حسام شالیکاریان

راهنمای خرید ماوس گیمینگ – بهار 1400

حسام شالیکاریان 9 اردیبهشت 1400 بدون دیدگاه
1,652 بازدید

یک گیمر به همان میزان که به قطعات سخت افزاری کیس خود از جمله پردازنده مرکزی و کارت گرافیک اهمیت می دهد، به خرید ماوس گیمینگ نیز توجه می‌کند و به هر حال تمامی دستورات کاربران از طریق ماوس و کیبرد به کامپیوتر شخصی منتقل می‌شود. گیمرها زمان بسیار طولانی را با ماوس گیمینگ خود می‌گذارند و این محصول باید از مشخصات فنی و طراحی ظاهری قابل قبولی برخوردار باشد. در راهنمای خرید ماوس گیمینگ به معرفی شش محصول بی‌نظیر در محدوده قیمت 1 میلیون تومان می‌پردازیم.

در محدوده قیمت مورد نظر محصولات متعددی وجود دارند که بسیاری از آن‌ها از برندهای نا معتبر و ناشناس هستند و به همین دلیل در لیست وب سایت پارسی گیم اثری از آن‌ها مشاهده نمی‌کنید. از دید بسیاری از کاربران، انتخاب یک ماوس یا همان موشواره به نورپردازی RGB و تعداد کلیدهای بیشتر بستگی دارد، اما باید به این نکته اشاره کنیم که در انتخاب این محصول باید پارامترهای متعددی را لحاظ کرد.

نوع سنسور، دقت سنسور، تعداد/نوع/طول عمر و نویز کلیدها، کیفیت ساخت بدنه، طول و جنس کابل، آلیاژ پورت USB، قابلیت ماکرو (برنامه ریزی کلیدها از طریق نرم افزار) و سیستم نورپردازی از جمله پارامترهای مهم در خرید ماوس گیمینگ به شمار می‌روند که بر اساس بودجه و نوع کاربرد باید هر کدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار داد.

ماوس گرین مدل GM601

ماوس گرین مدل GM601

ماوس گیمینگ ارزان قیمت گرین مدل GM601 که از سیستم نورپردازی بر اساس تنظیم میزان دقت سنسور (DPI) بهره می‌برد، به دلیل شکل و سبک طراحی خود به عنوان یک گزینه بسیار مناسب برای گیمرها شناخته می‌شود. این محصول با کیفیت و زیبا دارای مشخصات فنی قابل قبولی بوده و این موارد ارزش خرید GREEN GM601 را افزایش می‌دهند. حسگر اپتیکال به کار رفته در این محصول قابلیت کارکرد روی سطوح مختلف را دارد و با بهره‌گیری از ماوس پد نیز می توان به دقت و کیفیت بالای سنسور افزود. دقت سنسور به کار رفته در چهار بازه 800/1200/1600/2400 نقطه در هر اینچ قابل تنظیم بوده و بر اساس تنظیم میزان دقت سنسور، رنگ‌های لوگوی GREEN و نشانگر DPI تغییر می‌کند. جنس بدنه از پلاستیک فشرده ABS بوده و آثار کمی از اثر انگشت و دست روی بدنه باقی می ماند. علاوه بر کلیدهای چپ و راست و اسکرول که روی تمامی ماوس‌ها وجود دارند، دو کلید مجزا برای افزایش یا کاهش DPI و کلیدهای بک و فوروارد در سمت چپ بدنه نیز به چشم می‌خورند که به طور حتم برای گیمرها کاربرد فراوانی دارند. تعداد کلید های ماوس هفت عدد ذکر شده که شامل کلید اسکرول نیز می‌شود. طبق اعلام گرین، طول عمر کلیدهای به کار رفته، در حدود 20 میلیون بار کلیک است که یک ویژگی بسیار عالی برای محصولی در این محدوده قیمت به شمار می‌رود. یک نوار نارنجی رنگ در وسط بدنه، دو قسمت چپ و راست ماوس را از یکدیگر جدا کرده و از این رنگ برای کلیدهای جانبی نیز استفاده شده است. به دلیل فرم بدنه ماوس گرین مدل GM601 نمی‌توان از هر دو دست چپ و راست برای کارکردن با آن بهره برد و به‌طورکلی این محصول برای چپ‌دست‌ها توصیه نمی‌شود. ابعاد آن به صورت دقیق برابر با 38×72×127 میلی‌متر و وزن آن نیز برابر با 115 گرم توسط شرکت تولید کننده اعلام شده است. به‌طورکلی ابعاد ماوس GM601 و وزن آن برای کاربرد گیمینگ مناسب بوده و کار کردن با آن بسیار لذت‌بخش است. با توجه به قیمت و نوع کاربری GM601، قابلیت افزودن وزنه به زیر ماوس وجود ندارد، اما بااین‌حال وزن آن در شرایط مطلوبی قرار دارد. طول کابل ماوس 1.5 متر بوده که روکش بافته شده دارد و پورت USB آن نیز از روکش طلا بهره می‌برد.

