راهنمای خرید خنک کننده مایع گیمینگ
حسام شالیکاریان

راهنمای خرید خنک کننده مایع گیمینگ (واتر کولر) – تابستان 1400

حسام شالیکاریان 19 تیر 1400 4 دیدگاه
2,908 بازدید

در سال‌های نه چندان دور، شرکت‌های تولید کننده پردازنده به همراه محصولات خود اقدام به عرضه خنک کننده می‌کردند که بسیاری از موارد، پاسخگوی نیاز کاربران نبوده و آنها یک محصول قدرتمندتر را جایگزین می‌کردند. در حال حاضر کمپانی اینتل در برخی از پردازنده‌های سطح بالای خود، خنک کننده‌ای ارائه نمی‌دهد و انتخاب آن را بر عهده کاربر قرار داده است. به این ترتیب هزینه تمام شده CPU به دلیل صرفه جویی در قیمت کولر پیش فرض و همچنین صرفه جویی در هزینه بسته بندی، اندکی کاهش می‌یابد و کاربر می‌تواند با اضافه کردن همان مبلغ، نسبت به خریداری یک ایر کولر یا واتر کولر مناسب اقدام کند.

ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که ایر کولر (خنک کننده بادی) و واتر کولر (خنک کننده آبی) چه تفاوتی با یکدیگر در عملکرد دارند و سپس به بیان پارامتر‌های مهم در انتخاب یک واتر کولر می‌پردازیم. پس از آن نیز مدل‌های منتخب از دید وب سایت پارسی گیم خدمت شما عزیزان معرفی خواهند شد.

در خنک کننده‌های بادی (Air Cooler) شاهد وجود چند بخش اصلی هستیم که شامل لوله‌های انتقال حرارت، هیت سینک آلومینیومی و فن برای دور کردن جریان هوای گرم و دمیدن هوای خنک به سمت لوله‌ها و هیت سینک می‌شود. در خنک کننده‌های مایع یا آبی (Water Cooler یا Liquid Cooler) اجزای دیگری مانند رادیاتور، واتر بلاک، واتر پمپ و لوله‌های انتقال مایع خنک کننده (کولانت) وجود دارند که هر کدام از آنها با پارامتر‌های مختلفی دسته بندی و تعیین وضعیت می‌شوند. در سال‌های اخیر شاهد افزایش قیمت بیش از حد انواع ایر کولر و واتر کولر در بازار بوده‌ایم و همین امر سبب استفاده اجباری کاربران از کولر‌های پیش فرض ارائه شده توسط کمپانی سازنده شده است. حتی برخی از کاربران به ناچار و به دلیل عدم توانایی مالی در خریداری گزینه مناسب، یک خنک کننده ارزان تر را خریداری کرده‌اند که کارایی مناسبی ندارند.

در ادامه قصد داریم تا شما را با پارامتر‌های مهم در انتخاب یک واتر کولر آشنا ساخته و سپس چند مدل محصول منتخب را در مقاله راهنمای خرید واتر کولر معرفی کنیم. خنک کننده‌های مایع به طور کلی بر اساس دو دسته بندی، تفکیک می‌شوند:

  1. سیکل بسته (Closed-Loop): این نوع از واتر کولر‌ها که با عنوان AIO Water Cooling نیز شناخته می‌شوند، همه اجزای مختلف از جمله واتر بلاک، واتر پمپ، رادیاتور و لوله‌های انتقال کولانت را به صورت از پیش نصب شده، در دسترس کاربران قرار می‌دهند. به این ترتیب کاربران نیازی به دانش فنی بالا برای سر هم کردن تمام اجزا به صورت جداگانه ندارند. قدرت کلی این نوع از خنک کننده‌ها مناسب بوده و در ابعاد مختلفی مانند 120/140/240/280/360 میلی متر و در موارد بسیار خاص در ابعاد 480 میلی متر نیز تولید می‌شوند. خنک کننده‌های سیکل بسته برای کنترل حرارت بسیاری از پردازنده‌ها مناسب بوده و باید ابعاد رادیاتور متناسب را بیابید. هر چند در ادامه خواهیم گفت که انتخاب یک واتر کولر نیازمند بررسی چند پارامتر مختلف بوده و باید به هر کدام از آنها توجه کرد، اما به طور کلی پارامتر‌های مرتبط بر اساس ابعاد رادیاتور، تغییر می‌کنند تا عملکرد کلی خنک کننده دچار مشکل نشود.
  2. سیکل باز (Open-Loop): خنک کننده مایع سیکل باز همانطور که از نامش پیداست، دارای اجزای جداگانه بوده و کاربران باید آنها را با اداوات مناسب به یکدیگر متصل کنند. در این شرایط باید خریداری برخی از قطعات مورد نیاز را به صورت مجزا در دستور کار قرار دهید که می‌توان به فیتینگ برای اتصال لوله‌های انتقال کولانت به رادیاتور و واتر پمپ، مایع کولانت و لوله‌های انتقال مایع اشاره کرد. بر خلاف نمونه‌های سیکل بسته، کاربران هنگام خرید نمونه‌های سیکل باز می‌توانند از میان تنوع بسیار زیاد قطعات، موارد متناسب بر اساس بودجه و کاربرد را انتخاب کنند. به عنوان مثال مشکل طول کوتاه لوله‌های انتقال کولانت در نمونه‌های سیکل بسته به طور کلی برطرف می‌شود و می‌توان در آینده نیز تمام قطعات را به دلخواه تغییر داد. با این وجود، انجام تغییرات نیازمند دانش فنی بسیار بالا بوده و باید همه چیز را با دقت فراوان انتخاب کرد. از سوی دیگر وارد کردن کولانت به چرخه خنک سازی و هوا گیری مجموعه واتر کولر نیز به صبر و حوصله نیاز دارد. هر چند خنک کننده مایع سیکل باز از نظر عملکرد می‌تواند بهتر عمل کند، اما قیمت بالاتر و همچنین پیچیدگی‌های متعدد در راه اندازی و نگهداری از آن، کاربران را به سمت خریداری واتر کولر سیکل بسته سوق می‌دهد.

