کسری کاظمی

بهترین ایستراگ‌ و نکات مخفی تاریخ بازی های ویدئویی – قسمت اول

کسری کاظمی 23 تیر 1400 بدون دیدگاه
2,597 بازدید

با فرارسیدن عید پاک در کشورهای غربی، از محبوب‌ترین فعالیت‌هایی که اشخاص مختلف در این موقع سال انجام می‌دهند، مخفی کردن تخم‌مرغ‌های شکلاتی در فضای باز و آغاز فعالیتی سرگرم‌کننده‌ای است که به‌صورت عمومی تحت عنوان “Easter Egg hunt” شناخته می‌شود. در این بازی شما باید دست به گشتن در بعیدترین نقاطی که به فکر هیچ‌کس نمی‌رسد بزنید تا در صورت خلاق بودن و داشتن صبر و کوشش بسیار، در مکانی که انتظار آن را نداشتید، با جایزه‌ روبه‌رو شوید. جدا از معنا و مفهومی که واژه Easter Egg در تاریخچه کشورهای غربی ایفا می‌کند، این لفظ تبدیل به یک استعاره بسیار محبوب در مدیوم‌های مختلف صنعت سرگرمی ازجمله، ادبیات، سینما و البته بازی‌های ویدیویی شده است. همراه پارسی گیم باشید تا بهترین ایستراگ و نکات مخفی تاریخ بازی را با هم‌دیگر دوره کنیم.

بهترین ایستراگ‌ و نکات مخفی بازی های ویدئویی

اگر به سالهای ابتدایی تاریخ بازی برگردیم، می‌بینیم که برنامه نویسان بسیاری برای اینکه نامی از خود بدون متوجه شدن کارفرمایانشان به‌جا بگذارند، به‌صورت خیلی پیچیده، رازهایی را درون خط‌های کد، فشرده می‌کردند تا بعدها توسط افرادی کشف‌شده و اثرشان برای همیشه جاودانه بماند. از نسخه‌های قدیمی برنامه آفیس مایکروسافت گرفته تا سری بازی‌های Grand Theft Auto؛ می‌توانید روی این موضوع حساب کنید که تا زمانی که محتوای سرگرمی به‌صورت دیجیتال تولید می‌شود، قطعاً یک برنامه‌نویس بازیگوش، ایستراگ یا رازی را برایتان قرار داده که شاید تا ماه‌ها و یا حتی سال‌ها نیز کسی متوجه آن نشود. در این مقاله، می‌پردازیم به جالب‌ترین و هوشمندانه‌ترین ایستراگ‌ و نکات مخفی بازی که از ابتدای خلق صنعت گیم، به ارزش معنوی بازی‌ها افزوده‌اند.

adventure

Adventure

چرا این لیست را با پدربزرگ ایستراگ بازی‌های ویدیویی آغاز نکنیم؟ بازی Adventure در کریسمس سال 1979 بر روی کنسول آتاری 2600 عرضه شد. عنوانی که علاوه بر اولین بازی اکشن ماجراجویی تاریخ، شامل اولین ایستراگ ثبت‌شده در این صنعت نیز بود. زمانی که شخصیت خود را (که با توجه به گرافیک‌های ساده زمان خود، تنها یک نقطه بر روی صفحه است)، به یک اتاق مشخص و البته بسیار مخفی در دنیای بازی هدایت کنید، با دیواری مواجه می‌شوید که در اصل پیامی نوشته‌شده توسط طراح بازی است که به ما می‌گوید: ” Created by Warren Robinett”.

با توجه به اینکه در آن زمان، طراحان مراحل نامشان درون بازی ثبت نمی‌شد، Robinett تصمیم گرفت تا این‌گونه زحمات خود را به بازیکنان نشان دهد. گفته‌شده که این اتاق به‌تنهایی پنج درصد از فضای یک کارتریج را به خود اختصاص می‌داد و کمپانی Atari هم به‌جای پاک کردن این اتاق که باعث افزودن به هزینه ساخت بازی و ضرر چندین هزار دلاری برای کمپانی می‌شد، تصمیم گرفت تا آن را به حال خود رها کند و این‌گونه بود که یکی از تاریخی‌ترین اتفاقات تاریخ صنعت گیم به وقوع پیوست: آغاز رازهای پنهان درون بازی‌ها.

