راهنمای خرید وب کم
حسام شالیکاریان

راهنمای خرید وب کم برای کاربری روزمره یا استریم – زمستان 1401

حسام شالیکاریان 25 دی 1401 بدون دیدگاه
1,440 بازدید

در راهنمای خرید وب کم به مهم ترین پارامتر ها به منظور انتخاب بهترین گزینه های موجود در بازار می پردازیم و در ادامه نیز چند مدل وب کم قدرتمند را معرفی می کنیم. ابزاری به نام Web Cam وظیفه دریافت تصویر و انتقال آن به صفحه نمایش کاربر یا انتقال همزمان از طریق شبکه داخلی یا اینترنت را بر عهده دارد. از زمان فراگیری ویروس کرونا در سراسر جهان، مشکلات فراوانی در تامین نیاز کاربران به وجود آمد و دلیل اصلی آن نیز، انتقال محل کار و تحصیل به منازل از طریق اینترنت بود.

در حقیقت کارمندان به منظور برگزاری جلسات مهم کاری خود به وب کم نیاز داشتند تا ارتباط تصویری موثر خود با همکاران یا شرکای تجاری را ایجاد کنند. از سوی دیگر دانش آموزان و دانش جویان نیز برای شرکت در کلاس های درس به وب کم نیاز پیدا کرده بودند. هر چند لپ تاپ ها دارای وب کم هستند، اما کاربران کامپیوتر های شخصی و لپ تاپ های قدیمی نیاز مبرمی به این قطعه جانبی داشتند. با توجه به افزایش غیر قابل باور نیاز کاربران به Web Cam و عدم وجود محصول کافی، مشکلات زیادی در خریداری این قطعه به وجود آمده بود.

با مقالات راهنمای خرید سخت افزار و راهنمای خرید سیستم گیمینگ همراه پارسی گیم باشید.

راهنمای خرید وب کم برای استفاده روزمره یا استریم

شرکت های تولید کننده نیز به صورت محدود و برای کاربرد های اختصاصی به تولید محصول می پرداختند که با توجه به قیمت بسیار بالای آنها، بسیاری از کاربران توان خریداری نداشتند. از این رو شرکت های تولید کننده سطح پایین با تزریق اجناس باقی مانده در انبار و فروش آنها به قیمت بسیار گزاف، سود فراوانی را به دست آوردند. بسیاری از شرکت های تولید کننده و عرضه کننده وب کم تا پیش از همه گیری کرونا، قادر به فروش محصول خود حتی به قیمت پایین تر نبودند، اما انتقال کلاس های درس و محیط کاری به منازل، سبب اوج گرفتن تقاضا برای خرید Web Cam شد. در راهنمای خرید وب کم، ابتدا به معرفی پارامتر های مهم برای انتخاب بهترین محصول می پردازیم.

کاربرد استریمینگ یا تجاری

کاربرد وب کم

به طور کلی وب کم ها دارای دو نوع کاربرد استریمینگ و تجاری هستند که مدل های مخصوص ضبط آنلاین دارای امکانات بیشتر و البته قیمت گران تر هستند. نمونه های مخصوص استریم در برخی از مدل های قادر به ارائه وضوح تصویر 4K و میکروفون های حرفه ای با قابلیت ضبط صدای پیشرفته هستند. لنز های به کار رفته در محصولات مخصوص استریم قابلیت تغییر زاویه دارند و به این ترتیب فضای وسیع تر یا محدودتری از محیط را بنابر شرایط دلخواه ضبط می کنید. در نقطه مقابل اما وب کم های اداری و تجاری به ویژگی های استاندارد مجهز شده و در حقیقت وظیفه اصلی آنها انتقال تصویر و صدا با کیفیت استاندارد است.

با وجود پیشرفت های صورت گرفته در تولید وب کم هایی با وضوح تصویر 4k اما مشکلات تاخیر در انتقال صدا و تصویر همچنان وجود دارد و این موضوع به دلیل حجم بالاتر ویدئوهای 4k بیشتر به چشم می آید. به همین دلیل بیشتر کاربران به خریداری وب کم هایی با کیفیت 720 یا 1080 پیکسل علاقه بیشتری نشان می دهند. فناوری فشرده سازی داده در وب کم های حرفه ای استریمینگ قادر به فعالیت بوده و تراشه های مخصوص به این کار، وظیفه خود را به درستی انجام می دهند.