در راهنمای خرید واتر کولر در وب سایت پارسی گیم به معرفی پارامتر‌های مهم برای خریداری این محصول پر طرفدار و حرفه‌ای می‌پردازیم و پس از آن نیز چند مدل خنک کننده سیکل بسته را پیشنهاد خواهیم داد. به دلیل واردات بسیار محدود نمونه‌های سیکل باز و قیمت بسیار بالای آنها، تصمیم گرفتیم تا هدف خود را روی معرفی مدل‌های دارای ساختار سیکل بسته متمرکز کنیم.

برای خرید واتر کولر به چه نکاتی دقت کنیم ؟

راهنمای خرید واتر کولر

ابعاد رادیاتور

بسیاری از قطعات به کار رفته در خنک کننده‌های مایع سیکل بسته و سیکل باز، با یکدیگر مشترک هستند و تفاوت برخی از آنها نیز در نوع یا ابعاد آنهاست. رادیاتور در هر دو نوع واتر کولر مورد استفاده قرار می‌گیرد، با این تفاوت که در نمونه‌های سیکل بسته، امکان باز کردن لوله‌های انتقال مایع و تعویض رادیاتور به هیچ وجه آسان نبوده و حتی در بسیاری از مدل‌ها، غیر ممکن است. رادیاتور در نقش پراکنده کننده کولانت به منظور خنک سازی آن توسط هیت سینک‌های متعدد و همچنین وارد کردن شدت جریان هوای خنک عمل کرده و در نتیجه دمای مایع خنک کننده در مسیر رفت و برگشت، همواره کاهش می‌یابد. در مسیر ورودی از واتر پمپ، مایع با حرارت بالا وارد رادیاتور شده و در مسیر خروجی عملیات خنک سازی صورت می‌پذیرد و این چرخه ادامه می‌یابد. در ردیف‌های بالا و پایین لوله‌های کوچک گردش مایع، هیت سینک‌های متعددی به کار رفته که هنگام نصب و سرویس‌های دوره‌ای، از آنها مراقبت کرده و فشار زیادی به آنها وارد نکنید. به طور معمول جنس رادیاتور‌ها از آلومینیوم بوده و یک لایه رنگ مشکی نیز برای ارائه ظاهری زیباتر روی آنها اعمال می‌شود. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، ابعاد رادیاتور از 120 میلی متر تا 480 میلی متر (در نمونه‌های خاص با تولید محدود) دسته بندی می‌شود. فیتینگ یا محل اتصال لوله‌های انتقال مایع (که بسیاری به آنها شیلنگ می‌گویند) در واتر کولر‌های سیکل بسته به عنوان یک بخش غیر قابل جدا سازی شناخته می‌شود و همین موضوع، تعویض کولانت را هم غیر ممکن می‌سازد. هر چند برخی از کاربران با قبول ریسک بسیار بالا، اقدام به جدا سازی این بخش کرده و مایع خنک کننده را پس از اتمام طول عمر آن، تعویض می‌کنند.

