برای خیلی از افراد، این موضوع مبهم است که بعد از آخرالزمان و انسان‌ها، زمین و دنیای کنونی ما چه شکلی می‌شود. آیا این نابودی به نحوی بوده که هیچ اثری از حیات در آن باقی نماند و هر آنچه زنده است را در کام خود فروببرد یا بعد از ما، طبیعت دوباره کنترل امور را در دست می‌گیرد و دنیا را به شکل قدیمی و سرسبزش درخواهد آورد؟ تئوری‌های زیادی برای دنیاهای پساآخرالزمانی در بازی‌های ویدیویی ارائه‌شده‌اند و هرکدام ، تصور جالب و متفاوتی از این موقعیت به ما داده‌اند. اما استودیو Experiment 101 ایده دیگری دارد. اگر این دنیای جذاب سرسبز و مملو از موجودات پشمالوی کونگ‌فو کار بود چه؟! در این مقاله به ‌نقد و بررسی بازی Biomutant اثر جدید این استدیو می‌پردازیم و خواهیم دید تا چه حد این ایده جدید توانسته موفق ظاهر شود.

نقد و بررسی بازی Biomutant

شروعی رنگارنگ و صدایی دل‌نشین

از همان اول که وارد منوی اصلی بازی Biomutant می‌شوید، صدایی ورودتان را خوشامد خواهد گفت. نکته‌اینجا است که این صدا تا پایان مسیر همراهتان خواهد بود و علاوه بر اینکه داستان را روایت می‌کند، به‌جای تمام موجودات زنده بازی هم‌صحبت کرده و منظورشان را برای شما بیان می‌کند چون زبان صحبت کردن این موجودات ، ابداعی و عجیب بوده و فقط اصوات بی‌معنی‌ای را به گوش شما خواهد رساند. شاید از اینکه باید تا آخر با این صدا همراه باشید برایتان آزاردهنده باشد اما سازندگان در تنظیمات، این قابلیت را قرار داده‌اند تا اگر مایل باشید، او کمتر با شما صحبت کند!

با شروع بازی ، ابتدا باید کاراکتر خودتان را که شبیه به موش‌های صحرایی است بسازید. تنظیمات زیادی در این قسمت در اختیار شما قرار دارد و درزمینهٔ ظاهری، می‌توانید مانور زیادی روی کاراکترتان بدهید. از طرفی، به علت سبک نقش‌آفرینی بازی، ویژگی‌های متعددی را در ابتدا باید انتخاب کنید. برای مثال انتخاب کلاس و قابلیت‌های کلیدی نکته‌ای است که شاید کمی همان ابتدا شما را به تفکر فروببرد زیرا عمق مناسبی دارد. کلاس‌های مختلفی با مهارت‌های منحصربه‌فرد در دسترس شما است، برای مثال می‌توانید کاراکتری داشته باشید که در استفاده از سلاح‌های دوربرد و تفنگ‌ها مهارت دارد، یا برعکس شمشیرزن ماهری است. حتی کلاسی که تمرکزش استفاده از جادوهای مختلف بوده نیز وجود دارد.

از طرفی ، ویژگی‌های اصلی کاراکتر شما مانند Intelligence ، Agility ، Strength و … همگی تا حدودی در ظاهر او تأثیرگذار خواهند بود. مثلاً اگر Intelligence  شما بیشتر باشد، سر کاراکترتان بزرگ‌تر شده که نشان از قدرت مغزی بیشترش دارد و یا اگر Strength را برگزینید، هیکلی بزرگ‌تر خواهید داشت که این موضوع شاید چندان خاص نباشد اما شایان تقدیر است.