بهترین وب کم ها دارای میکروفون داخلی هستند

میکروفون داخلی برای وب کم

وب کم های سطح متوسط و حرفه ای دارای میکروفون های قدرتمندی هستند که صدای شما را با کیفیت مطلوبی دریافت و به دستگاه های مقصد منتقل می سازند. هر چند بسیاری از محصولات سطح پایین و ارزان تر نیز دارای میکروفون داخلی هستند، اما کیفیت ضبط صدا در آنها به هیچ وجه رضایت بخش نیست. حتی میکروفون های قدرتمند نصب شده روی انواع وب کم نیز به دلیل قرار گیری محصول در فاصله ای دورتر نسبت به کاربر قرار می گیرند، بنابراین حجم صدای کمتری دریافت می شود.

در مدل های جدید شاهد حذف شدن میکروفون بودیم و در حقیقت شرکت های سازنده به درستی فهمیدند که قوی ترین میکروفون های موجود روی یک وب کم حرفه ای نیز قدرت کافی برای ضبط صدای مطلوب ندارند. در نتیجه وظیفه ضبط صدا بر عهده میکروفون های مجزا یا هدست های گیمینگ قرار گرفته است. در نتیجه نباید روی قابلیت ضبط صدای Web Cam حساب ویژه ای باز کرد.

روشنایی بیشتر یک ویژگی مفید است

روشنایی بهتر برای وب کم

حتی با وجود استفاده از بهترین و با کیفیت ترین وب کم های موجود در بازار، در صورتی که نور محیط در شرایط استاندارد قرار نگیرد، امکان ضبط تصاویر با کیفیت فراهم نمی شود. به همین دلیل شرکت های سازنده حرفه ای از جمله RAZER نور پردازی مجزا را در نظر گرفته اند تا شرایط نور حتی در محیط های تاریک و کم نور نیز در سطح ایده آل قرار گیرد.

اکنون نوبت آن فرا رسیده تا بهترین وب کم های موجود در بازار را معرفی کنیم.

1) وب کم Logitech Brio 500 : بهترین برای همه

وب کم Logitech Brio 500

زمان بسیار زیادی از تولید این محصول می گذرد، اما با وجود وضوح تصویر 1080 پیکسل با نرخ 30 فریم بر ثانیه، عملکرد Logitech Brio 500 در سطح شگفت انگیزی ارزیابی می شود. به نظر می رسد که مهندسین لاجیتک، این محصول را برای آینده تولید کرده بودند و فناوری های متعددی از جمله میدان دید 90 درجه، فناوری انحصاری تنظیم تصویر Right Light 4 لاجیتک، تصاویری جذاب و متناسب با نوردهی ایده آل را ضبط می کند. فناوری انحصاری لاجیتک می تواند در محیط کم نور نیز عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد و در بدترین شرایط ممکن نیز عملکرد بهتری نسبت به وب کم های به کار رفته در لپ تاپ های امروزی را ارائه می دهد.

به جرات می توان گفت که اکثر نرم افزار های ضبط ویدئو از وضوح تصویر 720 و 1080 پیکسل پشتیبانی می کنند، اما این مورد به معنی هدر رفتن وضوح تصویر بالاتر از جمله 4K نیست. در صورتی که بخواهید تصویر خود را بزرگنمایی کرده یا یک قسمت خاص را برش بزنید، به طور حتم کیفیت تصویر پایین تر را تجربه خواهید کرد. در نتیجه توصیه می شود که برای زوم کردن یا برش زدن تصویر، وب کم های قدرتمندتری را انتخاب کنید.

