پیش‌نمایش بازی Deathloop
علی ناجی مقدم

پیش‌نمایش بازی Deathloop

علی ناجی مقدم 22 شهریور 1400 بدون دیدگاه
524 بازدید

یکی از مورد انتظارترین بازی‌های امسال، عنوان جدید استودیو Arkane با نام Deathloop است. اگر از سابقه این استودیو اطلاعی ندارید، Arkane تجربه ساخت دو شماره Dishonored و همچنین بازی Prey را در کارنامه خود دارد. سبک و سیاق بازی‌های ساخته شده توسط Arkane نشان می‌دهد که آن‌ها مهارت خاصی در طراحی دنیاهای سورئال و متفاوت دارند. همچنین شیوه داستان‌پردازی آن‌ها متفاوت و منحصربه‌فرد است. جدیدترین عنوان این استودیو، این بار یک بازی شوتر اول‌شخص، در دهه 60 میلادی است که تمرکز زیادی بر روی سیکل تکرارشونده زمان دارد. در این مقاله، هر آنچه که از این بازی جذاب میدانیم را به‌اختصار بررسی خواهیم کرد.

ظاهراً زمان و بازی کردن با آن، به سوژه‌ای مناسب برای سازندگان بازی‌های ویدیویی تبدیل شده است. این امر قبلاً چندان موردتوجه نبود.  اگر بخواهیم از چنین عناوینی یاد کنیم، نام بازی Timeshift و همچنین Life is Strange به ذهنمان خطور می­کند.

بازی با زمان می‌تواند ماجراهای جذابی را پدید آورد. تکرار یک سیکل معیوب و اسیر شدن درآن، برگرداندن زمان به عقب و یا سفر به آینده همگی سوژه‌های جالبی برای بازی‌های ویدیویی هستند.بازی Deathloop نیز با هوشمندی محوریت گیم پلی‌اش را بر همین اساس بنا کرده و کاراکتر شما، درون سیکل زمانی یک‌روزه اسیر شده است.

داستان بازی Deathloop

داستان بازی Deathloop

داستان بازی در مورد شخصیتی به اسم Colt، که قبلاً سربازی کارکشته بوده و اکنون به یک قاتل ماهر تبدیل شده است. او به‌ جزیره‌ای به اسم Blackreef آمده که مکان مرموزی است و در یک لوپ زمانی تکرارشونده به مدت یک روز، گیر افتاده است.

Colt باید در این جزیره راهی برای شکستن این چرخه تکرارشونده پیدا کند و همچنین 8 هدف اصلی خود را در این بازه یک‌روزه به قتل برساند. اگر او در این مسیر کشته شود و یا نتواند تمامی این 8 هدف را در مدت‌زمان تعیین‌شده از بین ببرد؛ همه‌چیز تکرار شده و باید از ابتدا شروع کند.

طبق گفته سازندگان در استودیو Arkane، بازیکن باید با تکرارهای متوالی، ویژگی‌ شخصیت‌های موجود در جزیره را بهتر بشناسد. به‌نوعی با بیشتر بازی کردن، خود جزیره برای بازیکن آشکارتر شده و مانند یک شخصیت مستقل عمل می‌کند که با آن ارتباط نزدیکی برقرار خواهید کرد. علاوه بر موارد ذکرشده، شما یک رقیب قدرتمند نیز دارید که Julianna نام داشته و در طول این ماجرا، تلاش می‌کند تا شما را به قتل برساند.

بازی Deathloop

کلیات گیم پلی

طبق پیش‌نمایش‌هایی که از بازی منتشر شده، کاملاً با عنوانی مشابه با سری Dishonored روبه‌رو هستیم که ترکیبی از عناصر ماوراءالطبیعه در کنار سبک شوتر اول‌شخص است. علاوه بر سلاح‌های متنوع و تجهیزاتی که Colt در اختیار دارد، قابلیت‌های متفاوتی نیز وجود داشته که در طول بازی به آن‌ها دسترسی پیدا خواهد کرد.

