کولر کامپیوتر
یحیی رحیمی

نحوه خنک نگه داشتن کامپیوتر گیمینگ در گرمای تابستان

یحیی رحیمی 1 مرداد 1401 2 دیدگاه
1,074 بازدید

دمای هوا تابستان امسال نسبت به سال‌های پیشین افزایش یافته است و حتی ناسا، شهر اهواز را گرم‌ترین نقطه جهان نامید. باوجود موج‌های گرمایی متعدد و افزایش دما هوا به سطح غیرقابل تحمل، لازم است اندکی بیشتر مواظب کامپیوتر خود باشیم. در این مطلب راه‌هایی برای خنک نگه داشتن کامپیوتر و همچنین خنک کردن سیستم گیمینگ در گرمای تابستان را توضیح می‌دهیم. این ترفندها می‌توانند دمای کامپیوتر و پردازنده را تا حدی کاهش دهند و امکان تجربه بازی در گرم‌ترین ساعات روز را به شما دهند.

دمای استاندارد کامپیوتر گیمینگ

همان‌طور که می‌دانید، کامپیوتر گیمینگ زمانی که در حال انجام پردازش وظایف معمول مانند ویرایش یک فایل ورد یا تماشا ویدیو هستید؛ بین 30 تا 45 در حال تغییر است و این دمایی است که هیچ صدمه‌ای به سخت‌افزار و پردازنده نمی‌رساند. در این حالت نیز پردازنده با تمام قوا کار نمی‌کند و در نتیجه همچنان خنک باقی می‌ماند. آنچه باعث می‌شود تا دما پردازنده یا کامپیوتر افزایش یابد؛ وظایف سنگین همانند اجرای بازی Red Dead Redemption 2 است. خنک‌کننده کارت گرافیک و پردازنده در این حالت با سرعت بیشتری کار می‌کند و طبیعی است که دما افزایش می‌یابد؛ اما دما تا چه حدی قابل‌قبول است؟

دما استاندارد کامپیوتر گیمینگ

در صورتی که در حال اجرای یک بازی با مشخصات جدید هستید؛ دمای پردازنده باید میان 61 تا 73 درجه باشد. هرگونه دما فراتر از 80 درجه به کامپیوتر گیمینگ شما صدمه می‌زند. این دما البته برای لپ‌تاپ گیمینگ متفاوت است. دما کارت گرافیک نیز بین 65 تا 85 درجه متغیر است؛ البته این کارت‌ها طوری ساخته می‌شوند که حتی دمای فراتر از صد درجه را هم تحمل کنند؛ اما به‌مرور صدمه وارد می‌شود. برای خنک نگه داشتن کامپیوتر در تابستان، تهیه یک کولر پردازنده مناسب از جمله الزامات به‌حساب می‌آید. اگر کولر CPU نمی‌تواند دما را در بازه استاندارد نگه دارد؛ بهتر است مدل بهتری با مشخصات جدیدتر بخرید.

نحوه خنک کردن کامپیوتر در تابستان

یکی از راه‌هایی که بعضی از گیمرها برای خنک کردن کامپیوتر استفاده می‌کنند؛ باز کردن کیس با هدف رد و بدل شدن هوا به مادربرد است. این در واقع افسانه‌ای است که هیچ‌گاه نباید به واقعیت تبدیل کنید؛ زیرا که گرد و خاک زیادی وارد سیستم می‌شود و به مرور، کارکرد کامپیوتر کاهش پیدا می‌کند. اگر از کامپیوتر دسکتاپ استفاده می‌کنید؛ هیچ‌گاه با کیس باز آن را روشن نکنید که پاک کردن گرد و خاک، کار ساده‌ای نیست.