مزایا

  1. رزولوشن 1080P ایده آل برای ویدئو کنفرانس
  2. عملکرد قابل قبول
  3. کیفیت تصویر خوب
  4. میکروفون داخلی با کیفیت خوب

معایب

  1. رنگ ها دارای روشنایی و دقت کمتری هستند
  2. احتمال فروش آن برای خرید محصول جدید زیاد است
  3. تولید شده در یک دهه پیش

2) وب کم Microsoft Modern : بهترین گزینه با قیمت مناسب

وب کم Microsoft Modern

وب کم مدرن مایکروسافت گزینه ای ارزان و با کیفیت به شمار می رود که ویژگی های قابل توجه و بازتولید رنگ بهتر و دقیق تر را ارائه می دهد. پایه مایکروسافت مدرن برای نصب روی مانیتور هایی که پشت بدنه صافی ندارند، مناسب نبوده و شرایط لرزانی را تجربه خواهید کرد. کلید شاتر فیزیکی از نوع کشویی در این محصول، حس سطح بالایی را به کاربران منتقل می سازد.

نرم افزار اختصاصی وب کم های مایکروسافت دارای رابط کاربری بسیار نزدیکی به ویندوز بوده و اکثر ویژگی ها در این نرم افزار قابل تنظیم است. از مهم ترین ویژگی ها می توان به وضوح تصویر 1080 پیکسل با نرخ 60 فریم بر ثانیه، فناوری HDR و کاهش سوسو زدن تصویر اشاره کرد. این محصول با قیمت بسیار مناسب خود، گزینه ای ایده آل برای استریمر های میان رده و حتی حرفه ای به شمار می رود.

از نکات منفی وب کم Microsoft Modern می توان به عدم چرخش دوربین است که حتی محصولات ارزان تر نیز این ویژگی را دارند.

مزایا

  1. ترکیب و دقت رنگ مناسب
  2. فناوری HDR
  3. قابلیت ضبط تصاویر با نرخ 60 فریم بر ثانیه

معایب

  1. پایه مانیتور لرزان بوده و ثابت نیست

3) وب کم Insta360 Link : بهترین برای تولید کنندگان محتوا

وب کم Insta360 Link

وب کم Insta360 Link یک محصول قدرتمند بر پایه هوش مصنوعی به شمار می رود که دارای سنسور با کیفیت 4K است. این محصول به یک گیمبال سه محوره مجهز شده که با توجه به وجود ردیابی هوشمند سوژه تصویر برداری به فوکوس بهتر کمک می کند. حالت های مختلف عکس برداری و فیلم برداری، باز تولید رنگ ها و نوردهی خودکار قدرتمند توسط وب کم اینستا 360 لینک ارائه می شود. سنسور نیم اینچی با کیفیت 4K می تواند تصاویری واضح، شفاف و پر نور را ثبت کند.

باز تولید رنگ و نوردهی در وب کم مورد نظر به میزان قابل توجهی عالی عمل می کند و به جرات می توان گفت که از این حیث بهترین محصول موجود در بازار به شمار می رود. تمامی وب کم ها در صورتی که نور محیط به صورت ناگهانی تغییر کند، دچار مشکل برای تشخیص سوژه و تنظیم نور می شوند، اما اینستا 360 لینک با توجه به ابعاد بزرگ سنسور و بهره گیری از هوش مصنوعی در کنترل دقیق ویژگی ها، در سریع ترین زمان ممکن قادر به تشخیص تغییرات محیطی است.

در صورتی که هنگام ضبط ویدئو با وب کم به صورت مداوم تکان می خورید و دارای حرکت زیادی هستید، گیمبال سه محوره و استفاده از هوش مصنوعی به شما کمک می کند تا کمترین تاثیر ممکن روی وضوح سوژه فیلم برداری رخ دهد. به عنوان مثال اساتید دانشگاه یا ارائه دهندگان محتوا برای درک بهتر مخاطبان از موضوع مورد بحث سعی می کنند تا مطالب مهم را روی وایت برد یا ویدئو پروجکتور نمایش دهند و با حرکت بدن و دست به بخش های مهم مطالب اشاره کنند. در چنین شرایطی وب کم های معمولی قادر به تشخیص صحیح حرکات شما نبوده و به همین دلیل نور و فوکوس روی سوژه همواره دچار تغییر و نا هماهنگی می شود.

