کسری کاظمی

بازی هایی که در سال 2023 بیست ساله می شوند

کسری کاظمی 20 دی 1401 1 دیدگاه
1,904 بازدید

سال 2003 یکی از جذاب‌ترین و پرمحتواترین سال‌ها در نسل ششم بازی های ویدئویی محسوب می‌شود. خیلی از این بازی ها درست مانند روزی که منتشر شدند همچنان جذاب و سرگرم کننده هستند؛ بنابراین اینکه این عناوین قرار است در سال جاری یعنی 2023 بیست ساله شوند، تا حد زیادی باورنکردنی است. از بازی های شوتر اول شخص انقلابی و تأثیرگذار گرفته تا اکشن ، ماجراجویی و حتی بازی های ماشین سواری خاصی که ژانر خود را دستخوش تغییرات زیادی کردند. سال 2003 الحق که سال پربار و شاهکاری است. پس با ما همراه باشید تا به تعدادی از بهترین بازی هایی که در سال 2023 بیست ساله می شوند بپردازیم.

بازی هایی که شمع بیست سالگی خود را در سال 2023 فوت می‌کنند

حضور فرنچایز Star Wars در دنیای بازی های ویدئویی یکی از اتفاقاتی بود که در نسل ششم به بهترین شکل ممکن اجرا شد و تا همین لحظه نیز قرار است کلی بازی جدیدی و بازسازی از این دنیا در سال 2023 منتشر شود. با این حال 20 سال پیش در همین لحظه، تعدادی از شاهکارهای دنیای Star Wars منتشر شده بودند که همچنان خارق‌العاده هستند. این تازه بخش کوچکی از شاهکارهایی است که قرار است در سال فعلی بیست ساله شوند. اگر به سفر در زمان و تجربه تعدادی آثار کلاسیک علاقه دارید، پس جای درستی آمده‌اید؛ زیرا در ادامه می‌خواهیم بهترین بازی های منتشر شده در سال 2003 یعنی بیست سال پیش را بررسی کنیم.

15) The Simpsons: Hit & Run

بازی The Simpsons Hit & Run

The Simpsons: Hit & Run یکی از تنها عناوینی است که به گیمرها اجازه می‌دهد در یک محیط جهان باز، در شهر معروف کارتون معروف سیمپسون‌ها یعنی اسپرینگفیلد گشت و گذار کنند. در حالی که مأموریت‌های داستانی در بازی وجود دارد، بازیکنان می‌توانند آن‌ها را نادیده گرفته و سکه‌ها و کارت‌های پنهان را جمع‌آوری کنند و در صورت تمایل دوربین‌های زنبوری در سراسر شهر را از بین ببرند. این بازی به شدت تحت تأثیر عناوین GTA است و به گیمرها این امکان را می‌دهد که ماشین‌ها را بدزدند و به غیرنظامیان در قلمرو سیمپسون‌ها حمله کنند.  Simpsons: Hit & Run به عنوان بهترین بازی سیمپسون‌ها شناخته می‌شود.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر ریمسترهای زیادی از بازی های کلاسیک مانند Crash Team Racing و Destroy All Humans وارد بازار شده‌اند، طرف‌داران برای احیای این بازی خارق‌العاده نیز آرزومندند و منتظر نسخه‌ای از The Simpsons: Hit & Run با گرافیک مدرن هستند. با اینکه این بازی به خشونت سری معروف Rockstar نیست، اما دارای موضوعات و المان‌های مشابهی است. به‌عنوان‌مثال، بیشتر گیم پلی Hit And Run در مورد رانندگی در دنیایی به سبک Sandbox و حل مأموریت‌ها است. بازیکنان اغلب با دشمنان مسابقه می‌دهند و در مأموریت‌های زمان‌بندی‌شده باشخصیت‌های فرعی تعامل می‌کنند.