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای خنک کردن کامپیوتر در تابستان، کاهش دمای محیط است. در واقع کامپیوتر هوای اتاق را گرم می‌کند و فن نیز همان هوا را به‌سوی پردازنده و کارت گرافیک منتقل می‌کند. استفاده از کولر در اتاق برای کاهش دما، یکی از مهم‌ترین ره‌ها برای خنک نگه داشتن کامپیوتر در تابستان است. یک پنکه ساده نیز می‌تواند جریان هوا به سمت کامپیوتر را بهبود دهد. اگر کیس روی میز قرار دارد، دقت کنید که فاصله کیس با دیوار و وسایل جانبی رعایت شود تا هوا بتواند به‌خوبی گردش پیدا کند. ده تا پانزده سانتی‌متر فاصله از اطراف کافی خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین راه‌های خنک کردن کامپیوتر آن است که به دما حساس باشید. بهتر است دمای پردازنده و کارت گرافیک را بررسی کنید و در تنظیمات بایوس، بهترین گزینه ممکن برای فن‌ها را انتخاب کنید. این تنظیمات بسته به هر مادربرد متفاوت است. برای نمونه گزینه‌ای وجود دارد که اگر دما کامپیوتر از حد مشخصی گذشت؛ سیستم به‌صورت خودکار خاموش شود. این گزینه برای افرادی که کامپیوتر در محیط گرمی قرار دارد و تهویه مناسب ندارند؛ ضروری است. در غیر این صورت صدمات جدی به پردازنده وارد می‌شود.

خنک کردن کامپیوتر

فن کامپیوتر را بررسی کنید

یکی از راه‌های خنک کردن کامپیوتر، بررسی فن و کارکرد آن‌هاست. باید ببینید آیا تمامی فن‌ها به‌درستی کار می‌کنند. مهم‌تر از همه نیز فن پاور است که در بخش‌های پایینی کیس قرار دارد و احتمال داغ شدن آن زیاد است. هر از گاهی عملکرد آن‌ها را بررسی کنید. مهم‌ترین نکته در خنک نگه داشتن کامپیوتر گیمینگ در تابستان نیز تمیز کردن منظم کیس و غبارروبی است. گرد و خاک می‌‌تواند مهم‌ترین دلیل افزایش دما کامپیوتر باشد.

کامپیوتری که پر از گرد و خاک است؛ امکان تهویه مناسب قطعات را ندارد و در نتیجه به‌صورت معمول بیشتر از حد استاندارد است. کافی است هر هفته یک‌بار کیس را باز کنید و با ابزارهای مناسب آن را گردگیری کنید. دقت کنید که به قطعات صدمه نزنید و از آب و محلول‌ برای تمیز کردن داخل کیس و مادربرد استفاده نکنید. نکته دیگر نیز کاهش طول کابل داخل کیس است. هیچ‌گاه از کابل‌های بلند که تمام کیس را می‌پوشانند استفاده نکنید تا جریان هوا به‌خوبی برقرار باشد. اگر تمام این کارها جواب نمی‌دهد؛ بهتر است فن جدید اضافه کنید. برای نمونه فن بهتری تهیه کنید؛ یا اینکه فن‌های بیشتری به کیس اضافه کنید. قیمت فن کامپیوتر چندان زیاد نیست و بهتر از آن است که کل سیستم را به دلیل گرما شدید از دست دهید.

کولر لپ تاپ

استفاده از کولر برای خنک کردن لپ تاپ

اگر ترجیح می‌دهید از لپ تاپ گیمینگ استفاده کنید؛ آنگاه باید بیشتر مواظب دما باشید. دما پردازنده و کارت گرافیک در لپ تاپ گیمینگ به دلیل خنک‌کننده ضعیف‌تر از دسکتاپ معمولاً بالا است و مگر آنکه یک لپ تاپ گران‌قیمت با خنک‌کننده پیشرفته داشته باشید. برای خنک کندن لپ تاپ در گرمای تابستان، نیاز به یک کولر جداگانه دارید. می‌توانید یک کولر جدا تهیه کنید و آن را با کابل USB به لپ تاپ وصل کنید. در این حالت چند فن اضافه خواهید داشت که جریان هوا را به داخل فن لپ تاپ هدایت می‌کنند.

نکته دیگر آن است که لپ تاپ گیمینگ را در تابستان روی پا و میز قرار ندهید. اگر می‌خواهید لپ تاپ روی میز باشید؛ حتماً کولر زیر آن بگذارید؛ یا اینکه با ابزاری آن را از سطح میز جدا کنید. جریان هوا باید گردش پیدا کند و به‌هیچ‌عنوان محیط کناری فن را بسته نگه ندارید. نکته دیگر آن است که هیچ‌گاه لپ تاپ را جلوی نور آفتاب قرار ندهید و در نهایت حالت‌های ذخیره انرژی را فعال کنید تا دمای صفحه‌نمایش و پردازنده مداوم افزایش نیابد. در حالت گیمینگ یک کولر مناسب داشته باشید و دمای محیط نیز استاندارد باشد.

