بازی هایی که در سال 2023 سی ساله می شوند
کسری کاظمی

بازی هایی که در سال 2023 سی ساله می شوند

کسری کاظمی 27 دی 1401 بدون دیدگاه
1,074 بازدید

تشخیص اینکه چه زمانی یک بازی تأثیر فرهنگی بگذارد، دشوار است، اما تعداد انگشت شماری از بازی های ویدیویی موفق شدند تا تأثیر و پایداری برخی از آثار سال 1993 را داشته باشند. با اینکه سی سال از زمان عرضه بازی های سال 1993 گذشته، ولی همواره می‌توان به راحتی شاهد حضور مؤثرشان در صنعت گیم فعلی بود. از آثار مبارزه‌ای افسانه‌ای گرفته تا شوتر اول شخصی که یک تنه کل سبک را به دنیا معرفی کرد. سال 1993 قطعاً تا ابد به عنوان یکی از بهترین سال‌های صنعت گیم و رسانه دیجیتال شناخته خواهد شد. پس بیایید به بهترین و تأثیرگذارترین بازی هایی که در سال 2023 سی ساله می شوند بپردازیم.

بازی هایی که شمع سی سالگی خود را در سال 2023 فوت می‌کنند

سال 1993 شاهد پیشرفت‌های زیادی در فناوری بود. اینتل پردازنده پنتیوم را معرفی کرد، مایکروسافت ویندوز NT 3.1 را منتشر کرد و شبکه جهانی وب متولد شد. Super Nintendo Entertainment System مهم‌ترین کنسول در آن زمان بود و مردم از بازی های ویدیویی مانند Super Mario World و Final Fantasy 3 لذت می‌بردند. با این حال، سال 1993 شاهد انتشار چند بازی ویدیویی جدید هم بودیم که برای سال‌های آینده تأثیر فراوانی گذاشته و هنوز درباره آن‌ها صحبت می‌شود. برخی از این بازی ها حتی موفق شدند تا ژانرهای جدیدی را خلق کرده و به شهرت برسانند که تا همین امروز از اصلی‌ترین سبک‌ها به شمار می‌آیند.

15) Mega Man X

بازی Mega Man X

در طول سال‌ها، آن‌قدر نسخه‌های متفاوت و متنوع از سری بازی Mega Man منتشر شده‌اند که شاید برای بسیاری از گیمرها گیج کننده باشد که کدام مهم‌ترین و تأثیرگذارترین‌ها هستند. خب می‌توان به یک نسخه خاص از سال 1993 یعنی بازی Mega Man X اشاره کرد. این بازی به واسطه سخت افزار جدید و قدرتمند کنسول SNES توانست با موسیقی‌های جذاب، گرافیک خیره کننده و گیم پلی ای طولانی، جانی دوباره به این فرنچایز بدمد. گرافیک بازی تکاملی از پیکسل آرت زیبای سری با رنگ‌ها و پیکسل‌های بیشتر است. انیمیشن‌های بازی و هوش مصنوعی دشمنان پیشرفت زیادی داشته و درجه سختی آن را پیچیده‌تر کرده است.

Mega Man مجموعه‌ای است که با نسخه قبلی کنسول نینتندو آغاز شد و با ظاهری بازسازی‌شده و داستانی بالغ‌تر در کنسول جدید بازگشت. این عنوان در آینده‌ای از دنیای اصلی Mega Man اتفاق می‌افتد؛ جایی که یک باستان‌شناس، آزمایشگاه دکتر لایت را به همراه یک اندروید حفظ ‌شده به نام X کشف می‌کند. بازی از همان فرمول قسمت‌های قبلی Mega Man پیروی می‌کند، جایی که شما با چند شخصیت شرور کوچک مبارزه می‌کنید (در مجموع هشت نفر) و در نهایت با یک باس بزرگ روبرو خواهی شد. برخلاف بازی‌های قبلی این سری که دکتر ویلی مغز متفکر همه چیز بود، X باید در مقابل یک غول جدید به نام سیگما قرار بگیرد.

