اسم بازی فورتنایت به گوشتان خورده؟ امروز در این مقاله هر چیزی که برای شروع بازی تا حرفه‌ای شدن در آن لازم است بیان می شود. آموزش بازی فورتنایت دو حالت دارد؛ خلاصه و جامع که شما با حالت دوم سر و کار دارید. به جرات می توانیم بگوییم که مقاله صرفا یک مدرک فارغ‌التحصیلی به شما بدهکار می‌شود! در هر صورت اگر بتوانید این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارید شما به سطح حرفه‌ای در فورتنایت خواهید رسید که باقی ملزومات هم به تمرین و ممارست خود شما بستگی دارد. هیچ اصراری نیست که امروز این کار را بکنید. آهسته و پیوسته پیشروی کنید ولی هر طور شده آموزش بازی فورتنایت را به خط پایان برسانید. خوب یک نفس عمیق بکشید تا برویم سراغ اصل مطلب.

آموزش بازی فورتنایت

هشدار! شما با مقاله‌ای کاملا متفاوت مواجه هستید. در آموزش بازی فورتنایت تمام چیزهایی که شما برای حرفه‌ای شدن نیاز دارید آورده شده است. در واقع این مطلب تنها برای آشنایی شما نیست بلکه دایره‌المعارف جامع و کاملی است که هر موقعی می‌توانید به آن مراجعه کنید.

  • اگر هیچ چیزی از فورتنایت نمی‌دانید، واو به واو بخوانید.
  • اگر تا حدودی به بازی آشنا هستید باز هم بخوانید اما می‌توانید از بعضی از قسمت‌هایی که آن‌ها را می‌دانید صرف نظر کنید.
  • اگر فورتنایت را جدی دنبال می‌کنید بخش آموزش فورتنایت حرفه‌ای را از دست ندهید.

این مقاله را ذخیره داشته باشید تا مواقع نیاز به آن رجوع کنید.

بازی سبک بتل رویال

سبک بتل‌ رویال چیست؟

Battle Royal یا Battle Royale به ژانری از بازی گفته می‌شود که بر پایه تلاش برای زنده ماندن استوار است. بازی‌های بتل‌رویال که در سال‌های اخیر با استقبال عموم گیمرها مواجه شده‌اند شالوده‌ای یکسان دارند. معمولا در بازی‌های سبک بتل‌رویال تعداد مشخصی از بازیکنان در محوطه‌ای رها می‌شوند و برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. در آخر هر که توانسته باشد در این پروسه بهتر از دیگران عمل کند موفق و برنده بازی اعلام می‌شود.

به عنوان مثال در بازی‌های بتل‌رویال، 100 بازیکن به درون نقشه‌ای رها می‌شوند و بعد از استقرار تلاش می‌کنند تا منابع و سلاح‌های مختلفی را برای خود جمع کنند. در ادامه بازی با استفاده از این منابع و ابزارها باید دشمنان خود – که همان بازیکنان دیگر هستند- را از بین ببرید. در نهایت آخرین نفر یعنی تنها بازمانده از این 100 نفر برنده بازی می‌شود. واضح است که این سبک از بازی به صورت آنلاین انجام می‌شود و گیمرها می‌توانند از سراسر جهان با یکدیگر بازی کنند و در خلال بازی با هم تعامل داشته باشند.

بازی Fortnite

بازی فورتنایت چیست؟

Fortnite یکی از بازی‌های سبک بتل‌رویال است که توانسته محبوبیت زیادی به دست آورد و بازیکنان زیادی را به سمت خود جذب کند. در ادامه آموزش بازی فورتنایت به زیر و بم مسائل آن خواهیم پرداخت اما علی‌الحساب بد نیست بدانیم که کلیت این بازی بر اساس بقا و تلاش برای از بردن حریفان است که در آن باید با سایر بازیکنان بجنگید و خودتان را نجات دهید بلکه در آخر موفق به کسب عنوان پرشکوه نخستی یا همان قهرمانی شوید. برای قهرمان شدن می‌توانید تیم تشکیل دهید و خودتان را تجهیز کنید. در واقع برای قهرمانی در فورتنایت باید مانند همه بازی‌های بتل‌رویال عمل کنید اما مسلما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که مفصلا به آن‌ها خواهیم پرداخت.

با چشم‌پوشی از رتبه‌بندی بین بازی‌های محبوب بتل‌رویال می‌خواهیم دقایقی را کاملا به فورتنایت اختصاص دهیم و درباره این بازی صحبت کنیم. آموزش بازی فورتنایت برای کسانی که می‌خواهند آن را از پارسی‌گیم دانلود و نصب کنند از نان شب هم واجب‌تر است! اگر به این مقاله بی‌توجهی کنید باید مثل من ساعت‌های زیادی را صرف یادگیری مسائل پیش‌پا‌ افتاده کنید و در آخر بازی را ول کنید و بروید سراغ یک چیز راحت‌تر! این مقاله از پارسی‌گیم مانند دوپینگ برای بازیکنان فورتنایت عمل می‌کند!

آمار و ارقام بازی فورتنایت

نگاهی به آمار و ارقام فورتنایت و رقبا

فورتنایت تنها بازی سبک بتل رویالی نیست که در سال‌های اخیر بازیکنان زیادی را به سمت خود جذب کرده است بلکه بسته به طراحی، ویژگی‌ها و گیم‌پلی، بازی‌های گوناگونی در این سبک توسعه یافته و منتشر شده‌اند. بازی‌های مشابه فورتنایت از جمله پابجی و وارزون نیز بسیار موفق عمل کرده‌اند و تلاش می‌کنند با توجه به محتوایی که مخاطب می‌پسندد به فعالیت خود ادامه دهند. به عنوان مثال اگر فردی از سبک گرافیکی رنگ و لعاب‌دار فورتنایت خوشش نیاید می‌تواند سراغ گزینه‌های متعدد دیگری را بگیرد و در جایی بازی کند که از آن لذت می‌برد. به عبارت دیگر درست است که Fortnite یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین بازی‌های سبک Battle Royale است اما نمی‌توان تفاوت محتوایی بین بازی‌های این سبک قائل شد.

با کمی‌جستجو می‌توانیم بازی‌های زیادی در سبک مبارزه برای بقا پیدا کنیم که مهم‌ترین آن‌ها عبارت هستند از موارد زیر:

  • Fortnite
  • Apex Legends
  • PUBG: Player Unknown’s Battleground
  • Call of Duty: Warzone
  • Fall Guys: Ultimate Knockout

چهار مورد نخست جزو بازی‌شده‌ترین‌ها و محبوب‌ترین‌ها هستند و معمولا نمی‌توان بین آن‌ها یکی را به عنوان بهترین انتخاب کرد چرا که هر کدام در زمینه‌ای خاص متمرکز شده و رقابت بین آن‌ها کاملا سینوسی و متغیر است. برای مثال یکی بیشترین ساعات بازی‌شده را از آن خود می‌کند و دیگری بیشترین ارزش قرارداد سالانه مشتریان یا همان ACV را به نام خود می‌زند. بنابراین بدون این که درباره برتری هر کدام از این بازی‌ها مردد باشید صرفا بر اساس سلیقه یکی را انتخاب و بازی کردن را شروع کنید.

این قسمت برای کسانی است که روی انتخاب بازی وسواس زیادی به خرج می‌دهند و می‌خواهند همه چیز، تمام‌عیار باشد؛ این دسته افراد نگاهی به جدول متای زیر بیندازند:

  • Apex Legends (89)
  • PUBG: Player Unknown’s Battleground (86)
  • Fortnite (81)
  • Fall Guys Ultimate Knockout (81)
  • Call of Duty: Warzone (80)

بعد از بررسی فنی بازی‌های سبک بتل رویال نگاهی به تعداد بازیکن‌ها و ساعاتی که در خلال گیم‌ها صرف شده است می‌اندازیم. طبق آماری که لانچر استریم به دست می‌دهد بازی پابجی با میانگین 230 هزار بازیکن در ساعت و 3 میلیون و 257 هزار بازیکن در کل دوران جایگاه نخست و Apex Legends با آمار پایین‌تر 200 هزار نفر در ساعت و 400 هزار نفر در کل در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. به سادگی می‌توان انتظار داشت که تعداد بازیکن‌ها بیشتر از این اعداد و ارقام باشد؛ در ادامه این موضوع را بهتر درک خواهید کرد.

درست است که Epic Games به طور مستمر آمار درخوری ارائه نمی‌دهد اما اطلاعات سالانه نشان می‌دهد که تا پایان سال 2021 حدود 400 میلیون نفر در بازی ثبت‌نام کرده‌اند؛ عددی که پیش‌بینی می‌شود در سال 2022 افزایش پیدا کرده باشد. با این حال این عدد نمایانگر تعداد بازیکن‌های فعال در فورتنایت نیست بلکه تمام کسانی را می‌شمارد که بعضا تنها یک بازی انجام داده‌اند یا حتی هیچ بازی نکردند و فورتنایت را برای همیشه ترک کرده‌اند.

با یک تخمین می‌توان به عدد 2.5 تا 4 میلیون بازیکن فعال در فورتنایت رسید؛ این در حالی است که همین عدد باز هم قابل استناد نیست و گاهی کم و زیاد می‌شود. به عنوان مثال در چپتر 2 – فصل 4 بازی شاهد حضور 15.3 میلیون بازیکن بودیم.

تمام این صحبت‌ها سر این است که تنها رقابت موجود رقابت بر سر کیفیت و جذب رضایت مشتری است و بازی‌های پابجی، وارزون یا فورتنایت از نظر محتوایی و فنی تفاوت‌های بارزی ندارند و صرفا این مخاطب است که با تجربه یا کسب اطلاعات از منابعی مانند همین مقاله تصمیم می‌گیرند کدام بازی را نصب کنند و ساعاتی را مشغول آن شوند. در نتیجه بحث بر سر جزئیات این بازی‌ها کاملا وابسته به سلیقه گیمر است و از نظر فنی یا صنعتی ایراد خاصی به بازی‌ها وارد نیست.

ویژگی های بازی Fortnite

ویژگی‌های متمایزکننده Fortnite از رقبا

اولین سوالی که در ذهن من ایجاد شد این بود که چرا با وجود یکسان بودن کیفی اکثر بازی‌های بتل‌رویال، برخی تصمیم می‌گیرند فورتنایت را انتخاب کنند و برخی دیگر وارزون و برخی …؟ طی یک موشکافی چندین‌ماهه به نتایج زیر رسیدم. در ادامه خواهیم دید که چه ویژگی‌هایی از بازی فورتنایت آن را از رقبایش متمایز خواهد کرد.

گرافیک بازی Fortnite

گرافیک، طراحی و جلوه‌های بصری فوق‌العاده

Fortnite به طرز خارق‌العاده‌ای زیبا و چشم‌نواز است و جلوه‌های بصری جذابی دارد. یکی از ویژگی‌های متمایزکننده فورتنایت نسبت به سایر بازی‌های بتل‌رویال طراحی و گرافیک پویا و روح‌انگیز بودن رنگ‌ها است. در واقع زمینه اصلی رنگ‌ها، رنگ‌های روشن، انیمیشنی و با گیرایی بالا است که کنتراست بالایی را ارائه می‌دهند. همین موضوع کمک زیادی به نحوه بازی گیمرها نیز خواهد کرد. متریال و بافت به کار رفته در طراحی کاملا کارتونی و البته عمیق است که در نگاه اولیه فضای بازی را به یک بازی ماجراجویی تشبیه می‌کند. شاید بد نباشد بدانید که فورتنایت به عنوان اولین مخترع فرمول بازی‌های بتل‌رویال، قبل از ورود به این عرصه یک بازی ماجراجویی بود. شاید برای همین است که این طراحی همچنان حفظ شده است.

نقشه و محیط بازی نیز بسیار جذاب کار شده است و در هر به‌روزرسانی دچار تغییرات جزئی تا اساسی می‌شود؛ یکی دیگر از نقاط قوت بازی همین به‌روزرسانی‌ها است که در قسمت بعدی بیشتر آن را شرح می‌دهیم. اسکین‌ها و کاستوم‌ها لباس‌هایی هستند که بازیکنان از آن‌ها برای تغییر شکل شخصیت بازی استفاده می‌کنند. این قسمت نیز به بهترین شکل ممکن طراحی و انتخاب می‌شود و معمولا با مناسبت‌ها تناسب دارد. مثلا در آستانه جام‌جهانی با لباس‌های بازیکنان و فوتبالیست‌ها در فروشگاه داخلی بازی رو‌به‌رو می‌شویم.

ویژگی‌های مثبت Fortnite در این بخش تنها به موارد فوق ختم نمی‌شود اما مهم‌ترین‌ها را بیان کردیم؛ در واقع یکی از اصلی‌ترین دلایلی که فورتنایت توسط یک گیمر به بازی دیگری در همین سبک ترجیح داده می‌شود، بخش گرافیک و جنبه‌های بصری خاص آن است.

گیم پلی بازی فورتنایت

گیم پلی فورتنایت: گاهی سخت گاهی آسان

وقتی اولین‌بار شروع به بازی کردم بسیار گیج و سردرگم بودم و به جز کلیدهای حرکت روبه‌جلو و عقب و طرفین چیز دیگری را درک نمی‌کردم. البته خودمانیم این میزان از هوش و تجربه در من بسیار مثال‌زدنی است چرا که گیم‌پلی فورتنایت در مسائل پایه بسیار آسان و قابل فهم است اما باید اشاره کنم که گیم‌پلی بازی به جز مواردی که قبلا دیده بودم، کاملا نو و بدیع است و شاید مانندش را جای دیگری تجربه نکنید. حرکت‌ها و شلیک و سایر فعالیت‌های مرسوم در یک بازی تیراندازی و بتل‌رویال، مشابه نمونه‌های دیگر است و در این مورد کار سختی را پیش‌ رو نخواهید داشت. به سادگی می‌توانید حرکت کنید، بدوید و بپرید.

گیم‌پلی بازی جایی ممتاز می‌شود که شما با ساخت‌و‌ساز سروکار دارید یا می‌خواهید در جنگ رو در رو، حریف را شکست دهید. دو چالش اصلی در فورتنایت همین‌ها هستند و باقی جزو موارد متوسط (بین سخت و آسان) قرار می‌گیرند. مثلا این که چطور از اتوبوس پایین بپریم و کجا و چطور فرود بیاییم یا چطور در رودخانه شنا کنیم که هدف اصابت گلوله‌های آتشین قرار نگیریم مواردی هستند که با یکی‌دوبار بازی و دقت در نحوه بازی دیگران به سادگی آن‌ها را یاد می‌گیریم.

زمانی که برای اولین‌بار شکست خوردید با خود می‌گویید «باید ساختن را یاد بگیرم، وقتی در این کار حرفه‌ای شوم پیروزی حتمی است!». پیروزی شما هیچ وقت قطعی نیست اما با یادگیری و دست‌وپنجه نرم کردن با این ویژگی فوق‌العاده در فورتنایت ساعت‌های زیادی را صرف بازی خواهید کرد و درصد برنده شدن شما بسیار بالا خواهد رفت به طوری که نزدیک 100% شود. به شما قول می‌دهم نخستین‌بار که با یک ساخت‌وساز سریع و چکشی رو‌به‌رو شوید شوکه خواهید شد! به عنوان کسی که دوست نداشتم کم بیاورم در این زمینه تلاش کردم و توانستم گلیم خود را از آب بیرون بکشم. (البته اگر جزو دسته افرادی هستید که با این ویژگی حال نمی‌کنید می‌توانید با مود Zero Build یا بازی بدون ساخت‌وساز به کار ادامه دهید.)

ویژگی دیگر نحوه درگیری شما با بازیکنان حریف است. از آنجایی که تمام بازیکنان هویت‌های حقیقی هستند در نتیجه شما با شخصیت‌ها، هوش و مهارت‌های گوناگونی مواجه خواهید شد. تا اینجای کار تفاوتی با سایر بتل‌رویال‌ها احساس نمی‌کنیم اما وقتی این ویژگی با ساخت‌وساز یا فیزیک بازی ترکیب شود متوجه خواهید شد که در Fortnite یک پریدن اضافه یا فرود روی خانه‌ای که پر از دشمن است می‌تواند در شیوه مبارزه شما به شدت تاثیرگذار باشد. در آموزش بازی Fortnite به طور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت چرا که برای درک چالش دوم لازم است خودتان را در محیط بازی قرار دهید.

پس اگر از شلیک کردن خسته شده‌اید و دوست دارید گاهی به جای شلیک مستقیم به دشمن به سازه زیر پایش شلیک کنید تا فرو بریزد و دشمن‌تان با کله بخورد زمین، فورتنایت انتخاب اول و آخرتان باشد! البته قبل از دانلود بازی، آموزش بازی فورتنایت را از اینجا ادامه دهید تا وقتی وارد نقشه بازی شدید حرفی برای گفتن داشته باشید.

به روزرسانی های بازی Fortnite

تنوع و به‌روزرسانی‌های به‌جا

فورتنایت از یکنواخت شدن می‌ترسد. واضح است که یکنواختی و تکراری شدن بازی باعث ریزش تعداد بازیکنان می‌شود و این موضوع به‌ هیچ‌ وجه به نفع سازندگان نیست؛ پس آن‌ها باید تلاش کنند با آپدیت‌ها و تجدید ویژگی‌های درون‌برنامه‌ای راهی برای جذاب نگه داشتن آن پیدا کنند؛ خوشبختانه فورتنایت درباره آپدیت‌ها افراطی عمل نمی‌کند و به‌روزرسانی‌های کافی و کاربردی دارد. Fortnite در این زمینه بسیار موفق عمل می‌کند و معمولا هر چند هفته یک بار آپدیت کم‌حجم و موثری ارائه می‌دهد. البته گاهی باید آپدیت‌هایی در طول هفته برای از بین رفتن باگ‌ها یا اضافه کردن فیچرهای جدید انجام دهید. این آپدیت‌ها کم‌حجم هستند و دست‌وپاگیرتان نمی‌کنند اما آپدیت‌های مهم و اصلی می‌توانند تا 5 گیگابایت را پر کنند (که بازیکنان کمتر به چنین آپدیت‌هایی فراخوانی می‌شوند). به روزرسانی‌های انقلابی نیز به تغییر کلی بازی می‌انجامند و طی آن چپتر یا سیزن تغییر می‌کنند.

شما با انجام به‌روزرسانی متوجه تغییرات خواهید شد؛ یعنی این طور نیست که زمان و اینترنت خود را صرف کنید و در نهایت بگویید: خوب الان چه اتفاقی افتاد؟ که چه؟! به عبارت بهتر حالتان گرفته نمی‌شود بلکه کیفتان کوک می‌شود و خودتان را ترغیب می‌کنید تا از تغییرات جدید استقبال کرده و آن‌ها را دنبال کنید. بعضی اوقات طی به‌روزرسانی‌ها، سلاح‌های جدید، خط داستانی تازه یا قسمتی کشف‌نشده از نقشه به وجود می‌آیند که فورا از طریق بازی به شما اطلاع داده می‌شوند. یکی از مزیت‌های متنوع‌سازی سلاح‌ها و ابزارهای بازی و تغییردادن آن‌ها طی هر به‌روزرسانی جلوگیری از فاصله‌گیری بازیکنان از یکدیگر است. در واقع این اتفاق به وفور رخ می‌دهد که با ثابت ماندن یک ویژگی در بازی، برخی در استفاده از آن به تبحر دست‌نیافتنی می‌رسند و فرصت برای تازه‌کارها از بین می‌رود. همچنین چنین فرصتی می‌تواند به سواستفاده هکرها و چیترها منجر شود. در نتیجه اپیک‌گیمز معمولا از راکد ماندن می‌پرهیزد و همه چیز را پویا و جدید نگه می‌دارد.

ساخت و ساز در بازی Fortnite

ویژگی‌های خاص مانند ساخت ‌و ساز

ساخت‌وساز از جمله ویژگی‌های مختص فورتنایت است و تنها در این بازی آن را خواهید دید. خوب مسلما هر چه یک بازی بتواند از رقبا فاصله بگیرد و تفاوت‌های مناسبی ایجاد کند می‌تواند طیفی از سلیقه‌ها را تحت تاثیر قرار داده و به تعداد علاقه‌مندان خود بیفزاید. باید گفت ساختن سازه‌ها در فورتنایت از جمله این ویژگی‌ها است. بسیاری عاشق آن هستند و به سبب مهارت در این زمینه کار برای آن‌ها ساده شده و می‌توانند برنده نبرد شوند. بنابراین تا زمانی که می‌توانند برنده شوند چرا باید سنگر خود را رها کرده و به سراغ بازی‌های دیگری بروند؟ جدای از این بنا کردن در بازی سرعت و تمرکز بالایی می‌خواهد که باعث می‌شود بازیکن‌ها احساس نیاز برای تلاش در چنین زمینه‌ای پیدا کنند که خود باعث ایجاد انگیزه‌های بسیار می‌شود.

مقابله با چیتر و هکرها در بازی فورتنایت

مقابله با چیترها و هکرها

یکی از مسائل مهم در بازی‌های آنلاین مقابله با افراد متقلب است. اگر چنین اقدامی ‌صورت نگیرد بازی جذابیت خود را از دست می‌دهد و صرفا عده‌ای معدود پیشرفت کرده و از بازی لذت می‌برند. Fortnite اگر چه تعداد بازیکن فعال بالایی را تدبیر می‌کند اما در این مدیریت به میزان بالایی از موفقیت دست یافته است؛ به طوری که اگر وارد بازی شوید کمتر با چیترها و متقلب‌ها رو‌به‌رو می‌شوید. این در حالی است که بسیاری از بازی‌های آنلاین همچنان دست‌به‌گریبان هک و تقلب هستند و گاهی آن‌ها پشت حریف را به خاک می‌خوابانند و گاهی افراد متقلب پیروز میدان می‌شوند. بنابراین داشتن مزیت آنتی‌چیت قوی و مقابله با هر گونه تقلب و هک در بازی‌های آنلاین می‌تواند باعث ایجاد عدالت و افزایش لذت در بازی شود و به تبع بازیکنان بیشتری به سبب وجود بستر بازی عادلانه به سمت آن بازی جذب خواهند شد.

آموزش بازی فورتنایت در PC

آموزش بازی فورتنایت در PC و کنسول‌های بازی

با این که شاید این بخش برای برخی ساده و قابل پیش‌بینی به نظر برسد اما قسمتی حیاتی و مهم برای تازه‌واردان به بازی فورتنایت به شمار می‌رود چرا که اگر به این موضوع بی‌توجهی کنند فرایند یادگیری کنترل و مدیریت بازیکن طولانی خواهد شد. برای این که بتوانید همه چیز را به خوبی در بازی اجرا کنید لازم است آموزش کار با کنسول‌های بازی ایکس‌ باکس، پلی‌استیشن 4 و پی‌سی را (بسته به سیستمی که با آن بازی می‌کنید) به ذهن بسپارید. به ادامه مطلب توجه بفرمایید:

  • اگر هیچ تجربه‌ای در بازی ندارید این مقاله را گذرا مطالعه کنید و سپس به سراغ بازی بروید. هنگامی که به مشکل برخوردید یا چیزی را فراموش کردید دوباره به این جا سر بزنید و مطلب را مرور کنید. این طوری می‌توانید به صورت عملی همه چیز را به خاطر بسپارید.
  • اگر مدتی است بازی را شروع کرده‌اید اما هنوز جای پایتان محکم نیست مطلب را به دقت مطالعه کنید؛ احتمالا بخش‌هایی وجود دارند که از آن‌ها بی‌خبر بوده‌اید و با خواندن آن‌ها می‌توانید بازی خود را بهبود بخشید.
  • اگر در بازی ادعا دارید بد نیست نگاهی به جدول‌ها بیندازید؛ شاید هنوز چیزی وجود داشته باشد که آن را تجربه نکرده باشید یا حتی ممکن است نخستین‌بار از آن خوشتان نیامده و رهایش کرده باشید. اکنون بهترین فرصت است تا تجربه‌های جدیدی برای خود رقم بزنید.

کنترل بازیکن در بازی Fortnite

آموزش بازی فورتنایت و نحوه کنترل بازیکن در کامپیوتر

بعد از یک مقدمه نسبتا طولانی می‌خواهیم وارد مقدمات آموزش بازی فورتنایت شویم؛ در ابتدا نحوه کنترل کاراکتر در بازی را توضیح می‌دهیم. همان طور که می‌دانید فورتنایت در کامپیوتر، کنسول‌های بازی و موبایل‌ها قابلیت اجرا دارد و حتی گاهی تعداد بازیکنان دو مورد اخیر از سیستم گیمینگ یا PC نیز فراتر می‌رود اما طبق رسم و رسومات پیشکسوت صنعت گیمینگ را در اولویت قرار می دهیم؛ پس بدون فوت وقت می‌رویم سراغ آموزش بازی فورتنایت در PC.