Assassin’s Creed 3

Assassin’s Creed 3

Assassin’s Creed 3 با انتشار در سال 2012، گیمرها را به قلب آمریکای شمالی در زمان جنگ داخلی می‌برد و هر چه دقیق‌تر از پیش، سعی در تعریف وقایع تاریخی از دید شخصیت‌هایی خیالی می‌کند. اگر زمانی درون بازی از کمک به جورج واشینگتن و سایر رزمنده‌های صلح‌جو که برای نابودی کت قرمزها تلاش می‌کنند، خسته شدید، می‌توانید بوقلمونی پیداکرده و از طریق آن، دست به کشف راز مخفی بانمکی بزنید. کافی است به بوقلمون غذا داده و سپس کد معروف کمپانی Konami را وارد کنید (کد مربوطه به این شکل اعمال می‌شود: up up down down left right left right B A) و سپس شاهد خواهید بود که بوقلمون مانند شما کلاه اساسین‌ها را به سر می‌گذارد! این ایستراگ در زمان خود مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت.

Assassin’s Creed

مجموعه Assassin’s Creed

حال که صحبت از وفاداری سری بازی‌های Assassin’s Creed به تاریخ و نمایش دادن شخصیت‌های تاریخی در طول مجموعه شد، باید به یک نکته جالب اشاره‌کنیم: تمام شخصیت‌های دارای نامی که شما در جریان این بازی‌ها به قتل می‌رسانید شخصیتی کاملاً واقعی و تاریخ بوده که حتی سال و مکانی که وی درون بازی به قتل می‌رسد نیز کاملاً هماهنگ با سال و مکان مرگ آن شخص در دنیای واقعی بوده است. البته باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که هیچ‌کدام از این افراد در واقعیت توسط قاتلی با کلاه نقاب‌دار و خنجری پنهان در دستش به قتل نرسیده‌اند؛ حداقل نه تا جایی که ما خبرداریم! اگرچه این یک ایستراگ مشخص نیست اما می‌توانید با جستجو در مورد بازی، اطلاعات بیشتری در مورد شخصیت‌ها پیدا کنید.

batman-arkham-asylum

Batman: Arkham Asylum

چیزی حدود شش ماه پس‌ازاینکه بازی Batman: Arkham Asylum به بازار عرضه شد، هیچ شخصی نتوانست راز بزرگی که درون بازی پنهان‌شده بود را کشف کند؛ پس طراحان بازی خود دست‌به‌کار شدند و از این ایستراگ پرده‌برداری کردند. به دفتر سرپرست در عمارت آرکام رفته و دیوار چپ شومینه را منفجر کنید، سپس با اتاقی مخفی مواجه خواهید شد. چه چیزی در این اتاق مخفی پنهان‌شده است؟ نقشه‌ای از نسخه گسترش‌یافته ناحیه Arkham Asylum که ازقضای روزگار اشاره‌ای به دنیای دنباله این بازی یعنی Arkham City دارد که چند سال بعد منتشر شد.

Batman: Arkham City

Batman: Arkham City

حال سال 2011 فرارسیده و یکی از عظیم‌ترین و خوش‌ساخت‌ترین بازی‌های اوپن ورد تمام دوران را شاهد هستیم. بازی Batman: Arkham City با دنیای بزرگ خود قطعاً تعداد زیادی از رازهای مخفی را درون خود جای‌داده که امروز به یکی از جالب‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. زمانی که Ra’s Al Ghul را شکست داده و در حال فرار از طریق راه فاضلاب آرکام هستید، می‌توانید چاله‌ای پنهان را در آنجا پیداکرده و باشخصیت Killer Croc گفت‌وگو کنید. وی بسیار دوستانه با بتمن برخورد می‌کند و جمله عاطفی: “روزی تو را خواهم کشت” را نثارش می‌کند که همچنین اشاره به حضور وی در عناوین آینده سری دارد.

BioShock 2

BioShock 2

در اولین نسخه از سری BioShock که از محبوب‌ترین و تحسین‌شده‌ترین بازی‌های تمام دوران است، شما خود را پس‌ازاینکه هواپیمایتان درون دریا سقوط می‌کند، در دنیای زیر آب و باشکوه Rapture خواهید یافت که توسط خالقانش به‌عنوان بهشتی دیستوپیایی از آن یاد می‌شود؛ ولی با پیشروی در بازی متوجه می‌شوید که همه‌چیز آن‌طور که باید به نظر نمی‌رسد. حال از آن بازی عبور کردیم و شاهد یک ماجراجویی دیگری توسط شخصیت دیگری در دومین نسخه سری هستیم. بااین‌حال اگر به‌خوبی به محیط اطراف خود در حین پیشروی در بازی توجه داشته باشید، متوجه بقایای هواپیمای شخصیت بازی قبلی خواهید شد که در اطراف کوهی در زیر آب پخش‌شده است.