در صورتی که لپ تاپ را با خود حمل می‌کنید؛ حتماً از کیف مناسب استفاده کنید تا آفتاب به آن نخورد و آن را داخل خودرو نیز رها نکنید که گرما داخل خودرو می‌تواند قطعات را حتی در حالت خاموش نیز تحت تأثیر قرار دهد. برای نمونه فردی لپ‌تاپ را داخل خودرو فراموش کرده بود و هنگام بازگشت دیده بود که تمامی دکمه‌ها ذوب شده‌اند. گرما دشمن اصلی سخت‌افزار است.

خنک کردن کامپیوتر SSD

خنک کردن کامپیوتر با حافظه SSD

حافظه HDD به دلیل وجود دیسک و عملکرد مداوم، تأثیر زیادی در افزایش دما کامپیوتر دارد. برای خنک کردن کامپیوتر در تابستان، بهتر است هارد HDD را با SSD تعویض کنید. این حافظه به دلیل نداشتن قطعات در حال حرکت، دمای خنک‌تری نسبت به هارد معمولی دارد. استفاده از حافظه M.2 نیز می‌تواند به‌سرعت کامپیوتر کمک شایانی کند. جالب است بدانید که کولر و هیت‌سینک مخصوص هارد و حتی رم نیز وجود دارد و اگر دما سیستم شما باز هم بالا است؛ می‌توانید از آن گزینه‌ها نیز استفاده کنید. خمیر گرمایی مناسب برای پردازنده تهیه کنید و اگر مدتی کامپیوتر را سرویس نکرده‌اید؛ حتما سرویس لازم توسط یک فرد خبره انجام شود.

دیگر نکته مهم برای خنک کردن کامپیوتر در تابستان، بستن برنامه‌های اضافی است که در پشت زمینه کار می‌کنند. برای نمونه قبل از شروع بازی، هرگونه برنامه اضافه را ببندید و حتی از برنامه‌های بهینه‌سازی رم و پردازنده استفاده کنید. نکته مهمی که بسیاری آن را فراموش می‌کنند؛ خاموش کردن درست کامپیوتر است. هیچ‌گاه نباید سیستم خود را در دمای 80 درجه خاموش کنید؛ بلکه به سیستم اجازه دهید تا به دمای معمول بین 30 تا 40 درجه برسد و آنگاه سیستم را خاموش کنید.

خنک نگه داشتن کامپیوتر PC

خنک کردن کامپیوتر با نرم‌افزار

حال که بحث سخت‌‌افزاری مطرح شد؛ می‌توانید تنظیمات ویندوز را هم طوری تغییر دهید که کامپیوتر بهینه‌تر عمل کند. اولین کار آن است که دیفندر را به کار بیندازید و برای یافتن ویروس‌ها تلاش کنید. پس از آنکه از نبود هیچ‌گونه ویروس اطمینان پیدا کردید؛ وقت آپدیت کردن درایور می‌رسد. حتما از برنامه‌ اصلی سازنده مادربرد برای آپدیت درایور استفاده کنید و هیچ‌گاه از درایور پک و امثال آنها استفاده نکنید. پس از آنکه درایورها آپدیت شدند؛ وقت آن است اندکی از سرویس‌ها را خاموش کنید. پارسی گیم در مطلبی مفصل به نحوه بهینه کردن ویندوز برای گیمینگ پرداخت که خواندن آن مطلب در حال حاضر به شما پیشنهاد می‌شود.

واتر کولینگ برای خنک کردن کامپیوتر

استفاده از واتر کولینگ و خنک کننده مایع در شرایط جنوب ایران، یکی از الزامات است. کولر مایع می‌تواند دما کامپیوتر و تمامی قطعات را به بهینه‌ترین شکل ممکن نگه دارد. در یک سیستم خنک‌کننده مایع، پمپ ویژه‌ای برای انتقال مایع به پردازنده و کارت گرافیک وجود دارد که گرما را دور می‌کند. استفاده از این سیستم قلق‌های مخصوص خود را دارد و باید بیشتر مواظب کامپیوتر خود باشید. این کولرها تنها در حالتی پیشنهاد می‌شوند که گرما امان از سیستم شما بریده باشد.

واتر کولر کامپیوتر

اگر میزان دما کامپیوتر در سطح استاندارد قرار دارد؛ نیازی به تغییر و هزینه ندارید. به این نکته هم دقت کنید که اگر اتاق شما نورگیر است؛ پرده مناسب داشته باشید و کولر حتی دستی نیز در اتاق وجود داشته باشد تا هوای گرم به سمت کامپیوتر شما نرود. واتر کولینگ همیشه گزینه آخر شما باشد نه گزینه اول.