جدول دکمه‌های کیبورد و کاربرد هر یک در بازی

عملگر (دکمه کیبورد یا موس)کاربرد
Wحرکت به سمت جلو
Sحرکت به سمت عقب
Aحرکت به سمت چپ
Dحرکت به سمت راست
Qباز کردن تنظیمات ساخت‌وساز
Fاستفاده از Harvester یا تبر (ابزار درو)
Eاستفاده از ابزارهای مختلف مانند زیپ‌لاین / برداشتن اسلحه از روی زمین / ریکاوری هم‌تیمی‌ها
BEmote
Z/X/C/Vمیانبر ساختن دیوار، شیب، سطح و هرم
Spaceپریدن / باز کردن چتر در ارتفاع
Mباز و بسته کردن نقشه
Ctrlنشستن و کمین کردن
Tabباز کردن جعبه ابزار و لیست منابع
Left Buttonشلیک کردن / استفاده از تبر و شکستن سازه‌ها / استفاده از بعضی ابزارهای خاص / مشخص کردن لوکیشن در صفحه نقشه / ساختن سازه
Right Buttonتمرکز روی هدف / استفاده از بعضی ابزارهای خاص / بوق زدن با ماشین / تعویض متریال سازه
Scrollجابه‌جایی بین نوار Loadout و انتخاب اسلحه
Ping buttonمشخص کردن لوکیشن در حین بازی / مشخص کردن اشیا و پین کردن آن‌ها برای هم‌تیمی‌ها
Doubled Ping Buttonمشخص کردن لوکیشن دشمنان
Rریلود کردن اسلحه / روشن و خاموش کردن رادیو در ماشین / چرخاندن مصالح
Gادیت و اصلاح سازه
اعداد 1 تا 5بیانگر هر یک از سلاح‌ها یا اشیا در نوار Loadout

جدول دکمه‌های ترکیبی کیبورد و موس

عملگر (دکمه کیبورد یا موس)کاربرد
Left Shift + کلیدهای جهت‌نمادویدن در جهت مشخ‌ شده / پر سرعت شدن بعضی از ماشین‌ها
Ctrl + Left Shift + کلیدهای جهت‌نماسر خوردن در سطوح هموار و شیب‌دار
Ctrl + کلیدهای جهت‌نماحرکت آرام و بدون سروصدای زیاد

نکته: کلیدهای جهت‌نما با علامت‌های ↑→↓← روی کیبورد مشخص هستند؛ با این که می‌توانید از طریق این کلیدها بازیکن را مدیریت کنید اما در این جا منظور ما دکمه‌های کنترلی W/A/S/D هستند.

راهنمای بالا مربوط به فعالیت‌های ثابت در بازی است و معمولا تغییر نمی‌کنند؛ مواردی از قبیل استفاده از دستکش پرتابی یا چرخاندن یک تکه‌سنگ در ماموریت ایندیانا جونز جزو مراحل داستانی و موقت بازی هستند که باید در همان زمان یاد گرفته شوند و معمولا یادگیری آن‌ها دشوار نیست. مثلا برای چرخاندن سنگ کافی است نمایشگر را روی آن شی تنظیم کنید تا به صورت‌ هاور، راهنمای استفاده از آن نمایش داده شود. در این مثال خواهید دید که نوشته شده است برای استفاده از شی، دکمه E را بفشارید.

کنترل بازیکن در کنسول

آموزش بازی فورتنایت و نحوه کنترل بازیکن در کنسول‌های بازی

تمام آن چه که در کنسول‌های بازی پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس در اختیار شما است یک کنترلر است که باید با همین وسیله کارتان را پیش ببرید. قسمت آموزش فورتنایت حرفه ای در ادامه سری مقالات وجود دارد اما در این بخش می‌خواهیم به بررسی کلیدها و نکات اولیه بازی در کنسول‌های بازی بپردازیم.

آموزش بازی فورتنایت در ایکس باکس و PS4 – کلیدها و کاربرد هر کدام در بازی

ابتدا به این تصویر که از تنظیمات خود بازی استخراج شده است دقت کنید:

کنترلر در بازی Fortnite
کلیدها و کاربرد هر کدام در کنسول ایکس ‌باکس

همان طور که در سمت چپ مودهای مختلف کنترل را مشاهده می‌کنید می‌توانید با توجه به سبک بازی خود یکی را انتخاب کنید. مثلا اگر می‌خواهید بیشتر در مبارزه شرکت کنید یا سازنده قهاری باشید به ترتیب مودهای Combat Pro و Builder Pro را برای تنظیمات در نظر بگیرید. هر کدام از این حالت‌ها راهنمای تصویری مشخصی دارند که می‌توانید در تصویر به وضوح مشاهده کنید. اگر هیچ کدام از دسته‌بندی‌ها را دوست نداشتید می‌توانید از بخش Custom هر نوع تنظیماتی را اعمال کنید.

کنترلر بازی فورتنایت
کلیدها و کاربرد هر کدام در کنسول پلی‌استیشن 4

برای دسترسی به این قسمت وارد بازی شده و از منو، بخش Setting را انتخاب کنید. در نوار بالا نماد کنترلر را خواهید دید. روی آن کلیک کنید تا وارد این بخش شوید. در ادامه راهنمای دو مود پرطرفدار Builder Pro و Combat Pro را در جدول‌ها ارائه می‌دهیم.

آموزش بازی فورتنایت در ایکس باکس و PS4 حالت Combat Pro

عملگر (کنترلر)کاربرد
LT – L2نشانه‌گیری و تمرکز روی هدف / استفاده از بعضی ابزارهای خاص / بوق زدن با ماشین / تعویض متریال سازه

RT – R2

شلیک کردن / استفاده از تبر و شکستن سازه‌ها / استفاده از بعضی ابزارهای خاص / مشخص کردن لوکیشن در صفحه نقشه / ساختن سازه
LB – L1

 

انتخاب اسلحه قبلی در نوار / تعویض سازه به نوع قبلی
RB – R1انتخاب اسلحه بعد در نوار / تعویض سازه به نوع بعدی
Y – مثلثاستفاده از Harvester یا تبر (ابزار درو)
X – مربعریلود کردن اسلحه / روشن و خاموش کردن رادیو در ماشین / چرخاندن مصالح
B – دایرهباز کردن تنظیمات ساخت‌وساز / ادیت سازه
A – ضربدرپریدن / باز کردن چتر در ارتفاع
استیک راستتغییر زاویه دید / نشستن و کمین کردن / چرخاندن مصالح
استیک چپحرکت به اطراف
جهت‌نمای بالاباز کردن جعبه ابزار و لیست منابع
جهت‌نمای پایینEmote
جهت‌نمای چپمشخص کردن لوکیشن در حین بازی / مشخص کردن اشیا و پین کردن آن‌ها برای هم‌تیمی‌ها
جهت‌نمای راستSquad comm
استارت – آپشنباز کردن منو
بازگشت – تاچ‌پدباز کردن نقشه

جدول آموزش فورتنایت در PS4 و ایکس باکس عملگرهای ترکیبی در حالت Combat Pro

تپ به سمت بالا با استیک چپ + کنترل استیک چپ برای حرکت در جهت خاصدویدن در جهت مشخص شده / پر سرعت شدن بعضی از ماشین‌ها
تپ به سمت بالا با استیک چپ + کنترل استیک چپ برای حرکت در جهت خاص + تپ به سمت بالا با استیک راست

سر خوردن در سطوح هموار و شیب‌دار

کنترل استیک چپ برای حرکت در جهت خاص + تپ به سمت بالا با استیک راسحرکت آرام و نشسته، بدون سر و صدای زیاد

آموزش بازی فورتنایت در PS4 و ایکس باکس حالت Builder Pro

عملگر (کنترلر)کاربرد
LT – L2نشانه‌گیری و تمرکز روی هدف / استفاده از بعضی ابزارهای خاص / بوق زدن با ماشین / ساخت پله یا سطح شیب‌دار

RT – R2

شلیک کردن / استفاده از تبر و شکستن سازه‌ها / استفاده از بعضی ابزارهای خاص / مشخص کردن لوکیشن در صفحه نقشه / ساخت دیوار
LB – L1انتخاب اسلحه قبلی در نوار / ساخت سقف یا هرم
RB – R1انتخاب اسلحه بعد در نوار / ساخت سطح یا کف

تذکر: از ذکر باقی موارد پرهیز شده چرا که همه چیز مانند جدول حالت قبلی است. همچنین اپراتورهای ترکیبی یکسان هستند.

اگر خواستید کلیدی را تغییر دهید و آن را مطابق سلیقه خود شخصی‌سازی کنید بعد از انجام تغییرات Apply را بزنید تا همه چیز ذخیره شود. از این پس می‌توانید بدون دردسر با کنسول بازی خود فورتنایت را اجرا و مدیریت کنید.

ورود به بازی Fortnite

ورود به بازی و مرحله شروع

پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی از طریق صفحه فورتنایت در پارسی‌گیم، نحوه دانلود و نصب بازی را مطالعه کنید تا بعدا مشکلی پیش نیاید. بعد از اتمام این مرحله باید لانچر Epic Games را با استفاده از نرم‌افزارهای تغییر‌ آی‌پی باز کنید و برای خود یک اکانت بسازید. اگر قبلا در یکی دیگر از بازی‌های اپیک حاضر بوده‌اید احتمالا هنوز حساب کاربری خود را دارید؛ پس به جای ثبت‌نام یا Sign in از گزینه Log In استفاده کنید. بعد از این کار لانچر به صورت خودکار بازی Fortnite را شناسایی می‌کند. برای ورود به بازی روی Launch کلیک کنید. اگر به‌روزرسانی یا احراز هویت خاصی وجود داشته باشد به هیچ عنوان لانچر را نبندید. اجازه دهید کار نرم‌افزار به طور کامل به اتمام برسد؛ بعد از پایان بازی به طور خودکار شروع می‌شود.

توجه: با بستن لانچر تمام آن چه که دانلود کرده‌اید حذف می‌شوند و دفعه بعدی باید دوباره از صفر شروع کنید!

پیشنهاد می‌کنیم در مراحل اولیه بازی همچنان نرم‌افزار تغییر ‌آی‌پی را روشن نگه دارید چرا که بعضی از داده‌ها به صورت درون‌برنامه‌ای خوانده و به دیتاسنتر ارسال می‌شوند. در غیر این صورت با هشدار فیلترینگ یا قطع اتصال اینترنت مواجه خواهید شد. بعد از سپری کردن مراحل اولیه و مشاهده تصاویر اولیه بازی وارد محیط لابی می‌شویم.

آموزش جامع بازی Fortnite

نکته: در حین بازی می‌توانید نرم‌افزار تغییر IP خود را خاموش کنید. با توجه به تجربه شخصی نویسنده، فورتنایت در حین بازی ایرادی به منطقه شما وارد نمی‌کند و شما می‌توانید با اینترنت خانگی یا همراه به بازی ادامه دهید اما توجه داشته باشید که این موضوع ممکن است برای همه سرویس‌های اینترنت صادق نباشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم یکی‌دوبار این موضوع را امتحان کنید تا خودتان به طور عملی سر از ماجرا در بیاورید.

نگاهی به محیط لابی

اینجا سکوی پرتاب شما است! Lobby مکانی برای مدیریت کاراکتر است و خبرهای دسته اول را از این محل دریافت می‌کنید. وسط تصویر کاراکتر خود را می‌بینید که چهره‌اش کاملا رندوم انتخاب شده است. (برای کاربرانی که اسکین دریافت نکرده‌اند یا اولین‌بار وارد بازی شده‌اند رخداد این اتفاق برای آن‌ها بیشتر احتمال دارد.)

بازی Fortnite

سمت چپ تصویر نسخه بازی نوشته شده است؛ زمانی که من این مقاله را می‌نویسم بازی در چنین حالتی به سر می‌برد: Chapter 3 – Season 3

همچنین نواری وجود دارد که تعیین‌کننده میزان اکس‌پی (XP مخفف عبارت Experience به معنای تجربه) و Level شما است. هر چه تجربه بیشتری به دست آورید این نوار سریع‌تر پر شده و وارد لول بالاتر می‌شوید. کمی پایین‌تر هم منابع شناخته‌شده در آن نسخه از بازی نمایش داده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به Gold Bars و Battle Stars اشاره کرد. گلد بارها از طریق حذف دشمنان، شکستن اشیا و باز کردن جعبه‌های غنیمت به دست می‌آیند و واحد پول درون بازی هستند؛ یعنی می‌توانید حین مسابقه اسلحه، تجهیزات، مهمات و… بخرید یا اسلحه خود را ارتقا دهید و کلی کار دیگر. بتل‌استارها هم برای بخش VIP بازی یا همان Battle Pass هستند و برای خرید لوازم این قسمت استفاده می‌شوند. بعدا با بتل‌پس بیشتر آشنا خواهیم شد.

همان طور که گفتیم در میان تصویر، شخصیت بازی وجود دارد که در هر بار بازی چهره آن تغییر می‌کند. اگر می‌خواهید شخصیت‌تان چهره مشخصی داشته باشد باید برای آن کاستوم (Costume) یا اسکین (Skin) تهیه کنید. اطراف شخصیت خود 3 دایره یا به اصطلاح سکو می‌بینید که هر کدام محل حضور بازیکنان دیگر هستند. اگر بخواهید با دوستی بازی کنید می‌توانید آن را در این محل بیفزایید.

در قسمت راست، سمت بالا تعداد V-buck‌های خود را مشاهده می‌کنید. وی‌باکس کارنسی بازی است که یک نوع ارز به حساب می‌آید. کمی ‌پایین‌تر نام قاره‌ای و ناحیه‌ای که سرور شما در آن قرار دارد قابل مشاهده است. مثلا اگر به قاره اروپا وصل باشید با بازیکن‌هایی از این قاره سروکار خواهید داشت. در بخش پایین معمولا با یک اسلایدشو 4 صفحه‌ای رو‌به‌رو هستیم که آخرین اخبار و به‌روزرسانی‌های بازی در آن نمایش داده می‌شود. مثلا اگر اخیرا سلاح جدیدی منتشر شده باشد می‌توانید توضیحات آن را در این بخش بیابید.

باکسی که کمی ‌پایین‌تر مشاهده می‌کنید تغیرات زیادی را در طول فصول مختلف به خود دیده است بنابراین احتمال دارد در حین خواندن این مقاله و با مقایسه توضیحات با چند تفاوت جزئی برخورد کنید اما کلیت این بخش مشخص و ثابت است. بخش Play و Change. در بخش Change می‌توانید مود بازی را تغییر دهید. بخش‌های مختلف زیادی وجود دارد که بتل‌رویال یکی از آن‌ها است. اگر به ساخت‌وساز علاقه داشته باشید می‌توانید از بین چهار دسته Solo (بخش یک‌نفره)، Duos (بخش دونفره)، Trios (بخش سه‌نفره) و Squad (بخش چهارنفره) یکی را انتخاب کنید تا به عنوان مود بازی انتخاب شود. اگر هم می‌خواهید ساختن در بازی نقشی نداشته باشد کافی است از موارد بالا عنوان Zero Build را انتخاب کنید. در پایان روی گزینه Play بزنید. مشاهده می‌شود که گزینه Unready بالای سر کاراکتر به Ready تبدیل می‌شود. در این حالت منتظر بمانید تا یک بازی برای شما پیدا شود.

مود بتل‌رویال با وجود ویژگی ساخت‌وسازمود بتل‌رویال بدون ویژگی ساخت‌وساز
Solo Battle RoyaleSolo Zero Build – Battle Royale
Duos Battle RoyaleDuos Zero Build – Battle Royale
Trios Battle RoyaleTrios Zero Build – Battle Royale
Squad Battle RoyaleSquad Zero Build – Battle Royale

نکته: گاهی گزینه Fill در این قسمت و گاهی درون بخش مود بازی دیده می‌شود. بیان کلمه «گاهی» به خاطر آپدیت‌ها و تغییرات زیاد در طراحی این قسمت از لابی است. این گزینه برای آن است که به بازی بفهمانید می‌خواهید ظرفیت تعداد بازیکنان در تیم کامل شود یا خیر. مثلا اگر در بخش اسکواد بازی می‌کنید سرور تلاش می‌کند تا حداکثر 4 نفر را پر کند اما اگر این مورد را به No fill تبدیل کنید این اولویت کاهش یافته و سرور معمولا شما را تنها یا با تعداد پایین‌تری از بازیکن به میدان می‌فرستد.

بخش منو شامل لیستی از دوستان، بازیکن‌هایی که آخرین‌بار با آن‌ها بازی کردید، تنظیمات و جستجوگر پارتی است. اگر به یک بازی چند‌نفره از سمت دوستان دعوت شده باشید یا برعکس شما میزبانی کنید، وارد یک Party شده‌اید که می‌توانید از بخش منو این دورهمی را مدیریت کنید.

نوار بالایی شامل بخش‌های مهمی ‌چون بتل‌پس و فروشگاه است که هر کدام را جداگانه توضیح می‌دهیم.

Battle Pass

بتل پس یک جورهایی بخش VIP بازی است؛ اگر بلیت ورود به آن را تهیه کنید می‌توانید به لوازم خاصی دسترسی پیدا کنید. مثلا می‌توانید اسکین‌ها یا تبرهای مختلفی را به کار بگیرید. حال سوالی که مطرح می‌شود این است چطور باید بتل‌پس فورتنایت را تهیه و آنلاک کنیم؟ برای این کار دو راه وجود دارد. یکی به دست آوردن 950 وی‌باکس (V-Bucks) که واحد پول درون‌برنامه است و دومی‌ پرداخت ماهیانه (حدود) 12 دلار. بعد از تهیه بتل‌پس به یکی از طرق یاد شده می‌توانید به جمع خانواده اختصاصی فورتنایت بپیوندید و از ویژگی‌های خاص آن استفاده کنید.

اگر علاقه‌مندید که بدانید چطور می‌توان بتل‌پس فورتنایت را تهیه کرد، مقاله دیگری از پارسی‌گیم را دنبال کنید. در این مقاله به طور کامل راه‌های کسب Battle Pass آورده شده‌اند.

Locker

اینجا می‌توانید ابزارآلات خود را تعویض کنید یا آهنگ پس‌زمینه بازی را تغییر دهید. به بیان بهتر در لاکر می‌توانید تغییرات ظاهری در کاراکتر و محیط لابی ایجاد کنید. مثلا اگر از شکل و قیافه تبر خودتان خسته شده باشید به لاکر برگردید و آن را عوض کنید. حتی می‌توانید به جای آن یک چکش عظیم‌الجثه بردارید! یکی دیگر از بخش‌های جالب، شخصی‌سازی رنگ و طرح سلاح‌ها است. با توجه به قالب‌هایی که در اختیار شما قرار گرفته است می‌توانید سلاح‌های خودتان را Customize کنید. پوسترها، استیکرها، اسپری‌های رنگ و ‌ایموت‌های خودتان را نیز می‌توانید از این بخش تنظیم کنید.

Item Shop

همان طور که از نامش پیدا است آیتم‌شاپ فروشگاهی درون‌برنامه است که هر 24 ساعت یک‌بار به روزرسانی شده و موارد جدیدی به آن اضافه می‌شوند. برای تهیه موارد موجود در فروشگاه هم باید وی‌باکس یا دلار خرج کنید. چیزهای جذاب زیادی در فروشگاه وجود دارد که آدم دلش می‌خواهد همه‌اش را بخرد اما باید نگاهی به جیب‌تان هم بیندازید! همچنین وی‌باکس خیلی راحت به دست نمی‌آید و معمولا باید عرق بریزید تا کمی‌ از آن را به دست آورید. خلاصه اگر فکر می‌کنید پول چرک کف دست است یا علاقه‌مند به ساخت کلکسیونی از اسکین‌های فورتنایت هستید، بخش فروشگاهی بازی واقعا دلربا است و می‌تواند شما را راضی کند.

بازی Fortnite

V-bucks

در این بخش چند پکیج فروش وی‌باکس موجود است. اگر احساس می‌کنید برای داشتن افزدونی‌های بازی نیاز به پول بیشتری دارید می‌توانید با هزینه کردن (البته به دلار) وی‌باکس را از این بخش تهیه کنید. همان طور که کمی ‌بالاتر گفتیم در مقاله‌ای دیگر از پارسی‌گیم آموزش کامل به دست آوردن وی‌باکس ارائه شده است که پیشنهاد می‌کنیم آن مقاله را نیز مطالعه کنید.

Career

بخش Achievements معروف که با این نام شناخته می‌شود. هر فصل لیستی از دستاوردها را به نمایش می‌گذارد. هر کاری که بکنید ممکن است به عنوان یک دستاورد در این بخش ضبط شود؛ از یک کار ساده مانند مهارت پیدا کردن در کار با یک اسلحه گرفته تا کارهای دشوارتر مانند برنده شدن یک بازی تک‌نفره. با رفتن به قسمت پروفایل نیز آماری از بازی‌های شما در اختیارتان قرار می‌گیرد.

Compete

این بخش همان نام‌گذاری دیگری از بخش Events یا رویدادها است. می‌توانید وارد رقابت شوید و جایزه بگیرید. البته این رویدادها زمان‌دار هستند که از طریق لابی به شما اطلاع‌رسانی می‌شوند. حتما ایونت‌ها را پیگیری کنید.

بازی Fortnite

آموزش بازی فورتنایت: مرحله پیش از ورود به جزیره

بعد از ورود به نقشه بازی هول نکنید! بازیکنان زیادی را اطراف خود خواهید دید اما نترسید چون بازی هنوز شروع نشده است. این مکان جزیره‌ای کوچک و دور از جزیره اصلی است که برای تمرین آماده شده است و گلوله‌ها آسیبی به شما وارد نخواهند کرد. تمام بازیکنان ابتدا وارد این مکان می‌شوند و می‌رقصند؛ آن‌هایی هم که احساس ضعف می‌کنند دارند با تمرین برای رفع نقاط ضعف خود می‌کوشند. شما سلاح‌ها و مهمات مختلفی را روی زمین خواهید دید. برداشتن این سلاح‌ها کمکی به شما در مرحله اصلی نمی‌کند. به عبارت بهتر هیچ کدام از مصالح، منابع یا سلاح‌های این جزیره با شما به جزیره اصلی برده نمی‌شوند و این مکان صرفا برای تمرین است.

بازی فورتنایت

بخش بالا سمت راست می‌توانید موقعیت خودتان را در نقشه ببینید. تعداد بازیکنان حال حاضر در بازی نیز زیر باکس نقشه نوشته شده است. معمولا فورتنایت تلاش می‌کند این عدد را به 100 برساند اما اگر این اتفاق نیفتاد بعد از حدود یک دقیقه و نیم بازی با هر تعداد بازیکن شروع خواهد شد. در کنار عدد تعداد بازیکنان، تعداد کشته‌شدگان توسط شما و کل تیم نمایش داده می‌شود. مثلا اگر شما 10 بازیکن را حذف کنید و هم‌تیمی‌های شما 10 نفر دیگر را بکشند، این اعداد به ترتیب 10 (تعداد افراد حذف‌شده توسط شما) و 20 (تعداد افراد حذف‌شده توسط مجموع هم‌تیمی‌ها) نمایش داده خواهند شد.

در پایین تصویر تجهیزات خود را مشاهده می‌کنید که در ابتدا تنها قسمت ثابت آن یعنی خانه نخست با تبر یا به اصطلاح Harvester پر شده است. همان طور که در قسمت آموزش بازی فورتنایت در PC دیدیم دسترسی به ابزار با کلید F سریع‌تر امکان‌پذیر است. هر سلاح یا وسیله‌ای که بردارید در 5 خانه قرار می‌گیرد؛ پس باید در انتخاب خود دقت کنید چرا که بیش از 5 ظرفیت برای حمل وجود ندارد. به این نوار Loadout گفته می‌شود. در بالای این بخش مقدار Bar وجود دارد که این میزان از 5000 شمش تجاوز نمی‌کند و دسترسی به همه منابع و ابزارها (Inventory) با علامت کوله‌پشتی (Tool) قابل مشاهده است. کنار نوار هم نام اسلحه و تیرهای باقی‌مانده مشخص است. اگر به مرکز تصویر دقت کنید یک نقطه و یک نوار که نماینده خشاب اسلحه است دیده می‌شود. با نقطه نشانه می‌روید و اگر نوار خالی شد یعنی اسلحه شما نیاز به ریلود یا تعویض خشاب دارد که بهتر است این کار را پشت گوش نیندازید و سریع‌تر آن را انجام دهید.

