بازی ویدیویی از کتاب
سید مسعود کاظمی

15 بازی ویدیویی برتر که از کتاب اقتباس شده‌اند

سید مسعود کاظمی 20 مهر 1400 بدون دیدگاه
3,626 بازدید

برخلاف فیلم‌های سینمایی، بازی‌هایی که از روی کتاب اقتباس شده‌اند کمترند؛ بنابر دلایل مختلف ساخت یک بازی با اقتباس از کتاب کاری به‌مراتب سخت‌تر از به‌تصویر کشیدن آن است. چون هدف اصلی یک بازی سرگرم کردن تعاملی است و نه صرفاً روایت یک داستان؛ کمتر کارگردانی حاضر می‌شود بازی با اقتباس از کتاب بسازد. با وجود تمام سختی‌های ساخت بازی براساس کتاب، بعضی استودیوها و کارگردان‌ها موفق شده‌اند که بازی‌های اقتباسی بسیار خوبی بسازند. همراه 15 بازی ویدیویی باشید که بر اساس کتاب ساخته شده‌اند.

فضاسازی، طراحی مراحل زیبا و گیم‌پلی هم‌خوان با دنیای کتاب بخشی از مشکلات ساخت یک بازی اقتباسی است. از آنجایی که کتاب و سینما هر دو سرگرمی‌های منفعلی هستند، ساختن یک فیلم با اقتباس از کتاب کاری آسان‌تر نسبت به ساخت یک بازی است. به همین دلیل اکثر بازی‌های اقتباسی از روی مجموعه کتاب‌ها ساخته می‌شوند تا یک کتاب، چون وجود چندین کتاب فرصت خلق یک دنیای بزرگتر را می‌دهد. باتوجه به همین موضوع در داستان‌های مجموعه‌ای مثل The Witcher، طراحی و ساخت بازی آسان‌تر است. اما هستند کارگردان‌هایی که با زیرکی از یک کتاب، دنیا و بازی فوق‌العاده‌ای طراحی کردند که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد.

همچنین یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت بازی از کتاب، اقتباس آزاد است. در این نوع اقتباس، کارگردان یا نویسنده بیشتر از دنیا و شخصیت‌های کتاب الهام می‌گیرد تا عیناً آن‌ها را در اثر خود پیاده‌سازی کند. در این فهرست نیز به بازی‌هایی که به‌صورت اقتباس آزاد ساخته شده‌اند هم اشاره خواهم کرد.

بازی ویدیویی بر اساس کتاب

Assassin’s Creed

اولین بازی مجموعه‌ی فرقه‌ی قاتلین (Assassin’s Creed) از کتاب الموت نوشته‌ی ولادیمیر بارتولِ اسلوونی الهام بسیاری گرفته است. کتاب الموت، داستانِ حسن الصباح بنیان‌گذار و رهبر اسماعیلیان الموت را روایت می‌کند. این داستان در قرن یازدهم در قلعه‌ی الموت واقع در قزوین نزدیک منطقه‌ی مسعود‌آباد جریان دارد. حسن صباح که با لقب سیدنا بین طرفداران خود مشهور بود، با گرفتن قلعه‌ی الموت و بنیان گذاشتن گروه شبه‌نظامی حشاشین‌ سعی می‌کند که به حکومت سلجوقیان حاکم بر ایران حمله‌ور شود.

بازی فرقه‌ی قاتلین به‌لحاظ داستانی و خلق محیط الهام بسیاری از کتاب الموت گرفته است. در اسناد تاریخی نیز گفته می‌شود که بنیان‌گذار فرقه‌ی قاتلین حسن‌الصباح است. در بازی Assassin’s Creed شما کنترل شخصیت الطیر بن لا احد را در اختیار دارید. متاسفانه به‌دلیل تلفظ اشتباه Altair، همه فکر می‌کنن که نام شخصیت اصلی بازی الطائر است. اما وقتی به حرف‌های کارگردان بازی گوش دهید متوجه می‌شوید که او اشاره می‌کند معنی نام شخصیت اصلی Assassin’s Creed «پرنده‌، فرزند هیچ‌کس» است. در زبان عربی پرنده «الطیر» ترجمه می‌شود نه الطائر.

داستان بازی در مورد المعلم، رهبر فرقه‌ی قاتلین است که به شما دستور به‌قتل رساندن چند شخص فاسد شهر را می‌دهد. گیم‌پلی بازی تعادل خوبی بین اکشن و مخفی‌کاری دارد. در بازی شما قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای مثل Eagle’s Eye دارید. حشاشین‌ها به‌دلیل استفاده از حشیش برای داشتن قدرت و تحمل بیشتر مشهور بودند و اعضای فرقه‌ی قاتلین در بازی نیز قدرت و تحمل بیشتری نسبت به نیروهای دیگر دارند. در بازی گفته‌ی «حقیقتی وجود ندارد؛ همه‌چیز امکان دارد» بارها تکرار می‌شود که از نقل‌قول «هیچ چیز کاملاً واقعی نیست؛ همه‌چیز امکان دارد» در بازی اقتباس شده است.

BioShock

BioShock

شاهکارِ استودیو Irrational Games و کن لوین (Ken Levin)، یعنی بایوشاک اقتباسی آزاد از روی کتاب Atlas Shrugged نوشته‌ی آین رند (Ayan Rand) است. درون‌مایه‌های اصلی کتاب Atlas Shrugged فلسفه، لیبرالیسم، ابژکتیویسم است که با المان‌های علمی‌تخیلی توام شده؛ مباحثی که درون‌مایه‌های اصلی بازی بایوشاک نیز است.

