صفحه نمایش 15.6 اینچی با وضوح تصویر 1080×1920 پیکسل مناسب نیست، اما در حد توان خود می‌تواند برخی از بازی‌های پرطرفدار مانند فیفا 21 را با نرخ 60 فریم بر ثانیه با تنظیمات گرافیکی Ultra اجرا کند و Iris Xe G7 نهایت تلاش خود را برای سربلندی شما انجام می‌دهد.

باتری به کار رفته در این محصول دارای توان 42 وات ساعت بوده که برای پخش فیلم یا وبگردی طولانی مدت (در حدود 10 ساعت) بسیار مناسب است. هر چند مدت زمان ذکر شده به عنوان یک بازه متوسط به شمار می‌رود و در شرایط استفاده از نرم افزار‌های مختلف یا تنظیم شدت نور صفحه نمایش، احتمال کاهش یا افزایش زمان شارژ دهی وجود دارد. سخت افزار قدرتمند مورد استفاده توسط هواوی برای خنک سازی به یک مجموعه خنک کننده مناسب نیاز دارد، اما با توجه به ضخامت 16.9 میلی متری بدنه، محدودیت‌هایی برای این کار وجود دارد. با این حال هواوی با بهره گیری از دو لوله انتقال حرارت و یک عدد فن با تیغه‌های Shark تمام تلاش خود را برای کنترل حرارت میت بوک دی 15 به کار گرفته و نتیجه به نسبت خوبی نیز کسب کرده است. هر چند اولترا بوک‌ها و لپ تاپ‌های قدرتمند دارای بدنه باریک، مشکلاتی در خصوص خنک سازی قطعات سخت افزاری دارند و به ناچار باید دمای کاری بالاتر آنها در مقایسه با سایر لپ تاپ‌های متداول را تحمل کنید. به خصوص اگر بدنه دستگاه مورد نظر شما از آلیاژ آلومینیوم تشکیل شده باشد، با پراکندگی حرارت در تمام سطح بدنه نیز سر و کار خواهید داشت. توان مورد نیاز میت بوک دی 15 مجهز به پردازنده Core i5 نسل یازدهم اینتل توسط یک آداپتور 65 واتی دارای پورت USB Type-C تامین می‌شود و با شارژ کردن 15 دقیقه‌ای باتری می‌توانید به مدت 2 ساعت از لپ تاپ استفاده کنید. در صورتی که یک گوشی هوشمند هواوی با پشتیبانی از فناوری SuperCharge در اختیار دارید، امکان استفاده از آداپتور و کابل Type-C لپ تاپ برای شارژ کردن یا انتقال داده در اسمارت فون مدرن شما نیز وجود دارد.

بررسی اجمالی لپ تاپ هواوی MateBook D15

صفحه نمایش

لپ تاپ هواوی MateBook D15 با بهره گیری از صفحه نمایش 15.6 اینچی که 87 درصد از سطح بدنه را پوشش داده، فضای کار قابل قبولی را در اختیار شما قرار می‌دهد. وضوح تصویر 1080×1920 پیکسل در کنار شدت روشنایی 250nits نمی‌تواند رویا پردازی شما را در خصوص این محصول تکمیل کند و در سطح یک محصول معمولی ارزیابی می‌شود. حتی ترکیب و دقت رنگ‌های نمایش داده شده روی این نمایشگر نیز چندان دل چسب نبوده و نمی‌توان آن را با محصولات گیمینگ یا محصولات سرشناس بازار مقایسه کرد. هر چند تمام این موارد با مقایسه قیمت میان لپ تاپ‌های هم رده از نظر قیمت، قابل چشم پوشی بوده و به عنوان نقطه ضعف شناخته نمی‌شود. شدت کنتراست پنل 15.6 اینچی هواوی نیز در بالاترین سطح خود، نسبت 800 به 1 را نشان می‌دهد که چندان قابل توجه نیست. زاویه دید 178 درجه برای مشاهده محتوای صفحه نمایش در سطح قابل قبولی ارزیابی می‌شود و همین زوایه دید در سایر محصولات موجود در بازار نیز وجود دارد. بر خلاف تصور ما، لپ تاپ هواوی در بخش نمایشگر قادر به ارائه امکانات مطلوب نبوده و همه چیز در سطح یک لپ تاپ معمولی و ارزان قیمت قرار دارد.