14) Beyond Good & Evil

بازی Beyond Good & Evil

اگرچه این بازی موفق‌ترین اثر در کارنامه کاری استودیوی بزرگ Ubisoft نبود، ولی Beyond Good & Evil یکی از تحسین‌شده‌ترین بازی‌هایشان از نظر منتقدان است. این موضوع به این دلیل است که این بازی در بسیاری از زمینه‌ها، از جمله داستان سرایی، طراحی محیط و مناظر و البته گرافیک در زمان خود خارق‌العاده است. دنیای بازی شامل المان‌های فانتزی و ترکیبش با ژانر ماجراجویی بوده و کلی شخصیت فرعی جذاب و فراموش نشدنی را درون خود قرار داده که تا مدت‌ها از ذهن شما پاک نمی‌شوند. همچنین کاراکتر اصلی داستان نیز بسیار قدرتمند و به‌یادماندنی است و در میان بهترین‌های نسل شش قرار می‌گیرد.

از نقطه نظر گیم پلی، شما بیشتر ماجراجویی را صرف گشت و گذار و حل پازل می‌کنید. با این حال، قهرمان داستان، یعنی Jade، مهارت‌های رزمی نیز دارد تا در صورت نیاز با دشمنان دست و پنجه نرم کند. با این حال، استعداد اصلی او در عکاسی بوده، زیرا او یکی از بهترین روزنامه نگاران در تمام صنعت بازی است. به این ترتیب، او قصد دارد از این مهارت‌ها در طول بازی برای کشف مقاصد واقعی دشمنان شرور دنیا استفاده کرده و آن‌ها را شکست دهد. با اینکه هنوز خبری از نسخه بازسازی شده یا حتی نسخه دوم بازی Beyond Good & Evil  نیست، ولی Beyond Good & Evil یکی از بهترین بازی هایی که در سال 2023 بیست ساله می شوند است.

13) Max Payne 2: The Fall Of Max Payne

بازی Max Payne 2 The Fall Of Max Payne

از بین سه بازی Max Payne، بازی دوم شاید کمتر از همه توجهات را جلب کرده و اغلب دست کم گرفته شود. به نظر می‌رسد که مردم بیشتر به نسخه‌های اول و سوم اشاره می‌کنند، اما Max Payne 2 به خوبی آن دو بازی، حتی در برخی موارد بهتر هم هست. داستان بازی چند سال پس از اولین نسخه می‌گذرد و شخصیت اصلی بار دیگر به عنوان کارآگاه پلیس نیویورک کار می‌کند. به نظر می‌رسد همه چیز برای این شخصیت جذاب به حالت عادی بازگشته و وی از دسیسه‌ها خلاص شده، تا زمانی که او خود را در میانه توطئه دیگری در کنار زنی به نام مونا ساکس می‌یابد که به عنوان شخصیت قابل بازی دوم این عنوان عمل می‌کند.

مانند هر بازی مکس پین، داستان بازی Max Payne 2: The Fall Of Max Payne به شدت جذاب است. زاویه دید اکشن و سوم شخص کمک می‌کند تا همه چیز بین لحظات هیجان انگیز و قسمت درام داستان جالب بماند و تعادل آن به بهترین شکل ممکن حفظ شده است. هر دو شخصیت قابل بازی به طیف گسترده‌ای از سلاح‌ها برای از بین بردن دشمنان و همچنین توانایی بولت تایم دسترسی دارند که باعث کاهش زمان در طول مبارزه می‌شود. مکانیک بولت تایم در Max Payne 2 نسبت به بازی اول ارتقا یافته است تا به بازیکنان امکان می‌دهد با کشتن دشمنان بیشتر سریع‌تر حرکت کنند و همچنین فوراً سلاح‌ها را دوباره بارگیری کنند.