واتر پمپ

وظیفه این قطعه بسیار مهم، به گردش در آوردن مایع خنک کننده در طول مسیر پر پیچ و خم از بلاک به سمت رادیاتور و بر عکس است. واتر پمپ در عملکرد کلی واتر کولر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نقشی اساسی را ایفا می‌کند. موتور الکترو مکانیکی که به صورت مجتمع با بلاک خنک کننده در یک منطقه قرار گرفته‌اند، درون خود اجزای متعددی را جای داده است. حرکت موتور که نیازمند تامین توان مورد نیاز از طریق کانکتور‌های سه پین یا چهار پین فن است، مقداری نویز تولید می‌کند و در بیشتر مواقع، صدای جریان مایع بیش از صدای واتر پمپ به گوش می‌رسد. در مادربرد‌های جدید شاهد اضافه شدن کانکتور اختصاصی برای اتصال واتر پمپ و سیستم خنک کننده مایع هستیم که به کاربران امکان شخصی سازی بیشتری را می‌دهد. همانطور که می‌دانید در سیستم‌های خنک کننده بادی، امکان فعال یا غیر فعال کردن حالت Smart Control یا شخصی سازی آن با استفاده از رابط کاربری محیط بایوس یا با بهره گیری از اپلیکیشن اختصاصی در سیستم عامل وجود دارد. در صورتی که مادربرد شما فاقد کانکتور اختصاصی واتر کولر بوده، به راحتی می‌توانید از کانکتور‌های سه یا چهار پین فن برای راه اندازی آن استفاده کنید. فناوری‌های متعددی در واتر پمپ به کار رفته تا علاوه بر افزایش میزان کارایی، شدت نویز نیز کاهش یابد. به کار بردن تیغه‌های خنک کننده در مسیر رفت و برگشت کولانت در واتر کولر‌های یکپارچه (AIO) به امری رایج در سال‌های اخیر تبدیل شده و به این ترتیب می‌توان عملکرد بسیار خوبی را دریافت کرد. در حقیقت یکپارچه بودن واتر پمپ و بلاک پردازنده که در بخش بعدی به شرح آن خواهیم پرداخت، یک مزیت برای سیستم‌های خنک کننده مایع به شمار می‌رود. تعداد پره‌های موتور نیز نقش مهمی در عملکرد و نویز ایفا می‌کنند که البته مخالفان و موافقان فراوانی در اثبات بهتر بودن تعداد بیشتر پره‌ها وجود دارد. آلیاژ داخلی واتر پمپ و بلاک، هر دو از مس خالص هستند که علاوه بر طول عمر بالا، انتقال دمای بسیار بهینه‌ای را انجام می‌دهد.

راهنمای خرید خنک کننده مایع گیمینگ

واتر بلاک

همانطور که در بخش پیشین توضیح دادیم در خنک کننده‌های سیکل بسته AIO، شاهد قرار گرفتن دو قطعه واتر بلاک و واتر پمپ در یک مجموعه هستیم، از این رو عملکرد هر کدام از آنها، روی دیگری و مجموعه کلی واتر کولر تاثیر گذار خواهد بود. واتر بلاک همان قطعه ایست که روی سطح پردازنده قرار می‌گیرد و حرارت CPU را به سمت واتر پمپ و مجموعه سیستم خنک کننده منتقل می‌سازد. به این ترتیب دمای پردازنده تحت کنترل قرار گرفته و با توجه به استفاده از آلیاژ مس خالص در بسیاری از واتر کولر‌ها، شاهد عملکرد قابل قبولی هستیم. هر چند تاثیر فناوری‌های جانبی و انحصاری برند‌های مختلف در طراحی و تولید واتر بلاک، کمتر از 4 تا 5 درجه در بهترین شرایط خواهد بود، اما بسیاری از کاربران برای همین اختلاف ناچیز حاضر به صرف هزینه بیشتر هستند. یکی از مهم ترین دلایل برای صرف هزینه گزاف، محدودیت برای خریداری و نصب واتر کولر‌های دارای رادیاتور‌های بزرگ تر از 120 یا 240 میلی متری است و کاربران به دلیل وجود محدودیت‌های کیس کامپیوتر شخصی خود، ناچار به صرف هزینه بیشتر برای خریداری مدل‌های حرفه‌ای تر هستند. ساختار درونی واتر بلاک نیز از هیت سینک یکپارچه مسی تشکیل شده و شیار‌هایی میان آنها وجود دارد تا کولانت با عبور از این بخش و خنک سازی بهتر به سمت پمپ و رادیاتور حرکت کند. در مسیر بازگشت نیز، این شیار‌ها سبب توقفی بسیار کوتاه در مسیر کولانت شده و به این ترتیب مایع خنک شده، مدتی بیشتر در این ناحیه باقی می‌ماند.

لوله‌های انتقال مایع

لوله‌های انتقال مایع که بسیاری به آنها در اصطلاح عامیانه شیلنگ (یا عباراتی از این قبیل) می‌گویند، به طور معمول از جنس پلاستیک نیمه سخت تولید می‌شود که قابلیت انعطاف پذیری به نسبت خوبی دارند. هر چند لوله‌ها باید قابلیت انعطاف پذیری داشته باشند، اما این میزان نباید در سطحی باشد که به خم شدن و قطع جریان کولانت منجر شود. از این رو شرکت‌های تولید کننده دقت فراوانی در انتخاب جنس پلاستیک و میزان فشرده بودن آن صرف می‌کنند. طول لوله‌ها با افزایش طول رادیاتور، بیشتر می‌شود و همین موضوع کاربرانی که از کیس‌های بزرگ تر از استاندارد Mid Tower بهره می‌برند را به سمت خریداری واتر کولر‌های دارای رادیاتور‌های بزرگ تر سوق می‌دهد. از سوی دیگر ضخامت لوله‌ها به گونه ایست که احتمال پارگی یا بروز نشتی در اثر اصابت به بخش‌های فلزی کیس یا سایر قطعات را به کمترین میزان کاهش دهد. برخی از شرکت‌ها برای مراقبت بیشتر از لوله‌ها، یک روکش بافته شده را روی لوله‌ها قرار می‌دهند که البته اندکی از انعطاف پذیری آنها کم می‌کند، اما در نقطه مقابل سبب افزایش طول عمر و کاهش ریسک آسیب پذیری می‌شود.

