پلی استیشن
یحیی رحیمی

انتقاد شدید توسعه‌دهندگان مستقل از سیاست‌های پلی استیشن: آنها اهمیتی به ما نمی‌دهند!

یحیی رحیمی 11 تیر 1400 بدون دیدگاه
221 بازدید

به‌تازگی گزارشی در مورد سیاست عجیب فروشگاه پلی استیشن منتشرشده که حاکی از دریافت 30 هزار دلار هزینه به منظور تبلیغ و پیشنهاد بازی از سوی سونی است. درواقع اگر یک توسعه‌دهنده مستقل بخواهد بازی خود را روی صفحه اول فروشگاه بیاورد و برای مدتی به علاقه‌مندان پیشنهاد کند، لازم است که مبلغ زیادی را بپردازد و این در حالی است که 30 درصد سود به‌دست‌آمده هم باید به جیب سونی برود. این باعث شده تا بسیاری از توسعه‌دهندگان، خو گرفتن با سیاست‌ها و استاندارد سونی را دشوار و خسته‌کننده بنامند.

پس از انتشار این گزارش، بسیاری از طرفداران پلی استیشن در شبکه‌های اجتماعی شروع به تخریب این توسعه‌دهنده مستقل کردند که از سیاست جدید سونی انتقاد کرده بود. بسیاری باور داشتند که این‌یک تئوری توطئه علیه سونی است و به منظور تخریب برند پلی استیشن منتشرشده است. پس از واکنش طرفداران بود که چندین توسعه‌دهنده مستقل دیگر وارد عمل شدند و دریافت هزینه‌ی بالا و سود زیاد از بازی‌های مستقل را تائید کردند. گزارش‌ها در مورد دشواری کار با سونی در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان مستقل، دل خونی از پلی استیشن دارند. یکی از این افراد می‌گوید:‌

بله، نینتندو از ما حمایت می‌کند و بعدازآن مایکروسافت اما در مورد سونی، آن‌ها تنها به حمایت از کنسولشان می‌پردازند و هیچ اهمیتی به توسعه‌دهندگان بازی نمی‌دهند.

بلومبرگ در ماه آوریل امسال، یک گزارش تکان‌دهنده از وضعیت استودیوهای پلی استیشن منتشر کرد و فهمیدیم که مدیران این شرکت، تنها به ساخت بازی‌های بلک باستر که می‌تواند سود زیادی به ارمغان آورد، توجه می‌کنند و حتی استودیوهای انحصاری خود را هم به‌صورت مداوم موردنقد قرار می‌دهند. بر اسا‌س آن گزارش، سونی از ساخت بازی‌های کوچک‌تر فاصله گرفته و تنها هدفش، خلق بازی‌های تراز اول پرفروش با نمره متا بالا است.

Indie-Developer

سونی معنی توسعه‌دهنده مستقل را نمی‌داند

یکی از بازی‌سازهای مستقل از طریق دایرکت توییتر با رسانه‌ی Kotaku ارتباط برقرار کرده و از وضعیت پیش‌آمده گلایه کرده است. وی می‌گوید:

سونی معنی توسعه‌دهنده و بازی مستقل را نمی‌داند؛ به‌هیچ‌وجه. برای آن‌ها بازی ایندی تنها یک اثر با بودجه پایین است. بحث من در مورد پلتفرم نیست و پلتفرم آن‌ها عالی است اما سیاست‌‌های شرکت سونی افتضاح است. آن‌ها خودشان از این مسئله خبردارند و برای مدت‌هاست که این مشکل را می‌بینند و به توسعه‌دهنده‌های مستقل هم بارها گفته‌اند که در این زمینه مشکل وجود دارد اما هیچ‌چیزی را اصلاح نکرده‌اند و مشکل هنوز سر جای اولش قرار دارد.

تبلیغ یک بازی مستقل توسط سونی، اهمیت بسیار بالایی برای توسعه‌دهنده دارد. درصورتی‌که بازی‌ساز مبلغ 30 هزار دلار را پرداخت نکند، هیچ شانسی برای دیده شدن بازی نخواهد داشت. این در حالی است که فروشگاه مایکروسافت و نینتندو کارایی کاملاً برعکس دارند. این توسعه‌دهنده در ادامه گفته است:

دوستان ما به‌طور مداوم به ما می‌گویند که این هفته بازی‌ شمارا در داشبورد ایکس باکس دیدیم و می‌دانم که رابط کاربری ایکس باکس خیلی شلوغ و بی‌نظم است اما واقعیت آن است که جایگاه‌های مختلفی به منظور تبلیغ بازی وجود دارد.

پلی استیشن

میزان فروش بازی‌های مستقل پلی استیشن

اگر نگاهی به میزان فروش بازی‌های مستقل در پلتفرم‌های گوناگون بیندازیم، خواهیم دید که 60 درصد فروش متعلق به کنسول نینتندو سوییچ است و سپس 30 درصد به ایکس باکس تعلق دارد و 7 درصد هم به شبکه استیم؛ سهم پلی استیشن تنها 3 درصد است و درنتیجه پلتفرم سونی، به‌هیچ‌وجه مکان مناسبی برای توسعه‌دهنده‌ی مستقل نیست.

دلیل اصلی این آمار پایین، عدم بازاریابی مناسب توسط سونی است و این مشخص می‌کند که سران سونی اهمیتی به بازی‌های مستقل نمی‌دهند و تنها به دنبال فروش بازی خود هستند. نه‌تنها باید 30 هزار دلار به منظور تبلیغ بازی پرداخت کرد، بلکه باید 30 درصد از سود را هم به جیب سونی ریخت! نظر شما چیست؟

منبع: Kotaku

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.