12) Manhunt

بازی Manhunt

تا بدین لحظه در نسل ششم، کمپانی بازی سازی Rockstar Games ثابت کرد که قرار است یکی از هیولاهای صنعت گیم در سال‌های آینده باشد و این جاه طلبی‌اش، در سال 2003 باعث خلق جنجالی‌ترین بازی در تمام کارنامه کاری‌شان شد. بازی Manhunt نه تنها یکی از معدود بازی های ویدئویی است که در برخی کشورها ممنوع بوده، بلکه درجه سنی بزرگسالان را هم دریافت کرد تا توجه تمام رسانه‌ها را به این کمپانی جلب کند. بازی از خشونت بصری فوق‌العاده بالایی برخوردار بوده و به هیچ وجه در ارائه محتوای مشمئز کننده کم کاری نمی‌کند. این موضوعات البته با گیم پلی جذاب، تبدیل به یک اثر کلاسیک شده است.

مکانیک اصلی بازی Manhunt به صورت مخفی کاری بوده که هیجان بالایش، بازیکنان را در حالت تعلیق در خود جای سنگ کوب می‌کند. شما باید به صورت مخفیانه از هر منطقه عبور کنید و در عین حال سطوح سروصدای خود را هم را کنترل کنید تا لو نروید و از سلاح‌های غیر متعارف مانند کیسه پلاستیکی یا سیم برای از بین بردن دشمنان خود استفاده کنید. Manhunt یکی از خشن‌ترین بازی هایی است که تا کنون ساخته شده و نقدهای آن همواره در میان منتقدان مثبت است. بسیاری از گیمرها این عنوان را تجربه‌ای وحشتناک با لحظات نفس‌گیر توصیف کرده‌اند. این اثر از بازی هایی که در سال 2023 بیست ساله می شوند است.

11) Need for Speed: Underground

بازی Need for Speed Underground

وقت آن رسیده تا با یکی از اعتیادآورترین و مشهورترین بازی های مسابقه‌ای نسل ششم صحبت کنیم. Need For Speed: Underground در وهله اول شامل یک بخش کمپینی مبتنی بر داستان می‌شود که در شهر المپیک، یک کلان شهر خیالی اتفاق می‌افتد. این بازی به شدت الهام بخش و تأثیر گذار شامل مجموعه‌ای از وسایل نقلیه قابل شخصی سازی بوده که برای باز گذاشتن دست گیمر و انتخابات بینهایت برای تغییر طراحی شده‌اند و حالت‌های مختلف گیم پلی‌اش نیز شامل Drift، Drag و انواع مختلف مسابقات خیابانی می‌شود. سرعت و دیوانگی این بازی هنوز پس از سال‌ها جذابیت زمان عرضه خود را حفظ کرده است.

تمرکز اصلی در Need For Speed: Underground مسابقات خیابانی و شخصی سازی اتومبیل‌ها است. مجموعه‌ای از ارتقاهای عملکرد ماشین همراه با طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های بصری مانند رنگ کردن خودرو، ضربه گیر، رینگ و صدها شخصیت سازی دیگر در دسترس بازیکنان است. اعتقاد بر این است که این عنوان تحت تأثیر نسخه‌های اولیه سری فیلم The Fast And Furious قرار گرفته است و در نتیجه، این بازی برای گیمرها در هر سنی جذابیت داشت و همچنان نیز دارد. اگر به دنبال یک بازی ماشینی هستید که تکراری نشده باشد، Need For Speed: Underground پس از بیست سال همچنان جذاب است.

10) Pokemon Ruby and Pokemon Sapphire

بازی Pokemon Ruby and Pokemon Sapphire

برای افراد ناآشنا، روبی و یاقوت کبود سومین قسمت از سری بازی‌های نقش آفرینی افسانه‌ای پوکمون و پرفروش‌ترین بازی‌های Game Boy Advance در تمام دوران بودند. آنها از الگوی آزمایش شده و معروف پوکمون پیروی می‌کنند که شخصیت اصلی برای گرفتن هیولاهای جدید به سفر هیجان انگیزی دست می‌زند. هشت باشگاه با باس‌ها و چالش‌های مختلف در این آثار وجود دارند که به شدت چالش برانگیزند که در نهایت با مربیان حرفه‌ای برای کسب لقت قهرمان مبارزه می‌کنید. مانند بسیاری از بازی‌های پوکمون، این دو بازی نیز همچنین شما را در تقابل با یک تیم شرور که قصد تغییراتی را دارند برای منهدم کردنشان قرار می‌دهد.