سمت چپ مهم‌ترین بخش برای بازیکن است. دو نوار به حجم 100 وجود دارد که یکی خالی و یکی با رنگ سبز پر شده است. نوار پایینی که سبز رنگ است سلامت و میزان جان باقی‌مانده شما را نشان می‌دهد در بازی‌ها به اصطلاح نوار HP یا Health نامیده می‌شود.. این نوار برای همه بازیکنان به صورت اولیه پر است اما رقابت اصلی بعد از فرود، بر سر تکمیل نوار دوم خواهد بود. این نوار Shield یا سپر نام دارد که از شلیک دشمن محافظت می‌کند اما در برابر طوفان و سقوط بی‌اثر است. این نوار را با نوشیدنی‌های خاص پر می‌کنید. بعد از این کار نوار آبی خواهد شد. البته در ادامه آموزش بازی Fortnite این بحث را بیشتر می‌شکافیم. در مواردی ممکن است یک نوار سومی بالای نوار شیلد نمایان شود که احتمالا یا در حال رانندگی هستید یا سواری می‌کنید؛ نوار سوم میزان سلامتی و قدرت حیوان یا ماشین را نشان می‌دهد.

کمی ‌بالاتر از این قسمت اخبار لحظه‌ای بازی نمایش داده می‌شود. هنوز نه اما وقتی وارد میدان شدید با عباراتی نظیر «بازیکن X با اسلحه شاتگان ناک‌اوت شد». بالای تصویر نیز یک قطب‌نمای جذاب وجود دارد که گاهی نقطه‌های قرمز روی آن پیدا می‌شوند. این نقاط محل تیراندازی‌های نزدیک را خبر می‌دهند.

خوب دیگر حسابی با مقدمات بازی آشنا شده‌اید. برای ادامه می‌توانید با زدن کلید M (کنسول: تاچ‌پد – بازگشت) روی کیبورد نقشه را باز کرده و سری به این جزیره بزنید. آموزش بازی فورتنایت در PC در این مقاله بیان می‌شود چرا که هیچ تفاوتی بین گیم‌پلی کنسول و کامپیوتر وجود ندارد اما عملگرها درون پرانتز یادآوری خواهند شد. در واقع تفاوتی نمی‌کند بازی را با موس و کیبورد انجام بدهید یا با کنترلر چرا که هر دو یک کار را به صورت‌های متفاوت انجام می‌دهند. بعد از باز کردن نقشه با کلیک کردن روی آن یک مارکر نمایان می‌شود. شما می‌توانید مکان‌های مختلف را نشان کنید تا هم‌تیمی‌ها متوجه محل فرود شما شوند. بهتر است سر این که کجا می‌خواهید فرود بیایید با هم‌تیمی‌هایتان به توافق برسید! همچنین با زوم (Scroll) جزئیات بیشتری از نقشه مشخص می‌شود.

نقشه بازی فورتنایت

پیشنهاد: اگر علاقه به مبارزه دارید مکان‌های شلوغ مثل شهرک‌ها (Town) را انتخاب کنید. اگر دوست دارید با آرامش خیال پیش بروید به میان جنگل، بیابان و جایی که ارتفاع زیادی دارد بروید. البته اشکال مکان خلوت کمبود مهمات و اسلحه است. همچنین توجه داشته باشید هر چه در حاشیه نقشه باشید باید دوندگی بیشتری به خرج دهید. چرا؟ پاسخ در تیتر بعدی!

گسترش طوفان بنفش!

در بازی Fortnite برای هدایت بازیکنان به یک مکان مشخص از‌ ایده طوفان یا Storm استفاده شده است. به این صورت که با ورود شما به بازی حدود 4 دقیقه وقت برای استقرار و جمع‌آوری منابع به شما داده می‌شود. بعد از پایان این مهلت، طوفان بنفش‌رنگی از هر سو شروع به پیشروی کرده تا به شما برسد. اگر نتوانید به داخل دایره سفیدرنگ بروید پشت این طوفان می‌مانید و نوار سلامتی شما به مرور کم می‌شود تا رو به پایان برود. برای زنده ماندن باید داخل دایره امن باقی بمانید. معمولا این دایره در مرکز نقشه قرار می‌گیرد چرا که تراکم بازیکنان در این محوطه زیاد است و این موضوع باعث درگیری‌های زیادی خواهد شد. در واقع طوفان طوری شما را هدایت می‌کند تا با بازیکن‌های دیگر رو در رو شوید و بجنگید. حال هرچه در نواحی کناری نقشه باقی بمانید باید به وقتش تا می‌توانید بدوید. اگر توانستید با ماشین جابه‌جایی خود در جزیره را سریع‌تر کنید.

طوفان بنفش بازی Fortnite

نکته: در کنار عدد شمار بازیکنان (بعد از ورود به جزیره)، ثانیه‌شمار وجود دارد. زمان باقی‌مانده تا Rage بعدی طوفان با این عدد مشخص می‌شود. مرحله اول میزان زمان ایست طوفان و مرحله دوم میزان زمان باقی‌مانده تا پیشروی بعدی است.

مرحله فرود در بازی Fortnite

آموزش بازی فورتنایت: مراحل پرش و فرود

اگر نگاهی به اطراف محل تمرین بیندازید خواهید دید اتوبوس‌های آبی‌رنگی توقف کرده‌اند. این اتوبوس‌ها وسیله‌ای برای بردن شما به جزیره مسابقه هستند. البته تعجب خواهید کرد وقتی ببینید اتوبوس در یک مسیر هوایی حرکت می‌کند. اگر وارد Map شوید یک مسیر فلش‌مانند به رنگ آبی خواهید دید که در یک امتداد کشیده شده است. اتوبوس طی 37 ثانیه تا انتهای این مسیر می‌رود و اگر در طول آن بیرون نپریده باشید به طور خودکار شما را به بیرون پرتاب می‌کند (7 ثانیه زمان تا صدور اجازه پرش و 30 ثانیه تا رسیدن به آخرین ایستگاه) در نتیجه در حاشیه‌ترین بخش فرود می‌آیید. پس بهتر است مکان مناسبی را از قبل در نظر بگیرید. بعد از 7 ثانیه اتوبوس اجازه پرش را صادر می‌کند. زمانی که به محل مناسبی رسیدید Space (کنسول: A – ضربدر) را بزنید. با استفاده از W (کنسول: استیک چپ) و تنظیم اسکرین با موس روی محل مورد نظر، به سمت لوکیشن شتاب بگیرید. در زمانی خاص می‌توانید با زدن دوباره Space چتر خود را باز کنید.

آموزش کامل بازی Fortnite

نکته: اگر این کار را انجام ندهید به طور خودکار و همزمان با رسیدن به ارتفاع مشخصی، چتر باز می‌شود و دیگر نمی‌توانید در هوا شیرجه بروید. این ارتفاع در کنار نقشه بالا، سمت راست با یک خط مشخص شده است و ارتفاع شما با یک آدمک نمایش داده می‌شود.

آموزش فورتنایت حرفه ای (قسمت اول)

در این سری تیترها قصد دارم ترفندهایی را توضیح دهم که حاصل تجربه است و هم باعث بهبود بازی شما می‌شود. این بخش به مهارت شما در فرود اختصاص دارد.

برای فرود دو حالت وجود دارد. لوکیشن در اطراف مسیر اتوبوس باشد (حالت اول) یا نزدیک به مسیر (حالت دوم). در حالت نخست بهتر است یک خط عمود فرضی از لوکیشن تا مسیر هوایی رسم کنید. اگر این خط فرضی به طول 1000 الی 1200 متر بود در نقطه تقاطع بپرید، سپس مستقیم به سمت لوکیشن شیرجه بروید و تا انتهای مسیر کار نکنید. اگر این طول بیش از این عدد بود همین کارها را تکرار کنید اما قبل از رسیدن به لوکیشن و در فاصله 500 الی 600 متری آن چتر را دستی باز کنید و باقی مسیر را با چتر طی کنید. در حالت آخر اگر مسافت کمتر از ارقام فوق بود به جای این که مستقیم به سمت لوکیشن شیرجه بزنید کم سر بازیکن را خم کرده و به سمت زمین شتاب بگیرید، بعد از رسیدن به فاصله مناسب (بستگی به فاصله اولیه دارد) به سمت لوکیشن شتاب بگیرید. طوری تنظیم کنید تا بدون اینکه دور یک لوکیشن بچرخید تا ارتفاع کم شود، بدون فوت وقت فرود آیید. این راه سریع‌ترین روش ممکن است که البته نیاز به تمرین دارد.

آموزش بازی Fortnite
حالت اول که لوکیشن از مسیر اتوبوس دور است

نکته: هر کدام از اعداد بالا بسته به ارتفاع لوکیشن متغیر خواهند بود. اگر روی یک بام بلند یا کوه فرود می آیید بسته به ارتفاع از اعداد به اندازه 200 تا 300 متر کم کنید.

نقشه بازی فورتنایت
حالت دوم که لوکیشن مجاور مسیر پرواز است

در حالت دوم سه احتمال به وجود می‌آید. اگر زود بپرید باید چترتان را دستی و زودتر از موعد باز کنید. اگر دیر بپرید باید کاملا بر سطح زمین عمود شده و شیرجه بروید تا چتر اتوماتیک باز شود. سپس آن قدر روی لوکیشن دور بزنید تا ارتفاع کم شود و پاهایتان به زمین برسد. این دو احتمال شما را دیر به سطح زمین می‌رسانند. اگر به موقع بپرید مستقیم به سمت مقصد حرکت کنید و بعد از باز شدن چتر به مسیر ادامه دهید و سریع فرود آیید. حال سوال مطرح شده این است که از کجا بفهمیم باید کی بپریم؟ اولا این موضوع کاملا با تکرار روشن می‌شود؛ دوما اگر دوست دارید از روش شخصی من استفاده کنید پیشنهاد می‌کنم 1000 الی 1200 متر مانده به مقصد بپرید. این فاصله تا حدودی ‌ایده‌آل است.

نکته: همان طور که گفتیم ارتفاع جایی که برای فرود انتخاب کرده‌اید مهم است. اعداد بالا نسبی و با توجه به شهرک‌ها و ارتفاع ساختمان‌های متوسط به دست آمده‌اند؛ برای فرود روی کوه بهتر است به اندازه 200 متر از اعداد کم کنید.

آموزش فورتنایت حرفه ای (قسمت دوم)

نکته آموزشی بعدی؛ کجا فرود بیاییم؟ بعد از این که گفتیم چطور فرود بیاییم می‌رویم سراغ محل فرود. با توجه به هدف این مکان‌ها بهترین جا برای فرود هستند:

به دست آوردن منابع بیشتر و در امان ماندن از دشمنان تا لحظاتی بعد از فرود:

  • خانه‌های منفرد و کوچک درون جنگل
  • غارها و معدن‌ها
  • خانه‌های حاشیه تاون‌ها
  • پمپ بنزین‌ها
  • زیر پل
  • ارتفاعات، کوه‌ها یا صخره‌ها

نکات بازی Fortnite

جنگیدن از همان لحظه اول:

  • خانه‌های مرتفع
  • ساختمان‌های اصلی و مرکزی تاون
  • معابد و سازه‌های داستانی
  • اماکن نزدیک به نقطه آغاز مسیر هوایی
  • مکان‌هایی که بازی ورود شما به آنجا را ترغیب می‌کند
  • بعضی از برجک‌ها
  • بعضی از سواحل و حواشی آب‌ها

بازی فورتنایت

گشت‌و‌گذار در محیط بازی به دور از دردسر:

  • آخرین نقطه مسیر هوایی
  • دشت‌های باز
  • بیابان (مناطق بدون سازه)
  • حاشیه نقشه
  • جزیره‌های کوچک اطراف نقشه
  • مکان‌های مه‌آلود و تاریک
  • مکان‌های دور‌افتاده

بازی فورتنایت

در آموزش بازی فورتنایت ارجاع به فصل سوم از چپتر 3 شده است. بنابراین بعضی از این اماکن ممکن است در فصول و نسخه‌های دیگر بازی تغییر کند. به عنوان مثال بخشی از این نسخه مکان‌های رازآلود و سنگی دارد که پیچیده و پررمز و راز هستند. به ویژه زمانی که بعد از آپدیت، این مکان در نقشه برای نخستین‌بار آشکار می‌شود عده زیادی قصد کشف آن را دارند. بنابراین چنین مکان‌هایی که توسط طراح ترغیب به فرود در آن‌ می‌شود از شلوغ‌ترین مکان‌ها است اما ممکن است در نسخه‌های دیگر بازی نباشد.

نکته: در مقاله با عبارت «تمرین و تجربه» زیاد سر و کار خواهیم داشت و شاید بعضی جاها گله کنید اما باور کنید بخش زیادی از بازی تجربه است و حتی بعضی از این اماکن با توجه به هدف و تجربه شما کشف می‌شوند. مثلا متوجه می‌شوید بالای یک سفینه فضایی شکسته‌شده یک جعبه مهمات وجود دارد یا پشت آبشار پر است از لوت‌باکس‌ها. در نتیجه دفعات بعد حواس‌تان بیشتر به این بخش‌ها خواهد بود.

نکته دیگر: نقشه بازی مهمات، سلاح‌ها و هر چیزی دیگری را به طور رندوم آشکار می‌کند. به عنوان مثال لوت‌باکسی که پشت تخته‌سنگی یافته بودید دفعه بعدی سر جایش نخواهد بود! البته همه موارد این طور نیستند. بخشی رندوم و بخشی ثابت هستند. مثلا یک ماشین کشنده مانند ربات غول‌پیکر همیشه در یک مکان قرار دارد اما جعبه‌ها (تقریبا) اتفاقی در نقشه پخش می‌شوند اما همین پخش شدن اتفاقی باز هم در خود تکرار دارد. به بیان دیگر نقشه بازی بین تعداد معدودی حالات انتخاب‌های رندوم انجام می‌دهد و نامحدود نیست.

خوب دیگر این بخش کافی است. حتما با خواندن این قسمت یک شیرجه‌زن قهار شده‌اید. باشد تا بعدا به ما هم یاد بدهید!

آموزش بازی Fortnite

آموزش بازی فورتنایت: مرحله جستجو و جمع‌آوری منابع (بخش اول)

دوستان عزیز در این قسمت از آموزش کمربندهایتان را ببندید و سفت بنشینید که کلی کار داریم. اول می‌رویم سراغ معرفی هر آیتم استفاده‌کردنی که در فورتنایت وجود دارد.

انواع سلاح ها در فورتنایت

راستش قبلا قصد داشتم همه سلاح‌ها را معرفی کنم اما تصمیم گرفتم این موضوع را در قالب یک مقاله دیگر با شما به اشتراک بگذارم. هر چه باشد اسلحه شوخی‌بردار نیست! بد نیست به طور خلاصه بدانید که تنوع اسلحه‌ها در Fortnite رضایت‌بخش است و هر چه که دلتان بخواهد می‌توانید با کمی جست‌وجو پیدا کنید. از شاتگان و رایفل گرفته تا پیستول و هفت‌تیر. بعضی از سلاح‌ها هم تخیلی و غیرواقعی هستند. مثلا اسلحه پرتاب اشعه -بلستر- (مربوط به بخش داستانی جنگ ستارگان) یا شمشیر مهتابی (همان lightsaber خودمان)! بعضی از سلاح‌ها هم قدرت تخریب ندارند و کاربردشان متفاوت است.

مثلا دستکشی که با پرتاب شدن و چسبیدن به یک مکان مرتفع شما را پرت کرده و جا‌به‌جا می‌کند. نارنجک و آتش‌زا هم پای ثابت فورتنایت هستند. یک شی نه چندان باحالی که معمولا گیمرهای ماجراجو از آن استفاده می‌کنند قلاب ماهیگیری است. در میان 99 بازیکن دیگر و میان توپ و تانک و خمپاره، آرام کنار رودخانه رفته و ماهی‌گیری می‌کنند! امیدوارم هیچ وقت چنین بازیکنی هم‌تیمی‌تان نشود چرا که مسکن‌لازم خواهید شد!

بعد از معرفی نوع سلاح‌ها نوبت به درجه‌بندی آن‌ها می‌رسد. اسلحه‌ها در فورتنایت با رنگ‌های خاکستری (طوسی)، سبز، آبی، بنفش و طلایی مشخص می‌شوند؛ همان طور که حدس می‌زنید رنگ‌ها سیر صعودی دارند و اسلحه‌ها را از درجات ضعیف تا قوی دسته‌بندی می‌کنند. هر چه اسلحه قوی‌تر باشد احتمال این که دشمنان خود را سریع‌تر از پای در بیاورید بیشتر می‌شود. به جای شلیک هزاران تیر با اسلحه خاکستری، دو سه تا تیر اسلحه طلایی دخل حریف را می‌آورد. هر کدام از اسلحه‌ها میزان Damage خاصی دارند که با شلیک روی هر بازیکن، عدد میزان آسیب دیده خواهد شد. مثلا شلیک با پیستول خاکستری به هر جایی جز سر حریف، 25 عدد از جان یا سپر او کم می‌کند. اگر عدد آبی باشد 25 عدد از سپر و اگر خاکستری باشد، 25 عدد از جانش کم شده است (و عدد طلایی نمایانگر شلیک عالی و هدشات است که بیشتر از 25 خواهد بود). در مقابل این عدد برای نسخه ارتقا یافته پیستول (سطح سبزرنگ) عدد 27 است.

سلاح های بازی Fortnite

هیچ کس در فورتنایت اسلحه طلایی ندارد. این سلاح‌ها را هنگام جست‌وجو پیدا می‌کنید یا در مرکز آپگرید و با خرج کردن شمش‌های طلا آن‌ها را کشنده‌تر از قبل می‌کنید.

  • اسلحه خاکستری: Common
  • اسلحه سبز: Uncommon
  • اسلحه آبی: Rare
  • اسلحه بنفش: Epic
  • اسحه طلایی: Legendary
  • اسلحه افسانه‌ای: Mythic

نکته: اسلحه افسانه‌ای هم رنگ طلایی دارد اما رنگ آن با سلاح‌های Legendary متفاوت و کم‌رنگ‌تر است. این سلاح‌ها توسط بازیکن‌ها ساخته یا ارتقا نمی‌یابد بلکه مربوط به بخش داستانی بازی و معمولا تحت کنترل بازیکن‌های NPC است. با کشتن آن‌ها می‌توانید این سلاح‌ها را به دست آورید. در فصل سوم از چپتر سوم قادر هستید با رفتن به پایگاه فضایی‌ها این اسلحه‌ها را به چنگ آورید یا با کشتن نگهبانان شمشیر و بلستر به غنیمت ببرید. مزیت این نوع اسلحه‌ها بی‌نهایت بودن تیر و آسیب‌رسانی بالای آن‌ها است.

امداد و سلامت: مایه حیات Fortnite

با این که در طول فصول مختلف این قسمت از اشیا دچار تغییرات زیادی نشده اما در فصل سوم شاهد متنوع شدن وسایل امدادی بوده‌ایم. ابتدا با بسته کمک‌های اولیه شروع می‌کنیم.

بسته کمک‌های اولیه: Med Kit به وفور در نقشه پیدا می‌شود. یک جعبه سفید و قرمز که 10 ثانیه از وقت با ارزش‌تان را می‌گیرد و به جایش کل سلامتی شما را بازیابی می‌کند (+100 Health). حین فرایند درمان حرکت نکنید. حرکت کردن باعث متوقف شدن کار شده و باید دوباره از اول شروع کنید اما می‌توانید با Ctrl نشسته و بلند شوید یا به اطراف نگاهی بیندازید.

بازیابی سلامت در بازی Fortnite

بانداژها: تنها 5 بانداژ قابل استفاده است! Bandage‌ها سریع هستند و طی 3.5 ثانیه 15 عدد به سلامتی شما می‌افزایند (به شرطی که سلامتی‌تان زیر 75 باشد). قانون راه نرفتن همچنان برای این مورد هم صدق می‌کند. پس Don’t Move !

قارچ و تمشک و خوراکی‌های دیگر: دو نوع قارچ داریم. قارچی که رنگ فیروزه‌ای دارد 10+ به نوار آبی اضافه می‌کند و محدودیتی ندارد اما قارچ آبی تیره که کوچک‌تر است به نوار سلامتی شما 5+ می‌افزاید و این نوع هم به طور نامحدود قابل استفاده است. تمشک دقیقا مشابه قارچ فیروزه‌ای است. انواع ماهی‌ها چه زنده در رودخانه چه یخ زده درون یخچال، میوه‌ها، سبزیجات همگی بخشی از سلامتی یا شیلد شما را ترمیم می‌کنند. نگاهی به منوی غذایی زیر بیندازید:

خوراکی‌های خوشمزه فورتنایتکاری که انجام می‌دهند
سیب، موز، نارگیل5+ Health – بدون محدودیت در استفاده
قارچ فیروزه‌ای‌رنگ (Slurp Mushroom)، کلم، ذرت، تمشک10+ Health – بدون محدودیت در استفاده
گوشت حیوانات15+ Health – بدون محدودیت در استفاده
قارچ معمولی5+ Shield – بدون محدودیت در استفاده
قارچ فیروزه‌ای رنگ (Slurp Mushroom)، تمشک

(در صورت پر بودن HP)

10+ Shield – بدون محدودیت در استفاده

ماهی نارنجی (Flopper)40+ Health – بدون محدودیت در استفاده

نتیجه اول این که همه چیزهای بدمزه مفید هستند و نتیجه دوم این که بعضی چیزها با فاش شدن‌شان جذابیت بازی را از بین می‌برند چرا که یکی از ماموریت‌های بازی برای ماجراجویان، کشف گونه‌های مختلف ماهی‌ها است؛ همچنین انواع بستنی‌ها در فصل تابستان به بازی اضافه می‌شوند که قابلیت‌های بامزه‌ای به بازیکن می‌دهند. پس حتما پیشنهاد می‌کنم در فورتنایت برای ماجراجویی هم وقت بگذارید و ماهیگیری کنید، البته در حالت تک‌نفره! این طوری هم‌تیمی‌هایتان هم در آرامش باقی می‌مانند.

اسپری سبزرنگ: این اسپری جزو وسیله‌های جدید (در این نسخه) و کاربردی فورتنایت است که محبوبیت خاصی دارد. دلیلش این است که حین مصرف می‌توانید حرکت کنید. یک مزیت دیگر این است که می‌توانید آن را روی هم‌تیمی‌ خود خالی کنید که کار را خیلی سریع‌تر می‌کند. اگر چپ کلیک کرده و آن را نگه دارید اسپری به مرور سلامتی شما را برمیگرداند و اگر راست کلیک کنید کسی که مقابل شما ایستاده ریکاوری می‌شود.

آتش زندگی‌بخش: با روشن کردن کمپ کنار آن بنشینید تا برای مدتی نیروی شما را بازگرداند. آتش بعد از مدتی خاموش می‌شود پس بهتر است موقعی آن را روشن کنید که واقعا نیاز داشته باشید یا بیشتر هم‌تیمی‌ها آن نزدیکی باشند. همچنین هنگام فرار از خروش طوفان روشن کردن آتش می‌تواند تسکین‌دهنده باشد.

کمی ‌قبل بحث شیلد را تا حدودی باز کردیم. این جا می‌خواهیم مفصلا به موضوع مهم Shield بپردازیم.

معجون شیلد: Shield Potion طی 5 ثانیه به نوار آبی 50 عدد اضافه می‌کند. دقیقا مشابه چیزی که قبلا گفتیم، نه باید حرکت کنید و نه بپرید. فقط پناه بگیرید و طی حدود 5 ثانیه ظرف را سر بکشید. اگر دومی ‌را پیدا کردید آن را هم مصرف کنید تا نوار پر شود و خیالتان را راحت کنید.

بطری‌های شیلد: این بطری‌ها (Mini Shield Potion) به کرات در محیط بازی دیده می‌شوند. مانند بانداژها سریع هستند با این تفاوت که مصرف هر یک 2 ثانیه زمان می‌برد و همچنان هنگام نوشیدن نباید حرکت کنید. صرفا دو عدد از آن‌ها را می‌توان مصرف کرد (به شرطی که نوارتان زیر 50 باشد). هر کدام 25 به شیلد اضافه می‌کند و بعد از رسیدن به عدد 50 دیگر قادر به مصرف آن‌ها نیستید.

