لئوناردو داوینچی در یکی از جملاتش پرواز کردن را این‌گونه توصیف می‌کند: “زمانی که طعم پرواز را چشیدی، هر زمانی که روی زمین قدم می‌زنی چشمانت به سمت آسمان می‌رود، چون آنجا بودی و همواره به سمت آن کشیده می‌شوی” شاید زمانی که او این حرف را زد هرگز تصور نمی‌کرد که رؤیای پرواز شاید روزی آن‌قدر در دسترس باشد که هر انسانی بتواند آن را تجربه کند. پرواز رؤیای دیرینه انسان‌ها بوده و همواره یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای انسان رسیدن به قابلیت پرواز کردن است. مهم‌ترین دشمن ما در رسیدن به این آرزو نیرویی است که ما را سر جای خودمان نگه می‌دارد. جاذبه! اما تکنولوژی و مهندسی بالاخره توانست ماشین‌هایی بسازد که بر جاذبه غلبه کنند و به این رؤیای زیبا و دست‌نیافتنی تحقق ببخشند. ظهور هواپیماها در جوامع بشری اما اثرات دیگری نیز داشت. آن‌ها را می‌توان به‌نوعی سمبل آزادی و ارتباط میان ملت‌ها دانست چراکه شهرها، کشورها و ملیت‌ها را به یکدیگر وصل می‌کنند.

هرچند همه می‌توانند سوار هواپیما شوند و به‌عنوان مسافر به جای‌جای دنیا سفرکرده و حسی کلی از پرواز را به دست آورند. اما تجربه خلبانی و راندن یک هواپیما نصیب همه نمی‌شود و افراد خاصی با طی کردن آموزش‌هایی سخت و چالش‌برانگیز به این درجه از عرفان می‌رسند! این تجربه را می‌توان تجربه واقعی پرواز دانست. اینجا است که بار دیگر تکنولوژی به کمک ما می‌آید و دنیای مجازی با شبیه‌سازی این تجربه حیرت‌انگیز روی صفحه‌نمایش، طعمی متفاوت از پرواز را به خورد علاقه‌مندان می‌دهد. عناوین زیادی تابه‌حال درزمینهٔ شبیه‌سازی پرواز ارائه‌شده‌اند که در این مقاله به نقد و بررسی بازی Microsoft Flight Simulator، آخرین عنوان از استودیو Asobo می‌پردازیم.

نقد و بررسی بازی Microsoft Flight Simulator

شکستن محدودیت‌ها در دورانی تاریک

عرضه بازی Microsoft Flight Simulator در زمانی خاص از تاریخ بشریت اتفاق افتاد. دنیا درگیر ویروس مهلکی شده که همه را به انزوا و قرنطینه مجبور کرده است. سمبل‌های آزادی و رهایی ما که همان هواپیماها بودند اکنون سمبل مرگ، مریضی و ترس به‌حساب می‌آیند. به‌هرحال همین هواپیماها نقش به سزایی در شیوع این ویروس در سطح جهان داشتند؛ اما در داخل بازی خبری از ویروس کرونا نیست و نگرانی‌ای در هیچ سطحی وجود ندارد. شما هستید و دنیایی وسیع، پاک و بدون محدودیت و مرزبندی که می‌توانید آزادانه در آن پرواز کنید! این شکستن محدودیت در دنیایی مجازی شاید حس واقعی آزادی و رها بودن را ندهد، دنیای واقعی همچنان در قرنطینه است و اخبار ناامیدکننده؛ اما شکستن این محدودیت در ذهن خود به کمک دنیایی مجازی چیزی است که قطعاً روحیه را تقویت می‌کند و بازی در این امر به شما کمک خواهد کرد. اما این دنیای مجازی تا چقدر به دنیای واقعی خودمان نزدیک است؟

دنیایی قریب به واقعیت

شماره اول بازی Microsoft Flight Simulator نزدیک به 40 سال قبل منتشر شد. در آن دوران سیستم‌های کامپیوتری حتی در به تصویر کشیدن خوب کابین خلبان نیز عاجز بودند اما امروزه تکنولوژی و پیشرفت‌های آن تصاویری را برای ما خلق می‌کند که برای تشخیص واقعی نبودن آن‌ها باید به‌شدت دقیق شویم. در نسخه سال 2020 گرافیک و جلوه‌های نزدیک به واقعیت حرف اول را میزند. استودیو فرانسوی Asobo با استفاده از اطلاعات دقیقی که از نقشه‌های Bing استخراج‌شده و همچنین سیستم دقیق آب و هوایی که با آب‌وهوای واقعی همخوانی دارد نسخه دقیقی از کره زمین را در این بازی برای شما آماده کرده است تا در آن آزادانه پرسه بزنید. این موضوع اما نکات منفی خودش را دارد. چون اطلاعات دقیق باید از سرورهای ابری دانلود شود، نیازمند کانکشن قوی و پایدار برای بارگذاری محیط بازی هستید. این موضوع در نقاطی از دنیا که تراکم کمتری دارد کمرنگ‌تر است اما در شهرهای بزرگ و معروف بیشتر به چشم می‌آید.

