چرا Grand Theft Auto محبوب‌ترین بازی در جهان است؟
Avatar

چرا Grand Theft Auto محبوب‌ترین بازی در جهان است؟

مهدیه سیفی 15 اردیبهشت 1402 3 دیدگاه
7,923 بازدید

قطعا بسیاری از شما تا به امروز از سری محبوب GTA لذت برده‌اید و شماره‌های مختلف آن را تجربه کردید. محبوبیت جی تی ای و جذابیت GTA چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد؛ اما چرا Grand Theft Auto محبوب‌ترین بازی در دنیای غرب و حتی جهان است؟ راز موفقیت این بازی در چیست؟ چگونه جی تی ای 5 سال‌ها پس از عرضه، همچنان به فروش می‌رسد؟ ما نگاه دقیق‌تری به داده‌های و اطلاعات مختلف انداختیم تا دلیل آن را پیدا کنیم. با پارسی گیم همراه باشید.

GTA V محبوب‌ترین بازی در اروپا و آمریکا

بر اساس نظرسنجی‌ها، امتیاز Grand Theft Auto بالاترین امتیاز را در کل صنعت بازی دارد؛ امتیاز 8 از 10 توسط %82 و 10 از 10 توسط 40% از بازیکنان در سراسر بریتانیا، ایالات متحده، آلمان و فرانسه اخذ شد. این فرنچایز همچنین پنجمین عنوان پربازیگر برای همه گیمرها و محبوب‌ترین عنوان در بین گیمرهای مرد است؛ یعنی در شش ماه گذشته 42% از مردان به این عنوان رای داده‌اند.

جای تعجب نیست که Grand Theft Auto V (GTA V) جواهر تاج این سری است و 63 درصد از طرفداران آن، بیشترین رای را به آن داده‌اند. علاوه بر این، GTA به عنوان یک فرنچایز کامل در حال بهبود است. 81% از بازیکنان موافق هستند که فرنچایز همچنان در طول زمان به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و هرگز در سراشیبی قرار نخواهد گرفت. جی تی ای همیشه در قلب‌ طرفدارانش ماندگار است.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، امتیاز Grand Theft Auto بالاترین امتیاز را از بین 100 فرنچایز مورد نظر ما دارد. علی‌رغم نمایش‌های قدرتمندی مثل Zelda و Pokémon، رتبه‌بندی بالای GTA آن را به محبوب‌ترین سری در صنعت گیمینگ تبدیل کرده است.

کنسول‌های محبوب برای بازی

محبوبیت GTA

جذابیت GTA تنها به اینجاها ختم نمی‌شود! این بازی فقط به یک کنسول اختصاص ندارد بلکه در رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها محبوبیت‌ بالایی کسب کرده است. اگر چه این سری اصولا روی کنسول‌ها بازی می‌شود، 20٪ از گیمرهای GTA یک بازی GTA را روی رایانه شخصی، 8٪ روی یک دستگاه هوشمند و 7٪ روی یک دستگاه اختصاصی دستی (مثلا PSP) بازی می‌کنند. این به این دلیل است که عناوین قدیمی در فرنچایز GTA با موفقیت به هر پلتفرمی منتقل شده‌اند. بازی‌هایی مانند San Andreas، Vice City و GTA III که هر کدام به‌ عنوان ریمستر روی رایانه‌های شخصی، کنسول‌ها و موبایل‌ها در دسترس هستند، هنوز انتخاب اول ۲۰ درصد از بازیکنان به شمار می‌روند.

برای درک محبوبیت بازی در رایانه شخصی باید نگاهی به آمار بیندازیم؛ در سال گذشته، جی تی ای بین 20 بازی برتر PC قرار گرفت که نشان می‌دهد جزو بازی‌های پرطرفدار این پلتفرم است. GTA V و GTA San Andreas Multiplayer از سپتامبر 2015 جایگاه دائمی در رتبه‌بند داشتند، هرگز نزول نکردند و در ژانویه به ترتیب رتبه‌های 10 و 9 را به خود اختصاص دادند؛ این فوق‌العاده است! این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا نشان می‌دهد که جی تی ای تنها به نسخه V محدود نیست و جدای این عنوان پرچمدار، در گذر زمان جذابیت خود را حفظ کرده است. مانند سایر فرنچایزهای بسیار محبوب، محبوبیت این سری با تسهیل کردن بازی در کنسول‌ها و پلتفرم‌های مختلف افزایش پیدا کرده و تقویت می‌شود. این مورد مهم است چرا که امروزه شاهدیم بعضی از بازی‌ها اهمیتی به تنوع پلتفرم نمی‌دهند و از دنیای بعضی‌ها فاصله می‌گیرند. جی تی ای در این زمینه خوب کار کرده است.

