AMD Ryzen 4000
یحیی رحیمی

مشخصات اولیه پردازنده‌های Ryzen 4000 کمپانی AMD لو رفت

یحیی رحیمی 23 شهریور 1399 بدون دیدگاه
346 بازدید

AMD به دنبال برگزاری مراسم معرفی پردازنده‌های Zen 3 در تاریخ هشتم اکتبر است اما وب‌سایت CyberPunkCat ویژگی‌های نسل جدید پردازنده‌های ای ام دی را لو داده است. سند منتشرشده مربوط به بیستم تیر است که از طریق نامشخصی به دست این وب‌سایت رسیده است. اطلاعات این سند کاملاً درست هستند اما پیشنهاد می‌کنیم تا موقع معرفی رسمی، منتظر بمانید.

سند منتشرشده با عنوان منبع برنامه پردازنده یا PPR منتشرشده که یک راهنمای کامل برای خانواده 19h Model 21h B0 کمپانی AMD است. اگر به نسل قبلی پردازنده‌ها نگاه بیندازیم، با کد مدل Family 17h مواجه می‌شویم و درنتیجه Family 19h قطعاً مربوط به پردازنده Zen 3 است.

در مورد پردازنده سری Ryzen 4000 باید گفت که پردازنده‌ها از طراحی مدول مولتی چیپ(MCM) پشتیبانی می کنند. Zen 3 دو هسته پیچیده با یک IOD را داخل پکیج قرار داده است. ظاهر پردازنده از خارج، مشابه Zen 2 است اما مشخصات سخت‌افزاری آن کاملاً متفاوت است. اگر به معماری ساخت مدل Zen 2 نگاه بیندازیم، می‌بینیم که هر CCD دارای دو هسته کمپلکس است که هر هسته هم دارای چهار هسته با کش 16 MB L3 است.

پردازنده Zen 3 کاملاً روند متفاوتی را پیش‌گرفته و تنها یک CCX داخل هر CCD قرار دارد. واحد CCX هشت هسته را پردازش می‌کند که قابلیت اجرا به‌صورت تک thread یا چندریسه SMT را دارد. ازآنجایی‌که حالا تنها یک CCX وجود دارد، تمامی هشت هسته پردازنده می‌توانند به‌طور مستقیم از کش 32MB L3 استفاده کنند و محدودیتی در این مورد وجود ندارد.

در مدل Zen 2 حافظه کش 16 مگابایتی را به ازای هر CCD شاهد بودیم و این میزان حالا به 32 مگابایت رسیده است. طراحی انجام‌شده باعث کاهش میزان latency می‌شود. در مورد تعداد هسته‌های پردازنده سری Ryzen 4000 چیزی مشابه Zen 2 را خواهیم دید: 16 هسته و 32 ریسه. انتظار سرعت کلام افزایش‌یافته می‌رود و ممکن است فرکانس تا 4.9 گیگاهرتز افزایش یابد.

بر اساس اطلاعات موجود در سند، پردازنده Zen 3 دارای دو کنترلر حافظه یکپارچه(UMC) برای هر کانال است. هرکدام از کانال‌ها هم دو DIMM را پشتیبانی می‌کند. در مورد میزان سرعت حافظه باید گفت که از یک DDR4-3200 استفاده‌شده که دقیقاً همان حافظه مدل Zen 2 است.

منبع: TomsHardware

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.