راهنمای خرید دسته بازی مخصوص کامپیوتر
حسام شالیکاریان

راهنمای خرید دسته بازی برای کامپیوتر و کنسول ها

حسام شالیکاریان 15 شهریور 1398 بدون دیدگاه
5,236 بازدید

کنترلر یا گیم پد یا دسته بازی به عنوان ابزاری برای انتقال دستورات کاربر به کنسول بازی یا کامپیوتر شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر با رشد سازگاری تجهیزات مختلف با یکدیگر، شاهد استفاده از کنترلر های مختلف در پلتفرم‌ها متنوع هستیم. اکنون می‌توانید به سادگی از کنترلر ایکس باکس یا پلی استیشن 4 روی کامپیوتر استفاده کنید و دیگر محدودیت آزاردهنده‌ای وجود ندارد. هر چند در بسیاری از بازی‌های اول‌شخص یا سوم شخص، لذت بازی کردن با ماوس و کیبورد فراتر از کنترلر است، اما گیمرها علاقه فراوانی به بهره‌گیری از یک دیوایس ثابت برای بازی کردن دارند.

ازاین‌رو سختی‌های موجود را به جان خریده و با پرداخت هزینه‌ای مجزا نسبت به خریداری یک کنترلر متناسب با بودجه خود اقدام می‌کنند. در این راهنمای خرید به معرفی و بیان مزایای انواع کنترلر در محدوده قیمت 500 هزار تا 2 میلیون و 800 هزار تومان می‌پردازیم. به‌طور حتم هر کدام از کنترلر هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، به نسبت قیمت خود از امکانات متنوعی بهره برده و در حقیقت با بهترین‌های موجود در بازار آشنا می‌شوید.

با مقالات راهنمای خرید سخت افزار و راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ همراه پارسی گیم باشید.

DualShock 4 Wireless Controller

DualShock 4 Wireless Controller

کنترلر اصلی کنسول بازی پلی‌استیشن 4 بدون شک یکی از بهترین نمونه‌های تولیدشده توسط سونی در تاریخ چندین ساله تولید کنسول بازی توسط این کمپانی به شمار می‌رود. امکانات متعدد، طراحی ظاهری قابل‌قبول، ارگونومی قابل‌توجه و قیمت کمتر نسبت به سایر گزینه‌های موجود در بازار که توسط شرکت‌های دیگر تولید می‌شوند، کنترلر دوال شاک 4 را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده است.

دوال شاک 4 پس از سال‌ها تولید مداوم، آزمون‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و در ژانرهای مختلف بازی نیز مورداستفاده قرارگرفته است. نتیجه بهره‌گیری از دوال شاک 4 در موارد بی شماری رضایت بخش بوده و کمترین میزان نارضایتی از این کنترلر ارزان قیمت گزارش شده است.

هر چند گزینه‌های متعدد و البته گران‌قیمت‌تری نسبت به کنترلر سونی در بازار وجود دارند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها در بحث امکانات از جمله وجود اسپیکر، لایت بار و قابلیت تغییر پارامترها به پای دوال شاک 4 نمی‌رسند. کیفیت ساخت کنترلر سونی با توجه به قیمت در سطح بسیار خوبی قرار دارد و وجود لوازم جانبی متعدد از جمله روکش سیلیکونی در طرح‌های متنوع، انواع استیکر و سایر تجهیزات مربوط به آنالوگ و کلید ها به شما قابلیت شخصی‌سازی فراوانی می‌دهد.

تنظیم شدن روشنایی لایت بار برای افزایش طول عمر باتری، تنظیم شدت صدای اسپیکر روی کنترلر، امکان نصب هدست به کنترلر از طریق جک 3.5 میلی‌متری، وجود کلید Share برای به اشتراک‌گذاری مستقیم و تاچ بار از دیگر ویژگی‌های کنترلر SONY DualShock 4 به شمار می‌روند.