داستان کتاب در یک آمریکای پادآرمان‌شهر جریان دارد که با وضع کردن قوانین سفت‌و‌سخت، کار سرمایه‌گذاران و تاجران را پیچیده کرده است. آین رند که خودش دیدگاه فردگرایی دارد، فلسفه‌ی خود را درون شخصیت John Galt پیاده کرده است. بعد از وضع شدن مالیات و قوانین بیشتر روی تجارت و سرمایه‌گذاری، جان گالت تصمیم می‌گیرد افراد نخبه‌ی آمریکا را به یک گوشه‌گیری دسته‌جمعی دعوت کند. با شخصیت کاریزماتیکی که دارد موفق می‌شود افراد زیادی را با خود همسو کند و همه به یک منطقه‌ای دور از دید دولت آمریکا که Galt’s Gulch نامیده است کوچ می‌کنند.

بازی بایوشاک در شهر Rapture که زیر دریا توسط اندرو رایان (Andrew Ryan) ساخته شده، جریان دارد. شخصیت اندرو رایان شباهت بسیاری به John Galt دارد و اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که حتی اسم Andrew Ryan از نام آین رند الهام گرفته شده است. کارگردان بازی، کن لوین یکی از طرفداران سرسخت آین رند است و توانسته یک اثر فوق‌العاده با اقتباس از شاهکار رند بسازد. داستان بازی در مورد جک (Jack) تنها بازمانده‌ی سقوط یک هواپیما است که به یک فانوس دریایی خود را می‌رساند. جک بعد از وارد شدن به فانوس دریایی، در حین یک جنگ داخلی وارد شهر رپچر می‌شود. اتلس (Atlas) شخصی است که به جک کمک می‌کند از رپچر خارج شود به‌شرطی که اول اندرو رایان را به‌قتل برساند.

کن لوین آگاه است که یک بازی ویدئویی باید در قدم اول سرگرم‌کننده و بعد از آن درون‌مایه‌های فلسفی و اخلاقی داشته باشد. همین موضوع باعث شده است که عنوان بایوشاک یکی از کامل‌ترین بازی‌های خلق شده در تاریخ بازی‌های ویدئویی محسوب شود. حتی خود لوین اشاره می‌کند که چیزی که کتاب مزرعه حیوانات جورج اورول را به یک اثر فوق‌العاده تبدیل می‌کند این است که جورج اورول در قدم اول یک داستان زیبا روایت می‌کند و در قدم بعدی اخلاقیات و فلسفه‌ی خود را در داستان تزریق می‌کند.

گیم‌پلی بازی بایوشاک شامل استفاده از اسلحه و قدرت‌های ماورایی است. اسلحه‌های موجود در بازی تنوع کافی دارند و قدرت‌هایی که در طول بازی به‌دست می‌آورید در بخش‌های مختلفی به‌ پیشروی شما در بازی کمک می‌کند. شهر بازی، Rapture، یکی از بهترین فضاسازی‌های ممکن را دارد. طراحی این شهر کامل‌کننده‌ی داستان و گیم‌پلی بازی است. همانند Galt’s Gulch در کتاب آین رند، شهر رپچر نیز این احساس را به بازیکن القا می‌کند و این شهر نیز شخصیت‌پردازی و سرگذشت خاص خود را دارد.

Witcher

مجموعه The Witcher

مجموعه The Witcher که شامل سه بازی The Witcher، Assassins of Kings و Wild Hunt می‌شود یک اقتباس مستقیم‌ از کتاب‌های ویچر به‌قلم آندری ساپکوفسکی (Andrej Sapkowski) است. مجموعه بازی‌های ویچر با آخرین قسمت آن، The Withcer 3: Wild Hunt به‌شهرت جهانی رسید. این بازی بعد از عنوان The Last of Us Part II بیشتری جایزه را دریافت کرده است.

آندری ساپکوفسکی برای اولین بار در سال 1986 یک داستاه کوتاه نوشت تا در مسابقات مجله Fantastyka شرکت کند. این داستان کوتاه با استقبال فراوان مردم روبه‌رو شد و ساپکوفسکی در ادامه 14 داستان کوتاه دیگر نیز نوشت. بالاخره در سال 1994 این نویسنده پولندی اولین رمان مجموعه‌ی ویچر که شخصیت اصلی آن گرالتِ ریویا بود را منتشر کرد. مجموعه‌ رمان‌های ویچر شامل شش کتاب است که از سال 1994 الی 1999 به‌صورت سالیانه منتشر شد.

آندری ساپکوفسکی با الهام از داستان‌های محلی و افسانه‌های پولندی دنیای ویچر را خلق کرد. ویچرها اشخاص جهش‌یافته یا به‌قول کتاب هیولاهای هستند که برای کشتن هیولاهای بدتر استخدام می‌شوند. ویچرها به‌خاطر تمرینات سخت و موادی که مصرف می‌کنند قدرتمند تر، سریع‌تر و عمر طولانی‌تر دارند. خیلی از افراد درحین این تمرینات کشته می‌شود و تعداد اندکی از آن‌ها از آزمایش‌ها جان سالم به‌در می‌برد. گرالت قهرمان اصلی مجموعه‌ی ویچر است که یک تفاوت بزرگ با بقیه ویچرها دارد. گرالت برخلاف بقیه ویچرها، کاملا احساسات خود را از دست نداده است و همچنان رگه‌هایی از انسانیت در او دیده می‌شود.

دنیای غنی مجموعه‌ی ویچر این امکان را به استودیوی پولندی، CD Projekt Red داد تا یک بازی نقش‌آفرینی غنی را طراحی کنند. گیم‌پلی بازی با هرنسخه بهتر و در Wild Hunt به‌ اوج خود رسید. سی‌دی پراجکت برای طراحی مراحل و کوئست‌های بازی وسواس بسیاری داشته تا مراحل اصلی و فرعی در خدمت پویاسازی دنیای ویچر باشد. موفقیت بازی ویچر باعث شد که نتفلکس حق ساخت سریال ویچر را خریداری کند و تا به امروز یک فصل از سریال نیز منتشر شده است.