راهنمای خرید خنک کننده واتر کولر

فن

رادیاتور‌های به کار رفته در انواع واتر کولر بر اساس ابعاد خود، قابلیت نصب فن را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به طور کلی امکان نصب فن در هر دو سمت رادیاتور وجود دارد که یک سمت به صورت دمنده و یک سمت نیز به صورت مکنده، جریان هوا را از میان پره‌های رادیاتور عبور می‌دهند. هر چند استفاده از تعداد فن بیشتر به افزایش کارایی منجر می‌شود، اما به همان میزان نیز شاهد بیشتر شدن میزان نویز خواهیم بود. در این میان برخی از کاربران ترجیح می‌دهند تا دمای بیشتری را تجربه کنند، اما میزان نویز در سطح مناسبی حفظ شود، اما برخی دیگر فقط به عملکرد بهتر فکر می‌کنند. تولید کنندگان واتر کولر سیکل بسته، محصولات خود را به همراه فن ارائه می‌دهند و اگر محصول مورد نظر شما از نوع 120 میلی متری است، به طور معمول یک عدد فن 120 میلی متری درون بسته بندی قرار می‌گیرد و فن دوم را باید به صورت جداگانه از بازار خریداری کنید. هر چند برخی از تولید کنندگان، هر دو عدد فن مورد نیاز را به همراه محصول در دسترس کاربران قرار می‌دهند. سرعت چرخش فن بر اساس معیار دور در دقیقه (RPM)، شدت جریان هوای تولید شده توسط آنها بر اساس معیار فوت مکعب در دقیقه (CFM) و میزان نویز بر اساس معیار دسی بل (dB) مورد سنجش قرار می‌گیرند.

کولانت

مایع خنک کننده که از مواد به نسبت ساده‌ای با خواص ضد سایش و خورندگی فلز برخوردار بوده و از ته نشین شدن مایعات در زمان خاموش بودن واتر کولر جلوگیری می‌کند، با قیمت به نسبت بالایی در بازار به فروش می‌رسد. البته زمانی که خنک کننده مایع سیکل بسته خریداری می‌کنید، نیازی به وجود نگرانی بابت تهیه کولانت مازاد در مدت دو تا سه سال وجود ندارد و پس از آن نیز فقط در برخی مدل‌ها امکان تعویض آن وجود دارد. اما کاربرانی که به سمت خنک کننده سیکل باز می‌روند، باید همواره مایع کولانت به میزان کافی ذخیره کرده و نسبت به تعویض به موقع آن آماده باشند. هر چند می‌توان با اندکی خلاقیت و ترکیب چند مایع ساده، ترکیبی شبیه به کولانت را به وجود آورد، اما به هر حال تمام خواص نمونه‌های آماده در دسترس شما قرار نمی‌گیرد. کولانت می‌تواند با بهره گیری از رنگ دهنده‌های شیمیایی به انواع رنگ‌های ساده و UV (حساس به نور) تبدیل شود که این ویژگی نیز قیمت تمام شده آن را افزایش می‌دهد.

اکنون که با اجزای کلی خنک کننده مایع سیکل بسته در راهنمای خرید واتر کولر در وب سایت پارسی گیم آشنا شده‌اید، تعدادی محصول برتر را بر اساس سطح بودجه‌های متنوع، معرفی خواهیم کرد.

