پدر بودن اصلاً کار ساده‌ای نیست و به‌خصوص اگر پدر یکی از شخصیت‌های موجود در بازی‌های ویدیویی باشید و آن موقع حتماً یک سناریو غمگین برای شما آماده‌شده است. بیشتر پدرهای محبوب دنیای بازی، یا همسر خود را ازدست‌داده یا فرزندش را و در بهترین حالت ممکن، گروگان گرفته‌شده‌اند و باید به نجات آن‌ها بپردازد. به‌هرحال بازی‌های ویدیویی قرار نیست وقایع روزمره یک زندگی شاد و آرام را روایت کند و نیاز به هیجان، مثل برق می‌ماند برای کامپیوتر و گوشی‌های امروز ما که بدون آن‌ها نمی‌توانیم زندگی کنیم.

خوشبختانه تعدادی از این پدرهای بیچاره، در سخت‌ترین شرایط هم توانسته‌اند راهی به قلب ما پیدا کنند و ما را عاشق خود کنند. تعدادی توانسته‌اند پدر مناسبی برای فرزندشان باشند و او را شرایط سخت خارج کنند یا مثل کریتوس، درس زندگی بیاموزند. به‌هرحال زیاده‌گویی کافی است و بیایید به مناسبت روز جهانی پدر، محبوب‌ترین پدرهای دنیای بازی‌های ویدیویی را بر اساس رأی گیمرها معرفی کنیم!

بهترین پدرها در بازی‌های ویدیویی

Horizon Zero Dawn Rost

10‌ – Rost از بازی Horizon Zero Dawn

بازی Horizon Zero Dawn‌ سرشار از لحظات به‌یادماندنی و شخصیت‌های گیرا و جذاب است. خوشبختانه استودیو گوریلا گیمز به خوبی از پس ایجاد شخصیت‌های پویا برآمده و روابط میان اعضای خانواده را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده است. یکی از این شخصیت‌های مهم، Rost از قبیله‌ی نورا است که دختر مو قرمز و زیبای بازی به نام آلوی را به فرزندی قبول می‌کند و او را مانند دختر خود پرورش می‌دهد. اگرچه این دو اوقات سختی میان مردمان قبیله‌ی نورا داشتند اما بالاخره رابطه‌ی پدر و فرزند میان آن‌ها شکل گرفت. این Rost‌ بود که به آلوی شکار آموخت و به وی یاد داد که چطور در این دنیای زیبا اما خطرناک، گلیمش را از آب بکشد و مستقل زندگی کند.

بعدها در بازی می‌بینیم که قبیله‌ی نورا توسط دشمن مورد یورش قرار می‌گیرد و آلوی، تنها بازمانده از آن قبیله خواهد بود و این‌طور است که Rost خود را فدای او آلوی می‌کند و این‌طور است که ماجراجویی بزرگ بازی Horizon Zero Dawn‌ آغاز می‌شود. کمتر پدر مهربان مانند راست را می‌توان دربازی‌های ویدیویی پیدا کرد که این اندازه برای دخترش فداکاری کند و او را برای سخت‌ترین شرایط ممکن آماده کند.

Eli-Vance-Half-Life

9 – دکتر الی ونس از بازی Half Life

الی ونس را شاید یکی از واقعی‌ترین پدرهای تاریخ ویدیو گیم نامید که نه‌تنها به دنبال محافظت از جان دخترش به نام آلیکس است، بلکه حتی جان خود را هم برای او می‌دهد‍. مجموعه‌ی Half Life با شخصیت‌های بی‌نظیری شناخته می‌شود که در کمتر بازی دیده می‌شوند و بدون شک دکتر الی ونس، یکی از همین افراد است. او که دانش‌آموخته‌ی دانشگاه هاروارد است، مدتی برای Black Mesa کار می‌کرد و همراه خانواده‌اش در همان مرکز تحقیقاتی ساکن بود. اگرچه او در هاف لایف 1، شخصیت مهمی نبود اما در شماره‌ی دوم، به یکی از کاراکترهای دوست‌داشتنی تبدیل شد که از سویی برای دخترش سگ رباتیک می‌ساخت و از سوی دیگر، او را دعوت به گروه مقاومت می‌کرد تا جلوی نیروهای فرازمینی بایستد و با جان و دل بجنگد.