نقد و بررسی بازی Biomutant

کلیشه‌ای‌ترین داستانی که می‌توانید در بازی Biomutant بشنوید

متأسفانه در بخش داستانی از همان ابتدا ، بازی به شما نوید یک روایت کلیشه‌ای را می‌دهد. این داستان انتخاب بین خوب و بد، سیاهی و تاریکی و درنهایت رستگاری و یا تباهی است. حتی کاراکتر شما چیزی به اسم Aura دارد که شبیه به دو فرشته سفید و سیاه هستند و انتخاب‌های شما بر اینکه کدام‌یک روی شما مسلط باشند تأثیرگذار خواهد بود و پایان داستان بازی نیز باهمین تصمیم‌ها شکل می‌گیرد. در همان دقایق ابتدایی که به یک دوراهی می‌رسید، فرشته سیاه می‌گوید سمت چپ را انتخاب کن و فرشته سفید برعکس! این انتخاب‌های بین راست و چپ تا آخر بازی میان دیالوگ‌ها هم دیده می‌شود ، به این صورت که دیالوگ سمت چپ مسیر تاریک، دیالوگ وسط مسیر میانه و دیالوگ راست، مسیر رستگاری و عاقبت‌به‌خیری را پیش می‌برد.

اما داستان اصلی از چه قرار است؟ شما در دنیایی به سر می‌برید که سال‌ها پس از آخرالزمانی که انسان‌ها را به‌طورکلی منقرض کرد، در سلطه حیوانات و طبیعت قرارگرفته است. اما فعالیت‌های انسان‌ها در گذشته و آلودگی‌های رادیواکتیو و شیمیایی‌ای که از خود باقی گذاشته‌اند، باعث شده تا این حیوانات جهش‌های ژنتیکی زیادی پیدا کنند و تبدیل به اشرف مخلوقات شوند! محوریت این دنیا، درختی بزرگ و غول‌پیکر است که از آن با نام Tree of Life یاد می‌شود. این درخت به دلیل اینکه ریشه‌هایش توسط هیولاهایی بزرگ و وحشی در از بین رفتن است، رو به نابودی رفته و به‌زودی خواهد مرد. حال وظیفه شما است که برای سرنوشت این درخت و کل جهان تصمیم بگیرید. آیا می‌خواهید مسیر درست را پیش رفته و درخت را نجات دهید تا طبیعت حفظ‌شده و دنیا از نابودی نجات پیدا کند ، یا برعکس بگذارید درخت از بین برود و شروع عصر تاریک جدیدی را در دنیا رقم بزنید.

خود کاراکتر شما نیز داستان پس‌زمینه‌ای داشته که چندان جذابیت ندارد. در کودکی شما در روستایی کوچک زندگی کرده و صلح و آرامش خوبی داشتید. تا اینکه روزی یک موجود وحشی و گوشت‌خوار به آنجا حمله کرد و روستای شما را کامل به آتش کشید. در این واقعه، مادر شما در تلاش برای نجاتتان جانش را از دست داد تا انگیزه شما برای انتقام از آن موجود وحشی، بیشتر شود. داستان به همین سادگی است و هیچ‌چیز جدید دیگری برای ارائه ندارد.

پاندای کونگ‌فو کار یا Devil May Cry؟

اما جایی که بازی درخشش اصلی خودش را نشان می‌دهد، گیم پلی‌اش است. مبارزات در Biomutant سبک اکشن و جالبی داشته و شما را یاد عناوینی مانند Devil May Cry خواهند انداخت. شما با کمبوهای مختلفی که با سلاح‌های سرد و گرم اجرا می‌کنید، دائم در میدان نبرد در حال حرکت کردن ،جاخالی دادن و ضربه زدن هستید. همچنین کاراکتر شما چابکی خاصی داشته و فنون رزمی را به‌خوبی اجرا می‌کند. جادوی Unreal Engine 4 اینجا هم به داد بازی آمده تا هر انیمیشنی از مبارزات به‌خوبی پیاده‌سازی شوند و تجربه‌ای لذت‌بخش را به شما منتقل کنند. اما از طرفی ویژگی قفل شدن دوربین روی یک هدف وجود ندارد که بسیار آزاردهنده است و منجر می‌شود زمانی که با تعداد زیادی دشمن به‌طور هم‌زمان می‌جنگید، دائم هدفتان عوض شود!  این موضوع به‌خصوص اگر ترجیح می‌دهید کاراکترتان از تفنگ‌ها استفاده کند به چشم خواهد آمد.