نکته: اگر هر دو شیلد را داشتید ابتدا مینی‌شیلدها را مصرف کنید تا نوارتان به 50 برسد و سپس معجون را مصرف کنید تا پر شود. اگر ابتدا معجون را استفاده کنید دیگر قادر به استفاده از مینی‌شیلدها نخواهید بود و این طوری نوارتان نصفه و نیمه می‌ماند.

بسته شیلد: Chug Splash همه‌جوره محبوب است و هیچ محدودیتی در مصرف ندارد. بهتر است هم‌تیمی‌های خود را صدا کنید و دور هم جمع شوید، سپس شیلد را به زمین بکوبید. جان و شیلد شما به‌اندازه 20 عدد زیاد می‌شود. اگر سلامتی شما یا هم‌تیمی‌تان زیر 100 بود ابتدا نوار سبز پر می‌شود اگر خیر نوار آبی زیاد خواهد شد. مزیت این جعبه سریع بودن، مصرف در حین حرکت و قابل استفاده برای تعداد زیادی از بازیکنان است. مزیت دیگر هم دوکاربرده بودن بود که گفتیم.

بشکه شیلد: بشکه‌های نقره‌ای و فلزی‌رنگی که برچسب آبی دارند (Slurp Barrel) با کمی ‌تلاش خیر و برکات زیادی با خود می‌آورند! اگر به آن‌ها ضربه بزنید می‌شکنند و محتویات خود را به اطراف می‌ریزند. با این کار 10+ به نوار آبی و اطرافیان اضافه می‌شود.

کپسول: Shield Keg هم جزو جدیدها است و محبوب است. من معمولا یکی از آن‌ها را برای روز مبادا با خود حمل می‌کنم. کپسول را به زمین می‌کوبید، کپسول در زمین فرورفته و شروع به فوران ماده‌ای آبی‌رنگ می‌کند. هر کسی که در شعاع کپسول باشد (حتی بیرون دیوار یا زیرزمین) از انرژی این شیلد برخوردار می‌شود. ده‌تا‌ده‌تا به نوار آبی اضافه خواهد شد تا این که تمام شده و خاموش شود. دو ایراد این شیلد فیض رساندن به دشمن و در معرض دید قرار گرفتن است! ممکن است با یک انمی ‌درگیر شوید و او نزدیک کپسول شود و هر دو همزمان انرژی بگیرید چرا که کپسول تفاوتی بین خودی و دشمن قائل نمی‌شود. همچنین به دلیل تصاعد نور آبی حتی از آن ور دیوار، موقعیت شما و تیم به سادگی لو می‌رود.

سلاح‌های داستانی و متغیر: فورتنایت هیچ وقت در حال سکون نیست. چیزهایی که نام بردیم جزو پای ثابت‌های بازی بودند اما گاهی ابزارها و سلاح‌های جدید معرفی شده و سپس از دور خارج می‌شوند. مثلا اسلحه پمپی (Chug Cannon) که دو اسلات از لود اوت را اشغال می‌کند و با شارژ شدن به شما و اطرافیانتان سلامتی و شیلد می‌دهد.

لوت‌‌باکس‌ها یا جعبه‌ غنایم

یکی از بخش‌های اصلی هر بازی بتل‌رویال مهمات و تجهیزات آن است. این‌ها هر جایی پیدا می‌شوند اما غالبا پکیج کامل و گاه باارزشی از این دست اشیا درون جعبه‌هایی جای داده می‌شوند که بعد از گشوده شدن، در اختیار بازیکن قرار می‌گیرند. به این جعبه‌ها Loot Box گفته می‌شود. همان طور که قبلا هم اشاره کردم این جعبه‌ها به صورت اتفاقی در نقشه پراکنده می‌شوند اما همچنان می‌توانید ناحیه حضور آن‌ها را حدس بزنید. معمولا درون خانه‌ها، کلبه‌ها، سازه‌ها، درون استخر و محوطه شهرک‌ها پر است از لوت‌باکس و بعضی از اماکن مثل دشت و دره، جنگل، آبشارها، رودخانه و… از شانس کمتری برخوردار هستند اما با این وجود این احتمال صفر نیست. شما باید مکان لوت را حدس بزنید و با کمک صدا مکان دقیق را شناسایی کنید. صدای هر نوع لوت متفاوت است و در شعاع خاصی به گوش می‌رسد. هر چه به مبدا صدا نزدیک‌تر شوید صدا بیشتر شده و به شما کمک می‌شود تا بهتر رد گنج را بزنید. این کار دقیقا مشابه بازی است که در کودکی انجام می‌دادیم و با استفاده از شدت صدا محل شی پنهان را حدس می‌زدیم. پس چه شد؟ با استفاده از اطلاعاتی که دادیم و با بهره بردن از تجربه شخصی خود، مکان اولیه را حدس بزنید سپس با کمک صدا مکان دقیق را پیدا کنید.

با این که در این قسمت هدف ما معرفی بود اما آموزش مختصر و مفیدی درباره نحوه پیدا کردن لوت‌باکس‌ها دادیم. حال به سراغ معرفی این اشیای باارزش می‌رویم. Fortnite دو نوع لوت‌باکس دارد.

لوت باکس نوع اول: Loot Box چوبی است و رنگی زرد دارد. نور طلایی از آن ساطع می‌شود و با نزدیک شدن به محل، صدایش بلندتر می‌شود. صدا و نور راه‌های خوبی برای پیدا کردن این نوع لوت‌ها هستند و البته هر جایی که فکرش را بکنید آن‌ها را می‌یابید. زیرزمین، زیرشیروانی، درون غار، زیرخاک و استخر، کانال کولر و… . محتویات این لوت‌ها مهمات، شیلد یا امداد، اسلحه و شمش طلا است. در نسخه عادی مصالح ساخت‌وساز هم وجود دارند.

لوت باکس نوع دوم: Rare Loot Box فلزی است و رنگ آبی دارد. صدایی که تولید می‌کند متفاوت و بلندتر است و نوری سفید و پرزرق‌وبرق دارد. این لوت نادر است و اسلحه‌های بنفش یا طلایی درون خود جای داده است. به غیر از این موارد، در بخش‌های دیگر تفاوتی با لوت‌باکس عادی ندارد.

جعبه‌های دیگر: داخل فروشگاه‌ها گاوصندوق شمش طلا وجود دارد، آن ها را غارت کنید. جعبه محصولات نوع دیگری از جعبه‌ها است که فقط مهمات و تجهزات ماشین را شامل می‌شود؛ نوع دوم جعبه محصولات یا Product Box نوع نادر یا Rare آن است که به احتمال زیاد یک معجون شیلد درون خود خواهد داشت. جعبه مواد غذایی نیز محصولات غذایی و یخچال‌ها محصولات گوشتی و دریایی در خود ذخیره دارند که هنگام کم شدن نوار سلامتی بهتر است آن‌ها را پیدا کنید تا به کمک آن‌ها سریع‌تر به نیروی مد نظرتان برسید.

مصالح ساخت و ساز

اگر با مود اصلی بازی کنید متریال ساخت‌وساز از جزیره تمرین تا میدان مسابقه به چشم می‌خورند. چوب، سنگ و آهن جزو مصالح اصلی هستند که در لوت‌باکس‌ها، میدان اصلی و تقریبا همه جا می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. اگر مصالح به اتمام رسیدند نگران چه هستید؟! با تبر خود درخت، ساختمان، دیوار، ماشین و هر چیزی را که جلوی چشم‌تان است تخریب کنید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

حمل‌و‌نقل به هر قیمتی که شده!

فورتنایت جهانی وسیع دارد و در این وسعت دارای جزئیات و جذابیت‌های زیادی است اما گاهی دویدن خسته‌کننده می‌شود یا اصلا نمی‌توان مسیری را راحت پیمود. بنابراین می‌توانیم از برخی وسیله‌ها کمک بگیریم که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم اما باز هم متذکر می‌شوم که عده‌ای از ابزارها موقتی هستند و ممکن است حذف یا اضافه شوند. صرفا درباره وسیله‌های ثابت یا معروف صحبت می‌کنیم.

بمب موجی: Shockwave Grenade وسیله توپی بنفش‌رنگ (در نسخه‌هایی نقره‌ای‌رنگ بوده است) با قسمت‌های برآمده است و معمولا زیاد یافت می‌شود. با استفاده از بمب می‌توانید میزان قابل توجهی به جلو یا هر جهتی که خواستید خود را پرتاب کنید. بستگی دارد آن را چطور مورد استفاده قرار دهید. از خلاقیت‌های گیمرها این که وقتی از دشمنی خوششان نمی‌آید یا توان مقابله با آن را ندارند این بمب را پرت کرده و آن‌ها را به چند متر دورتر منتقل می‌کنند.

گوی جادویی: به کمک یک Rift-To-Go هر وقت اوضاع ناجور شد بزنید به چاک! اگر این گوی را استفاده کنید شما و چند نفر نزدیک (حتی ماشین مجاور شما) بلعیده شده و همگی سر از آسمان در می‌آورید. حالا می‌توانید چترتان را باز کنید و به جای خلوتی بروید. این گزینه موقع فرار بسیار کاربردی است. کاربرد دیگر آن هنگام فرار از استورم است چرا که برای مسافت‌های طولانی کارمان را راه می‌اندازد.

سایر موارد: ماشین، اتوبوس، قایق، چتر، قارچ، دایوینگ بورد، زیپ لاین و هزاران چیز دیگر در فورتنایت منتظر شما هستند تا سریع و آسان شما را در سراسر نقشه جا‌به‌جا کنند. تعجب نکنید اما در این نسخه از بازی گرگ و گراز به قول شازده کوچولو اهلی شده و تبدیل به ماشین درنده وفادار شما می‌شوند. حتی تونل‌های هوا یا جریان آب هم می‌توانند وسیله‌ای جهت تسریع حرکت شما باشند. دیگر ازکوسه خشمگین نگویم که برخی ازش سواری می‌گیرند!

گراز در بازی Fortnite
اهلی کردن این حیوانات چموش هم مکافات است اما قلق دارد. گراز به سمت شما یورش می‌آورد، پس قبل از رسیدن به شما بپرید تا سوارش شوید. اگر فرار کرد باید شتاب بگیرید و با تنظیم دقیق روی آن بپرید. درباره گرگ ها کافی است مثل قبل عمل کنید اما تفاوت در این است که معمولا کسی که فرار می‌کند شمایید نه گرگ!

ماشین‌های فروش خودکار

باجه‌های مختلفی در نقشه وجود دارند که هر کدام با دریافت Bar چیزی را در ازای آن تحویل می‌دهند. مثلا اگر حوصله گشتن ندارید سراغ یکی از این ماشین‌ها رفته و مهمات تهیه کنید. بسته‌های امدادی یا شلیدها، مهمات، اسلحه و گاهی مواد غذایی قابل دریافت هستند. نوع دیگری از این ایستگاه‌ها گردونه Upgrade است که می‌توانید اسلحه خود را ارتقا دهید. بعضی از ایستگاه‌ها هم مربوط به بخش داستانی هستند که با کمی ‌صرف وقت می‌توانید متوجه جریان شوید. به عنوان مثال در حال حاضر بوردهای Bounty وجود دارند که شما را وارد رقابت تعقیب و گریز با بازیکنان دیگر می‌کنند. اگر بتوانید آن‌ها را بکشید بار دریافت می‌کنید.

Fortnite

پمپ بنزین

پمپ بنزین مکان جالبی برای پیدا کردن منابع نیست اما گاهی هیجان‌هایی رقم می‌زند. اگر دشمن در آن جا بود به سکوها شلیک کنید. انفجار مهیبی رخ خواهد داد که تقریبا هر چیزی را نابود می‌کند. همچنین گاراژ کنار پمپ بنزین حاوی بطری سوخت‌گیری است که قابلیت اشتعال دارد. پس اگر در این جا سنگر گرفته‌اید حواستان را حسابی جمع کنید چون همه چیز به یک جرقه بند است. یکی دیگر از کاربردهای پمپ بنزین چیزی است که هیچ کس در دنیا توان تصورش را ندارد: سوخت‌گیری ماشین! در حالی که داشتید به چیزهای عجیب و غریب فکر می‌کردید این حقیقت شما را غافل‌گیر کرد. اگر به جابه‌جایی سریع نیاز دارید یا از ماشین‌تان خوشتان آمده اما سوخت آن رو به اتمام است، بزنید بغل و سوخت‌گیری کنید. اگر ماشین آسیب دیده بود با مشعل آن را تعمیر کنید، با Cow Catcher همه موانع را کنار بزنید و با اتصال تایر آن را به آفرود تبدیل کنید.

ساختمان‌ها و سازه‌ها

در فورتنایت قوانین مدل دیگری دارند. مثلا هیچ جا نخواهید دید که بتوان با یک تبر یک ساختمان را فرو ریخت اما در Fortnite این شکلی است. تمام ساختمان‌ها و سازه‌ها، چوب و سنگ و صخره‌های کوچک قابل تخریب هستند. ساختمان‌ها طراحی جذابی ندارند و صرفا با باز و بسته شدن در می‌توان درون آن جا‌به‌جا شد اما سازه‌های دیگر فورتنایت واقعا جالب و منحصر‌به‌فرد هستند. شهرک‌ها خانه‌های بتنی یا چوبی را شامل می‌شوند که صرفا به دلیل ازدیاد بازیکنان باعث جذاب‌تر شدن بازی می‌شوند، وگرنه اگر بخواهید در آن جا بچرخید حوصله‌تان سر خواهد رفت. برای گشت‌وگذار ساختمان‌ها و سازه‌های بیرون شهرک‌ها را توصیه می‌کنیم.

طبیعت فورتنایت: کوه، دریا، رودخانه

رفتن به بالای هر کوهی ممکن است. اگر در فاز ساخت‌وساز هستید می‌توانید با استفاده از ساخت شیب یا پله به سادگی و بدون فوت وقت به قله برسید. کوه‌ها قله بسیار کوچکی دارند و معمولا جای خوبی برای کمپ کردن نیست اما اگر طرف حساب‌تان مشخص است می‌توانید فورا خودتان را به ارتفاعات برسانید و با استفاده از امتیاز داشتن موقعیت مرتفع و قابل اشراف بر دشمن، آن را نابود کنید. بعضی از کوه‌ها دامنه صاف و کاملا بی‌آب و علفی دارند که تو ذوق می‌زند اما بعضی دیگر دست پر به میزبانی شما می‌آیند! غارها، کلبه‌ها، جنگل‌ها، زیپ‌لاین‌ها، گوی‌های بزرگ سنگی و… تا حدودی به کوه ابهت و اهمیت لازم را می‌دهند.

از بحث ارتفاعات عبور کنیم و به اعماق زمین برویم. رودخانه‌ها عمق زیادی ندارند و شنا کردن در آن‌ها چندان روان و لذت‌بخش نیست؛ این موضوع بدتر می‌شود اگر پشت سرتان رگبار بسته باشند و شما مجبور باشید خلاف جهت جریان آب شنا کنید اما زمانی که هیچ چیزی برای فرار دستتان را نمی‌گیرد رودخانه رفیق شفیق است و بستری مناسب برای فرار از دست دشمن و طوفان به حساب می‌آید. دریا و دریاچه هم نواقصی دارند اما شما را به فعالیت بیشتری فرا می‌خوانند. می‌توانید با سرعت زیادی شنا کنید، شیرجه بزنید و کوسه شکار کنید!

اکوسیستم بازی Fortnite

اکوسیستم متنوع: گرگ، گراز، کلاغ!

حیف در این فصل از بازی تنها سه حیوان در طبیعت وجود دارند که به عقیده من کافی نیست و می‌توانست تنوع بیشتری داشته باشد اما از آن جایی که بازی سعی دارد تعادل خود را به سمت سبک ماجراجویی به هم نزند شاید بتوان این طور حدس زد که طراحان به عمد به حواشی بی‎توجه‌اند. این بخش هم معمولا با توجه به نسخه‌های بازی متغیر است اما در فصل 3 – چپتر 3 دو حیوان گرگ و گراز در مجموعه هستند که می‌توانید آن‌ها را رام کرده و سوارشان شوید. یکی از مزیت این حیوانات این است که شما را سریع‌تر جا‌به‌جا می‌کنند و اگر توسط دشمن مورد اصابت گلوله قرار گرفتید اول آن‌ها از بین می‌روند تا نوبت به شما برسد. در واقع با سوار شدن روی حیوانات یک نوار 120 عددی اضافه می‌شود که مانند سپر عمل می‌کند. همچنین وقتی آن‌ها را رها کردید دنبالتان می‌آیند و به دشمنان شما حمله می‌کنند. اگر هم زیاده‌روی کنید و با آن‌ها بتازید خسته می‌شوند و باید مدتی را به استراحت کردن بپردازند. گرازها از دست شما فرار می‌کنند و اگر زیاد احساس خطر کنند ضربه‌ای وارد کرده و بعد متواری می‌شوند اما گرگ‌ها معمولا در دسته‌های سه‌تایی زندگی می‌کنند و صدای خرخر بسیار اعصاب‌خردکنی دارند؛ تا قیام قیامت هم دنبالتان می‌کنند. برای خلاصی باید آن‌ها را نابود کنید. حواس‌تان باشد که نمی‌توانید دو حیوان را همزمان اهلی کنید اما ترفند جالب این است که یکی را رام کنید بعد پیاده شوید؛ او به دو تای دیگر حمله می‌کند چرا که اکنون دوست شما است. این طوری گرگ‌های دیگر را اتوماتیک بکشید!

حیوانات دیگر ماهی‌ها، کوسه و کلاغ هستند که به دو مورد اول پرداختیم. کلاغ‌ها معمولا جز گوشت چیز دیگری نصیب ما نمی‌کنند اما اگر کلاغی با‌ هاله نور بنفش یا طلایی دیدید حتما شکارش کنید. با اصابت دو تیر از پا در می‌آیند و اسلحه بنفش یا طلایی از خود به جا می‌گذارند. اگر به جای کلاغ پرنده دیگری دیدید تعجب نکنید؛ احتمال تغییرات با مرور زمان وجود دارد.

بالن پر نعمت

قبلا فورتنایت خیلی دست‌ودلباز نبود و ابزارآلات و اسلحه‌های خوبش را درون بالن جا می‌داد و آن را در منطقه‌ای خاص فرود می‌آورد. بازیکنان هم به جان هم می‌افتادند تا بالن را تصرف کنند و محتویاتش را به چنگ بیاورند. اکنون که هر چیزی را می‌توان در هر جایی پیدا کرد و تنها راه پیدا کردن لوازم خوب، بالن نیست، این بالن کمتر جلب توجه می‌کند اما هنوز هم آدم‌های طمع‌کاری مثل من برای رسیدن به تک‌تیرانداز طلایی و یکی دوتا شیلد، سر و دست می‌شکنند. اگر دوست دارید به جرگه چنین افرادی بپیوندید هر از گاهی به نقشه نگاه کنید. علامت بالن در جاهای رندوم ظاهر می‌شود و بعد از چند ثانیه در آن جا فرود می‌آید. محل فرود در بازی با دود آبی و سفید مشخص می‌شود. اگر عجله دارید به بالن شلیک کنید تا سقوط کند. از آن جایی که نمی‌توان هوش خاصی برای یک جعبه در حال فرود قائل شد خیلی ساده با صحنه هایی مانند بالن روی درخت، دامنه کوه و مناطق صعب‌العبور رو‌به‌رو خواهید شد. برای مورد اول باید درخت را از بین ببرید تا بالن به زمین بیفتد و درباره مورد دوم باید بگویم بهتر است بیخیال شوید؛ بلافاصله بعد از باز کردن جعبه همه چیز تا سطح زمین سر خورده و سقوط می‌کند. من معمولا پیگیر نمی‌شوم آخر دو تا شیلد که این حرف‌ها را ندارد! در عوض عاقلانه است که پایین نروید و موقعیت خودتان را حفظ کنید.

یونی‌کورن

فورتنایت علاقه خاصی به یونی‌کورن دارد. در این فصل موجود بامزه سفید و صورتی در نقشه می‌چرخد که شباهتی هم به لاما دارد و مهمات سرشار درونش را آرام‌آرام به بیرون می‌ریزد. البته این موجود جان‌سخت است. برای این که چند عدد فشنگ گیرتان بیاید باید مهمات یک لشکر را برای کشتنش مصرف کنید. پس به‌صرفه است که با یک تیم آن را دنبال و نابود کنید وگرنه بد نیست از اسلحه های کم‌اهمیت یا نارنجک‌ها کمک بگیرید. اگر هم احتیاج زیادی به مهمات ندارید و تنها می‌خواهید نوار شیلد خود را پر کنید با چند شلیک آن را گیج و متوقف می‌کنید؛ این موجود نور و صدا تولید می‌کند و آرام شروع به پرت کردن مهمات و شیلد به بیرون خواهد کرد.

بازیکن‌های غیر قابل بازی

NPCهای فورتنایت کار عجیب و غریبی نمی‌کنند و در محوطه خود قدم می‌زنند. اگر با آن‌ها صحبت کنید از شما استقبال کرده و یک چیزی مثل بطری شیلد هدیه می‌دهند اما باقی موارد را باید بخرید. به هر NPC هم که شلیک کنید بلافاصله از خودش دفاع کرده و به طرز شگفت‌انگیزی ولتان نمی‌کند. تنها چاره، مبارزه با او است.

نکات جامع بازی Fortnite

سایر موارد شایان ذکر

در آموزش بازی فورتنایت سعی شده به عموم مسائل پرداخته شود. اگر بخواهیم به جزئیات بپردازیم باید هر فصل و هر آپدیت را به طور مستقل بررسی کنیم که این موضوع از نظر نیاز بازیکنان و انرژی صرف‌شده برای آموزش بیهوده است. اگر بتوانیم کلیت ماجرا را نقل کنیم انگار تمام فصول و چپترهای فورتنایت را نقل کرده‌ایم. کمی‌قبل‌تر همین طور شد اما قطعا پاره‌مسائلی هستند که در آموزش بازی Fortnite آورده نشده‌اند. اگر مورد مهمی ‌در نظر دارید که فکر می‌کنید جایش در این مقاله خالی است به شدت خوشحال می‌شویم آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دلم نمی‌آید به یک درخت اسرارآمیز اشاره نکنم؛ چیزی که در میانه عمر سیزن سوم به بازی اضافه شد و کشته‌های زیادی داد. این مورد از آن موردها است که معلوم نیست در آینده مجددا آن را ببینیم یا نه. درختان جالبی در فورتنایت پدید آمدند که میوه‌هایشان پک‌های اسلحه، شیلد، مهمات و کیت‌های امدادی بودند و رده‌های سبز تا طلایی را شامل می‌شدند. ابتدا بازیکنان تلاش می‌کردند کنار این درختان فرود بیایند که باعث تراکم پلیرها و در نتیجه کشت‌وکشتار می‌شد اما اکنون که در حال نوشتن هستم با خوابیدن تب‌وتاب این فیچر و البته کم‌رونق شدن میوه‌های درختان (کاهش تعداد و کیفیت میوه‌ها)، دیگر کسی توجهی به آن‌ها نمی‌کند. این المان در بازی واقعا جالب بود و هست اما همان طور که اشاره کردم خیلی ساده می‌تواند کنار گذاشته شود.

خوب دوستان تا این جا با منابع و تمام مصرف‌کردنی‌ها یا همان Consumableهای بازی آشنا شدیم. حالا وقتش رسیده تا آموزش نحوه جستجو و جمع‌آوری منابع را ادامه دهیم. اگر می‌خواهید در یک کلمه توضیح دهیم باید گفت: بگردید! آموزش ما برای این دسته افراد به اتمام رسید اما اگر احساس می‌کنید هنوز نیاز دارید بیشتر بدانید من هم هیچ‌طور کوتاهی نکرده و مفصلا در بخش بعد توضیح داده‌ام. امیدوارم مطالب واقعا به کارتان بیایند.

جست و جو برای منابع در بازی فورتنایت

آموزش بازی Fortnite: مرحله جستجو و جمع‌آوری منابع (بخش دوم)

همان طور که گفتم هیچ چیز به طور قطعی جای مشخصی ندارد و صرفا می‌توانید احتمالات را بررسی کنید. بنابراین وقتی که پایتان به زمین رسید هر چه را که جلوی چشمتان آمد با سرعت نور بردارید. ویژویژ؛ این هم صدایش! حتی اگر یک قلاب ماهیگیری باشد. فورا نوار پنج‌تایی خودتان را پر کنید و به دنبال صدای لوت‌باکس بروید. بعد از پیدا کردن موارد مناسب‌تر، چیزهایی را که نیاز ندارید تعویض کنید. اولین شیلدی را هم که پیدا کردید سر بکشید چرا که هر لحظه احتمال درگیری وجود دارد. پیشنهاد می‌کنم ابتدای بازی را جدی بگیرید. بنابراین اسلحه‌های تک‌تیرانداز یا رایفل را کنار بگذارید و به جای آن‌ها، شاتگان و مهمات و شیلد را در اولویت قرار دهید. اسلحه SMG هم برای شروع و درگیری‌های نه چندان دور نه چندان نزدیک مناسب است. بعد از خارج شدن از بحران می‌توانید لود اوت را با سلیقه خودتان بچینید.

