معرفی پلتفرم‌های استریم بازی
یحیی رحیمی

معرفی پلتفرم‌ های استریم بازی: توییچ، فیس‌بوک، یوتیوب یا آپارات ؟

یحیی رحیمی 2 آذر 1399 3 دیدگاه
4,540 بازدید

استریم به یکی بخش‌های بزرگ صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل‌شده و هرروز افراد مختلفی باهدف تبدیل‌شدن به یک استریمر معروف مانند نینجا، دل به دریا زده و شروع به سرگرم کردن دیگر عاشقان بازی‌های ویدیویی می‌کنند که بسته به تجهیزات و توانایی‌هایشان، نتایج مختلفی می‌گیرند. سرویس‌ها و پلتفرم‌های استریم بازی باعث نزدیک شدن بازی بازها به یکدیگر شده و از سویی، زیرساخت مناسبی برای کسب درآمد هم ایجادشده که واقعیت را بگوییم، افراد زیاد را به فکر درآمد زیاد، به سمت توییچ، فیس‌بوک و یوتیوب می‌کشاند. هنوز هم بهانه‌هایی را می‌شنویم که شروع در عرصه استریم سخت شده و دیگر برای این کار دیر است اما این بهانه‌ها و نق زدن‌ها را برای چند دقیقه کنار بگذارید و بیایید به این سؤال جواب دهیم: بهتر است از کجا شروع کنیم؟ ما به شما بهترین مکان برای شروع استریم بازی را خواهیم گفت که تمامی نیازهای شمارا برطرف کند و بتواند پول‌ساز هم باشد. البته یادتان باشد که ما سرویس‌های استریم بازی را معرفی می‌کنیم و استریم کردن، شامل بخش‌های بزرگی‌تری می‌شود.

سرویس و پلتفرم‌های استریم بازی اصلاً چه معنی‌دارند ؟

ممکن است از خود بپرسید که سرویس استریم بازی چه معنی دارد و تابه‌حال هیچ‌کدام از این سرویس‌ها را نشنیده باشید. به زبان ساده بگوییم که این سرویس‌ها یک سری وب‌سایت‌های مخصوص هستند که می‌توانید بازی که تجربه می‌کنید را به قشر بزرگی از مخاطبان بازی‌های ویدیویی نشان دهید. فکر کنید که شما خبره بازی پابجی هستید و می‌خواهید مهارت خود را به دیگران هم نشان دهید. چه چیزی بهتر از سرویس‌های استریم برای انجام این کار؟ با پیوستن به کانال‌های استریمرهای برتر، نحوه بازی کردن را یاد خواهید گرفت و تعامل خوبی هم با این افراد برقرار خواهید کرد و حتی دوست‌های خوبی در این دنیای مجازی پیدا می‌کنید که می‌توانند بعدها یار شما در بازی‌های چند نفره و آنلاین باشند. استریمینگ نوع خاصی از بازی کردن است که تجربه سنتی و کلاسیک را کنار گذشته و مستقیماً شمارا به جامعه گیمرهای سراسر دنیا متصل می‌کند. کسی چه می‌داند، ممکن است شما استریمر بزرگ بعدی باشید!

معرفی سرویس‌های استریم بازی

توییچ

Twitch

توییچ یک سرویس استریم بازی معروف است که مالکیت آن در اختیار شرکت آمازون قرار دارد. این سرویس اولین بار کارش را در سال 2011 شروع کرد و توانست رشد بسیار زیادی با پخش مسابقات eSports پیدا کند. این سرویس نه‌تنها اجازه استریم بازی‌های ویدیویی را می‌دهد، بلکه قابلیت گپ زدن و صحبت‌های صمیمی را هم در اختیار کاربرانش قرار داده است. استریمرهای محبوبی مانند نینجا از همین توییچ شروع به کارکردند و توانستند زندگی خود را تغییر دهند. بر اساس آمار منتشرشده از وب‌سایت Streamlabs، بیش از 5 میلیارد ساعت ویدیوی استریم بازی در توییچ تماشا شده است که از این نظر، سرویس‌های دیگر به گرد پایش هم نمی‌رسند. اما چرا توییچ این اندازه موفق بوده است؟