سازندگان بیان کرده‌اند که تمامی مناطق جزیره از همان ابتدا در دسترس بوده و مراحل خطی در بازی وجود ندارد که باعث می‌شود، آزادی عمل زیادی در اختیار بازیکن قرار بگیرد. هر منطقه از جزیره، داستان مخصوص به خودش را داشته و سناریو منحصربه‌فردی در آن جریان خواهد داشت.

هدف اصلی بازی که کشتن 8 شخصیت مهم در جزیره است با مطالعه و بررسی برنامه روزانه آن‌ها میسر می‌شود. شما باید در طول چرخه‌های زمانی، عادات روزانه این 8 نفر را زیر نظر بگیرید تا بتوانید با موفقیت و پشت سر هم، همه آن‌ها را در طول بازه 24 ساعته خود به قتل رسانده و چرخه را بشکنید.

این موضوع عناصر مخفی‌کاری و کارآگاهی را نیز به بطن گیم پلی بازی اضافه کرده است. از دیگر موارد نمایان شده، ویژگی رقیب  Colt است که می‌تواند خودش را به‌جای مردم عادی جا زده و از چشم مخفی بماند.

بازی Deathloop

بازی سیستم ذخیره‌سازی خودکار ندارد

چون عنصر اصلی درون بازی زمان است، اینجا خبری از ذخیره‌سازی نبوده و سازندگان گفته‌اند که بازیکن باید با عواقب تمامی تصمیم‌های خودش روبه‌رو شود. هر عملی که به مرگ شما منجر شود، زمان را به ابتدای لوپ برگردانده و باید از اول شروع کنید.

هرچند یکی از قابلیت‌های Colt این است که می‌تواند برای مدت محدودی زمان را به عقب برگردانده تا از مرگ نجات پیدا کند؛ اما به‌جز این مکانیک موجود در بازی، راه دیگری برای ذخیره کردن پیشروی شما در بازی وجود ندارد.

تکرار چرخه زمانی اما به تعداد مناطقی که درون جزیره سفر کرده‌اید مرتبط است. درون جزیره چهار منطقه اصلی و بزرگ وجود داشته که هرکدام در چهار بازه زمانی صبح، ظهر، عصر و شب طراحی شده‌اند. زمانی که وارد هر منطقه می‌شوید، تصمیم اینکه سریع باشید و یا به‌آرامی در آن گشت‌وگذار کنید بر عهده خودتان است. اما زمانی که از منطقه خارج شده و یا وارد منوی اصلی بازی شوید، چرخه زمانی تکرار شده و از اول شکل می‌گیرد.

بازی Deathloop

قابلیت‌هایی که Colt می‌تواند استفاده کند

طبق گفته سازندگان، تعدادی از قابلیت‌های ماوراءالطبیعه که مشابه آن را در سری Dishonored مشاهده کرده‌اید در Deathloop حضور دارند. آن‌ها می‌خواستند علاوه بر اینکه تجربه‌ای اصیل و جدید را به بازیکن ارائه دهند؛ عناصری آشنا را هم به خورد آن‌ها داده تا حس نوستالژی سری Dishonored نیز در Deathloop حضور داشته باشد. برخی از قابلیت‌های موجود به شرح زیر هستند:

قابلیت Reprise: باعث می‌شود تا هنگامی که کشته شدید، زمان را برای چند ثانیه به عقب برگرداند. این فرایند فقط برای کاراکتر شما رخ داده و سایر افرادی که به قتل رسانده‌اید زنده نخواهند شد. در هر چرخه زمانی شما فقط دو بار می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید و پس از اینکه برای بار سوم کشته شدید، باید لوپ را از ابتدا شروع کنید.

