PS5
یحیی رحیمی

5 نکته کلیدی که از بازگشایی قطعات کنسول پلی استیشن 5 یاد گرفتیم

یحیی رحیمی 17 مهر 1399 بدون دیدگاه
1,315 بازدید

بیش از یک ماه تا عرضه رسمی کنسول پلی استیشن 5 مانده است و سونی، ویدیوی جالب از جدا کردن تمامی قطعات این کنسول منتشر کرد که درک بهتری از سخت‌افزار و عملکرد آن به ما اعطا کرد. جدا کردن قطعات این کنسول توسط مدیر بخش فنی سونی به نام Yasuhiro Ootori انجام شد که اطلاعات تازه‌ای در اختیار ما قرارداد.

در ابتدا باید بگوییم که کنسول پلی استیشن 5، حدود 104 میلی‌متر پهنا دارد و 390 میلی‌متر طول و 260 میلی‌متر عرض که بزرگ‌ترین کنسول تاریخ پلی استیشن به‌حساب می‌آید. می‌توان کنسول را به دو صورت عمودی و افقی قرارداد و این کار نیازمند باز کردن پیچ تعبیه‌شده زیر استند است که آن را محکم نگه می‌دارد. اما به ویژگی‌های جدیدی که تازه آموختیم، بپردازیم:

پورت اتصال

پلی استیشن 5 پورت‌های اتصال مختلفی را تعبیه کرده که شمارا هر حیث بی‌نیاز می‌کنند. یک پورت USB-C در جلوی کنسول تعبیه‌شده که سرعت 480Mbps را ارائه می‌کند و جدا از آن، یک پورت USB-A بر اساس فناوری یو اس بی 2.0 هم قرار داده‌شده است. دو پورت USB-A دیگر هم در پشت کنسول جاسازی‌شده‌اند که بر اساس فناوری USB 3.1 ساخته‌شده‌اند و توانایی ارائه پهنای باند 10Gbps رادارند.

پورت اترنت گیگابیت در قسمت پشت کنسول به همراه درگاه HDMI اجازه اتصال کنسول به اینترنت و تلویزیون را می‌دهند. فناوری‌های اتصال بی‌سیم مانند Wi-Fi 5 و بلوتوث 5.1 استفاده‌شده که بالاترین سرعت ممکن را ارائه می‌دهند. مهم‌ترین نکته، استفاده از دولایه محافظ اطراف درایو نوری بلوری است که میزان نور و لرزش آن را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده است.

ps-5-ports

جدا کردن پنل های کناری PS5 بسیار ساده است

طراحی PlayStation 5 و پنل های کناری به‌صورت هوشمندانه انجام‌شده که اجازه جدا شدن توسط کاربر را می‌دهد. کافی است قسمت کناری را به سمت بالا فشار دهید و پنل ها جدا می‌شوند. سونی این پنل ها را طوری طراحی کرده که چند وقت یک‌بار جدا شوند و گردوخاک موجود در دستگاه توسط جاروبرقی جمع شود و تمیز کردن این دستگاه، به‌سادگی انجام شود. احتمالاً پنل های اختصاصی هم در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها تولید شوند و کاربر می‌تواند پنلی که دوست دارد را خریداری کند و آن را جایگزین کند. امیدواریم که این اتفاق بیفتد.

گسترش حافظه داخلی کنسول توسط اسلات داخلی

ps5-ssd-slots

یکی از تفاوت‌های مهم کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، درگاه ورودی حافظه جانبی SSD است. ایکس باکس یک حافظه مخصوص باقیمت 220 دلار تولید کرده که کافی است آن را به پشت دستگاه وصل کرد و چند ثانیه بعد، همه‌چیز آماده خواهد بود. در مورد پلی استیشن 5 اما با درگاه PCIe 4.0 NVMe SSD روبه‌رو هستیم که کمی اضافه کردن حافظه جانبی را مشکل کرده است. باید کنسول را باز کرد و در قسمت کنار فن، حافظه را اضافه کرد. مهم‌ترین آن نکته هم قیمت 200 دلاری حافظه جانبی است که نسبت به مدل ایکس باکس، 20 دلار ارزان‌تر است و سرعت بالاتری نسبت به Xbox Series X ارائه می‌دهد.

سیستم خنک‌کننده PlayStation 5 بسیار بهینه است

یکی از دلایلی که کنسول سونی این اندازه بزرگ است، استفاده از سیستم خنک‌کننده بزرگی است که تمامی قطعات را در بهینه‌ترین حالت ممکن نگه می‌دارد. با توجه به آنکه قدرت دستگاه 5 برابر PS4 است و کارت گرافیک باقدرت پردازشی 10.3 ترافلاپس را شاهدیم، سیستم خنک‌کننده بهینه، اهمیت زیادی دارد.

کافی است نگاهی به هیت سینک این کنسول بیندازید تا از قدرت خنک‌کنندگی آن اطمینان حاصل پیدا کنید. بر اساس آنچه مدیر بخش مهندسی سونی گفت، هوای گرم به‌صورت دوطرفه خارج می‌شود و عملکرد سیستم خنک‌کننده، مشابه یک دستگاه بخار است که به‌سرعت گرما را به بیرون منتقل می‌کند.

سیستم خنک‌کننده فلز مایع

ps5-cooling

سونی حدود دو سال مشغول توسعه فناوری سیستم خنک‌کننده فلز مایع بوده که عملکرد دستگاه را در درازمدت افزایش می‌دهد و ازآنجایی‌که چیپ مورداستفاده در کنسول، گرمای زیادی تولید می‌کند؛ استفاده از خنک‌کننده عادی در درازمدت تأثیر چندانی نخواهد داشت. این قطعه میان سینک گرمایی و چیپ دستگاه قرار می‌گیرد که با دفع مقاومت گرمایی، گرما را به‌سرعت از سوراخ‌های تعبیه‌شده خارج می‌کند. این سیستم به‌منظور خنک کردن پردازنده به‌کاررفته و برعکس پلی استیشن 4، شاهد گرم شدن و نویز بالای فن نخواهیم بود.

نظر شما چیست؟

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.