الی ونس فوق‌العاده دخترش را دوست می‌داشت و دیالوگ‌های مختلف وی مانند «عزیزم» و «عسلم»، عشق وی را به آلیکس نشان می‌دهد. همین باعث شد تا هنگامی‌که آلیکس توسط یک فرازمینی به گروگان گرفته شود، جان خود را به خطر بیندازد و او را نجات دهد. متأسفانه آخرین بار او را در آغوش دخترش دیدیم که با گفتن «دوستت دارم» برای همیشه از دنیای فانی پر کشید و به آلیکس و سگ رباتیکش میدان داد تا انتقام وی را بگیرند.

John Marston Red Dead Redemption

8 – جان مارستون از بازی Red Dead Redemption

کمتر شخصیتی مانند جان مارستون را می‌توان یافت که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، درواقع می‌توان اسم او را در لیست کاریزماتیک‌ترین شخصیت‌های بازی‌های ویدیویی هم قرارداد اما شاید برای جالب‌ باشد که این کابوی خون سرد و قاتل، می‌تواند یک پدر محبوب هم باشد! اینکه شما یک قاتل بالفطره باشید، به معنی آن نیست که نمی‌توانید پدر خوبی باشید. جان مارستون با پی بردن به کارهای تبه‌کارانه خود و فهم اینکه آن دوران از زندگی‌اش تمام‌شده، همه‌چیز را کنار می‌گذارد و خانواده‌اش را در اولویت قرار می‌دهد اما دولت آمریکا برنامه‌ی دیگری برای او دارد.

جان مارستون که تازه‌ فکر می‌کرد زندگی‌اش شکل‌گرفته و به آرامش رسیده، مورد یورش نیروهای دولت آمریکا قرار می‌گیرد و همسر و پسرش به گروگان گرفته می‌شود. دولت آمریکا از جان مارستون می‌خواهد که اعضای قدیمی گروهش را لو دهد و تک‌تک آن‌ها را دستگیر کند تا بتواند بار دیگر خانواده‌اش را ببیند. خبر خوب آن است که جان همان کاری که دولت می‌گوید را انجام می‌دهد و بار دیگر به آغوش خانواده‌اش برمی‌گردد و بالاخره آن قلب مهربانش را به بازی‌کننده‌ها نشان می‌دهد. خبر بد آن است که اعضای گروه سابقش، بالاخره او را پیدا می‌کنند و او را به مسلسل می‌بندند. جان مجبور می‌شود که از خانواده‌اش حفاظت کند و به همین دلیل، جانش را فدای آزادی و فرار آن‌ها می‌کند. ابتدای بازی فکر می‌کردیم که یک خلاف‌کار نمی‌تواند پدر خوبی باشد اما او به ما نشان داد که تمام‌قد از خانواده‌اش دفاع می‌کند.

Ethan Mars Heavy Rain

7 – ایتن مارس از بازی Heavy Rain

اگر شما پدر یکی از شخصیت‌های بازی‌های ویدیویی باشید، باید آماده‌ی مرگ یا سرقت فرزند عزیزتان باشید. شاید بگویید نویسنده‌های بازی شما از پدرها خوششان نمی‌آید و شاید واقعاً هم همین‌طور باشد! هر چه باشد ایتن مارس از آن پدرهای بدشانس است که وقایع تلخ زندگی او را قدم‌به‌قدم در بازی Heavy Rain چشیدیم. ایتن آن‌قدر بدشانس است که اولین پسرش را در تصادف رانندگی از دست می‌دهد و پسر کوچکش هم توسط قاتلی سریالی به نام «قاتل اوریگامی» به سرقت می‌رود. آن صحنه‌های اول بازی داخل فروشگاه و از دست دادن پسرش، یکی از تکان‌دهنده‌ترین لحظاتی است که می‌توانید در یک بازی ویدیویی پیدا کند.

اگر تا اینجا با ما پیش رفته باشید، فهمیده‌اید که گروگان‌گیری و سرقت فرزند، یکی از آن چالش‌هایی است که پدرهای محبوب بازی‌های ویدیویی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بدون شک ایتن مارس یکی از کامل‌ترین این شخصیت‌هاست که برای پسرانش غذا می‌پزد و می‌توانیم تمامی این لحظات شیرین را مشاهده کنیم اما بدبختانه قاتل سریالی بازی، دست از سر او برنمی‌دارد و باعث شده تا یکی از تلخ‌ترین و احساسی‌ترین بازی‌های ویدیویی تاریخ را با Heavy Rain بچشیم.