14) Sim City 2000

بازی Sim City 2000

یکی از محبوب‌ترین ژانرهایی که این روزها می‌توانید بر روی رایانه‌های شخصی تعداد زیادی از بازی هایش را پیدا کنید، شبیه ساز شهر سازی نام دارد. خب شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که بازی های شبیه ساز این مدلی از دهه 90 میلادی وجود داشته و از کیفیت بالایی هم برخوردار بودند. یکی از مجموعه بازی های مهمی که بلافاصله به ذهن می‌آید، سری Sim City است. مجموعه‌ای که نسخه دومش یعنی Sim City 2000 از بازی هایی که در سال 2023 سی ساله می شوند است. این بازی برای زمان خود، یکی از اعتیادآورترین و هیجان‌انگیزترین شبیه سازهایی بود که گیمرها صدها ساعت را درونش به شهرسازی صرف کردند.

سری SimCity واقعاً راه را برای بازی های شبیه سازی زندگی هموار کرد. قبل از اینکه فرنچایز The Sims به یک نام آشنا تبدیل شود، SimCity وجود داشت. SimCity 2000 روی رایانه‌های مکینتاش وارد صحنه شد و در نهایت به پلتفرم‌های دیگری مانند SNES، Sega Saturn و Playstation راه یافت. این دومین نسخه از سری بوده که بر اساس موفقیت SimCity Classic با افزودن ساختارهای جدید هیجان انگیز، مناظر متنوع با ارتفاعات مختلف و حتی لایه‌های زیرزمینی برای ایجاد انواع زیرساخت‌ها ساخته شده است. به زبان ساده، SimCity 2000 بازی شبیه سازی شهرسازی را به اوج جدیدی رساند که تا امروز نیز ادامه دارد.

13) Disney’s Aladdin

بازی Disney’s Aladdin

تا همین لحظه که مقاله بازی هایی که در سال 2023 سی ساله می شوند را مطالعه می‌کنید، بازی Disney’s Aladdin یکی از بهترین اقتباس‌ها از روی یک فیلم است که تابه‌حال در صنعت گیم ساخته شده است. این بازی به دست کمپانی Capcom توسعه یافت از نظر ظاهری و پیش بردن ماجراهای فیلم، به بهترین شکل ممکن عمل کرده است. علاءالدین که بیشتر شبیه یک انیمیشن دیزنی بود تا یک بازی ویدیویی ساده، یک پلتفرمر دوبعدی ساید اسکرولر بود که در آن بازیکنان ولگرد قهرمان و میمون حیوان خانگی‌اش را کنترل می‌کردند. درجه سختی بازی به شدت بالا بوده و ساعت‌ها شما را درگیر مراحل سختش می‌کند.

این بازی همچنین یک موفقیت تجاری فوق‌العاده بوده و چهار میلیون نسخه از آن به فروش رسید. این ارقام در میان آثار Sega Genesis به هیچ وجه طبیعی نبود. فقط Sonic the Hedgehog و Sonic the Hedgehog 2 توانستند فروش بیشتری نسبت به Aladdin داشته باشند که چیزهای زیادی در مورد کیفیت بازی می‌گوید. گرافیک زیبای 16 بیتی این بازی از بسیاری از آثار مدرن نیز زیباتر و درخشان‌تر است. همچنین این بازی از موسیقی متن فوق‌العاده و طراحی مراحل پیچیده‌ای برخوردار است. Disney’s Aladdin بدون شک یکی از زیباترین و بهترین بازی های پلتفرمینگ در طول عمر کنسول Sega Genesis است.