نکته: لغزیدن روی لود اوت با استفاده از اسکرول موس انجام می‌شود. این کار بسیار سریع و لذت‌بخش است اما در کنارش ریسک‌هایی را به همراه خود می‌آورد. مثلا یک اشاره و اشتباه انگشت اسلحه اشتباه را انتخاب می‌کند و همان یک لحظه کافی است تا دشمن بر شما چیره شود. بنابراین بهتر است در یک مکان خلوت این نوار را مرتب کنید تا هنگام درگیری مدام چشم‌تان پایین صفحه نباشد و احتمال انتخاب اسلحه درست بالا برود. برای چیدن وارد Inventory شوید.

نکته دیگر: قبلا گفتیم که ابتدا مینی‌شیلد بخورید و سپس معجون را سر بکشید اما این نکته زمانی که در مکانی شلوغ فرود می‌آیید صادق نیست. حتی یک مینی‌شیلد هم غنیمت است پس فورا آن را استفاده کنید.

نکته آخر: در آموزش بازی Fortnite هر بحث به ناچار بحث دیگری پیش می‌کشد. مثلا همین بخش انواع اسلحه و نوع انتخاب آنها، کاربرد هر کدام و آموزش استفاده از اسلحه‌های فورتنایت در مقاله‌ای مجزا منتشر خواهد شد که توصیه می‌کنیم آن مطلب را از پارسی‌گیم پیگیری و مطالعه فرمایید.

در حالت Spectating بازی بارها دیده‌ام که بازیکن‌هایی لود اوت خود را خالی می‌گذارند تا سلاح مد نظرشان را پیدا کنند یا از 5 اسلات یکی‌دوتا خالی است. بله من هم می‌دانم معمولا اتفاق خاصی نمی‌افتد اما در مواقع غافل‌گیری یا درگیری سنگین شانس اول شکست خواهید بود! مثلا قلاب ماهیگیری در مبارزه هیچ‌جوره به کارتان نمی‌آید اما اگر خونسرد و با اعتماد به نفس عمل کنید با همین شی به دردنخور حریف را گیج و شوکه می‌کنید. حتی اگر صدم‌ثانیه در دلش به شما بخندد همان لحظه فرصتی عالی برای برگرداندن سرنوشت به نفع خودتان خواهد بود ولی اگر هول کنید، دشمن متوجه می‌شود و می‌خندد و یک آبم روش؛ یعنی کارتان را یک سره می‌کند. خنده‌دارتر وقتی است که اسلات اشتباه را انتخاب و برای دشمن شیلد و امداد پرت کنید! همچنین گاهی داشتن اسلحه‌های متعدد در Inventory در نبردهای دشوار نجات‌دهنده خواهد بود تا به محض تمام شدن مهمات یک سلاح یا داغ شدن آن، به سراغ اسلحه بعدی (هر چند با کارایی کم) بروید و وقتتان را با ریلود کردن تلف نکنید. البته همه چیزهایی که گفتیم به سادگی نقش بر آب می‌شود اگر در لغزیدن بین اسلات‌های لود اوت به حرفه‌ای نباشید. گفتم حرفه‌ای… . پس وقتش شده نگاهی به عنوان زیر بیندازیم.

آموزش فورتنایت

آموزش فورتنایت حرفه ای (قسمت سوم)

بخش قبل کفایت می‌کند اما اگر همان طور که گفتیم لازم می‌بینید مانند یک حرفه‌ای وارد میدان شوید و ترفندهای خاصی را بیاموزید این بخش برای شما است. نکته‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • در جمع‌آوری اسلحه‌ها، معیار بر تنوع باشد. به جای این که یک نوع اسلحه حمل کنید، از انواع مختلف سلاح‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال یک شاتگان، رایفل، اس‌ام‌جی، شیلد، اسپری امداد بهتر از مجموعه دو عدد رایفل، کیت امدادی، اسپری امدادی و اس‌ام‌جی است.
  • سبک خود را در بازی کشف کنید. اگر به مبارزه دورادور علاقه‌مند هستید پس تبحر خود را در این زمینه افزایش داده و اسلحه‌های مربوط به آن را داشته باشید. در این صورت نکته قبل نقض نمی‌شود اما اسلحه‌ها با حفظ تنوع، تخصصی‌تر می‌شوند. مثلا اگر به بازی نزدیک علاقه دارید و سبک مبارزه شما سبک برخورد Face-to-Face است تو‌شات‌شاتگان، اتو شاتگان و… را به همراه داشته باشید.
  • همیشه ناحیه‌ای که به آن قدم بر میدارید را آنالیز کنید. همیشه این طور نیست که بازیکن دارای سنگر یا ماشین برنده شود یا کسی که در ارتفاعات کمین کرده اشراف کامل داشته باشد؛ برنده کسی است که با توجه به شرایط، بهترین موقعیت را انتخاب کند. حال این موقعیت گاهی در اعماق دره یا لابه‌لای بوته‌ها است گاهی هم در ارتفاعات!
  • نقشه را از بر شوید. نباید جایی در نقشه باشد که نرفته باشید. تسلط بر نقشه کمک زیادی به بهبود سرعت‌عمل و مهارت شما در تصمیم‌گیری خواهد کرد.
  • جاهایی بروید که کسی نمی‌رود! منابع و غنیمت‌ها همیشه جلوی چشم نیستند. برای پیدا کردن منابع بیشتر و بهتر، از گشتن خسته نشوید.
  • لوت‌ها در نسخه جدید بازی حتی در یک کلبه ویران و تاریک هم پیدا می‌شوند. برای پیدا کردن لوت‌های نادر از کنار سازه‌ها بگذرید و خوب گوش کنید. اگر صدای لوت را شنیدید آن را شناسایی کنید.
  • اگر همه آن چه که می‌خواستید را پیدا کردید دیگر از جست‌وجو دست بکشید. جست‌وجوی زیاد تمرکزتان را نابود می‌کند و احتمال این که توسط دشمن غافل‌گیر شوید بالا می‌رود.
  • مصرف‌کردنی‌ها را همان جایی که هستید مصرف کنید و تا حد امکان اسلات‌های خود را با آن‌ها اشغال نکنید. مثلا مینی‌شیلدها را کنار بگذارید و تا می‌توانید موارد نادرتر را حمل کنید. اگر به شیلد نیاز شود هر جا که سر بچرخانید چیزی برای افزایش نوار سپرتان پیدا خواهد شد.
  • اگر چیزی به درد‌بخور پیدا کردید موس را روی آن شی گرفته و پینگ را فشار دهید (در موس‌های معمولی ‌با فشار دادن اسکرول این اتفاق می‌افتد) تا برای هم‌تیمی‌هایتان پین شود. اگر آن‌ها تمایل داشتند آن را حمل یا مصرف می‌کنند.
  • اگر با دوستان خود بازی می‌کنید بهتر است هر کسی مسئولیتی بر عهده بگیرد. فردی مسئولیت کمک و پشتیبانی و فردی خط‌شکن و… . این طور هر کس می‌تواند تخصصی‌تر لود اوت خود را پر کند.
  • اگر صدای لوت نزدیک است اما نمی‌توانید آن را پیدا کنید پیشنهاد می‌کنم از هدفون استفاده کنید. با استفاده از صدای سه‌بعدی و فضاسازی که هدفون انجام می‌دهد کار جست‌وجو به طرز غیرقابل‌باوری آسان می‌شود.
  • اگر لوت در زیرزمین، زیرشیروانی یا پشت دیوار قرار داشت تنها کافی است با استفاده از تبر آن سطح را خراب کنید. اگر همچنان اتفاقی نیفتاد سطوح حساس مثل سطح اتکای لوت را تخریب کنید. همچنین در صورتی که ارتفاع مناسب بود می‌توانید بپرید و به جاهایی مثل زیرشیروانی بروید.
  • لوت در صخره دیگری است و راهی برای رسیدن نیست؟ یا چیزی که می‌خواهید بالا پشت‌بام است و رفتن از داخل ساختمان شما را با دشمن مواجه می‌کند؟ بسازید! ساخت‌وساز هر کاری را آسان می‌کند که در بخش اختصاصی خودش آن را توضیح خواهیم داد.

نکته آخر: ندانستن عیب نیست. با توجه به این که هر یک از ما در بخشی متبحر هستیم و در بخشی ضعف‌هایی داریم نمی‌توان همه نکات آموزشی را بیان کرد اما بخش نظرات بخش رفع اشکال است. می‌توانیم با هم همفکری کنیم یا مشکلات را برطرف کنیم. لطفا این بخش را نادیده نگیرید.

مبارزه و درگیری در بازی فورتنایت

آموزش بازی فورتنایت: مرحله مبارزه و درگیری با سایر بازیکنان

ماهیت بازی‌های بتل‌رویال مبارزه است. مبارزه همیشه با تفنگ و تانک نیست. همین که با فردی خاص بر سر رقابت می‌افتی و خداخدا می‌کنی از او جلو بزنی و برنده شوی به نحوی مبارز هستی. در فورتنایت هم حلوا خیرات نمی‌کنند و باید همه‌تن حریف شویم تا بتوانیم سری از سرها در بیاوریم. البته این را هم بگویم که همیشه افراد قوی‌تر و ماهرتر از شما وجود دارند (به هر دلیلی) اما هدف این است که تلاش کنیم و آمار خودمان را بهبود ببخشیم.

در این قسمت از آموزش بازی فورتنایت قصد داریم از 0 شروع کنیم (برای کسانی که تازه وارد بازی می‌شوند) و تا نزدیکی 100 ادامه دهیم (برای کسانی که متوسط و حرفه‌ای هستند). حال چرا خود صد نه و نزدیکی‌های صد؟! دلیل اول این که نویسنده هیچ ادعایی در این بازی ندارد و دوم این که همیشه راه برای بهتر شدن هست و مواردی که در این مقاله می‌گوییم تمام فورتنایت نیست. و چه زیبا است وقتی ببینیم چیزهایی را که با تجربه یاد گرفته‌اید این جا به ما هم یاد بدهید (کجا؟ بخش نظرات!).

قصد دارم با همان سبک قبلی موضوع را ادامه دهیم. کمی ‌تیتربندی خواهیم دید و بعد سراغ آموزش حرفه‌ای فورتنایت خواهیم رفت. تا آخر همراه باشید و اگر هم آماده مبارزه نیستید کمی ‌نفس تازه کنید و بیایید تا با هم ادامه دهیم. من کمی ‌پایین‌تر منتظر شما هستم.

آموزش مخصتر مبارزات فورتنایت

آموزش مختصر و مفید مبارزه در فورتنایت

بعد از خواندن این بخش با معنای جدید واژه «مختصر» آشنا می شوید! در آموزش بازی فورتنایت در PC با ماوس و کیبورد سروکار داریم اما اگر با کنسول‌های پلی‌استیشن یا ایکس‌باکس بازی می‌کنید در بخش ابتدایی مقاله راهنمای کامل را ارائه داده‌ایم. حتما این بخش را مطالعه کنید. خوب برویم سر اصل مطلب: در فایت با دو عملگر اصلی کار داریم. کلیک راست و چپ. خوب شاید بپرسید اگر قرار باشد حرکت نکنیم و بدون دکمه‌های W/A/S/D فایت کنیم زنده می‌مانیم؟ در پاسخ باید بگویم بله! باور کنید بازیکن‌هایی بودند که رفتم جلوی صورتشان ایستادم اما همچنان داشتند به مولکول‌های هوا شلیک می‌کردند. می‌خواهم بگویم مهم‌ترین چیز بلد شدن فرایندهای مربوط به موس است وگرنه که شوخی بزرگی است اگر بخواهیم ثابت بمانیم و گذر ابرها را تماشا کنیم.

اول یادتان باشد که شلیک بیخود یعنی لو رفتن مکان و هدر دادن مهمات؛ همه امتحان کردن‌ها را باید در جزیره تمرین سر کرده باشید. همچنین پیشنهاد می‌کنم سری به Setting بزنید و موس و کیبوردتان را فیکس کنید. البته اگر برای اولین‌بار وارد بازی شوید احتمالا در ابتدا تنظیماتی از شما خواسته شده است اما برای اطمینان، حساسیت و تنظیمات را برای خودتان شخصی‌سازی کنید. تنظیمات بازی هم دشواری‌هایی دارد که امیدوارم بتوانم در یکی از مقاله‌های آتی آن را آموزش دهم. پس گوش‌به‌زنگ باشید.

بیایید قبول کنیم آموزش مبارزه آن هم به طور نوشتاری کار آسانی نیست اما با این حال تمام تلاش بر این بوده است تا مفاهیم ملموس و زنده باشند. همچنین برای درک بهتر مبارزه در فورتنایت این بخش به صورت زیر دسته‌بندی شده است. بعضی سبک‌ها اختیاری اما بعضی‌ها سبک نبوده بلکه مهارت هستند و بایستی آن‌ها را بیاموزیم. بخش‌های دفاع و حمله اجتناب‌ناپذیر هستند پس باید مطالعه شوند. اگر فرصت مطالعه همه بخش‌ها را ندارید یا اصلا تمایلی برای این کار در خود نمی‌بینید جدول زیر را تنظیم کرده‌ام تا کارتان راحت شود. نگاهی به آن بیندازید و بعد، بی‌درنگ خواندن را شروع کنید.

عنوان مقالهتوضیحات درباره اولویت خوانش
مخفی‌کاریسبک دلخواه برخی از گیمرها – غیرضرور
*دفاعاوجب واجبات
*حملهاوجب واجبات
ضدحملهمهارتی که شما را متمایز می‌کند اما با این حال این هم غیرضرور.
مبارزه با فاصله زیاد – متوسطغیرضرور
*مبارزه با فاصله نزدیککاربردی و مهمی که بدون خواندنش قطعا ضرر می‌کنید. از ما گفتن!
مبارزه در حال جا‌به‌جاییغیرضرور – مفید و جذاب برای حرفه‌ای‌ها و باتجربه‌ها
یک نفر به چند نفر؟غیرضرور
ترجیح فرار بر قرارمهارت مظلوم‌واقع‌شده‌ای که پیشنهاد ویژه به خواندن آن داریم.
مبارزه بدون سلاحغیرضرور

*ستاره‌دار‌ها حتما خوانده شوند.

مخفی کاری در بازی فورتنایت

مخفی‌کاری

وقتی درباره مخفی‌کاری صحبت می‌کنیم چه چیزی به ذهن شما خطور می‌کند؟ دیده‌نشدن و سر‌وصدا نکردن! در فورتنایت اولی، رقابت را به دومی می‌بازد چرا که بازیکن‌ها در زمین بازی به طرز فوق‌العاده‌ای تو‌چشم هستند و هر چقدر هم قایم شوند قابل کشف هستند. بنابراین اولین چیزی که باید از آن مراقبت کنید تولید صدا است. در Fortnite محل بازیکن‌های نزدیک با صدای پا مشخص می‌شود. اگر در یک ساختمان چندطبقه باشید و دشمن در طبقه بالا حرکت کند صدا به نحوی منتشر می‌شود که گاهی می‌ترسید الان است که سقف بشکافد و دشمن از آن نفوذ کند! واقعا این صدا ترسناک و بلند است چرا که نمی‌دانیم دشمنان چند نفر هستند و حرکت بعدی آن‌ها چیست اما مزیت بسیار بزرگی که دارد این است که موقعیت تقریبی دشمن را مخابره می‌کند.

در مخفی‌کاری باید با Ctrl و به حالت نشسته ادامه دهید. این طور صدای کمتری تولید می‌شود. مثلا اگر بازیکنی را شناسایی کردید که پشت میز پنهان شده و در حال امدادرسانی است، بنشینید و او را غافل‌گیر کنید؛ این طور صدای شما را نخواهد شنید و در وهله دوم شما را دیرتر خواهد دید. پیشنهاد می‌شود همزمان کلیک راست را هم جهت بالا بردن تمرکز فشار دهید. هدف‌گیری‌تان بهتر خواهد شد.

گفتیم که فورتنایت همه‌جوره شما را لو می‌دهد اما هنوز باریکه‌هایی از امید وجود دارد و علاقه‌مندان به این سبک از بازی می‌توانند یک کارهایی بکنند. توجه این عزیزان را به موارد زیر جلب می‌کنم:

  • درهای باز، لوت‌های جمع‌شده، آتش‌سوزی یا زمین سیاه و سوخته، خالی بودن محوطه از منابع، ساخت‌وساز و… یعنی قبلا کسی آن جا بوده و شاید هنوز هم نزدیک باشد.
  • اگر در جایی پناه می‌گیرید، درها را ببندید.
  • زیرپله جای نمور و تاریکی است و بسیار مناسب برای زمانی است که می‌خواهید طبقه بالایی را که در حال پایین آمدن است غافل‌گیر کنید و از پشت او درآیید.
  • پشت وسایل کوچک قایم نشوید. شما فکر می‌کنید دیده نمی‌شوید در حالی که مثل روز روشن هستید.
  • درون بوته‌ها خیلی جای خوبی برای پنهان شدن است. اگر در حاشیه باشید دیده می‌شوید پس درست درون شاخ و برگ‌ها قرار بگیرید.
  • اسکین و کاستوم شما مهم است. نور اکسسوری چشم‌گیر خواهد بود پس از لوازم و لباس‌های بدون گلو و درخشش استفاده کنید.
  • درختان تنومند بد نیستند اما اگر مجبور شدید از آن‌ها استفاده کنید. صخره‌های بلند را در نظر بگیرید و در جایی که هیچ پستی و بلندی ندارد قرار نگیرید.
  • دریا و رودخانه اصلا برای مخفی‌کاری جالب نیست. کامل شناسایی خواهید شد. شک نکنید!
  • دستشویی، سطل زباله و کاهدان هم جزو مواردی هستند که می‌توانید در آن‌ها پنهان شوید. این سه مورد چون توسط خود طراحان بازی برای پنهان‌کاری ساخته شده‌اند مو لای درزش نمی‌رود.
  • یک عدد مخفی‌کاری بسیار بامزه و البته خلاقانه قایم شدن درون ماشین است. اگر وارد ماشین شوید به طور خودکار در جایگاه راننده قرار می‌گیرید و ماشین روشن می‌شود و عالم‌وآدم صدایتان را می‌شنوند. این کار را نکنید. بلافاصله بعد از سوار شدن Ctrl را بزنید تا روی صندلی شاگرد یا عقب بنشینید. ماشین خاموش می‌شود و احدی به حضور شما درون ماشین شک نخواهد کرد. اگر ماشین صندلی عقب داشت که بهتر است عقب قایم شوید؛ بعد بنشینید و این ور و آن ور رفتن دشمنان را تماشا کنید.
بازی فورتنایت
کوله‌پشتی تابش زیادی دارد و مکان شما را به ویژه در تاریکی به سادگی لو می‌دهد.

اگر ذهن مخفی‌کاری داشته باشید هرجایی را می‌توانید با این هدف همسو کنید اما مهم این است کجا جواب بدهد و کجا بی‌کاربرد شود. پس باقی را خودتان کشف کنید و بگذارید یکمی هم به تیترهای بعدی بپردازیم تا طرفدارهای سایر عناوین ناراحت نشوند. این را هم اضافه کنم که خیلی احتمال دارد به کمپینگ و عدم فعالیت در بازی متهم شوید اما مطمئنا منظور ما مبارزه با سبک مخفی‌کاری است و نه پنهان شدن و اجتناب از درگیری. هر چیزی در این بخش در جهت مبارزه است.

دفاع در بازی فورتنایت

دفاع

دفاع هم به‌اندازه حمله مهم است و چون گاهی با گروه قوی‌تر از خودتان می‌افتید ممکن است در یک بازی کلا مدافع باشید و هی به یک گوشه‌ای بجهید و زخم‌های خود را التیام بخشید. پس خوب است اول یاد بگیریم چطور از خودمان دفاع کنیم بعد از اطمینان از این جبهه، به جبهه حمله برویم.

یک چیز را هم بگویم؛ بعد از مدتی سطح بازیکن را از نحوه شلیک کردن و حرکت کردن تشخیص می‌دهید. فهمیدن این موضوع خیلی خوب و کاربردی است. یاد بگیرید سطح دشمن را تحلیل کنید و متناسب با آن سطح رفتار کنید. مثلا اگر دیدید حریف هزاران شلیک کرده اما یکی به شما برخورد نکرده است لازم نیست هول کنید. همان طور که گفتم اصلا حرکت هم نکنید او آن قدر شلیک می‌کند تا مهماتش تمام شود! در مقابل برخی هم قبل از هر مجالی تنها با یک شلیک شما را بدرقه و به لابی می‌فرستند. حرفم سر این است اگر متوجه شدید رقیب قدر است دو دست دیگر قرض بگیرید و شش‌دانگ حواستان به بازی باشد. چطور؟

Ctrl و Space بسیار مهم می‌شوند. باید مدام بپرید و بنشینید. W/A/S/D هم که 100%. کار بعدی با موس است که باید مدام بین اسلحه‌ها جا‌به‌جا شود و شلیک کند. بالا معیارمان را تعیین کردیم: حریف قدر. با یاد گرفتن این بخش، باقی بازیکنان راحت‌الحلقومی بیش نخواهند بود.

توجه: قطعا رعایت تمام مسائل سخت است اما اگر بتوان به مهارت خوبی در زمینه دفاع رسید باز هم نمی‌توان به طور قطع مطمئن بود. فراموش نکنید که حریف هم مثل شما شخصیتی حقیقی است و با توجه به واکنش‌های شما عمل می‌کند اما رعایت نکات زیر کمک‌کننده است.

  • دارید می‌دوید یا در جایی نشسته‌اید که یکهو به شما شلیک می‌شود. خوب این زلزله نیست که آرامش خود را حفظ کنید؛ اتفاقا باید تا می‌توانید این ور و آن ور بپرید تا شلیک‌های بعدی به شما برخورد نکند. حین همین کار محل تیراندازی را ردیابی کنید. چیزی که واقعا کار سختی است اما با توجه به صدا و تصویر (رد شلیک) می‌توانید بهتر حدس بزنید. با توجه به موقعیت یا فرار کنید یا درگیر شوید. هر کدام از این موارد هم در بخش‌های بعدی به طور جداگانه توضیح داده‌شده‌اند. موقعیت را هم بر اساس میزان سلامتی و شرایط محیطی بسنجید. این نکته را نیز در نظر بگیرید که این ور و آن ور پریدن زیاد، پشت کردن و فرار، قایم شدن و مواردی از این دست این پیام را القا می‌کند که شما ضعیف هستید. در نتیجه حریف مصمم به کشتن شما می‌شود و به قیمت جان خودش هم شده تا صدها متر شما را تعقیب می‌کند. بارها این مورد پیش آمده است پس برای نجات از این نوع نتیجه‌گیری دشمن، چند شلیک هدفمند انجام دهید. اگر این شلیک‌ها به هدف نخورند اوضاع بدتر می‌شود. حتی یک شلیک به هدف، حریف را عقب می‌نشاند و فرصت را برای فرار یا درگیری فراهم می‌کند.
  • اگر با ماشین رانندگی می‌کنید و مورد اصابت گلوله قرار گرفتید تا می‌توانید بتازید. ایستادن یا پیچیدن در مکان‌های دیگر فایده‌ای ندارد و ماشین به آن بزرگی و پرسروصدایی باز هم لو می‌رود. تا لحظه آخر گاز بدهید و دور شوید. اگر ماشین دود کرد و در آستانه انفجار بود فورا به جایی بروید که ماشین دیگری است و سوار دیگری شده و حرکت کنید. اگر ماشینی نبود به جایی بروید که پس از بیرون پریدن از ماشین بتوانید راحت صحنه را ترک کنید.
  • ماشین در حال انفجار خطرناک است. پس لحظات آخر بیرون بپرید چرا که می‌تواند بخش زیادی از سلامتی شما را از بین ببرد.
  • اگر بمب موجی یا بمب پوگی به همراه داشتید می‌توانید بلافاصله از آن استفاده کنید تا فرصت دفاع را به حمله تبدیل کنید.
  • اگر درون آب هستید و زیر تیرباران دشمن قرار دارید برای دفع خطر بپرید و به اعماق آب شیرجه بزنید سپس همین کار را به صورت ضربدری تکرار کنید. حین این کار می‌توانید به دشمن شلیک کنید.
  • گاهی می‌توانید پمپ بنزین را منفجر کنید یا اشیایی مانند تنه درخت یا گوی بزرگ سنگی را به سمت موقعیت دشمن روانه کنید.
  • حتی‌الامکان به مکانی بالاتر از موقعیت دشمن بروید. اگر نمی‌توانید بروید چیزی بسازید و خود را در موقعیت بهتر قرار دهید.
  • در یک جا ثابت ننشینید. هر از چندگاهی مکان خود را تغییر دهید تا به سادگی شناسایی نشوید و همچنین جایی که پشت آن سنگر گرفته‌اید توسط گلوله‌ها تخریب و ناپدید نشود.
  • در ساختمان‌ها آن قدر حرکت کنید تا حریف گیج شود.
  • اگر نتوانستید سنگری پیدا کنید پس آن را بسازید. در حالت عادی شما به سادگی قادر به ساخت‌وساز هستید. هر چه متریال به‌کاررفته محکم‌تر باشد بهتر است اما در حالت زیرو بیلد از Cow Catcher استفاده کنید و آن را جلو بیندازید تا سپری برای بلای جانتان شود.
  • هرگز درون پمپ بنزین سنگر نگیرید. همچنین وارد اتاق‌ها و محیط‌های بسته نشوید چرا که با یک انفجار یا آتش‌سوزی شکست می‌خورید.