بازی ویدیویی بر اساس کتاب

Metro 2033

سرگذشت آرتیوم (Artyom) جوان در یک مسکو پساآخرالزمانی داستان کتاب مترو 2033 نوشته‌ی دیمیتری گلوخوفسکی روس است. در سال 2013 در مسکو یک بمب اتم منفجر می‌شود که در نتیجه‌ی آن بازمانده‌های مسکو به متروی مسکو پناه می‌برند. از آنجایی که زندگی در سطح مسکو نیاز به تجهیزات خاص دارد، مردم مسکو تصمیم می‌گیرند که زندگی خود را در متروها ادامه بدهند. کتاب درکنار داستان فانتزی جذاب درون‌مایه‌های سیاسی نیز دارد که به داستان مترو 2033 عمق بیشتری بخشیده است. بعد حمله‌ی اتمی چندین فرقه مختلف مثل صلح طلبان، نئو استالین‌ها و نئونازی‌ها برای برقراری امنیت و به‌دست آوردن قدرت تشکیل می‌شود. همچنین در دنیای مترو 2033 موجودات شیطانی که بنام The Dark Ones شناخته می‌شود نیز وجود دارد که مترو 2033 را چیزی فراتر از یک داستان پسا‌آخرالزمانی سیاسی کرده است.

گلوخوفسکی در سن 23 سالگی داستانِ مترو 2033 را روی وبلاگ شخصی خود منتشر کرد که با بازخورد مثبت مردم مواجه شد. گلوخوفسکی بعد از بازخورد گرم طرفداران از مترو 2033 تصمیم گرفت این داستان را ادامه بدهد. مترو 2034 و مترو 2035 نام دنباله‌های رمان مترو 2033 به‌قلم گلوخوفسکی است. گلوخوفسکی در یکی از مصاحبه‌های خود اشاره کرد که برای خلق دنیای پساآخرالزمانی الهام بسیاری از بازی Fallout گرفته است. علاقه‌ی او به دنیای بازی‌های ویدئویی باعث شد ترجیح دهد یک استودیو بازی سازی اثر او را بسازد تا یک استودیو فیلم‌سازی.

بعد از مشهور شدن مترو 2033 استودیوهای بسیاری با دیمیتری گلوخوفسکی تماس گرفتند تا بازی‌ای با اقتباس از این داستان بسازند. در نهایت گلوخوفسکی با استودیو اکراینی 4A Games به توافق رسید و دلیل این توافق را «دانش کافی از اروپای شرقی و شوروی سابق» افراد این استودیو اعلام کرد. همچنین طراحان ارشد بازی مترو 2033، قبلاً روی بازی STALKER: Shadow of Chernobyl که یک بازی پسا‌آخرالزمانی است کار کرده بودند. استودیو 4A Games تحت نظر گلوخوفسکی ساخت بازی Metro 2033 را شروع کرد و در سال 2010 این بازی را منتشر کرد.

بازی مترو 2033 یک شوتر اول‌شخص است. گیم‌پلی بازی تعادل و آزادی خوبی برای اکشن‌محور بودن یا مخفی‌کاری برای گیمر فراهم کرده است. در بازی شما باید حواستان به نوار سلامت و فیلتر ماسک‌تان باشد. از آنجایی که بازی در یک دنیای آخرالزمانی جریان دارد مهمات به‌سختی پیدا می‌شود و باید در استفاده آن‌ها مدیریت خوبی داشته باشید. داستان مترو 2033 با منبع اقتباس تفاوت بسیاری ندارد و یک اقتباس مستقیم محسوب می‌شود. دو عنوان Metro: Last Light و Metro Exodus به‌عنوان ادامه‌ی داستان مترو 2033 منتشر شدند که راه جداگانه‌ای را با کتاب‌های مترو پیش گرفتند.

Tom-Clancy’s-Rainbow-Six

Tom Clancy’s Rainbow Six

تام کلنسی (Tom Clancy) نویسنده آمریکایی است که برای رمان‌های علمی-ارتشی که حین و بعد از جنگ سرد جریان دارد مشهور است. رمان Rainbow Six در سال 1998 بعد از کتاب Without Remorse منتشر شد که بازخورد نسبتاً خوبی از سوی طرفداران و منتقدین داشت. تام کلنسی علاقه داشت تا عضو ارتش شود اما به‌دلیل نزدیک‌بینی چشم موفق به این کار نشد. اما این اتفاق چیزی از علاقه‌ی او به ارتش و سیاست کم نکرد و بعد از مدتی شروع به نوشتن رمان‌های نظامی-ارتشی کرد.

رمان Rainbow Six درمورد جان کلارک (John Clark)، یک عضو سازمان سیا است که یک گروه ضد تروریسیتی با نام Rainbow را بنیان‌گذاری می‌کند. مقر این گروه ضد تروریستی در هرفورد انگلستان وجود داشته و نخبه‌ترین مامورهای عضو ناتو در آن فعالیت دارند. بخش تکنیکی Rainbow نیز توسط افرادی که قبل برای MI6، اف‌بی‌آی و موساد کار می‌کردند اداره می‌شود. وظیفه این گروه ضد ترورستی انجام ماموریت‌های سری و خطرناکی است که باید توسط کمترین افراد انجام شود.

یوبی‌سافت اولین بازی Rainbow Six را در سال 1998 منتشر کرد و قرار است نسخه‌ی جدید آن با نام Rainbow Six Extraction سال 2022 منتشر شود. مجموعه Rainbow Six برخلاف بقیه بازی‌های شوتر، نیاز به تاکتیک و استراتژی دقیق دارد. یوبی‌سافت برای دقیق‌تر بودن حرکات و تجهیزات نظامی از کتاب‌های تام کلنسی، به‌خصوص Rainbow Six الهام گرفته و همچنین برای چند بازی دیگر مانند Splinter Cell و Division نیز از کتاب‌های تام کلنسی برداشت‌های ریز و درشتی داشته است.