وب‌سایت Twitch با پخش رقابت‌های مختلف مانند eSports و ارائه محتوای مناسب از سوی توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی، بهشت گیمرها به‌حساب می‌آید. حتی رپرها و دی جی ها برای جذب مخاطب به استریم در این فضا می‌پردازند و از سوی دیگر، کنترل خوب مالکان این وب‌سایت روی محتوای منتشرشده، این شبکه را به یکی از بهترین ابزارها برای استریم تبدیل کرده است. همین چند وقت پیش بود که Dr. Disrespect به دلیل رفتار ناشایست از توییچ اخراج شد و رفتارهای ناپسند قابل‌تحمل نخواهند بود. بیاید از این مقدمه فاصله بگیریم و نکات مثبت و منفی این سرویس را برشماریم.

نکات مثبت

  1. Twitch اولین و شناخته‌شده‌ترین سرویس استریم بازی است که به‌طور میانگین، 1.8 میلیون بازدیدکننده را پوشش می‌دهد و با استفاده از سرورهای پرسرعت آمازون، هیچ‌گونه کاهش کیفیتی برای کاربر پیش نمی‌آورد
  2. شانس استریمرهای جدید برای تماشای ویدیوهایشان بیشتر است زیرا که جامعه کاربری توییچ به استریمرهای جدید، توجه بیشتری می‌کند و تعامل بهتری برای یک تازه‌کار ایجاد می‌شود.
  3. کسب درآمد از این پلتفرم بسیار ساده است و کافی است یک سری مخاطب پایه کنار خود داشته باشید.
  4. عضوگیری و گفتگوها بسیار خودمانی است و در درازمدت، منجر به تعامل بهتری با مخاطب می‌شود
  5. کاربران ایرانی محدودیتی برای استفاده از این سرویس ندارند و بدون دور زدن تحریم‌ها، قادر به استفاده از آن خواهند بود.

نکات منفی

  1. ازآنجایی‌که زمان زیادی از تولد توییچ می‌گذرد، حدود 3.84 میلیون استریمر داخل وب‌سایت عضو هستند که چالش بزرگی برای پیشرفت ایجاد می‌کند. مگر اینکه حرفه‌ای باشید یا عضو یکی از تیم‌های رقابت‌های eSports
  2. مسخره شدن و فضای سمی در بعضی گفتگوها باعث ایجاد ناراحتی برای استریمرها شده و ترول شدن در این پلتفرم به یک مشکل اساسی تبدیل‌شده است.

یوتیوب گیمینگ

YouTube Gaming

بخش گیمینگ یوتیوب یکی از پلتفرم‌های رضایت‌بخش برای استریم بازی بوده است و ازآنجایی‌که پای سرورهای پرسرعت گوگل در میان است، مشخص است که هیچ قطعی و لگ را مشاهده نخواهید کرد. با حضور تماشاگرانی که تعامل خوبی با استریمر برقرار می‌کنند، Youtube Gaming قطعاً یکی از سرویس‌های بی‌نظیر استریم است که به نسبت Twitch میزان کاربر و بازدیدکننده کمتری دارد اما بازهم می‌تواند برای شروع فوق‌العاده باشد. به‌خصوص آنکه سیستم پرداخت گوگل بسیار منظم کار می‌کند و اگر با گوشی همراه به استریم می‌پردازید، این پلتفرم بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

نکات مثبت

  1. پشتیبانی توسط سرورهای پرسرعت و متخصصان گوگل
  2. دومین پلتفرم استریم ازلحاظ میزان تماشاگر
  3. مردم زیادی برای تماشای ویدیوها به یوتیوب سر می‌زنند.
  4. ویدیو پلیر بسیار روان و با امکانات
  5. رشد سریع‌تر استریمر
  6. حالت استریم با اینترنت ضعیف