قیمت این محصول در ایران : 500,000 هزارتومان
Xbox One Controller White

Xbox One Controller White

کنترلر ارجینال ایکس باکس وان اس در دو رنگ مشکی و سفید تولید می‌شود که رنگ سفید آن اندکی گران‌تر به فروش می‌رسد. بااین‌حال به دلیل رنگ سفید پنل بالای کنسول مایکروسافت، بهره‌گیری از کنترلر سفید رنگ می‌تواند جذابیت بیشتری برای دارندگان کنسول XBOX One S به وجود آورد.

هرچند ست کردن تجهیزات سفید رنگ برای کاربران دشوار است، اما می‌توان با خریداری یک کنترلر سفید، جلوه متفاوتی به میز کامپیوتر خود اعطا کنید. کنترلر ایکس باکس وان اس تفاوت‌های بسیاری با رقیب خود از شرکت سونی دارد، اما طراحی ظاهری آن به‌مراتب جذاب‌تر و زیباتر است.

ترتیب چینش کلیدهای جهت‌نما و آنالوگ متفاوت از دوال شاک 4 هستند و به نوعی رویه طراحی کنترلر ایکس باکس 360 در کالبد کنترلر One S مشاهده می‌شود. تغییراتی ازجمله طراحی مجدد کلیدهای پشتی، روان‌تر شدن عملکرد کلیدهای جهت نما و آنالوگ و تغییر کلیدهای قدیمی Start و Select با دو کلید جدید در طراحی ظاهری کنترلر ارجینال ایکس باکس وان اس به چشم می‌خورند.

مایکروسافت به‌جای دو کلید قدیمی استارت و سلکت، اکنون دو کلید View و Menu را جایگزین کرده که رفتاری مشابه با کنترلر سونی دوال شاک 4 به شمار می‌رود. در کنترلر ایکس باکس وان اس اثری از نورپردازی یا لایت بار وجود ندارد، اما مایکروسافت تمرکز خود را روی موتور لرزاننده یا ویبراتور دسته قرار داده تا کاربران بر اساس نیاز و سلیقه خود، شدت حساسیت موتور لرزاننده را افزایش یا کاهش دهند. جک 3.5 میلی متری برای نصب هدست به کنترلر نیز از جمله ویژگی‌های نماینده مایکروسافت به شمار می‌رود.

قیمت این محصول در ایران : 540,000 هزارتومان

Hori Onyx Controller

Hori Onyx Controller

پس از معرفی دو کنترلر مخصوص پلی‌استیشن 4 و ایکس باکس وان اس، انتخاب یکی از این دو گزینه کاری بس دشوار است، اما یک انتخاب بسیار هوشمندانه وجود دارد که طراحی ظاهری XBOX ONE S و عملکرد بهینه برای PS4 را به ارمغان می‌آورد. کنترلر کاستوم HORI ONYX که مخصوص کنسول سونی تولید می‌شود، از طراحی ظاهری و محل قرارگیری کلیدها همانند XBOX ONE S بهره می‌برد، اما باوجود تاچ بار و لوگوی کلید های پی اس 4 به ما ثابت می‌کند که برای دوست داران کنسول بازی سونی طراحی و تولیدشده است.

کنترلر ONYX با وجود کیفیت بالای ساخت و ابعادی بزرگتر از کنترلر ارجینال پی اس 4، فاقد لایت بار، اسپیکر و جک 3.5 میلی متری است. به نوعی ویژگی‌های جانبی و نه‌چندان ضروری دسته بازی PS4 از لیست تجهیزات ONYX حذف‌شده و به‌جای آن ارگونومی بیشتر و موتور لرزاننده قوی‌تر جای آن‌ها را گرفته‌اند. البته یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کنترلر پی اس 4 یعنی تاچ بار روی HORI ONYX نیز وجود دارد تا کاربران به واسطه آن دستورات خود را به کنسول بازی یا کامپیوتر منتقل کنند.

