بازی Arma 3 جنگ اوکراین
یحیی رحیمی

سازنده Arma 3: انتشار ویدیوهای ساختگی جنگ اوکراین را متوقف کنید

یحیی رحیمی 8 آذر 1401 بدون دیدگاه
469 بازدید

اوایل سال جاری میلادی ویدیوهایی کوتاه از حمله نظامی روسیه به کشور اوکراین توسط بیش از 110 هزار نفر دیده شد و بیش از 25 هزار بار به اشتراک گذاشته شد. تنها چند ساعت بعد مشخص شد که این ویدیوها مربوط به بازی Arma 3 و بخشی از پروپاگاندا نظامی در شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند. سازنده بازی آرما 3 نسبت به این ویدیوها هشدار داد و با انتشار موج دیگری از این کلیپ‌ها، توسعه‌دهنده مجبور به ارائه توضیحات کامل شد.

استودیو Bohemia Interactive درخواست کرده که تمامی افرادی که این ویدیوها را می‌سازند، دست بردارند و این روند انتشار اخبار دروغین را متوقف کنند. استودیو می‌گوید که دیدن اینکه Arma 3 به‌عنوان یک شبیه‌ساز جنگ واقعی دیده می‌شود و بعد واقع‌گرایانه آن مورد توجه قرار گرفته، خوشحال‌کننده است، اما آن‌ها به هیچ وجه از انتشار این ویدیوها به‌َعنوان ویدیو جنگی و استفاده از آن‌ها به‌عنوان ابزار پروپاگاندا و دروغ‌پراکنی رضایت ندارند.

پاول کریژکا، مدیر روابط عمومی استودیو می‌گوید: «این اتفاق در گذشته هم رخ داده است (اشاره او به جنگ افغانستان، سوریه، فلسطین و تنش‌های میان هند و پاکستان) اما امروزه می‌بینیم که این محتوا به جنگ اخیر در اوکراین هم کشیده شده است. ما تلاش کرده‌ایم تا چنین محتواهایی را سریعا راستی‌آزمایی کنیم و به پلتفرم‌های محتوا (فیس‌بوک، یوتیوب، توییتر و اینستاگرام) اطلاع دهیم؛ اما این روش پاسخ‌گو نیست. با حذف یک ویدیو، ده ویدیو دیگر هر روز آپلود می‌شوند.»

جنگ اوکراین بازی Arma 3

ویدیوهای ساختگی جنگ اوکراین در Arma 3

وی در ادامه افزود:‌ «ما به این نتیجه رسیدیم که بهترین شیوه، همکاری با خبرگزاری و رسانه‌ها همانند رویترز است که توانایی بیشتری برای نبرد با تصاویر ساختگی و خبرهای دروغین به شکل تأثیرگذار دارند.» ویدیوهای مختلفی از بازی Arma 3 به‌عنوان جنگ در اوکراین منتشر شده است. یکی از آن‌ها مربوط به انفجار یک تانک روسی توسط موشک اوکراین است. توسعه‌دهنده می‌گوید که این اتفاق بارها رخ داده است و تصاویری دروغین از بمباران افغانستان به دست پاکستان در گذشته منتشر شده است.

تلویزیون دولتی روسیه چند ماه پیش کلیپی از بازی Arma 3 منتشر کرد که در آن جت جنگی سوخو Su-25 دیده می‌شود و کاروان نظامی اوکراین را نابود می‌کند. Bohemia Interactive دستورالعمل ویژه‌ای برای تشخیص ویدیوهای ساختگی منتشر کرده است. استودیو می‌گوید تصاویر بازی Arma 3 وضوح کافی ندارند. لرزش دوربین عمداً اضافه می‌شود و بازیکنان معمولاً از مانیتور فیلم می‌گیرند. اغلب ویدیوها مربوط به شب است و همچنین صدایی ندارند. هیچ‌کدام از افراد موجود در ویدیو تکان نمی‌خورند و بخشی از رابط کاربری بازی هم مشخص است.

دیگر نکته ویژه، حرکت عجیب و غیرواقعی دود و آتش ناشی از انفجار است. وسایل نقلیه موجود هم جزئیات واقعی را ندارند. استودیو می‌گوید که بار مسئولیت روی دوش تمامی بازیکنان آرما 3 است و از آن‌ها خواسته، انتشار این ویدیوها را متوقف کنند. همچنین دیگر افراد هم از بها دادن به این ویدیوها بپرهیزند و به بخشی از کمپین پروپاگاندا نظامی تبدیل نشوند.

منبع: PCGAMER

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.