تمامی این مشکلات توسط هوش مصنوعی، سنسور بزرگ نیم اینچی، فوکوس خودکار و گیمبال سه محوره در وب کم Insta360 Link برطرف شده اند. هر چند بسیاری از نرم افزار های ویدئو کنفرانس از وضوح تصویر 4K پشتیبانی نمی کنند، اما ضبط تصاویر با کیفیت تر می تواند شرایط بهتری را برای آپلود ویدئو در سرویس های اشتراک گذاری و جذب مخاطب بیشتر فراهم سازد.

مزایا

  1. تفکیک نور خودکار و وایت بالانس بی نظیر
  2. کیفیت 4K با فوکوس خودکار عالی
  3. حالت های مختلف فیلم برداری و تصویر برداری بر پایه هوش مصنوعی

معایب

  1. قیمت بالا
  2. قابلیت های بیش از حد نیاز برای کاربران

4) وب کم Elgato Facecam Pro : فیلم برداری 4K با نرخ 60 فریم

وب کم Elgato Facecam Pro

همانند بسیاری از وب کم های 4K، محصول جذاب الگاتو نیز برای همه کاربران توصیه نمی شود و فقط در صورتی که به ضبط ویدئوهای با کیفیت نیاز مبرم دارید، می توانید روی Elgato Facecam Pro حساب کنید. بسیاری از نرم افزار های مشهور ویدئو کنفرانس از جمله Zoom، Microsoft Teams و Google Meet از خروجی تصویر 720 یا 1080 پیکسل پشتیبانی می کنند، اما این مورد دلیل بر عدم خریداری یک وب کم 4K نمی شود.

یک دوربین بهتر می تواند تصاویر با کیفیت تر، دارای شرایط نوری ایده آل و ترکیب رنگ دقیق تر را ثبت کند و کاهش رزولوشن تاثیر کمتری در افت کیفیت بر جای می گذارد. نماینده الگاتو در حالی قادر به ضبط تصاویر با وضوح 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه است که بسیاری از محصولات موجود در بازار روی نرخ 30 فریم بر ثانیه محدود شده اند. این محصول اولین و تنها وب کم جهان به شمار می رود که قابلیت استریم با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه را دارد.

الگاتو Facecam Pro از نظر طراحی ظاهری شباهتی به وب کم های موجود در بازار ندارد و بیشتر شبیه به ویدئو پروجکتور های کوچک است. با این حال وزن آن به نسبت سبک بوده و جای دادن آن در نقاط مختلف به هیچ وجه دشوار نیست. محدوده دید این محصول برابر با 90 درجه اعلام شده و با بهره گیری از لنز بزرگ دارای قابلیت فوکوس خودکار می تواند محتوای با کیفیتی را ثبت کند. نرم افزار اختصاصی Elgato Camera Hub امکانات بی نظیری را برای کنترل پارامتر های مختلف از جمله exposure، white balance و framing ارائه می دهد. گیمرها، استریمر ها و کاربران حرفه ای که بالاترین کیفیت و وضوح تصویر را می خواهند، به طور حتم گزینه بهتری نسبت به نماینده الگاتو در بازار پیدا نخواهند کرد.

مزایا

  1. کیفیت تصویر بی نظیر
  2. ضبط ویدئو با وضوح 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه
  3. نرم افزار بسیار خوب دارای امکانات متنوع

معایب

  1. عدم وجود پوشش حریم خصوصی
  2. قیمت بالا
  3. تصاویر برای نمایش بهتر نیاز به ویرایش دارند

5) وب کم Dell UltraSharp : بهترین کیفیت تصویر

وب کم Dell UltraSharp

اگر به یک وب کم با کیفیت و دارای برچسب قیمت مناسب نیاز دارید، به طور حتم نیم نگاهی به Dell UltraSharp خواهید انداخت. این محصول قادر به ضبط ویدئو با وضوح 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه خواهد بود. قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 1080P و نرخ 60 فریم بر ثانیه نیز توسط این دوربین بی نظیر وجود دارد. برخورداری از قابلیت های هوش مصنوعی و سه محدوده دید متفاوت از جمله ویژگی های مهم آن به شمار می روند. بسیاری از وب کم ها دارای قابلیت فوکوس خودکار هستند و کاربران قادر به کنترل فوکوس به صورت دستی نیستند، اما وب کم دل این ویژگی را به همراه زوم قابل قبول ارائه می دهد.