از دید بسیاری از طرف‌داران قدیمی و سرسخت این فرنچایز، روبی و یاقوت دو تا از مهم‌ترین بازی های فرنچایز پوکمون بوده که به واسطه معرفی کردن بسیاری از المان‌های سری که این روزها نیز به کار گرفته می‌شود، تا ابد جایگاهشان را حفظ کرده‌اند. از ویژگی‌های مثبت این بازی ها می‌توان به ارتقای گرافیکی نسبت به نسخه‌های قبلی، معرفی تعدادی از معروف‌ترین پوکمون‌های سری و اضافه کردن منطقه‌های تازه برای مبارزه است. این بازی ها همچنین مسیر خود را از عناوین پیشین سری جذاب می‌کنند و سفری را تقدیم گیمرها کرده که تا ابد فراموش نمی‌کنند. این دو اثر، از بازی هایی که در سال 2023 بیست ساله می شوند هستند.

9) True Crime: Streets of LA

بازی True Crime Streets of LA

شاید شما تابه‌حال نام این کلون GTA که چند سال پس از موفقیت این فرنچایز عرضه شد را نشنیده باشید.  در True Crime: Streets Of LA، گیمرها به عنوان Nick Krang یک پلیس مخفی بازی می‌کنند و دنیای آزاد و گسترده‌اش را کشف پشت سر می‌گذارند که از بسیاری جهات جلوتر از زمان خود بود. این بازی دارای یک تیم بازیگری تمام ستاره از هالیوود است که صدای کریستوفر واکن، گری اولدمن و مایکل مدسن را در خود جای داده است و همچنین داستانی چشمگیر دارد. در حالی که گرافیک این بازی در حد بالا و خارق‌العاده‌ای نیست، اما برای عنوانی از نسل ششم و سال 2003 به اندازه کافی چشمگیر و جذاب بود.

پس از موفقیت‌هایی که دو بازی اولیه سری جی تی ای با دنیاهای بزرگ و سه بعدی خود کسب کردند، کمپانی‌های بازی سازی دیگر نیز به سرعت دست به کار شده تا جی تی ای خود را به بازار عرضه کنند. بازی اینکه بسیاری موفق نشدند، ولی استثناهایی نیز وجود دارد. True Crime: Streets Of LA یکی از بهترین موسیقی‌های متن بازی های ویدئویی در دهه 2000 را به واسطه ترانه‌هایی از اسنوپ داگ، پارلمان، و Bone Thugs ‘N’ Harmony دارد. شکی نیست که این بازی دارای زیبایی بصری و روحی جذاب است و اگر از طرف‌داران بازی های جهان آزاد اولیه و آثار نوستالژیک باشید، بدون شک از تجربه‌اش لذت می‌برید.

8) Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy

بازی Star Wars Jedi Knight Jedi Academy

استودیوی بازی سازی Raven Software که توانایی خاصی در ساخت آثار مجموعه جنگ ستارگان دارد، در سال 2003 یکی از بهترین بازی های کارنامه خود یعنی Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy را وارد بازار کرد. این بازی اجازه شخصی سازی کامل شخصیت بازیکن را می‌دهد و بازیکن مأموریت‌های نسبتاً ساده‌ای را انجام می‌دهد که سیارات مهم در جهان جنگ ستارگان را پوشش می‌دهند. داستان Jedi Academy هیچ چیز پیچیده و خارق‌العاده‌ای نیست، اما گیم پلی آن فوق‌العاده سرگرم کننده بوده و به نظر می‌رسد که بازیکن واقعاً در حال تمرین برای تبدیل شدن به جدای حرفه‌ای در نظم جدید دنیا است.