Borderlands 2

Borderlands 2

اگر پیگیر لحظات تاریخی در طول پیدایش اینترنت باشید، حتماً با Meme بسیار مشهور “دو رنگین‌کمان” آشنایی دارید. جریان این ویدیو پس‌ازاینکه شخصی در سال 2010 آن را در فضای مجازی آپلود کرد و از دو رنگین‌کمان درحالی‌که بسیار هیجان‌زده بود رونمایی کرد به‌شدت در اینترنت شهرت یافت و منبع الهامات بسیاری در فیلم‌ها و بازی‌های مختلف برای بازسازی آن واقعه شد. یکی از بازی‌هایی که به رازهای مخفی احمقانه و جالبش مشهور است، سری Borderlands است که در دومین نسخه رسمی این فرنچایز، شاهد حضور این ایستراگ هستیم. زمانی که به لبه پایگاه Hyperion رفته و به پایین بپرید، روی ناحیه‌ای اردو مانند که شامل چادر و وسایل اردو است، فرود خواهید آمد. زمانی که به افق خیره شوید، متوجه دو رنگین‌کمان خواهید شد و اینجاست که یکی از دو شخصیت Handsome Jack و یا Claptrap جمله مشهور از آن ویدیوی را خواهند گفت.

Call of Duty: Black Ops 2

Call of Duty: Black Ops 2

یکی دیگر از بزرگ‌ترین فرنچایزهای دنیای بازی‌های ویدیویی که به ایستراگ‌ های بسیار پیچیده و جالبش مشهور است، سری Call of Duty بوده که البته این شهرت را تا ابد مدیون سری Black Ops خواهد بود. در دومین نسخه از این سری، کافی است به نقشه Nuketown 2025 (که معروف‌ترین نقشه این بازی است) رفته و با کمی گشت‌وگذار در آن متوجه تعداد زیادی مانکن در نواحی مختلف می‌شوید. کافی است تا زیر 90 ثانیه به سر تمامی این مانکن‌ها شلیک کنید. اگر موفق شوید که این کار را به‌درستی انجام دهید، می‌توانید به سراغ تلویزیون عظیم وسط نقشه رفته و به تجربه بازی‌های کلاسیک کنسول آتاری 2600 بپردازید.

Castlevania: Symphony of the Night

Castlevania: Symphony of the Night

این راز مخفی درون بازی کلاسیک Castlevania: Symphony of the Night کمی با سایر ایستراگ‌های دیگر این لیست متفاوت است؛ زیرا شامل هیچ راز درون گیم پلی و یا نرم‌افزار نبوده و باید به شکل فیزیکی این راز را کشف کنید. کافی است که دیسک اورجینال Castlevania: Symphony of the Night برای کنسول پلی‌استیشن را برداشته و درون یک دستگاه پخش‌کننده موسیقی سی دی خور قرار دهید (تنها درصورتی‌که هر دوی این وسایل منسوخ‌شده را در اختیاردارید به انجام این کارها بپردازید!) سپس به ترانه دوم رفته تا نسخه‌ای از تم کلاسیک این بازی را بشنوید.

Crysis 2

Crysis 2

اگر با فرنچایز Crysis آشنایی داشته باشید، می‌دانید که در دنیای آخرالزمانی آینده‌نگرانه و خشن این سری تیراندازی اول‌شخص، خیلی جای تفریح و حتی استراحت برای اشخاص درون آن وجود ندارد. بااین‌حال اگر در دومین نسخه این سری تصمیم به استراحتی کوتاه گرفتید، کافی است به مرحله Dead Man Walking رفته و با آسانسور به پایین تالاری بروید؛ سپس از روی طناب‌های قرمزرنگ پریده و دکمه برق نزدیک به آن را فشار دهید. آسانسور دیگری که پیش از زدن دکمه غیرفعال بود، روشن می‌شود و وقتی‌که در آن را بازکنید، با یک دیسکو پارتی درون آسانسور مواجه می‌شوید که گویا سربازان دشمن به‌کلی اتفاقات دنیای اطراف خود را فراموش کرده و با خیالی راحت در حال رقصیدن هستند! این از ایستراگ های جالبی است که تنها در بازی‌های شرکت EA یافت می‌شود.