  1. قابلیت Karnesis: با این قابلیت می‌توانید دشمنان را با قدرت ذهنی خود بلند کرده و پرتاب کنید.
  2. قابلیت Shift: این قابلیت همان Blink بوده که به شما اجازه می‌دهد مسافتی طولانی را تلپورت کنید و برای جابه‌جایی میان جاهای خالی بین ساختمان‌ها و یا بالا رفتن از مکان‌های مختلف کاربرد خواهد داشت.
  3. قابلیت Nexus: چیزی شبیه به قابلیتDomino  در سری Dishonored که دشمنان را به یکدیگر نزدیک کرده و متصل می‌کند تا بتوانید آن‌ها را با یک ضربه از پا در آورید.
  4. قابلیت Aether: با این قابلیت می‌توانید نامرئی شده و از دید دشمنان و برجک‌های دفاعی مخفی شوید.
  5. قابلیت Havoc: این قابلیت شاید شما را یاد سری فیلم‌های The Matrix بیندازد. با Havoc می‌توانید گلوله‌ها را در هوا نگه داشته و آن‌ها را به سمت دشمنان پرتاب کنید.

اکثر این قابلیت‌ها از طریق کتیبه‌هایی به دست می‌آید که اغلب در دست همان 8 هدفی است که باید به قتل برسانید. علاوه بر این 8 نفر ذکرشده آیتمی به اسم Residuum دارند که توسط آن می‌توانید تجهیزات و قدرت‌های خود را در طول لوپ‌های زمانی مختلف حفظ کنید. این قابلیت‌های مختلف را همچنین می‌توانید ارتقا دهید و ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کنید تا قدرتمندتر شوند. برای مثال نامرئی شدن خود را طوری ارتقا دهید که پس از ضربه زدن به دشمنان نیز ادامه‌دار باشد تا بتوانید آزادانه و به‌صورت مخفی، دشمنان را از پا در آورید.

این 8 هدف اصلی که باید از بین ببرید چه کسانی هستند؟

تا اینجا متوجه شدیم که مأموریت اصلی بازی، کشتن 8 شخصیت مهم جزیره است؛ اما این 8 شخصیت دقیقاً چه کسانی هستند و چه نقشی در داستان بازی دارند؟ تمامی این افراد عضو یک پروژه به اسم AEON بوده که هدف آن دسترسی به زندگی جاودانه‌ای بوده که هیچ عواقبی در آن منتظر انسان نباشد. درواقع آن‌ها با استفاده از این پروژه و قدرت‌های خود، توانسته‌اند تا این چرخه زمانی تکرارشونده را ایجاد کنند تا بتوانند برای همیشه زنده بمانند.

همچنین قابلیت‌های ماوراءالطبیعه آن‌ها توسط اشیائی که دانشمندان پروژه AEON در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند، به دست آمده است. برخی از این شخصیت‌ها را به‌اختصار شرح خواهیم داد:

Alexis Dorsey ملقب به گرگ

این کاراکتر علاقه خاصی به گرگ‌ها داشته و به دلیل قدرت و نفوذش در جامعه، خودش را نوعی آلفا و رهبر می‌داند. او می‌خواهد بهترین دوست و همکار همه باشد و شخصیتی ازخودراضی و نارسیستیک دارد. او همواره در حال برگزاری یک مهمانی بالماسکه با ماسک‌های گرگ شکل در منطقه Updaam جزیره است و این مهمانی در طول شب برگزار می‌شود. کتیبه قابلیت Karnesis که قبلاً به آن اشاره شد در دست این کاراکتر بوده و برای کشتن او بهترین راه، نفوذ به مهمانی شبانه‌اش است.

Egor Serling

این کاراکتر خودش را یک دانشمند موفق دانسته و دوست دارد در تنهایی خودش زندگی را سپری کند. او هرچند که تنهایی و گوشه‌گیری را دوست دارد؛ اما از اینکه تحسین شود و به‌عنوان یک نابغه شناخته شود هم لذت می‌برد و دوست دارد سایر افراد جزیره او را تحسین کنند.

اگر هیچ‌کدام از این شرایط محیا نشود، Egor خشم درونش را نشان داده و به یک انسان بسیار خطرناک تبدیل می‌شود. کتیبه Aether در اختیار این کاراکتر بوده و به او قابلیت نامرئی شدن را می‌دهد. همچنین بنیان‌گذار پروژه AEON را نیز می‌توانید در آزمایشگاه Egor پیدا کنید.