بازی ویدیویی بر اساس کتاب

Parasite Eve

بازی Parasite Eve درواقع ادامه‌ی رمان Parasite Eve نوشته‌ی هیدکی سنا (Hideaki Sena) است. رمان Parasite Eve در ژانر علمی‌-تخیلی و ترسناک در سال 1995 منتشر شد. این رمان در مورد شخصیتی بنام Eve است که قدرت‌هایی برای کنترل کردن میتوکندری یا راکیزه انسان‌ها دارد. Eve با در اختیار داشتن میتوکندری که انرژی اصلی حجرات را تامین می‌کند، می‌تواند انسان‌ها را تحت کنترل خود درآورد تا کاری که او می‌خواهد انجام دهند. از آنجایی که هیدکی سنا تحصیلات داروشناسی دارد، رمان Parasite Eve به‌لحاظ علمی بسیار دقیق است.

در بازی Parasite Eve شما کنترل یک پلیس تازه‌کار بنام Aya Brea را در دست دارید که باید مقابل Eve بجنگد. به‌دلیل ژنتیک خاصی که Aya دارد، Eve قادر نیست سریعاً کنترل Aya را دراختیار بگیرد. در نتیجه Aya تصمیم می‌گیرد با کمک چند متخصص راه حلی برای از بین بردن Eve پیدا کند. در رمان Parasite Eve، شخصیت ایو هنوز نتوانسته‌ تمام انسان‌ها را کنترل کند. اما در بازی Parasite Eve که حکم ادامه‌ی رمان را دارد، ایو شروع به کنترل کردن انسان‌ها کرده است و چیزی به پایان نسل بشر نمانده است.

بازی Parasite Eve در ژانر اکشن نقش‌آفرینی توسط Square ساخته شد. این بازی اولین بازی بزرگی است که استودیو آمریکا و ژاپن SquareSoft هم‌زمان بر روی آن کار کرده‌اند. سیستم مبارزه بازی به‌صورت هم‌زمان است و نوار Active Time Bar زمان باقی‌مانده برای اجرای حرکت بعدی شما را نشان می‌دهد. تا زمانی که شما دوباره بتوانید به دشمنان ضربه وارد کنید باید از ضربات بقیه دشمنان خود را در امان نگه‌دارید. همانند رمان، ترس Parasite Eve بیشتر به طراحی وحشتناک دشمنان و محیط آن مربوط می‌شود.

S.T.A.L.K.E.R

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

بازی STALKER: Shadow of Chernobyl ساخته‌ی استودیو اکراینی GSC Game World یک اقتباس از رمان کوتاهِ پیک‌نیک کنار جاده نوشته‌ی بوریس و آرکادی استروگاتسکی است. پیک‌نیک کنار جاده یک رمان علمی‌-تخیلی با درون‌مایه‌های فلسفی است. دنیای پیک‌نیک کنار جاده بعد از آمدن دو روزه موجودات فضایی دچار تغییرات بزرگ و وحشتناکی می‌شود. هیچکس عاملین این حادثه که در کتاب با نام Visitaion شناخته می‌شود را ندیده است. فقط می‌دانند که در طول 2 روز حادثه‌ی غیرعادی روی زمین رخ داده که تاثیرات غیرقابل جبرانی را برجا گذاشته است.

اسم کتاب نیز توصیف‌کننده‌ی این حادثه است. شخصیت دکتر ولنتاین پیلمن (Dr. Valentine Pilman) در کتاب، حادثه رخ داده را به مثابه یک پیک‌نیک توصیف می‌کند. وقتی انسان‌ها به جنگل برای پیک‌نیک می‌روند، محیط را دگرگون می‌کنند و فردا به زندگی عادی خود برمی‌گردند؛ اما این حیوانات و پرنده‌های جنگل هستند که با عواقب آن پیک‌نیک دست و پنجه نرم می‌کنند. این کتاب توسط کارگردان مستعد شوروی سابق، آندری تارکوفسکی نیز برروی پرده‌ی نقره‌ای رفته است. جالب است بدانید که فیلمنامه Stalker را برادران استروگاتسکی، نویسنده کتاب نوشته‌اند.

بازی STALKER: Shadow of Chernobyl در دنیایی جریان دارد که فاجعه چرنوبیل برای بار دوم نیز رخ داده است. در اثر این حادثه موجودات بسیاری تغییر کرده‌اند و به هیولاهای عجیب و غریبی جهش یافته‌اند. بازی در منطقه‌ای بنام Zone جریان دارد که از روی منطقه ممنوعه چرنوبیل طراحی شده است. بازی از لحاظ طراحی محیط و ایجاد اتمسفر آخرالزمانی شباهت زیادی به رمان پیک‌نیک کنار جاده دارد. داستان بازی در مورد شخصی بنام Marked One است که باید به منطقه‌ی Zone برود و شخصی مرموز بنام Strelok را به‌قتل برساند.

بازی STALKER: Shadow of Chernobyl در سبک شوتر اول‌شخص توسعه داده شده که المان‌های ترس و بقا با رگه‌های نقش‌آفرینی در آن دیده می‌‎شود. در محیط بازی اشیایی با نام Artifact وجود دارد که با به‌دست آوردن آن‌ها می‌توانید قدرت‌های بیشتر کسب کنید یا اسلحه‌ی خود را ارتقا دهید. بازی Shadow of Chernobyl سیستم ارتقای معمول بازی‌های نقش‌آفرینی را ندارد اما در بازی سیستم معامله کردن و صحبت کردن با بقیه شخصیت‌ها دیده می‌شود. همچنان تصمیم‌هایی که شما در بازی اتخاذ می‌کنید تاثیر مستقیمی روی پایان‌بندی بازی دارد. در مجموع این بازی 7 پایان مختلف دارد که درنتیجه‌ی تصمیم‌های شما متغیر خواهد بود. بازی STALKER: Call of Pripyat ادامه‌ی Shadow of Chernobyl محسوب می‌شود. جدیدترین عنوان این مجموعه، بازی STALKER 2: Heart of Chernobyl است که فعلا در دست توسعه قرار دارد و در سال 2022 منتشر خواهد شد.