حمله در بازی فورتنایت

حمله

مرسوم‌ترین کار در فورتنایت حمله است. کم پیش می‌آید که بازیکنی از زیر دست بازیکن دیگر قسر در برود و ماجرا ختم به خیر شود. احتمال زیاد هر دو درگیر می‌شوند. شما نیز به عنوان بازیکنی که قدم به میدان مرگ گذاشته‌اید نباید به بازیکنان دیگر امان بدهید؛ توجه کنید که اگر این کار با پختگی و تصمیم‌گیری عاقلانه شما همراه شود احتمال موفقیت بالا می‌رود و اگر نتوانید موضع حمله خودتان را حفظ کنید ورق بر می‌گردد و شکست می‌خورید.

نکته: کنترل موس و کیبورد دو حالت دفاع و حمله یکی است.

از آن جایی که حمله با تصمیم و شلیک شما شروع می‌شود پس حق انتخاب بیشتری خواهید داشت. تا حد امکان با بازیکن‌های دیگر درگیر شوید و فایت انجام دهید؛ ماهیت بازی بتل‌رویال هم همین است که بسیاری آن را فراموش کرده‌اند. در مقابل باید همیشه شرایط را تحلیل و بررسی کنید و اگر به صلاح نبود از حمله صرف نظر کنید. مطمئنا این را خوب می‌دانید که در بازی کسی شوخی ندارد و رحمی در کار نیست. در نتیجه شما نیز باید با تمرکز و دقت بالا برای زنده ماندن گام بردارید. در ادامه به نکته‌های کلی این بخش می‌پردازیم و سپس به موارد جزئی‌تر می‌رسیم.

  • اگر می‌خواهید بازیکنی را از پشت‌سر غافل‌گیر کنید بدون حرکت بمانید بعد شلیک کنید. اگر در حین حرکت شلیک کنید دقت و شدت اصابت‌ها کاهش پیدا می‌کند و زحماتتان هدر می‌رود.
  • اگر حریف در حال دویدن یا جنب‌وجوش است از اسلحه Heavy Sniper Rifle استفاده نکنید. به جای آن می‌توانید از اسلحه‌های مناسب‌تری مثل DMR یا Striker Burst Rifle (برای فواصل دور) کمک بگیرید.
  • همیشه پریدن و جنبیدن نمی‌تواند شما را موفق کند. با این که در فورتنایت رسم است بازیکنان در حین درگیری برای کاهش آسیب‌ها بپرند و سر بخورند اما این کار هر جایی درست نیست. اگر گاهی ثابت بمانید و با دقت شلیک کنید موفق‌تر خواهید بود.
  • شلیک به نواحی مختلف بدن آسیب‌های متفاوتی وارد می‌کند. تا می‌توانید به سمت سر شلیک کنید تا سریع‌تر بازی را برنده شوید.
  • اگر کسی در حال ریبوت کردن هم‌تیمی‌ها در ون (جلوتر بیشتر خواهیم دید) بود یا داشت آن‌ها را احیا می‌کرد فوری‌فوتی قلع و قمع را آغاز کنید که بهترین موقعیت برای از بین بردن حریف است.
  • بهتر است با افراد بالای ساختمان یا کسانی که در موقعیت بهتری از شما هستند وارد جنگ نشوید.
  • با ماشین بازیکنان را زیر بگیرید. با هر ضربه محکم، حریف چند متر آن طرف‌تر پرت می‌شود و کلی از شیلد یا سلامتی خودش را از دست می‌دهد. اگر بتوانید چند بار این کار را تکرار کنید اتفاق مثبتی رخ خواهد داد. اگر قبل از ضربه حریف پرید و جاخالی داد یعنی زنگ خطر. پیاده شوید و بجنگید.
  • اگر دشمن سوار ماشین شد و خواست فرار کند به ماشین شلیک کنید تا منفجر شود.
  • اگر احتمال دادید قبل از انفجار، ماشین از تیررس شما خارج شود، شما هم سوار همان ماشین شوید. بعد با گرفتن چپ کلیک از پنجره بیرون آیید و به کاپوت شلیک کنید. قبل از انفجار خودتان را نجات دهید و بگذارید حریف داخل ماشین منفجر شود یا به بیرون بیاید و رو در رو بجنگد.
  • صدای غرش و شکاف در آسمان یعنی کسی در حال فرار است. بنابراین دنبال بازیکنان در حال فرود باشید و به آن‌ها شلیک کنید. شاید بتوانید از این طریق به آن‌ها صدمه بزنید.
  • اتوبوس کشتار، قایق و… بمب‌افکن و سلاح کشتار سنگین دارند. اگر با تعداد زیادی دشمن رو‌به‌رو شدید و این موارد دم‌دستتان بودند از آن‌ها استفاده کنید.
  • بعد از ناک‌اوت کردن حریف، اول محوطه را پاک‌سازی کنید. اگر کسی نبود حریف زمین‌گیر را حذف کنید. به یاد داشته باشید که حذف کردن بازیکنان زخمی‌شده در اولویت نیست چون ممکن است سرتان به این کار گرم شود و هم‌تیمی‌های او از راه برسند و شما را وارد درگیری سختی کنند.
  • اولین شلیک‌ها خیلی مهم هستند. سعی کنید هر چه در توان دارید در همان شلیک‌های نخست بگذارید. شروع خوب به نتیجه خوبی منتهی می‌شود.
  • طبق تجربه در 80% مواقع درگیری با تیمی که تعداد بازیکن بیشتری دارد ناموفق است. پس پیشنهاد اکید ما این است که از مبارزه با تعداد بیشتر دشمن پرهیز کنید. در صورت مبارزه، یا خیلی ساده محاصره خواهید شد یا هدف آماج گلوله‌ها قرار می‌گیرید و نتیجه هر دو حذف شما است.
  • تنها در صورتی می‌توانید نکته قبلی را رعایت نکنید که با استفاده از آنالیز سطح رقیب این طور برداشت کنید که حریف قدر نیست و با کمی تلاش نابود می‌شود که این موضوع هم نیاز به تجربه و بررسی شرایط دارد.
  • در بخش ساخت‌وساز بیشتر خواهیم گفت اما فعلا همین قدر کافی است که بگوییم در هر دو حالت دفاع و حمله استفاده از سازه‌ها کمک زیادی می‌کند. در حمله نیز ابتدا درگیر شوید و با توجه به نوع واکنش حریف تصمیم بگیرید که آیا چیزی بسازید یا خیر. این در حالی است که در دفاع با اولین صدای شلیک باید خودتان را به سازه‌های محکم مجهز کنید و پشت آن‌ها سنگر بگیرید.

ضدحمله در بازی Fortnite

ضدحمله

فوتبالی‌ها بهتر می‌دانند؛ ضدحمله یعنی تبدیل حالت دفاعی به حمله یا بهتر بگویم تبدیل تهدید به فرصت. اگر در مخمصه افتادید و این حالت‌ها را دیدید می‌توانید ضدحمله بزنید:

  • حریف مدام در حال نشستن و برخاستن بود،
  • حریف با حالت فوکس به سمت شما شلیک می‌کرد،
  • در انتخاب اسلحه اشتباه کرد،
  • بعد از شلیک به شما پشت کرد و پس چیزی خزید،
  • تصور اشتباهی از موقعیت مکانی شما داشت،
  • نتوانست شما را پیدا کند،
  • با بازیکن دیگری درگیر شد؛

در تمام این حالات به سادگی می‌توانید همه چیز را به نفع خود کنید. نکته بسیار مهم تغییر مکان است. بدون این که دیده شوید مکان خود را عوض کنید و از نواحی مختلف شلیک کنید. حتی‌المقدور دشمن را دور بزنید و از یک نقطه خارج از تصور او ضربه بزنید.

مبارزه با فاصله زیاد

هر اسلحه‌ای برای فاصله معینی ساخته شده است و اگر در فاصله‌ای غیر آن فاصله استفاده شود کارایی لازم را نخواهد داشت. در فاصله دور بهترین اسلحه‌ها Ranger Assault Rifle، DMR، Heavy Sniper Rifle هستند. در رده‌های متوسط اما کاربردی اسلحه Striker Burst Rifle هم کارساز است. در مقابل اسلحه‌های شاتگان، اس‌ام‌جی، بعضی از رایفل‌ها و بمب‌ها خاصیتی ندارند. در چنین فاصله‌ای زیاد تکان نخورید اما به واکنش‌های حریف دقت داشته باشید و در بزنگاه‌ها جاخالی دهید. مثلا اگر حریف با اسنایپر شما را هدف قرار داد چون مجبور به ایستادن است شما نیز بایستید و تا می‌توانید شلیک کنید و هنگام خاصی که بر حسب تجربه به دست می‌آید (موقعی که حریف خواست شلیک کند) بپرید یا حرکت کنید سپس دوباره بایستید و شلیک کنید. اگر تعداد دشمن زیاد بود در معرض دید نباشید و پشت سنگر بمانید و شلیک کنید.

تذکر: بررسی تخصصی هر اسلحه و کاربرد آن‌ها در مقاله‌ای مستقل انجام خواهد شد. بعلاوه بعضی از سلاح‌ها در هر نسخه پای ثابت نیستند و تغییر می‌کنند. بنابراین بررسی دقیق این بحث مفصل به بعد موکول می‌شود.

مبارزه با فاصله متوسط

اسلحه‌های Assault Rifle، Striker Burst Rifle و Hammer Assault Rifle بهترین گزینه‌ها برای مبارزات نه چندان دور نه چندان نزدیک هستند. البته می‌توانید از این اسلحه‌ها در شرایط خاصی در فاصله نزدیک استفاده کنید. بمب‌ها هم می‌توانند تا حدود زیادی کاربردی باشند و علاوه بر آسیب به حریف حواس او را هم پرت کنند. در این فاصله باید پشت سر هم (البته دقیق) شلیک کنید. بعد از اتمام خشاب فورا اسلحه بعدی را استفاده کنید و اصلا زمان را با ریلود کردن هدر ندهید. اگر اسلحه مناسب دیگری نداشتید هرگز پشت نکنید؛ با حرکت و پریدن به طرفین ریلود را تمام کنید و دوباره شروع کنید. اگر شرایط قابل احاطه نبود فاصله را با حریف کم کنید و با سرعت به سمت اطراف او بدوید سپس از اسلحه‌های مناسب مبارزه نزدیک استفاده کنید. فرار به عقب یعنی رو دادن به حریف! البته در مواقعی این کار ضروری است که در جای خود آن را توضیح می‌دهیم (عنوان ترجیح فرار بر قرار!).

نکته بعدی این که در فاصله متوسط استفاده از کلیک چپ برای افزایش دقت شلیک مفید است به شرطی که حرکت دشمن زیاد نباشد. اگر به سمت شما بمب پرتاب شد سریع محل را ترک کنید اما همزمان حواس‌تان به محل باشد چرا که دشمن این کار را برای خریدن زمان و نزدیک شدن به محل انجام داده است. اجازه این کار را ندهید و در مکانی مناسب شلیک هدفمند را ادامه دهید. اگر بمب از نوع موجی بود کاری نمی‌توانید بکنید چون این بمب سریع عمل کرده و شما را به چند متر دورتر پرت می‌کند. اگر دشمن زیرک باشد این بمب را پشت شما می‌اندازد تا به طرف او پرتاب شوید. در هر صورت پیشنهاد می‌کنم با دیدن این بمب بپرید. پریدن زمان فرود شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود متوجه موقعیت خود شوید.

مبارزه با فاصله نزدیک

اسلحه‌های Stringer SMG، Hammer Assault Rifle، Combat Assault Rifle،Striker Pump Shotgun، Auto Shotgun، Two Shot Shotgun و Prime Shotgun مناسب فاصله نزدیک هستند و Damage حداکثری وارد می‌کنند. در مواقع ضرور اسلحه‌های Pistol و Revolver هم کارا خواهند بود. غیر این اسلحه‌ها هر چیز دیگری که وجود دارد توصیه نمی‌شود مگر در مواقع خاص. خوب اگر در فاصله بسیار نزدیکی با حریف بودید و تعداد آن‌ها قابل غلبه کردن بود به شکل زیر عمل کنید:

فاصله نزدیک یعنی بیش از این که شلیک کنید باید بجنبید! بپرید، بدوید، بنشینید و بلند شوید، بچرخید و هر کاری که از دستتان بر می‌آید انجام دهید. همه این کارها تا حدی جواب می‌دهند اما اگر می‌خواهید برنده قطعی دوئل باشید باید از هر کدام به‌جا و به طور هوشمندانه‌ای استفاده کنید. بعد از چند بازی و بررسی ببینید بازیکنان عموما به چه مکان‌هایی شلیک می‌کنند، کدام ساید، ساید قدرتمند آن‌ها است، نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنید و هر بار روشی برای مقابله اتخاذ کنید و در نهایت موفق‌ترین روش را به عنوان سبک خود انتخاب کنید. قطعا این روش به مرور خاصیت خود را از دست می‌دهد؛ پس باید همیشه در حال خلق روش‌های جدید و کاربردی باشید.

تذکر: فواصل خیلی نزدیک کشنده است. سریع فاصله خود را زیاد کنید و در مسافت معقولی بجنگید.

مبارزه در حال جابه‌جایی

این بخش جزو بخش‌های جذاب است چرا که به تبحر خاصی نیاز دارد و هر چه قدر هم حرفه‌ای شویم هنوز در این زمینه، مسیر طولانی و پرفرازونشیبی برای پیشرفت پیش‌رو داریم. کسانی که این مهارت را کسب کنند نمی‌توانند برنده نشوند! بله، آشنایی و تسلط بر فاصله‌ها خیلی کمک‌کننده است و حتی گاهی می‌توان ادعا کرد که کلید اصلی نبرد در فورتنایت همین موضوع است.

ماجرا از این قرار است زمانی که دشمن در حال حرکت (به جز دویدن) است می‌خواهیم او را مهمان چند گلوله کنیم. حرکت کردن در فورتنایت دویدن آرام و سریع، سر خوردن، شنا در آب، حرکت روی زیپ‌لاین، حرکت با قایق یا حیوانات و حرکت با وسیله‌هایی مانند دستکش پرتابی است. در موارد سخت‌تر پریدن‌ها هم مطرح می‌شوند که فعلا بخش اول مد نظر ما است. فارغ از فاصله ما با حریف، می‌خواهیم بدانیم باید دقیقا کجا شلیک کنیم که گلوله با طی کردن فاصله، گلوله و حریف در آن نقطه تلاقی کنند و شلیک ما به هدف بخورد. نگران نباشید آموزش بازی فورتنایت ربطی به ریاضیات ندارد و خیلی راحت با تمرین حل می‌شود.

زمانی که دشمن در حال دویدن، سر خوردن و زیپ‌لاین است باید کمی جلوتر از راستای حرکتش هدف‌گیری و در فاصله مشخصی شلیک کنید تا در آن نقطه به هدف بخورد. گفتن این فاصله واقعا کار دشواری است و کشف آن را بر عهده خود شما می‌گذاریم. شنا کمی فرق می‌کند. یک دلفین را فرض کنید که مقداری از مسیر را زیر آب و مقداری را بیرون آن طی می‌کند؛ در فورتنایت هم دقیقا به این شکل است و بازیکن‌ها شیرجه زده و به بیرون پریده و دوباره شیرجه می‌زنند. بهتر است در حالتی که بازیکن درون آب و در یک خط صاف حرکت می‌کند شلیک کنید. در حالتی که دشمن سوار بر حیوانات است به حیوانات شلیک کنید. شلیک به خود بازیکن هدر دادن وقت است اما غیر ممکن نیست که بتوانید این کار را بکنید.

اگر خود شما در موضع حرکت بودید سعی کنید این حرکت را یکنواخت انجام ندهید که به سادگی توسط دشمن شناسایی و پیش‌بینی شوید. مثلا وقتی دارید سر می‌خورید بپرید و دوباره به سر خوردن ادامه دهید، وقتی دارید می‌دوید بپرید، هنگامی که در آب شنا می‌کنید ضربدری شیرجه بزنید، هنگام دویدن سرعت را کم و زیاد کنید و گاهی اتفاقی بیاستید و دوباره حرکت کنید؛ به طور خلاصه به هر طریقی که می‌توانید و نمی‌توانید خود را از حالت قابل پیش‌بینی خارج کنید. منظورم از «نمی‌توانید» این است که بعضی چیزها یادگرفتنی هستند و باید به مرور تمرین شوند.

یک نفر به چند نفر؟

در فواصل دور سخت است که بتوانید یک تیم را کامل از بین ببرید چرا که به محض آسیب رساندن به آن‌ها، سنگر می‌گیرند و هم‌تیمی‌شان به دادشان می‌رسد؛ بعد از اتمام فرایند امداد دوباره بر می‌گردند و همان آش و همان کاسه. پس پیشنهاد می‌کنیم از این درگیری‌ها خودداری کنید چون فقط مهمات خود را هدر می‌دهید و اگر حریف کمی ‌بلد باشد حتی به سادگی حذف می‌شوید.

در فواصل متوسط و نزدیک اوضاع خطرناک است. اگر بتوانید اعضا را پراکنده کنید (یا اگر از قبل خودشان پخش‌وپلا بودند) شانس زیادی برای حذف یک تیم دارید اما باز هم احتیاط کنید. یک تیم خیلی سریع و راحت شما را محاصره کرده و نابود می‌کند؛ کار بعدی باید خارج شدن از این محاصره باشد. این کار هم خیلی سخت است و هر کاری بکنید باز هم به شما ضربه وارد می‌شود اما اگر تیم در سطح متوسط و ضعیف باشد باید به خارج از دایره‌ای که اعضا ایجاد کرده‌اند بپرید و به کسی که پشت به شما است شلیک کنید. خونسرد باشید و نگران گلوله‌های اعضای دیگر نباشید، اگر تنها یکی از اعضا به زمین بیفتد کم‌کم اوضاع به نفع شما تغییر می‌کند.

یک ترفند جالب استفاده از بمب‌موجی یا همان Shockwave Grenade است. یکی دو تا به طرف اعضا بفرستید و آن‌ها را پراکنده و از هم دور کنید و حساب نزدیک‌ترین عضو را بگذارید کف دستش! نکته دیگر این که هرگز زخمی‌شده‌ها را حسابرسی نکنید و انرژی و فرصت را به پای اعضای دیگر بگذارید؛ اگر آخرین عضو ناک‌اوت شود باقی اعضا هم خودکار حذف می‌شوند. خلاصه کلی دردسر برای خود می‌خرید اگر بخواهید با تعداد بیشتر از خودتان وارد نبرد شوید. اگر سطح دشمن حرفه‌ای باشد به جد پیشنهاد می‌کنم فرار کنید! خیلی از مواقع فرار بهترین کار ممکن است؛ نه به بازی ضربه می‌زند نه کسی فکر می‌کند شما ضعیف هستید! بلکه این کار هیجانی بیشتر از خود درگیری دارد و خیلی اوقات به نفع‌تان تمام می‌شود. اگر در مواجهه با شرایط مذکور این کار را نکنید شک نکنید کشته می‌شوید! البته فرار هم حدو‌اندازه‌ای دارد که در بخش بعد آن را توضیح می‌دهیم.

ترجیح فرار بر قرار

با توجه به شخصیت، مهارت، شناخت و خیلی از فاکتورهای دیگر هر فردی تصمیمی می‌گیرد که می‌تواند درست یا غلط باشد اما وظیفه ما این است تمام حالات تصمیم‌گیری در یک بازی بتل‌رویال را شرح دهیم و در مواردی دلیل اهمیت آن را نمایان کنیم. از شما چه پنهان، فرار کردن تا حدودی ناراحت‌کننده است چرا که یا ضعف شما باعث این اتفاق شده یا کوتاهی و ضعف هم‌تیمی‌هایتان؛ با این حال اگر برد و باخت برای کسی مهم باشد علی‌رغم ضعف نسبی در برابر حریفان، تلاش می‌کند از طریق راهی هوشمندانه خود را به پیروزی نزدیک کند. فرض کنید در یک تیم چهارنفره، سه نفر کشته شده‌اند و سرنوشت تیم به شما بستگی دارد. در این حالت خود را با تیمی ‌4 نفره درگیر می‌کنید یا تلاش می‌کنید خود را به ون رسانده و هم‌تیمی‌ها را ریبوت کنید؟

چه زمانی؟ پیشنهاد می‌کنیم در مواقع نام‌برده کمی ‌عقب بنشینید:

  • زمانی که حریف نسبت به شما برتری عددی دارد،
  • زمانی که کارت‌های ریبوت دستان شما است و باید هم‌تیمی‌ها را برگردانید،
  • زمانی که در استورم گیر افتاده‌اید و بازیکنان گرفتار دیگر به شما حمله می‌کنند،
  • زمانی که سطح سلامتی شما پایین است،
  • زمانی که در انفجار، آتش یا گردباد گیر افتاده‌اید،
  • زمانی که از تیم جدا افتاده‌اید،
  • زمانی که محاصره شده‌اید یا در موقعیت بدی قرار دارید.

هر کدام از حالت‌های بالا استثناهایی هم دارند. مثلا وقتی فاصله شما تا حاشیه طوفان کم است خیلی هم عالی است تا با بازیکنان درگیر در طوفان بجنگید و قال قضیه را بکنید یا اگر هر سه کارت دست شما است و یک نفر دارد با ون ریبوت می‌کند نه تنها نباید فرار کنید بلکه جنگیدن واجب می‌شود تا بتوانید ون را تصاحب کنید.

مبارزه بدون سلاح

وقتی در مکانی شلوغ فرود می‌آیید به محض این که پایتان به زمین رسید باید آماده جنگ شوید. گاهی پیش می‌آید که بازیکنان با همان تبر به سمتتان حمله‌ور می‌شوند. مبارزه با دستان خالی طاقت‌فرسا و به زعم من خنده‌دار است. یک بار با دشمنی بسیار سمج درگیر شدم و چون با یک ضربه دیگر می‌مردم پا‌به‌فرار گذاشتم و او نیز با همان وضعیت مرا تعقیب کرد. تقریبا هر دو یک کیلومتر دویدیم؛ این قدر مصمم! حال سوال این است که اگر شما هم چنین افرادی به پست‌تان خورد باید چه کار کنید؟ اولین نکته به قبل از شروع درگیری باز می‌گردد. قبل از این که فرود بیایید، با نزدیک شدن به محل فرود، مکانی را که اسلحه دارد بیابید و آن جا فرود آمده و فورا و با حرکت انفجاری فشردن دکمه E آن را بردارید. تا می‌توانید چشمان خود را تیز کنید و از ارتفاع رد این اسلحه‌ها را بزنید. اگر چنین کنید احتمال به وجود آمدن درگیری بدون سلاح کاهش پیدا می‌کند.

