پابحی موبایل طالبان
یحیی رحیمی

طالبان پابجی موبایل را به دلیل خشونت بیش از حد ممنوع کرد

یحیی رحیمی 30 شهریور 1401 بدون دیدگاه
453 بازدید

دولت طالبان در اعلامیه‌ای رسمی دستور ممنوعیت بازی پابجی موبایل در سطح کشور افغانستان را صادر کرده است. اعضای طالبان می‌گویند که PUBG عامل «ترویج خشونت» و «گمراهی جوانان» به‌حساب می‌آید. طبق گزارش Khaama Press، بازی پابجی در سه ماه آینده از دسترس خارج خواهد شد. این دستور در طی جلسه تازه‌ای میان وزیر ارتباطات افغانستان، مقام اجرایی قانون شرع و نمایندگان امنیتی صادر شده است.

به گزارش پارسی گیم، ممنوعیت بازی پابجی در آوریل امسال توسط طالبان اعلام شد، اما جزئیات و نحوه مسدود کردن مشخص نشده بود. دستور رسمی برای ممنوعیت ادامه کار PUBG در این کشور صادر شده است و شرکت‌های ارتباطی افغان و ارائه‌دهنده‌های سرویس‌های اینترنت، 90 روز برای مسدود کردن سرورهای بازی وقت دارند. بازی پابجی پس از مدت مقرر از دسترس خارج خواهد شد. گفتنی است دستور اخیر روی بازی پابجی موبایل و همچنین شبکه اشتراک‌گذاری ویدیو تیک‌تاک تأثیر خواهد گذاشت و هر دو آن‌ها مسدود می‌شوند.

پابجی موبایل طالبان

ممنوعیت پابجی موبایل و تیک‌تاک در افغانستان

دلیل مسدودسازی پابجی موبایل در افغانستان، ارائه محتوای خشونت‌آمیز اعلام شده است. هر دو اپ‌های PUBG Mobile و تیک‌تاک به دلیل «گمراه کردن نسل جوان» و «تلف کردن زمان مردم» مسدود شده‌اند. این بدین معنی است که حکومت طالبان، اجازه فعالیت هرگونه برنامه و بازی که دارای خشونت بیش از حد باشد و محتوای آن با شرع همخوانی نداشته باشد را نمی‌دهد و باید منتظر موج دیگری از مسدود‌سازی‌ها باشیم.

پابجی موفقیت بزرگی در کشور افغانستان کسب کرده است. گزارشی که در سال 2021 منتشر شد، نشان داد که بخش بزرگی از ترافیک اینترنت موبایل این کشور به پابجی موبایل اختصاص دارد. بیش از صد هزار نفر بازی‌کننده افغان به‌طور مداوم در حال تجربه بازی بودند. گفتنی است این اولین بار نیست که پابجی در سطح یک کشور ممنوع می‌شود. PUBG Mobile حق فعالیت در چین را ندارد و نسخه‌ای جایگزین منتشر شده است. دولت هند نیز اجازه فعالیت PUBG را نمی‌دهد و بازی جایگزین، مخصوص بازی‌کنان این کشور تولید شده است.

مسدود کردن بازی پابجی موبایل جزو اقدامات محدود‌کننده طالبان پس از بازگشت به قدرت در سال گذشته میلادی است. این گروه بیش از 23 میلیون وب‌سایت را به دلیل «انتشار محتوای غیراخلاقی» مسدود کرده‌اند. Khaama Press در پایان گزارش می‌گوید که بسیاری از کاربران افغان از ابزارهای دور زدن تحریم برای استفاده از اینترنت بهره می‌برند و به این شکل، محدودیت ایجاد‌شده را دور می‌زنند. به نظر می‌رسد که گیمرهای افغان می‌توانند از ابزارهای مشابه برای دانلود پابجی موبایل و تجربه آن استفاده کنند. نظر شما چیست؟‌

منبع: PCGAMER

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.