  1. دارای 7 کلید با طول عمر 20 میلیون بار کلیک
  2. مجهز به سیستم نورپردازی
  3. مجهز به سنسور اپتیکال با دقت 2400 DPI
  4. بدنه از جنس پلاستیک فشرده ABS
  5. کابل 1.5 متری بافته شده
  6. پورت USB مجهز به روکش طلا
  7. ابعاد و وزن بسیار مناسب برای کاربرد گیمینگ
  8. 25 گارانتی پردیس صنعت سیاره سبز
قیمت این محصول در ایران : 300,000 هزارتومان

ماوس باسئوس مدل GM01

ماوس باسئوس مدل GM01

کمپانی Baseus که به دلیل تولید تجهیزات جانبی در میان کاربران شناخته شده است، وارد فاز تولید ماوس گیمینگ نیز شده و در این میان مدل GM01 این شرکت با دارا بودن مشخصات فنی قابل‌قبول، طراحی ظاهری زیبا و قیمت مناسب توجه ما را به خود جلب کرده است. ماوس گیمینگ Baseus GM01 از تعداد 9 کلید قابل‌برنامه‌ریزی بهره می‌برد و نورپردازی تک‌رنگ نیز به جذابیت‌های آن افزوده است. سه کلید در یک ردیف و یک کلید اختصاصی برای نشانه‌گیری در بازی‌های سبک شوتر در سمت چپ بدنه قرارگرفته‌اند و دو کلید تنظیم DPI به همراه کلیدهای چپ و راست و اسکرول نیز روی بدنه به چشم می‌خورند. کلید اختصاصی نشانه‌گیری در بازی‌های شوتر به شما کمک فراوانی می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن روی دشمن خود مسلط شده و به وی شلیک کنید. دور تا دور بدنه شاهد به کارگیری دیودهای نوری نارنجی رنگ هستیم که قابلیت تغییر رنگ آن‌ها وجود ندارد. با این حال رنگ نارنجی مورد استفاده بسیار زیبا و جذاب بوده و قابلیت خاموش کردن نور پردازی نیز تعبیه شده است. فرم بدنه به گونه ای طراحی شده که فقط برای کاربران راست دست قابل استفاده بوده و با توجه به ابعاد 42×80×131 میلی‌متر و وزن 163 گرمی آن می‌توان تجربه‌ای لذت‌بخش را به دست آورد. سنسور اپتیکال به کار رفته در این محصول با دقت 6400 نقطه در هر اینچ (DPI) فعالیت می‌کند و حداکثر شتاب 50G را ارائه می‌دهد. کابل مورداستفاده در ماوس گیمینگ Baseus GM01 از نوع بافته شده است که طول عمر آن را افزایش داده و از پیچ خوردن کابل جلوگیری می‌کند. با توجه به قابلیت برنامه‌ریزی کلیدها، باید به این نکته اشاره کرد که ماوس گیمینگ باسئوس مدل GM01 از قابلیت ماکرو پشتیبانی می‌کند.