بازیکنان در Jedi Academy می‌توانند بین چند روش مختلف برای بازی کردن جابه‌جا شود. این بازی به شما زاویه دید اول شخص یا سوم شخص را ارائه می‌کند. بازیکنان همچنین می‌توانند از بلستر یا شمشیر نوری برای نبردهای خود استفاده کنند. در حالی که بازیکن معمولاً می‌تواند انتخاب کند که به چه شکل و شمایلی این بازی را تجربه کنند، استفاده از شمشیر نوری معروف دنیای جنگ ستارگان فقط به صورت سوم شخص قابل انجام است. اگر از طرف‌داران فیلم‌های معروف جنگ ستارگان هستید و به دنبال یک بازی واقع‌گرایانه برای حضور در آن دنیا می‌گردید، بدون شک Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy از بهترین‌ها است.

7) The Lord of the Rings: The Return of the King

بازی The Lord of the Rings The Return of the King

The Lord of the Rings: The Return of the King بر اساس فیلمی به شدت موفق به همین نام ساخته شده که سومین قسمت از سه‌گانه افسانه‌ای ارباب حلقه‌ها است و یکی از بهترین بازی های ویدئویی بوده که تابه‌حال از فرنچایز سرزمین میانه ساخته شده است. این بازی در درجه اول یک هک اند اسلش است و به بازیکن اجازه می‌دهد تا به عنوان اکثر شخصیت‌های اصلی که در فیلم‌ها حضور دارند بازی کند. بازی با چند صحنه اکشن اضافه شده، خط داستانی فیلم را به خوبی دنبال می‌کند. با این حال، از آنجایی که اقتباسی از یک فیلم واحد است، گیم پلی آن بسیار کوتاه و خلاصه بوده که یکی از معدود مشکلات در مورد این بازی است.

این بازی در گیم پلی اولیه خود، شبیه به نسخه اقتباسی فیلم قبلی است، اما با افزودن داستان‌های متعدد، شخصیت‌های قابل بازی بیشتر و افزایش تعامل با محیط‌ها متفاوت شده است. حالت Co-op دو نفره نیز برای برخی از مأموریت‌ها در دسترس است. همانند دو برج، بازگشت پادشاه با همکاری نزدیک با سازندگان فیلم ساخته شد و از بسیاری از عکس‌ها، طراحی‌ها، مدل‌ها، وسایل و دیگر امکانات فیلم استفاده کرده است. این بازی به دلیل گرافیک، صداگذاری و گیم پلی اکشن نفس گیرش با استقبال مثبت منتقدان روبرو شد. باور اینکه فیلم اصلی و این عنوان اقتباسی از روی آن از بازی هایی که در سال 2023 بیست ساله می شوند بوده دشوار است.

6) Final Fantasy X-2

بازی Final Fantasy X-2

برخلاف اکثر بازی‌های سری Final Fantasy که از داستان‌ها و شخصیت‌های مستقل استفاده می‌کنند، X-2 داستان Final Fantasy X که در سال 2001 منتشر شد را ادامه می‌دهد. داستان بازی Yuna را دنبال می‌کند و او به دنبال Tidus، شخصیت اصلی بازی قبلی می‌گردد، در حالی که سعی می‌کند از افزایش درگیری‌های سیاسی در Spira که به جنگ منجر می‌شود جلوگیری کند. Final Fantasy X-2 یک نوع بازی کاملاً متفاوت از Final Fantasy X یا سایر بازی های Final Fantasy قبلی بود. ترکیبی از انیمه Sailor Moon و موسیقی جی پاپ که در کنار گیم پلی Final Fantasy خلق شده ترکیبی کاملاً عجیب و غریب ولی جالب است.

این بازی به طرز شگفت انگیزی مورد تحسین بسیاری از طرف‌داران پروپاقرص فرنچایز قرار گرفت و عملکرد بسیار خوبی داشت. همچنین پایان بندی این بازی برای طرف‌دارانی که هنوز از پایان Final Fantasy X دل‌شکسته بودند راضی‌کننده و امیدبخش بود. Square Enix همچنین در حال برنامه ریزی برای ساخت Final Fantasy X-3 است، با این حال، توسعه آن تا زمانی که به طور کامل بازسازی Final Fantasy VII تمام نشود، آغاز نخواهد شد. اگر از علاقه‌مندان به بازی های نقش آفرینی ژاپنی باشید قطعاً نام فرنچایز Final Fantasy را شنیده‌اید؛ Final Fantasy X و دنباله مستقیمش، بدون شک جزو بهترین‌ها برای آغاز هستند.