واتر کولر PC Cooler GI-CL120VC AIO RGB

واتر کولر PC Cooler GI-CL120VC AIO RGB

کمپانی PC Cooler که از آخرین حضور آن در بازار داخلی، سال‌های بسیار زیادی می‌گذرد، در بازگشت مجدد خود اقدام به عرضه محصولات متنوعی کرده است. خنک کننده مایع GI-CL120VC AIO RGB یکی از واتر کولر‌های بسیار با کیفیت و خوش قیمت بازار به شمار می‌رود که از طراحی ظاهری زیبایی نیز برخوردار است. خنک کننده مایع پی سی کولر به یک رادیاتور 120 میلی متری مجهز شده و یک عدد فن با همین ابعاد نیز به همراه آن ارائه می‌شود. فن 120 میلی متری به کار رفته توسط شرکت سازنده، به نور پردازی RGB مجهز شده و جلوه ظاهری بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد. واتر پمپ GI-CL120VC نیز به نور پردازی RGB مجهز شده و حالت گرد نمای بالای پمپ و بلاک یکپارچه، طرحی شگفت انگیز را پدیدار کرده است. با وجود گرد بودن سطح بالای واتر پمپ و بلاک، اما سطح بلاک پردازنده در دو سمت دارای حاشیه‌های گرد و در دو سمت دیگر دارای حاشیه‌های صاف است. کمپانی سازنده ادعا می‌کند که این طراحی می‌تواند عملکرد خنک سازی پردازنده را بهبود بخشد و نسبت به نمونه‌های گرد یا مربعی، کارایی بهتری دارد. پشتیبانی از سوکت‌های پردازنده AMD AM4 و INTEL LGA 1200 بخش دیگری از ویژگی‌های مهم این محصول به شمار می‌رود. طول لوله‌های انتقال مایع در واتر کولر پی سی کولر برابر با 400 میلی متر بوده که ابعاد بسیار خوبی به شمار می‌رود. همانند بسیاری از خنک کننده‌های مایع، جنس آلیاژ رادیاتور از آلومینیوم و جنس واتر بلاک و بخش داخلی پمپ از مس خالص تشکیل شده است. کمپانی سازنده برای محافظت از لوله‌های انتقال مایع، یک روکش بافته شده نخی روی لوله‌ها کشیده که اندکی از انعطاف آنها کاسته است. میزان نویز فن 120 میلی متر در بالاتری سرعت چرخش خود که شدت جریانی به میزان 65. 4 فوت مکعب در متر به وجود می‌آورد، برابر با 30. 8 دسی بل اعلام شده است. همچنین میزان نویز واتر پمپ در حدود 16 دسی بل اعلام شده که مقدار بسیار خوبی به شمار می‌رود. واتر پمپ این محصول دارای 10 پل و از نوع سه فاز بوده که عملکرد بسیار خوبی را نسبت به سایر کالاهای موجود در بازار ارائه می‌دهد.

قیمت این محصول در ایران : 1,980,000 هزارتومان

واتر کولر GREEN GLACIER GLC240-ARGB

واتر کولر GREEN GLACIER GLC240-ARGB

برند ایرانی گرین که چند سال از معرفی اولین واتر کولر آن در سری GLACIER می‌گذرد، نسل جدید خنک کننده‌های مایع خود به نام GLC240-ARGB را رونمایی و روانه بازار کرده است. بهینه سازی‌های متعددی از نظر سخت افزاری در این محصول نسبت به نسل‌های گذشته به کار رفته، اما از نظر ظاهری منتقدان و دوست داران فراوانی وجود دارد. با این حال خنک کننده 240 میلی متری گرین یکی از گزینه‌های مناسب دارای گارانتی معتبر 25 ماهه به همراه 5 سال خدمات پس از فروش است که این مورد یک ویژگی بسیار مهم برای قطعاتی مانند واتر کولر به شمار می‌رود. واتر پمپ دارای هسته 9 پل با فناوری Ceramic Bearing و بهره مندی از رادیاتور بهینه سازی شده از آلیاژ آلومینیوم به افزایش کارایی منجر شده و این خنک کننده را در سطح بسیار بالایی از عملکرد قرار می‌دهد. بهینه سازی فرمولاسیون کولانت که یکی از اجزای مهم در بهبود عملکرد خنک سازی به شمار می‌رود، علاوه بر کاهش دمای عملیاتی به کاهش روند اکسیداسیون رادیاتور آلومینیومی و اجزای مسی واتر پمپ و بلاک منجر می‌شود. به همراه بسته بندی کالا، دو عدد فن ARGB و یک ریموت کنترل برای شخصی سازی سریع نور پردازی در نظر گرفته شده که رنگ‌ها و افکت‌های متنوع مورد علاقه کاربران را اعمال می‌کند. بهره مندی از هسته فن با تکنولوژی FSB علاوه بر بهبود شدت جریان هوا، میزان نویز را کاهش داده و به این ترتیب ترکیب دلخواه بسیاری از کاربران شکل می‌گیرد. قابلیت افزودن دو عدد فن 120 میلی متری دیگر برای به حداکثر رساندن کارایی وجود دارد که البته نیازمند صرف هزینه بسیار زیادی برای این امر است که برخی از کاربران حرفه‌ای می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای بیشتر، فن‌های اضافی را خریداری و روی رادیاتور نصب کنند. لوله‌های انتقال حرارت به کار رفته توسط گرین از نوع بافته شده است که هر چند اندکی از میزان انعطاف پذیری آنها می‌کاهد، اما در نهایت ضریب اطمینان استفاده از آنها را می‌افزاید. به همراه واتر کولر گرین، یک عدد خمیر حرارتی حرفه‌ای GREEN GT-4 Premium ارائه می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید عملکرد انتقال حرارت به سطح بلاک را بهبود بخشید. سیستم نور پردازی ARGB همانند بسیاری از نمونه‌های مشابه، دارای قابلیت همگان سازی یا همان Sync شدن با انواع قطعات کامپیوتر شخصی از جمله مادربرد، کارت گرافیک و حافظه رم را دارد. نور پردازی ARGB روی پنل بالای واتر بلاک نیز مشاهده می‌شود که البته طراحی آن می‌توانست بهتر و زیباتر صورت گیرد. پشتیبانی از سوکت‌های پردازنده اینتل LGA 1200 و AMD AM4 در کنار سوکت‌های قدیمی نیز بخش دیگری از ویژگی‌های واتر کولر گرین GLC240-ARGB به شمار می‌روند.