Ramblin Frank Spicer

از این کاراکتر در جدیدترین پیش‌نمایش بازی رونمایی شد و ظاهراً در یک استودیوی بزرگ که به‌شدت تحت محافظت است؛ حضور دارد. بازیکن برای کشتن او باید راهی برای نفوذ به داخل این استودیو پیدا کند. ظاهراً یکی از چالش‌برانگیزترین کاراکترها برای به قتل رساندن این شخصیت باشد و پیدا کردن مسیر درست برای این کار، مدت‌ها بازیکن را درگیر کند.

Julianna Blake

این کاراکتر متفاوت‌ترین هدف در بین این 8 نفر است. همه این افراد به‌جز Julianna روتین روزانه مشخصی دارند اما او فقط یک مأموریت داشته و آن هم به قتل رساندن شما است. چون خودش یک قاتل حرفه‌ای است، او را به یکی از خطرناک‌ترین هدف‌ها تبدیل می‌کند.

او نه‌تنها عادت روزانه و مشخصی ندارد، بلکه این قابلیت را داشته تا خودش را شبیه به مردم عادی کند که باعث می‌شود فرار کردن از چنگ او بسیار سخت شود و در موقعیت‌های مختلف، بتواند شما را غافلگیر کند. اگر ویژگی‌های آنلاین بازی را هم فعال کرده باشید، یک بازیکن دیگر می‌تواند Julianna را کنترل کرده و درون بازی به سراغ شما بیاید! سازندگان در مورد 4 شخصیت دیگری که از اهداف اصلی به قتل رساندن در بازی هستند جزییاتی منتشر نکرده‌اند.

بازی Deathloop

قابلیت Multiplayer بازی چگونه است؟

اگر تجربه آنلاین بازی‌هایی چون Darksoul یا Watchdogs را داشته باشید، Deathloop نیز مکانیکی مشابه با آن‌ها دارد. بازیکنان می‌توانند وارد نقشه شما شده و با کنترل شخصیت Julianna برایتان مزاحمت ایجاد کنند. همین تجربه می‌تواند جذابیت زیادی به گیم پلی اضافه کند. هرچند اگر ویژگی‌های آنلاین بازی را غیرفعال کنید، Julianna توسط هوش مصنوعی کنترل خواهد شد. این کاراکتر توسط رادیو نیز دائم با Colt صحبت می‌کند.

تعامل میان دو بازیکن در نقش‌های Colt و Julianna می‌تواند به‌شدت سرگرم‌کننده و مهیج باشد. Colt به لطف قابلیت‌هایش می‌تواند 2 بار زنده شود وJulianna  نیز ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد که مهم‌ترین آن، جا زدن خود به‌جای مردم عادی است.

طبق گفته سازندگان، تجربه بازی در نقش Julianna علاوه بر سرگرم‌کننده بودن، دانش و اطلاعات شما از بازی و محیط‌های درون جزیره را به چالش خواهد کشاند. برای مثال غیبت برخی از افراد در منطقه‌ای که همیشه در آن حضور دارند می‌تواند سرنخی برای حضور Colt باشد. پیدا کردن مکان‌های مناسب برای شلیک سلاح تک‌تیرانداز و… نیز تجربه بازی با او را به‌شدت سرگرم‌کننده می­کند و شما را در مسیر یک شکارچی انسان ماهر قرار دهد.

هرچند قابلیت PvP کاملاً اختیاری بود و به گفته سازندگان، هیچ پیشروی‌ای در بازی ملزم به اجرای آنلاین بازی نیست؛ اما پاداش‌ و جایزه‌هایی وجود دارد تا افرادی که خودشان را به چالش می‌کشند را راضی نگه دارد و سایرین را هم به تجربه این بخش ترغیب کند.