12) NBA Jam

بازی NBA Jam

بهترین بازی های اوایل دهه 90 میلادی آن دسته عناوینی بودند که می‌توانستید علاوه بر تجربه تک نفره، با دوستان خود نیز به صورت فیزیکی بر روی ماشین‌های آرکید نیز رقابت کنید. NBA Jam سومین بازی ویدئویی بسکتبال بود که توسط Midway منتشر شد و تأثیرگذارترینشان هم بود. این بازی عنوان مولتی پلیر و رقابتی شماره یک در سال 1993 است. با اینکه این عنوان از بازی هایی که در سال 2023 سی ساله می شوند است، ولی همچنان از سیستم و مکانیک‌های گیم پلی پیچیده‌ای برخوردار بوده که در اکثر بازی های مدرن ورزشی هم دیده می‌شود. در آمریکا، بازی NBA Jam پرفروش‌ترین بازی آرکید سال 1993 بود.

NBA Jam که دارای حالت مسابقه بسکتبال دوبه‌دو است، یکی از اولین بازی‌های آرکید بسکتبال محور قابل بازی است و همچنین یکی از اولین بازی‌های ورزشی است که تیم‌ها و بازیکنان دارای مجوز NBA و شباهت‌های دیجیتالی واقعی آن‌ها را نشان می‌دهد. این بازی از آن دسته عناوین پارتی محور بود که پیش از Mario Party موفق شده بود تا گیمرها را در خانه‌ها و آرکیدها دور هم جمع کرده و تجربه منحصر به فردی خلق کند. شما می‌توانید تیم و بازیکنان مورد علاقه بسکتبال خود را انتخاب کرده و به وسیله آن‌ها، دوستان خود را گوشمالی دهید. NBA Jam بدون شک بهترین بازی ورزشی است که در سال 1993 منتشر شده است.

11) Super Mario All-Stars

بازی Super Mario All-Stars

لوله کش معروف ایتالیایی یعنی ماریو، بدون شک از محبوب‌ترین شخصیت‌های خیالی است که تابه‌حال توسط انسان‌ها خلق شده است. شهرت بالای این کاراکتر و بازی هایی که از رویش ساخته شده، میلیاردها دلار برای کمپانی سازنده‌اش سودآوری داشته و ماشین موفقیت‌هایش تا همین لحظه نیز متوقف نشده است. موفقیت‌های ماریو بر روی کنسول NES دلیلی شده بود تا کمپانی نینتندو، سال‌ها پس از عرضه این بازی ها، تصمیم به جمع آوری بزرگ‌ترین‌هایشان بر روی یک پکیج کرده و آن را برای کنسول تازه نفسش منتشر کند. نتیجه این موضوع، یکی از پرفروش‌ترین بازی های کلکسیونی به نام Super Mario All-Stars شد.

بازی Super Mario All-Stars شامل تمام چهار نسخه کلاسیک فرنچایز ماریو بر روی NES است. آثار Super Mario Bros، Super Mario Bros: The Lost Levels، Super Mario Bros 2 و Super Mario Bros 3 در این پکیج حضور داشته و بسیار متفاوت‌تر از بازی های اورجینال ظاهر شده‌اند. بازسازی‌های بر روی این عناوین انجام شده که شامل رفع باگ‌های فراوان، موسیقی به‌روزرسانی شده و اصلاح فیزیک بازی بود. طرف‌داران کنسول‌های نینتندو به شدت از این کلکسیون استقبال کرده و در کمتر از 10 ماه حدود 1 میلیون نسخه از آن به فروش رفت. این پکیج از بازی هایی که در سال 2023 سی ساله می شوند است.

10) Myst

بازی Myst

قبل از اینکه فرنچایز The Sims راه خود را به عنوان پرفروش‌ترین بازی های کامپیوترهای شخصی به بازار باز کند، این بازی Myst بود که از این عنوان برخوردار بود. گرافیک‌های سه بعدی بازی های اولیه کامپیوتری، یکی از چیزهایی است که گیمرهای قدیمی نسبت به آن حس نوستالژی دارند. بازی Myst نیز یکی از اولین آثاری بود که از این تکنولوژی استفاده مفید کرد تا یکی از خاص‌ترین بازی های پازل تمام دوران را ارائه کند. فضای فانتزی، علمی تخیلی و داستانش، به طور کلی، شبیه هیچ چیز دیگری نیست که پیش از آن وجود داشت و استفاده درخشان از طراحی صدا و موسیقی باعث خلق اتمسفری خارق‌العاده شده است.