نکات منفی

  1. نیاز به استفاده از ابزارهای دور زدن تحریم برای استریم
  2. برند سازی نامناسب برای استریمرها
  3. نبود هیچ‌گونه برنامه شخص ثالث برای تنظیم صدا و نحوه استریم
  4. استریمرهای مشهور کمتری را خواهید دید
  5. روند اعمال تغییرات بسیار کند و حوصله سر بر است

چطور به استریم گیم روی Youtube Gaming بپردازیم

اگر تابه‌حال یک اکانت گوگل بازکرده‌اید، کافی است به وب‌سایت یوتیوب سر بزنید و سپس از قسمت کناری وب‌سایت، بخش Gaming را انتخاب کنید. اگر نمی‌دانید، کدام بخش را باید جستجو کنید، می‌توانید نگاهی به تصویر زیر بیندازید. قبل از ورود به این بخش هم از تائید شدن حساب خود اطمینان حاصل پیدا کنید و اگر تابه‌حال اکانت خود را تائید نکرده‌اید، به لینک youtube.com/verify سر بزنید و سپس کدی که توسط پیامک به دست شما می‌رسد را وارد کنید. با این کار نه‌تنها قابلیت استریم را فعال می‌کنید، بلکه توانایی آپلود ویدیوهای بلند از 15 دقیقه را هم به دست خواهید آورد و جدا از آن، می‌توانید برای ویدیو، یک تصویر اولیه هم انتخاب کنید.

در ادامه می‌توانید از برنامه OSB استفاده کنید که در بالا آموزش استفاده از آن را به شما دادیم. برای اینکه جریان استریم را شروع کنید.

فیس بوک گیمینگ

Facebook Gaming

اسم سرویس Facebook Gaming کمتر از بقیه به گوش ما ایرانی‌ها خورده اما اگر از افرادی هستید که به دنبال ایجاد تعامل بهتری با مخاطبان و پرداختن به جنبه‌های مختلفی زندگی در کنار گیم هستید، پیشنهاد می‌کنیم این سرویس را امتحان کنید؛ به‌خصوص آنکه سرورهای فیس‌بوک بسیار قدرتمند هستند و البته قدرت مالی این شرکت هم عامل مهمی برای آینده این سرویس به‌حساب می‌آید. ازآنجایی‌که مایکروسافت میکسر را تعطیل کرده و با فیس‌بوک مراجعه کرده، قطعاً این سرویس را بیشتر روی ایکس باکس خواهید دید و همگام‌سازی بهتری میان این دو پلتفرم ایجاد می‌شود.

ازجمله ویژگی‌های مهم این پلتفرم باید به Gaming Video Hub اشاره کرد، این دقیقاً همان‌جایی است که تمامی ویدیو و لایوها قرار دارند و می‌توانید استریم بقیه را تماشا کنید. تورنمنت از دیگر قابلیت‌های فیس‌بوک گیمینگ است که اجازه ایجاد تورنمنت‌ها را می‌دهد و می‌توانید از قبل یک رقابت ایجاد کنید و دوستانتان را دعوت کنید. البته قابلیت پیوستن به رقابت‌های دیگر هم وجود دارد. همان‌طور که تابه‌حال حدس زده‌اید، Facebook Gaming تنها به استریم خلاصه نمی‌شود و این سرویس یک جمع خودمانی با ویژگی‌های جذاب برای گیمرها ایجاد کرده و می‌توان از بازی‌های موجود هم استفاده کرد و مسابقات eSports را تماشا کرد.

چطور به استریم در Facebook Gaming بپردازیم؟

کافی است اکانت فیس‌بوک داشته باشید و آنگاه سری به بخش Gaming بزنید و سپس اطلاعات خود را وارد کرده و یک صفحه با اسم و نشان ایجاد کنید؛ دقیقاً مانند آن کاری که در مورد Twitch انجام دادیم. بزرگ‌ترین ایراد فیس‌بوک گیمینگ آن است که تنها کاربران PC پوشش داده شود و استریم روی کنسول نیاز به کارت کپچر دارد که برای ما ایرانی‌ها چندان ارزان‌قیمت هم نیست. در این صورت لازم است که بااتصال کارت کپچر، استریم را از طریق PC انجام دهید. اما اگر از طریق PC به استریم می‌پردازید، پیشنهاد می‌کنیم برنامه OBS را که در بخش‌های بالا، کار با آن را یاد گرفتیم را دانلود کرده و سپس از آن طریق به استریم بپردازید. برای آشنایی با مراحل استریم، تصاویر زیر را دنبال کنید.

