راهنمای خرید اسپیکر
حسام شالیکاریان

راهنمای اسپیکر – زمستان 1401

حسام شالیکاریان 29 بهمن 1401 5 دیدگاه
2,652 بازدید

انتقال صدا در کامپیوترهای گیمینگ به دو صورت انجام می شود که در روش اول از یک هدست متناسب با بودجه خود استفاده می کنید و در روش دوم باید یک اسپیکر یا بلندگوی قدرتمند خریداری کنید. اگر جزو دسته دوم هستید، در مطلب راهنمای خرید اسپیکر کامپیوتر می توانید بهترین گزینه بر اساس بودجه و نیاز خود را انتخاب کنید. سطح بودجه در انتخاب بهترین گزینه ممکن نقشی اساسی دارد و با درک دقیق میزان مبلغ مورد نظر خود، می توانید یک بلندگوی متناسب به دست آورید. در این مطلب، ابتدا به معرفی پارامتر های مهم برای انتخاب یک اسپیکر خود و سپس مدل های منتخب وب سایت پارسی گیم را معرفی می کنیم.

با مقالات راهنمای خرید سخت افزار و راهنمای خرید سیستم گیمینگ همراه پارسی گیم باشید.

راهنمای خرید اسپیکر برای سیستم کامپیوتر

ردیفمدلقیمت
1Genius SP-HF180 Black375.000
2Trust GXT 606 JAVV RGB ILLUMINATED1.050.000
3TSCO TS 2182 Bluetooth2.890.000
4Trust GXT 629 TYTAN RGB ILLUMINATED4.080.000
5Logitech Z607 5.1 SURROUND5.495.000
6Edifier S730D 2.1 Black21.895.000

تعداد کانال

تعداد کانال اسپیکر

همانطور که می دانید بلندگوی کامپیوتر دارای تعداد مشخصی واحد انتقال امواج صوتی است. به عنوان مثال یک اسپیکر دارای دو واحد انتقال امواج صوتی که به نام دو کاناله نیز شناخته می شود، صدا را به صورت استریو در دسترس قرار می دهد. بسیاری از بلندگوهای موجود برای استفاده در کامپیوتر های شخصی از نوع دو کاناله هستند و با تنوع قیمت بسیار زیادی به بازار عرضه می شوند. اسپیکر های 2.1 کاناله در مرحله بعدی قرار دارند و تفاوت آنها با نمونه های 2 کاناله، وجود ساب ووفر برای پردازش و انتقال امواج صوتی Bass است.

به طور معمول ساب ووفر در بلندگو های مخصوص کامپیوتر شخصی در یک واحد مجزا و با ابعاد بزرگتر نسبت به اسپیکر ها طراحی می شوند. در سطوح بالاتر و به منظور تفکیک بهتر صدا به صورت L/R Front، L/R Rear و Center انواع بلندگوی 5.1 کاناله و 7.1 کاناله تولید می شوند. باید به این نکته اشاره کرد که وجود کانال های بیشتر به معنی گران تر بودن یک بلندگو نبوده و موارد دیگری در قیمت آنها تاثیر گذار است.

توان خروجی

توان خروجی اسپیکر

هر واحد یا کانال از اسپیکر کامپیوتر همانند تمامی ادوات پخش صدا دارای توان خروجی هستند که بر اساس وات PMPO یا وات RMS دسته بندی می شوند. وات RMS واحد دقیق تر و شناخته شده تری نسبت به واحد دیگر مطرح می شود و شرکت های تولید کننده مطرح به طور معمول روی قدرت RMS مانور می دهند. هر چه توان خروجی بلندگو های شما عدد بیشتری را نشان دهد، قدرت صدای خروجی و مصرف برق آن نیز بیشتر می شود. برای تجربه کردن صدای بلند و پر قدرت بدون افت کیفیت در بالاترین ولوم، باید از بلندگو های دارای توان خروجی مناسب استفاده کنید. به طور کلی در صورتی که درایو های بلندگو ابعاد کوچکی دارند، نمی توان انتظار ارائه توان قدرتمندی از آنها داشت.

امکانات ارتباطی

امکانات ارتباطی اسپیکر

در سال های نه چندان دور، بلندگو ها فقط به منظور اتصال به کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ از طریق جک 3.5 میلی متری طراحی می شدند. مدتی بعد امکان اتصال فلش مموری و کارت حافظه نیز به برخی از مدل ها اضافه شد تا بهره گیری از اسپیکرها فقط به اتصال کامپیوتر شخصی محدود نشود. در ادامه نیز فناوری ارتباطی بلوتوث در دسترس کاربران قرار گرفت تا بهره گیری از آنها توسط گوشی هوشمند نیز فراهم شود. در حال حاضر بسیاری از محصولات موجود در بازار، طیف وسیعی از امکانات ارتباطی از جمله بلوتوث، پورت USB و کارت خوان حافظه را ارائه می دهند تا کاربران بر اساس نیاز خود، ورودی متناسب را انتخاب کنند. به طور کلی بلندگو های رده بالا و گران قیمت به پورت نوری یا Optical مجهزند که کیفیت صدای بالاتری را ارائه می دهد.