افزایش فروش بازی با گذر زمان

جذابیت GTA

با این وجود سلامت فرنچایز GTA در گرو موفقیت GTA V است. آمارهای مالی اخیر Take Two نشان داد که این بازی در حال حاضر بیش از 75 میلیون نسخه در سراسر جهان افزایش فروش داشته است. بازی در سال 2016 بسیار بیشتر نسبت به سال‌های 2015 و 2014 خریداری شد که صعودی شدن روند فروش بازی را نشان می‌دهد. وقتی نظر بازیکنان را در مورد فرنچایز در نظر می‌گیریم می‌پرسیم می‌بینیم که این اعداد واقعی به نظر می‌رسند و منطقی هستند.

بخش آنلاین GTA

بازی GTA Online

GTA Online که به بازیکنان اجازه می‌دهد آواتار خود را بسازند، به همراه دوستان خود به دزدی بروند و لوس سانتوس را به هم بریزند. تاثیر GTA Online به دو صورت قابل مشاهده است:

اولین مورد از نظر درآمد است. بین اکتبر 2015 و اکتبر 2016، بازیکنان به انتشار مداوم محتوای جدید Rockstar با هزینه تخمینی 700 میلیون دلار در بازی برای سلاح‌ها، ماشین‌ها و سایر تجهیزات جدید تنها در GTA Online واکنش مثبت دادند. مهم‌تر از آن برای ادامه فروش GTA V، GTA Online درایوری برای بازیکنان برای خرید نسخه‌های جدید بازی فراهم کرده است. این را می‌توان در تعداد بازیکنانی که در پلتفرم‌های مختلف با این سری درگیر می‌شوند مشاهده کرد.

یکی دیگر از مولفه‌ها در موفقیت جی تی ای آنلاین، جذب بازیکن از سایر فرانچایزها است. با توجه به نظری که بازیکنان Call of Duty (COD) داده‌اند هدف آن‌ها در بازی رقابت و داشتن برنامه و پلن است؛ بر اساس یک واقعیت، طرفداران فرانچایزهای این چنینی با جایگزین کردن جی تی ای میانه‌ای نخواهند داشت.

شاید بپرسید چرا باید این اتفاق بیفتد؟ باید گفت که هر بازی چیزی کاملا متفاوت برای بازیکنان ارائه می‌دهد. دلایل اصلی لذت بردن بازیکنان از COD شامل رقابت (31%)، استفاده از استراتژی (16%) و سهولت بازی (14%) است اما برای GTA، دلیل اصلی جدای از خشونت، فرمت جهان باز (23٪) آن است که عواملی مانند عناصر ایفای نقش (14٪) و ایجاد شخصیت (10٪) در مقایسه با همتای FPS خود بیش از حد نمایان می‌شود.

به طور خلاصه، دنیای GTA به همان اندازه که یک زمین بازی برای خودنمایی کاربران است، به همان اندازه هم عرصه‌ای برای خشونت‌های سرگرم‌کننده و بدون فکر است. به قول کیت استوارت از گاردین، GTA V «به جای یک بازی یک مکان است». این امر مانع تبدیل شدن GTA به رقیب بازی‌های دیگر می‌شود. در عوض می‌بینید که بازی مانند Minecraft از فضا فراتر رفته و به چیزی بیشتر آن چه می‌خواسته تبدیل شده است. این اتفاق به آن اجازه می‌دهد تا سال‌ها پس از راه‌اندازی همچنان به موفقیت خود ادامه دهد.

آیا روند پیشرفت GTA متوقف خواهد شد؟

محبوبیت جی تی ای

سوال این است که آیا جی تی ای می‌تواند به رشد خود ادامه دهد؟ در حال حاضر هیچ دلیلی نداریم که بگوییم نه! وقتی آمارها را می‌بینیم و داده‌های این سری را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که تعداد بازیکنان اخیر به طور جزیی کاهش یافته است اما آگاهی بازیکنان بیشتر شده است. این نشان می‌دهد که فضایی برای GTA V وجود دارد تا بتواند بازیکنان را به خوبی درگیر خود کند و به موفقیتش ادامه دهد.