قیمت این محصول در ایران : 3,140,000 هزارتومان

واتر کولر Thermaltake TH360 ARGB

واتر کولر Thermaltake TH360 ARGB

ترمال تیک به عنوان یکی از برند‌های صاحب نام و قدیمی در تولید انواع سیستم خنک کننده و کیس شناخته می‌شود و محصولات جدید این برند تحت گارانتی شرکت لایف برد به بازار کشور راه یافته‌اند. خنک کننده 360 میلی متری Thermaltake TH360 ARGB از جمله محصولات حرفه‌ای این برند مشهور به شمار می‌شود که با قیمت به نسبت مناسبی در مقایسه با رقبا در دسترس کاربران قرار گرفته است. کسب استاندارد سخت گیرانه Tt LCS که فقط به محصولات بسیار با کیفیت این برند تعلق می‌گیرد، نشانگر کیفیت ساخت و عملکرد بی نظیر TH360 است. رادیاتور آلومینیومی 360 میلی متری، قابلیت نصب حداکثر 6 عدد فن 120 میلی متری را در دو سمت رادیاتور دارد و کمپانی سازنده نیز سه عدد فن را به همراه واتر کولر در دسترس کاربران قرار می‌دهد. هر سه عدد فن از فناوری نور پردازی ARGB بهره می‌برند که برای شخصی سازی آنها به نرم افزار اختصاصی ترمال تیک نیاز دارید. در کنار نرم افزار اختصاصی، یک عدد ریموت کنترل سیمی اختصاصی نیز برای تغییر حالت، رنگ و سرعت چرخش فن‌ها ارائه می‌شود که یک ابزار کاربردی و خاص به شمار می‌رود. سطح تمام مسی بلاک و اجزای داخل واتر پمپ به بهبود عملکرد منجر شده و خنک سازی بی نظیری را برای پردازنده حرفه‌ای شما به ارمغان می‌آورد. به طور حتم کاربرانی که اقدام به خریداری چنین خنک کننده‌ای می‌کنند، از یک پردازنده حرفه‌ای نسل جدید بهره می‌برند که به واتر کولر 360 میلی متری نیاز مبرم دارند. با توجه به ابعاد رادیاتور و لوله‌های انتقال مایع به طول 400 میلی متر، سرعت چرخش پمپ به حداکثر 3300 دور در دقیقه افزایش یافته و جنس بسیار مقاوم لوله‌ها نیز از تبخیر کولانت در دراز مدت جلوگیری می‌کند. به این ترتیب در بازه زمانی طولانی، نیازی به تعویض کولانت یا افزودن مقدار تبخیر شده به مجموعه خنک کننده وجود ندارد. از نظر طراحی ظاهری، کیفیت ساخت و عملکرد می‌توان ترمال تیک TH360 ARGB را یکی از بهترین گزینه‌های معرفی شده در راهنمای خرید واتر کولر در وب سایت پارسی گیم بر شمرد. با توجه به ابعاد 360 میلی متری رادیاتور، به طور حتم باید فضای داخلی کیس خود را پیش از خرید بررسی کرده و از امکان نصب این محصول درون کیس اطمینان حاصل کنید. پشتیبانی از سوکت‌های پردازنده جدید Intel LGA 1200 و AMD AM4 و همچنین گارانتی 18 ماهه از دیگر ویژگی‌های خنک کننده مایع ترمال تیک به شمار می‌روند.