محدوده پاسخدهی فرکانس

فرکانس اسپیکر

تمام تجهیزات پخش صدا دارای محدوده پاسخدهی فرکانس هستند و بهترین عملکرد آنها در این محدوده صورت می پذیرد. محدوده پاسخدهی فرکانس به این معنی است که درایو های بلندگو می توانند امواج صوتی در این طیف را پخش کنند. به این ترتیب هرگونه امواج صوتی خارج از محدوده مشخص شده، توسط اسپیکر پشتیبانی نمی شود. هر چند باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از بلندگوها در فرکانس های نزدیک به محدوده پاسخدهی، عملکرد خوبی از خود به نمایش نمی گذارند و افت قابل توجهی در کیفیت صدا به وجود می آید. هر چه محدوده پاسخدهی وسیع تر، میزان و نوع امواج صوتی قابل پخش نیز بیشتر می شود.

در انتخاب یک بلندگوی متناسب بر اساس نیاز خود، باید محدود پاسخدهی فرکانس را در اولویت قرار دهید تا بهترین کیفیت و طیف صدا را دریافت کنید. به طور حتم برای شما پیش آمده که برخی از امواج صوتی را در یک سیستم صوتی تجربه کنید و در یک بلندگوی دیگر، این امواج را متوجه نشوید. این مورد به دلیل تفاوت در محدود فرکانس بوده و امری طبیعی در بلندگوهای مختلف به شمار می رود.

منبع تغذیه

منبع تغذیه اسپیکر

نحوه تامین تامین مورد نیاز بلندگو های مخصوص کامپیوتر های شخصی شامل پورت USB برای محصولات سطح پایین و اتصال مستقیم به برق شهری برای محصولات میان رده و قدرتمند می شود. به طور حتم پورت USB نمی تواند توان قابل توجهی را در دسترس قرار دهد و محصولات مبتنی بر این نوع از منبع تغذیه، حجم و کیفیت صدای زیادی را ارائه نمی دهند. بسیاری از بلندگو های میان رده و سطح بالای بازار، به برق شهری برای تامین توان نیاز دارند و آنها می توانند توان بالاتری را دریافت کنند. در نتیجه توان مورد نیاز درایو های اسپیکر به صورت دقیق تامین شده و بالاترین حجم و کیفیت صدا را تجربه می کنید. شرکت های سازنده باید بر اساس توان مورد نیاز بلندگو ها، آمپلی فایر متناسب و منبع تغذیه داخلی قابل قبول را مورد استفاده قرار دهند.

1) اسپیکر جنیوس SP-HF180 Black : حدود قیمت 375 هزار تومان

اسپیکر Genius SP-HF180 Black

بلندگوی دو کاناله و ارزان قیمت جنیوس، همانند تمامی محصولات این برند دارای کیفیت ساخت و عملکرد قابل قبولی است. ارتفاع بدنه برابر با 15 سانتی متر، طول برابر با 10 سانتی متر و عرض آن نیز 7.69 سانتی متر است و وزن آن به صورت دقیق 644 گرم توسط شرکت سازنده اعلام شده است. جنس بدنه برخلاف بسیاری از محصولات هم سطح از نظر قیمت، از چوب ساخته شده و یک پوشش محافظ پلاستیکی با روکش پارچه ای در مقابل درایو های صوتی قرار گرفته است. به این ترتیب بلندگو ها از آسیب و صدمه دور می مانند و نمای ظاهری جذابی نیز به این محصول بخشیده است.

هر کدام از کانال های بلندگوی جنیوس قادر به ارائه توان 3 وات بوده که در مجموع توان کلی 6 وات در دسترس کاربران قرار می گیرد. با توجه به اینکه توان مورد نیاز بلندگو توسط پورت USB تامین می شود، شرکت سازنده با محدودیت در استفاده از درایو های قوی تر مواجه بود. در امتداد کابل USB می توانید یک ولوم کنترل به منظور افزایش یا کاهش حجم صدا و همچنین کانکتور 3.5 میلی متری صدا برای انتقال امواج صوتی را مشاهده کنید. محدوده پاسخدهی فرکانس در این محصول برابر با 160 هرتز تا 18 کیلوهرتز اعلام شده که دامنه به نسبت وسیع و مناسبی برای ارائه صدای زیر و میانه به شمار می رود.

به طور حتم یک اسپیکر در این سطح و ابعاد نمی تواند فرکانس Bass را به خوبی اجرا کند و تلاش شرکت سازنده در بهترین سطح نیز به نتیجه مطلوبی ختم نمی شود. با این حال بلندگوی جنیوس SP-HF180 می تواند صدای به نسبت کامل، شفاف و قابل قبولی را ارائه دهد. هر چند همانند بسیاری از محصولات هم رده، با افزایش ولوم شاهد افت کیفیت و در هم ریختگی صدا خواهیم بود. کاربرانی که بودجه محدود زیر 400 هزار تومان را برای خریداری یک بلندگوی مخصوص کامپیوتر شخصی و لپ تاپ در نظر گرفته اند، به طور حتم از انتخاب بلندگوی دو کاناله جنیوس اظهار رضایت خواهند کرد.

