بازی Days Gone یکی از جدیدترین بازی‌های زامبی محور بود که در سال 2019 توسط Bend Studio به‌طور انحصاری برای کنسول پلی استیشن 4 منتشر شد و به‌تازگی نیز شاهد انتشار نسخه PC آن هم بوده‌ایم. در این مقاله، داستان بازی Days Gone را به‌اختصار شرح خواهیم داد تا دید بهتری از دنیای آخرالزمانی آن داشته باشید. در نظر داشته باشید که در این مطلب جوانب کلی و اصلی داستان را بررسی می‌کنیم و چندان به جزییات نمی‌پردازیم. این مقاله در بخش‌هایی شامل اسپویلرهایی از داستان اصلی بازی است پس اگر بازی‌ Days Gone را هنوز تجربه نکرده‌اید از خواندن ادامه این مطلب اجتناب کنید.

دانلود زیرنویس فارسی بازی Days Gone

همه‌چیز از یک گیاه شروع شد

قبل از هر چیز باید دید دنیا چگونه پایان یافت و منشأ ویروسی که این کار را کرد چه بود. به ایالت Oregon می‌رویم. جایی که کمپانی داروسازی‌ای به نام CloverBlue Corporation به‌طور مخفیانه تحقیقاتی بر روی سلاح‌های بیوشیمیایی و ویروس‌ها انجام می‌داد. آن‌ها با استفاده از نوعی خاص از گیاه اسطوخودوس، توانستند ویروسی جدید کشف کنند. رئیس اصلی این تحقیقات، فردی به اسم Sarah Whitaker بود که گمان می‌کرد تحقیقاتش در مورد کشف دارویی برای بهبود آسیب‌های سوختگی جدید استفاده می‌شود بی‌خبر از آنکه کمپانی مخفیانه هدف این تحقیقات را به سمت دیگری سوق داده است.

داستان بازی Days Gone

یکی از همکاران Sarah به اسم David Gorman که به قضیه مشکوک شده بود این مسئله را با او در میان گذاشت اما Sarah چندان به او توجه نکرد و به او گفت نمی‌خواهد جایگاهش را در شرکت از دست بدهد. David بی‌توجه به حرف‌های او برای برملا کردن حقایق کثیف پشت پرده CloverBlue مخفیانه وارد آزمایشگاه شد و نمونه‌ای از ویروس را دزدید؛ اما او بدون اینکه متوجه شود در همین پروسه، خودش را تصادفی آلوده کرده و به یک فرد ناقل ویروس تبدیل‌شده بود. او سپس به Portland رفته تا در آنجا در یکی از نشست‌های حامیان محیط‌زیست شرکت کرده و حقایق کمپانی را برای شرکت‌کنندگان و در ادامه کل دنیا فاش کند. اما به دلیل ناقل بودن او و تماس پیدا کردن با هزاران نفر در طول این سفر، ویروس به دلیل ماهیت واگیردار بودنش به افراد زیادی در سراسر دنیا منتقل شد. این ویروس که از آن با نام Hooligan Virus یاد می‌شود در همان دو هفته ابتدایی شیوعش، میلیاردها نفر را به کام مرگ کشاند

ویروس Hooligan ماهیت تهاجمی‌ای داشته و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی داشتند را قبل از اینکه بتواند تغییر دیگری در بدن و ژنتیک آن‌ها ایجاد کند، می‌کشت. بسیاری از کودکان زیر 12 سال و افراد مسن به‌سرعت توسط ویروس کشته شدند زیرا بدن آن‌ها نمی‌توانست جهش‌هایی که ویروس در سلول‌ها ایجاد می‌کرد را متحمل شود؛ اما بسیاری هم توانستند زنده بمانند اما مرگ پایان بهتری برای آن‌ها بود تا چیزی که به آن تبدیل شدند…

اینجا بود که افراد آلوده تبدیل به موجوداتی وحشی و خون‌خوار شدند. موجوداتی که به اسم Freaker شناخته می‌شوند. آن‌ها هنوز موجوداتی زنده بوده که تمام نیازهای اصلی زنده ماندن را باید برای خودشان برطرف کنند. آن‌ها به خوردن، آشامیدن، خوابیدن و نفس کشیدن نیاز دارد اما قابلیت‌های مختلف دیگری نیز طی جهش‌های متوالی توسط ویروس در بدن آن‌ها ایجادشده است. Freaker ها سرعت و قدرت بیشتری از انسان‌ها داشته و درنده‌خو و وحشی هستند اما هوش کافی برای برطرف کردن نیازهای خود را دارند و به همین دلیل توانستند سال‌های طولانی در سطح زمین زنده بمانند و جامعه بشری را به‌طور کامل نابود کنند.