بازی ویدیویی بر اساس کتاب

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

قبل از اینکه استودیو Cyanide بازی Call of Cthulhu را در سال 2018 منتشر کند، استودیو کمتر شناخته‌شده Headfirst Productions در سال 2005 بازی‌ای با اقتباس از رمان‌های اچ‌پی لاوکرفت (HP Lovecraft) را منتشر کرده بود. این بازی که Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth نام دارد از داستان کوتاه ندای کاتولو و رمان سایه‌ای بر فراز اینسماوث اقتباس شده است.

ندای کاتولو مشهورترین اثر اچ‌پی لاوکرفت شناخته می‌شود که یک داستان کوتاه با تمِ ترس روانشناختی است. نمونه‌ی ترسی که لاوکرفت در نوشته‌های خود به‌کار برده است ترس منحصر به‌فردی است که قبلاً نمونه‌ی آن را ندیده بودیم. ندای کاتولو و سایه‌ای بر فراز اینسماوث و اکثر کارهای دیگر لاوکرفت دنیای مشترکی دارند و ترس اصلی نوشته‌های او ترس از موجودات و عوامل ناشناخته است. لاوکرفت یک نقل قول مشهور در مورد ترس دارد:

«قدیمی‌ترین و قوی‌ترین احساس بشر ترس بوده است، و قدیمی‌ترین و قوی‌ترین ترس بشر، ترس از چیزهای ناشناخته است»

داستان ندای کاتولو در مورد فرانسیس ویلند تورستون (Francis Wayland Thurston) است که نوشته‌ها و کشفیات عموی خود را پیدا می‌کند. این کشفیات در مورد یک شهر گمشده بنام R’lyeh و موجود افسانه‌ای بنام کاتولو است. فرانسیس با خواندن یادداشت‌های عموی خود ترغیب می‌شود که کار او را ادامه بدهد. رمان سایه‌ای بر فراز اینسماوث که در دنیای مشترک با ندای کاتولو جریان دارد سرگذشت یک کارآگاه شخصی که به شهر خیالی اینسماوث می‌رود را روایت می‌کند. وقتی راوی داستان وارد شهر اینسماوث می‌شود، این شهر را یک ویرانه توصیف می‌کند. از آنجایی که ترس از عوامل ناشناخته درون‌مایه اصلی آثار لاوکرفت است تا نیمه‌های داستان دلیل اصلی این خرابی شهر را نمی‌دانیم تا اتمسفر ترسناک اثر حفظ شود.

بازی Dark Corners of the Earth در ژانر اکشن، مخفی‌کاری، شوتر اول‌شخص توسعه یافته است. شخصیت اصلی بازی یک کارآگاه خصوصی بنام جک والترز (Jack Walters) است برای حل یک قضیه به شهر اینسماوث می‌رود. این شخصیت شباهت بسیاری به شخصیت اصلی رمان سایه‌ای بر فراز اینسماوث دارد. داستان، محیط و موجودات بازی Dark Corners of the Earth ترکیبی از دو داستان ذکر شده‌ی اچ‌پی لاوکرفت است.

گیم‌پلی بازی همانند بسیاری از بازی‌های ترسناک نیازمند مدیریت منابع خواهد بود. حتی در مواقعی که مهمات دارید بهترین گزینه مخفی ماندن و نگه‌داشتن مهمات برای لحظات اضطراری است. یکی از تفاوت‌های بازی با دیگر آثار مشابه وضعیت روانی جک و اینکه هرچه در بازی جلوتر می‌روید، دیوانگی جک بیشتر می‌شود. همین امر محیط اطراف شما را به‌صورت تدریجی ترسناک‌تر و تاریک‌تر می‌کند.

بازی ویدیویی بر اساس کتاب

The Binding of Isaac

The Binding of Isaac یک بازی مستقل در سبک روگ‌لایک و دانجن کرالر است که توسط ادموند مک‌میلن (Edmund McMillen) و فلوریان هیمسل (Florian Himsl) برای رایانه‌های شخصی منتشر شده است. مک‌میلن قصد داشت یک بازی با الهام از The Legend of Zelda طراحی کند که در آن تاثیرات بزرگ شدن در یک خانواده‌ی بسیار مذهبی را نشان دهد. The Binding of Isaac یا ذبح اسحاق یکی از مشهورترین داستان‌های ذکر شده در تورات است که در بخش بیست‌ودوم سفر پیدایش (Genesis) آمده.

در سفر پیدایش آمده است که خداوند به ابراهیم دستور می‌دهد تا اسحاق، فرزند خود را بر فراز کوه موریا قربانی کند. وقتی ابراهیم می‌خواهد اسحاق را قربانی کند، خداوند به او دستور می‌دهد که از این کار دست بردارد و در عوض یک قوچ را قربانی کند. داستان ذبح فرزند ابراهیم به دستور خداوند در تمامی ادیان الهی با تغییرات نسبی ذکر شده و جز شنیده شده‌ترین داستان‌های بشر است.