علاوه بر باز کردن اسکین‌های جدید برای هر دو کاراکتر قابل‌بازی در Deathloop، تروفی‌هایی نیز برای بخش آنلاین در نظر گرفته شده است. همچنین اگر بازیکن در نقش Colt بتواند Julianna را شکست دهد، سلاحی به دست خواهد آورد که بسیار قدرتمند است. همچنین تمام قابلیت Reprise را بازیابی می‌کند تا بتوانید بار دیگر زمان را به عقب برگردانده و از مرگ نجات پیدا کنید.

چه سلاح‌هایی در بازی Deathloop وجود دارد؟

به‌عنوان یک قاتل ماهر، Colt به طیف گسترده‌ای از تجهیزات و سلاح‌های مختلف در کنار قابلیت‌های جادویی خودش دسترسی دارد. بسیاری از سلاح‌های موجود در بازی سبکی کلاسیک و متناسب با دهه 60 میلادی دارند. تمامی این سلاح‌ها در دسترس کاراکتر Julianna نیز قرار خواهد گرفت. برخی از این سلاح‌ها که از آن‌ها رونمایی شده است از قرار زیر هستند:

  1. Machete: تنها سلاح سرد بازی که تیغه بسیار تیزی داشته و توسط آن می‌توانید از پشت و مخفیانه دشمنان را به قتل برسانید.
  2. Rapier: برخلاف اسم غلط‌اندازش، این سلاح یک شاتگان قدرتمند و تک لول بوده که برُد متوسط و قدرت تخریبی بالایی دارد.
  3. Strelak 50-50: این سلاح مسلسلی قابل و قدرتمند بوده و برای به رگبار بستن دشمنان بسیار کارآمد است.
  4. Heritage Gun: این سلاح یک ویژگی منحصربه‌فرد داشته و آن هم گلوله‌های انفجاری‌اش است.
  5. Limp-10: مسلسلی سبک که قدرتی مناسب داشته و به‌شدت پر سروصدا است.
  6. Sepulchra Breteira: سلاح تک‌تیرانداز موجود در بازی با بُرد بسیار بالا و دقت زیاد شلیک گلوله‌ها.
  7. Tribunal: یک تپانچه کلاسیک
  8. Vopat Trencher: یکی دیگر از شاتگان‌های موجود در بازی.

علاوه بر این سلاح‌ها، Colt به تجهیزات دیگری مانند برجک‌های کوچک با قابلیت تیراندازی خودکار، نارنجک و ریموتی که برای از کار انداختن آژیر خطر استفاده می‌شود؛ هم دسترسی دارد. همچنین ابزاری به اسم Hackamajig که اختراع خود Colt است در دسترس بوده که توسط آن می‌توانید سنسورها و سایر اشیاء الکترونیکی را هک کنید.

تاریخ انتشار

بازی Deathloop ابتدا قرار بود در تاریخ 21 ماه مه سال 2021 برای پلتفرم‌های PC و PS5 منتشر شود. اما این تاریخ تا 14 سپتامبر (23 شهریور 1400) به تعویق افتاد که علت آن اطمینان از سلامتی تیم سازنده به دلیل شیوع ویروس کرونا بود.

راهنما و توضیحات
برچسب ها

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

تاریخ انتشار بازی Deathloop چه زمانی است؟

این بازی قرار است در تاریخ 23 شهریور سال 1400 شمسی منتشر شود.

۱
سبک بازی Deathloop چیست؟

این بازی در سبک شوتر اول‌شخص بوده که عناصری از مخفی‌کاری نیز در آن حضور دارد.

۲
داستان بازی Deathloop در مورد چه چیزی است؟

این بازی داستان شخصیتی به اسم Colt را روایت کرده که در یک چرخه زمانی تکرارشونده درون یک جزیره مرموز اسیر شده است و باید راهی برای پایان دادن به آن پیدا کند.

۳
بازی Deathloop برای کدام پلتفرم‌ها منتشر می‌شود؟

این بازی برای پلتفرم‌های PC و PS5 منتشر خواهد شد.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.