  1. دارای 9 کلید با قابلیت برنامه ریزی
  2. سنسور اپتیکال با دقت 6400 DPI
  3. پشتیبانی از شتاب 50G
  4. کلید اختصاصی نشانه گیری در بازی‌های شوتر
  5. نورپردازی نارنجی رنگ دور تا دور بدنه
  6. ابعاد و وزن بسیار مناسب برای کاربرد گیمینگ
قیمت این محصول در ایران : 540,000 هزارتومان

ماوس هویت مدل HV-MS1018

ماوس هویت مدل HV-MS1018

برند چینی Havit که سابقه فعالیت به نسبت طولانی در بازار داخلی را دارد، همواره در حال تولید لوازم جانبی بوده و این بار ماوس گیمینگ HV-MS1018 این کمپانی در راهنمای خرید وب سایت پارسی گیم قرار گرفته است. فرم بدنه در این محصول به گونه ایست که امکان کار کردن با هر دو دست راست و چپ وجود دارد و این قابلیت خوبی برای گیمر های چپ دست به شمار می رود. به‌طورکلی ماوس‌های گیمینگ به دلیل تفاوت‌های ظاهری و وجود کلیدهای متعدد، برای راست‌دست‌ها تولید می‌شوند و نمونه‌های اندکی با قابلیت کارکرد با هر دو دست در بازار مشاهده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی ظاهری ماوس هویت، نورپردازی در بخش‌های متعددی از HV-MS1018 است که از طیف رنگ RGB استفاده شده است. هر چند قابلیت شخصی‌سازی نورپردازی وجود ندارد، اما همین ترکیب رنگ موجود نیز بسیار جذاب و زیباست. نورپردازی ماوس از طیف رنگ زرد در محل اتصال کابل آغاز و در انتهای بدنه نیز به طیف رنگ قرمز ختم می‌شود. دقت سنسور مورد استفاده در آن برابر با 3200 نقطه در هر اینچ بوده و نوع سنسور نیز اپتیکال است. از طریق کلید اختصاصی تنظیم DPI می توانید دقت سنسور را روی چهار بازه 1000/1600/2400/3200 نقطه در اینچ قرار دهید که دامنه قابل قبولی را شامل می‌شود. طول عمر کلیدهای ماوس HV-MS1018 طبق اعلام شرکت سازنده در حدود 3 میلیون بار کلیک است. ابعاد ماوس گیمینگ هویت برابر با 36×62×120 میلی‌متر و وزن آن نیز 129 گرم است. همچنین قابلیت افزایش وزن از طریق قرار دادن وزنه‌های مخصوص در این محصول وجود ندارد و باید با وزن 129 گرمی آن سر کنید. طول کابل 1.5 متری برای یک ماوس گیمینگ مناسب بوده و جنس کابل نیز از روکش لاستیکی است و اثری از کابل بافته شده مشاهده نمی‌شود. به هر ترتیب در محدوده قیمت 550 تا 700 هزار تومان، حق انتخاب چندانی برای کاربران وجود ندارد و محصولی با مشخصات گیمینگ از برندهای معتبر مشاهده نمی‌شود.

  1. دارای 6 کلید با طول عمر 3 میلیون بار کلیک
  2. سنسور اپتیکال با دقت 3200 DPI
  3. نور پردازی RGB غیر قابل تنظیم
  4. مجهز به کلیدهای Backward و Forward
  5. کلید اختصاصی برای تنظیم دقت سنسور
  6. طراحی ظاهری زیبا و چشم نواز
  7. ابعاد و وزن مناسب برای کاربرد گیمینگ
قیمت این محصول در ایران : 675,000 هزارتومان