در بازی The Binding of Isaac شما کنترل یک پسربچه بنام Isaac را برعهده دارید. آیزاک با مادر خود که یک شخص بسیار مذهبی است زندگی می‌کند. یک روز که مادر آیزاک مشغول شنیدن برنامه‌ی مذهبی بود، صدایی را می‌شنود که می‌گوید باید آیزاک را از تمامی اشیای شیطانی دور کند. مادر آیزاک فکر می‌کند که خداوند با او صحبت می‌کند و در نتیجه تمام اسباب بازی و نقاشی‌های آیزاک را دور می‌اندازد و او را در اتاقش زندانی می‌کند. بعد از چند روز همان صدا به مادر آیزاک دستور می‌دهد تا آیزاک (اسحاق) را قربانی کند. آیزاک برای زنده ماندن به زیرزمین خانه‌ی خود فرار می‌کند. بازی The Binding of Isaac پایان‌بندی مشخصی ندارد اما با عرضه شدن بسته‌الحاقی Repentance به بازی 13 پایان مختلف اضافه شد که بستگی به انتخاب و نوع بازی به یکی از پایان‌ها دست خواهید یافت.

زیر زمین خانه حکم دانجن‌های بازی را دارد. بازی از دوربین بالا به پایین استفاده می‌کند و برای پیشروی به اتاق بعدی زیرزمین، باید دشمنان و هیولاهای موجود در اتاق را از بین ببرید. مک‌میلن، طراح بازی گفته است که هیولاهای بازی حکم هیولاهای درونی هستند که همه‌ی ما با آن‌ها درحال مبارزه هستیم. برای از بین بردن دشمن‌ها می‌توانید به آن‌ها شلیک کنید یا از بمب‌ دستی‌هایی که در بازی پیدا می‌کنید استفاده کنید. همچنین در بازی آیتم‌هایی برای افزایش قدرت وجود دارد که با به‌دست آوردن آن‌ها می‌توانید نوار سلامت یا قدرت آیزاک را ارتقا دهید. بازی The Binding of Isaac آرت بسیار مشابهی به اثر قبلی مک‌میلن، Super Meat Boy دارد. گرچند این بازی به‌اندازه Super Meat Boy سخت و دشوار نیست، اما ممکن است برای گیمرهای تازه‌وارد کمی سخت باشد.

Dynasty-Warriors

Dynasty Warriors

مجموعه Dynasty Warriors جز قدیمی‌ترین فرانچایزهای بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شود که اولین نسخه‌ی آن سال 1997 برای کنسول پلی‌استیشن منتشر شد. آخرین نسخه‌ی این مجموعه، Dynasty Warriors 9 نام دارد که در سال 2018 منتشر شد. این مجموعه‌ی بر اساس رمان تاریخی عاشقانه سه پادشاهی تولید و توسعه یافته است. عاشقانه سه پادشاهی یک رمان قطور هشت‌صدهزار کلمه‌ای است که توسط لو گوان ژانگ (Luo Guanzhong) نوشته شده است.

این رمان تاریخی ترکیبی از اتفاقات واقعی، داستان‌های محلی و افسانه‌های چینی است. این رمان که 120 فصل دارد حوادث سال‌های پایانی سلسله هان و دوره سه امپراتوری چین را به‌تصویر می‌کشد. ژانگ حوادث مختلف سه امپراتوری سائو وی، شو هان و وو شرقی را از نقطه‌نظرهای مختلف روایت می‌کند. این رمان قطور جز 4 رمان بزرگ کلاسیک چین محسوب می‌شود.

مجموعه Dynasty Warriors جز آن بازی‌های است که شخصیت اصلی آن ارتش یک نفره است. شما در بازی‌های Dynasty Warriors قادر هستید به تنهایی لشکر هزار نفری را از پا درآورید. گیم‌پلی بازی در سبک هک‌ اند سلش است و استودیو Omega Force طراحی تمام نسخه‌های این مجموعه را برعهده داشته. وسیع بودن رمان عاشقانه سه پادشاهی این اجازه را به طراحان داده است تا در هر نسخه یک بخشی از این رمان را به‌صورت مفصل در بازی تعبیه کنند.

بازی ویدیویی بر اساس کتاب

Suikoden

اولین بازی مجموعه Suikoden در سبک نقش‌آفرینی توسط یوشیتاکا مورایاما (Yoshitaka Murayama) با کمک کونامی طراحی و توسعه داده شد. این مجموعه که آخرین نسخه‌ی آن به‌عنوان اسپین‌آف برای PSP با نام Genso Suikoden: Tsumugarashi Hyakunen no Toki منتشر شد یک اقتباس آزاد از رمان کلاسیک لب آب که با نام یاغیان مرداب نیز یاد می‌شود، است.

رمان لب آب نوشته‌ی شی نائی ئان (Shi Nai’an)، داستان 108 یاغی دوران سونگ در چین را روایت می‌کند. این 108 یاغی برای شورش علیه حکومت فعلی در کنار کوه لیانگ دورهم جمع می‌شوند، اما قبل از شورش، حکومت وقت چین با آن‌ها به توافق می‌رسد. این 108 یاغی قبول می‌کنند که در عوض کمک، حکومت به آن‌ها آذوقه دائمی و سهمی در دولت بدهد.

در بازی‌های Suikoden شما می‌توانید با کمک 108 یاغی که از روی رمان لب آب اقتباس شده‌اند، به مبارزه با دشمنان بپردازید. دو نسخه‌ی اول این مجموعه در دنیای دوبعدی جریان داشت اما با عرضه شدن کنسول پلی‌استیشن 2، نسخه‌ی سوم این مجموعه با دنیای سه‌بعدی طراحی شد. گیم‌پلی بازی در سبک مبارزه‌ی نوبتی است. در هر مبارزه شما می‌توانید 5 مبارز از 108 شخصیت موجود در بازی انتخاب کنید. مجموعه Suikoden فقط برای خلق این 108 شخصیت از داستان لب آب الهام می‌گیرد و داستان بازی جدا از کتاب است.