بر خلاف یک بازی کامپیوتری بسیار مهم دیگر که در سال 1993 منتشر شده، Myst به هیچ عنوان از خشونت و کشت و کشتار برای ارائه یک گیم پلی خارق‌العاده استفاده نمی‌کند. این بازی کلیک و اشاره ماجراجویی تنها به گشت و گذار در محیط‌ها وسیع و حل پازل‌های به شدت دشوار تمرکز دارد. بازی سازان مدرن امروزه جرئت نمی‌کنند یک بازی شبیه به Myst بسازند، زیرا مخاطبان احتمالاً صبر و حوصله نداشته و از فقدان انفجار یا دستاوردهای قابل باز شدن خسته می شوند. با این حال این موضوع چیزی از شاهکار بودن Myst کم نکرده که تا همین لحظه به عنوان مهم‌ترین بازی پازل و ماجراجویی تاریخ شناخته می‌شود.

9) Illusion of Gaia

بازی Illusion of Gaia

یکی از کمتر یاد شده‌ترین بازی های اکشن و نقش آفرینی دوران کلاسیک که این روزها خیلی درباره‌اش صحبت نمی‌شود، بازی Illusion of Gaia شاید در اولین نگاه، شبیه به تمامی آثار نقش آفرینی دوبعدی باشد که بر روی کنسول SNES منتشر می‌شدند؛ با این حال زمانی که ساعت‌ها درون آن وقت صرف کنید، متوجه می‌شوید که با پدیده‌ای بزرگ‌تر طرف هستید. این بازی علاوه بر سیستم مبارزات معمول بازی های اکشن و نقش آفرینی در زمان خود، مکانیک‌های متفاوتی داشته که گیمر می‌تواند با آن تبدیل به شخصیت دیگری شده و از توانایی‌هایش برای حل پازل‌ها و نابودی دشمنان استفاده کند. این موضوع در بازی های دیگر شایع نبود.

دنیا سازی نیز در Illusion of Gaia یک انقلاب بزرگ برای بازی های اولیه نقش آفرینی محسوب می‌شود. دنیای فانتزی عمیق و پر از جزئیات و داستان‌های خاص، قطعاً هر عاشق این سبک را به وجد خواهد آورد. محیط Illusion of Gaia دنیایی رنگارنگ و در عین حال تهدیدآمیز را به تصویر می‌کشد که گویا هر لحظه امکان رخ دادن حادثه‌ای وجود دارد. این بازی یکی از اولین نمونه‌ها در خلق یک نقش آفرینی حماسی و عظیم بود که به واسطه سخت افزار پیشرفته کنسول SNES توانست تبدیل به یک گنج پنهان شده شود. به دلیل اینکه این اثر از بازی هایی که در سال 2023 سی ساله می شوند است، توصیه می‌کنیم تجربه آن را از دست ندهید.

8) Star Fox

بازی Star Fox

بازی Star Fox یکی از افسانه‌ای‌ترین عناوینی است که بر روی کنسول‌های نینتندو منتشر شده است. این بازی مسیر خود را از SNES آغاز کرد و اولین عنوانی بود که از گرافیک سه بعدی پلیگون محور برخوردار شد. این موضوع تابه‌حال برای بازی های کنسولی پیش نیامده بود و باعث شد که تمام گیمرهای دنیا انگشت به دهان بمانند. Star Fox یک دستاورد فنی عظیم برای نینتندو و صنعت گیم بود. خیلی قبل از اینکه بازی های سه بعدی روی کنسول‌های خانگی مقرون به صرفه باشد، نینتندو از تراشه Super FX (که روی کارتریج‌های SNES تعبیه شده بود) استفاده کرد تا اولین عنوان چند ضلعی سه بعدی خود یعنی Star Fox را بسازد.