آپارات گیم

آپارات گیم

آپارات یک سرویس اشتراک ویدیو است که چند وقت پیش، سرویس آپارات گیم را تأسیس کرد و یک محفل پارسی برای گیمرهای ایرانی ساخت. این سرویس با توجه به استفاده از سرورهای داخل ایران، پیشنهاد مناسبی برای افرادی به‌حساب می‌آید که تازه استریم را شروع می‌کنند و سرعت آپلود آن‌ها به سرورهای خارجی چندان مناسب نیست. بازی‌های زیادی در این سرویس پوشش داده می‌شوند و مهم‌ترین نکته هم درآمدزایی آسان است و دریافت پول از آپارات بدون هیچ مشکلی صورت می‌گیرد. ازجمله مشکلات آپارات گیم به تعداد تماشاگران پایین و پیشرفت کند اشاره کرد و البته که فرصت جهانی‌شدن و شناساندن خود به جامعه گیمرهای خارجی را از دست خواهید دید و داشتن درآمد دلاری هم از ریال بهتر خواهد بود.

برای درامد زیادی نیاز به استفاده از وب کم و ایجاد ویدیوهای باکیفیت است و به قولی، ویرایش و تدوین ویدیوها یک کار تولیدی به‌حساب نمی‌آید و در این زمینه قوانین سفت و سختی وجود دارد که در زیر می‌توانید بخوانید. تمامی این قوانین از وب‌سایت آپارات برداشته‌شده است:

  1. کانالی که به عنوان تولیدکننده در سیستم ثبت می شود موظف است تنها محتوای تولیدی خود را در کانال بارگذاری نماید و در صورت بازنشر حتی یک ویدیو سیستم درآمدزایی آن کانال برای همیشه لغو می شود.
  2. نوشتن تیتر بی ربط به محتوای ویدیو مصداق تخلف می باشد و با کانال برخورد خواهد شد.
  3. اضافه کردن عکس بی ربط به محتوا ویدیو علاوه بر اخطار، منجر به لغو دسترسی اضافه کردن عکس ویدیو برای کانال تولیدکننده خواهد شد.
  4. تولید کننده، موظف است محتوا را طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران تولید کند.
  5. مسئولیت محتوای بارگذاری شده در سایت با تولیدکننده است و آپارات هیچ گونه مسئولیتی در قبال محتواها ندارد.
  6. طبق قانون، تولیدکننده مکلف به رعایت حق نشر دیگر آثار می باشد.
  7. هرگونه خرابکاری در سیستم بازدید موجب حذف کانال از سیستم درآمدزایی می شود.

درآمدزایی در آپارات از طریق تبلیغات انجام می‌شود و برای اینکه به‌عنوان تولیدکننده به‌حساب بیایید، باید حداقل 200 نفر دنبال کننده داشته باشید و 3 هزار ساعت نمایش در 3 ماه اخیر هم به‌دست‌آمده باشد. با عضویت در سیستم درآمدزایی، یک پنل گزارش به‌صورت اختصاصی در اختیارتان قرار می‌گیرد که ظاهر آن به شکل زیر است:

Aparat icome-chart

استریم با آپارات گیم

اولین کار، ایجاد یک حساب کاربری با اسم و نشان‌واره درست‌وحسابی است و پس‌ازآن، نصب نرم‌افزار OBS که شرح آن در قسمت‌های بالا داده شد انجام شود. مراحل زیادی تا شروع استریم دارید و از آنجایی که آپارات، تمامی این مراحل به صورت کامل شرح و توضیح داده، نیازی به تکرار دوباره آن‌ها نمی بینیم و کافی است از این لینک، تمامی اطلاعات کامل را به دست آورید. فعلا تنها امکان استریم از طریق PC وجود دارد و در صورتی که کنسول گیمر هستید، گزینه های دیگر را بررسی کنید.

