پلی استیشن 5
یحیی رحیمی

فعال‌سازی حافظه SSD اکسترنال در آپدیت جدید پلی استیشن 5

یحیی رحیمی 9 مرداد 1400 بدون دیدگاه
259 بازدید

تقریباً 9 ماه از عرضه کنسول پلی استیشن 5 می‌گذرد اما هنوز امکان استفاده از درگاه حافظه‌ی SSD اکسترنال فراهم نشده؛ آپدیت جدید کنسول بالاخره این قابلیت مهم را فعال خواهد کرد و امکان افزایش حافظه کنسول تا مرز 5 ترابایت را به ارمغان خواهد آورد. از ویژگی‌های دیگر آپدیت باید به تغییر صفحه‌ی تروفی و آپدیت قابلیت صدای سه‌بعدی اشاره کرد که در ادامه به‌تمامی تغییرات و ویژگی‌های جدید خواهیم پرداخت.

سونی با انتشار مطلب جدیدی در وبلاگ پلی‌ استیشن، نحوه‌ی نصب حافظه SSD M.2 را توضیح داده و چندین مدل حافظه مخصوص را هم معرفی کرده است. به‌منظور نصب حافظه اکسترنال، نیاز به بازگشایی کنسول و چندین پیچ مختلف خواهید داشت و سپس باید حافظه را به‌صورت دستی در درگاه مخصوص نصب کنید. حافظه اکسترنال ایکس باکس اما نیازی به باز کردن پیچ‌های کنسول ندارد و تنها کافی است حافظه ویژه‌ای را وارد درگاه پشت کنسول کنید و هر آن‌که بخواهید، آن را جدا کنید و به کنسول دیگری وصل کنید.

آپدیت پلی استیشن 5

فعال‌سازی درگاه حافظه‌ی SSD اکسترنال

کاربرانی که نسخه‌ی بتا آپدیت جدید پلی استیشن 5‌ را دریافت می‌کنند، قادر به استفاده از حافظه‌های SSD اکسترنال خواهند بود. طرفداران پلی استیشن ماه‌هاست منتظر فعال‌سازی این درگاه داخلی هستند و بالاخره می‌توانند میزان حافظه‌ی محدود کنسول خود را تا مرز 5 ترابایت افزایش دهند. شرکت سیگیت به همین مناسبت، حافظه‌های مخصوص PS5 را در چهار مدل مختلف معرفی کرده که قیمت آن‌ها از حافظه اکسترنال ایکس باکس بیشتر است.

  1. 500 گیگابایت: 170 دلار
  2. یک ترابایت:‌ 275 دلار
  3. دو ترابایت: 570 دلار
  4. چهار ترابایت:‌ 1050 دلار

ازآنجایی‌که حافظه‌ی داخلی کنسول پلی استیشن 5 حدود 667 گیگابایت است و با نصب بازی وارزون و تمامی متعلقات آن، بیش از 200 گیگابایت حافظه‌ی کنسول اشغال می‌شود، مشخص است که حافظه‌ی اکسترنال از نان شب هم برای کاربران این کنسول بازی واجب‌تر است. قابلیت ارتقاء حافظه تا امروز در دسترس عام نبود و خوشبختانه می‌توانید با خرید حافظه‌های جدید، هراندازه بازی که می‌خواهید را نصب کنید.

ویژگی‌های جدید درراه پلی استیشن 5

نسخه‌ی آزمایشی آپدیت جدید پلی استیشن 5 برای کاربران کشورهای مخصوصی منتشرشده و بدون شک، مهم‌ترین ویژگی آن فعال‌سازی درگاه M.2 کنسول بود اما این تنها تغییر بزرگ نیست و سونی بالاخره یک آپدیت جامع را برای طرفداران منتشر خواهد کرد. ازجمله ویژگی‌های جدید باید به فعال‌سازی قابلیت صدای سه‌بعدی برای تلویزیون‌های ویژه اشاره کرد. امکان شنیدن صدای سه‌بعدی تنها توسط هدست مخصوص سونی امکان‌پذیر بود اما به‌روزرسانی جدید، این امکان را تلویزیون‌ها هم فراهم خواهد کرد. سونی از دسته‌ی دوال سنس به‌منظور سنجش میزان آکوستیک بودن اتاق استفاده کرده و صدای خروجی، از هر لحاظ مناسب خواهد بود.

آپدیت PS5

رابط کاربری کنسول هم تغییرات زیادی به خود دیده و برای نمونه بخش مرکز کنترل، ویژگی‌های شخصی‌سازی جدید مانند: قابلیت ایجاد گروه و تغییرات مکان آیتم‌ها را فراهم کرده است. بخش دوستان هم از چشم سونی پنهان نمانده و امکان مدیریت دوستان و اعمال تغییرات موردنیاز، فراهم‌شده؛ به لطف آپدیت جدید، امکان نمایش نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن 5 یک بازی به‌صورت جداگانه هم وجود دارد، درصورتی‌که هر دو نسخه را نصب‌کرده‌اید و نمی‌دانید کدام را باید بازی کنید، دیگر لازم نیست نگران باشید.

بدون شک بزرگ‌ترین تغییر، امکان استفاده از حافظه‌ی SSD اکسترنال است اما سونی یک سری شروط برای این حافظه گذاشته و نمی‌توان هر مدلی را روی کنسول نصب کرد؛ این حافظه باید دارای اینترفیس PCIe Gen4 x4 M.2 NVMe SSD به همراه سینک گرمایی باشد و درنتیجه حافظه‌ای که خنک‌کننده نداشته باشد، امکان نصب روی کنسول را ندارد. سونی استفاده از حافظه‌های جدید سیگیت را پیشنهاد می‌کند که اندازه و ویژگی‌های آن‌ها دقیقاً برای پلی استیشن 5‌ طراحی‌شده است.

در حال حاضر تاریخ انتشار آپدیت برای عموم مشخص نیست و احتمالاً در هفته‌های آینده، شاهد انتشار آپدیت برای همگان باشیم.

منبع:‌DualShockers

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.