امکان استفاده از قدرت‌های جادویی مختلفی نیز توسط کاراکتر شما وجود داشته که عمق بیشتری به مبارزات می‌دهد. بازی هم درصورتی‌که دیدی خلاقانه داشته باشید و در مبارزات، ترکیبی از حرکت‌های رزمی را با موفقیت اجرایی کنید، امکان استفاده از قابلیت قدرتمندی را به شما می‌دهد تا برای چند ثانیه، ضربات مهلکی وارد کنید و مهارنشدنی باشید. دشمنان بازی تنوع نسبتاً خوبی دارند و در محیط‌های مختلف بازی، موجودات جهش‌یافته متفاوتی را ملاقات خواهید کرد.

سیستم Level بازی مانند عناوین کلاسیک نقش‌آفرینی بوده و شما با انجام مأموریت‌های اصلی و فرعی، Experience به دست می‌آورید و به سطح Level بالاتری خواهید رسید. هر بار که Level شما افزایش یابد، جدای از ویژگی‌های اصلی می‌توانید حرکت جدید تهاجمی را برای خود بازکنید و سبک مبارزه‌ای خودتان را گسترش دهید. جادوهای بازی نیز با امتیازهای مخصوصی باز می‌شوند که در نقاطی مشخص از نقشه با دعا خواندن به دست می‌آورید. نکته جالب در مورد جادوها این است که آن‌ها ماهیت روشنایی و تاریکی داشته و برای دستیابی به قوی‌ترین هرکدام، باید در یکی از مسیرهای سیاه یا سفید تا حد زیادی پیشروی کرده باشید.

همچنین امتیاز دیگری وجود دارد که باعث جهش یافتن کاراکتر شما می‌شود. این جهش‌های ژنتیکی، علاوه بر قابلیت‌های جدید، مقاومت شما در مقابل عناصر مخرب و خطرناک مختلف دنیای بازی مانند رادیواکتیو، سرما و گرما و مناطق سمی را افزایش خواهند داد که برای پیشروی در برخی از مناطق بازی که مملو از این عناصر است، امری حیاتی خواهد بود.

بازی Biomutant

تکراری شدن، امری اجتناب‌ناپذیر در Biomutant

در خلاقیت سازندگان Biomutant هیچ شکی نیست اما این موضوع که مأموریت‌ها و داستان بازی به‌سرعت خسته‌کننده و تکراری می‌شوند، کمی آزاردهنده است. مأموریت‌های اصلی شما دو شاخه اصلی دارد. در یک شاخه باید یکی از شش قبیله بازی را انتخاب کرده و با آن‌ها هم‌پیمان شوید و سپس سایر قبایل را زیر پرچم آن‌ها بیاورید. این فرایند با تسخیر مقرهای اصلی قبیله‌های دشمن انجام می‌شود و در ابتدا امری جذاب و مهیج است اما پس‌ازاینکه دهمین مقر را تحت سلطه خود گرفتید، می‌فهمید که وارد گرداب تکرار شده‌اید. حتی بازی خودش این موضوع را می‌فهمد و درصورتی‌که سه قبیله را فتح کردید، این پیشنهاد را می‌دهد که سایر قبایل را هم با روشی مصالحت آمیز هم‌پیمان خود کنید تا در وقت صرفه‌جویی شود!

شاخه دوم مأموریت اصلی شما، پیدا کردن هر 4 موجود غول‌پیکر و وحشی‌ای است که در حال نابودی ریشه‌های درخت زندگی هستند. این قسمت درواقع مبارزات با Boss های بازی بوده و می‌توان گفت هرکدام تا حدی باهم متفاوت هستند. برای مواجه‌شدن و شکست هرکدام شما ابتدا باید وسیله نقلیه مشخصی را با کمک سایر حیوانات بسازید. برای مثال اولین مبارزه را از داخل رباتی بزرگ دنبال می‌کنید و مبارزه دوم را سوار بر جت اسکی هستید و… مبارزات با این Boss ها در عمل شباهت زیادی به هم دارند و تنوع کمی در آن‌ها به‌کاررفته اما محیط مبارزه و سبک حمله‌های آن‌ها منحصربه‌فرد است و تا حدودی این قضیه را کمرنگ‌تر می‌کند.