ماوس لاجیتک G300S

ماوس لاجیتک G300S

در بازه قیمت 700 تا 800 هزار تومان محصولات زیادی به چشم نمی‌خورد، اما در میان همان گزینه‌های محدود، ماوس گیمینگ لاجیتک مدل G300S وجود دارد که گزینه‌ای بسیار عالی به شمار می‌رود. مهم‌ترین ویژگی این محصول وجود دو کلید مجزا روی هر دو بخش کلیک راست و چپ است که به عنوان کلیدهای چهارم تا هفتم شناخته می‌شوند. دو کلید نیز با شماره‌های G8 و G9 نیز در بخش تنظیم DPI به چشم می‌خورند. در مجموع 9 کلید روی ماوس لاجیتک G300S تعبیه شده که همه آن‌ها توسط نرم‌افزار اختصاصی لاجیتک قابل‌برنامه‌ریزی هستند. سنسور به کار رفته در این محصول از دقت 2500 نقطه در اینچ (DPI) پشتیبانی کرده و توسط کلیدهای اختصاصی می‌توانید دقت سنسور را از کمترین مقدار یعنی 250 نقطه در اینچ تا بیشترین مقدار تنظیم کنید. در دو سمت چپ و راست بدنه ماوس می‌توانید دیودهای نوری را به صورت خطی مشاهده کنید و آن‌ها توسط نرم‌افزار اختصاصی قابلیت شخصی‌سازی دارند. سرعت پیگیری اطلاعات در G300S برابر با 60 اینچ بر ثانیه بوده و از حداکثر شتاب 20G نیز پشتیبانی می‌کند. بدنه بافت گذاری شده در نواحی کناری محصول به عنوان محل استراحت دست کاربران، از عملکرد و کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و از تعریق دست نیز جلوگیری می‌کند. ابعاد لاجیتک G300S به ترتیب برابر با 40×72×113 میلی‌متر بوده و وزن آن نیز 109 گرم توسط کمپانی سازنده اعلام شده است. با توجه به ابعاد می‌توان به این نتیجه رسید که بر خلاف تصور، ابعاد ماوس بسیار جمع‌وجور بوده و وزن آن بسیار سبک‌تر از سایر محصولات معرفی شده در راهنمای خرید وب سایت پارسی گیم به شمار می‌رود. بااین‌حال همین ابعاد و وزن برای افرادی که انگشتان باریک و کوچکی دارند، بسیار مناسب تلقی می‌شود. با توجه به فرم بدنه، امکان استفاده از ماوس با دو دست راست و چپ وجود دارد و این ویژگی نیز برای برخی از کاربران بسیار مهم است.

  1. دارای 9 کلید با قابلیت برنامه‌ریز
  2. سنسور اپتیکال با دقت 2500 DPI
  3. نورپردازی قابل تنظیم توسط نرم‌افزار اختصاصی
  4. مجهز به کلیدهای Backward و Forward
  5. کلیدهای اختصاصی برای تنظیم دقت سنسور
  6. طراحی ظاهری زیبا و کیفیت ساخت مناسب
  7. ابعاد و وزن مناسب برای کاربران دارای انگشتان کوچک
قیمت این محصول در ایران : 730,000 هزارتومان