البته یک دیود نوری کوچک که اندکی پایین تر از کلید PS نصب شده، وظیفه اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت کنترلر به کاربر را بر عهده دارد. اتصال کنترلر ONYX فقط از طریق بلوتوث امکان پذیر است و اثری از پورت Micro USB روی آن مشاهده نمی شود. برای اتصال آن به کامپیوتر نیز باید درایور موردنیاز را از وب‌سایت شرکت سازنده دانلود و روی سیستم‌عامل خود نصب کنید. به‌این‌ترتیب مشکلی برای استفاده از ONYX روی پلتفرم‌های PS4 و PC وجود ندارد و با خریداری یک محصول، قادر به استفاده از آن روی چند دستگاه خواهید بود.

کنترلر HORI ONYX کنترلر مورد تائید سونی به شمار می‌رود که در حال حاضر باقیمتی در حدود 660 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

قیمت این محصول در ایران : 660,000 هزارتومان

NACON Revolution PRO V2

NACON Revolution PRO V2

با کمترین میزان جست‌وجو در وب‌سایت‌های مختلف یا پرس‌وجو از گیمرهای حرفه ای به طور حتم بانام NACON و کنترلر های آن مواجه می‌شوید. یک برند شناخته‌شده در میان اندک تولیدکنندگان کنترلر برای کنسول بازی PS4 که قابلیت اتصال به کامپیوتر که بیشتر به دلیل کیفیت بالای ساخت موردتوجه کاربران قرار می‌گیرد. کنترلر NACON Revolution Pro V2 نسخه دوم کنترلر این شرکت به شمار می‌رود که تغییراتی نسبت به نسل اول خود داشته و از اولین لحظه در دست گرفتن آن می‌توانید تغییرات را مشاهده کنید. نورپردازی دور آنالوگ سمت راست، وجود تاچ بار همانند کنترلر فابریک پلی‌استیشن 4، جک 3.5 میلی‌متری هدست، طراحی متفاوت کلیدهای جهت‌نما، کلید اختصاصی PC Mode و کانکتور Type-C ازجمله ویژگی‌های NACON Revolution Pro V2 به شمار می‌روند.

اما تمام ویژگی‌های کنترلر NACON به همین چند مورد ختم نمی شود و امکان افزودن یا کاستن از تعداد وزنه‌های موجود زیر آنالوگ و قسمت‌های مختلف بدنه به همراه کلیدهای متعدد قابل‌برنامه‌ریزی در قسمت زیرین بدنه به کاربران این امکان را می‌دهد تا همانند یک حرفه‌ای تمام‌عیار به رقابت بپردازند. هرچند وجود تعداد کلیدهای اضافی برای برخی از کاربران نه‌چندان حرفه‌ای، سبب ایجاد مزاحمت و مشکل می‌شود، اما کنترلر های ساخت NACON به خصوص نسخه دوم Revolution Pro به صورت اختصاصی برای حرفه‌ای‌ها طراحی و تولیدشده است. جنس بدنه کنترلر نیز به گونه ایست که از تعریق بیش‌ازحد دست جلوگیری کرده، اما همین روکش مات و جنس آن سبب به جای ماندن اثر انگشت و چربی دست می‌شود. ازاین‌رو باید با یکپارچه نم‌دار به تمیز کردن دسته پس از انجام بازی بپردازید.

ساختار کاستومایز کردن نیکون رولوشن پرو 2 بسیار ساده بوده و با کمترین نیاز به ابزار می توان وزنه های درون بدنه را جابجا کرد. اولین نکته ای که پس از در دست گرفتن این کنترلر با آن مواجه می‌شوید، وزن بسیار سنگین‌تر آن نسبت به کنترلر DualShock 4 است. همین وزن سنگین سبب افزایش ارگونومی و لذت بیشتر در هنگام انجام بازی می‌شود. قدرت بیشتر موتور لرزاننده در بازی‌های ریسینگ می‌تواند هر گیمری را شیفته خود کرده و ساعت‌ها پای کامپیوتر یا کنسول PS4 بنشاند. قیمت کنترلر NACON Revolution Pro V2 بیش از دو برابر قیمت کنترلر دوال شاک سونی است، اما امکانات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن هر کاربری را وسوسه می‌کند تا با پرداخت مبلغی در حدود 1 میلیون و 200 هزار تومان نسبت به خریداری کنترلر حرفه‌ای NACON اقدام کند.