Twitch Streamers

نکاتی برای داشتن یک استریم حرفه‌ای

این‌همه رسیدیم و بافیدیم تا شما بهترین سرویس استریم را مطابق نیازهایتان انتخاب کنید، تا اینجا تنها به انتخاب سرویس و شروع استریم بازی پرداختید اما نکته مهم آن است که چه‌کار کنیم تا یک استریمر حرفه‌ای شویم و همه از استریم های لذت ببرند و پیشرفت خوبی به دست آوریم. حقیقت تلخی که باید همین‌الان به شما بگویم آن است که تعداد استریمرها در پلتفرم‌های معرفی‌شده از شمارش خارج‌شده و هر محتوایی هم تماشا نمی‌شود. اگر می خواهید رشد خوبی داشته باشید، باید با ترند حرکت کنید و ببینید کدام بازی، بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد. برای نمونه Fortnite تماشاگران خود را دارد و بسیاری از استریمرهای معروف هم از همین بازی شروع کرده‌اند.

جالب است که 42 درصد استریم های توییچ ارتباطی به بازی و گیم ندارد و بیشتر به گپ و گفتگو می‌پردازند. اگر شما هم توانایی سرگرم کردن مردم رادارید، فرصت خوبی است که خود را به جهان بشناسانید. اما یک سری نکات جامع به شما بگوییم که شروع خوبی برای شما به‌حساب می‌آید اما هیچ‌چیز باارزش‌تر از تجربه نخواهد بود.

یک بازی یا ژانر تکی را در نظر داشته باشید

استریمرهایی وجود دارند که هر بازی گیرشان بیاید را استریم می‌کنند بدون آنکه در آن بازی تبحر داشته باشند یا اینکه به‌طور مداوم میان گفتگو و بازی جابه‌جا می‌شوند و فالورهای خود را سردرگم می‌کنند. برای شروع یک ژانر یا بازی را در نظر داشته باشید و سعی کنید که سطح بازی خود را ارتقا دهید تا افراد بیشتری جذب استریم شما شوند و حتی چند نکته‌ای از نحوه بازی شما یاد بگیرند.

هر آنچه دوست دارید را استریم کنید

شروع برای هر استریمر کار سخت و دشواری است و قرار نیست همان روز اول، دلار سرازیر جیب شما شود. این‌یک نبرد بسیار دشوار است که به دست آوردن یک فالور هم کار بزرگی به‌حساب می‌آید. برای همین است که در ابتدا با دید کسب درآمد آنی وارد نشوید و هر آنچه به آن عشق می‌ورزید را استریم کنید.

بازی که استریم می‌کنید را درست انتخاب کنید

همین‌الان سری به توییچ بزنید و ببینید کدام بازی‌ها بیشتر تماشا می‌شوند و گیمرها به چه رو آورده‌اند، زمانی بود که Apex Legends در صدر قرار داشت و همه به استریم آن می‌پرداختند اما حالا می‌بینیم که رقیبان دیگری مانند Warzone پیداشده‌اند که نمی‌توان به‌آسانی از کنارشان رد شد. بازی که استریم می‌کنید را عاقلانه انتخاب کنید و سپس به آن بچسبید و بقیه را سرگرم کنید.

برنامه‌ریزی درستی داشته باشید

همین‌الان بحث زمان را با خودتان یکسره کنید، استریم نیاز به زمان و حوصله زیادی دارد و نمی‌شود که یک هفته استریم انجام داد و بعد یک ماه بی‌خیالش شد. کسی دیگر اسم شمارا هم به یاد نخواهد داشت. زمان‌بندی درستی برای استریم داشته باشید و مخاطب را در نظر بگیرید و آن‌قدر ادامه دهید تا فالورهای واقعی خود را که تعامل خوبی با شما دارند را پیدا کنید.