قیمت این محصول در ایران : 4,700,000 هزارتومان

واتر کولر Corsair iCUE H100i Elite Capellix 240

واتر کولر Corsair iCUE H100i Elite Capellix 240

کمپانی خوشنام و قدیمی Corsair که به تولید قطعات مختلف کامپیوتر‌های شخصی از جمله درایو سالید، حافظه رم، کیس، سیستم خنک کننده و لوازم جانبی مانند ماوس، صفحه کلید و هدست می‌پردازد، در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های گسترده آمریکا به عنوان کشور مبدا تولید کننده، حضور بسیار کم رنگی در بازار داخلی داشته است. به همین دلیل نمی‌توان محصولات این برند را به تعداد کافی و همچنین قیمت رقابتی به دست آورد، با این حال نمی‌توان از کیفیت و کارایی Corsair به سادگی عبور کرد. واتر کولر سیکل بسته 240 میلی متری Corsair iCUE H100i Elite Capellix یک شاهکار تمام عیار به شمار می‌رود که نهایت کیفیت و کارایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. رادیاتور 240 میلی متری کرس ایر قابلیت نصب چهار عدد فن را دارد که دو عدد از آنها با نور پردازی RGB درون بسته بندی کالا ارائه می‌شود. نور پردازی RGB روی واتر پمپ نیز مشاهده می‌شود و همه آنها از طریق نرم افزار اختصاصی قابلیت شخصی سازی دارند. قابلیت مهمی که برای فن‌های کرس ایر در نظر گرفته شده، قابلیت خاموش شدن کامل فن‌ها در صورت عدم وجود بار روی پردازنده و حفظ دمای آن امکان پذیر است. به این ترتیب نویز سیستم خنک کننده به شدت کاهش یافته و در نهایت نویز بسیار کمی از واتر پمپ به گوش خواهد رسید. سرعت چرخش فن‌ها در محدوده 400 تا 2400 دور در دقیقه بوده که حداکثر شدت جریان هوای 75 فوت مکعب در هر متر را به وجود می‌آورند. فرم قاب روی واتر پمپ به گونه ایست که یک طرح سه بعدی زیبا از نور پردازی را ارائه می‌دهد و به این واسطه می‌توانید افکت‌های نوری را از هر زاویه‌ای مشاهده کنید. سرعت چرخش پمپ، فن‌ها و افکت‌های نور پردازی توسط نرم افزار انحصاری Corsair iCUE قابلیت شخصی سازی دارند. فن کنترلر اختصاصی کرس ایر نیز به کاربران امکان نصب 6 عدد فن را می‌دهد تا به این ترتیب از شلوغی بیش از حد فضای داخل کیس جلوگیری شود. لوله‌های انتقال مایع که از پلاستیک به نسبت فشرده تولید شدند، دارای روکش بافته شده به منظور محافظت از صدمات احتمالی هستند و البته کیفیت بالای این بخش نیز به ارائه ظاهر بسیار زیبا و حرفه‌ای کمک فراوانی می‌کند.

قیمت این محصول در ایران : 6,400,000 هزارتومان

واتر کولر ASUS ROG RYUJIN 360 RGB

واتر کولر ASUS ROG RYUJIN 360 RGB

طیف محصولات ایسوس به حدی گسترده شده که به سادگی می‌توانید هر نوع محصول مرتبط به فناوری و سخت افزار را از این برند تایوانی در بازار مشاهده کنید. گستره جغرافیایی فعالیت ایسوس نیز همانند تعداد محصولات این برند به شدت توسعه یافته و خنک کننده پرازنده ROG RYUJIN 360 RGB نیز یکی از محصولات حرفه‌ای آن به شمار می‌رود. ایسوس تمام توجه خود را روی کیفیت و کارایی متمرکز کرده و البته طراحی ظاهری خنک کننده مایع این کمپانی نیز بسیار زیبا و چشم نواز است. هر چند عدم استفاده از فن‌های مجهز به نور پردازی می‌تواند تاثیر منفی روی ظاهر آن بگذارد، اما نوآوری ایسوس در طراحی واتر پمپ و بلاک پردازنده در سطحی بوده که به سادگی می‌توان از عدم وجود نور پردازی فن‌های صرف نظر کرد. اولین نکته‌ای که پس از دیدن واتر بلاک ایسوس جلب توجه می‌کند، ابعاد بسیار بزرگ این بخش بوده و دلیل اصلی آن نیز وجود یک صفحه OLE بزرگ به منظور نمایش محتوای دلخواه شامل نوشته و تصویر است. دلیل دیگری هم برای ابعاد بزرگ این بخش وجود دارد که در قسمت درونی واتر بلاک باید به جست و جوی آن بپردازید. یک عدد فن با کیفیت 60 میلی متری به صورت هوشمندانه در این بخش نصب شده تا دمای پمپ، بلاک و همچنین کولانت را کاهش داده تا به بالاترین سطح از کارایی دست پیدا کنید. ایسوس نام LiveDash OLED را برای بخش نمایشگر خود انتخاب کرده است که قابلیت نمایش متن یا تصویر مورد نظر شما را دارد و انتقال محتوا نیز توسط نرم افزار انحصاری صورت می‌پذیرد. همانطور که از ابعاد 360 میلی متری رادیاتور آلومینیومی مشخص است، قابلیت نصب حداکثر 6 عدد فن روی آن وجود دارد و کمپانی سازنده نیز 3 عدد فن را به صورت پیش فرض درون بسته بندی قرار داده است. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، فن‌های مورد استفاده توسط ایسوس فاقد نور پردازی بوده و برای دریافت این ویژگی باید فن‌های RGB را به صورت مجزا از بازار خریداری کنید. فن‌های ارائه شده توسط ایسوس نیز ساخت کمپانی Noctua اتریش و مدل دقیق آنها نیز Noctua iPPC-2000 PWM است که حداکثر سرعت چرخش 2000 دور در دقیقه و شدت جریان هوای 121. 8 فوت مکعب در متر را به وجود می‌آورند. پشتیبانی از سوکت‌های پردازنده حرفه‌ای AMD و AMD (دسکتاپ و ورک استیشن) بخش دیگری از ویژگی‌های قابل توجه این خنک کننده مایع به شمار می‌روند.