قیمت این محصول در ایران : 1,200,000 هزارتومان

NACON Revolution Unlimited

NACON Revolution Unlimited

اتصال میان کنترلر Revolution Pro V2 و کنسول یا کامپیوتر شخصی فقط توسط کابل امکان‌پذیر بوده، ازاین‌رو برای گیمرهایی که از سیم و کابل فراری هستند، نسخه‌ای اختصاصی طراحی و تولید کرده است. کنترلر NACON Revolution Unlimited با اتصال بی‌سیم و چند بهینه‌سازی نسبت به نسخه سیمی طراحی و تولیدشده که قیمتی بسیار بالاتر دارد و به‌طور حتم دست بسیاری از کاربران حرفه‌ای نیز به آن نمی‌رسد. رولوشن آنلیمیتد از نظر طراحی ظاهری نیز تفاوت‌های قابل‌توجهی با نسخه سیمی دارد و به‌وضوح می‌توان این تفاوت‌ها را مشاهده کرد. امتداد یافتن تاچ بار تا انتهای فضای بالای بدنه، مدیریت بهینه وزنه‌ها باقابلیت نصب و جداسازی آسان‌تر، آلیاژ فلزی برای کلیدهای جانبی زیر کنترلر، نشانگر LED هوشمند برای نمایش میزان شارژ باتری/حالت بی‌صدا و فعال بودن پروفایل‌ها، کلید تغییر حالت اتصال از بی‌سیم به سیمی و برعکس و تغییراتی در ابعاد و فرم کلیدهای اصلی و جانبی روی کنترلر از جمله مهم‌ترین تغییرات Revolution Unlimited به شمار می‌روند.

اگر بخواهیم لیست امکانات و ویژگی‌های این محصول را به‌طور کامل بیان کنیم، نیاز به چند هزار کلمه و شرح قابلیت‌های بسیار آن دارد، به‌خصوص اگر بازی کردن با آن را تجربه کرده‌اید، نکات بسیاری برای انتقال به کاربران وجود دارد. ارگونومی آنلیمیتد به شدت بهبودیافته و حس بی‌نظیری به شما منتقل می‌شود. به‌گونه‌ای که پس از تجربه کار با رولوشن آنلیمیتد، دیگر علاقه‌ای به کار با دوال شاک 4 یا سایر کنترلر های هم‌رده و ارزان‌تر نخواهید داشت.

نورپردازی روی آنالوگ سمت راست از نسخه دوم رولوشن پرو پابرجا مانده و NACON دلیلی برای افزایش محیط نورپردازی ندیده تا از شلوغ‌کاری بیش‌ازحد جلوگیری کند. برای دسترسی به وزنه‌ها باید درپوش مخصوص در انتهای دستگیره‌ها را بازکنید و عملیات نصب یا جداسازی را بدون نیاز به ابزار انجام دهید. جنس پایه زیر آنالوگ سمت چپ از آلیاژ فلزی تعبیه‌شده که یک وزنه نیز بین دسته و پایه آنالوگ قرارگرفته است.

در بخش کناری دستگیره‌ها دو عدد کلید فلزی در هر سمت نصب‌شده که دو کلید سمت راست به‌عنوان کلید میان‌بر و دو عدد سمت چپ برای کم یا زیاد کردن صدای هدست یا میکروفن مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه برافزایش ابعاد کلیدهای Share و Select، کلید PS نیز از حالت برآمده به فرورفته تغییر پیداکرده تا از لمس تصادفی آن جلوگیری شود.

قیمت این محصول در ایران : 2,100,000 هزارتومان

Razer Raiju Ultimate

Razer Raiju Ultimate

پس از معرفی چهار مدل کنترلر ارزان، متوسط و حرفه‌ای اکنون زمان رونمایی یکی از خاص‌ترین و گران‌ترین کنترلرهای جهان فرا رسیده است. کمپانی RAZER به‌واسطه سال‌ها فعالیت در زمینه تولید تجهیزات جانبی گیمینگ، نیازی به تعریف و تمجید ندارد و گیمر ها این برند را به خوبی می‌شناسند. ریزر که پیشتر درزمینهٔ تجهیزات گیمینگ کامپیوتر، تولید لپ‌تاپ و گوشی گیمینگ فعالیت داشت، این بار وارد بازار کنترلر چندمنظوره برای پلی‌استیشن و کامپیوتر شخصی شده است. کنترلر Raiju Unlimite دستاورد مهندسان و طراحان حرفه‌ای این برند به شمار می‌رود که علاوه بر طراحی ظاهری بی‌نظیر، با کوهی از امکانات به رقابت هر چه‌بهتر و حرفه‌ای‌تر شما کمک شایان توجهی می‌کند.