جمع‌بندی

تابستان زمان مناسبی برای گیمینگ و تجربه بازی‌های جدید است؛ اما باید حواستان به دما و گرما باشد. تمام آنچه گفتیم برای کنسول‌های بازی نیز صدق می‌‌کند و باید حسابی مواظب آن‌ها باشید که مبادا گرد و خاک وارد آن‌ها شود. اگر کولر CPU مناسب داشته باشید و کیس شما نیز فن‌های متعدد داشته باشد؛ نگران نحوه خنک کردن کامپیوتر نباشید. در غیر این صورت، بهتر است شرایط مناسبی برای کامپیوتر خود مهیا کنید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

دما استاندارد حین گیمینگ برای پردازنده و کارت گرافیک چقدر است؟

در صورتی که در حال اجرای یک بازی با مشخصات جدید هستید؛ دمای پردازنده باید میان 61 تا 73 درجه باشد. هرگونه دما فراتر از 80 درجه به کامپیوتر گیمینگ شما صدمه می‌زند. این دما البته برای لپ‌تاپ گیمینگ متفاوت است. دما کارت گرافیک نیز بین 65 تا 85 درجه متغیر است؛ البته این کارت‌ها طوری ساخته می‌شوند که حتی دمای فراتر از صد درجه را هم تحمل کنند؛ اما به‌مرور صدمه وارد می‌شود

۱
چطور می‌توانم دما کامپیوتر را کاهش دهم؟

ابتدا دما محیط را کاهش دهید، سپس فضای مناسبی برای گردش هوا در اطراف سیستم ایجاد کنید و در آخر نیز کولر پردازنده مناسبی تهیه کنید. اگر دما هوا به شدت زیاد است و اتاق شما تهویه ندارد؛ واتر کولر را پیشنهاد می‌کنیم.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 2 دیدگاه
  • Avatar

    SINA

    مهمان

    سلام خسته نباشید من لپتاپم مدلش gx701gxr هست و فن زیر لپتاپ نیست روی لپتاپه بخاطر همین فن دارم زیرش ولی خوب کاربردی نداره و وقتی بازی warzone میرم حرارت cpu روی 95 96 و گرافیکم 85 هست میخواستم بودنم الان این بده ضرر میزنه به سیستم یا مدلش همینطوری یا اگه بده چطوری درستش کنم ؟

    پاسخ دهید
    • یحیی رحیمی

      یحیی رحیمی در پاسخ به SINA

      نویسنده

      سلام وقتتون بخیر. لپ‌تاپ‌های سری زفیروس به دلیل کامپکت بودن بیش از حد قطعات و کنار هم قرار دادن بهترین قطعات در کوچک‌ترین فضا، حرارت CPU و کارت گرافیک از بقیه مدل‌ها بیشتره. اکثرا میگم این دما برای مدل‌های زفیروس عادیه و باید برای اونها بیشتر باشه. اما اینکه چطور این دما رو پایین آورد؛ کول‌پد رو میشه استفاده کرد که نوشتید دارید و تنها کار اینه که لپ‌تاپ از سطح میز فاصله بگیره و این هم میشه با یک کول‌پد ساده یا ابزار مخصوصی، یکم به لپ‌تاپ ارتفاع بدید. دمای زیاد برای این مدل‌ها عادیه و سرچ ساده هم کنید می‌بینید که اکثرا اینو میگن؛ اما سعی کنید دمای اتاق هم مناسب باشه. این دما تو زمستان هم همینه یا فقط الان به 96 رسیده؟‌

      اگر از کارت‌های سری 30 استفاده می‌کنید؛ به این دماها دقت کنید:

      تو سری ۳۰۰۰ انویدیا برای ۳۰۵۰ های وات پایین ۶۵ درجه نرماله (متغیر بسته به لپتاپ)

      برای ۳۰۵۰ های وات بالا ۷۵ درجه نرماله

      برای ۳۰۶۰ های وات پایین ۸۰

      ۳۰۶۰ های مکسیموم پاور ۸۷ نرماله (مکسیموم انویدیا)

      ۳۰۷۰ و ۳۰۸۰ هم که کلا محدیویت دمایی ندارن و تا ۹۵ میتونن برن