gaming disorder
یحیی رحیمی

محققان باور دارند که اختلال روانی گیمینگ باعث آشفتگی زندگی عادی نخواهد شد

یحیی رحیمی 2 آبان 1398 1 دیدگاه
544 بازدید

سال قبل، کمیته جهانی بهداشت، اختلال گیمینگ را به‌عنوان یک مریضی روانی طبقه‌بندی کرد. بر اساس آن، فردی که دارای علائمی مانند اولویت قرار دادن بازی به دیگر علاقه‌ها و فعالیت‌های روزانه و ادامه دادن به بازی باوجود اطلاع از اتفاقات ناگوار بعدی، یک مریض روانی حساب می‌شود. حالا پژوهش جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد انجام‌گرفته است، نشان می‌دهد که یک مورد از زندگی آشفته باعث نمی‌شود که علت آن را انجام بازی‌های ویدیویی قلمداد کرد.

دکتر Andrew Przybylski در این مورد گفته است:

نتایج ما نشان داد که هیچ نشانه و ارتباطی میان رابطه ناسالم با مشکلاتی رفتاری و احساسی که دلیل آن‌ها بازی کردن و گمینگ نام‌برده می‌شود نیست. برعکس بسیاری از تجارب به‌دست‌آمده دربازی‌ها به نظر ارتباط نزدیکی با پایه‌های نیاز روانی انسان به کامل شدن، استقلال فردی و متعلق بودن به اجتماع دارد. به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که نتایج ما هیچ‌گونه شواهد جدی را پیرامون در نظر گرفتن گیمینگ و بازی کردن به‌عنوان یک اختلال روانی مطرح نمی‌کند.

ممکن است که بزرگ‌سالانی که با مشکلات روانی مواجه هستند ساعت‌های متعددی به انجام بازی‌های ویدیویی بپردازند اما این‌طور نیست که گیمرها این مشکل را به‌صورت جدی دارند. درواقع تأثیر بازی‌ها روی سلامت احساسی و روانی بسیار اندک است. این پژوهش در آخر نشان می‌دهد که زندگی ما انسان‌ها دارای لذت‌های زیادی است و تنها بازی کردن نیست که می‌تواند اوقات ما را پر کند.

همچنین تحقیقات در مورد چرایی و چگونگی کشیده شدن افرادی که روی بازی‌های ویدیویی بسیار حساس هستند و به شیوه‌ای دیوانه کننده بازی می‌کنند به این سمت چیست و همچنین هنگام تجربه بازی ها چه حسی پیدا می کنند ادامه دارد. به‌طورکلی تحقیقات پیرامون رضایت از زندگی و خوشحالی است که دامن به بازی های ویدیویی نیز زده است. البته در این میان داستان‌های ترسناکی نیز شنیده می‌شود، برای نمونه بازیکنان World of Warcraft دیگر حتی به خانواده خود نیز نمی‌رسند و این نمونه‌ها قطعاً نگران‌کننده هستند و باید تحقیقات بیشتری در این مورد انجام گیرد.

فعلاً تنها می‌دانیم که بازی کردن مداوم باعث ایجاد مشکلات روانی نخواهد شد اما نمی‌دانیم که اگر فردی دچار این مشکلات روانی باشد، آیا بازی کردن آن را تشدید خواهد کرد یا خیر؟ نظر شما چیست؟

منبع: DualShockers

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    میلاد

    مهمان

    دکتر چرت محض گفته داداش من بیش از 12 ساعت میشه پای دستگاه هرجا هم میریم نمیاد گاهی اوقات هم گیج میشه و چشم درد میگیره به نظرتون این اختلال روانی نیس یه جور اعتیاد کامل اعتیاد که فقط نباید به مواد باشه اختلال روانی هم هست خوبم هستش

    پاسخ دهید