کنترلر Razer Raiju Ultimate نسخه‌ای عجیب و کاستومایز شده از کنترلر پلی‌استیشن 4 است که بخش‌هایی از سبک طراحی دوال شاک 4 را می‌توانید در جای‌جای بدنه آن مشاهده کنید. ترتیب قرارگیری کلیدها و وجود لایت بار و همچنین وجود کلید PS روی کنترلر نشان می‌دهد که این محصول به‌صورت اختصاصی برای PS4 تولیدشده است. هر بخش از کنترلر ریزر قابلیت شخصی‌سازی و تغییر را دارد، از آنالوگ‌ها تا کلیدهای اصلی و جانبی به‌سادگی قابلیت اعمال تغییرات مختلف را دارند. به گونه ای که باوجود اعمال شخصی‌سازی‌های متعدد توسط ریزر، دست کاربران برای انجام موارد بیشتر، همچنان باز است. مهم‌ترین قابلیت ریزر رایجو آنلیمیت، قابلیت جابجایی کلیدهای جهت‌نما و کلید آنالوگ است تا بر اساس شرایط موردنظر خود به انجام بازی بپردازید.

یکی از مهم‌ترین مشکلات کاربران با کنترلر های DualShock 4 و XBOX One S ترتیب قرارگیری کلیدهای جهت و آنالوگ بود که این مشکل درنهایت توسط ریزر باعرضه Raiju Unlimite برطرف شده است. ریزر برای ارائه تجربه‌ای شگفت‌انگیز در کار با چهار کلید اصلی (مربع، دایره، مثلث و ضربدر) از موتورهای لرزاننده اختصاصی برای هر کدام بهره گرفته تا با توجه به میزان فشار و نوع بازی در حال اجرا، لرزش‌های متفاوتی را تجربه کنید. در بخش زیرین بدنه نیز چهار کلید جانبی با آلیاژ فلز تعبیه‌شده تا در صورت نیاز به دستورات ترکیبی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در سه‌گوش تاچ بار شاهد حضور دیودهای نوری RGB قابل تنظیم توسط کاربر هستیم که زیبایی خاصی به کنترلر بخشیدند. تنظیم نورپردازی و سایر پارامترها از جمله تعیین وظایف کلیدهای ترکیبی توسط نرم‌افزار موبایل اختصاصی RAZER Chroma قابل انجام هستند.

کنترلر گران قیمت ریزر یکی از معدود دسته‌های مورد تائید بازیکنان حرفه‌ای مسابقات eSports است که بارها مورد آزمایش و بررسی در شرایط مختلف قرارگرفته تا درنهایت مهر تائید را دریافت کند. اتصال کنترلر و کنسول یا کامپیوتر شخصی توسط کابل یا بی‌سیم امکان‌پذیر است. یک کابل سه متری باکیفیت ساخت بسیار بالا برای اتصال سیمی و باتری داخلی قابل شارژ نیز برای اتصال بی‌سیم در نظر گرفته‌شده است. طول عمر باتری ریزر رایجو آنلیمیت طبق اعلام کمپانی سازنده در حدود 11 ساعت است.

قیمت این محصول در ایران : 2,800,000 هزارتومان
این لیست اختصاصاً توسط وب‌سایت پارسی گیم گردآوری‌شده است. امیدواریم بامطالعه آن به پاسخ پرسش‌های خود درزمینهٔ خرید هدست گیمینگ رسیده باشید. منتظر دیدگاه‌های ارزشمندتان در بخش نظرات هستیم.
Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.