Harry Mason Silent Hill

6 – هری میسون از بازی Silent Hill

قبل از ورود به بررسی این شخصیت محبوب، بهتر است یک سؤال از خود بپرسیم! شما برای نجات دادن فرزند خود، تا چه اندازه دل به دریا خواهید زد و خود را به خطر خواهید انداخت؟‌ مطمئنم پاسخ هیچ‌کدام از شما مانند هری میسون از بازی سایلنت هیل، تکان‌دهنده نخواهد بود؛ بله او برای نجات فرزندش به یک بعد دیگر از هستی سفر کرد تا با یک شیطان مخوف بجنگد.

مطمئنم همه‌ی شما بازی سایلنت هیل را تجربه کرده‌اید و می‌دانید که تمامی مشکلات هری میسون و دخترخوانده‌اش شریل از کجا شروع شد؛ این دو تصمیم عجیبی می‌گیرند و برای تفریح به شهر ترسناک سایلنت هیل می‌روند. پس‌ازآن است که شریل گروگان گرفته می‌شود و کابوس‌های وحشتناک هری میسون شروع می‌شود. برعکس دیگر شخصیت‌های موجود در لیست، هری یک آدم معمولی است و نه هنرهای رزمی را می‌داند و نه کار با سلاح‌های گرم و سرد اما بیشتر از تمامی پدرهای موجود در لیست، دخترش را دوست دارد و اراده‌ی عجیبی برای بازپس‌گیری او دارد. هر چه بازی سایلنت هیل به نقاط ترسناک‌تر و تاریک‌تر می‌رسد، این هری میسون است که بااراده‌ی بیشتری دل به خطر می‌زند تا با آن نیروی شیطانی که دنیای او را به‌هم‌ریخته بجنگد. هری میسون بدون شک از محبوب‌ترین پدرهای بازی‌های ویدیویی است.

Kazuya Kiryu Yakuza

5 – شخصیت Kazuya Kiryu از مجموعه‌ی یاکوزا

همه‌ی ما مجموعه‌ی یاکوزا را به دلیل نمایش بی‌رحمانه‌ی گروه‌های تبه‌کار ژاپنی می‌شناسیم اما فرهنگ مردم ژاپن، بیش از هر بازی دیگری در این مجموعه می‌درخشد و همین یکی از نقاط قوت بازی است. اگر مجموعه‌ی یاکوزا را بازی کرده باشید، قطعاً باشخصیت Kazuya Kiryu که قهرمان داستان است، آشنایی دارید و می‌دانید که او قلبی از طلا دارد و چه اندازه به فکر یتیم‌های شهر است. البته فنون رزمی و قیافه‌ی خشن او قطعاً چنین ویژگی‌هایی را پنهان می‌کند اما این باعث نمی‌شود تا کازویا از کمک به مردم خودداری کند.

رابطه‌ی کازویا باشخصیت هاروکا ساوامورا، یکی از احساسی‌ترین قسمت‌های مجموعه‌ی یاکوزا است. اگر این بازی را تجربه نکرده‌اید، باید بگوییم که کازویا پس‌ازآنکه هاروکا پدر و مادرش را از دست می‌دهد، این دختر دوست‌داشتنی را به فرزندخواندگی قبول می‌کند. کازویا آن‌قدر از پدر بودن خوشش می‌آید که تصمیم به تأسیس یک یتیم‌خانه می‌گیرد تا به کودکانی که هیچ سرپناهی ندارند، کمک کند. کدام پدر را می‌توان یافت که این اندازه مهربان باشد و به فکر کودکانی باشد که هیچ سرپناهی ندارند. شاید Kazuya Kiryu هیچ فرزندی از خود نداشته باشد، اما از بسیاری از پدرهای امروزی مهربان‌تر است.