امروزه یا حتی با استانداردهای اواسط دهه 1990، بازی Star Fox مطمئناً ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد، اما نمی‌توان انکار کرد که در سال 1993 این گرافیک به طرز شگفت انگیزی در یک ماشین 16 بیتی چشمگیر بود. Star Fox یک بازی ریل شوتر است و نینتندو با هوشمندی با اضافه کردن مسیرهای جایگزین با درجات مختلف دشواری، به جای یک منوی انتخاب سختی، آن را به یک بازی بسیار جذاب تبدیل کرد. این مکانیک گیمرها را وادار کرد تا با کاوش و فتح مسیرهای جدید، در بازی بهتر شوند. ناگفته نماند که Star Fox با فروش 4 میلیون نسخه موفقیت تجاری داشت، اما در عین حال یک عنوان مورد تحسین منتقدان نیز بود.

7) Gabriel Knight: Sins of the Fathers

بازی Gabriel Knight Sins of the Fathers

در اواسط دهه 90 میلادی، یکی از جذاب‌ترین و خاص‌ترین ژانرها برای تجربه، ژانر ماجراجویی کلیک و اشاره بر روی رایانه‌های شخصی بود. در حالی که این ژانر برای بازیکنانی که به دنبال گیم پلی سرگرم کننده و ساعت‌ها بازی اعتیاد آور هستند، چندان هیجان انگیز نیست، کسانی که به دنبال بهترین داستان‌ها و دیالوگ‌ها هستند، این عناوین را بسیار برتر از هر چیزی در کنسول‌های خانگی می‌دانند. بازی Gabriel Knight: Sins of the Fathers یکی از شاهکارهای این ژانر بوده که در سال 1993 منتشر شد و به سرعت خود را از تمامی آثار ماجراجویی و داستان محور زمان خود به واسطه المان‌های مختلفی متمایز کرد.

Gabriel Knight در دهه 1990 یک ماجراجویی ترسناک هیجان انگیز بود که حتی منتقدان سرسخت بازی ها را نیز شوکه کرده بود. کیفیت داستان و دیالوگ‌های این بازی به قدری خوب بود (در حد رمان‌ها) که تصور دنیایی که در آن بازی‌های کنسولی که عمدتاً توسط استودیوهای ژاپنی ساخته شده بودند، حتی از نظر قدرت داستان‌گویی در اوایل دهه 1990 با چنین بازی‌ای رقابت کنند، سخت است. Sin of the Fathers یک موفقیت تجاری بزرگ نبود، زیرا بازی‌های PC در این زمان به اندازه بازی‌های کنسول محبوب نبودند. اگرچه، نگارش باورنکردنی بازی و استفاده فوق‌العاده از صداپیشگی باعث شد تا تبدیل به یک کلاسیک شود.

6) The 7th Guest

بازی The 7th Guest

یکی دیگر از ژانرهای عجیبی که در اواسط دهه 90 میلادی توانسته بود مسیر خود را به دنیای بازی ها باز کند، ژانر فیلم تعاملی (Interactive movie) بود. این مدل بازی ها به واسطه استفاده از بازیگران واقعی به عنوان شخصیت‌ها و قرار دادنشان در سناریوهایی که به دست بازیکن کنترل می‌شود، توانستند جهش عظیمی در بازار گیم داشته باشند. پادشاه بازی های تعاملی نیز عنوانی به نام The 7th Guest است. این بازی توانسته بود ژانر پازل، ترس و فیلم تعاملی را به شکل خلاقانه‌ای با هم مخلوط کرده و گیمرهای زمان خود را شوکه کند. این اثر جالب و خاص همچنین از بازی هایی که در سال 2023 سی ساله می شوند هم است.

