تراشه یک نانومتری اینتل
یحیی رحیمی

اینتل به دنبال تولید تراشه یک نانومتری است

یحیی رحیمی 23 بهمن 1401 بدون دیدگاه
144 بازدید

اینتل طبق گزارش‌ها به دنبال عرضه تراشه‌های تازه با فناوری جدید در طی چند سال آینده است. این شرکت توانست به تراشه‌های Intel 7 در سال 2021 دست پیدا کند که نتیجه‌های آن پردازنده‌های سری آدلر لیک بود. این تراشه‌ها همچنین در Raptor Lake و دیگر چیپست‌ها همانند Xe-HP و Xe-HPC هم به کار رفت. اما این شرکت قدم‌های جدی به‌سوی تولید تراشه‌ 1.4 و یک نانومتری برداشته است.

اینتل همچنان به تحقیق و توسعه تراشه Intel 4 ادامه می‌دهد که همان فناوری تراشه هفت نانومتری است که قرار است در پردازنده‌های سری Meteor Lake و گرانیت رپیدز استفاده شود. گفته می‌شود که این تراشه، بیست درصد عملکرد بهتری در هر وات نسبت به Intel 7 دارد. سپس نسل Intel 3 از راه می‌رسد که لیتوگرافی EUV را افزایش می‌دهد و اجازه‌ی ارائه عملکرد بیشتر، حدود هجده درصد در هر وات را می‌دهد.

طبق گفته‌ها، گره Intel 20A و 18A ماشین‌های EUV تولیدشده توسط ASML را وادار به تولید لیتوگرافی 1.8 نانومتر کند. اطلاعاتی از این سری در دسترس نیست، اما گزارش‌هایی وجود دارد که فناوری‌های تازه RibbonFET (ترانزیستورها با اثر میدان ریبونی) و PowerVia (شبکه انتقال قدرت پسگاه) به کار رفته‌اند. گفتنی است RibbonFET سال گذشته جایگزین معماری ترانزیستور FinFET شد و نتایج خیره‌کننده‌ای به دست آمد.

تراشه‌های جدید اینتل

ASML به دنبال رسیدن به لیتوگرافی یک نانومتری تا سال 2028 است، اما قبل از آن باید به اینتل برای توسعه‌ی نسل 14A کمک کند که از گره فرایند 1.4 نانومتر بهره می‌برد. فناوری لیتوگرافی EUV با توجه به تحقیقات بیشتر، میزان هزینه تولید تراشه و ماشین‌های تولید برای ساخت گره‌های فرایندی جدید را افزایش می‌دهد. دستگاه‌های لیتوگرافی EUV در حال حاضر حدود 150 میلیون دلار قیمت دارند و پیش‌بینی شده که این میزان تا چهارصد میلیون دلار هم در هر دستگاه افزایش پیدا کند.

تراشه یک نانومتری اینتل

دستگاه‌های لیتوگرافی EUV جدید شرکت ASML در حال حاضر تحت عنوان سری EXE:5000 در دست تولید هستند که امکان تولید تراشه‌های جدید تا سال 2026 را فراهم می‌کنند که دقیقاً مصادف با برنامه‌های اینتل برای تولید سری 18A است. اینتل تابه‌حال برنامه‌های خود برای دو نسل جدید 20A و 18A را اعلام نکرده است، اما شایعاتی در مورد شروع تولید این دو نسل شنیده می‌شود که با برنامه جامع پنج سال اینتل که در سال 2021 ارائه شد، همخوانی دارد.

گزارش مالی سه‌ماهه پیشین اینتل نشان از افت درآمد داشت و همچنین دورنمایی مالی آن‌ها برای سه‌ماهه جدید نیز تیره‌وتار است. مدیرعامل امیدوار است که تراشه‌های جدید آن‌ها بتوانند در موعد مقرر از راه برسند و دست بالا را در رقابت با شرکت AMD و اپل به آن‌ها بدهد. لیتوگرافی یک نانومتری احتمالاً در سال 2028 وارد مرحله‌ی تولید شود و سپس چند سالی طول می‌کشد تا محصولاتی با این لیتوگرافی باورنکردنی را در بازار مشاهده کنید.

منبع: Wccftech

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.