  1. بلندگوی دو کانال استریو
  2. قدرت مجموع 6 وات
  3. تامین توان مورد نیاز توسط پورت USB
  4. مجهز به ولوم کنترل
  5. بدنه ساخته شده از چوب به منظور بهبود آکوستیک
  6. محدوده پاسخدهی فرکانس 160 هرتز تا 18 کیلوهرتز
  7. کیفیت و شفافیت صدای قابل قبول
  8. قابل استفاده در کامپیوتر شخصی و لپ تاپ

2) اسپیکر تراست GXT 606 JAVV : حدود قیمت 1.050.000 تومان

اسپیکر Trust GXT 629 TYTAN RGB ILLUMINATED

با افزایش بودجه به حدود 1 میلیون و 50 هزار تومان و بررسی محصولات موجود در بازار، یک گزینه جذاب از برند تراست با ویژگی های ظاهری و فنی گیمینگ جلب توجه می کند. اسپیکر تراست مدل GXT 606 JAVV دارای طراحی ظاهری جذاب با الگوی ارتشی و ترکیبی از شاسی پلاستیکی و پوشش محافظ فلزی است. در این بین، کمپانی سازنده اقدام به نصب نور پردازی RGB دور تا دور درایو های صوتی کرده تا ظاهر بسیار زیبایی شکل گیرد.

هر کانال از بلندگوی تراست مجهز به یک ووفر برای پخش صدای میانه و تیوتر برای پخش صدای زیر است. توان هر کانال برابر با 6 وات بوده و به این ترتیب توان مجموع اسپیکر GXT 606 JAVV برابر با 12 وات است. امپدانس یا قدرت این مجموعه به میزان 4 اهم توسط شرکت سازنده اعلام شده که عدد قابل قبولی به شمار می رود. توان مورد نیاز بلندگو توسط پورت USB و یک کابل 180 سانتی متری تامین می شود. طول مناسب کابل USB به کاربران اجازه می دهد تا این محصول را برای کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ مورد استفاده قرار دهند. فرکانس پاسخدهی درایوهای 60 میلی متری تراست در محدوده 160 هرتز تا 20 کیلوهرتز قرار دارد و به این ترتیب دامنه به نسبت مناسبی را تحت پوشش قرار می دهد.

کلید ولوم به منظور کنترل حجم صدا روی درایو سمت راست قرار گرفته و در قسمت بالای بدنه نیز کلید لمسی به منظور روشن یا خاموش کردن جلوه نور پردازی RGB به چشم می خورد. انتقال امواج صوتی توسط جک 3.5 میلی متری استاندارد صورت می پذیرد. ارتفاع این محصول برابر با 175 میلی متر، عرض برابر با 78 میلی متر و پهنای آن برابر با 100 میلی متر بوده و وزن 698 گرم را ارائه می دهد. ویژگی های مهم بلندگوی تراست مدل GXT 606 JAVV شامل کیفیت صدای قابل قبول، کیفیت ساخت مناسب، نور پردازی RGB جذاب و درایو های بزرگ 60 میلی متری می شود.

  1. بلندگوی دو کانال استریو
  2. قدرت مجموع 12 وات
  3. تفکیک صدای قابل قبول با بهره گیری از ووفر و تیوتر مجزا
  4. امپدانس ورودی 4 اهم
  5. تامین توان مورد نیاز توسط پورت USB
  6. محدوده پاسخدهی فرکانس 160 هرتز تا 20 کیلوهرتز
  7. کیفیت و شفافیت صدای قابل قبول
  8. قابل استفاده در کامپیوتر شخصی و لپ تاپ
  9. درایو های 60 میلی متری
  10. طراحی زیبا و جذاب برای کاربرد گیمینگ

3) اسپیکر بلوتوث تسکو TS-2182 : حدود قیمت 2.890.000 تومان

اسپیکر TSCO TS 2182 Bluetooth

کاربرد بلندگو ها در مقایسه با سال ها پیش دچار تغییر شده و کاربران به این موضوع علاقه دارند تا از اسپیکر خود برای اتصال به تجهیزات مختلف از جمله کامپیوتر شخصی، لپ تاپ و گوشی هوشمند استفاده کنند. در صورت وجود پورت USB و کارت خوان حافظه نیز می توانید بدون نیاز به ابزار ورودی مجزا، موسیقی دلخواه خود را از طریق جک 3.5 میلی متری AUX، کارت حافظه SD و فلش مموری پخش کنید. ساختار طراحی این محصول از نوع 2.1 کانال بوده و به این ترتیب دو عدد ووفر به همراه تیوتر و یک ساب ووفر برای آن در نظر گرفته شده است. به این ترتیب تمامی اصوات از جمله فرکانس های زیر، میانه و بیس توسط اسپیکر بلوتوث تسکو TS-2182 تحت پوشش قرار می گیرد.

توان خروجی ووفر ها و تیوتر ها برای هر کانال برابر با 10 وات بوده و ساب ووفر آن نیز توان خروجی 20 وات را ارائه می دهد. در نتیجه توان کلی اسپیکر تسکو مدل TS-2182 برابر با 40 وات است که شاید با توجه به قیمت آن چندان قدرتمند به شمار آید. توجه اصلی تسکو در ساخت این بلندگو، قابلیت استفاده چند منظوره با بهره گیری از دستگاه های ورودی متفاوت بوده و شرکت سازنده در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است. کانال های دوگانه بلندگو به همراه ساب ووفر دارای ارتفاع به نسبت زیادی بوده و مجموعه ووفر ها و تیوتر ها با ارتفاع 366 میلی متر خود نمایی می کنند. ابعاد ساب ووفر که به همراه آمپلی فایر و منبع تغذیه در یک مجموعه قرار گرفته اند، برابر با 182×312×354 میلی متر است. پاسخدهی فرکانس بلندگو ها در محدوده 120 هرتز تا 20 کیلوهرتز قرار دارد که طیف وسیعی از امواج صوتی را شامل می شود.