Dead Rising

Dead Rising

ازآنجایی‌که بازی Dead Rising قرار نیست مفهوم دنیای آخرالزمانی و پر از زامبی خود را آن‌قدرها جدی بگیرد و حتی حضور داشتن بازی درون یک بازارچه خرید و رخ دادن موقعیت‌های کمدی در آنجا، شوخی با فیلم زامبی محور Down of the Dead از جورج رومرو است، پس می‌توانید اطمینان حاصل کنید که دنیای این بازی قرار است پر از اشارات خنده‌دار به آثار زامبی محور دیگر باشد. یکی از همین اشاره‌ها مربوط به پدربزرگ بازی‌های زامبی محور یعنی اولین نسخه سری Resident Evil است. در بازی مذکور، زمانی که شخصیتی Jill Valentine را از تله‌ای خردکننده نجات می‌دهد، به ولی می‌گوید: “نزدیک بود که تبدیل به ساندویچ جیل بشی!” و در Dead Rising شاهد این هستیم که نام یکی از رستوران‌هایی که در آن گیر افتاده‌اید، Jill’s Sandwiches نام دارد.

Dead Space

Dead Space

بدون اینکه وارد جزئیات دقیقی که باعث لو رفتن قسمتی از داستان بازی خواهد شد، بدانید که Dead Space عنوانی در ژانر ترس و بقا است که در آن شخصیت اصلی باید مسیر خود را از بین موجودات مرگبار و اتمسفری خفه‌کننده پیداکرده و به جستجوی نیمه گمشده‌اش، فردی به نام Nicole بپردازد. خب اگر می‌خواهید بفهمید که چه اتفاقی برای نیکول افتاده است، کافی است که حرف اول نام مراحل بازی را کنار هم قرار دهید تا این معمای مرموز را حل کنید. *خطر لو رفتن داستان بازی Dead Space*: نیکول مرده است. این ایستراگ بسیار هوشمندانه طراحی شده و شاید نسبت به بقیه، جالب‌تر باشد.

Dead Space 2

Dead Space 2

دومین نسخه این سری بازی چالش‌برانگیز و ترسناک، حتی از بازی قبلی نیز سخت‌تر است؛ بااین‌حال اگه جرئت این را داشته باشید که Dead Space 2 را در سخت‌ترین درجه سختی به پایان برسانید، با جایزه‌ای عجیب و غیرعادی روبه‌رو خواهید شد. پس از اتمام بازی در سخت‌ترین درجه، اسلحه‌ای به ابزارتان اضافه خواهد شد که شبیه به دست‌های پلاستیکی معروفی است که مردم در ورزشگاه‌ها برای حمایت از تیم محبوب خود دست می‌کنند. گویا وظیفه آن در Dead Space 2 به‌عنوان یک موشک قدرتمند است که دشمنانتان را خاکستر می‌کند!

Diablo 2

Diablo 2

یکی از شایعاتی که در زمان عرضه Diablo در میان گیمرها رواج داشت این بود که اگر بر روی یکی از گاوهای عادی که در سراسر بازی می‌بینید، به‌اندازه کافی کلیک کنید، دروازه‌ای به دنیای دیگر بازخواهد شد و شمارا به مرحله‌ای مخفی می‌برد. خب تا جایی که می‌دانید، این شایعه حقیقت نداشته و هرگز چنین راز مخفی‌ای در بازی مذکور قرار داده نشده بود. بااین‌حال به دلیل شهرت و اهمیت این موضوع برای سازندگان بازی، آن‌ها تصمیم گرفتند تا با آن کمی شوخی کرده و این راز را به دومین نسخه سری منتقل کنند.

بازی Diablo 2 در سال 2000 منتشر شد و همواره از بهترین بازی‌های تاریخ از آن یاد می‌شود که جدا از کیفیت‌هایی که سازندگان نسبت به نسخه قبلی موفق به پیاده‌سازی آن شدند، همچنین فراموش نکردند تا ادای احترامی به شایعات بازی قبلی داشته باشند. در مرحله‌ای مخفی در Diablo 2، با تعداد زیادی از گاوهای سرباز مواجه خواهید شد که چالش عظیمی را برایتان رغم خواهند زد.