داستان بازی Days Gone

اینجا است که وقایع بازی Days Gone شروع می‌شود. دو سال بعد از اولین شیوع بیماری و نابودی کامل دنیایی که می‌شناختیم.

730 روز از شیوع می‌گذرد. میلیون‌ها نفر مرده‌اند و بسیاری دیگر با ویروسی غیرقابل درمان آلوده‌شده‌اند که آن‌ها را تبدیل به موجوداتی وحشی و درنده کرده است. افراد خوش‌شانسی که نجات‌یافته‌اند (اگر بتوانیم آن‌ها را خوش‌شانس بدانیم) در دنیایی خطرناک و نابودشده باقی‌مانده که باید برای برطرف کردن ساده‌ترین نیازهای خودشان خطر کرده و جانشان را کف دستانشان بگذارند. حال مناظر زیبای کوهستانی و جنگلی Oregon و شهرهای کوچکش که زمانی برای لذت بردن و آرامش ساکنانش بودند، ترسناک، خطرناک و غیرقابل‌سکونت شده‌اند. حال فقط یک‌چیز مهم است. زنده ماندن…

داستان بازی Days Gone

موتورسواری ماهر

شما روایت موتورسواری به نام Deacon St.John را در این دنیای آخرالزمانی دنبال می‌کنید. او که در گذشته یکی از اعضای ارتش آمریکا بوده قبل از شیوع ویروس در یکی از کلاب های موتورسواری با نام Mongrels فعالیت می‌کرد. او یکی از مهم‌ترین اعضای گروه خودش محسوب شده و همیشه سخت‌ترین و مهم‌ترین کارها به او سپرده می‌شد. برای او هیچ‌چیز مهم‌تر از گروهش و اعضای آن نبود تا زمانی که عشق زندگی‌اش Sarah را پیدا کرد. او همان دانشمند معروف داستان بوده که سو استفاده از تحقیقاتش توسط شرکت، آخرالزمان را رقم زد. Sarah آرامش تازه‌ای را به زندگی Deacon وارد کرد که باعث شد او کمتر به گروهش فکر کند و مسیرش را تا حدودی از آن‌ها جدا کند؛ اما در بدو شیوع ویروس، Sarah در تلاش برای رسیدن به هلیکوپتری برای فرار زخمی می‌شود. Deacon تصمیم می‌گیرد که عقب بماند و در کنار دوست قدیمی‌اش Boozer برای زنده ماندن چاره‌ای بیندیشد زیرا گمان کرد که همسرش را برای همیشه ازدست‌داده است.

دو سال می‌گذرد. Deacon و Boozer همچنان در رکاب یکدیگر هستند و زندگی خود را با سختی می‌گذرانند. Deacon همچنان در غم از دست دادن همسرش است ولی بااین‌حال توانسته در دنیای سرسخت و خطرناک جدیدی که به وجود آمده زنده بماند. کمپی که در آن Sarah کشته شد یکی از کمپ‌های شرکت NERO بود، شرکتی که در ابتدای شیوع تلاش در مدیریت اوضاع داشته اما در این امر شکست خورد. این کمپ اکنون مملو از Freaker ها شده و هیچ اثری از زندگی در آن دیده نمی‌شود. Deacon و Boozer تصمیم می‌گیرند تا به سمت شمال بروند تا شاید بتوانند زندگی بهتری برای خود دست‌وپا کنند؛ اما نقشه آن‌ها با مداخله گروهی از انسان‌های بازمانده با نام The Rippers به هم می‌ریزد.

داستان بازی Days Gone

امیدی تازه

پس‌ازاینکه Deacon و Boozer موفق می‌شوند تا از دست گروه Rippers فرار کنند، آن‌ها هلیکوپتری مربوط به شرکت NERO را می‌بینند که با تعقیب کردن آن، با یکی از دانشمندان داخلش با نام James O’Brian آشنا می‌شوند که داستانی جدید از ماجرای Sarah را برای آن‌ها بازگو می‌کند. حرف‌های O’Brian احتمال از زنده‌بودن Sarah می‌دهد و امیدی را در دل Deacon شعله‌ور می‌کند.