نقد و بررسی بازی Microsoft Flight Simulator

از طرفی دیگر گرافیک به‌شدت بالای بازی نیازمند سخت‌افزاری قوی و قدرتمند بوده تا تجربه‌ای نزدیک به واقعیت را برای شما رقم بزند. هرچند امکان دست‌کاری تنظیمات گرافیکی در منو با جزییات زیادی وجود داشته تا افرادی که حداقل سخت‌افزار موردنیاز بازی را نیز در دسترس دارند بتوانند بازی را روان اجرا کنند اما تجربه آن‌ها با تجربه فردی که بازی را در سطح گرافیکی Ultra بازی می‌کند زمین تا آسمان (به معنای واقعی کلمه) فرق می‌کند. در تجربه شخصی با سخت‌افزاری قدرتمند بازی تقریباً فرقی با واقعیت ندارد. هرچند گهگاه بافت‌هایی با Resolution پایین به‌خصوص در پوشش گیاهی و ساختمان‌های شهرها دیده می‌شود و برخی شهرها و روستاهایی که در حاشیه هستند بیشتر به شهرهای ساخته‌شده با LEGO شباهت دارند اما زمانی که ارتفاع می‌گیرید و از بالای آسمان به دنیا خیره می‌شوید، مرز بین واقعیت و تخیل تقریباً ناپدید می‌شود.

نکته دیگر این است که استودیو سازنده بازی، تمام دنیا را برای شما شبیه‌سازی کرده است! درست شنیدید تمام کره زمین! تخمین زده‌شده است که اگر می‌خواهید تمام نقاط موجود در بازی را کشف کنید با سریع‌ترین هواپیما حدود 14 سال طول خواهد کشید. این موضوع که تمام دنیا در داخل یک بازی شبیه‌سازی‌شده باشد و سیستم آب و هوایی مطابق با دنیای واقعی نیز داشته باشد امری است که شاید هرگز تکرار نشود و بلندپروازی سازندگان را نشان می‌دهد.

تخمین زده‌شده است که اگر می‌خواهید تمام نقاط موجود در بازی را کشف کنید با سریع‌ترین هواپیما حدود 14 سال طول خواهد کشید.

نقد و بررسی بازی Microsoft Flight Simulator

شبیه‌سازی مناسب همه

همیشه وقتی حرف از بازی‌های شبیه‌ساز وسایل نقلیه می‌شود، انتظار گیم پلی‌ای سخت و چالش‌برانگیز از آن رفته و جنبه‌های آموزشی آن بر سایر جنبه‌ها ارجحیت می‌گیرد. در مورد Microsoft Flight Simulator اما داستان کمی متفاوت بوده و جنبه‌های سرگرمی و لذت بردن از بازی نیز در اولویت سازندگان قرار داشته است. درجه سختی و اینکه چقدر بازی “شبیه‌ساز” باشد را خودتان تعیین خواهید کرد. راهنمایی‌های خودکار زیادی در تنظیمات بازی وجود دارد که در پرواز به شما کمک می‌کنند. همچنین 8 مرحله تمرینی در بازی گنجانده‌شده که به‌مرور اصول پرواز و هواپیماها را به شما یاد خواهد داد تا مهارت لازم را برای آینده به دست آورید. گیم پلی بازی این امکان را به شما می‌دهد که بدون هیچ تجربه پروازی هر نقطه‌ای از نقشه را انتخاب کنید و بلافاصله وارد هواپیمایی در حال پرواز شوید که با کمک Auto Pilot حرکت می‌کند و تنها نگرانی شما سرعت و حفظ ارتفاع خواهد بود.

اما زمانی که تمامی راهنمایی‌ها را خاموش‌کنید و آماده تجربه واقعی شده باشید، در اصل وارد دنیایی جدید از بازی می‌شوید. دیگر مستقیم کنترل هواپیما را از روی هوا در دست نخواهید گرفت بلکه باید از فرودگاه آغاز کنید. در این حالت باید مدت‌زمانی طولانی را به چک کردن تنظیمات و موارد فنی هواپیما بپردازید و همه‌چیز را از کابین بررسی کنید، سپس تاکسی کردن در باند فرودگاه را انجام داده تا اجازه پرواز بگیرید و درنهایت از زمین بلند شوید. فیزیک پرواز، هواپیماها و تمامی مواردی که باید برای پرواز یک هواپیما به آن توجه کنید اکنون حضور دارد. مسیر پروازی شما مشخص است و باید با توجه به آن ترافیک هوایی را بررسی کنید، تجهیزات خود را چک کنید و … دیگر خلبانی قابل شده‌اید که با یک بازی طرف نیست بلکه باید هواپیمایی واقعی را مدیریت کند.

نکته مثبت دیگر بازی این است که کنترل کردن هواپیماها بسیار روان طراحی‌شده و با هر کنترلری خواه موس و کیبورد، خواه دسته Joystick و خواه کنترلر های کنسول‌ها تجربه بازی لذت‌بخش و روان است و از این حیث برتری خاصی میان کنترلرهای مختلف وجود ندارد هرچند موس و کیبورد کمی حساسیت کمتری نشان داده و تجربه غیرواقعی را از کنترل یک هواپیما به شما منتقل می‌کند؛ اما برای اینکه حس شبیه‌سازی واقعی را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنم بازی را با Joystick های حرفه‌ای تجربه کنید.

قسمتی در بازی وجود دارد که مدرسه پرواز نام دارد و شما را با چالش‌های بسیاری درزمینهٔ خلبانی و پرواز با هواپیماهای مختلف قرار می‌دهد و برای افرادی که دنبال چالش واقعی هستند و علاقه دارند چیزهای جدیدی یاد بگیرند مناسب است. چندین چالش مختلف درزمینهٔ فرود آمدن، برخاستن از زمین و سایر موارد در این حالت وجود داشته تا شما را سرگرم کند و چیزهای جدیدی از پرواز به شما یاد بدهد.