بازیکنان باید در اطراف یک عمارت فوق‌العاده واقع‌گرایانه و خالی از سکنه در این فیلم تعاملی پازل محور که این روزها دست کم گرفته شده بدوند. این بازی که پیش‌گام گرافیک از پیش رندر شده بود، در ابتدا برای رایانه شخصی منتشر شد اما شاید به عنوان یکی از معدود عناوین موفق کنسول CD-i بدبخت شناخته شود. این بازی اتمسفری شوم و اغلب با مضمون بزرگسالان را ارائه می‌کرد که چیزی بسیار جدید برای آن دوران بود و به همین دلیل، به عنوان یک کلاسیک در ژانر بازی های ویدیویی ترسناک در نظر گرفته می‌شود. این روزها بازی های تعاملی مختلفی عرضه می‌شود که موفقیت‌های خود را مدیون نوآوری‌های این بازی هستند.

5) The Legend of Zelda: Link’s Awakening

بازی The Legend of Zelda Link’s Awakening

نمی‌توان در مورد بازی های ویدیویی محبوب بدون ذکر سری Legend of Zelda و از بازی های محبوب Legend of Zelda بدون ذکر اولین مورد ساخته شده برای یک کنسول دستی صحبت کرد. Link’s Awakening برای Gameboy نینتندو ساخته شد، اما این تنها چیزی نبود که در این قسمت متفاوت بود. برخلاف بازی‌های قبلی فرنچایز، Link’s Awakening شامل Zelda، Hyrule یا Triforce نبود که سه پایه اصلی در بقیه بازی ها هستند. با وجود این تغییرات، این بازی همچنان پرفروش‌ترین عنوان Gameboy در آگوست 1993 بود. نگذارید محدودیت‌های فنی Gameboy شما را از تجربه این شاهکار خاص باز دارد.

در حالی که Link’s Awakening هدف خود را به عنوان یک پورت Gameboy از A Link to the Past آغاز کرد، اما تیم Nintendo EAD تصمیم گرفت مسیر متفاوتی را که متناسب با قابلیت‌های Game Boy است، ادامه دهد. در نهایت، آنها این ماجراجویی کلاسیک را خلق کردند. از برخی جهات، مانند داستان سرایی، Link’s Awakening برتر از نسخه Super Nintendo است. منتقدان بازی را به خاطر آن و استفاده هوشمندانه از پازل‌ها و باس فایت ها تحسین کردند. خیلی‌ها حتی از این بازی به عنوان یکی از بهترین‌های تاریخ یاد می‌کنند که حتی با گذشت سی سال، همچنان جذاب و سرگرم کننده باقی مانده است.

4) Secret Of Mana

بازی Secret Of Mana

منتقدان غربی در آن زمان بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی را دوست داشتند و Secret of Mana یکی از بازی هایی بود که هر عاشق نقش آفرینی بر روی SNES از آن به عنوان یک استاندارد یاد می‌کرد. Secret of Mana یک بازی اکشن-RPG بود، اما داستانی جالب و تمرکز فراوانی بر مبارزه داشت. در حالی که Secret of Mana به عنوان یک ماجراجویی حماسی تک نفره طراحی شده است، سایر بازیکنان می‌توانند به این آن بپیوندند تا به بازیکن اصلی در طول نبردها کمک کنند. به لطف آداپتور چند دسته‌ای SNES، حداکثر سه بازیکن می‌توانند هم‌زمان در طول نبردها بازی کنند که خود یک قابلیت انقلابی برای این بازی است.

منتقدان از جلوه‌های بصری، موسیقی و خط داستانی Secret of Mana خوشحال بودند. مجله بازی محبوب Electronic Gaming Monthly جایزه معتبر RPG سال را به Secret of Mana در سال 1993 اهدا کرد. این بازی با فروش 1.5 میلیون واحدی در ژاپن به موفقیت بزرگی دست یافت. بیش از 300000 واحد از این بازی در غرب فروخته شد و ثابت کرد که JRPG می‌تواند در نهایت به یک سبک محبوب در خارج از ژاپن تبدیل شود. اگر از طرف‌داران فرنچایز فاینال فانتزی هستید، Secret of Mana می‌تواند به همان اندازه برایتان جذاب باشد. این شاهکار از بازی هایی که در سال 2023 سی ساله می شوند هم است.