در درگیری آن‌ها با گروه Rippers، Boozer جراحات سنگینی داد که به همین علت Deacon او را به کمپ دیگری به اسم Lost Lake می‌برد. کمپی که رهبری آن بر عهده اشخاصی به اسم‌های Mike Wilcox و Raymond Sarkozi قرار داشت و آن‌ها را با نامه‌ای مستعار Iron و Skizzo می‌شناختند. در زمانی که Boozer تحت درمان قرار می‌گرفت، O’Brian دوباره با Deacon تماس برقرار کرده و به او پیشنهاد داد که درازای مأموریت‌هایی که در راستای تحقیقات NERO برایشان انجام دهد، موقعیت همسرش را در اختیارش قرار بدهد.

داستان بازی Days Gone

بازگشتی تلخ

O’Brian به او اطلاع می‌دهد که Sarah در یکی از مقرهای نظامی در منطقه Crater Lake قرار دارد که تحت کنترل نظامیان Deschutes Country هستند. او همچنین از جهش‌های جدید Freaker ها در طول زمان صحبت می‌کند و به Deacon هشدار می‌دهد که بیشتر مراقب افراد آلوده باشد. Deacon در ماجرای مهیج موفق می‌شود نظامیان به رهبری کلنل Garret را به قتل برساند و بار دیگر به Sarah ملحق شود.Sarah به او اطلاع می‌دهد که در طول این مدت تلاش داشته تا سلاحی علیه Freaker ها بسازد و برای تکمیل آن به نمونه‌هایی از DNA در آزمایشگاه اصلی‌اش نیاز دارد.

آن‌ها به محل اصلی آزمایشگاه رفته و اینجا است که Sarah با حقیقت تلخ ‌روبه‌رو می‌شود. او نمی‌دانسته که کمپانی مخفیانه از تحقیقات او برای ساخت ویروس استفاده کرده است و پس از پی بردن به این مطلب به‌شدت ناراحت و خشمگین می‌شود و خود را مقصر تمام قضایا می‌داند. Deacon او را آرام کرده و ذهنش را به سمت هدفی که در سر داشت سوق می‌دهد. Sarah حقیقت را برای او برملا می‌کند و می‌گوید که تلاش دارد تا درمانی برای ویروس پیدا کند و نه سلاحی علیه آن. Deacon پیشنهاد می‌دهد تا آن‌ها درمان را در همان آزمایشگاه بسازند اما در آخرین لحظات Garret وارد عمل شده و Sarah را دستگیر می‌کند. Deacon هم در تلاش برای نجات Sarah توسط Skizzo متوقف می‌شود.

داستان بازی Days Gone

نبرد نهایی

Deacon توسط یکی دیگر از افسران ارتش با نام Derrick Kouri آزادشده و به Lost Lake برمی‌گردد؛ اما آنجا توسط نظامیان تصرف‌شده و Wilcox نیز در این فرایند به قتل رسیده است. Deacon با متحد کردن باقی‌مانده اعضای کمپ Lost Lake حمله‌ای نهایی را به آن‌ها تحمیل کرده و مقر اصلی آن‌ها را توسط بمب بزرگی نابود می‌کند. در این فرایند Skizzo توسط Deacon کشته می‌شود و Sarah هم موفق شده تا کلنل Garret را با سم به قتل برساند. در تلاشی که برای ساخت درمان ویروس داشتند، آن‌ها پادتن را بر روی یکی از Freaker ها امتحان می‌کنند اما درمان کارآمد نبوده و منجر به کشته شدن Freaker می‌شود. Sarah به‌شدت از این موضوع ناراحت شده و تصمیم می‌گیرد تحقیقاتش برای ساخت درمان را ادامه دهد.

از طرفی پس‌ازاین که آتش درگیری‌ها خوابید،O’Brian بار دیگر با Deacon تماس می‌گیرد و راز جدیدی را برایش برملا می‌کند. او خودش هم به نوع جدیدی از ویروس آلوده است و در اصل نوعی جهش‌یافته و باهوش از Freaker بوده که توانسته شعور و عقل انسانی‌اش را در کنار قدرت‌های فرا بشری آن‌ها نگه دارد. هرچند ظاهرش تقریباً شبیه به سایر Freaker ها است اما مانند آن‌ها وحشی و بی‌عقل نشده. او به Deacon هشدار می‌دهد که NERO به‌زودی وارد عمل می‌شود و هیچ‌چیز جلودار آن‌ها نخواهد بود.

این بود خلاصه‌ای از داستان بازی Days Gone. شاید تا حدودی این داستان کلیشه‌ای باشد و مشابهش را در بسیاری از فیلم‌ها یا بازی‌های دیگر دیده باشیم اما درمجموع، جذاب و مهیج است و فراز و نشیب‌های زیادی دارد که ارزش بازی کردن این عنوان را در کنار گیم پلی‌اش سرگرم‌کننده و دنیای وسیعش بسیار بالا می‌برد.