5) Jak II

بازی Jak II

Jak and Daxter یکی از غافلگیرکننده‌ترین تجربه‌های پلتفرمر نسل ششم بود. استودیوی بازی سازی ناتی داگ که فرنچایز موفق Crash Bandicoot را برای پلی استیشن 1 توسعه داده بود، حالا با یک اثر جذاب و آینده‌نگرانه برای پلی استیشن 2 بازگشته بود تا باری دیگر خود را به عنوان یک استودیوی توانمند ثابت کند. موفقیت بازی اول، راه را برای دنباله‌ای باز کرد که از نظر خیلی‌ها بهترین نسخه از این فرنچایز هم هست. Jak II با به‌کارگیری فرمول موفق GTA دنیایی بزرگ و قابل گشت و گذار را در اختیار بازیکنان قرار داد که می‌توانستند برای حل مأموریت‌های مختلف، تمام قسمت‌های آن را با آزادی کامل پست سر بگذارند.

Jak II از هر نظر یک دنباله عظیم‌تر و بالغانه‌تر نسبت به بازی اصلی است. علاوه بر دنیا و گیم پلی طولانی‌تر، داستان بازی نیز گسترش فراوانی داشته و کلی شخصیت فرعی و اصلی در سفر درازتان شما را همراهی خواهند کرد. گیم پلی بازی ترکیبی از اکشن و پلتفرمر بوده و المان‌های ژانر ماجراجویی نیز درون آن قرار گرفته است. این بازی در زمان عرضه خود توجه منتقدان را به سوی خود جلب کرد و از بسیاری لقب بهترین بازی کنسول پلی استیشن 2 تا آن لحظه را گرفت. شما می‌تواند ده‌ها ساعت در دنیای فانتزی و پر از شوخی این بازی غرق شده و به انجام مینی گیم‌ها و یافتن رازهای مخفی پنهان شده درون دنیایش بپردازید.

4) Silent Hill 3

بازی Silent Hill 3

مجموعه‌های Silent Hill از کمپانی Konami به دو دلیل شناخته می‌شوند: فضاهای بسیار ترسناک و داستان‌های ناهنجار و توسعه نیافته. Silent Hill 3 که اوایل پاییز سال 2003 برای پلی‌استیشن 2 منتشر شد، با ارائه یک ماجراجویی ترس و بقا که طولانی و هیجان‌انگیز است، به هر دو سنت پایبند بوده است. Silent Hill 3 آن‌قدر در مورد ارائه یک گیم پلی پیچیده نیست، بلکه در مورد ایجاد یک دنیای ناراحت کننده و غوطه‌ورکردن شما در آن است؛ کاری که به خوبی تمام نسخه‌های قبلی سری انجام می‌دهد. این بازی اتمسفری دلهره آور و شخصیت اصلی دوست داشتنی‌ای ارائه می‌کند که از نظر خیلی‌ها بهترین در تمام طول فرنچایز است.

در طول بازی، شما مناطق زیادی را که قبلاً نسبتاً تمیز و روشن بودند، مجدداً مرور می‌کنید. با این حال، بعداً متوجه می‌شوید که آنها فرسوده شده‌اند و در سایه قرار دارند. خون اکنون دیوارها را لکه‌دار می‌کند، شن قاب‌های پوسیده پنجره‌های شکسته را می‌پوشاند و درهایی که زمانی براق بودند، اکنون زنگ زده‌اند. فضاسازی ترسناک در بازی Silent Hill 3 به جرئت بهترین نمونه از این ژانر در تمام نسل ششم است. با اینکه در زمینه داستان و شخصیت پردازی آن چنان پیچیده و عمیق نیست، ولی بدون هر گیمری که به تجربه این اثر بنشیند، تا مدت‌ها در وحشت خواهد بود. Silent Hill 3 از بازی هایی که در سال 2023 بیست ساله می شوند است.