ماوس رپو مدل VT200

ماوس رپو مدل VT200

کمپانی Rapoo در سال‌های اخیر اسم و رسم قابل توجهی برای خود کسب کرده و محصولات با کیفیت این برند همواره مورد تقدیر منتقدین و کاربران قرارگرفته‌اند. در بازه قیمت 800 تا 900 هزار تومانی محصولات متنوعی در بازار داخلی وجود دارند، اما مشکل اصلی وجود محصولاتی با ارزش بسیار پایین‌تر از قیمت درج شده برای آن‌هاست و حتی در برخی از برندها نیز شاهد عرضه محصولات تقلبی در بازار هستیم که به هیچ وجه قابل قیاس با نمونه‌های اصلی نیستند. پس از بررسی گزینه‌های موجود، در نهایت تصمیم گرفتیم تا در راهنمای خرید ماوس گیمینگ وب سایت پارسی گیم، ماوس Rapoo VT200 را معرفی کنیم. این محصول بر خلاف مدل‌های معرفی شده از نوع بی سیم بوده و از ظاهر بسیار جذابی نیز برخوردار است. فرم طراحی VT200 به گونه ایست که می‌توانید با هر دو دست با آن کار کنید، بااین‌حال کلیدهای Backward و Forward همانند تمامی محصولات موجود در بازار در سمت چپ بدنه قرارگرفته‌اند. تعداد 6 کلید روی بدنه مشاهده می‌شود که شامل کلید اسکرول و تنظیم DPI نیز می‌شود. دقت سنسور اپتیکال VT200 برابر با 6200 نقطه در هر اینچ (DPI) بوده که مقدار بسیار مناسبی به شمار می‌رود. نورپردازی RGB در نواحی مختلف این محصول مشاهده می‌شود و نحوه به‌کارگیری آن توسط Rapoo ظاهری بسیار زیبا و چشم‌نواز به وجود آورده است. ابعاد VT200 به ترتیب برابر با 30×137×187 میلی‌متر بوده که نشان دهنده ابعاد بسیار بزرگ و مناسب آن برای کاربرد گیمینگ به شمار می‌رود. وزن این ماوس زیبا نیز 230 گرم بوده و امکان افزودن وزنه به آن وجود ندارد. به‌طورکلی از ظاهر زیبا، مشخصات فنی قابل قبول، سنسور با کیفیت و دارای دقت بسیار عالی ماوس گیمینگ بی‌سیم VT200 می‌توان به عنوان نقاط قوت یاد کرد.

  1. دارای 6 کلید با طول عمر 3 میلیون بار کلیک
  2. سنسور اپتیکال با دقت 6200 DPI
  3. نور پردازی RGB
  4. مجهز به کلیدهای Backward و Forward
  5. کلید اختصاصی برای تنظیم دقت سنسور
  6. طراحی ظاهری زیبا و چشم نواز
  7. ابعاد و وزن مناسب برای کاربرد گیمینگ
قیمت این محصول در ایران : 900,000 هزارتومان

ماوس ریزر مدل Deathadder Essential RZ01

ماوس ریزر مدل Deathadder Essential RZ01

بسیاری از ماوس‌های گیمینگ حرفه ای در حال حاضر با قیمت‌های بسیار بالا در بازار عرضه می‌شوند و خریداری یک محصول حرفه‌ای در محدوده قیمت 1 میلیون تومان کار دشواری به شمار می‌رود. با این وجود در میان گزینه‌های بسیار محدود، ردپای ماوس گیمینگ Deathadder Essential RZ01 به چشم می‌خورد که یک محصول ایده آل برای گیمرهای حرفه‌ای با بودجه محدود است. ماوس زیبا و با کیفیت RAZER از سنسور اپتیکال با دقت 6400 نقطه در اینچ (DPI) بهره می‌برد و همین موضوع نشان می‌دهد که تفاوت اساسی با محصولات موجود در محدوده قیمت مورد نظر دارد. کیفیت ساخت همیشگی ریزر در این ماوس نیز به وضوح مشاهده می‌شود و نورپردازی روی اسکرول و لوگوی این کمپانی به رنگ سبز سبب افزایش جذابیت ظاهری آن شده است. وجود 5 کلید شامل کلیک راست و چپ، اسکرول، Backward و Forward به خوبی نشان می‌دهد که ریزر در این محصول به دنبال اضافه کاری نبوده و سعی در ارائه بهترین کارایی و کیفیت در نهایت سادگی است. کلیدهای Backward و Forward با توجه به ابعاد بزرگ خود به‌خوبی روی بدنه ماوس جای گرفتند و کار کردن با آن‌ها بسیار ساده است. سادگی ریزر در تولید این محصول در حدی است که حتی کلید تنظیم DPI نیز روی آن مشاهده نمی‌شود. با این حال امکان تنظیم دقت سنسور از طریق نرم‌افزار اختصاصی ریزر امکان‌پذیر بوده و به‌سادگی می‌توانید این پارامتر را روی مقدار مشخصی تنظیم کنید. طول کابل بافته‌شده به کار رفته برابر با 1.2 متر بوده که کمی کوتاه‌تر از حد معمول است که به نظر نمی‌رسد سبب آزار گیمرها شود. کلیدهای مورد استفاده در ماوس ریزر مدل Deathadder Essential RZ01 از نوع Hyperesponse بوده که پاسخ‌دهی سریع به دستورات کاربران را منجر می‌شود. طول عمر این کلید ها برابر با 10 میلیون بار کلیک اعلام شده که مقداری بسیار مناسب و عالی در مقایسه با محصولات رقیب به شمار می‌رود. ابعاد بدنه ماوس به ترتیب برابر با 42×72×127 میلی‌متر بوده و وزن آن نیز 90 گرم است. با توجه به اینکه امکان افزودن وزنه به درون بدنه وجود ندارد، کاربران باید با وزن پایین آن کنار بیایند، البته با توجه به ابعاد نمی‌توان نسبت به وزن آن خرده گرفت.