حال از بد حادثه بازیکن دیگر صدم ثانیه‌ای زودتر فرود آمد و تند و فرز اسلحه را برداشت. در این حالت بهترین گزینه فرار با سرعت برق و باد است چون امکان ندارد جان سالم به در ببرید. اگر دیدید دشمن به سمت شما شلیک می‌کند و بیشتر گلوله‌ها به خطا می‌رود (و اگر دوست داشتید خوش‌گذرانی کنید) او را با ضربات ‌تبر خود پذیرایی کنید! احتمالا حریف فرار می‌کند چرا که اسلحه با یک دور شلیک خالی از فشنگ می‌شود. اگر هم در موقعیت برابر بودید و هر دو دست خالی، باید حریف را گیج کنید. به اطراف بپرید، پشت او ظاهر شوید، دور و نزدیک شود و با هر بار، ضربه وارد کنید. اگر فاصله خود را تغییر ندهید ضربات دشمن نیز مهلک خواهند بود. اشتباهی که من انجام دادم و موجب شد با بدن نیمه‌جان یک کیلومتر بدوم!

آموزش حرفه ای فورتنایت

آموزش فورتنایت حرفه ای (قسمت چهارم)

با این که معتقد هستم بخش عظیمی از مبارزه در بتل‌رویال وابسته به خلاقیت و تجربه خود بازیکن است اما می‌خواهم چند نکته حرفه‌ای را که بیشتر بازیکن‌ها رعایت می‌کنند عنوان کنم. همچنین اگر ترفندی در این زمینه بلدید و می‌خواهید ما را از آن مطلع کنید در بخش کامنت‌ها ثبت کنید تا در به‌روزرسانی‌های بعدی به لیست همین مقاله اضافه شود.

10 قانون مبارزه حرفه‌ای در فورتنایت:

  • فرار یک حرکت بزدلانه نیست، یک کار هوشمندانه است.
  • تمرین توقف‌ناپذیر است. همیشه در حال کشف روش‌های جدید باشید.
  • از سرعت آرام شروع به ساختن کنید تا به مرحله استادی برسید. سرعت در Building تعیین‌کننده است.
  • نقشه را از بر شوید.
  • به سر ضربه بزنید/ شلیک کنید.
  • باید بلد شوید که چه زمانی عجله کنید و چه زمانی خونسرد باشید.
  • اگر موفق نشدید یکی از این سه مورد مشکل دارد: تجربه، مهارت، شانس.
  • بنایی که می‌سازید می‌تواند بدون معماری خاصی باشد. صرفا اگر دشمن را به زحمت بیندازد کفایت می‌کند.
  • یک یا دو سبک را انتخاب کرده و در آن ماهر شوید.
  • همه‌جوره با تیم باشید. از تیم جدا نشوید و خودتان را فدای آن کنید.

بازیابی هم تیمی ها در فورتنایت

بازیابی نیروی هم‌تیمی‌ها

در بخش‌های قبل تجدید نیرو درباره شخص شما بود اما این جا مربوط به هم‌تیمی‌ها است. در فورتنایت دو مرحله تا حذف شدن وجود دارد. مرحله نخست فرد زخمی‌شده و به زمین می‌افتد و تنها کاری که می‌تواند انجام دهد چهاردست‌وپا راه رفتن است (البته می‌تواند وارد Inventory شده و مهمات و اسلحه خود را بیرون بیندازد یا دری را باز و بسته کند). بعد از مدتی جانش تمام شده و حذف می‌شود. به مرحله اول Knockout و به مرحله دوم Elimination گفته می‌شود. اگر هم‌تیمی‌ در آن نزدیکی باشد قبل از تمام شدن جان بازیکن ناک‌اوت‌شده، خود را رسانده و زخمی‌ را به یک جای امن می‌برد و او را درمان می‌کند. بعد از تجدید قوا، نصف نوار سلامت او پر می‌شود. حال اگر هم‌تیمی ‌نتواند او را درمان کند و فرد زخمی‌ حذف شود چه؟ تمام دار و ندار بازیکن بیرون ریخته و یک عدد کارت ریبوت از او به جا می‌ماند. در این حالت فرد زخمی‌ تمام اسلحه‌ها و… خود را از دست می‌دهد و صرفا به تماشا می‌نشیند. به حالت تماشا Spectating گفته می‌شود که در صورت باقی ماندن اسکوادمیت‌ها آن‌ها را تماشا می‌کنید و در صورت حذف کل تیم، کسی که آخرین شلیک کاری را داشته است در مود اسپکتیت قرار می‌گیرد. اگر شما در این مود باشید در قسمت بالای نوار HP، علامت چشم و تعداد افراد در حال تماشا به نمایش در می‌آید.

نکته: به بازیابی قوای یک زخمی Revive و به بازگرداندن او با یک ون، Reboot گفته می‌شود.

نکته دیگر: برای منتقل کردن زخمی‌ها از کلید F (کنسول: ضربدر – Y) استفاده کنید تا آن‌ها را Carry یا حمل کنید. با استفاده از چپ‌کلیک (کنسول: R2 – RT) می‌توانید زخمی را به چند متر جلوتر پرت کنید.

آموزش جامع بازی Fortnite

اگر هم‌تیمی ‌بتواند این کارت ریبوت را به دست آورد و خودش را به Reboot Vanها برساند، می‌تواند طی چند ثانیه فرد حذف‌شده را بازگرداند. Reboot Van ون‌های طوسی و آبی‌رنگی هستند که در نقشه با علامت فلش دایره‌ای‌ آبی‌رنگ نمایش داده می‌شوند. اگر کارتی همراه داشته باشید می‌توانید هم‌تیمی‌(های) خود را برگردانید. اگر چنین نکنید کارت اکسپایر یا به اصطلاح منقضی شده و دیگر هم‌تیمی‌ها قابل ریبوت نخواهند بود.

نکته: Reboot Vanها در نقشه جایگاه مشخصی دارند که بعد از مدتی بازی، مکان آن‌ها را می‌آموزید. اگر اسکوادمیتی حذف شود، یک علامت فلش آبی در نقشه ظاهر می‌شود که مکان ریبوت‌کارت است. اگر کارت را اخذ کنید این علامت در نقشه در مکان‌های دیگری به نمایش در می‌آید که این بار به معنای لوکیشن ریبوت‌ون‌ها است.

فورتنایت

نکته دیگر: در استفاده از ون‌ها محتاط باشید. ون‌ها بسیار سر و صدا می‌کنند؛ اگر کسی متوجه حضور شما شود فورا برای کشتن‌تان خواهد آمد. بنابراین مخفی بمانید، بنشینید و اگر شد یک ماشین پشت خودتان پارک کنید. در حالت عادی بازی هم صددرصد باید یک دیوار دور خودتان بکشید. بهتر است ون‌هایی را انتخاب کنید که خارج از شهرک‌ها هستند. شهرک جای شلوغی است و احتمال موفقیت شما را کاهش می‌دهند.

ساخت و ساز در بازی Fortnite

ساخت و ساز در بازی فورتنایت

با چهار کلید Z/X/C/V و Q (کنسول: دایره – B و R2/L2/R1/L1 – RT/LT/RB/LB) کار خواهیم کرد. کلید Z دیوار، X سطح صاف (سقف یا کف)، C سطح شیبدار پلکانی و V هرم است که با فشردن هر یک از این کلیدها فورا ظاهر می‌شوند. با کلید Q آخرین چیزی که استفاده کرده‌اید نمایش داده می‌شود. با استفاده از اسکرول موس می‌توانید بین هر چهار قسمت حرکت کرده و یکی را انتخاب کنید و روی هر کدام که باشید با فشردن راست‌کلیک، متریال آن را از چوب به سنگ و از سنگ به آهن تغییر می‌دهید. منطقی است که آهن از همه متریال‌های دیگر مقاوم‌تر باشد اما به تبع سخت به دست آمده و برای ساخت‌وساز با آن به منابع بیشتری نیاز خواهید داشت ( هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد). با چپ‌کلیک هم می‌توانید چیزی را که انتخاب کرده‌اید بسازید؛ البته با تکان دادن موس می‌توانید مکان دلخواهی برای ساختن انتخاب کند.

  • اگر موس را به سمت آسمان بگیرید، دیوار در نزدیک‌ترین فاصله به شما ساخته خواهد شد.
  • اگر نمایشگر به موازات سطح باشد چیزی که می‌خواهید بسازید در فاصله یک tile دورتر به وجود می‌آید.
  • ساخت‌وساز در نواحی دورتر امکان‌پذیر نیست. برای دسترسی به مناطق غیرقابل‌دسترس باید از نزدیک خود شروع به ساختن کنید و تا آن منطقه به این کار ادامه دهید.

نکته: هر کدام از سازه‌ها در چهار جهت قابل چرخش هستند. با استفاده از R (کنسول: مربع – X) که مخفف عبارت Rotate است می‌توانید آن‌ها را بچرخانید.

نکته دیگر: اگر متریالی تمام شد به صورت خودکار نوع دیگر استفاده خواهد شد.

بعد از اتمام مهندسی، می‌توانید با فشردن G (کنسول: دایره – B) ادیت و اصلاح را آغاز کنید. روی دیوار پنجره یا در قابل ساخت هستند. به این صورت که دو خانه متوالی، در حالت عمودی و نزدیک زمین منجر به ساخت درب خواهد شد و انتخاب هر تک‌خانه در هر جایی پنجره به وجود می‌آورد. بعد از تایید می‌توانید با اصلاح دیگری، پنجره را به در تبدیل کنید.

نکته‌های مهندسی

مرسوم‌ترین سازه، خانه با سقف است. برای ساخت باید 4 دیوار در اطراف خود بسازید و یک هرم برای سقف یا یک سطح صاف قرار دهید. نام این بنا را «خانه» می‌گذاریم. اگر به جای بنا کردن سقف از سطح شیب‌دار استفاده کنید و چهار دیوار دیگر در بالا استفاده کرده و این کار را ادامه دهید یک «برجک» ساخته می‌شود. این دو نوع بنا از ساده‌ترین در عین حال مهم‌ترین بناها هستند که باید ساختن آن‌ها را بیاموزید. برای گذر از آب یا دره هم می‌توانید از سطح صاف متوالی استفاده کنید.

نکته‌های فیزیکی

زمانی که برجک می‌سازید پایه را از قوی‌ترین متریال موجود بسازید و در صورت امکان به جای 4 دیوار، محیط بزرگ‌تری را در نظر بگیرید و بسته به نیاز از دیوارهای بیشتری استفاده کنید. مثلا به جای مربع 1×1 از مربع 2×2 استفاده کنید و در یک طرف شروع به ساخت برجک 1×1 کرده و طرف دیگر را با سقف بپوشانید. این کار باعث می‌شود برجک شما دیرتر سقوط کند چرا که دشمنان به پایه برجک شلیک می‌کنند تا آن را خراب کنند و مجبور هستند برای فروریختن سازه به جای 4 پایه، قبول زحمت کرده و 8 پایه را تخریب کنند. اگر متریال از فولاد و تعداد دیوارهای پایه زیاد باشد این کار آن قدر سخت می‌شود که معمولا دشمنان از ادامه کار صرف نظر می‌کنند.

ساخت و ساز بازی Fortnite

نکته دیگر این که برجک خودتان را در یک راستا نسازید. به فرض طبقه اول با نکات مذکور ساخته شد، ساده است که به طبقه دوم شلیک می‌شود تا برجک تخریب شود. پس اگر منابع شما کافی بود تا می‌توانید از فولاد و سنگ استفاده کنید. در هر طبقه به صورت رندوم و در مقابل برجک اصلی، دیوار یا سطح شیبدار بکشید و هر از چند گاهی طبقات را به اطراف گسترش دهید و از سطوح صاف استفاده کنید. مثلا در طبقه سوم مربع 3×3 بسازید و دور آن را دیوار بکشید اما همیشه سعی کنید روی ستون اصلی حرکت کنید تا با تخریب سازه‌های حاشیه و بدون تکیه‌گاه سقوط نکنید. معمولا ساخت بیش از 4 طبقه در درگیری‌های با فاصله نزدیک و متوسط غیرمنطقی است؛ پس منابع را هدر ندهید.

ارتفاع زیاد کار دستتان می‌دهد. هر چقدر نکته‌های فوق را رعایت کنید باز هم ممکن است سازه شما تخریب شود. در نتیجه بسته به فاصله‌تان با دشمن، مناسب‌ترین ارتفاع را اتخاذ کنید. اگر همراه بنا سقوط کنید Fall Damage یا همان آسیب ناشی از سقوط گریبانگیر شما خواهد شد. اگر از ارتفاع زیادی سقوط کنید مستقیما ناک‌اوت یا حذف خواهید شد. همیشه چیزی را که روی آن قرار دارید به یک جایی بند کنید تا چنین اتفاقی نیفتد.

نکته: هر سازه یک ظرفیت دارد که در صورت تمام شدن آن سازه از بین می رود. در جدول زیر میزان قدرت هر متریال آورده شده است:

متریال

سلامتی

توضیحات

 

 

Wood / چوب

 

 

 

 

150 – قابل اشتعال

 

 

ضعیف‌ترین اما سریع‌ترین متریال برای ساختن – با آتشزا بخش زیادی از سازه از بین می‌رود – قابل تهیه از طریق تخریب شاخ‌وبرگ، درختان و خانه‌های چوبی – با دو ضربه تبر از بین می‌رود
 

 

 

 

Stone / سنگ

 

 

 

 

 

 

400 – غیرقابل اشتعال

 

 

از نظر قدرت و سرعت در حد متوسط است – بهترین گزینه برای محافظت هنگام ریبوت و درمان و مبارزه سریع

قابل تهیه از طریق تخریب صخره‌ها و خانه‌های بتنی – قابل اشتعال نیست اما در مجاوت آتش به مرور خراب می‌شود – حداقل با 3 و حداکثر با 4 ضربه تبر خراب می‌شود.

 

 

 

Metal / آهن

 

 

 

 

600 – غیر قابل اشتعال

 

 

قوی‌ترین است اما باتاخیر نسبت به متریال‌های دیگر ساخته می‌شود – بهترین گزینه برای مبارزه سنگین – قابل تهیه از طریق تخریب وسایل نقلیه مثل ماشین، کانتینرها و سوله‌های آهنی
 

 

 

Armored Wall / دیوار زرهی

 

 

 

 

 

2500 – غیر قابل اشتعال

 

 

مخصوص مبارزه – غیر قابل ساخت روی سطوح ناهموار و سازه‌های ادیت‌شده

قابل حمل تا 15 عدد

مناسب برای ساخت در ساید دفاع نه حمله (چون قابل ادیت نیست و نمی‌توانید از پشت آن شلیک کنید)

 

نکته: با تخریب هیچ سازه‌ای منابع شما باز نمی‌گردند.

آموزش فورتنایت حرفه ای (قسمت پنجم)

دوباره با آموزش حرفه‌ای آمده‌ایم تا این بار ساخت و ساز در فورتنایت را از نگاهی ماهرانه بررسی کنیم. به نکته‌های زیر توجه کنید:

  • اگر هم‌تیمی ‌شما آسیب دید یا خواستید از ریبوت‌ون‌ها استفاده کنید حتما حتما یک حصار هر چند چوبی دور خود و ون بکشید. اگر این کار را کردید می‌توانید زمان بخرید تا هم‌تیمی‌ها ریکاوری شوند. اشتباهی که خیلی‌ها مرتکب می‌شوند این است که برای حصار خود سقفی قرار نمی‌دهند.
  • در حالتی که می‌خواهید خودتان را درمان کنید اگر در فضای باز بودید از همین ترفند استفاده کنید اگر خیر، به یکی از ساختمان‌ها بروید و در را بسته و درمان را شروع کنید. مصرف شیلد با این که زمان‌بر است اما توصیه می‌کنیم برای این کار چیزی نسازید. تا حد امکان خودتان را در جایی پنهان کرده و فرایند درمان یا مصرف شلید را سپری کنید. دلیل این است که ساختن باعث می‌شود شما به سرعت شناسایی شوید و دشمنان متوجه ضعف شما یا وجود خلل در فعالیت‌تان می‌شوند. آن‌ها حدس خواهند زد که احتمالا زخمی هستید یا دارید ریکاوری می‌کنید؛ در نتیجه مصمم به حمله خواهند شد. این در حالی است که شما در وضعیت مساعدی برای درگیری به سر نمی‌برید.
  • قبلا اشاره کردیم که در حالت دفاعی و به محض رویت دشمن یا شنیدن صدای تیر، بدون فکر کردن دیوار بسازید. اگر دشمن نزدیک بود برجک بهترین گزینه است. اگر دشمن دور بود تنها کافی است یک یا دو دیوار در مقابل او بکشید و پشت دیوار سطح شیب‌دار ساخته و روی آن بنشینید و شلیک کنید. اگر فاصله زیاد بود تا ارتفاع 10 دیوار ساختن معقول به نظر می‌رسد اما با این حال بهتر است میانگین خود را 5 طبقه قرار دهید. در این حالت کمی ‌قبل‌تر از پایه، سطح پلکانی را بسازید تا به دیوار چهارم برسید. می‌توانید روی دیوار سوم رفته و با استفاده از ادیت پنجره ایجاد کنید. همه چیز دست شما است و در فاز Building عامل تعیین‌کننده «خلاقیت» است.
  • در حالت حمله اول شلیک کنید بعد اگر نیاز بود سنگر بسازید. چرا که اگر این کار برعکس باشد، دشمن ساخت‌وساز شما را می‌بیند و متوجه حضور شما شده و موضع می‌گیرد. پس ابتدا او را غافل‌گیر کنید سپس برنامه‌های بالا را به اجرا در بیاورید. در حالت مخفی‌کاری مهندسی پیشنهاد نمی‌شود اما اگر مجبور هستید خودتان را با ساختن به جایی برسانید بعد از رسیدن به مقصد، به پایه بنا شلیک کنید تا آثار جرم‌ پاک شوند! این را هم بگویم که اگر برای جابه‌جایی در نقشه از بناها استفاده می‌کنید از متریال سبکی مثل چوب استفاده کنید و مواد محکم‌تر را برای مواقع ضرور ذخیره داشته باشید.

تولبار و قابلیت‌های آن

بخش Tools با دکمه Tab (کنسول: جهت‌نمای بالا) باز می‌شود. اینجا همه چیز دیده می‌شود. اول از همه این را بگویم که بعضی از وسایل باید با هم‌تیمی‌ها به اشتراک گذاشته شوند. مثلا اگر دوستتان زخمی‌شده باید به او کیت امداد بدهید. برای این کار باید کیت را در لوداوت انتخاب کرده و با گرفتن راست‌کلیک مکان پرتاب را انتخاب کنید (بدون رها کردن راست‌کلیک) و با زدن کلیک چپ آن را بیندازید. کیت همان نقطه پرت شده و پین می‌شود. وسایل دیگر مانند وسیله‌های امدادی و بعضی از شیلدها نیز چنین امکانی دارند. بعضی اوقات هم‌تیمی ‌شما مهمات یا اسلحه می‌خواهد. حالا چه؟ خوب جعبه ابزار همین کار را می‌کند. با زدن Tab، فهرست را باز کنید و هر چیزی را که می‌خواهید به اشتراک بگذارید با زدن X (در کیبورد) رها کنید. با نگه داشتن X همه موجودی شما تخلیه می‌شود. درباره مهمات اگر دوست ندارید همه فشنگ‌ها را بدهید می‌توانید بخشی را با استفاده از Z جدا (Split) و اهدا کنید.

بازی Fortnite

نقشه بازی فورتنایت

نقشه بازی فورتنایت کاملا متغیر است و قطعا نمی‌توان هر زمانی به تصویر این مقاله استناد کرد اما توضیحات کلی و جامع هستند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. نقشه بازی در این سری چهارگانه است: جنگل، بیابان، دشت، کوهستان برفی. همچنین طول زمان شب افزایش یافته و فقط در روز مبارزه نخواهیم کرد. بخش‌های مختلفی در مپ بازی وجود دارند که گهگاهی قسمتی خاکستری می‌شود و با علامت سوال به نمایش در می‌آید؛ این قسمت‌ها جدید هستند و باید آن‌ها را کشف کنید.

نقشه بازی Fortnite

ساحل، جنگل، بیابان، دشت هموار و ناهموار، کوهستان، معابد و کلی چیز دیگر که گشتن و مبارزه را در این نقشه واقعا دلچسب و جذاب می‌کند. همان طور که قبلا هم گفتیم می‌توانید با استفاده از M در کیبورد، وارد صفحه نقشه شده و زوم کنید تا جزئیات واضح‌تر شوند. روی هر کدام که کلیک کنید پین می‌شود و با چپ‌کلیک حذف خواهد شد. برای کشیدن صفحه به اطراف هم باید راست‌کلیک را بگیرید، صفحه را بکشید و رها کنید. همه جای فورتنایت دیدنی است؛ پس حتما همه جا را زیر و رو کنید و در کنار کشف و گشت‌وگذار، روی نقشه مسلط شوید تا هنگام نبرد به مشکل نخورید.

فیزیک بازی Fortnite

فیزیک بازی و قوانین حاکم بر آن

بیشتر قوانین فیزیکی بازی در بطن مقاله موجود است اما به صورت خلاصه به مهم‌ترین آن‌هایی که تا به حال گفته نشده است اشاره می‌کنم:

  • هر بازیکن توانی دارد که باعث می‌شود تا حد خاصی بدود. با فشردن شیفت این توان در بالای نوار سلامتی نمایان می‌شود. بعد از اتمام دیگر نمی‌توانید تا زمانی که نفسی تازه نکرده‌اید بدوید.
  • پرش‌ها هم حدو‌اندازه دارند. اگر چند بار پشت سر هم بپرید رفته‌رفته ارتفاع پرش‌ها کم می‌شود تا جایی که بازیکن دیگر قادر به پریدن نباشد. برای کاهش این اثر بدوید یا ضمن حرکت به طرفین بپرید.
  • اگر هنگام دویدن بپرید، ارتفاع پرش شما افزایش می‌یابد.
  • در هوا تغییر جهت ممکن نیست. در واقع اگر از ترکیب W و Space استفاده کنید به جلو می‌پرید و وقتی که در هوا هستید با زدن کلیدهای A/S/D جهت شما تغییر نخواهد کرد.
  • اگر هنگام دویدن بنشینید، سر می‌خورید. این اتفاق حتی در سطوح هموار هم رخ می‌دهد.
  • با شلیک به خودی آسیبی به او وارد نمی‌شود اما اگر به سمتش بمب یا آتش پرت کنید یا پمپ بنزین را منفجر کنید همگی با هم آسیب می‌بینید.
  • اگر با ماشین به خودی بزنید اتفاقی نمی‌افتد. این فیزیک باعث می‌شود یک کار خلاقانه رخ بدهد: زمانی که در طوفان هستید سوار ماشین یا حیوانات شوید و یکی‌یکی از پشت به هم‌تیمی‌هایتان ضربه بزنید تا به جلو پرت شوند. این طور خیلی سریع به منطقه امن می‌رسید. جالب بود نه؟
  • گرگ و گراز به شما ضربه می‌زنند و اگر این ضربه‌ها زیاد شود مقداری از نوار سلامتی کم خواهد شد. همچنین به سبب ضربه چند متر دورتر پرت خواهید شد؛ بنابراین اگر در حال ریوایو یا مصرف شیلد هستید ابتدا این حیوانات را نابود کنید تا با ضربه زدن باعث توقف کارتان نشوند.
  • می‌توانید بالای درخت فرود بیایید اما اگر کمی تکان بخورید و درخت هم بلند باشد، از حاشیه سقوط می‌کنید و این یعنی فال‌دمج.
  • اگر از روی زیپ‌لاین یا تارهای عنکبوت به زمین بپرید اتفاقی نمی‌افتد و سالم می‌مانید.
  • آفرود هر مسیری را طی می‌کند، ماشین‌های Victory Motor Whiplash با شیفت شتاب می‌گیرند اما بنزین را فورا می‌بلعند و Cow Catcher بسیاری از موانع را نابود می‌کند.
  • شلیک به تایر ماشین آن را پنچر می‌کند، شلیک به شیشه و راننده، دمج مستقیم به او وارد کرده و شلیک به بدنه از سلامتی ماشین کم خواهد کرد.
  • عبور از رودخانه با ماشین ایرادی ندارد اما سرعت و قدرت به شدت کاهش می‌یابد. اگر در دریاچه یا دریا رانندگی کنید فورا غرق می‌شوید. عبور از آب با حیوانات اشکالی ایجاد نمی‌کند اما چون آن‌ها سبک هستند با جریان آب حرکت می‌کنید و سرعت‌تان کم خواهد شد.
  • اگر ماشین چپ شد به صورت خودکار پیاده خواهید شد.
  • هنگام ضربه زدن با تبر، دایره آبی-نارنجی ظاهر می‌شود که با نام Weak Point آن را می شناسیم. با ضربه زدن به این محل، تخریب سریع‌تر انجام خواهد شد.
  • مکانیسم حرکتی در فورتنایت ترکیبی از واقعیت و تخیل است. پریدن و سر خوردن درون‌مایه خیالی دارند اما دویدن و بالا رفتن از موانع، بی‌شباهت به واقعیت نیستند.
  • حرکت در شیب، سطح صاف، بافت شنی یا سنگی هیچ تفاوتی با هم نداشته و همگی سرعت یکسان دارند. تنها تفاوت، صدای پا است که از طریق هدفون به گوش می‌رسد.
  • زمین اصلی بازی با تبر تخریب نمی‌شود. دیوارهای اصلی، دیواری که ماشین‌های آپگرید به آن متصل هستند، صخره‌های خیلی بزرگ و بعضی از آیتم‌های قابل استفاده تخریب‌ناپذیر هستند.
  • هر چقدر هم که لباس بازیکنی بزرگ باشد یا اکسسوری‌های اضافه و بیرون‌زده‌ای داشته باشد، اصابت گلوله به ناحیه خاصی پذیرفته است.
  • گیر افتادن در طوفان فقط سطح سلامتی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این تاثیر با پیشروی به مرکز طوفان افزایش پیدا می‌کند. مثلا در نزدیکی حاشیه طوفان 1 DPS (Damage Per Second) اعمال می‌شود. هر چه به مرکز استورم بروید این آسیب بیشتر می‌شود. همچنین در مراحل پایانی بازی، این آسیب کشنده‌تر خواهد بود.