Diablo 3

Diablo 3

آیا مبارزه با گاوهای مسلح عظیم‌الجثه در نسخه قبلی سری برایتان کافی نبود؟ خب پس سازندگان Diablo 3 شرایطی را برایتان تدارک دیده‌اند که در آن می‌توانید با اسب‌های تک‌شاخ رنگارنگ نیز به مبارزه بپردازید! در Diablo 3 پس‌ازاینکه با روح شاه گاوها صحبت کردید، وارد سرزمین Whimsyshire خواهید شد که در آنجا، قرار است با تاریک‌ترین و مرگبارترین دشمنان کل سری تا بدین جای کار دست‌وپنجه نرم کنید: اسب‌های بانمک شاخ‌دار رنگارنگ در محیطی سرسبز و دوست‌داشتنی.

Doom 2

Doom 2

اولین بازی در سری Doom همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار صنعت گیم شناخته می‌شود که‌موجی عظیم از عناوین تیراندازی اول‌شخص را پس از خود به راه انداخت که همگی علاقه داشتند تا Doom بعدی باشند. بازی Doom 2 نیز به‌مانند نسخه قبلی خود، عنوانی بسیار استاندارد و نسخه بزرگ‌تر جد خود بود که در همه زمینه‌ها پیشرفت چشمگیری را شاهد بود.

زمانی که دست به قتل باس آخر بازی که سر شیطانی بزرگ است با یک راکت لانچر بزنید، کافی است کد تقلب noclip را وارد کرده و وارد سوراخی در سر باس آخر که ایجاد کردید بشوید تا شاهد کشف یک اتاق مخفی باشید. درون این اتاق مخفی، متوجه حضور یکسر دیگر خواهید شد که در اصل سر خالق بازی یعنی John Romero است و کلماتی را به‌صورت پشت‌ورو بیان می‌کند که معنی: “برای بردن بازی باید من را از بین ببری” را می‌دهند. چند باری به وی شلیک کنید تا برنده بازی شوید.

Duke Nukem 3D: Atomic

Duke Nukem 3D: Atomic

بازی Duke Nukem 3D جدا از اینکه قرار بود تنها یک کپی ساده از عنوان موفق‌تر Doom باشد، به دلیل داشتن شخصیت اصلی بسیار دوست‌داشتنی و جالب و تغییرات بسیار زیادی که رسماً آن را از رقیبش متمایز می‌کرد، توانست تا تبدیل به نامی مجزا و به‌شدت محبوب در میان گیمرها و طرفداران تیراندازی اول‌شخص شود. دربسته الحاقی که برای بازی تحت عنوان Atomic منتشر شد، کافی است تا برای کشف یک ایستراگ به آخرین سطح رفته و در سومین اتاق دکمه اجرا را بر روی یکی از دیوارها فشار دهید. دیوار مذکور باز می‌شود و اتاقی مخفی را پیدا می‌کنید که در اصل تصویری آشنا برای طرفداران سریال The Simpsons خواهد بود. دفتر شخصیت هومر در نیروگاه هسته‌ای آقای برنز در بخش 7G. همچنین دونات‌های محبوب هومر نیز بر روی میزش حضور دارند.

Fallout 3

زمانی که بحث بازی‌های پسا آخرالزمانی و جهان‌های بدون امید پیش می‌آید، شاید هیچ بازی  به اندازی سری Fallout نتواند برای گیمرها خاطره‌انگیز باشد و بسیاری از ما ساعات بسیاری را در این جهان‌های تاریک و مرموز به انجام مأموریت‌های مختلف پرداخته‌ایم. دنیای بازی‌های سری Fallout بعضی وقت‌ها آن‌قدر پر جزئیات و پیچیده است که ممکن است متوجه بسیاری از رازهای مخفی که سازندگان درون این بازی‌ها قرار داده‌اند نشوید و از دستتان در بروند. در سومین نسخه رسمی این فرنچایز، گویا سازندگان با همین حس کنجکاوی گیمرها به شوخی پرداخته‌اند و زمانی که دری مخفی را در بازی Fallout 3 پیدا کنید و آن را بازکنید با پیامی بی‌ادبانه روبرو می‌شوید که هم‌وزن تمامی وقایع تاریک و جدی دنیای خود بوده و حتی ایستراگ های مخفی این بازی نیز با شما شوخی ندارند!