3) Prince of Persia: The Sands of Time

بازی Prince of Persia The Sands of Time

مدت‌ها قبل از اینکه Assassin’s Creed وارد صحنه شود، Prince of Persia به عنوان اولین سری ماجراجویی پارکور محور Ubisoft ایفای نقش می‌کرد و Sands Of Time بدون شک بهترین نمونه از عظمت این فرنچایز در طول تاریخ است. این بازی شامل سیستم مبارزات جذاب و البته پلتفرمینگ فوق‌العاده دقیق است. به علاوه، توانایی دست‌کاری زمان یک عنصر اضافی به پیمایش و مبارزه می‌افزاید. داستان حول محور Sands Of Time می‌چرخد که باعث ایجاد هیولاهای خطرناک به دست شخصیت منفی داستان یعنی Vizier می‌شود. در حالی که یک شاهزاده ناشناس را کنترل می‌کنید، باید جلوی این شرورها را هم بگیرید.

پس از انتشار سه‌گانه اصلی این سری، Ubisoft حقوق فرنچایز Prince Of Persia را به دست آورد. آنها بلافاصله روی یکی از بازی های پلتفرمر منتشر شده روی کنسول‌های PS2 و Xbox کار کردند که یکی از بالاترین میانگین نمرات و تحسین‌ها را در تمام ژانر دارد. Prince of Persia: The Sands of Time سقف کیفیت را برای دیگر عناوین پلتفرمر و بازی های آینده این ژانر بالا برد. نسخه‌های بعدی سری تحت تأثیر این بازی قرار گرفتند و گیم‌پلی جذاب بصری و مبارزات دقیقش را حفظ کردند. با اینکه بیست سال از عرضه این عنوان کلاسیک می‌گذرد، قرار است در سال 2023 شاهد عرضه شدن یک نسخه بازسازی از رویش باشیم.

2) Call of Duty

بازی Call of Duty

Call Of Duty یکی از معروف‌ترین سری بازی های تمام دوران است و همه چیز در سال 2003 با این اثر شروع شد. مجموعه Call Of Duty در طول سال‌ها تغییرات زیادی کرده است، بنابراین بازی اورجینال خیلی شبیه قسمت‌های اخیر نیست. با این حال، مکانیک‌های اصلی تیراندازی اولین قسمت تا حدودی شبیه به عناوین جدید است. این موضوع به این دلیل است که مکانیک‌های تیراندازی این عنوان جلوتر از زمان خود بوده و بسیار روان‌تر از سایر بازی‌های تیراندازی اول شخص از اوایل دهه ۲۰۰۰ است. این بازی بیشتر بر روی بخش داستانی تمرکز داشته و طی مأموریت‌های حماسی، اتفاقات جنگ جهانی دوم را نقل می‌کند.

بازی‌های اولیه Call of Duty تحت تأثیر عناوین Medal Of Honor بودند که در همان دوران اتفاق می‌افتند. اولین Call Of Duty کمپینی را به نمایش گذاشت که از دیدگاه ایالات متحده، بریتانیا و شوروی در طول جنگ پیروی می‌کرد. بازی‌های Call of Duty از همان روزهای اول پیشرفت زیادی داشته‌اند. با ده‌ها نسخه‌ای که تابه‌حال منتشر شده، واضح است که سازندگان این عناوین به خوبی می‌دانند که چه می‌کنند؛ زیرا هر نسخه جدید موفق به جا به جا کردن رکوردهای قبلی می‌شود. اگر می‌خواهید درباره تاریخ یکی از مهم‌ترین فرنچایزهای صنعت گیم اطلاعاتی کسب کنید، توصیه می‌کنیم این بازی کلاسیک را همین حالا تجربه کنید.