Big Daddy Bioshock

4 – شخصیت Big Daddy از مجموعه‌ی BioShock

می‌دانم الآن با خودتان می‌گویید که Big Daddy اصلاً ازنظر فنی پدر نیستند! در جواب باید بگوییم که رابطه‌ی میان یک Big Daddy و Little Sister که دخترانی از جنس انسان در دنیای زیرآب Rapture است، به همان اندازه‌ی رابطه‌ی پدرهایی که در این لیست برشمردیم، عمیق و مهم است. مجموعه‌ی بایوشاک بدون شکل ازجمله بهترین بازی‌های ویدیویی است و کمتر بازی را می‌توان یافت که چنین شخصیت‌های واقعی و پویا را به تصویر کشیده باشد. اگر در مورد بیگ ددی، چیزی نمی‌دانید، باید بگوییم که این موجودات قدرتمند با سلاح‌های ترسناکی تجهیز شده‌اند و هدف از طراحی آن‌ها ایده بوده که تمام‌قد از «خواهران کوچک» یا همان Little Sisters دفاع کنند.

می‌دانم که بیگ‌ ددی‌ها بیش‌ازحد مواظب فرزندان خود هستند اما در مکان خطرناکی مانند Rapture، این اندازه حفاظت یک نیاز جدی است. درواقع باید گفت، اگر کسی دست به دختران بیگ ددی بزند، تنها دستش را از دست نخواهد داد! این موجودات از هیچ‌گونه نبردی هراس ندارند و تمام تلاش خود را به‌منظور کشتن حریف به خرج می‌دهند. دیگر چه پدری را می‌توانید یافت که این اندازه به فکر فرزندانش باشد و از آن‌ها در مقابل خطرات موجود دفاع کند؟

Geralt The Witcher 3

3 – گرالت از بازی The Witcher 3

کمتر بازی را می‌توان مانند ویچر پیدا کرد که روابط میان شخصیت‌ها حتی از زندگی واقعی هم جذاب‌تر باشد. شخصیت گرالت که قهرمان بازی The Witcher 3 است، با آن ظاهر کاریزماتیک و صدای خفنش، بدون شک محبوب بسیاری از عاشقان بازی‌های ویدیویی است. بسیاری او را به دلیل بی‌رحمی و شهامتش درنبرد با هیولاها می‌شناسند اما گرالت قلب مهربانی دارد و مانند یک پدر از سیری، شاهزاده سینترا محافظت می‌کند.

گرالت مانند دیگر ویچرها بسیار خون سرد است و همین باعث می‌شود تا او همه‌چیز باشد تا یک پدر! درواقع کسی فکرش را نمی‌کند که گرالت نسبت به سیری حسی در دل داشته باشد اما واقعیت آن است که او را از فرزند نداشته‌اش هم بیشتر دوست دارد. با گم‌شدن سیری، گرالت تمام سرزمین بازی را برای یافتن او جستجو می‌کند و خطرات زیادی را به جان می‌خرد. دیگر کدام پدری را می‌توانید پیدا کنید که این‌چنین، تمام دنیا را برای نجات این شاهزاده‌ی زیبا جستجو کند؟

گرالت واقعاً یک پدر تمام‌عیار است و دقیقاً همان جک‌های مخصوص پدرها را هم استفاده می‌کند؛ اما بزرگ‌ترین تفاوت او با دیگر پدرهای عادی آن است که او یک مبارز بی‌نظیر است و تقریباً هیچ مبارز و هیولایی نمی‌تواند جلوی او را بگیرد. از هیولا گرفته تا اسکلت‌های ترسناک و سربازان تازه‌نفس، گرالت همه را برای یافتن سیری از تیغ شمشیرش رد خواهد کرد.

Joel The Last of US

2 – جوئل از بازی The Last of Us

هنگامی‌که توسعه‌دهندگان ناتی داگ در حال خلق تازه‌ترین شخصیت خود بودند، او را به‌عنوان یک پدر در نظر گرفتند و اسمش را جوئل نامیدند. جوئل ازجمله شخصیت‌هایی است که از همان ابتدا به‌عنوان یک پدر خلق شد و اگر به پیش‌درآمد بازی نگاه بیندازیم، می‌بینیم که وی عاشق دخترش «سارا» است اما مجبور می‌شود تاریک‌ترین کابوس زندگی‌اش را تجربه کند و دخترش را از خودرو آتش‌گرفته‌اش بیرون بکشد و تلاش کند تا او را در سخت‌ترین روزهای تمدن بشری نجات دهد. می‌دانم همین حرکت کافی است تا او را به‌عنوان یکی از بهترین پدر بازی‌های ویدیویی بشناسیم اما هر چه به پایان بازی The Last of Us نزدیک می‌شویم، جوئل بیشتر و بهتر در نقش پدر جا می‌افتد.

