استارلینک بازی ایران
یحیی رحیمی

اینترنت استارلینک چه تأثیری در فضای بازی ایران می‌گذارد؟

یحیی رحیمی 10 مهر 1401 5 دیدگاه
3,521 بازدید

ماهواره‌های استارلینک به‌صورت رسمی کار خودشان را آغاز کرده‌اند و مردم در اکثر نقاط جهان از طریق دیش و مبدل به اینترنت ماهواره‌ای دسترسی پیدا کرده‌اند. رفع تحریم استارلینک برای ایرانیان و فعال کردن ماهواره‌های بر فراز آسمان ایران، جزو آخرین اتفاقاتی است که نوید استفاده از این نوع اینترنت بدون محدودیت را در سراسر ایران می‌دهد. اما این مسئله برای حوزه بازی در ایران چه معنی دارد و اینترنت استارلینک می‌تواند چه تأثیری روی گیمینگ در ایران بگذارد؟ آیا این اینترنت می‌تواند بالاخره مشکلات بزرگ گیمرهای ایرانی مانند پینگ و سرعت کم را حل کند؟ در این مطلب سعی می‌کنیم به این سؤالات پاسخ دهیم.

اینترنت استارلینک ایده اصلی شرکت SpaceX تحت کنترل ایلان ماسک برای ارائه اینترنت پرسرعت در سراسر جهان و بدون قطعی است. ماهواره‌هایی با امکان چرخش در مدارها پایینی به فضا ارسال شده‌اند و البته هدف اولیه، پوشش اینترنت در آمریکا شمالی و اروپا بود؛ اما پوشش به بخش‌های دیگری از جهان و از جمله ایران کشیده شده است. ازآنجایی‌که با یک اینترنت ماهواره‌ای روبه‌رو هستیم که سیگنال باید به یک ماهواره ارسال و دریافت شود، نگرانی‌هایی در مورد احتمال قطعی و پینگ متغیر وجود دارد، اما کاربران این اینترنت گزارش داده‌اند که مشکلی در هنگام تجربه بازی با آن نداشته‌اند.

اینرتنت استرالینک بازی ایران گیمینگ

آیا استارلینک برای بازی کردن مناسب است؟

ما ایرانی‌ها تابه‌حال هیچ‌وقت طعم اینترنت پرسرعت را نچشیده‌ایم و اینترنتی که در حال حاضر به ما ارائه می‌شود، کند و بی‌استفاده برای بازی است. پینگ در اکثر بازی‌ها از 120 بیشتر است و عملاً رقابت با فردی که پینگ او کمتر از 20 است، بسیار دشوار است. اگر بخواهیم اینترنت استارلینک را با اینترنت کشورهایی مانند انگلستان و سوئد مقایسه کنیم، حرف‌های دیگری برای گفتن خواهیم داشت. درواقع این اینترنت را نمی‌توان با آنچه در ایران اینترنت خوانده می‌شود مقایسه کرد. سرعت دانلود اینترنت استارلینک در اکثر اوقات 200 مگابیت بر ثانیه است. این پهنای باند نسبت به اینترنت کابلی در کشوری مانند ایالات‌متحده، متوسط به‌حساب می‌آید و نمونه‌های بسیار سریع‌تر از آن وجود دارد، اما چنین پهنای باندی برای ایران، زیاد تلقی می‌شود.

مکانسرعت دانلود (مگابیت بر ثانیه)سرعت آپلود (مگابیت بر ثانیه)پینگ متوسط
آمستردام241192
میامی211353
پاریس15051
لندن116926
لس آنجلس1131310

میزان پینگ اینترنت استارلینک

میزان پینگ اینترنت استارلینک در اکثر اوقات زیر 20 میلی ثانیه است. این پینگ برای گیمینگ بسیار مناسب است و می‌توان تمامی بازی‌های آنلاین را با آن تجربه کرد. بسیاری از گیمرها حتی در کشورهای اروپایی، پینگ بین 60 تا 100 میلی ثانیه را تجربه می‌کنند. گفتنی است اینترنت استارلینک برای وبگردی و تماشای ویدیوهای یوتیوب، نتفلیکس و دیگر پلتفرم‌های استریم محتوا بسیار مناسب است. در جدول بالا می‌توانید میزان سرعت دانلود، آپلود و پینگ استارلینک در شهرهای بزرگ جهان را مشاهده کنید. متأسفانه در حال حاضر امکان تست پینگ استارلینک در ایران به دلیل نبود دستگاه دریافت، وجود ندارد و درصورتی‌که بتوانیم این اتصال را تست کنیم، مطلب را آپدیت خواهیم کرد.

برای بسیاری از کاربران، اینترنت استارلینک در طول روز برای مدت چند ثانیه از دسترس خارج شده و با توجه به آنکه به یک اینترنت ماهواره‌ای متصل هستیم، احتمال بروز خطا و قطعی وجود دارد. گاهی پیش می‌آید که اینترنت برای مدت چند ساعت از دسترس خارج می‌شود و در این صورت، اپ استارلینک به شما اطلاع می‌دهد. با توجه به آنکه ماهواره‌های بیشتری به فضا پرتاب‌شده‌اند، پینگ و قطعی کاهش یافته است و اینترنت استارلینک، بهترین گزینه برای گیمرهای ایرانی به‌حساب می‌آید.