بازی ویدیویی بر اساس کتاب

Spec Ops: The Line

در بسیاری از بازی‌های ویدئویی جنگ و کشتن، به‌گونه‌ای طراحی شده تا لذت‌بخش باشد. اما استودیوی Yager Development با بازی Spec Ops: The Line سعی کرد چهره‌ی واقعی جنگ و زشتی‌های آن را به‌نمایش بگذارد. بازی Spec Ops: The Line الهام بسیاری از کتاب دل تاریکی به‌قلم جوزف کنراد و فیلم اینک آخرالزمانِ کاپولا گرفته است.

دل تاریکی داستان یک ملوان بنام مارلو را روایت می‌کند که از کودکی علاقه بسیاری به رودی بزرگ اما کاوش نشده در آفریقا دارد. بالاخره یک شرکت، مامور کاوش در آن منطقه می‌شود و مارلو نیز با این شرکت به آفریقا می‌رود. اما هنگامیکه به آنجا می‌رسد، چیزی را که می‌بینید متضاد با زیبایی‌های تصورات او است. جوزف کنراد اعتقاد داشت مرز باریکی بین مردم وحشی و مردم متمدن وجود دارد و در رمان دل تاریکی این موضوع را به‌خوبی نشان می‌دهد. در کنار آن کنراد حمله کشورهای اروپایی به آفریقا را مورد انتقاد قرار می‌دهد و به مسائل دیگری مثل امپریالیزم و نژادپرستی نیز اشاره‌های نامحسوسی می‌کند.

در بازی Spec Ops: The Line شما کنترل واکر (Walker) یک سرباز آمریکایی را در اختیار دارید که با هم‌رزمان خود به دبی نابود شده می‌روند. 6 ماه قبل از اتفاقات آغازین بازی، یک طوفان بزرگ شن نیمی از دبی را در خود بلعید. افراد بزرگ و سرمایه‌دار دبی این شهر را قبل از رسیدن طوفان ترک کردند و مردم شهر با بسیاری از افرادی که برای کار به دبی رفته بودند همانجا گیر افتاده‌اند. قبل از رفتن گروه واکر به دبی، یک گروه آمریکایی دیگر به‌قصد کمک به دبی رفته بود اما خبری از آن‌ها نشد؛ در نتیجه گروه شما وظیفه پیدا کردن آن‌ها را دارد.

هرچه در بازی پیشروی می‌کنید، حقایق تلخ و جنبه‌های وحشتناک جنگ بیشتر برایتان مشخص می‌شود. در طول بازی شما باید چندین تصمیم اخلاقی و احساسی اتخاذ کنید که به نمایش وحشت جنگ کمک بسیاری کرده است. در طول بازی اتفاقات تلخ بسیاری رخ می‌دهد و بازیکن را وا می‌دارد تا نگاهی به پیرامون خود بیاندازد و برای یک بار همه‌ی جنگ‌های بشر را زیر سوال ببرد و از خود بپرسد آیا این همه جنگ ارزشش را دارد یا خیر.

بازی Spec Ops: The Line یک شوتر سوم‌شخص است. در بازی اسلحه‌های مختلفی وجود دارد اما فقط دو اسلحه را می‌توانید همزمان حمل کنید. طوفان‌های شن بخش بزرگی از گیم‌پلی بازی است و هنگام رخ دادن چنین طوفان‌هایی دید و حرکت گیمر محدود می‌شود. جدا از آن شما می‌توانید با شلیک کردن به تپه‌های شن، دشمنان خود را زیر انبوه شن گیر بیاندازید. مکانیزم کاورگرفتن در بازی بسیار خوب طراحی شده است و طراحان بازی تلاش بسیاری انجام داده‌اند تا مکانیزم‌های کاورگرفتن نزدیک به واقعیت باشد.

Enslaved-Odyssey-to-the-West

Enslaved: Odyssey to the West

بازی Enslaved: Odyssey to the West عنوان کمتر شناخته‌شده‌ی استودیو نینجا تئوری است. این بازی اکشن ماجراجویی یک اقتباس آزاد از کتاب سیر باختر نوشته‌ی وو چنگین در سلسله‌ی مینگ است. شخصیت اصلی بازی که با نام Monkey شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های افسانه‌ی سیر باختر است. بازی Enslaved در عوض رفتن به گذشته، این افسانه‌ی محبوب چینی را 150 سال جلوتر از دنیای امروزی در یک دنیای پساآخرالزمانی روایت می‌کند.

افسانه‌ی سیر باختر در مورد سوان زانگ، یک راهب بودائی است که برای به‌دست آوردن متون کهن بودایی به غرب چین که هند باشد سفر می‌کند. در طول این سفر مذهبی، سوان زانگ با شخصیت‌های مختلفی برخورد می‌کند که به او برای رسیدن به هدفش کمک می‌کنند. سان ووکانگ یا پادشاه میمون، ژو بیژی و شا ووژینگ شخصیت‌های مهم دیگر این افسانه هستند که درس‌های مهمی به راهب بودائی می‌دهند.

شخصیت اصلی بازی Enslaved بر اساس سان ووکانگ یا پادشاه میمون طراحی شده است و به همین دلیل در بازی او را با نام میمون (Monkey) می‌شناسیم. در سیر باختر آمده است که ووکانگ یک مبارز زبردست با عصا است و در بازی نیز اسلحه‌ی اصلی او یک عصای فلزی است. داستان بازی به الهام‌های نه‌چندان عمیق از سیر باختر بسنده کرده و سازنده‌ها ترجیح داده‌اند تفسیر خودشان از این افسانه را در بازی پیاده کنند. بازی از جایی شروع می‌شود که Monkey برای فرار از سفینه، ناخواسته باعث سقوط آن می‌شود و Trip از فرصت استفاده کرده، وسیله‌ای را به Monkey متصل می‌کند که تمام دستورات او را عملی کند. Trip از قهرمان اصلی داستان می‌خواهد تا او را در سفر به خانه‌ش که در سمت غربی شهر قرار دارد همراهی کند.