پس‌ازآنکه جوئل دخترش را از دست می‌دهد وزندگی‌اش از هم می‌پاشد، او امیدش را در الی می‌یابد. الی دختر کوچک و بامزه‌ای است که به نظر در برابر ویروس مهیبی که بشریت را به‌زانو درآورده، مصونیت دارد. همین باعث می‌شود تا جوئل او را مانند دختر خود بزرگ کند و بالاخره امید زندگی و دلیل حیاتش را پیدا کند. هر چه در بازی لست آف آس پیش می‌رویم، رابطه‌ی میان جوئل و الی به‌عنوان پدر و دختر، گرم‌تر می‌شود و آن احساسات شیرین قدیمی برای جوئل زنده می‌شود.

تقریباً تمامی پدرهای موجود در این لیست برای فرزندشان جان‌فشانی کردند و جوئل هم هنگامی‌که می‌فهمد الی قرار نیست از عمل جراحی‌اش زنده بیرون بیاید، تمام دنیا را به هم می‌ریزد و هر که دستش می‌رسد را می‌کشد تا بتواند «دخترش» را نجات دهد. جوئل تمام بشریت را به خطر می‌اندازد تا جان یک دختر را نجات دهد اما آن دختر یک آدم عادی نیست، او فرزند شیرین و بامزه‌ی جوئل است که برای او هر کاری می‌کند.

Kratos God of War

1 – کریتوس از بازی God of War

وقتی صحبت از محبوب‌ترین پدرهای بازی‌های ویدیویی می‌شود، اسم کریتوس قطعاً به‌عنوان اولین نفر در ذهن شما تداعی می‌شود. کریتوس آخرین شخصیتی است که توانسته به فهرست نه‌چندان بلند، پدرهای بازی‌های ویدیویی بپیوندد. کریتوس قطعاً پسر خوبی برای پدرش زئوس نبود و او را از تاج‌وتخت پایین کشید و به تاریک‌ترین سیاه‌چال‌های جهنم فرستاد و کسی باور نمی‌کند که چنین انسان شرور و عصبانی بتواند روزی یک پدر محبوب شود!

استودیو Santa Monica پس از انتشار سه شماره از مجموعه‌ی خدای جنگ، یک کریتوس پیر و آرام را به تصویر کشید که بالاخره ازدواج‌کرده و صاحب یک پسر کوچک به نام آترئوس شده است. کسب تجربه و پیر شدن باعث نشده تا کریتوس آن اخلاق گند قدیمی را کنار بگذارد و حتی پسرش را به نام هم صدا نمی‌زند و تنها به او می‌گوید «پسرم» (Boy). این پسرم گفتن‌های کریتوس در سراسر بازی God of War شنیده می‌شود و توسعه‌دهندگان بازی، کار فوق‌العاده‌ای در خلق یک رابطه‌ی پسر و پدر انجام داده‌اند. کریتوس با پیشرفت در بازی، دست از آن اخلاق سردش برمی‌دارد و کم‌کم، آترئوس را به‌عنوان پسر دوست‌داشتنی‌اش قبول می‌کند اما لحظات تنش آمیز هم پشت سر هم پدیدار می‌شود تا نشان دهد که آترئوس هم چندان از پدر خود راضی نیست.

مشخص است که کریتوس نمی‌تواند رابطه‌ای عاطفی با پسرش داشته باشد اما آترئوس را فوق‌العاده دوست دارد؛ ولی مداوم حس می‌کند که این پسر می‌تواند همان بلایی که خودش سر زئوس آورد را سرش بیاورد. جدا از این صحبت‌ها، کریتوس مانند یک پدر مهربان و وفادار به پسرش راه و رسم زندگی می‌آموزد و به او یاد می‌دهد که چطور در سرزمین خطرناک اما زیبا اسکاندیناوی دوام بیاورد. داستان این پدر و پسر هنوز تمام نشده و قرار است بازی God of War Ragnarok، سرنوشت این دو را مشخص کند.

منبع:‌Ranker