ساب ووفر 20 واتی در سمت راست بدنه به کار رفته و یک روکش محافظ سبب اطمینان خاطر کاربران به منظور جلوگیری از بروز آسیب می شود. ساختار طراحی چند وجهی روی بدنه مجموعه ساب ووفر و آمپلی فایر و به کارگیری روی بدنه مجموعه ساب و آمپلی فایر، پنج کلید متنوع برای تغییر منبع ورودی، ترک قبلی و بعدی، استندبای یا Pause و Tone قرار گرفته و در مرکز این بخش نیز ولوم صدای برآمده و بزرگ به چشم می خورد. هر چند شرکت تسکو به منظور سهولت در استفاده از بلندگوی TS-2182 یک ریموت کنترل در نظر گرفته که بسیار کاربردی است. بهترین محدوده برای عملکرد بلوتوث اسپیکر تسکو در حدود 10 متر توسط شرکت سازنده اعلام شده است.

با بهره گیری از بلوتوث می توانید گوشی هوشمند خود را به TS-2182 متصل کرده و موسیقی مورد علاقه خود را به صورت بی سیم پخش کنید. اگر به رادیو علاقه دارید و دستگاه های فعلی شما این ویژگی را ندارد، بلندگوی تسکو می تواند موج FM رادیو را برای شما دریافت و پخش کند. محصول تسکو به دلیل روش های ارتباطی متنوع، کیفیت ساخت مناسب، قدرت خروجی قابل قبول و طراحی به نسبت جذاب به عنوان یکی از گزینه های با کاربرد چند منظوره با بودجه کمتر از 3 میلیون تومان به شمار می رود.

  1. بلندگوی 2.1 کانال استریو دارای ساب ووفر
  2. قدرت مجموع ووفر و تیوتر 20 وات
  3. قدرت واقعی ساب ووفر 20 وات
  4. تفکیک صدای بهتر با بهره گیری از ووفر، تیوتر و ساب ووفر مجزا
  5. تامین توان مورد نیاز توسط برق مستقیم شهری
  6. محدوده پاسخدهی فرکانس 120 هرتز تا 20 کیلوهرتز
  7. کیفیت و شفافیت صدای قابل قبول
  8. قابل استفاده در کامپیوتر شخصی و لپ تاپ
  9. مجهز به بلوتوث، پورت USB، جک صوتی AUX و کارت خوان حافظه
  10. قابلیت دریافت امواج رادیو FM
  11. دارای ریموت کنترل بی سیم

4) اسپیکر تراست GXT 629 TYTAN 2.1 RGB UK : حدود قیمت 4 میلیون و 80 هزار تومان

اسپیکر Trust GXT 606 JAVV RGB ILLUMINATED

با افزایش بودجه به حدود 4 میلیون تومان، گزینه جذابی به نام اسپیکر تراست GXT 629 TYTAN RGB با ساختار 2.1 کانال و دارای نور پردازی RGB مواجه می شویم. پیش از این نیز یک محصول به نسبت ارزان قیمت از برند تراست را معرفی کرده بودیم. اکنون نوبت به معرفی یک بلندگوی 2.1 کانال دارای ووفر و تیوتر به همراه ساب ووفر می پردازیم که قدرت تفکیک بهتری را به این محصول بخشیده است. دو کانال بلندگو شامل یک ووفر و یک تیوتر در هر کانال می شود که قدرت مجموع 30 وات را ارائه می دهد. ساب ووفر به نسبت بزرگ آن نیز قدرت 30 وات را تولید می کند که ترکیب این مجموعه، امواج صوتی قابل توجهی را به وجود می آورد.

دور تا دور ووفر شاهد به کارگیری نور پردازی RGB هستیم که جذابیت شگفت انگیزی را به خصوص برای کاربرد گیمینگ فراهم ساخته است. تمام سطح روی ووفر ها، تیوتر ها و ساب ووفر توسط یک روکش فلزش پوشانده شده که ترکیب آن با بدنه مشکی رنگ، ظاهری زیبا را ایجاد کرده است. فرکانس پاسخدهی اسپیکر تراست در محدود گسترده 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز بوده و قدرت یا امپدانس آن برابر با 4 اهم اعلام شده است. تمام ورودی و خروجی ها روی پنل پشت مجموعه ساب ووفر و آمپلی قرار گرفته که شامل دو پورت ورودی صدا، دو پورت خروجی صدا و ورودی برق می شود. ورودی برق دارای کابل جدا شونده است که حمل و نقل این محصول را آسان تر می سازد و از سوی دیگر احتمال خرابی کابل یا کانکتور تامین توان را به حداقل می رساند.