بخش اختصاصی Fall Damage

اگر از ارتفاع مشخصی بیفتید آسیب می‌بینید. اگر از ارتفاع زیادی مانند بالای کوه سقوط کنید قطعا کشته می‌شوید. جدول زیر اطلاعات دقیق‌تری ارائه می‌دهد:

ارتفاع

Damage

15 متر (تقریبا 4 ارتفاع دیوار)

10- HP – حداقل آسیب

23 متر و بیشتر (تقریبا ارتفاع 7 دیوار)

100- HP – حداکثر آسیب

ارتفاعات خیلی زیاد

500- HP – آخرین دمجی که می‌توان متحمل شد

  • حتی اگر نوار شیلد شما پر باشد، بعد از سقوط نوار HP کاهش می‌یابد و شیلد دست نخورده باقی می‌ماند.
  • بعضی از آیتم‌ها شما را به پرواز در می‌آورند اما چون هدف استفاده از چنین وسیله‌هایی همین است در نتیجه fall damage اتفاق نمی‌افتد. این آیتم‌ها عبارت هستند از: Shockwave Grenade، Crash Pad، Launch Pad، Impulse Grenade، Jetpack، Rift-To-Go، Grapple Glove و Grappler. پریدن به وسیله این موارد نیز اشکالی ایجاد نمی‌کند: تایر، قارچ، زیپ‌لاین، تونل باد، آبفشان، گردباد، سر خوردن و سایه‌بان.
  • شاید فکر کنید خیلی ساده می‌توانید از آسیب‌های سقوط در امان بمانید و با باز کردن گلایدر خود زنده بمانید. این اتفاق غیرممکن است و با پریدن یا سقوطی که توسط خود بازیکن انجام شده است گلایدر باز نمی‌شود. صرفا در استفاده از وسیله‌های Rift-To-Go و Launch Pad گلایدر آن هم به اجبار باز خواهد شد و شما را از آسیب نجات خواهد داد.
  • کار سختی است اما اگر مجبور به پریدن شدید سعی کنید در آب یا روی درختان (با اغماض بوته‌ها) بپرید. این دو مورد شما را از آسیب جدی دور نگه می‌دارند به اصطلاح یک Fall Damage Remover هستند. البته به شرطی با پریدن در آب زنده می‌مانید که آب به اندازه کافی عمیق باشد.
  • اگر بالای کوه بودید و شیب دامنه کم بود، به جای پرید روی آن سر بخورید.
  • از فال‌دمج علیه دشمن استفاده کنید و تکیه‌گاه او را از بین ببرید تا با سقوط حذف شود یا لااقل آسیب ببیند.

ویژگی های گرافیکی بازی Fortnite

ویژگی‌های گرافیکی و سرگرمی

همان طور که می‌دانید گرافیک بازی Fortnite نسبت به نسخه‌های قبلی بهبود چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر همه چیز چشم‌نواز و بی‌نقص است و در عین حفظ سبک انیمیشنی، برای همه سنین و بیشتر سلیقه‌ها جذاب و سرگرم‌کننده است. به شخصه طرفدار رنگ‌آمیزی و طراحی بازی هستم و معتقدم با این که بازی در سبک بتل‌رویال و اکشن است اما هیچ نوع خشونتی در آن وجود ندارد و حتی بازیکن‌های کم‌سن‌وسال نیز می‌توانند آن را بازی کنند. از جذابیت‌های دیگر آن که بازی محدوده سنی خاصی ندارد و بر خلاف ظاهر کارتونی، گیمرهای حرفه‌ای و اکشن‌بازان دوآتیشه عاشقش هستند. ما بیشتر سبک اکشن و بتل‌رویال را با فضایی تاریک، شبیه به واقعیت، خاک و خون و استفاده حداکثری از طیف رنگی سرد متصور می‌شویم این در حالی است که بازی‌های ماجراجویی فضایی شاد، پویا و پرحرارت دارند. با نگاهی کوتاه به تاریخچه شکل‌گیری Fortnite و کنار هم گذاشتن سرنخ‌ها معما حل می‌شود:

فورتنایت در ابتدا یک بازی ماجراجویی و جمع‌آوری اشیا بوده است و سپس با اختراع سبک بازی بتل‌رویال و حفظ فرمول آن پا به حوزه جدیدی از صنعت گیمینگ گذاشت. برای همین است که یک اکشن-ماجراجویی دوست‌داشتنی خلق شده است و ویژگی‌های هر سبک را به‌اندازه‌ای با خود دارد.

در بازی فورتنایت خون به چشم نمی‌خورد و لبرون جیمز، آریانا گرانده، دکتر استرنج، اسپایدرمن، تام‌هالند در نقش نیتن آنچارتد، شخصیت‌های اساسین کریدز، کریتوس، شخصیت‌های خیالی مثل ماهی‌عینکی، شخصیت‌های عادی اما با تنوع رنگ و نژاد همگی با شما مسابقه می‌دهند، کوله‌پشتی، تبر و چتر فرود تنوع زیادی دارند به طوری که شاید یک روزی به خودتان آمدید و دیدید یک بستنی به دوش گرفته‌اید و دارید با یک قاشق بزرگ دیواری را تخریب می‌کنید!

آموزش بازی Fortnite

بحث جذاب Emote هم که بخش اصلی جزیره تمرین را به خود اختصاص داده است. اولین‌بار که وارد جزیره تمرین شوید خواهید دید یک بازیکن که لباس موزی پوشیده است دارد روی یک ماشین کوچک رپ می‌خواند و کمی آن طرف‌تر دیگری آهنگ خوانده و می‌رقصد. یکی خودنمایی می‌کند و دیگری تعداد تاج‌هایی را که به دست آورده است در معرض دید قرار می‌دهد. به همه این کارها ابراز کردن یا Emote گفته می‌شود و با کلید B در کیبورد (کنسول: جهت‌نمای پایین) و اسکرول کردن قابل اعمال است. این کار ذاتا کاربرد خاصی ندارد و صرفا بخش سرگرمی بازی است. از رقص‌های پیروزمندانه خود در هنگام قهرمانی و اول شدن رونمایی کنید. جشن گرفتن بعد از قهرمانی یک‌جورهایی شادی بعد از گل است. استیکرها و ‌ایموجی‌ها نیز کاربرد مشخصی دارند. بخشی هم وجود دارد که می‌توانید زمین، دیوار و هر سطح دیگری را که خواستید اسپری کرده و رنگ‌آمیزی کنید.

صدا و تصویر بازی فورتنایت

هماهنگی صدا و تصویر

یکی از موضوعاتی که لازم است یادآور شوم استفاده از هدفون است. اگر در Fortnite از هدفون یا هدست استفاده نکنید بخش زیادی از لذت بازی را که از دست می‌دهید هیچ، برنده شدن برایتان تبدیل به یک آرزو خواهد شد! میزان کمکی که صدا می‌کند (گاهی) تصویر نمی‌کند. اگر در موقعیتی بودید که نمی‌توانستید از هدفون استفاده کنید یا مجبور هستید بی‌صدا به بازی ادامه دهید از طریق تنظیمات، قسمت Visual Sounds را فعال کنید. البته این گزینه برای مواقع نادر است. اکنون فرض می‌کنیم هدفون‌به‌گوش هستید و می‌خواهید بازی را شروع کنید.

یک توصیه به افرادی که در سیستم لپ‌تاپ بازی می‌کنند. روشنایی نمایشگر را زیاد کنید. صدا را هم تا میزانی زیاد کنید که اذیت نشوید. شنیدن و دیدن به ویژه در شب کار حساسی است.

اگر تیمی بازی می‌کنید بدانید که صدای پای هم‌تیمی‌ها به گوش نمی‌رسد تا از این طریق گمراه نشوید. اگر صدای پا شنیدید با استفاده از هدفون قادر هستید تا مکان حریف را شناسایی کنید. تصویر هم رد گلوله را به شما نشان می‌دهد. اگر نتوانستید به کمک این دو، مکان حریف را پیدا کنید به محض شلیک بعدی به قطب‌نما نگاه کنید تا مکان شلیک را به شما نشان دهد. محل شلیک با لوزی‌های قرمزرنگ کوچکی روی قطب‌نمای بالای صفحه مشخص است.

نکته: فرود آمدن، پرواز، حرکت آرام و سریع، پریدن، شنا کردن و تقریبا هرچیزی در فورتنایت صدا دارد. حتی صدای حرکت روی شن یا گل‌ولای با هم متفاوت هستند. اگر بتوانید خوب گوش دهید شانس زیادی برای زنده ماندن خواهید داشت.

ماموریت های بازی Fortnite

ماموریت‌های بازی فورتنایت

در حال حاضر یکی از ماموریت‌های بازی، شکار بازیکنان دیگر است که با عنوان Bounty نامیده می‌شود. فورتنایت ماموریت‌های مختلفی را طراحی و به اجرا می‌گذارد. مثلا اهدای طلا برای ساخت‌وساز‌های خاص، کاشت درختان، کشف مناطق جدید، تعقیب‌وگریز، استخدام شخصیت‌های غیرقابل‌بازی، ماموریت‌های ساده‌ای مثل رانندگی با سرعت بالای 60 کیلومتربر‌ساعت، هدشات با یک اسلحه خاص، جستجوی جعبه محصولات و… . هر کدام از ماموریت‌ها انجام شود در ازای آن تجربه شما زیاد شده و لول‌آپ می‌شوید. همچنین برای مشاهده دستاوردهای خود می‌توانید به بخش Career مراجعه کنید.

باگ‌ها و مشکلات بازی

تا این جا آموزش بازی فورتنایت در PC، PS4 و Xbox را انجام دادیم؛ در این بخش درباره باگ‌های بازی در کنسول‌ها حرف می‌زنیم. به جرات می‌توانم بگویم Fortnite جزو کم‌مشکل‌ترین‌های بتل‌رویال است و شخصا طی ماه‌ها بازی و تجربه چند فصل، باگ آزاردهنده و واضحی را احساس نکردم. بنابراین از بابت این که وارد بازی شوید و عرق بریزید و آخر سر یک باگ اعصاب‌تان را خرد کند و زحماتتان را به باد دهد، خیالتان راحت! فرض کنید وارد اتاق شوید و در باز نشود. فورتنایت می‌گوید تبرت را بردار و راه را باز کن. به همین سادگی با استفاده از قوانین خود بازی، بسیاری از باگ‌ها اجتناب‌پذیر هستند. در واقع قوانین هم کمک شایانی به کاهش ایرادات و مشکلات می‌کنند. باز هم نمی‌توان گفت بازی بی‌عیب‌ونقص است اما قطعا هر باگی به سرعت وارد مرحله پیگیری شده و در آپدیت‌های بعدی رفع‌ و رجوع می‌شود.

از اصلی‌ترین مشکلات یک بازی بتل‌رویال می‌توان به هک و تقلب اشاره کرد. فورتنایت کم‌وبیش با این ماجرا درگیر است اما با توجه به تجربه شخصی، بازیکنان متقلب بسیار نادر هستند و فورتنایت در سطح بالایی از بازی عادلانه و با شرایط یکسان به سر می‌برد. امکان ریپورت و گزارش بازیکن‌های خاطی همیشه فراهم است. اگر با فرد مشکوکی رو‌به‌رو شدید آن را گزارش دهید.

مقایسه بتل‌رویال Solo با حالات دیگر

تفاوت اصلی بخش تک‌نفره با سایر حالت‌ها فراغت از هم‌تیمی‌ها است. در این حالت ریکاوری هم‌تیمی ‌یا ریبوت‌ون‌ها معنا ندارند و تنها باید روی خودتان تمرکز کنید. همچنین با شکست دادن فردی، ناک‌اوت انجام نشده و بازیکن مستقیما حذف می‌شود. در بازی Solo راحت‌تر می‌توانید به قهرمانی برسید چرا که تمام تمرکز شما روی رفتارهای خودتان است و دشمنان نیز تک‌نفره هستند اما در حالات چند‌نفره با این که راحت می‌توانید به 10 تیم برتر برسید اما رسیدن به مقام‌های نخست به طور تصاعدی سخت می‌شود. در بازی تک‌نفره Loadout خود را متنوع انتخاب کنید و در ارتفاعات ندوید. ساحل و کناره رودخانه، ارتفاعات و دشت‌های باز مکان مناسبی نیستند. در چنین حالتی شناسایی می‌شوید و امکان جبران از شما سلب می‌شود.

بازی فورتنایت

مقایسه Zero-Build با Battle Royale

همان طور که از اسم Zero-Build مشخص است در این حالت ویژگی ساخت و ساز در فورتنایت حذف می‌شود و بازیکن‌ها بدون داشتن مهارتی در این زمینه می‌توانند با هم رقابت کنند. اگر جزو افراد تازه‌وارد به دنیای فورتنایت هستید توصیه می‌کنم برای مدتی با این مود بازی کنید تا قلق همه چیز دستتان بیاید. اگر بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای وارد فاز اصلی شوید بازیکنان حرفه‌ای با مهارت‌های تیراندازی و تجربه خود شما را زمین‌گیر می‌کنند و با به رخ کشیدن شیوه ساخت‌وسازشان به اعتماد به نفستان لطمه می‌زنند! چیزی که ممکن است شما را برای همیشه از این دنیای زیبا دور کند. پس ابتدا همه چیز را در حالت زیرو بیلد بیاموزید؛ تیراندازی، حرکت‌های مختلف، حالات تک‌نفره و تیمی و… به تنهایی فضایی وسیع هستند که یادگیری هر کدام زمان می‌طلبد. بعد از رسیدن به سطح معقولی در بازی و کسب هر کدام از مهارت‌های نام‌برده می‌توانید وارد Battle Royale شوید و کم‌کم مهندسی را هم شروع کنید.

قوانین و اخلاق تیمی که بهتر است رعایت کنیم

آموزش بازی فورتنایت در PC رو به اتمام است و آهسته‌آهسته به نکات پایانی می‌رسیم. ضمن تصریح این که هنر و ادب نزد ایرانیان است و بس و دوستداران بازی‌های ویدیویی به ویژه پارسی‌گیمی‌های عزیز به چنین مسائلی واقف هستند می‌خواهیم ضمن یادآوری بعضی موارد، درباره جو غالب در فورتنایت صحبت کنیم. حتما می‌دانید که هر بازی برای خود فرهنگ و جو غالب دارد که بعد از مدتی بازی با آن آشنا می‌شویم. در آموزش بازی فورتنایت تلاش کردیم تمام موارد را عنوان کنیم و سنگ‌تمام بگذاریم؛ از این رو پردازش به بخش قوانین خالی از لطف نیست.

بهتر است کدام مسائل در Fortnite رعایت شوند؟ نکته‌های زیر را مطالعه کنید:

  • اگر قصد دارید به گشت‌وگذار در نقشه بازی بروید یا در مکان خاصی کمپ کنید بهتر است در مود تک‌نفره بازی کنید. ‌این کار در مود تیمی باعث اشغال شدن یک ظرفیت از تیم شده و باقی بازیکن‌ها از حضور بازیکن فعال در حوزه تیمی‌ محروم می‌شوند.
  • در حالتی که با تیم بازی می‌کنید لجبازی را کنار بگذارید؛ سعی کنید همسو با تیم باشید و در تصمیم‌گیری‌ها به یک نتیجه برسید.
  • با هم‌تیمی‌ها بر سر موقعیت فرود به توافق برسید. بهتر است همه نزدیک هم مبارزه کنند.
  • درست است که مشکلات اینترنت در ایران قابل پیش‌بینی نیست اما اگر اتصال شما با مشکل مواجه است برای مدتی از ادامه بازی صرف نظر کنید.
  • اگر اسلحه‌ای پیدا کردید که ارزشمند بود حتما آن را با هم‌تیمی‌های خود به اشتراک بگذارید. مطمئن شوید که آن‌ها از تجهیزات خوبی استفاده می‌کنند.
  • اگر هم‌تیمی شما زخمی شد، بعد از رسیدن به موقعیت مناسب حتما و فورا او را درمان کنید. اگر بعد از اتمام ریوایو، کیت امداد یا شیلد داشتید به او بدهید.
  • بعد از ریبوت شدن اسکوادمیت‌ها بخشی از مهمات و اسلحه‌های خود را برای آن‌ها جدا و رها کنید و پین کنید چرا که گشتن و پیدا کردن مهمات برای آن‌ها زمانبر است.
  • سعی کنید هنگام فرار از طوفان، به فکر هم‌تیمی‌هایتان هم باشید. اگر ماشین زیر دستتان است به داخل استورم بروید و دوستتان را فراری دهید.
  • کاور و پشتیبانی از مسائل برجسته یک تیم قوی و منجسم است. اگر انمی ‌را شناسایی کردید با استفاده از دابل‌پینگ موقعیت را پین کنید (Spotting) تا هم‌تیمی‌ها متوجه شوند و به آن سو بیایند. در حالت برعکس نیز شما با هر سرعتی که می‌توانید به موقعیت بروید و پشتیبانی کنید.
  • اگر بازیکنی در مکانی دور از شما زخمی یا حذف شد (و اگر شرایطش را داشتید) به محل رفته و ریبوت‌کارت را بردارید. گاهی چنین بازیکن‌هایی دوباره به کارهای شخصی می‌پردازند و به تیم بی‌توجهی می‌کنند اما گاهی به تیم می‌چسبند و به خوبی مبارزه می‌کنند؛ برای همین اگر حالش را داشتید این کار را بکنید. امتحانش ضرر ندارد.
  • بعضی از شیلدها مصرف جمعی دارند؛ یعنی به محض استفاده، به افراد زیادی سود می‌رسانند. اگر از این شیلدها داشتید به هم‌تیمی‌ها بگویید تا دور شما جمع شوند یا به دنبال‌شان بروید و آن را با هم استفاده کنید.
  • اگر دیدید بازیکنی دارد بال‌بال می‌زند و هی کلاغ‌پر می‌رود تعجب نکنید. در فورتنایت این کار به عنوان یک رسم شناخته می‌شود و معنای تقاضا دارد. به این معنا که «آن اسلحه را بدش به من!»، «آن شیلد یا کیت برای من بود چرا تو برش داشتی؟»، «من مهمات ندارم فشنگ‌هایت را با من تقسیم کن» و… .
  • بعضی از بازیکن‌ها خیلی ریلکس هستند و بعضی خیلی جدی و سخت‌گیر. سعی کنید در عین جدیت و تلاش، سخت نگیرید و از بازی لذت ببرید. اگر شرایط را فراهم دیدید با هم‌تیمی‌ها گرد هم جمع شوید و برقصید و کری بخوانید. به وقتش هم مبارزه و پشتیبانی کنید.
  • مواقعی اطراف ون ریبوت خلوت است، در این حالت اگر هم‌تیمی ‌شما در حال ریبوت است بیکار نایستید و به کمکش بروید. اگر دو نفر ریبوت کنند سرعت دوبرابر می‌شود و اگر سه نفر، سه برابر. در حالتی که دشمن در نزدیکی است با توجه به ریسک‌پذیری که دارید دو حالت ممکن است: نخست ریسک‌پذیر باشید و دو نفری ریبوت کنید تا کار سریع تمام شود و سپس با هم به نبرد دشمن بروید، دوم شما ریبوت‌کننده را کاور کنید و جلوی دشمن را بگیرید. انتخاب هر روش بسته به شرایط صورت می‌گیرد.
  • لطفا بوق نزنید! برخی دستشان از روی بوق جدا نمی‌شود. آلودگی صوتی ایجاد نکنید!
  • اگر کسی با وانت یا ماشین به سراغتان آمد و بوق زد سوار شوید احتمالا تیم قصد حرکت دارد. در مقابل اگر شما خواستید این کار را بکنید تا حد امکان همه هم‌تیمی‌ها را سوار کنید و با هم جا‌به‌جا شوید.

نکات بازی Fortnite

  • اگر نمی‌خواهید مکالمه کنید وویس‌چت خود را خاموش کنید. (متاسفانه بیشتر وویس‌چت‌ها صدای فوت و آهنگ است! این کار آزاردهنده و مخل تمرکز خواهد بود.)
  • توصیه می‌کنیم در مکالمات به زبان رایج صحبت کنید و فرهنگ، احوالات و هویت هم‌بازی‌ها را در نظر داشته باشید.
  • بعد از حذف شدن کمی ‌صبر کنید تا هم‌تیمی‌ها کارت شما را بردارند. اگر دیدید هم‌تیمی ‌به سمت موقعیت می‌آید بمانید و بازی را ترک نکنید. برخی با یورش کارت را می‌دزدند اما برخی با مخفی‌کاری و انتظار این کار را انجام می‌دهند. خوب است صبور باشید و اجازه دهید این کار به سبک آن فرد انجام شود. اگر هم‌تیمی ‌شما به حذف شدن‌تان بی‌اعتنایی کرد در این حالت بازی را ترک کنید چرا که بعید است از چنین فردی آبی برای شما گرم شود.
  • مهماتی را که با زحمت به دست آمده است حیف و میل نکنید.
  • اگر با تعداد بیشتر یا برابری بازیکن رو‌به‌رو شدید سنگر را حفظ کنید و جلو نروید. با جلو رفتن کشته می‌شوید و هم‌تیمی‌ها مجبور می‌شوند برای نجات شما یکی‌یکی پیشروی کنند که این کار آن‌ها را هم به کشتن می‌دهد اما اگر تعداد دشمن کمتر از شما بود جلو کشیدن ایده خوبی است.
  • اگر هم‌تیمی ‌شما فرار کرد به او اجازه دهید بعد از ریکاوری و پیدا کردن موقعیت مناسب به محل بازگردد.
  • اگر تصمیم گرفتید با تیم به مکانی بروید و شما زودتر رسیدید، در نزدیکی محل پنهان بمانید تا باقی اسکوادمیت‌ها هم برسند. اگر به محض رسیدن وارد محل تعیین‌شده شوید و آن جا اسکواد دیگری از قبل مستقر شده باشد نتیجه چه می‌شود؟ خودتان حدس بزنید!
  • بازیکن‌هایی را که بازی آن‌ها برایتان جذاب و تحسین‌برانگیز است زیر نظر بگیرید و درخواست دوستی ارسال کنید. بعضی از پارتی‌ها را با همین دوستان برگزار کنید. تجربه بنده ثابت کرده است چنین پارتی‌هایی سطح بالایی از انسجام و یکنواختی سبک بازی را دارا هستند؛ یعنی تیم، شخصیتی منسجم دارد و این شخصیت در بیشتر اوقات با تمایلات شما سازگار است.

 اگر شما هم توصیه و پیشنهادی دارید یا فکر می‌کنید قانون خاصی وجود دارد که باید رعایت شود در بخش نظرات اضافه کنید.

بازی فورتنایت از آن دسته بازی‌هایی است که می‌توان ساعت‌ها در مورد آن مطلب نوشت و آموزش داد. در این مقاله سعی شد تا آموزش بازی فورتنایت به شکلی کامل و جامع در اختیار شما قرار بگیرد. این مطلب از صفر تا صد بازی Fortnite را در بر دارد و نکاتی را که شاید بازیکنان حرفه‌ای نیز ندانند آموزش می‌دهد.