به‌جز اندکی از مأموریت‌های فرعی بازی، سایر آن‌ها جذابیت چندانی ندارند و صرفاً به پیدا کردن اشیا مختلف و حل کردن معماهای آن‌ها خلاصه می‌شوند. معماها نیز در چند سبک مختلف ولی ساده در بازی طراحی‌شده‌اند. شما اغلب باید با تنظیم کردن رنگ درست و چرخاندن سیم‌ها، مسیر برق را وصل کنید تا آیتم موردنظر باز شود. تعداد این مأموریت‌های فرعی بسیار زیاد بوده و اگر کسی بخواهد تمام آن‌ها را انجام دهد، با توجه به گستردگی نقشه بازی، ساعات زیادی را باید صرف این امر کند اما از طرفی، جذابیت این کار بالا نیست و کمتر بازیکن به این کار ترغیب خواهد شد.

بازی Biomutant

دنیایی زیبا و آبرنگی

اما از دید گرافیکی ، بازی را می‌توان یک شاهکار دانست. کمتر پیش می‌آید دنیای پساآخرالزمانی ای به این زیبایی را به چشم ببینید. محیط‌های بازی اغلب سرسبز بود و از رنگ‌های زنده و شاد در آن استفاده‌شده است. چرخه شب و روز در بازی به‌خوبی نورپردازی زیبایی را در طول ساعات مختلف ایجاد می‌کند و تأثیر باد و بارآن‌هم بر پوشش گیاهی، خیره‌کننده است. همچنین هر نقطه از دنیای بازی، طراحی منحصربه‌فرد و خاصی دارد. برای مثال قسمتی از جزایر استوایی در کنار آب تشکیل‌شده ، قسمتی دیگر جنگل‌های انبوه و سرسبز دارد و قسمتی کوهستانی است. شما این دنیای وسیع و زیبا را با استفاده از وسایل نقلیه مختلفی می‌توانید گشت‌وگذار کنید که برخی حیوانات چهارپا هستند و برخی دیگر ربات‌ها، جت اسکی و یا کایتی که می‌تواند برای مدتی محدود شما را در هوا معلق نگه دارد. یکی از جالب‌ترین وسایل نقلیه موجود در بازی که در مراحل پایانی به دست خواهید آورد، یک دست رباتیک است که روی آن سوار می‌شود و قابلیت شلیک کردن از انگشت اشاره‌اش را هم دارد! گشت‌وگذار در این دنیای زیبا می‌تواند یکی از انگیزه‌های مناسب برای به پایان رساندن بخش داستانی بازی باشد.

Biomutant

Loot و دیگر هیچ

جای دیگری که بازی با قدرت وارد می‌شود، بخش تجهیزات و سلاح‌ها و به‌اصطلاح Loot است. طیف گسترده‌ای از اشیا و ابزارهای مختلف را در طول بازی پیدا می‌کنید که همگی کاربرد خاص خودشان را دارند. سیستم Crafting بازی یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌هایش است که در آن می‌توانید اشیا مختلف را به هم چسبانده و سلاحی جدید برای خود بسازید. تنوع و خلاقیت در این کار بسیار بالا بوده و امکان ساخت سلاح‌های بسیار زیادی توسط شما وجود خواهد داشت. از دلایلی که این بازی را تا پایان ادامه دادم، همین بخش Crafting بود که من را تشنه ساختن سلاحی قوی‌تر و جدیدتر نگه می‌داشت و ترغیب می‌کرد تا برای یافتن تجهیزات، بیشتر دنیای بازی را جست‌وجو کنم.

از طرفی چیزی به اسم Inventory وجود نداشته و نیازی به مدیریت کردن آن‌هم نخواهید داشت که بسیار به‌جا و مناسب است. به‌راحتی می‌توانید هر چیزی که پیدا می‌کنید را در جیب‌های وسیع و جادویی خود جا دهید و با سرعت به ماجراجویی خود ادامه دهید! نکته دیگر این است که همان‌قدر که سازندگان به ساخت‌وساز سلاح‌ها تمرکز داشته‌اند، درزمینهٔ لباس و زره کم‌لطفی کرده‌اند ، درصورتی‌که می‌توانستند همین عمق بالا را برای این مورد نیز طراحی کنند.