در این بخش دو کلید Eco Mode برای صرفه جویی مصرف انرژی و کلید Power برای روشن یا خاموش کردن دستگاه وجود دارد. در مجاورت بخش ورودی و خروجی، یک شیار دایره ای شکل برای عبور جریان هوای تولید شده توسط ساب ووفر قرار گرفته است. در سمت راست بدنه ساب ووفر، چهار کلید Standby، Source و کنترل کاهش یا افزایش ولوم مشاهده می شود که دسترسی به آنها بسیار آسان است.

هر چند کمپانی سازنده برای بلندگوی تراست مدل GXT 629 TYTAN RGB یک ریموت کنترل بی سیم در نظر گرفته که امکان مدیریت از راه دور این محصول را فراهم می سازد. روی ریموت کنترل، کلیدهای متنوعی از جمله پاور، ریست، بی صدا کردن، نور پردازی، تنظیم ساب ووفر و کاهش یتا افزایش ولوم به چشم می خورند. ساختار طراحی ریموت کنترل بسیار ساده بوده و فضای خالی زیادی روی آن وجود دارد. در مجموع کیفیت ساخت، تفکیک و حجم صدا، امکانات و طراحی ظاهری بلندگوی تراست در سطح قابل قبولی قرار دارد.

  1. بلندگوی 2.1 کانال استریو دارای ساب ووفر
  2. قدرت مجموع ووفر و تیوتر 30 وات
  3. قدرت واقعی ساب ووفر 30 وات
  4. تفکیک صدای بهتر با بهره گیری از ووفر، تیوتر و ساب ووفر مجزا
  5. تامین توان مورد نیاز توسط برق مستقیم شهری
  6. محدوده پاسخدهی فرکانس 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز
  7. کیفیت و شفافیت صدای قابل قبول
  8. قابل استفاده در کامپیوتر شخصی و لپ تاپ
  9. دارای ریموت کنترل بی سیم
  10. نور پردازی RGB دور تا دور ساب ووفر
  11. امپدانس ورودی 4 اهم
  12. دارای حالت Eco برای بهینه سازی مصرف انرژی

5) اسپیکر لاجیتک Z706 5.1 Surround : حدود قیمت 5 میلیون و 495 هزار تومان

اسپیکر Logitech Z607 5.1 SURROUND

پس از معرفی چند اسپیکر 2 کانال و 2.1 کانال برای کاربرد گیمینگ (همچنین چند منظوره)، اکنون قرعه به نام بلندگوی 5.1 کانال شرکت لاجیتک افتاده است. محصول قدرتمند لاجیتک که جزو معدود مدل های 5.1 کانال در بازار داخلی به شمار می رود، دارای پنج واحد انتقال دهنده امواج صوتی شامل 10 ووفر و 10 تیوتر به همراه یک عدد ساب ووفر می شود. بدنه دستگاه دارای رنگ مشکی مات بوده و دور تا دور ووفر، تیوتر، ساب ووفر و خروجی هوا یک فریم براق در نظر گرفته شده است. ابعاد ساب ووفر برابر با 297 میلی متر برای ارتفاع، 267 میلی متر برای عمق و 193 میلی متر برای عرض می شود. وزن ساب ووفر به تنهایی برابر با 3.5 کیلوگرم توسط شرکت لاجیتک اعلام شده است.

ابعاد ووفر ها نیز برابر با 178 میلی متر برای ارتفاع، 93 میلی متر برای عمق و 110 میلی متر برای عرض بوده و وزن هر کدام از آنها 450 گرم است. روی بدنه ساب ووفر، تعداد 8 کلید با عملکرد های متفاوت و البته کاربری قرار گرفته اند و در مرکز محل چیدمان کلید ها، یک نمایشگر مورد استفاده قرار گرفته است. این نمایشگر، وضعیت لحظه ای و دستورات کاربر به بلندگوی لاجیتک را نمایش می دهد و با توجه به ابعاد بزرگ خود، به سادگی قابل تشخیص است.

در کاور کناری سمت راست ساب ووفر، یک کارتخوان حافظه و یک پورت USB حضور دارد تا بدون نیاز به کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ نیز بتوانید از اسپیکر لاجیتک Z706 5.1 Surround استفاده کنید. کارت خوان حافظه قادر به پشتیبانی از کارت های حافظه SDHC با حجم حداکثر 32 گیگابایت است. پشتیبانی از فلش مموری و فرمت های قابل پخش، وضعیت مشابهی نسبت به کارت خوان حافظه را نشان می دهد. این محصول از فرمت های صوتی متنوعی از جمله MP3، WMA، WAV، APE و FLAC پشتیبانی می کند. وجود قابلیت بلوتوث برای انتقال موسیقی از گوشی هوشمند به بلندگو، یک ویژگی بسیار کاربردی به شمار می رود. اتصال به بلندگو با توجه به وجود بلوتوث نسخه 4.2 بسیار آسان بوده و امکاناتی را در دسترس کاربران قرار می دهد. هر کدام از کانال های ووفر و تیوتر به صورت مجزا قادر به ارائه توان 11 وات بوده و ساب ووفر نیز به تنهایی دارای توان 25 وات RMS است.