اینترنت استارلینک برای بازی در ایران

نحوه اتصال به اینترنت استارلینک چگونه است؟

برای اینکه بتوانید به ماهواره‌های استارلینک متصل شوید، لازم است کیت مخصوص آن با قیمت حدودی 500 تا 600 دلار را بخرید. این کیت شامل یک دیش مخصوص است که توسط پایه‌ای فلزی قابل اتصال است. این دیش نیازمند آسمان باز است و نمی‌توان آن را در نقاط کور و بسته نصب کرد. همراه این کیت یک روتر وای‌فای فرستاده می‌شود که اتصال آن به دیش توسط یک کابل مخصوص انجام می‌شود. در واقع نصب آن کار بسیار ساده‌ای است و سخت‌ترین بخش‌ آن، قرار دادن دیش در نقطه‌ای صحیح است. روتر استارلینک بسیار ساده طراحی‌شده و کنترل تمامی بخش‌ها توسط اپ موبایل که برای اندروید و iOS در دسترس است انجام می‌شود.

اپ استارلینک دارای یک ابزار مخصوص است که مکان دیش را برای شما مشخص می‌کند. گفتنی است دیش باید حداقل 100 درجه زاویه دید در اختیار داشته باشد و همچنین میان آن و آسمان، هیچ مانعی وجود نداشته باشد. اپ به شما می‌گوید که آیا مکان انتخاب‌شده برای شما مناسب است یا خیر؟ بهترین نقاط می‌تواند پشت‌بام یا دیوار منزل باشد، اگر خانه شما حیاط دار است. این اینترنت بیشتر برای مکان‌های دورافتاده از شهر و نقاطی که به اینترنت کابلی دسترسی ندارند، طراحی شده است و برای نقاط شهری، باید فضای بازی در اختیار آن قرار دهید. در نهایت کابل دیش را به مبدل نصب می‌کنید و از مبدل نیز یک کابل اینترنت به مودم متصل می‌شود.

مودم استارلینک

روتر وای فای استارلینک مشابه دیگر روترها عمل می‌کند و سیگنال آن به چند خانه دیگر هم می‌رسد. این بدین معنی است که روتر آن در حد رورتر فعلی شما پاسخ‌گو است و این‌طور نیست که بتوان اعضای کامل یک کوچه را با آن به روتر وصل کرد. اتصال اینترنت به‌صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود و سپس می‌توانید از سرعت شگفت‌انگیز آن استفاده کنید.

سرعت دانلود، آپلود و پینگ استارلینک

سرعت دانلود اینترنت استارلینک برای بازی بین 80 تا 200 مگابیت بر ثانیه متغیر است که سرعت آن بسیار بیشتر از اینترنت موجود در ایران است. سرعت متوسط نیز حدود 100 مگابیت بر ثانیه است و این مسئله به حرکت ماهواره‌ها بستگی دارد. بسیاری از سرویس‌های آنلاین مانند استیم، ایکس‌باکس لایو و پلی استیشن نتورک نیازمند پهنای باند اندکی هستند و این اینترنت برای بازی کردن، پهنای باند بسیار مناسبی دارد. تست انجام‌شده در آمریکا نشان داده که بازی با حجم 200 گیگابایت در حدود 4‌ ساعت و بیست دقیقه دانلود می‌شود. این رقم قرار است با پرتاب نسل دوم ماهواره‌ها افزایش یابد. نکته مهم برای گیمر ایرانی آن است که می‌تواند بدون توجه به حجم، بازی موردعلاقه خود را به‌صورت مستقیم از سرور خارجی دانلود کند و حجم دیگر مسئله‌ای برای کاربران این اینترنت نیست.

سرعت دانلود اینترنت استارلینک بسیار بیشتر از آن است که یک گیمر در ایران نیاز داشته باشد و بازی کردن با اینترنت استارلینک، می‌توان فضای گیمینگ ایران را برای همیشه تغییر دهد. حتی استریم بازی نیز باکیفیت بالا امکان‌پذیر می‌شود. پهنای باند آپلود Starlink برای سرویس‌های استریم بازی مانند توییچ حدود 30 مگابیت بر ثانیه است و رقم بسیار مناسبی است. پینگ نیز حدود 30 تا 50 میلی ثانیه است و قرار است با عرضه نسل دوم ماهواره‌ها، این رقم کاهش یابد.