قیمت این محصول در ایران : 7,980,000 هزارتومان

در راهنمای خرید واتر کولر در وب سایت پارسی گیم با انواع و اجزای تشکیل دهنده خنک کننده مایع آشنا شده و در نهایت نیز 5 مدل بسیار محبوب و پر طرفدار موجود در بازار داخلی را معرفی کردیم. انتخاب هر کدام از مدل‌های ذکر شده به سطح بودجه و کارایی مورد نظر شما بستگی دارد و با خریداری هر یک می‌توانید به کارایی قابل توجهی دست پیدا کنید. از سوی دیگر تا حد امکان، توجه ما در انتخاب محصولات برتر به سیستم نور پردازی نیز متمرکز شده بود و در این بخش نیز شما را شگفت زده کرده‌ایم. خنک سازی پردازنده و حفظ دمای این قطعه بسیار مهم در سطح مطلوب، به افزایش طول عمر و بهبود عملکرد پایدار در استفاده طولانی مدت منجر می‌شود.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

چه زمانی به واتر کولر برای پردازنده نیاز داریم؟

زمانی که دمای پردازنده مورد استفاده به شدت بالا بوده و خنک کننده‌های بادی یا مدل‌های پیش فرض AMD و Intel قادر به کنترل دما نباشند، استفاده از واتر کولر به عنوان یک راهکار بسیار کارآمد شناخته می‌شود. هر چند قیمت انواع خنک کننده مایع نسبت به انواع بادی، اندکی بالاتر است، اما با استفاده از آنها به کارایی قابل توجهی دست یپدا خواهید کرد.

۱
آیا کیس من از واتر کولر پشتیبانی می‌کند؟

برای اطمینان از این ویژگی باید به مناطق مخصوص نصب فن روی کیس توجه کنید. در حقیقت از فضای نصب فن روی کیس (پنل جلو، سقف یا پنل پشت کیس) برای نصب رادیاتور خنک کننده مایع استفاده می‌شود و باید به ابعاد این نقاط توجه کنید. سپس با همگام سازی ابعاد رادیاتور واتر کولر مورد نظر و ابعاد محفظه نصب فن روی کیس، بهترین گزینه ممکن را انتخاب و خریداری کنید. در صورتی که از کیس‌های فریم باز یا به اصطلاح OC Station بهره می‌برید، محدودیتی برای نصب خنک کننده مایع وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر نصب خنک کننده مایع، برای نصب کارت گرافیک و حافظه رم نیز محدودیتی به وجود نمی‌آورد.

۲
نصب واتر کولر تا چه میزان در کاهش دما موثر است؟

در صورت انتخاب گزینه مناسب می‌توانید بین 5 تا 20 درجه از دمای پرازنده را کاهش دهید و اگر یک واتر کولر حرفه‌ای را جایگزین نمونه‌های پیش فرض intel و AMD کنید، این اختلاف بیشتر نیز خواهد شد.

۳
آیا نصب خنک کننده مایع دشوار است؟

برای نصب آسان و بدون دردسر انواع خنک کننده مایع، در صورتی که پیش از این هیچ واتر کولری نصب نکرده‌اید، بهتر است از راهنمای نصب همراه با محصول یا ویدئوهای آموزشی نصب استفاده کنید. با این وجود توصیه می‌شود که فرآیند نصب را به یک متخصص با تجربه واگذار کنید.

۴
سرویس‌های دوره‌ای واتر کولر چگونه و شامل چه مواردی است؟

به طور کلی سرویس‌های دوره‌ای خنک کننده مایع شامل خاک گیری فن‌ها و رادیاتور و در ادامه تعویض خمیر حرارتی سطح پردازنده است. در صورتی که بیش از 3 سال از یک خنک کننده مایع استفاده می‌کنید، شرایط تعویض کولانت را نیز بررسی کرده و در صورت امکان مایع خنک کننده را نیز تعویض کنید. هر چند این کار در واتر کولر‌های سیکل بسته تا حدودی غیر ممکن و در برخی مدل‌های اندکی دشوار است.

۵
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 4 دیدگاه
  • Avatar

    sina_b

    مهمان

    سلام. بنده پردازنده i7 9700k دارم. خنک کننده مایع 120 میلی‌متری برای این cpu کافیست؟

    پاسخ دهید
    • Avatar

      عارف در پاسخ به sina_b

      مهمان

      نه داداش باید ۲۴۰ و ۳۶۰ بگیری
      با ۱۲۰ چند دقیقه اول خوبه ولی بعدش ( موقع کار سنگین) نمیتونه کنترل کنه و انگار فن معمولی بستی

  • Avatar

    سینا

    مهمان

    سلام. برای i7 9700k چه واترکولرینگی رو پیشنهاد می کنید؟ بنده چون کار تدوین و… انجام میدم، cpu در بعضی مواقع بدر مدت طولانی به صد در صد میرسه و دمای خیلی وحشتناکی پیدا میکنه.

    پاسخ دهید
    • پارسی گیم

      پارسی گیم در پاسخ به سینا

      پشتیبانی

      از خنک کننده مایع استفاده کنید