Fallout: New Vegas

Fallout: New Vegas

گویا بازی Fallout: New Vegas مسیری کاملاً متفاوت و خاص‌تر از سایر بازی‌های این فرنچایز پیش گرفت و تا به امروز به‌عنوان یکی از کالت‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های نسل هفتم در بین گیمرها شناخته می‌شود که همواره علاقه خود برای نسخه دوم آن را ابراز می‌کنند. همچنین این بازی پر از رازهای مخفی جالبی است که برای طرفداران سینما و پاپ کالچر قطعاً جذاب خواهد بود.

یکی از این ایستراگ ها را در جستجوهایتان در صحرا پیدا خواهید کرد که یک یخچال قدیمی است. قطعاً یافتن همچنین چیزی در این مکان برای بسیاری در ابتدا گیج‌کننده به نظر برسد. در یخچال را بازکنید و اسکلتی را درون آن مشاهده می‌کنید که کلاه کابویی به سر دارد. گویا موفق به کشف شخص ایندیانا جونز شدید که طی وقایع فیلم Kingdom of the Crystal Skull خود را درون یخچالی قرارداد تا از انفجاری عظیم جان سالم به درببرد. انگار که در دنیای بی‌رحم Fallout حتی ایندی نیز نمی‌تواند پیروز شود.

Gears of War 2

Gears of War

چه چیزی جز تحسین می‌شود در وصف عناوین سری Gears of War گفت؟ سری بازی‌های تیراندازی سوم شخص که به‌کلی این ژانر را دستخوش تغییر و تحول کرده و رنگ و بوی جدیدی با المان‌های گیم پلی خلاقانه ازجمله سیستم سنگر گیری به آن تزریق کردند. دومین نسخه این سری حتی با قول‌ها و عظمتی بیشتر از بازی اول، وارد میدان شد و اگر یک‌چیز باشد که فرنچایز Gears of War به آن مشهور است، ایستراگ و رازهای مخفی بسیار پیچیده و خوش‌ساختش که تا به امروز نیز در حضوری موفق دربازی‌های جدیدتر سری داشته‌اند.

برای یافتن یکی از این رازها در دومین نسخه سری، کافی است تا مرحله Rolling Thunder را بر روی بالاترین درجه سختی ممکن تجربه کنید. در ابتدای این مرحله، می‌بینید که سه کلاه کابویی در نزدیکی وسیله نقلیه بزرگتان بر روی زمین حضور دارند؛ به هر سه شلیک کنید. سپس واژه Yee-haw را خواهید شنید و اعضای تیمتان در ادامه کلاه‌های کابویی به سر می‌کنند. همچنین کمی جلوتر با هیولایی عظیم‌الجثه مبارزه خواهید کرد که وی نیز کلاهی کابویی بر سر دارد و واژه Yee-haw را فریاد می‌زند.

منبع: DigitalTrends

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

ایستراگ چیست؟

ایستراگ در واقع یک راز و نکته مخفی است که معمولا توسعه‌دهنده عمدا آن را در بازی قرار می‌دهد تا بازی‌باز پیدایش کند و از بازی متحیر شود.

۱
چطور می‌توانم یک ایستراگ در بازی پیدا کنم؟

برای یافتن یک ایستراگ باید چشم و گوش خود را تیز کنید و هنگام گذشت و گذار در بازی، بخش‌های مختلف را چک کنید و حواستان به نمادها و دیالوگ‌ها باشد.

۲
اولین ایستراگ تاریخ بازی چیست؟

اولین ایستراگ مربوط به بازی Adventure است. زمانی که شخصیت خود را (که با توجه به گرافیک‌های ساده زمان خود، تنها یک نقطه بر روی صفحه است)، به یک اتاق مشخص و البته بسیار مخفی در دنیای بازی هدایت کنید، با دیواری مواجه می‌شوید که در اصل پیامی نوشته‌شده توسط طراح بازی است که به ما می‌گوید: " Created by Warren Robinett".

۳
بهترین ایستراگ‌های تاریخ بازی کدام هستند؟

برای پاسخ به این سوال مطلب ما را در پارسی گیم بخوانید و منتظر قسمت‌های بعدی هم باشید.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.