1) Star Wars: Knights Of The Old Republic

بازی Star Wars Knights Of The Old Republic

استودیوی بازی سازی عظیم Bioware که مسئول ساخته شدن تعداد زیادی از آثار نقش آفرینی مهم در تاریخ است، پیش از فرنچایزهای Mass Effect و Dragon Age، تعدادی بازی نقش آفرینی متفاوت تولید کرده بود که یکی از مهم‌ترین‌هایشان Star Wars: Knights Of The Old Republic است. این بازی با این حال شامل اکثر نمادها و فرمول‌های موفق این استودیو می‌شود. برای مثال، بازی حاوی تعداد زیادی از همراهان دوست داشتنی و تعداد زیادی از انتخاب‌های معنی دار است که مسیر شکل گیر داستان را تعیین خواهند کرد. به عقیده بسیاری، Knights Of The Old Republic بهتری بازی اقتباسی از جنگ ستارگان است.

این عنوان همچنین دارای یک داستان سرگرم کننده و اورجینال در مورد شخصیت قابل طراحی شما است که در حال تعقیب یک شرور شیطانی معروف به Darth Malak است. در طول مسیر، چیزهای بیشتری در مورد گذشته مرموز خود پیدا می‌کنید و همسویی اخلاقی خود را ایجاد می‌کنید. این بازی به دلیل سبک RPG و مبارزات نوبتی، منحصر به فردتر از آن چیزی است که طرف‌داران بازی های Star Wars با آن آشنا هستند. همچنین یک نسخه بازسازی شده از Star Wars: Knights Of The Old Republic در درست ساخت بوده که آن را در میان بازی هایی که در سال 2023 بیست ساله می شوند قرار می‌دهد.

جمع بندی

بازی‌های ویدئویی و کنسول‌ها در 20 سال گذشته بسیار پیشرفت کرده‌اند. در سال 2003، PS2 وارد سومین سال عرضه خود در بازار شد و مایکروسافت بر روی اولین کنسول Xbox تمرکز کرد. در آن زمان، بازی‌ها با گرافیک بهبودیافته، کمپین‌های داستانی پیچیده و حالت‌های چندنفره نوظهور، به خوبی پیشرفت تکنولوژی را به رخ می‌کشیدند. برخی از بازی های نوستالژیک از اوایل دهه 2000 تاریخ ساز شدند و نسخه‌های کافی برای رسیدن به رکوردشکنی در تاریخ صنعت گیم فروختند. برخی حتی پایه‌های فرنچایزهای موفقی را برنامه ریزی کردند که همچنان عناوین محبوب از آن‌ها منتشر می‌شود. تازه این کل ماجرا نیست.

بازی هایی که در سال 2023 بیست ساله می شوند آثاری نمادین بوده و نگاهی به آنها می‌تواند بینش‌های جالبی را در مورد اینکه چگونه بازی‌های ویدئویی به جایگاه امروزی خود رسیده‌اند، نشان می‌دهد. دنیای بازی در سال 2003 بسیار متفاوت از این روزها به نظر می‌رسید. کنسول‌هایی مانند پلی استیشن 2، گیم کیوب و ایکس باکس اصلی، کنسول‌های داغ بازار بودند. به علاوه، بازی های چند نفره آنلاین هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار داشتند. این سال شاهد عرضه بازی های اقتباسی خوبی از روی فیلم‌ها بود و تعدادی بازی ورزشی خارق‌العاده نیز در آن حضور داشتند. به نظر شما چه عناوینی لایق حضور در این لیست هستند؟

منبع: Screen Rant

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

تفاوت صنعت گیم در بیست سال گذشته با حالا چیست؟

بخش مولتی پلیر بازی های آن زمان به شدت ابتدایی تر از چیزی که حالا میبینیم بود و تمرکز بیشتر بر روی کمپین های داستانی بود.

۱
بدترین بازی ای که بیست سال پیش منتشر شده چیست؟

بازی Charlie's Angels که بر اساس فیلمی با همین نام ساخته شده، به دلیل گیم پلی افتضاح و باگ های فراوان، به عنوان بدترین بازی 2003 شناخته میشود.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    کمال

    مهمان

    Prince of Persia ریمیکش کی میاد

    پاسخ دهید