بدون در نظر گرفتن کیفیت تصویر مورد انتخاب کاربران، وضوح تصاویر، دقت رنگ ها و روشنایی بسیار مناسب ارزیابی می شود. نصب محصول روی مانیتور، یک حس نا پایدار را به شما القا می کند و این موضوع به دلیل طراحی خاص پایه نصب است. طراحی ظاهری شباهت زیادی به دوربین های مدار بسته دارد و سنسور بزرگ و بدنه کشیده آن به شدت جلب توجه می کند. شاید قیمت وب کم دل برای برخی از کاربران گران به نظر برسد، اما باید به این نکته اشاره کرد که کیفیت تصاویر، دقت رنگ ها و عملکرد کلی UltraSharp رضایت کامل شما را جلب می کند.

مزایا

  1. کیفیت تصویر خیره کننده
  2. امکانات کاربردی متعدد
  3. قابلیت فیلم برداری با نرخ 60 فریم بر ثانیه

معایب

  1. عدم وجود میکروفون
  2. استند مانیتور تا حدودی ناپایدار است

6) وب کم RAZER Kiyo Pro : بهترین محصول در سطح حرفه ای

وب کم RAZER Kiyo Pro

کمپانی ریزر برای گیمرها و کاربران حرفه ای کامپیوتر های شخصی به خوبی شناخته شده است و محصولات این مجموعه به آسانی در سراسر جهان به فروش می رسد. به طور حتم اگر ریزر یک وب کم تولید کند، مشتریان زیادی برای خرید آن محصول سر و دست می شکنند. وب کم RAZER Kiyo Pro یک گزینه جذاب برای استریمر ها به شمار می رود که وضوح تصویر 1080 پیکسل با نرخ 60 فریم بر ثانیه را در دسترس قرار می دهد. این محصول دارای یک سنسور 2.1 مگاپیکسلی بوده که با توجه به ابعاد بزرگ سنسور می تواند تصاویری با کیفیت و نورانی را ثبت کند.

وب کم Kiyo Pro که در سال 2021 تولید شده، یک آپدیت از نسخه Kiyo به شمار می رود و به دلیل تاریخ ساخت جدید می تواند امکانات مفیدتری را در مقایسه با سایر گزینه های راهنمای خرید وب کم ارائه دهد. ضبط ویدئو با بهره گیری از فناوری HDR، وضوح تصویر 1080P با نرخ 60 فریم بر ثانیه و میکروفون با کیفیت بسیار بالا از جمله ویژگی های بارز نماینده ریزر به شمار می روند. سنسور نور به کار رفته قادر به تنظیم خودکار شرایط نور محیط بوده و به این ترتیب کمترین میزان تلرانس نور را تجربه خواهید کرد. در نتیجه تمام تصاویر و ویدئو های شما دارای شرایط به نسبت یکسانی از لحاظ نور خواهند بود.

با توجه به عملکرد بسیار عالی سنسور نور، نیازی به خریداری یا استفاده از رینگ لایت وجود ندارد و کمپانی ریزر، یکی از قابلیت های Kiyo را در نسخه جدید به نام Kiyo Pro حذف کرده است. در حقیقت نسخه Kiyo دارای رینگ لایت دور سنسور بود که عملکرد چندان خوب و دقیقی را از خود نمایش نمی گذاشت. نماینده ریزر به یک میکروفون با کیفیت مجهز شده که کاربران را از خریداری یک میکروفون یا هدست گران قیمت بی نیاز می سازد. برای شخصی سازی تنظیمات نور، رنگ و وضوح تصویر باید از نرم افزار اختصاصی Razer Synapse استفاده کنید. نکته قابل توجه این است که حالت فیلم برداری 60 فریم بر ثانیه فقط از طریق نرم افزار اختصاصی ریزر فعال می شود. با توجه به عدم پشتیبانی نرم افزار های ویدئو کنفرانس و استریم از وضوح تصویر 4K، کمپانی ریزر سعی کرده تا بهترین عملکرد را در وضوح تصویر 1080P ارائه دهد که در این زمینه موفق عمل کرده است.