سخت ‌افزاری مناسب استریم

برای استریم چه سخت ‌افزاری لازم داریم ؟

قبل از رفتن به سمت جمع‌بندی، نکته مهمی را فراموش نکنیم و آن‌هم سخت‌افزار است. البته که نیاز به نسل آخر پردازنده و کارت گرافیک ندارید اما باید یک سیستم قدرتمند داشته باشید که از پس پردازش بازی و ارسال ویدیو به‌صورت هم‌زمان بربیاید. استریم های 4K هنوز محبوبیت پیدا نکرده‌اند و به همان 720p یا 1080p بچسبید. مهم‌ترین سخت‌افزار برای استریم، پردازنده یا همان CPU است و حتماً یک پردازنده با فرکانس مناسب داشته باشید. به‌طورکلی بگوییم که یک پردازنده i5 با 8 گیگابایت رم و اتصال اینترنت پرسرعت کافی است. سعی کنید بیشتر روی ایجاد یک فضای پشتی زیبا خرج کنید و البته که دوربین و میکروفن باکیفیتی داشته باشید.

در مورد میکروفن باید گفت که یک مدل باکیفیت برای شروع استریم، هزینه زیادی برای ما ایرانی‌ها دارد و البته نیاز به یک کارت صدای رضایت‌بخش برای دریافت صدا از سوی میکروفن دارید. می‌توانید از یک میکروفن ساده بااتصال USB بهره بگیرید اما مدل‌های حرفه‌ای، صدای بهتری ضبط می‌کنند که درنهایت، روی کیفیت استریم تأثیر جدی می‌گذارند. برای دوربین هم یک وب کم معمولی چاره‌ساز است و خوشبختانه نیازی به کارت کپچر در صورت استفاده از وب کم نخواهید داشت. شرکت لاجیتک، وب کم‌های HD خوبی در چنته دارد و جستجوی آن‌ها و خواندن بررسی‌هایشان، ضرری به شما نمی‌رسانند.

استریم بازی می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر برای شما و ارتقای سطح بازی در کنار کسب درآمد باشد. پلتفرم‌های معرفی‌شده، هرکدام نقاط مثبت و منفی خودشان رادارند اما مهم‌ترین مزیتشان، پیدا کردن دوستان جدیدی است که لذت بازی کردن را بالا می‌برند. حالا که از تمامی سرویس‌های آنلاین و نحوه استریم داخل آن‌ها اطلاع پیدا کردید، می‌دانم که مردد هستید و نمی‌دانید کدام‌یک را انتخاب کنید، ما سرویس Twitch را به دلیل ویژگی‌های مثبت بسیار زیاد که از آن صحبت کردیم پیشنهاد می‌کنیم. آپارات گیم هم برای ما ایرانی‌ها باوجود بازی‌های غیرقانونی، گزینه دوم به‌حساب می‌آید. امیدواریم که از معرفی سرویس‌های استریم بازی استفاده کرده باشید و نکات جدیدی یاد گرفته باشید. خوشحال می‌شویم نظر شمارا هم در این مورد بخوانیم.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 3 دیدگاه
  • Avatar

    AlleA

    مهمان

    توی آپارات هم استریم کنی باید فورتنایت بازی کنی تا بهت بگن گیمر اگه موبا بازی کنی هیچی نیستی

    پاسخ دهید
  • Avatar

    علی زنجانی

    مهمان

    آپارات یک سایت افتضاح برای هر گونه فعالیتی هست و صرفا تلف کردن وقته . بقیه ی پلتفرم ها ولی خوب هستن

    پاسخ دهید
    • Avatar

      Erfangood در پاسخ به علی زنجانی

      مهمان

      یوتوب که فیلتره توییچ هم که سخته ایرانی پیدا کنی داخلش فقط میمونه اپارات که خدایی اپارات تو حوضه استریمینگ درست عمل کرده و داره روز به روز پیشرفت میکنه فقط اینکه محدودیت دار