به این ترتیب توان مجموع بلندگوی لاجیتک Z706 برابر با 80 وات RMS است که در حالت Peak به 160 وات نیز افزایش می یابد. طول کابل کانال های Front و Center برابر با 2.2 متر بوده و طول کابل کانال های Rear به 6.2 متر می رسد. به این ترتیب می توانید بلندگو ها را در محدوده اتاق خود پراکنده کرده و از بهترین حالت صدای 5.1 کانال لذت ببرید. کاربرانی که به رادیو علاقه دارند، امکان گوش دادن به موج FM توسط اسپیکر لاجیتک وجود دارد. ریموت کنترل بی سیم که یک گزینه بسیاری کاربردی به شمار می رود، دارای کلید های متنوعی بوده و بسیاری از عملکردهای دستگاه توسط آن مدیریت می شود. در مجموع، لاجیتک Z706 یک بلندگوی 5.1 کانال پر قدرت و دارای امکانات قابل توجه است و با توجه به کیفیت ساخت آن، طول عمر بسیار بالایی را در شرایط استفاده استاندارد ارائه می دهد.

  1. بلندگوی 5.1 کانال ساراند دارای ساب ووفر
  2. قدرت مجموع ووفر و تیوتر 80 وات (160 وات پیک)
  3. قدرت واقعی ساب ووفر 25 وات
  4. تفکیک صدای بهتر با بهره گیری از ووفر، تیوتر و ساب ووفر مجزا
  5. تامین توان مورد نیاز توسط برق مستقیم شهری
  6. محدوده پاسخدهی فرکانس 50 هرتز تا 20 کیلوهرتز
  7. کیفیت و شفافیت صدای قابل قبول
  8. قابل استفاده در کامپیوتر شخصی و لپ تاپ
  9. دارای ریموت کنترل بی سیم
  10. مجهز به بلوتوث نسخه 4.2، پورت USB و کارت خوان حافظه

6) اسپیکر ادیفایر S730D 2.1 : حدود قیمت 21 میلیون و 895 هزار تومان

اسپیکر Edifier S730D 2.1 Black

با گذر از بلندگوهای متداول موجود در بازار بودجه بین 375 هزار تومان تا حدود 6 میلیون تومان، یک گزینه گران قیمت و بسیار قدرتمند از برند خوشنام Edifier را انتخال کردیم. اسپیکر ادیفایر S730D با برچسب قیمت 21 میلیون و 895 هزار تومان در میان گزینه های موجود به شدت خودنمایی می کند. این محصول دارای ساختار 2.1 کانال بوده که شامل دو عدد میدرنج و تیوتر به همراه ساب ووفر می شود. هر کدام از کانال های صوتی قادر به تولید توان 75 وات بوده که در مجموع توان 150 وات توسط آنها ارائه می شود. ساب ووفر بزرگ که ابعادی برابر با 48.9×40×34.8 میلی دارد، وزن کل مجموعه را به 28 کیلوگرم رسانده که بخش بسیار زیادی از آن به ساب اختصاص دارد.

فرکانس پاسخدهی بلندگوها در محدوده 166 هرتز تا 20 کیلوهرتز قرار دارد و ساب ووفر نیز می تواند محدود فرکانس 20 هرتز تا 154 هرتز را پخش کند. قدرت یا امپدانس اسمی این محصول برابر با 10 کیلو اهم اعلام شده که رقم شگفت انگیزی به شمار می رود. ساب ووفر 10 اینچی مورد استفاده توسط ادیفایر در اسپیکر S730D قدرت بسیار بالایی دارد و توسط دو هیت سینک آلومینیومی بزرگ به روش Passive خنک سازی می شود. از نظر قدرت و مشخصات فنی می توان این محصول را با بلندگوهای حرفه ای مانند Logitech Z906 مقایسه کرد، با این تفاوت که نماینده لاجیتک یک اسپیکر 5.1 کانال است.

مجموع ووفر و تیوتر دارای ابعادی برابر با 20.2×11.6×16 سانتی متر بوده و همانند سایر اجزای ادیفایر S730D از جنس چوب فشرده با کیفیت (MDF) ساخته شده است. بدنه یک دست مشکی در ترکیب با کاور نقره ای رنگ روی بخش های مختلف ساب ووفر، تیوتر و میدرنج ها، ظاهری کلاسیک و زیبا را پدید آورده است. بدنه با کیفیت به ساب ووفر 10 اینچی اکتیو کمک می کند تا Kick Bass و Groove عمیق و دقیقی را ایجاد کند. خروج جریان هوای تولید شده توسط ساب ووفر بر عهده دو بخش دایره ای شکل روی بدنه دستگاه صورت می پذیرد که نقش قابل قبولی در جذاب تر شدن سبک طراحی ایفا می کنند.

ساب ووفر به کار رفته در بلندگوی ادیفایر توسط یک کاور فلزی برآمده که چند سانتی از بدنه فاصله گرفته، محافظت می شود. وجود فضای به نسبت زیاد بین ساب ووفر و محافظ فلزی، حرکت آزادنه ساب هنگام فعالیت در ولوم بالای صدا است. کنترل عملکرد های مختلف دستگاه توسط یک ریموت سیمی زیبا دارای دو کلید اصلی Power و Input/ESC به ولوم چند منظوره انجام می شود. ولوم مورد استفاده توسط Edifier می تواند عملکرد Function و Adjust را به همراه کنترل ولوم صدا، مدیریت کند. صفحه نمایش 2.5 اینچی ریموت سیمی، فعالیت تمام 6 عضو بلندگو و میزان ولوم صدا را در معرض دید کاربران قرار می دهد.