مزایا

  1. عملکرد بسیار خوب سنسور نور
  2. فناوری HDR
  3. قابلیت فیلم برداری با نرخ 60 فریم بر ثانیه
  4. شخصی سازی های بسیار زیاد
  5. صدای واضح و شفاف میکروفون

معایب

  1. قیمت بالا
  2. نیاز به شخصی سازی برای دریافت بهترین عملکرد
  3. کار کردن با نرم افزار دشوار است

7) وب کم Logitech StreamCam : تصویر و صدای عالی

وب کم Logitech StreamCam

دومین نماینده برند خوشنام لاجیتک در راهنمای خرید وب کم، مدل StreamCam است که از سنسور 2.1 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار بهره می برد. طراحی ظاهری جمع و جور و قابلیت چرخش به صورت افقی و عمودی به کاربران اجازه می دهد تا بهترین حالت نصب دلخواه را تجربه کنند. وب کم لاجیتک استریم کم برای تولید کنندگان محتوا و استریمر ها به عنوان یک گزینه ایده آل مطرح می شود. وضوح تصویر متنوع از 240 پیکسل تا 1080 پیکسل توسط این محصول در دسترس کاربران قرار دارد و نرخ فریم نیز از 5 تا 60 فریم توسط کاربران قابل انتخاب است. به این ترتیب اگر با مشکل پهنای باند اینترنت سر و کار دارید، گزینه های متعددی برای کاهش ترافیک مورد نیاز برای انتقال داده وجود دارد.

میکروفون نماینده لاجیتک عملکرد بسیار خوبی از خود به جای می گذارد و با توجه به قابلیت ضبط صدای چند جهته و فیلتر ضد نویز کوچک می تواند صدای قابل قبولی را ثبت کند. امکان نصب این محصول روی سه پایه و بالای مانیتور وجود دارد تا کاربران بر اساس شرایط خود نسبت به نصب آن در مکان مورد نظر اقدام کنند. اتصال وب کم لاجیتک StreamCam توسط کابل USB Type-C صورت می پذیرد که یک نکته قابل توجه به شمار می رود. طراحی پایه وب کم، امکان جداسازی و چرخش آن را در زاویه 90 درجه می دهد و از طریق نرم افزار اختصاصی لاجیتک نیز می توانید حالت فیلم برداری 9 به 16 را انتخاب کنید. با وجود کیفیت ساخت خوب و عملکرد قابل توجه، اما قیمت آن کمی بالاتر از حد تصور است.

مزایا

  1. پشتیبانی از رزولوشن و نرخ فریم متنوع
  2. میکروفون چند جهته با فیلتر ضد نویز
  3. اتصال USB Type-C
  4. راه حل نوآورانه چرخش عمودی

معایب

  1. عدم چرخش بدنه وب کم
  2. قیمت گران برای استفاده خانگی
  3. اختلاف قیمت بسیار کم با محصول قدرتمند لاجیتک Brio 4K

در انتها نیز برخی از مشخصات اصلی وب کم های معرفی شده را به صورت یک جدول ارائه می دهیم تا انتخاب آسان تر و دقیق تری را تجربه کنید. تمامی محصولات معرفی شده دارای کیفیت ساخت و عملکرد قابل قبولی هستند و اختلاف میان آنها سبب افزایش یا کاهش قیمت می شود. در حقیقت اگر امکانات و عملکرد بیشتری می خواهید، باید مبلغ بیشتری را پرداخت کنید.

مدلمحدوده دیدرزولوشن ویدئودقت سنسورفوکوس
Logitech Brio 50090 درجه1080P با نرخ 30 فریمخودکار
Microsoft Modern78 درجه1080P با نرخ 60 فریمخودکار
Insta360 Link79.5 درجه4K با نرخ 30 فریم

1080P با نرخ 60 فریم

خودکار
Elgato Facecam Pro90 درجه4K با نرخ 60 فریمخودکار
Dell UltraSharp65 تا 90 درجه720P/1080P/4Kخودکار و دستی
RAZER Kiyo Pro80 تا 103 درجه1080P با نرخ 60 فریم2.1 مگاپیکسلخودکار و دستی
Logitech StreamCam78 درجه1080P و کمتر

نرخ 60 فریم و کمتر

2.1 مگاپیکسلخودکار
Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.