با این حال در واقعیت دو نگرانی بزرگ وجود دارد؛ اولین مورد این است که Rockstar در حال پایان دادن به انتقال حساب‌های GTA Online از نسل گذشته به کنسول‌های نسل فعلی در 6 مارس است. بدون این پل، این احتمال وجود دارد که بخشی از بازیکنان GTA به تکرار نسل بعدی بازی نپردازند و بازی آن را کندتر اجرا کنند. دوم و مسلما مهم‌ترین مورد این است که راک استار می‌تواند در اواخر امسال مخاطبانش را تغییر دهد. ورود بازی جهان باز Red Dead Redemption 2 روی کنسول‌ها با الهام از غرب که حالت آنلاین خود را دارد، توانست به راحتی مخاطبان GTA V را بدزدد و به سمت خود جذب کند. این موضوع توسط خود تیک‌تو بیان شده که رد دد می‌توان تاثیر منفی رو برادر بزرگتر خود بگذارد.

حتی اگر بدترین اتفاق برای GTA V به دلیل این پیشرفت‌ها بیفتد، باید موفقیت و رشد آن را فوق‌العاده دانست. Rockstar نشان داده است که می‌تواند یک بازی همیشه سبز را به عنوان یک محصول به فروش برساند و پس از آن با یک عنصر مبتنی بر سرویس آنلاین از آن درآمدزایی کند.

نتیجه‌گیری

بازی GTA V

اگر چه گفتیم آثار راک استار مانند آثار هنری است و باید آن را به این چشم نگاه کرد اما هر اثری ممکن است سقوط کند و دیگر محبوبیت سابق را نداشته باشد؛ حتی اگر در سطح جذابیت GTA باشد. شاهکارهای این صنعت همیشه در حافظه خواهند ماند اما باری بسیاری مهم است که جی تی ای همچنان سر پا بماند و به موفقیت خود ادامه دهد. در این مطلب به محبوبیت جی تی ای و دلایل آن پرداختیم تا علت این‌ موضوع برای شما بیشتر مشخص شود.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

محبوب ترین شماره سری GTA کدام است؟

بازی GTA V که آخرین شماره این سری نیز محسوب می‌شود به عنوان محبوب‌ترین بازی در فرنچایز GTA شناخته شده است.

۱
دلایل محبوبیت سری GTA کدام موارد هستند؟

تنوع بالای پلتفرم‌هایی که بازی را اجرا می‌کنند، گیم پلی متنوع، دنیای جهان‌باز با آزادی عمل بالا، تلفیق اکشن، شوتر، ماشین سواری و شبیه‌سازی زندگی.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 3 دیدگاه
  • Avatar

    راضی کننده

    مهمان

    همانطوری که سری بازیهای Sims رو دخترا دوست داشتن اینم مدل پسرونه همون Sims بود.
    خیلی کسی ماموریت های بازی رو دنبال نمیکرد!
    سوار ماشین شدن چرخ زدن هرموقع ماشین خراب شد یک ماشین دیگه رو برداشتن
    به عبارتی راضی کننده بود!

    پاسخ دهید
  • Avatar

    علی

    مهمان

    یه جایی به درستی گفتین که “محبوب‌ترین عنوان در بین گیمرهای مرد” هست.
    GTA اگر تو نسخه جدید، مثل فیلمها و بازی های دیگه بره دنبال اقلیت گرایی(از نظر جنسیت و نژاد)، قطعا این طرفداران سنتی خودشو عصبانی میکنه.
    چون قلب دنیای GTA همین مردانه بودنش هست.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Serios

    مهمان

    فرض کن فرد ثروتمندی هستی و هر کاری که توی این باز ی میشه انجام داد رو تو دنیای واقعی میتونستی انجام بدی. بازم بهش امتیاز بالایی میدادی؟ پاسخ: نه
    محبوبیت با کیفیت فرق داره. این که بازی محبوبه به خاطر آدمای کژوال دلیل نمیشه بگیم کیفیت خوبی داره. گیم پلی ایز trash

    پاسخ دهید