3) Day of the Tentacle

بازی Day of the Tentacle

بالاتر درباره بازی های ماجراجویی کلیک و اشاره و اهمیت بالایشان در دهه 90 میلادی صحبت کردیم. خب اگر کمی درباره بزرگ‌ترین بازی سازانی که در آن زمان به تولید این آثار می‌پرداختند تحقیق کنید، به یک نام برمی‌خورید: LucasArts. این استودیوی بازی سازی آمریکایی به تنهایی مسئول موفقیت‌هایی است که ژانر ماجراجویی در آن دوره به دست آورد. یکی از مهم‌ترین بازی هایی هم که این پرچم را بالا نگه داشته بود، عنوانی به نام Day of the Tentacle است. این بازی سطحی از سرگرمی را برای گیمرهایی که علاقه‌مند به غوطه‌ور شدن در دنیایی تخیلی با داستانی جذاب هستند، ارائه می‌دهد که تابه‌حال وجود نداشت.

بازیکنان Day of the Tentacle می‌توانستند در بازه‌های زمانی مختلف بین سه قهرمان اصلی جابه‌جا شوند، زیرا سفر در زمان یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بازی بود. قبل از اینکه Chrono Trigger در سال 1995 وارد میدان شود، Day of the Tentacle مکانیک سفر در زمان (مانند کارهای انجام شده در گذشته، تأثیرگذاری بر زمان حال و غیره) را بی‌عیب و نقص انجام داد. مدیریت و حمل اقلام متمایز در طول زمان کلید حل ماجراجویی Day of the Tentacle بود. با وجود کیفیت بالای این بازی، ژانر ماجراجویی کلیک و اشاره بعد از دهه 90 میلادی نتوانست آن موفقیت‌های حماسی دوران خود را تکرار کند.

2) Mortal Kombat II

بازی Mortal Kombat II

قطعاً همه ما با فرنچایز افسانه‌ای مبارزه‌ای یعنی Mortal Kombat آشنا هستیم. خب پس باید بدانید که مهم‌ترین و تأثیرگذارترین باز در دوران کلاسیک سری قرار است در سال جاری میلادی سی ساله شود. این بازی دومین قسمت اصلی از سری خود و دنباله‌ای بر Mortal Kombat در سال 1992 است که گیم پلی بازی را بهبود می‌بخشد و داستان اصلی را گسترش می‌دهد، به ویژه با معرفی حرکت‌های پایانی متنوع‌تر (شامل چندین Fatalities برای هر شخصیت و حرکات جدید، مانند Babality  وFriendship) و چندین شخصیت نمادین، مانند Kitana، Mileena، Kung Lao، Noob Saibot، و شرور معروف، Shao Kahn.

در حالی که Street Fighter II بازی‌ای بود که همه بچه‌ها در خانه انجام می‌دادند، Mortal Kombat II همان بازی مبارزه‌ای بود که هر بچه‌ای آرزوی تجربه‌اش را داشت. با این حال، والدین سرسخت آنها از اینکه فرزندشان در جشن پیروزی سر حریفش را قطع کرد و آن را بالا نگه دارد، در وحشت بودند. بازی Mortal Kombat II تا سال 1994 روی کنسول‌ها منتشر نشد و تنها بر روی ماشین‌های آرکید در دسترس بود. خشونت بالا و دیوانه‌وار این بازی باعث جنجال‌های فراوانی در دنیا شد و سیستم درجه بندی سنی بازی ها نیز به واسطه این بازی به وجود آمد. این شاهکار از بازی هایی که در سال 2023 سی ساله می شوند است.