امکانات ارتباطی

در بخش تجهیزات ارتباطی با دو ویژگی شبکه بی سیم دو بانده از نوع WiFi 6 و بلوتوث نسخه 5.1 سر و کار دارید که هر دوی آنها به عنوان فناوری‌های نوین و پیشرو به شمار می‌روند. شبکه بی سیم وای فای 6 به کار رفته در لپ تاپ هواوی MateBook D15 از استاندارد‌های IEEE 802. 11 a/b/g/n/ac/ax پشتیبانی کرده و قابلیت سرویس دهی در فرکانس 160 مگاهرتز را دارد. همانطور که اشاره کردیم، شبکه وای فای 6 هواوی از نوع دو بانده بوده و به این ترتیب می‌تواند در دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتز فعالیت کند. همچنین با وجود فناوری 2 x 2 MIMO، دو دستگاه مختلف می‌توانند به صورت همزمان اقدام به دریافت و ارسال داده از طریق شبکه بی سیم کنند. در بحث امنیتی نیز پروتکل‌های WPA/WPA2/WPA3 توسط وای فای 6 پشتیبانی می‌شوند. بلوتوث نسخه 5.1 نیز برای اتصال تجهیزات بی سیم مانند ماوس، کیبورد و هدفوت یا هدست‌های وایرلس مورد استفاده قرار می‌گیرد که علاوه بر ارائه محدوده فعالیت وسیع تر، عملکرد پایدارتری را نسبت به نسخه‌های پیشین در دسترس قرار می‌دهد.

بررسی اجمالی لپ تاپ هواوی MateBook D15

کیبورد و تاچ پد

صفحه کلید هواوی میت بوک دی 15 با وجود فضای کافی، فاقد بخش عددی بوده و فقط حروف و کلید‌های تابعی F1 تا F12 روی آن به چشم می‌خورند. محل قرار گیری کلید پاور و حسگر اثر انگشت روی آن به نوعی محدودیت‌هایی برای هواوی به وجود آورده تا نتواند کلید‌های عددی را روی کیبورد ارائه دهد. البته دلیل دیگری هم می‌تواند برای این موضوع بیان کرد که مربوط به سبک طراحی متداول این نوع از لپ تاپ‌های دارای ضخامت بدنه بسیار کم و همچنین پیچیدگی‌های طراحی در بورد اصلی می‌شود. در لایه زیرین کیبورد که بورد اصلی دستگاه و تجهیزات مانند باتری، درایو سالید و بلندگوها قرار دارند، امکان استفاده از تمام فضا وجود ندارد و به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده، ترجیح می‌دهند که صفحه کلید را بدون بخش Numeric طراحی کنند. سوییچ‌های مورد استفاده توسط هواوی از نوع قیچی شکل (Scissors) بوده که عملکردی نرم، روان و با کمترین صدای ممکن را ارائه می‌دهد. به دلیل طراحی دقیق هواوی در قرار گیری کیبورد درون شاسی آلومینیومی بدنه، اثری از برآمدگی مشاهده نمی‌شود و صفحه کلید به صورت هم سطح با بدنه در محل خود جای گرفته است. تاچ پد بزرگ MateBook D15 نقطه قوت این محصول برای کاربران به شمار می‌رود که عملکرد بسیار خوبی دارد و دو عدد میکروفون نیز برای دریافت صدا و دستورات صوتی در قسمت لبه متصل به تاچ پد قرار گرفته است. به این ترتیب هواوی از تاچ پد نهایت بهره را برده و استفاده دو منظوره‌ای از این بخش به ثبت رسانده است.

همگام سازی با گوشی‌های هوشمند هواوی

یکی از قابلیت‌های جالب توجه محصولات سری میت بوک، امکان همگام سازی با گوشی‌های هوشمند هواوی است که می‌تواند صفحه اصلی، گالری، ویرایشگر عکس و حتی تماس‌های تلفنی را نیز به صفحه نمایش لپ تاپ انتقال دهد. قابلیت Huawei Share با بسیاری از گوشی‌های هوشمند جدید هواوی سازگار بوده و امکانات قابل توجهی از جمله انتقال آسان داده بین گوشی و لپ تاپ را فراهم می‌سازد. ویژگی Multi Window Multi-Tasking نیز به شما اجازه می‌دهد تا به صورت همزمان، سه اپلیکیشن موجود روی گوشی هوشمند را در محیط سیستم عامل لپ تاپ اجرا کرده و از هر سه آنها به صورت همزمان استفاده کنید. در نتیجه نیازی به چک کردن گوشی به صورت مجزا وجود نداشته و همه چیز از روی صفحه نمایش لپ تاپ تحت مدیریت شما قرار دارد.

لپ تاپ huawei matebook d15

به روزرسانی ویندوز 11

با توجه به اینکه لپ تاپ هواوی MateBook D15 به صورت پیش فرض دارای سیستم عامل ویندوز 10 بوده و انتظار می‌رود که از نسخه جدید سیستم عامل مایکروسافت نیز پشتیبانی کند، پرسش‌هایی در این زمینه به وجود می‌آید. همانطور که می‌دانید، برای نصب ویندوز 11 روی دستگاه‌های مختلف از جمله کامپیوتر شخصی، لپ تاپ، مینی پی سی و آل این وان محدودیت‌هایی در خصوص پشتیبانی از TPM وجود دارد که برخی از تجهیزات قدیمی را از نصب سیستم عامل جدید منع می‌کند. لپ تاپ هواوی به دلیل برخورداری از ماژول Trusted Platform و همچنین برخورداری از پردازنده 64 بیتی، در برنامه به روز رسانی ویندوز 11 قرار دارد و هم اکنون می‌توانید نسبت به دانلود و نصب آن اقدام کنید.