هر گونه تغییر در عملکرد، ورودی ها، تنظیمات صدا و ولوم توسط صفحه نمایش به اطلاع کاربران می رسد. کمپانی سازنده با در نظر گرفتن یک ریموت کنترل بی سیم، امکان مدیریت از راه دور اسپیکر S730D 2.1 را فراهم ساخته که با توجه به کلید های متعدد روی آن، تمام قابلیت های آن قابل کنترل است. به کارگیری خروجی نوری یا Optical در قسمت پورت های ورودی و خروجی، امکان اتصال اسپیکر به تلویزیون یا کامپیوتر شخصی حرفه ای را فراهم می سازد. در مجموع کاربرانی که بهترین کیفیت و حجم صدا را نیاز داشته و محدودیت مالی ندارند، باید به خریداری بلندگوی قدرتمند ادیفایر S730D به صورت جدی فکر کنند.

  1. بلندگوی 2.1 کانال استریو دارای ساب ووفر
  2. قدرت مجموع ووفر و تیوتر 320 وات
  3. قدرت واقعی ساب ووفر 180 وات
  4. مجهز به ساب 10 اینچی اکتیو دارای خنک کننده Passive
  5. تفکیک صدای بهتر با بهره گیری از ووفر، تیوتر و ساب ووفر مجزا
  6. تامین توان مورد نیاز توسط برق مستقیم شهری
  7. محدوده پاسخدهی فرکانس 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز
  8. کیفیت و شفافیت صدای بی نظیر
  9. قابل استفاده در کامپیوتر شخصی، لپ تاپ، کنسول بازی و تلویزیون هوشمند
  10. دارای ریموت کنترل سیمی و بی سیم
  11. مجهز به خروجی اپتیکال

اسپیکر چند کانال بخریم؟

به صورت کلی تعداد کانال نمی تواند معیار دقیقی برای انتخاب یک اسپیکر به شمار آید. به عنوان مثال در بسیاری از موارد، یک بلندگوی 2.1 کانال با قدرت واقعی عملکرد بهتری در مقایسه با یک بلندگوی 5.1 کانال ارائه می دهد. در صورت خریداری اسپیکر 5.1 کانال به این نکته باید توجه کنید که در تمام زمان پخش صدا به خصوص هنگام اجرای بازی ها، صدا از تمامی کانال ها به یک میزان پخش نمی شود و این مورد به محل قرار گیری کاراکتر بستگی دارد. در حقیقت تفکیک کانال ها به این معنی است که صدا به صورت متمرکز از کانال مورد استفاده پخش می شود. در صورتی که فضای کافی در اتاق یا میز کار خود ندارید، چیدمان بلندگوهای 5.1 کانال بسیار دشوار بوده و خریداری آنها توصیه نمی شود.

ساب ووفر قوی تر چه نقشی در صدا دارد؟

بسیاری از کاربران بدون آگاهی از این موضوع به فکر خریداری یک بلندگو با ساب بسیار قوی هستند و برخی دیگر نیز ساب ووفر را به طور کلی از اولویت خود خارج می کنند. اگر شما به طور مطلق یک گیمر هستید که علاقه چندانی به پخش موسیقی از کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ ندارید، دلیلی برای انتخاب یک اسپیکر مجهز به ساب ووفر قدرتمند ندارید و باید تفکیک بهتر صدا و قدرت بیشتر میدرنج یا ووفر و تیوتر را در اولویت قرار دهید. افرادی که موسیقی مورد علاقه خود را با کامپیوتر شخصی خود اجرا می کنند، بهتر است به قدرت ساب ووفر توجه کنند. به طور معمول شرکت های تولید کننده، نسبت مناسبی را برای قدرت ساب ووفر و سایر اجزای بلندگو در نظر می گیرند.

کارت صدای حرفه ای بخریم؟

سال های بسیار دور که کامپیوتر های شخصی فاقد کارت صدای قدرتمند و حرفه ای بودند، هنگام خریداری اسپیکر قدرتمند باید بودجه جداگانه ای برای کارت صدا در نظر می گرفتید. تفاوت کیفیت و قدرت صدا در کامپیوتر های فاقد کارت صدا با کامپیوتر های دارای کارت صدای مجزا به شدت زیاد بود، اما در حال حاضر مادربورد ها به تجهیزات صوتی قدرتمندی مجهز شده اند. از این رو کیفیت و قدرت صدای قابل توجهی بدون نیاز به خریداری کارت صدای مجزا در دسترس قرار می گیرد. البته تعداد محدودی از کاربرانی که به بالاترین کیفیت و حجم صدا نیاز دارند، باید یک Sound Card متناسب با نیاز و بودجه خریداری کنند.