سرعت دانلود استارلینک ایران بازی

پایداری اینترنت استارلینک در بازی‌ها توسط کاربران ردیت تائید شده است. افرادی زیادی می‌گویند که تمامی بازی‌ها را با پینگ 50 بازی کرده‌اند. البته تعدادی گفته‌اند که از این نوع اینترنت فقط برای دانلود استفاده می‌کنند و پینگ آن‌ها حدود 100 تا 140 میلی ثانیه بوده است که نسبت به پینگ اینترنت کابلی کانادا و آمریکا بیشتر است. واضح است که وضعیت این نوع اینترنت با افزودن ماهواره‌های بیشتر، بهتر می‌شود و در حال حاضر، سرعت و پینگ آن برای گیمر ایرانی مناسب است. این رقم قابل‌مقایسه با سرویس‌های اینترنت فیبری آمریکا و اروپا نیست.

استارلینک در ایران

آیا اینترنت استارلینک در ایران فعال شده است؟

طبق بررسی‌های پارسی گیم تا تاریخ نگارش این مقاله، هنوز خبری از وصل کردن این اینترنت ماهواره‌ای برای ما ایرانی‌ها طبق اعلامیه رسمی سایت Starlink وجود ندارد اما آقای ایلان ماسک، طی توییتی اعلام کرده است که این اینترنت ماهواره‌ای برای کاربران ایرانی فعال‌شده است. البته با توجه به عدم وجود تجهیزات برای تست و بررسی این مورد، هنوز اطلاع درستی از وضعیت فعال بودن این سرویس در ایران وجود ندارد و با توجه به رویکردی که وزارت ارتباطات و فناوری در نظر دارد، به نظر باید این سرویس بر اساس قوانین ملی هر حاکمیت ارائه شود که همین مورد منجر به محدودیت‌ها و فیلترینگ‌های مرتبط بر بازی‌های مختلف نیز خواهد شد.

انقلابی در حوزه گیمینگ ایران با استارلینک

استفاده از اینترنت استارلینک در ایران می‌تواند آرزوی دیرینه گیمرها را برآورده کند. از سویی می‌توان از حجم نامحدود دانلود برای بازی بهره برد و از سویی هم می‌توان به اینترنت آزاد و بدون مشکل دسترسی پیدا کرد. رقابت با گیمرهای خارجی ساده‌تر می‌شود، استریم بازی از طریق توییچ راحت‌تر خواهد شد و در پایان می‌توان اتصال اینترنت ثابت دریافت کرد. تماشا ویدیو از یوتیوب با آخرین کیفیت ممکن می‌شود، می‌توان از سرویس‌های ابری به شکل مناسب استفاده کرد و اطلاعات را روی کلاود ذخیره کرد. به تماشای نتفلیکس پرداخت و در نهایت تجربه گیمینگ مشابه یک گیمر آمریکایی دریافت کرد. استارلینک می‌تواند گیمینگ برای ایرانی‌ها را از یک دغدغه به یک لذت تبدیل کند.

مهم‌ترین مشکل در مورد استارلینک برای ما ایرانی‌ها، قیمت 600 دلاری کیت اولیه است. همچنین ماهانه 110 دلار حق اشتراک باید پرداخت که به نظر می‌رسد این اشتراک برای کاربران ایرانی تا مدتی رایگان باشد. در حال حاضر مشخص نیست آیا می‌توان این اینترنت را مسدود کرد یا سینگال آن را رصد کرد و این مسائلی است که فعلا نمی‌توانیم در مورد آنها اظهار نظر کنیم.

منبع: پارسی گیم

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

آیا اینترنت استارلینک در ایران قابل استفاده است؟

ایلان ماسک رسما امکان استفاده از اینترنت استارلینک در ایران را فعال کرده و به نظر می‌رسد که تنها خرید کیت اولیه با قیمت 600 دلار برای استفاده از آن کافی است.

۱
چطور می‌توانم از استارلینک برای بازی کردن استفاده کنم؟

اینترنت استارلینک هم مانند هر نوع اینترنت دیگری است و استفاده از آن تفاوتی ندارد. کافی است به روتر متصل شوید و سپس به‌صورت نامحدود به دانلود بازی بپردازید.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 5 دیدگاه
  • Avatar

    mina

    مهمان

    استارلینک الان امده و خیلیا دارن استفاده میکنن تو ایران.قیمتش بالاس ولی واقعا سرعت بالایی داره.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Hamed

    مهمان

    اها ممنون

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Hamed

    مهمان

    سللام خسته نباشید
    میگم اگر کیتو خریدیم وصل کردیم نتو دیگه همون موقع میتونیم استفاده بکنیم یا باید باز شروع به شارژ گردن بسته کنیم؟

    پاسخ دهید
    • یحیی رحیمی

      یحیی رحیمی در پاسخ به Hamed

      نویسنده

      در حال حاضر گفته شده که برای ایران نیازی به پرداخت اشتراک نیست و این هم مشخص نیست تا چه حدی واقعیت دارد. هزینه ماهانه 110 دلار است و فعلا هم کسی داخل ایران موفق به تست آن نشده است.

  • Avatar

    milad

    مهمان

    ایشاا…. استارلینک هر چه زودتر بیاد و از شر این اینترنت حلزونی راحت بشیم

    پاسخ دهید