گیم‌پلی بازی شامل مبارزه‌های تن‌به‌تن، سکوبازی و حل کردن معماهای مختلف است. قابلیت‌های اکروباتیک Monkey باعث بیشتر شدن سرعت مبارزات می‌شود. شخصیت Trip که در طول بازی همراه شما خواهد بود، در شرایط خاصی به شما کمک خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های شخصیت Trip بررسی و شناسایی مین‌های دفن‌شده در زمین است. جدا از مبارزه‌های جذاب، طراحان برای ایجاد تنوع، بخش‌های سکوبازی و معماهای جذابی را نیز در بازی تعبیه کرده‌اند.

Angband

Angband

اگر از طرفداران سرسخت نویسنده‌ی انگلیسی، جورج آر. آر. تالکین باشید، قطعا اسم Angband برای شما آشنا است. Angband که به معنای زندان آهنین است، قصر ملکور (Melkor) یا مورگوث (Morgoth) اولین ارباب تاریکی در دنیای ارباب حلقه‌هاست. در سال 1990 بازی در سبک دانجن کرالر و روگ‌لایک با نام Angband منتشر شد که طرفداران تالکین را شیفته‌ی خود ساخت.

در سه‌گانه اصلی ارباب حلقه‌ها توضیحاتی در مورد Angband داده می‌شود اما توضیح و توصیف مفصل قصر اولین ارباب تاریکی در کتاب سیلماریلیون وجود دارد. کتاب سیلماریلیون که بعد از فوت تالکین توسط پسر او منتشر شد، داستان‌های قبل از ارباب حلقه‌ها، دوران دو درخت و دوره اول را توضیح می‌دهد. این کتاب پنج بخش دارد و هر بخش آن داستان مختلفی را روایت می‌کند. از پیدایش دنیای کنونی (Eä) گرفته تا داستان‌های اولین ارباب تاریکی یعنی ملکور در این کتاب ذکر شده است.

در بازی Angband هدف شما پاک‌سازی صد طبقه‌ی قلعه‌ی Angband است تا در نهایت مورگوث، اولین ارباب تاریکی را شکست دهید. بازی از یک شهر شروع می‌شود که می‌توانید لوازم و تجهزاتی که نیاز دارید را خریداری کنید. بعد از ورود به Angband شما با انواع دشمن‌ها، تله‌ها، هیولاها و مکان‌های ترسناک روبه‌رو خواهید شد که باید از همه‌ی آن‌ها بگذرید. مانند بسیاری از بازی‌های دانجن‌ کرالر، در بازی Angband نیز سیاه‌چاله‌ها یا طبقه‌های مختلف به‌صورت تصادفی خلق می‌‌شوند تا تنوع بازی حفظ شود.

بازی ویدیویی بر اساس کتاب

80 Days

رمان دور دنیا در هشتاد روز جز مشهورترین رمان‌های نوشته شده است که قطعا اسم آن به‌گوش‌تان رسیده است. این رمان ماجراجویی به‌قلم ژول ورن داستان شرط‌بندی فیلئاس فوگ را روایت می‌کند که اعتقاد دارد می‌تواند در طول 80 روز دور دنیا را بگردد. بازی 80 Days که در سبک داستان‌گویی تعاملی توسط Inkle طراحی شده اقتباس مستقیمی از این رمان دوست‌داشتنی است.

در رمان دور دنیا در هشتاد روز، با ماجراهای دیوانه‌وار فیلئاس فوگ و خدمتکار او پاسپارتو همراه می‌شویم. در این ماجراجویی هشتاد روزه، فوگ و پاسپارتو، پا در هر کشوری که می‌گذارند به مشکل و دردسر برمی‌خورند. دردسرهای این دو شخصیت بستگی به فرهنگ کشوری که در آن حضور دارند فرق می‌کند که جذابیت اصلی رمان نیز در همین موضوع است. اگر او به هند می‌رود باید از زنده‌ آتش گرفتن نجات پیدا کند و هنگامی‌که به آمریکا می‌رسد باید از سرخ‌پوستان بومی خود را نجات دهد.

بازی 80 Days همانند نوشته‌ی ژول ورن، با شرط‌بندی فوگ آغاز می‌شود، اما در این بازی تصمیم گیرنده شما هستید که باید اول به کدام کشورها بروید. در طول بازی شما باید تصمیم بگیرید که به کدام کشور از کدام مسیر سفر کنید تا بتوانید هزینه‌ی آن را پرداخت کنید و سفر خود را در طول هشتاد روز به پایان برسانید. خالقین این بازی گفته‌اند که برای حفظ جزئیات و جذابیت رمان، هفتصدوپنجاه هزار کلمه برای بازی نوشته‌اند.

این بود 15 بازیِ که از روی کتاب‌ اقتباس شده‌اند. دیدگاه شما درمورد این بازی‌ها چیست؟ کدام یک از این بازی‌ها را تجربه کرده‌اید؟ آیا این بازی‌ها توانسته‌اند فضای خلق شده توسط کتاب را در بازی طراحی کنند؟ در بخش دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

مجموعه ویچر چند کتاب دارد؟

مجموعه ویچر 6 رمان و 15 داستان کوتاه دارد.

۱
بازی STALKER 2 کی منتشر خواهد شد؟

این بازی در تاریخ بیست‌و‌هشت آوریل سال 2022 منتشر خواهد شد.

۲
آیا مترو 2033 در روسیه جریان دارد؟

بله، رمان مترو 2033 و ادامه‌ی آن در مسکو، پایتخت روسیه جریان دارد.

۳
آیا سریال ویچر اقتباس از بازی‌های ویچر است؟

خیر. سریال ویچر که توسط نتفلیکس ساخته می‌شود از روی رمان و داستان‌های کوتاه ویچر خلق شده است.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.