    1. دارای 5 کلید با طول عمر 10 میلیون بار کلیک
    2. سنسور اپتیکال با دقت 6400 DPI
    3. نورپردازی سبز رنگ ثابت
    4. مجهز به کلیدهای Backward و Forward
    5. طراحی ظاهری زیبا و چشم نواز
    6. کیفیت ساخت بسیار بالا
    7. ابعاد و وزن مناسب برای کاربرد گیمینگ
قیمت این محصول در ایران : 965,000 هزارتومان
Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

دقت سنسور ماوس چقدر اهمیت دارد؟

دقت سنسور که با معیار DPI سنجیده می شود، به سطح کاربرد گیمر و همچنین ابعاد صفحه نمایش برای پیمایش سریع‌تر نشانگر ماوس بستگی دارد. بالا بودن دقت سنسور در برخی موارد نیز چندان مفید نبوده و دقت ماوس را برای برخی از کاربران کاهش می‌دهد.

۱
ابعاد و وزن ماوس را چگونه با دست خود ارزیابی کنیم؟

بهترین راهکار مقایسه ابعاد و وزن محصول جدید با نمونه‌های پیشین که از آنها استفاده کردید، به شمار می‌رود. با این حال توصیه می‌شود افرادی که انگشتان کشیده دارند، روی طول و افرادی که انگشتان پهن دارند، روی عرض و ارتفاع ماوس تمرکز کنند. وزن ماوس نیز به نوع کاربرد، سرعت عمل دستان شما و همچنین ماوس پد شما بستگی دارد. با این وجود سنگین‌تر بودن آن سبب افزایش کنترل ماوس زیر دست شما می‌شود.

۲
آیا طول عمر کلیدها یک معیار مهم است؟

به طور حتم این پارامتر از اهمیت برخوردار است، اما این نکته را فراموش نکنید که فقط برندهای صاحب نام و حرفه ای به ارائه اعداد و ارقام واقعی می‌پردازند و نمی‌توان روی آمار ارائه شده توسط برندهای سطح پایین حساب باز کرد. تا کنون نیز کمتر کاربری به نهایت طول عمر کلیدهای ماوس دست یافته و شاهد از کار افتادن آنها بوده است. به طور حتم محصولات ارزان قیمت و بی کیفیت نمی‌توانند طول عمر و کارایی قابل قبولی ارائه دهند و از این رو توصیه می‌شود که برندهای مطرح و صاحب نام را بر اساس بودجه خود انتخاب کنید.

۳
شخصی سازی کلیدها و نور پردازی چقدر اهمیت دارند؟

در صورتی که یک گیمر معمولی هستید و بودجه بالایی ندارید، به طور طبیعی نمی‌توانید روی این دو پارامتر سخت‌گیری کنید، اما اگر یک گیمر حرفه ای هستید و به ظاهر و امکانات متنوع اهمیت می‌دهید، یک ماوس دارای قابلیت شخصی سازی کلید ها (قابلیت ماکرو) و نور پردازی RGB توجه کنید. به طور حتم در دراز مدت نیاز به اعمال تغییرات روی نورپردازی برای ایجاد تنوع دارید تا به زودی از محصول خریداری شده، دلسرد نشوید.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.