1) Doom

بازی Doom

آیا می‌دانستید که بازی ای که این روزها می‌تواند روی توستر هم اجرا شود در سال 1993 منتشر شد؟ درست است، Doom اصلی 30 ساله می‌شود، پس وقت آن است که گردوغبار این شاهکار بی مانند را پاک کرده و تولد آن را تبریک بگوییم. بدون شک Doom از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بازی هایی است که تابه‌حال ساخته شده است. این عنوان به تنهایی مسئول به شهرت رسیدن ژانر شوتر اول شخص بوده و راه را برای هزاران بازی هم شکل خود باز کرد. این یک نقطه عطف در تاریخ صنعت گیم است. به مبارزه با انبوهی از شیاطین و مردگان بپردازید و ساعت‌ها درگیر هزارتوهای پیچیده و اعتیادآور این بازی شوید.

زمانی که بازی Doom را بارگذاری کنید، چیزی به اسم مقدمه، داستان و این بحث‌های اضافه وقت شما را تلف نخواهد کرد. این بازی تنها برای یک هدف جامع تولید شده و آن هم اکشن بی مغز است. شخصیت اصلی در یک پایگاه فضایی در سیاره مریخ زندانی شده که دروازه‌ای به جهنم است و موجودات شرور جهنمی به پایگاه حمله ور شده‌اند. شما در طول این سفر اسلحه‌های متنوعی را به دست گرفته و باید هر شیطانی که جلویتان قرار گرفت را متلاشی کنید. این فرنچایز تا همین امروز نیز زنده و جذاب باقی مانده و نشان می‌دهد که دود از کنده بلند می‌شود. بدون شک Doom از بهترین بازی هایی که در سال 2023 سی ساله می شوند است.

جمع بندی

با اینکه صنعت گیم در دهه 90 میلادی یکی از پویاترین و هیجان‌انگیزترین دوران تاریخ خود را تجربه کرده بود، با این حال چند سال طول کشید تا بازی ها و کنسول‌های جدید بتوانند در میان مردم جا بیفتند. خوشبختان سال 1993 زمانی بود که این اتفاق سرعت زیادی گرفت و می‌شد به راحتی اعلام کرد که بازی ها قرار است تا مدت‌ها با ما بمانند. با این حال همچنان شاهد تحول و رشد بسیاری از سبک‌ها و سخت افزارها بودیم و شاید بسیاری از کلاسیک‌های این سال، برای گیمرهای مدرن زرق و برق نداشته باشند؛ ولی عجله نکنید، زیرا با کمی بررسی، شاید بتوانید چیزی پیدا کنید که حتی سخت گیرترین گیمرها را هم غافلگیر کند.

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین و خاص‌ترین بازی های منتشر شده در سی سال پیش یعنی 1993 را که تأثیر مستقیمی بر شکل گیری دنیای فعلی بازی ها داشته‌اند را بررسی کنیم. عناوینی که بسیاری از گیمرها را تبدیل به بازی‌سازان بزرگی کرده‌اند. با این حال تعداد این بازی ها به قدری زیاد است که حتی با وجود قدیمی بودن، باز هم جای کافی در این لیست برای همه آن‌ها وجود ندارد. پس به کمک شما نیاز داریم تا بتوانیم آثار از دست رفته از این لیست را که شایسته حضور دارند پیدا کنیم. در بخش نظرات به ما اعلام کنید که چه عناوین دیگری شایست حضور در لیست بازی هایی که در سال 2023 سی ساله می شوند را دارند.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

مهم ترین تفاوت سی سال پیش با حالا در صنعت گیم چیست؟

در آن زمان بازی ها اغلب بر روی ماشین های آرکید منتشر می شدند؛ با این حال این روزها می بینیم که منبع درآمد اصلی صنعت گیم بخش مولتی پلیر است.

۱
بدترین بازی ای که سی سال پیش منتشر شده چیست؟

عنوان عجیبی به نام Plumbers Don't Wear Ties که یک فیلم تعاملی است، به واسطه داستان و موضوع ضعیف و کیفیت پایینش، به عنوان بدترین بازی سال 1993 شناخته می شود.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.