پلی استیشن 5
سید مسعود کاظمی

مدل جدید پلی استیشن 5 خنک‌کننده ضعیف‌تری دارد

سید مسعود کاظمی 9 شهریور 1400 بدون دیدگاه
329 بازدید

در یک کالبدشکافی کنسول پلی استیشن 5 که اخیراً Austin Evans، یوتیوبر متخصص سخت‌افزار انجام داده، تغییراتی را در طراحی سیستم خنک‌کننده متوجه شده است. این تولید‌کننده محتوای یوتیوب که متخصص سخت‌افزار است و اکثراً با ویدیوهای کالبدشکافی دستگاه‌های الکترونیکی مشهور است، در یک کالبدشکافی که از مدل جدید پلی‌ استیشن 5 انجام داده، متوجه تغییرات مهمی در طراحی سینک گرمایی کنسول شده است.

این مدل جدید پلی‌ استیشن 5 بدون اطلاع رسمی در خصوص تغییرات طراحی ماه گذاشته در کشورهای اتریش و ژاپن برای فروش در دسترس قرارگرفته است. آقای Evans بعد از باز کردن این مدل جدید، متوجه این موضوع شد که طراحی سیستم خنک‌کننده کنسول کوچک‌تر شده است. همچنین این یوتیوبر اشاره کرد که در آنتن‌های وای-فای کنسول نیز تغییراتی ایجاد شده که احتمالاً مربوط به طراحی جدیدی است که سونی اوایل امسال به آن اشاره‌کرده بود.

اما مهم‌ترین نکته‌ی این تغییرات این است که این طراحی کنسول حدود 300 گرم از طرح قدیمی سبک‌تر است و این به دلیل تعویض طراحی هیت سینک سیستم خنک‌کننده کنسول پلی‌استیشن صورت گرفته است. هیت سینک وسیله‌ای است که حرارت پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی را کمتر می‌کند تا این قطعات کارکرد بهتری داشته باشند. در صورت نبود یک سیستم خنک‌کننده مناسب، قطعات به‌مرورزمان قدرت خود را از دست می‌دهند و دیگر قادر به انجام فعالیت‌ها به‌خوبی گذشته نخواهند بود.

طرح اصلی پلی‌ استیشن 5 به‌خودی‌خود حرارت بسیاری تولید می‌کند. با معرفی شدن حافظه‌ی جانبی SSD شما نیاز به یک خنک‌کننده جانبی نیز دارید تا از صدمه دیدن قطعات جلوگیری کنید. در طراحی جدید پلی‌ استیشن 5، هیت سینک موجود در کنسول کوچک‌تر است. این طراحی باعث کمتر شدن وزن کنسول شده است و همچنان هزینه تولید کنسول را نیز کاهش می‌دهد.

پلی استیشن 5

طراحی جدید PS5

کاهش قیمت تولید کنسول قطعاً به نفع سونی است. در جدیدترین اعلامیه خود نیز به موضوع فروش خیلی خوب مدل دیسک‌خور پلی‌ استیشن 5 نیز اشاره کرد. این موضوع می‌تواند به این دلیل باشد که در اوج پاندمی کرونا قیمت فلز مس به‌شدت بالا رفت که یکی از عوامل نبود کنسول‌های کافی نسل نهمی نیز همین موضوع بود. هیت سینک کوچک‌تر الزاماً به معنی حرارت بیشتر کنسول نیست. Austin Evans در یک تست از طرح جدید کنسول نسل نهم سونی به این نتیجه رسید که این هیت سینک کوچک‌تر 3درجه سانتی‌گراد حرارت بیشتری را نسبت به طرح اصلی از کنسول خارج می‌کند.

البته این تستی است که فقط یک شخص انجام داده است. برای صحبت کردن با قاطعیت باید آزمایش‌های بیشتری صورت بگیرد تا بتوان گفت آیا این هیت سینک جدید واقعاً عملکرد بهتری دارد یا خیر. Evans در ویدئوی خود اشاره کرد که:

حدس من این است که سونی باتجربه‌ای که از کنسول پلی‌ استیشن 4 به دست آورده و آزمایش‌های جدیدی که انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که هیت سینک کوچک‌تر شاید باعث داغی بیشتر کنسول شود؛ اما به‌قدری نیست که به قطعات داخلی صدمه بزند.فکر نمی‌کنم جای بحث باشد که این کنسول بدتری است، حداقل به لحاظ سیستم خنک‌کننده. شاید بخش‌های از قطعات وای-فای را عوض کرده باشند و بعضی تغییرات جزئی عمیق‌تر، ولی اگر به من باشد من قطعاً طرح اصلی را ترجیح می‌دهم.

در قطعات طرح اصلی کنسول پلی‌ استیشن برچسب CFI-1XXX زده‌شده است. درحالی‌که در طرح جدیدی که به کشورهای اتریش و ژاپن فرستاده‌شده، برچسب CFI-11XX زده‌شده است. در آخرین تغییر سخت‌افزاری کنسول پلی‌ استیشن 5، سونی پیچ پایه نگه‌دارنده کنسول را عوض کرد. در طرح اصلی برای باز یا بسته کردن آن نیاز به پیچ‌گوشتی داشتی اما در طرح جدید با دست نیز این پیچ را می‌توان باز کرد.

همچنان سونی ذکر کرده است که تغییرات سخت‌افزاری دیگری را برای کنسول پلی‌ استیشن 5 مدنظر دارد. ازجمله یک CPU جدید 6 نانومتری که قرار است AMD آن را طراحی کند و در سال 2022 به دست سونی برسد.

منبع: VGC

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.