بلوتوث، پورت USB و کارت خوان حافظه در اولویت قرار دارند؟

این مورد به استفاده تک منظوره یا چند منظوره شما بستگی دارد. در صورتی که بلندگوی خود را برای انتقال صدا از کامپیوتر شخصی و لپ تاپ انتخاب کرده اید، نیازی به صرف هزینه بیشتر برای خرید یک اسپیکر دارای بلوتوث، پورت USB برای اتصال فش مموری و کارت خوان حافظه ندارید. در غیر این صورت برای کاربرد های چند منظوره، وجود قابلیت های ذکر شده می تواند به استفاده بهتر و کسب تجربه لذت بخش در استفاده از تجهیزات متنوع کمک کند.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 5 دیدگاه
  • Avatar

    سیستم صوتی مرغوب

    مهمان

    گویا قدری گنگ نوشتم منظور فهیمده نشد.
    منظورم من این نبود که نباید هزینه بیشتری برای سیستم صوتی کرد
    منظورم این است اگر به قصد دریافت کیفیت بهتر ، Edifier و Logitech و Creative تهیه می کنید اشتباه کردید
    ( اینها اساسا کالا های ارزان غالب و چیپ هستند که سازنده آنها را با قیمت کالای با کیفیت وحرفه ای میفروشد)
    بله فرق است بین جنوس و کریتو منتها مثل فرق پراید و 405 هستند درسته 405 بهتره اما نه با قیمت یک لامبورگینی! وقتی پول لامبورگینی و بوگاتی میدید باید بوگاتی هم گیرتون بیاد نه 405
    دقت کنید سازندگان لوازم جانبی کامپیوتر هیچکدام
    تکرار میکنم هیچکدام حرفی در زمینه سیستم صوتی حرفه ای برای گفتن ندارند ( علیرغم ژانگولر بازیهایی که کریتیو دراورد و کارت صداهای کمدی اش)
    برند های شناخته شده مانیتور های صدا را بشناسید
    سیستم صوتی درست و حسابی هم هیچگاه دنبال اسمش عدد 5.1 و 6.1 و 7.1 نداشته و ندارد و نخواهد داشت.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Amir

    مهمان

    سلام ممنون بابت اطلاعاتتون برای کنسول میشه با بلوتوث به اسپیکر وصلش کرد ؟

    پاسخ دهید
  • Avatar

    با احترام به نویسنده مقاله فوق

    مهمان

    شاید اگر بخواهیم این لیست نگاهی واقع بینانه داشته باشیم همون چنیوس اولی بهتر از بقیه باشد.
    مدلهای گران‌تر نام بروی مدعی هستند که چه کار بیشتری انجام میدهند؟!
    حالا لاجیتک بابت اجناس متوسط اش نسبت به تسکو چینی اندکی بهتره اما فلسفه ساخت اینا اشتباهه کلا
    سازندگان اسپیکر های کامپیوتر از ناآگاهی کاربران کامپیوتر حسابی سوئ استفاده می‌کنند از ابتدای ارائه ساندبلاستر کریتیو برای اولین بار و مابعدش!
    چرا که همگی به شدت با کیفیت فاصله کهکشانی دارند، اما پول سیستم های جدی را دریافت می‌کنند.
    وقتی قرار باشد ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار پول سیستم صوتی کامپیوتر داد چرا این اراجیف؟!!!
    Yamaha
    KRK
    ADAM
    Mackie
    ….
    3اینچی یا ۵ اینچی یا ۷ اینچی یا ۸ اینچی بسته به سایز اتاق شما انتخاب می‌شود نه الکی ۸ اینچی رو برای اتاقی کوچک انتخاب کنیم….
    هیچگاه از هیچ برند سازنده لوازم کامپیوتر اسپیکر گران نخرید
    در حد همون زیر یک میلیون تومن هستند همه اما ادای چیز خوب را در می‌آورند مثل ادیفیر ، کریتیو، لاجیتک
    صدا به بلندی اما کوش خراش و بوم بوم کردن بیخود نیست
    برای اینکار از تکنیسین های صدا باید مشورت گرفت
    تسکو !

    پاسخ دهید
    • حسام شالیکاریان

      حسام شالیکاریان در پاسخ به با احترام به نویسنده مقاله فوق

      نویسنده

      سلام دوست عزیز
      ممنون از اینکه وقت گذاشتید و مقاله را مطالعه کرده و نظر خود را منتقل کردید.
      این موضوع درسته که برای برخی از کاربران نیازی به خریداری اسپیکر های گران قیمت وجود ندارد، اما تمام محصولات معرفی شده در بازه قیمتی خود جزو بهترین ها هستند. هزینه بیشتر برای خرید بلندگو از دید افرادی که به صدای واضح، شفاف و همچنین کیفیت ساخت عالی اهمیت می دهند، قابل توجیه است و شخص بنده با در اختیار داشتن دو مدل 5.1 کانال Edifier X750 و Logitech Z506 در طول مدت بیش از 10 سال، همواره از وضوح و کیفیت صدای آنها نهایت لذت را بردم. به هر حال سلایق هر فرد متفاوت است، اما لذت گوش دادن به موسیقی و اجرای بازی با صدای شفاف و کامل را به همه کاربران توصیه می کنم.
      با تقدیم احترام

  • Avatar

    Alireza

    مهمان

    عالی و کاربردی و لازم بود.
    تشکر
    بیشتر از این راهنما ها و لیست ها بزارید با تنوع بالاتر که چه بهتر

    پاسخ دهید